Muziek / Algemeen / Het metalen radarnetwerk
zoeken in:
0
geplaatst: 17 oktober 2022, 15:51 uur
Alle Friezen (en niet-Friezen
) opgelet! Voor wie het in 2021, zoals ik, gemist heeft; kwalitatief hoogstaande blackmetal uit Fryslân: Kjeld - Ôfstân . Het album is toentertijd erg goed ontvangen binnen de metal community en dat is volgens mij meer dan terecht. Echt een geweldig bruut, dynamisch album. Black metal op zijn best!
) opgelet! Voor wie het in 2021, zoals ik, gemist heeft; kwalitatief hoogstaande blackmetal uit Fryslân: Kjeld - Ôfstân . Het album is toentertijd erg goed ontvangen binnen de metal community en dat is volgens mij meer dan terecht. Echt een geweldig bruut, dynamisch album. Black metal op zijn best!
1
geplaatst: 18 oktober 2022, 10:16 uur
ABDrums schreef:
Normaal is me dit iets te veel van het goede qua stemcapriolen, maar tezamen met het over-the-top karakter van deze death metal is het best te behappen. Nu ben ik overigens wel echt benieuwd naar dit album. Is het een beetje van hetzelfde als deze EP?
Normaal is me dit iets te veel van het goede qua stemcapriolen, maar tezamen met het over-the-top karakter van deze death metal is het best te behappen. Nu ben ik overigens wel echt benieuwd naar dit album. Is het een beetje van hetzelfde als deze EP?
Precies; het nieuwe album is wat melodieuzer en voor mij een stuk beter te behappen wat dat betreft. Het afsluitende drieluik is echt een geweldige afsluiter

1
geplaatst: 20 oktober 2022, 20:42 uur
Ik wil jullie graag attenderen op de band Orm, die dit jaar hun derde studioalbum, Intet • Altet heeft afgeleverd. Het album heeft zelfs de magische, legendarische 100 / 100 score op ZwareMetalen gehaald. Dat zegt genoeg volgens mij.
Gaat het snel luisteren!
Orm - Intet • Altet
Orm – Intet • Altet | Zware Metalen - zwaremetalen.com
Gaat het snel luisteren!
Orm - Intet • Altet
Orm – Intet • Altet | Zware Metalen - zwaremetalen.com
1
geplaatst: 22 oktober 2022, 20:23 uur
Ben 'm nu aan het beluisteren via Bandcamp, ABDrums! Een hele zit (dik anderhalf uur), maar klinkt tot nu toe (halverwege track 3) erg goed, en het verhaal erachter interesseert me ook wel. Heb je 'm zelf ondertussen al beluisterd?
1
geplaatst: 22 oktober 2022, 21:26 uur
AOVV schreef:
Ben 'm nu aan het beluisteren via Bandcamp, ABDrums! Een hele zit (dik anderhalf uur), maar klinkt tot nu toe (halverwege track 3) erg goed, en het verhaal erachter interesseert me ook wel. Heb je 'm zelf ondertussen al beluisterd?
Ja reeds een paar keer, waarvan twee keer in z'n totaliteit. Het is nogal een zit dus ik heb me tot nu toe voornamelijk tot losse tracks beperkt. Inderdaad een zeer intrigerend concept dat deze Denen mijns inziens goed en oprecht over weten te laten komen. De afwisseling tussen lange cleane passages en de rauwere black metal spreekt mij erg aan, dus niet dat dit anderhalf uur beuken, rammen, schreeuwen is. Ik moet wel zeggen dat ik nog wat moet wennen aan de soms wat abrupte overgangen tussen clean en rauw. Dat is soms echt binnen luttele seconden, waardoor het bij vlagen wat fragmentarisch overkomt.
Ik denk ook dat dit echt een album is dat veel tijd nodig heeft om volledig te bezinken. Veel meer zinnigs kan ik er dan nu ook niet over zeggen, behalve dat ik me tot dusverre uitstekend met Intet Altet aan het vermaken ben.
Hoe zijn jouw bevindingen zo op het eerste gehoor, AOVV?
1
geplaatst: 22 oktober 2022, 21:34 uur
Heb 'm nu in zijn geheel beluisterd (met de koptelefoon), en voor mij is het ook vooral de afwisseling die het 'm doet. Heb ik in de black metal altijd al enorm weten waarderen, en als het concept me dan ook nog intrigeert.. De albumhoes alleen roept al vragen en associaties op, ik kan er wel even op zitten staren, eerlijk gezegd (terwijl ik naar het album zat te luisteren, heb ik dat dan ook gedaan).
Voor het overige heb ik bij heel wat albums vaak aan één luisterbeurt genoeg om met een (eerste) oordeel te komen, die vlieger gaat hier duidelijk niet op. Teveel details om het allemaal instant te vatten, en dat vind ik alleen maar goed! Ik heb in ieder geval reeds een aantal geweldige passages ontdekt, zowel rustpunten als maniakale black.
Wordt vervolgd.
Voor het overige heb ik bij heel wat albums vaak aan één luisterbeurt genoeg om met een (eerste) oordeel te komen, die vlieger gaat hier duidelijk niet op. Teveel details om het allemaal instant te vatten, en dat vind ik alleen maar goed! Ik heb in ieder geval reeds een aantal geweldige passages ontdekt, zowel rustpunten als maniakale black.
Wordt vervolgd.

