MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Gevolgen tragedie Parijs voor muziekwereld

zoeken in:
kistenkuif
Een voorbeeld van een muzikant die op eigenzinnige wijze heeft gereageerd op de actualiteit (na 9/11). Vooral het vertelperspectief van de song is gedurfd en daar kreeg Steve Earle dan ook venijnige reacties op. Voor mij toonde hij juist door die aanpak zijn betrokkenheid als artiest. Noodzakelijk. Ook na Parijs 2015.

John Walker's Blues by Steve Earle Songfacts

STEVE EARLE LYRICS - John Walker's Blues - azlyrics.com

Steve Earle - John Walker's Blues - YouTube

Nieuw aanslagen voorkomen na inval in st. Denis

kistenkuif
Allez, beste gigage Het is hier toch geen nieuws-site...?

silverlake
Onweerwolf schreef:
Doet me denken aan Massive Attack die tijdens de golfoorlog hun naam tijdelijk veranderden in Massive en juist toen een #1 hit scoorden in Nederland met het nog onvolprezen 'Unfinished Sympathy'.

Zo heeft Public Enemy een song genaamd "911 is a Joke"

Uit 1990!! van het album "Fear...of a Black Planet"...

Whats in a name,en ignorance is a blizz.

Op dat album staan ook "War at 33 1/3"en "Wlecome to the Terrordome" ...en "revelutionary generation:) (alléén wélke generatie waarvandaan wordt er niet bijvermeld)

Isis moet gewoon haar naam houden. Zo heet ze nou eenmaal.

Dat veranderen is hetzelfde als wanneer iemand die Adolf heet associaties gaat maken met....o.i.d.

kistenkuif
silverlake schreef:
ignorance is a blizz.

Dat motto schijnt je te bevallen. Misschien dat ik daarom weinig begrijp van je flarden bij dit topic?

Je mag hier niet aan politiek doen natuurlijk.

Toch viel het mij op dat de schijnbaar willekeurige doelwitten in Parijs
sport, muziek en het uitgangsleven waren. Kenmerken van de westerse cultuur
die in de troebel kijkende ogen van jonge, radicaliserende moslims absoluut te mijden zijn.

Muziek hoort mensen te verenigen. En zolang dat gebeurt is er hoop.

Ik weet dat er ook muziek bestaat die haat predikt.
En die hoort naar mijn mening niet op deze site thuis.

Mijn hoofdargument daarbij is dat het eigenlijk geen echte muziek is
omdat het verenigen van mensen een inherent kenmerk van muziek is.

Al de rest is lawaai.

silverlake schreef:
(quote)

Eh, je weet dat 911 het noodnummer in de VS is, vergelijkbaar met ons 112? Het nummer om ambulance en politie mee te bereiken in een geval van nood. Het nummer gaat er ook over dat er in zwarte gemeenschappen minder snel op dat nummer zou worden gereageerd.

Onweerwolf
silverlake schreef:
(quote)

Op dat album staan ook "War at 33 1/3"en "Wlecome to the Terrordome" ...en "revelutionary generation:) (alléén wélke generatie waarvandaan wordt er niet bijvermeld)

Ik snap niet zo goed wat hier bijzonder aan is?

Hij probeer 911 Is a Joke aan 9/11 te koppelen, maar dat slaat totaal nergens op...

kistenkuif
Gezien de geur van zwarte suprematie, racisme, anti-semitisme en homofobie om Public Enemy, verwacht ik geen zinvolle of betrokken reactie door die vaardige taalbrakers én hun fans op het parijse bloedbad. Hopelijk vergis ik mij. Het zou ze sieren.

De bondige reactie van dazzler spreekt voor zich....

silverlake
Arrie schreef:
(quote)

Eh, je weet dat 911 het noodnummer in de VS is, vergelijkbaar met ons 112? Het nummer om ambulance en politie mee te bereiken in een geval van nood. Het nummer gaat er ook over dat er in zwarte gemeenschappen minder snel op dat nummer zou worden gereageerd.

Ik weet t. Maar na die aanslagen kwam de song wel op de zwarte lijst..van songs die op welke manier dan ook een tekst hadden die misschien zou kunnen verwijzen naar...

Je zou toch denken dat als het maar een gewoon noodnummer is,,weldenkende mensen er geen aanstoot aan nemen..

Ik vond t gewoon grappig.

