menu

Muziek / Nieuws / Gevolgen tragedie Parijs voor muziekwereld

zoeken in:
avatar van E-Clect-Eddy
Gisteren was het precies 4 weken sinds de aanslag in Parijs.

Heb gisteren op TicketSwap gekeken en daar stonden aan het einde van de avond 175 onverkochte kaartjes. Het was vrijdagavond, weekend, geen terreuralarm hier, geen noordwesterstorm, geen extreme gladheid of sneeuw, geen belangrijke voetbal wedstrijd op TV... gewoon een goede avond om te genieten van live muziek. Zou het publiek en masse door James met Spetre de bioscoopzalen ingelokt worden... heel misschien. Ik vind het wel bijzonder.

Voor zover de systemen van TS het mij toelaten, heb ik de diverse verkopers nader bekeken. Ik wordt soms door TS gevraagd om te bewijzen dat ik niet een robot ben, blijkbaar vraag ik te veel pagina's op per minuut dat dit als een ddos-aanval wordt gezien

Vooral gekeken hoeveel verschil er zit tussen zoekers en verkopers van kaartjes en tussen aanschaf- en verkoopprijs. Bij diverse concerten was het aantal verkopers en zoekers bijna in balans, dus zouden kaarten verkocht kunnen worden tegen een prijs waarvoor die oorspronkelijk gekocht is. Toch zijn ze niet (allemaal) ge-/verkocht, soms enkelen die overblijven, soms 20 a 30 die onverkocht blijven. Ondanks dat er ruimschoots genoeg mensen zijn die kaarten zoeken.

Zag wel dat er steeds meer verkopers zijn die alle mogelijke service kosten inclusief die van TicketSwap in de verkoopprijs verwerken. Deze wensen dus geen cent verlies te maken op de verkoop. Ook het deel dat zogezegd door TS aan de verkoper wordt berekend moet dus door de koper betaald worden. Ik kan me voorstellen dat kopers hier op afknappen. Maar ja als de verkopers niets doen dan blijven ze met onverkochte kaarten zitten, of wel 100% verlies. Misschien dat er meer nieuwe verkopers zijn die dit nog niet inzien, geen ervaring mee hebben. Dat is goed mogelijk. Zou ook verklaren waarom er veel kaarten onverkocht blijven. Veel meer nieuwe verkopers, maar waarom alleen nieuwe verkopers en niet ook meer kopers? Misschien zijn die er wel maar knappen deze af door de hoge verkoopprijzen van de nieuwelingen. Maar niet iedereen is nieuw en er worden voor de diverse concerten wel degelijk kaarten verkocht. Als ik het zo bezie zijn de verkochte kaarten wel meestal goedkoper dan de oorspronkelijke aankoopprijs. Dat zouden ook nieuwelingen moeten zien en moeten doen beseffen dat ze hun hoge verkoopprijs niet kunnen handhaven. Toch gebeurd die aanpassing blijkbaar niet. Waarom niet? Zou het kunnen dat ze de kaarten nog op een andere plek aanbieden? Tegen een nog hoger bedrag op SeatWave o.i.d.? Heb ik niet na gekeken, maar is een enige verklaring die ik voorlopig kan bedenken.

Maar het lijkt er ook op dat de extreem grote kortingen die verkopers gaven in de eerste 10 dagen, nu een zeldzaamheid zijn geworden. Geen kaarten voor minder dan 10 euro voor een act waar je normaal 50 a 60 euro voor moest betalen, let wel, voor een concert dat officieel uitverkocht was. Eigenlijk lijkt de boel dus enigszins genormaliseerd. Er zijn nu wel meer verkopers en kaartjes te koop maar de kopers treuzelen nog of weer of ontbreken. Het lijkt voordeel voor TS op te leveren, meer mensen weten de website te vinden, tijdelijke opleving van de verkoop. Maar niet echt veel winst of omzet, lagere verkoopprijzen en nu te duur aanbod. Ik meen dat TS alleen geld verdient bij de verkoop, dus het publiceren van (onverkochte) aanbod levert alleen onkosten op, en zijn negatieve reclame. Als potentiële kopers (te) hoge prijzen zien gaan ze misschien naar een andere website?

