MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / 'A.I.' in muziek

zoeken in:

Spotify haakt ongewild ook aardig in op de trend van A.I.-gegenereerde muziek. Korte samenvatting voor wie via de link stuit op de betaalmuur van DPG: tientallen bands en artiesten - vooral in de metalcore, maar sinds een paar dagen kennelijk ook in de hardcore - slaan alarm omdat er via slinkse wegen honderden nepnummers op de streamingdienst verschijnen die niet door de betreffende artiesten zijn gemaakt. Spotify lijkt zich daartegen tot dusver onvoldoende te kunnen wapenen. Als dat zo doorgaat, wordt het - net als in de echte wereld - steeds lastiger om fake van echt te onderscheiden...

gaucho schreef:
Spotify haakt ongewild ook aardig in op de trend van A.I.-gegenereerde muziek. Korte samenvatting voor wie via de link stuit op de betaalmuur van DPG: tientallen bands en artiesten - vooral in de metalcore, maar sinds een paar dagen kennelijk ook in de hardcore - slaan alarm omdat er via slinkse wegen honderden nepnummers op de streamingdienst verschijnen die niet door de betreffende artiesten zijn gemaakt. Spotify lijkt zich daartegen tot dusver onvoldoende te kunnen wapenen. Als dat zo doorgaat, wordt het - net als in de echte wereld - steeds lastiger om fake van echt te onderscheiden...

Bij mij begint het nu al. Op dit moment is er ook een vloedgolf aan nieuwe acts uit Nashville. Krijg soms het gevoel dat ik urenlang naar een en dezelfde artiest/band/muzikant aan het luisteren ben.

Er zijn dan ook veel muzikanten die prima vervangen kunnen worden door AI. Uitstekende ontwikkeling.

Op zich is het al jaren zo dat derden die zich voordoen als bekende artiesten flink wat streams binnen harken. Elke vrijdag staan er wel weer een paar nieuwe 'songs' in mijn favorieten. Na een paar dagen zijn die dan meest niet meer aanklikbaar. Eerder was het dan gewoon een slap eigen nummer waar de naam van de bekende artiest aan werd toegevoegd, nu blijkbaar een A.I.-creatie.

herman schreef:
Op zich is het al jaren zo dat derden die zich voordoen als bekende artiesten flink wat streams binnen harken. Elke vrijdag staan er wel weer een paar nieuwe 'songs' in mijn favorieten. Na een paar dagen zijn die dan meest niet meer aanklikbaar. Eerder was het dan gewoon een slap eigen nummer waar de naam van de bekende artiest aan werd toegevoegd, nu blijkbaar een A.I.-creatie.

Apart, ben dit zelf zo nog niet tegengekomen, dat ‘songs’ in favorieten na een aantal dagen niet meer beschikbaar zijn, dat het AI zou zijn, ik ga uit van de Release Rader (Spotify) op vrijdag, de aanbevelingen kan ik terugvoeren op ‘echte’ artiesten. Royalty kwesties zie ik wel vaker een rol spelen, dat releases of nummers zijn verwijderd.
Maar het is bekend dat de muziekdiensten dagelijks het een en ander moeten opschonen.

tnf
AI AI AI Radio - aiaiairadio.nl

Ze draaien er 24/7 Nederlandstalige AI-muziek, in hun eigen woorden "muziek die je nergens anders hoort". Zo te lezen genereren ze de tracks er zelf.

Ik zal het zelf niet op zetten, maar zal ook niet verbaasd zijn als er een markt voor is.

tnf schreef:

Ze draaien er 24/7 Nederlandstalige AI-muziek, in hun eigen woorden "muziek die je nergens anders hoort". Zo te lezen genereren ze de tracks er zelf.

Ik zal het zelf niet op zetten, maar zal ook niet verbaasd zijn als er een markt voor is.

Mijn god. Het bestaat echt.

tnf
Michiel Cohen schreef:
(quote)

Mijn god. Het bestaat echt.

Aiaiai, inderdaad.

Uit nieuwsgierigheid opgezet maar ik krijg gewoon Laughter in the Rain van Neil Sedaka.

tnf
Vreemd. Dit is hun playlist.

AI AI AI Radio - Playlist | Online Radio Box - onlineradiobox.com

De url die je hebt aangeklikt blijkt naar een van hun zusterzenders, Radio Tijdloos (via deze zender vond ik AI AI AI ook), te leiden. Die heeft zojuist idd Neil Sedaka gedraaid.