Een minuutje stilte zoals bij een sportwedstrijd zit er vaak niet in bij een concert. Wat ik zo lees is dat de bands er tijdens hun concerten wel aandacht aan besteden, danwel met een woordje, het plaatsen van een Franse vlag of het spelen van het Franse volkslied. Zelf denk ik dat het daar dan wel bij zal blijven.

gigage schreef:
Een minuutje stilte zoals bij een sportwedstrijd zit er vaak niet in bij een concert. Wat ik zo lees is dat de bands er tijdens hun concerten wel aandacht aan besteden, danwel met een woordje, het plaatsen van een Franse vlag of het spelen van het Franse volkslied.

..... of door het cancellen van de rest van de lopende Europese tournee of deze uberhaupt helemaal afzeggen (Foo Fighters, Prince).

Ja dat ook, maar ik bedoelde aan eerbetoon of zoals hier boven omschreven door kistenkuif; zinvolle betrokken reactie.
De bands die door op te treden hun jaarsalaris moeten verdienen zullen misschien minder snel hun tour cancelen? Ik gooi maar een balletje op, ik weet het eigenlijk niet.

Onweerwolf
silverlake schreef:
(quote)

Ik weet t. Maar na die aanslagen kwam de song wel op de zwarte lijst..van songs die op welke manier dan ook een tekst hadden die misschien zou kunnen verwijzen naar...

Je zou toch denken dat als het maar een gewoon noodnummer is,,weldenkende mensen er geen aanstoot aan nemen..

Ik vond t gewoon grappig.

Dat soort blacklists worden bedacht door Amerikaanse, conservatieve, religieuze apen. Hetzelfde volk dat verantwoordelijk is voor die Parental Advisory onzin en graag 'fuck', 'shit', 'bitch', etc wegbliept van geluidsdragers.

Dat is, mijns inziens, niet grappig, dat is zeer ergerlijk. En bovendien gevaarlijk want het zegt in essentie: "wij bepalen wat jij mag consumeren en jij mag er zelf niet over beslissen". Ik heb een grafhekel aan mensen die er zo'n mindset op na houden.

Daarnaast, mensen die bang zijn voor woorden..

buizen
Isis moet gewoon haar naam houden. Zo heet ze nou eenmaal.

Ja natuurlijk, ze moet doen wat ze zelf wil (al zou ik zelf serieus wel mijn naam veranderen als ik "ISIS" zou heten, maar dat is wat anders).
Mijn opmerking was meer een kwinkslag, even wat 'lucht' in een zwaar onderwerp. Ongelooflijk hoe serieus en uitgebreid mensen er dan op in gaan.

Over cijfertjes/data: zoals wel vaker zou Slayer in 2001 in het najaar een nieuw album uitbrengen. De release werd gepland voor 11 september. En zo geschiedde.
Op 9/11 in 2001 vlogen twee vliegtuigen in de Twin Towers, en precies op die dag kwam er een album uit: God Hates Us All.
Slayer heeft er nog heel wat 'controversy'-gedonder om gehad, terwijl het gewoon toeval was.

On topic:
Terwijl Slayer in het vlakbij Brussel gelegen Antwerpen gewoon de zaal plat speelde met een concert, en Kerry King zei: "Gewoon blijven doen wat je graag doet" is in ons landje gisteravond voor het eerst een volledig concert afgezegd, i.v.m. de angst voor terreur.
Uiteraard een (andere) Amerikaanse band natuurlijk: Lamb Of God, in 013 Tilburg.

buizen
Een aangrijpend verhaal over de 'merchanisejongen' die bij het concert van Eagles of Death Metal koelbloedig doodgeschoten werd.

silverlake
buizen schreef:
(quote)

Ja natuurlijk, ze moet doen wat ze zelf wil (al zou ik zelf serieus wel mijn naam veranderen als ik "ISIS" zou heten, maar dat is wat anders).
Mijn opmerking was meer een kwinkslag, even wat 'lucht' in een zwaar onderwerp. Ongelooflijk hoe serieus en uitgebreid mensen er dan op in gaan.

Een kwinkslag? Haha ...

Als je nu ál te luchtig gaat doen,of zelfs lekkere foute grappen maakt,struikelt waarschijnlijk het merendeel van het forum over je grap heen,alszijnde "ongepast"en "hoe kan je dat nou toch maken".

Je hebt overigens best een aardig topic geopend, het mag niet over politiek gaan,hier,maar dat hele gebeuren is zowat DE wereldpolitiek...:) ...Hoe vermijdt je het één, terwijl je rustig doordiscuseert over het ánder haha

Over cijfertjes/data: zoals wel vaker zou Slayer in 2001 in het najaar een nieuw album uitbrengen. De release werd gepland voor 11 september. En zo geschiedde.
Op 9/11 in 2001 vlogen twee vliegtuigen in de Twin Towers, en precies op die dag kwam er een album uit: God Hates Us All.
Slayer heeft er nog heel wat 'controversy'-gedonder om gehad, terwijl het gewoon toeval was.