Gezien dat tournees en concerten van grote acts nog steeds aangekondigd worden en snel uitverkopen lijkt het publiek en de entertainers weer de situatie als gewoon te ervaren. De extra controles bij zalen zijn er nog wel (bv bij Madonna) en dat levert extra kosten op die ergens op verhaald moeten worden of afbouwen, dat laatste verwacht ik niet snel. Dus zal het verwerkt worden in de prijzen van zaal en concertkaartje, zo vermoed ik. Geen idee of men al hogere prijzen ervaart of misschien wordt dit pas na het nieuwjaar ervaren nu men nog in de gulle kerstaankoop stemming zit!?

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Oh ja, je mag niet over politiek praten, da's waar ook.

Doe het dan ook niet.

buizen
Morgen begint Eurosonic/Noorderslag met o.a. do/vrij veel mooie en massale muziekactiviteiten in de Groningse binnenstad. De dreiging van allerlei vormen van aanslagen is nog lang niet voorbij, dat hebben we in Cologne wel gezien. Hopelijk kunnen bepaalde figuren hun poten thuishouden.

avatar van The Scientist
De link tussen Keulen en Parijs is behoorlijk vergezocht, twee totaal verschillende gebeurtenissen. Je laatste opmerking aangaande "bepaalde figuren" is helemaal belachelijk natuurlijk.

Laten we aannemen dat in deze tijden van algemene onrustigheid de Groningse veiligheidsdiensten alert zijn en niet van tevoren allerlei problemen gaan zoeken die er helemaal niet hoeven te zijn, dan zal eurosonic vast weer een succesvol festival worden

buizen
EODM gaat vanavond - als het goed is - weer een volledig concert verzorgen in Parijs.

"De Amerikaanse garagerockband treedt op op in het beroemde Olympia - omringd door soldaten, politie en psychologen."

buizen


Tja, een vicieuze cirkel. Een volkomen vrij wapenbezit lijdt er natuurlijk ook toe dat iedereen met terroristische plannen snel over een wapen daartoe kan beschikken. Dat kunnen terroristen toch wel, als je echt wilt, maar dan kunnen ook meer impulsieve daden ook veel eenvoudiger.

avatar van Mjuman
buizen schreef:
(quote)


Tja, een vicieuze cirkel. Een volkomen vrij wapenbezit lijdt er natuurlijk ook toe dat iedereen met terroristische plannen snel over een wapen daartoe kan beschikken. Dat kunnen terroristen toch wel, als je echt wilt, maar dan kunnen ook meer impulsieve daden ook veel eenvoudiger.


Misschien moet je je eens verdiepen in een mogelijke correlatie tussen - historisch en wettelijk gebord - wapenbezit én het aantal schietpartijen in openbare ruimtes in de US.

buizen
Mjuman schreef:
(quote)


Misschien moet je je eens verdiepen in een mogelijke correlatie tussen - historisch en wettelijk gebord - wapenbezit én het aantal schietpartijen in openbare ruimtes in de US.

Ja die cijfers zijn me bekend natuurlijk en ik weet dat het onderwerp gevoelig ligt maar wie zegt dat meer moorden komt door meer vrij wapenbezit en niet vooral door andere factoren. In Canada is ook vrij wapenbezit en de dodelijke kogelslachtoffercijfers zijn daar zeer laag.

avatar van Mjuman
buizen schreef:
(quote)

Ja die cijfers zijn me bekend natuurlijk en ik weet dat het onderwerp gevoelig ligt maar wie zegt dat meer moorden komt door meer vrij wapenbezit en niet vooral door andere factoren. In Canada is ook vrij wapenbezit en de dodelijke kogelslachtoffercijfers zijn daar zeer laag.