0
geplaatst: 22 oktober 2022, 21:44 uur
Blij dat deze tip zo aanslaat. Heb je deze recensie op Zware Metalen al gelezen. Echt een uitstekende uiteenzetting van zaken!
0
geplaatst: 1 november 2022, 19:49 uur
Meermaals geprobeerd voor dit album een lans te breken. Tot nu toe nog weinig response gekregen, maar ik blijf stoïcijns doorgaan. Check it out, want dit is absoluut de moeite waard!
0
geplaatst: 6 november 2022, 12:35 uur
Ik heb er weer eentje jongens, gaat dit checken: Disillusion - Ayam
(ik ga er even vanuit dat ik jullie hier niet meer op hoef te wijzen, toch: Psychonaut - Violate Consensus Reality ?)
Misschien ook wat voor Eddie ?
(ik ga er even vanuit dat ik jullie hier niet meer op hoef te wijzen, toch: Psychonaut - Violate Consensus Reality ?)

Misschien ook wat voor Eddie ?
1
geplaatst: 6 november 2022, 14:59 uur
Tnx voor de tip. Hij staat op de lijst. Leuk forum dit trouwens. Eddie haakt aan.
0
geplaatst: 6 november 2022, 17:04 uur
Eddie schreef:
Tnx voor de tip. Hij staat op de lijst. Leuk forum dit trouwens. Eddie haakt aan.
Mooi, benieuwd naar je tips...