Ook negatieve aandacht is aandacht/reclame

Onweerwolf

Amerikaanse, conservatieve, religieuze apen

beter had ik t niet kunnen zeggen ,haha.

In zekere zin is zn soort gedachtengoed niet veel anders dan de middeleeuwen toen men bang was voor hekserij.

Zó, ik gaan eens een fijn plaatje opzetten ...

buizen
silverlake,
Het onderwerp van het topic is: gevolgen "Parijs" voor de muziekwereld. En dan maakte ik een kwinkslag naar "ISIS" bij een artieste met dezelfde naamvoering. Meer niet.
Als je nu ... ál te luchtig gaat doen,of zelfs lekkere foute grappen maakt,struikelt waarschijnlijk het merendeel van het forum over je grap heen,alszijnde "ongepast"en "hoe kan je dat nou toch maken".

Zó, ik gaan eens een fijn plaatje opzetten ..

Weet echt niet waar je het over hebt. Ik zou nooit foute grappen maken of luchtig doen over de koelbloedig neergeschoten concertbezoekers in Parijs of over het leed van hun nabestaanden of de overleefde toeschouwers / band.

Al zou familie van de slachtoffers Parijs de opmerking over naamgeving DJ ISIS lezen dan zou ik me er nog niet voor schamen. De opmerking deugt.

Maar, ga jij maar een fijn plaatje opzetten. Beetje vreemde opmerking in een topic als deze

Ondertussen bijna al weer een week verder... zijn er nog steeds artiesten die hun toer annuleren, met name uit de VS maar kan zijn dat annuleringen uit andere landen minder aandacht krijgen.

Op TicketSwap zijn de tickets nog steeds een behoorlijk stuk goedkoper dan normaal. Voor de Prodigy kon je gisteren al een zitplaats krijgen voor 11 euro.

Onweerwolf
Een zitplaats bij The Prodigy?

dix
Onweerwolf schreef:
Een zitplaats bij The Prodigy?

Ja, het is een akoestisch optreden

E-Clect-Eddy schreef:
Ondertussen bijna al weer een week verder... zijn er nog steeds artiesten die hun toer annuleren, met name uit de VS maar kan zijn dat annuleringen uit andere landen minder aandacht krijgen.

De wereld moet vergaan alvorens Bob Dylan ook maar gaat nadenken over stoppen met zijn Neverending Tournee.
Maar zo te lezen zit ook bij hem de schrik er een beetje in...

Trouwens...
Bataclan concert hall will reopen despite Paris attacks

The Guardian

buizen
Stalin schreef:
(quote)

Trouwens...
(quote)

The Guardian

Top! Niet zwichten. Maar wat zal het beladen zijn. Wellicht overigens is elk wissewasconcertje in Bataclan de komende maanden uitverkocht.

Het metroverkeer in Parijs is met 10% gedaald. Gaat om miljoenen euro's. Mensen zijn bang op straat in Parijs.
Ben benieuwd of de band EoDM er nog bovenop komt, en ooit weer gaat optreden.

Die afzegging van Lamb of God in 013 kon niet op alleen maar begrip rekenen. Een dag ervoor speelden ze wel in Duitsland en nu op het allerlaatste moment werd het concert afgezegd. Sommige fans waren er al en velen al onderweg.
Op de facebook pagina van Foo fighters zijn de fans ook niet even begripvol.
Zelf vind ik het moeilijk om erover te oordelen, je moet als band wel allemaal achter een beslissing staan om wel te spelen anders heeft het geen zin.

buizen
Ene Thomas Ayad: een productiemanager van Mercury Records, is ook omgekomen bij het drama in concertlocatie Bataclan in Parijs.
Metallica en ook Keith Richards spraken er over.

buizen
Indrukwekkend, kistenkuif.
Hoop dat de band het ooit 'een plek kan geven' (wat dat ook is) en uiteindelijk weer door kan met het muzikale leven, incl. optreden.

En over de - verdere - gevolgen v.d. muziekwereld.. Hoor op de radio dat in Brussel de allerhoogste terreurdreiging is afgekondigd, concreet verwacht men elk moment een aanslag zeg maar. De regering adviseert mensen zowat om binnen te blijven. Het is gewoon triest.
Als de Jaarbeurs - platenverzamelbeurs niet in Utrecht maar in Brussel was gepland was ik om die reden bijv. niet naar zo'n verzameling mensenmenigtes gegaan. Want dat wordt sterk afgeraden, in Belgie, momenteel.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:17 uur

geplaatst: vandaag om 05:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.