Aan dat laatste - zoals het er staat, ongefundeerd, kan ik weinig geloof hechten. Tav US: Media in VS checken Obama: meer doden door vuurwapens dan terrorisme | NOS
en:
De harde statistieken over vuurwapengeweld in de VS - NRC

Vuurwapendoden vergeleken - Sargasso

buizen


Weer die cijfers.
Ik bedoel te zeggen het kan aan het gedrag en hoe ze met elkaar omgaan van de yanks liggen. Als er geen vuurwapens waren staken ze elkaar wellicht met messen overhoop. Ook veel doden. Streetgangs zijn een fenomeen die niet alleen dankzij vrij wapenbezit (vuurwapens) bestaan, het gaat om wat er onder ligt.

avatar van Mjuman
Waar wil je je anders op baseren dan cijfers? Ook een multivariabel model - dat je nodigt hebt om überhaupt iets zinnigs - anders dan populistenpraat - te kunnen zeggen, vergt kwantificeerbare gegevens (samenstelling bevolking, inkomensverdeling, urbanisatiegraad, opleidingsniveau) om iets zinvols te kunnen zeggen. Vind het erg simplistisch om te stellen dat het ligt "aan het gedrag en hoe ze met elkaar omgaan".

Het begint al met een overheid die goedkeurt dat je als huiseigenaar je mag verdedigen met een wapen. Waarom denk je dat wapenbezit naast de zorg één van de hoogst genoteerde aandachtspunten van Obama is?

De Londense politieagent, de bobby, is onbewapend.

buizen
Met het "aan het gedrag en hoe ze met elkaar omgaan" bedoel ik natuurlijk ook gegevens over samenstelling bevolking, inkomensverdeling, urbanisatiegraad, opleidingsniveau.

Om gebiedscontrole, drugs en prostitutie maken streetgangs elkaar ook zonder vuurwapens wel af.
Vrij vuurwapenbezit kan idd tot veel ellende lijden, maar hoeft niet.

kistenkuif
Dit topic en Jullie reacties doen me denken aan deze song. Te vinden op het album Lipstick, Lies & Gasoline (1997) van Fred Eaglesmith.

Fred Eaglesmith's "Time to Get a Gun" | Song of the Week | Indy Week - indyweek.com

Fred Eaglesmith - Time To Get A Gun lyrics | LyricsMode.com

avatar van Mjuman
Als 't nou Steve Earle was geweest, had ik wel vertrouwen gehad dat ...

kistenkuif
The Devil's Right Hand - Steve Earle - YouTube

STEVE EARLE LYRICS - Devil's Right Hand - azlyrics.com

Tijdens twee jaar werk in de VS werkte heb ik er nooit een vuurwapen gezien...maar ik besefte me wel degelijk dat mensen in de publieke ruimte er één op zak konden hebben. Vreemd gevoel. Begrijpelijke maar kortzichtige oproep van die zanger. De cijfers over slachtoffers en gewonden tgv vuurwapengebruik spreken duidelijke taal.

avatar van Stalin
buizen schreef:
In Canada is ook vrij wapenbezit en de dodelijke kogelslachtoffercijfers zijn daar zeer laag.


Dat ze in USA een stijve plasser krijgen van wapens is bekend.
In Canada gebruiken ze wapens uitsluitend voor de jacht op dieren en in de USA voor de jacht op mensen...althans, zo lijkt het...

Maar de USA en Canada zijn nagenoeg even groot qua oppervlakte, maar qua aantal inwoners is het verschil als dag en nacht.
322,369,319 in de USA tov 35.099.836 in Canada.
Een hoop minder mensen op een hoop minder ruimte.

Daarnaast tov de USA in Canada maar een aantal echt grote steden met bijbehorende stadse problemen qua criminaliteit.
In Canada maar een aantal echt grote steden en de rest van het land is nagenoeg ''leeg''.

Neemt niet weg dat ze daar in de USA wel enigzins verknipt zijn wat betreft hun voorliefde voor wapens, zeker in samenhang met het nogal naar fundamentalisme neigende geloof van een hoop mensen aldaar.
Ik vind de Canadezen in vele opzichten een stuk relaxter/gemoedelijker/vrijdenkender en over het geheel genomen aangenamer volk dan in de USA.

In Australie, een land waar al sinds de eerste Europese bezoekers/uitbuiters wapens in omloop waren, was dit genoeg om de wetten aan te scherpen en herhaling te voorkomen.