1
geplaatst: 6 november 2022, 17:27 uur
Ik zit vooral in het ‘in de achtste versnelling door blazende tech geweld’ daar is relatief weinig animo voor (wat ik me voor kan stellen) maar ik wil best wel een plaat droppen als jullie daarin geïnteresseerd zijn.
0
geplaatst: 7 november 2022, 14:53 uur
Eddie schreef:
Ik zit vooral in het ‘in de achtste versnelling door blazende tech geweld’ daar is relatief weinig animo voor (wat ik me voor kan stellen) maar ik wil best wel een plaat droppen als jullie daarin geïnteresseerd zijn.
Altijd! Daar is dit topic voor bedoeld
.
1
geplaatst: 7 november 2022, 15:59 uur
Laat ik dan beginnen met één van de absolute, en meest onder gewaardeerde, tech-parels van dit jaar. Exocrine - The Hybrid Suns voor wie niet snel verzadigd is als het om BPM gaat
opgeleukt met een hoop sweepjes en haast onmogelijk riff geweld.
1
geplaatst: 7 november 2022, 19:55 uur
Pak als je kan ook het volgende zwartmetaal eens mee:
Ymir - Aeons Of Sorrow:
Finse melancholische bm volgens het oude boekje. Denk aan de hele oude Dimmu Borgir maar dan zonder de keyboards.
Cermoniële Walging - Ingekankerd
Nederlandse hypnotiserende bm die als een wervelwind om zich heen slaat. Mooie plaat om je lekker in vast te bijten.
Dolchstoss - War Is Eternal
Belgische bm die ondanks de dubieuze imagerie niet dubieus is maar wel lekker van zich afbijt met een grimmig knekelgeluid.
Helleruin - War Upon Man
Friese bm die grossiert in het old school geluid maar wel met gevarieerde, sfeervolle composities voor de nacht komt.
En geef de laatste Darkthrone eens een kans. Voor wie de oude Celtic Frost mist.
Als ik zin heb, voeg ik het ontbrekende spul eens toe aan de Mume kronieken.
Ymir - Aeons Of Sorrow:
Finse melancholische bm volgens het oude boekje. Denk aan de hele oude Dimmu Borgir maar dan zonder de keyboards.
Cermoniële Walging - Ingekankerd
Nederlandse hypnotiserende bm die als een wervelwind om zich heen slaat. Mooie plaat om je lekker in vast te bijten.
Dolchstoss - War Is Eternal
Belgische bm die ondanks de dubieuze imagerie niet dubieus is maar wel lekker van zich afbijt met een grimmig knekelgeluid.
Helleruin - War Upon Man
Friese bm die grossiert in het old school geluid maar wel met gevarieerde, sfeervolle composities voor de nacht komt.
En geef de laatste Darkthrone eens een kans. Voor wie de oude Celtic Frost mist.
Als ik zin heb, voeg ik het ontbrekende spul eens toe aan de Mume kronieken.
1
geplaatst: 8 november 2022, 08:37 uur
Eddie schreef:
Laat ik dan beginnen met één van de absolute, en meest onder gewaardeerde, tech-parels van dit jaar. Exocrine - The Hybrid Suns voor wie niet snel verzadigd is als het om BPM gaat
opgeleukt met een hoop sweepjes en haast onmogelijk riff geweld. Zit ik nu te luisteren: wat een monsterachtig goede plaat. Fantastisch ook hoe mear cleane, prog-aandoende passages met keyboards en cleane zang worden verweven in het helse, brute totaalgeluid. Deze gaat hoge ogen gooien bij mij!

1
geplaatst: 8 november 2022, 08:39 uur
Leuk om te horen. Deze komt bij mij wekelijks voorbij en gaat absoluut een top drie plaat worden dit jaar!
0
geplaatst: 15 november 2022, 09:31 uur
Iets voor de deathmetal-liefhebbers? Een fijne EP van Nederlandse bodem die zeker de moeite waard is eens te beluisteren: Necrotesque - The Necrotic Grotesque. De productie is lekker smerig, de grunts mooi verstaanbaar en heerlijk grommend en ten slotte, voor mij altijd een erg belangrijke component, is er genoeg variatie en afwisseling in de composities en het riffwerk. Ik kijk uit naar het eerste volledige album van deze heren, dat in januari uit zal komen!
1
geplaatst: 15 november 2022, 20:53 uur
ABDrums schreef:
Iets voor de deathmetal-liefhebbers? Een fijne EP van Nederlandse bodem die zeker de moeite waard is eens te beluisteren: Necrotesque - The Necrotic Grotesque. De productie is lekker smerig, de grunts mooi verstaanbaar en heerlijk grommend en ten slotte, voor mij altijd een erg belangrijke component, is er genoeg variatie en afwisseling in de composities en het riffwerk. Ik kijk uit naar het eerste volledige album van deze heren, dat in januari uit zal komen!
Alle lichten staan hiervoor op groen. Death metal gespeeld door kale, nors kijkende, mannen, met baarden, deathmetal shirts en legerbroeken (zouden het Jan,Piet, Joris en Corneel zijn?). Het zal mij benieuwen hij gaat nu aan.
[edit] Eddie is halverwege en is eigenlijk wel enthousiast. Het klinkt mij op het eerste gehoor een beetje Asphyx met een Altar sausje, aangelengd met een flinke scheut Sinister.
1
geplaatst: 17 november 2022, 14:46 uur
Via De Keiharde Pödcast van afgelopen week en inmiddels ook op hun Tiplijst deze aan het ontdekken:
Mist of Misery - Severance | Bandcamp
(toevoeging aan de MuMe dBase is in behandeling)
Mist of Misery - Severance | Bandcamp
(toevoeging aan de MuMe dBase is in behandeling)
1
geplaatst: 1 december 2022, 16:38 uur
In de lijn van Between the Buried and Me als in gecontroleerde chaos. En der is nog zo'n bekende band maar daar kom ik niet op.
Anyway, voor de geïnteresseerde: Destrage - So Much. Too Much. (2022) - MusicMeter.nl
Edit. The Dillinger Escape Plan bedoelde ik. Daar doet het me ook wat aan denken.
Daarnaast trouwens ook even de Metal YouTuber Jared Dines promoten hier. Na het fijne Sion heeft tie nu ook een solo plaat uitgebracht. Mocht je nog wat mee metalcore gerichte takkeherrie willen horen
Jared Dines - The Gray (2022) - MusicMeter.nl
Anyway, voor de geïnteresseerde: Destrage - So Much. Too Much. (2022) - MusicMeter.nl
Edit. The Dillinger Escape Plan bedoelde ik. Daar doet het me ook wat aan denken.
Daarnaast trouwens ook even de Metal YouTuber Jared Dines promoten hier. Na het fijne Sion heeft tie nu ook een solo plaat uitgebracht. Mocht je nog wat mee metalcore gerichte takkeherrie willen horen

