Muziek / Algemeen / 'A.I.' in muziek
zoeken in:
1
geplaatst: 21 februari, 11:42 uur
Minneapolis schreef:
Nee, fotografie.
Nee, fotografie.
Ja, dat is natuurlijk ook wel een vakgebied dat onder vuur ligt in het huidige tijdsgewricht. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Aan de andere kant denk ik dat AI ook nieuwe mogelijkheden schept op dit gebied. Maar daar moet je maar net zin in hebben.
Ik werk zelf op het gebied van public relations, journalistieke producties en reclameteksten. En ik moet zeggen de opkomst van tools als ChatGPT zijn wel van negatieve invloed op de opdrachten die ik vanuit het bedrijfsleven krijg. Sommige bedrijven denken het zelf te kunnen. Ik zie teksten die hart en ziel missen. Maar ja, maak dat je opdrachtgevers maar eens wijs.
Aan de andere kant maak ik ook zelf gebruik van het instrument, al was het maar om even op gang te komen bij het schrijven van echt wervende teksten.
De tijden veranderen. We moeten er maar zo goed en zo kwaad als het kan ermee omgaan. Wat ik me afvraag: ben je van plan de wereld van de fotografie helemaal vaarwel te zeggen. En wil je je dan oriënteren op een heel ander werkterrein?
0
geplaatst: 21 februari, 11:55 uur
gaucho schreef:
Aan de andere kant maak ik ook zelf gebruik van het instrument, al was het maar om even op gang te komen bij het schrijven van echt wervende teksten.
Ik andersom. Ik heb een wekelijkse schaakrubriek voor de krant. Voordat ik die inlever laat ik AI de tekst nakijken op tik- en taalfouten. Scheelt de redacteur ook weer werk

3
geplaatst: 21 februari, 12:27 uur
gaucho schreef:
Ja, dat is natuurlijk ook wel een vakgebied dat onder vuur ligt in het huidige tijdsgewricht. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Aan de andere kant denk ik dat AI ook nieuwe mogelijkheden schept op dit gebied. Maar daar moet je maar net zin in hebben.
Ik werk zelf op het gebied van public relations, journalistieke producties en reclameteksten. En ik moet zeggen de opkomst van tools als ChatGPT zijn wel van negatieve invloed op de opdrachten die ik vanuit het bedrijfsleven krijg. Sommige bedrijven denken het zelf te kunnen. Ik zie teksten die hart en ziel missen. Maar ja, maak dat je opdrachtgevers maar eens wijs.
De tijden veranderen. We moeten er maar zo goed en zo kwaad als het kan ermee omgaan. Wat ik me afvraag: ben je van plan de wereld van de fotografie helemaal vaarwel te zeggen. En wil je je dan oriënteren op een heel ander werkterrein?
(quote)
Nogal onder vuur ja. Noem het gerust in de front linie. Althans, wel bij het bureau waar ik werk en waar ze (sinds een overname) A.I. heel sexy vinden om te verkopen. Van eigen creatie naar "digitale oplossingen".
Ik ben na ruim 15 jaar de spil het het bedrijf geweest te zijn in 2 jaar tijd gedegradeerd tot (imo dan) iemand in de marge. En ik zie daar precies de aantrekkingskracht en lelijkheid van AI.
Een heleboel mensen kunnen nu ineens iets wat ze voorheen niet konden en zien dat als heel opwindend en magisch. Hetzelfde heb ik met dingen waar ik nooit goed in ben geweest of mijn grootste passie niet in zat. Ik snap het dat dat spelen ermee leuk is. Maar vanuit mijn vakgebied zie ik, precies wat jij noemt, de zielloosheid in die A.I. content. Om maar niet te spreken over de totale creatieve leegte in het maakproces (wederom vanuit mijn perspectief en ervaring). Geen lol aan. Ik heb me er een kleine 2 jaar met de beste bedoeling ingestort met doel om misschien een deel van mijn werk aan te vullen met A.I. beeld creatie, maar ik word er niet blij van omdat elke vorm van trots op het gemaakte totaal ontbreekt. Het voelt niet als van mij. Mensen die zelf dingen hebben bedacht en gemaakt (van a tot z; locatie, klik met modellen, skills, veranderende omstandigheden, oplossingen, unieke vondsten, de essentie van fotografie: het licht en het moment (!) en uiteindelijk de ervaring van die dag) zullen dat snappen.
Dus.. Put your money where your mouth is; ik ga iets totaal anders doen in loondienst, een baan overigens die me wel juist meer gelegenheid geeft om mijn eigen opdrachten (die zijn er gelukkig nog genoeg) uit te breiden.
Maar het mooie aan creativiteit is dat het in basis niks met geld te maken heeft. Ik kan mij ei altijd kwijt in vrij werk.
1
geplaatst: 22 februari, 11:46 uur
P.s. sorry voor dit wel heel persoonlijke uitstapje hier boven over fotografie, ik twijfelde zelfs of ik het moest verwijderen, maar ik denk dat er genoeg parallellen zijn met andere vormen van A.I. gebruik, en zo ook muziek.
Ik ben i.i.g. wel benieuwd naar ervaringen en eventuele struggles (principes, trots, old-school maak en ervaar plezier) van anderen.
Ik ben i.i.g. wel benieuwd naar ervaringen en eventuele struggles (principes, trots, old-school maak en ervaar plezier) van anderen.
1
geplaatst: 23 februari, 14:29 uur
Minneapolis schreef:
P.s. sorry voor dit wel heel persoonlijke uitstapje hier boven over fotografie, ik twijfelde zelfs of ik het moest verwijderen, maar ik denk dat er genoeg parallellen zijn met andere vormen van A.I. gebruik, en zo ook muziek.
Ik ervoer (tegenwoordig is dat 'ervaarde', geloof ik, ben benieuwd wat A.I. daarvan maakt) je openhartige ontboezemingen in het geheel niet als overbodig, integendeel zelfs. Het geeft goed weer hoe iemand in zijn eigen vakgebied te maken heeft/krijgt met een fenomeen dat ons hoe dan ook allemaal gaat raken.
Ik was degene die je die uitleg ontlokte maar ik ben wel blij dat je erop ingegaan bent. Ik kan me voorstellen dat je het wel erg persoonlijk vind, maar het past m.i. prima in dit topic. Ook al gaat het niet specifiek over 'A.I. in muziek', het blijft toch dicht bij het onderwerp. Fotografie is immers gewoon een andere kunstvorm. Die trouwens ook nauw verwant kan zijn aan muziek, denk bijv. aan hoesontwerpen.
* denotes required fields.