Maar goed, laat ze elkaar in de USA maar mooi overhoop schieten en ondertussen bang zijn voor zogenaamde terroristen.
Achterlijk land...

avatar van trebremmit
Mijn zusje woont in Zwitserland, daar heeft bijna iedereen een wapen in huis, en als je in het leger gezeten hebt mag je je dienstwapen houden, en dat is een volautomatisch wapen. Volgens mij is dat land een van de zwaarst bewapende landen ter wereld.

avatar van Stalin
trebremmit schreef:
Mijn zusje woont in Zwitserland, daar heeft bijna iedereen een wapen in huis, en als je in het leger gezeten hebt mag je je dienstwapen houden, en dat is een volautomatisch wapen. Volgens mij is dat land een van de zwaarst bewapende landen ter wereld.


Ook daar zijn regels

avatar van trebremmit
Dat weet ik. Gelukkig lopen ze daar ook niet met wapens rond.
Wat wel een probleem is daar, is dat veel mensen zelfmoord plegen met die wapens.

avatar van Mjuman
trebremmit schreef:
Dat weet ik. Gelukkig lopen ze daar ook niet met wapens rond.
Wat wel een probleem is daar, is dat veel mensen zelfmoord plegen met die wapens.


Dat is ook zo in de US: 30.000 sterven daar jaarlijks door een wapen; 2/3 daarvan is door een wapen in eigen hand. Die Sargasso statistiek laat dat duidelijk zien.

avatar van Stalin
trebremmit schreef:
Dat weet ik. Gelukkig lopen ze daar ook niet met wapens rond.
Wat wel een probleem is daar, is dat veel mensen zelfmoord plegen met die wapens.


Snap je op het eerste gezicht niks van als je er als toerist bent.
1 van de mooiste en best geregelde landen op de wereld, zo lijkt het.
Wel allejezus duur en kan me voorstellen dat dat voor mensen met geen of weinig inkomen grote zorgen met zich kan meebrengen.

Net als in het Canadese Alberta, waar sinds het knappen van de oliebubbel de zelfmoordcijfers sneller stijgen dan het aantal wanpraktijken bij de VVD.

avatar van dix
dix

De man heef, net als wij allemaal, recht op Freedom of Speech. Niet omdat ie predikant is maar omwille van wat hem is overkomen zou hij ook subversieve dingen mogen roepen zonder beschimpt te worden. Maar laten wij met elkaar de kerk toch even in het midden houden: die kindertjes in Beslan hadden het ook niet overleefd als ze in plaats van een klappertjespistool met een Kalashnikov naar school waren gestuurd.

avatar van Stalin
dix schreef:
(quote)


De man heef, net als wij allemaal, recht op Freedom of Speech. Niet omdat ie predikant is maar omwille van wat hem is overkomen zou hij ook subversieve dingen mogen roepen zonder beschimpt te worden. Maar laten wij met elkaar de kerk toch even in het midden houden: die kindertjes in Beslan hadden het ook niet overleeft als ze in plaats van een klappertjespistool met een Kalashnikov naar school waren gestuurd.


Inderdaad, maar tegen Rusland en zijn manier van aanpakken is sowiso geen kruid gewassen.
Dat gezegd hebbende en betrekkende op in dit geval de USA, al die wapens daar in omloop met de bedoeling om jezelf en naasten te verdedigen, hebben vrijwel geen enkel bloedbad kunnen voorkomen.

Als iemand met een of ander doorgeladen vol-automatisch assault rifle om zich heen gaat lopen blazen, dan doe je niet veel meer.
Bukken en hopen dat je het overleefd, dit ondanks alle stoere verhalen ten spijt vrees ik.

Zelfs tegen 1 persoon met alleen een pistool richt je in de praktijk niet veel uit...