Jared Dines - The Gray (2022) - MusicMeter.nl
0
geplaatst: 2 december 2022, 08:00 uur
Nieuwe tip: MMXX - Sacred Cargo
Luistert heerlijk weg en is een lekkere afwisseling tussen al het ruigere werk dat ik de afgelopen tijd veel luister...
Luistert heerlijk weg en is een lekkere afwisseling tussen al het ruigere werk dat ik de afgelopen tijd veel luister...

0
geplaatst: 2 december 2022, 10:18 uur
2
geplaatst: 9 december 2022, 15:50 uur
Stop de persen, laar alles vallen waar je mee bezig bent en laat Indepth - Ancient Architects over je heen komen.
Ik hoop dat jullie dit ook kunnen waarderen. TechDeath met een flinke dosis keyboard, wat 70's invloeden en een daadwerkelijk monster op de fretloze bass! Op de valreep nog een toevoeging aan Eddie's jaarlijst?
Ik hoop dat jullie dit ook kunnen waarderen. TechDeath met een flinke dosis keyboard, wat 70's invloeden en een daadwerkelijk monster op de fretloze bass! Op de valreep nog een toevoeging aan Eddie's jaarlijst?
0
geplaatst: 9 december 2022, 16:32 uur
Deze plaat staat hoog in de jaarlijst van Last Rites. Ik had er nog nooit van gehoord, maar dit komt wel even binnen zeg. Volgens de Last Rites website is dit aan te bevelen voor fans van At The Gates, Aura Noir, Vektor, Death, Opeth, Dark Tranquility, Emperor, Yngwie, Bathory, Sadus, Mekong Delta, The Chasm, Dissection, Necrophobic, Anacrusis, enzovoorts.
Ik zou het omschrijven als progressieve death metal, met invloeden van black. Behoorlijk technisch, maar toch relatief toegankelijk. En met geweldige gitaarsolo's. De productie klinkt vrij helder en strak, maar heeft ook een fijn rafelrandje, zodat het nooit gepolijst wordt. Dit zou nog wel eens een late binnenkomer kunnen worden in m'n jaarlijst.
0
geplaatst: 10 december 2022, 16:54 uur
Vanochtend ontdekt via De Keiharde Pödcast: Hills Like White Lions - Hills Like White Lions
1
geplaatst: 11 december 2022, 12:49 uur
Eddie schreef:
Stop de persen, laar alles vallen waar je mee bezig bent en laat Indepth - Ancient Architects over je heen komen.
Dit is een must ABDrums en legian

0
geplaatst: 17 december 2022, 17:19 uur
Mooie Post-Rock / -Metal Tip: À l'Ombre d'Héméra - Saison de Déceptions
* denotes required fields.