Wellicht dat dit laatste met het hele open carry gebeuren gaat veranderen, maar ik vrees het ergste...

plus ça change plus c'est la même chose

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Off-topic berichten verwijderd. Als dit een topic wordt dat alleen maar "gevolgen voor de muziekwereld" in de titel heeft om verdekt over politieke kwesties te kunnen praten, verwijs ik u graag naar de rest van het internet. Daar is genoeg ruimte.

buizen
panjoe schreef:
Als dit een topic wordt dat alleen maar "gevolgen voor de muziekwereld" in de titel heeft om verdekt over politieke kwesties te kunnen praten...

Wat een onzin.
Het topic is ooit gestart vanwege de aanslag in Bataclan waarna bijv. voortaan meer gefouilleerd werd bij concerten. Wie die aanslag pleegden daar mag blijkbaar niet over gepraat.
Nu weer 5 tot 11 doden bij een afschuwelijke aanslag op vliegveld Zaventhem. Het zal ook wel weer verboden zijn met een woord te reppen over hoe en door wie die aanslag is gepleegd en hoe het zover is gekomen. Een smerige laffe daad om op het drukste vlieghavenmoment met bomkoffers zoveel mogelijk slachtoffers onder weerloze reizigers/bezoekers te maken.
Jett Rebel treedt dezer dagen op in Brussel, evenals meer artiesten/bands. Benieuwd of die concerten gewoon door gaan.
Nog even en mensen zijn te bang om naar Lowlands of Pinkpop te gaan, met die mensenmenigtes.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
buizen schreef:
Het zal ook wel weer verboden zijn met een woord te reppen over hoe en door wie die aanslag is gepleegd en hoe het zover is gekomen.

Ach gut, wordt het volk weer monddood gemaakt door de totalitaite autoriteiten? Natuurlijk is dat verboden op MusicMeter, dat weet je onderhand toch wel?

avatar van Ducoz
Eigenlijk is het bullshit. Ik ventileer mijn politieke mening hier niet, maar je zou bv hele periodes en genres muziek moeten gaan bannen van deze site, wil je dat gaan voorkomen. Wat valt er voor zinnigs te zeggen over de punkbeweging of protest liederen. Of is dat oke omdat het in het verleden zit en niet meer zo toe doet?

avatar van Mjuman
Voel me een beetje Obelix ("rare jongens die Romeinen") - er zijn doden gevallen en dan maak je druk over het doorgaan van een concert van Jett Rebel??? Beam me up, Scotty

buizen
Mjuman schreef:
Voel me een beetje Obelix ("rare jongens die Romeinen") - er zijn doden gevallen en dan maak je druk over het doorgaan van een concert van Jett Rebel??? Beam me up, Scotty

Dat concert van Jett Rebel was een erbij gesleepte 'kunstgreep' om uberhaupt hier iets te mogen zeggen over de aanslag(en) in Brussel. Had eerst met geen woord over muziek gerept en dus werd de reactie verwijderd. Zo gaat dat.
Op verjaardagen praat je niet over politiek, geloof en voetbal.
Hier op MuMe mag voetbal wel.

Anyway: kan er ook wel vrede mee hebben het er hier verder niet meer over te hebben, panjoe.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ducoz schreef:
Eigenlijk is het bullshit. Ik ventileer mijn politieke mening hier niet, maar je zou bv hele periodes en genres muziek moeten gaan bannen van deze site, wil je dat gaan voorkomen. Wat valt er voor zinnigs te zeggen over de punkbeweging of protest liederen. Of is dat oke omdat het in het verleden zit en niet meer zo toe doet?

In één van de berichten die ik heb verwijderd ging het over de aanwezigheid van Noord-Afrikanen in Europa. Dat zijn het soort berichten dat altijd zal leiden tot discussies die niets met muziek te maken hebben, en die discussies zullen gegarandeerd uit de bocht vliegen.

In politieke discussies vallen altijd uitspraken en termen die voor sommigen werken als een rode doek op een stier. Dat is de reden dat we geen politiek toestaan op MusicMeter. Discussies over de punkbeweging en protestliederen zijn minder actueel en hebben dit effect daardoor minder, en kunnen bovendien prima binnen de lijntjes van ontopic discussies vallen. Vind je dit nog steeds bullshit?

Gast
geplaatst: vandaag om 15:08 uur

geplaatst: vandaag om 15:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.