Radio Tijdloos - Playlist | Online Radio Box - onlineradiobox.com

Het lijkt een tijdelijke technische error, want ik krijg gewoon die AI-liedjes.

De artificiële liedjes lijken perfecte kopieën, ik kan niets onlogisch ontdekken op grond van drie liedjes die ik heb gehoord. Als hier een 'markt' voor te vinden is, kunnen ook artiesten voortaan lekker thuisblijven, en een paar knoppen indrukken. Niemand zal het opvallen.

tnf
vivalamusica schreef:
De artificiële liedjes lijken perfecte kopieën, ik kan niets onlogisch ontdekken op grond van drie liedjes die ik heb gehoord. Als hier een 'markt' voor te vinden is, kunnen ook artiesten voortaan lekker thuisblijven, en een paar knoppen indrukken. Niemand zal het opvallen.

Het idee dat je zo'n liedje met slechts enkele klikjes in elkaar zet, vind ik al erg genoeg.

Maar ik denk inderdaad dat veel anderen het weinig zal boeien. De mensen die je probleemloos zes keer per dag hetzelfde generieke liedje kunt laten horen via de grote radiozenders, kunnen hier ook best warm voor lopen.

tnf schreef:
(quote)

Het idee dat je zo'n liedje met slechts enkele klikjes in elkaar zet, vind ik al erg genoeg.

Maar ik denk inderdaad dat veel anderen het weinig zal boeien. De mensen die je probleemloos zes keer per dag hetzelfde generieke liedje kunt laten horen via de grote radiozenders, kunnen hier ook best warm voor lopen.

Het sluit naadloos aan wat ik zo al opvang op bepaalde plekken, zouteloze liedjes, alleen nu dan wel voor 100% gegarandeerd nep.

Onweerwolf
Op zich wel handig dan, AI op deze wijze, dan is het een mooi filter om een scheiding aan te brengen tussen mensen die kunst weten te waarderen en zwakbegaafden die alleen maar de drang hebben om harmonieus geluid te consumeren.

[/quote]
Bij mij begint het nu al. Op dit moment is er ook een vloedgolf aan nieuwe acts uit Nashville. Krijg soms het gevoel dat ik urenlang naar een en dezelfde artiest/band/muzikant aan het luisteren ben. [/quote]
Dit bedoelde ik dus in mijn eerdere reactie over Nashville. Elke week wel een paar albums die hier heel erg op lijken. Kan inmiddels het onderscheid ook niet meer maken tussen de verschillende artiesten. Ik verdenk met name het instrumentale deel er van met AI te zijn gemaakt.

Bij mij begint het nu al. Op dit moment is er ook een vloedgolf aan nieuwe acts uit Nashville. Krijg soms het gevoel dat ik urenlang naar een en dezelfde artiest/band/muzikant aan het luisteren ben. [/quote]
Dit bedoelde ik dus in mijn eerdere reactie over Nashville. Elke week wel een paar albums die hier heel erg op lijken. Kan inmiddels het onderscheid ook niet meer maken tussen de verschillende artiesten. Ik verdenk met name het instrumentale deel er van met AI te zijn gemaakt.

[/quote]

Uitgezonderd enkele staten aan en de oost- en westkust komt country in de VS zowat uit elke kraan. in studios door het land wordt er met vlijt geknutseld, who cares, als het maar blinkt.

tnf schreef:

Wauw, vind dit wel goed gedaan eigenlijk. Ik hoorde net Snelle Hap van Jelle Snacktrek, maar als je het in de achtergrond opzet kan het net zo goed Dries Roelvink o.i.d. zijn. Ik vrees dat hier ook wel een markt voor is, al is 128kb/s niet meer echt van deze tijd.

tnf
Die naam ook, Jelle Snacktrek.

Misschien zijn die namen ook wel AI-gegenereerd.

Dat denk ik wel. Als je op die artiestennamen googlet vind je verder niets.

Zie dat ik net 'Ouwe Meuk - Terug Naar Toen' heb gemist. Wat jammer nou.

En nu draait 'Johnny - Surfin' the Morning Light', een Beach Boys anno 1964 surf-kopie.

Volgens mij ook kandidaten voor deze rubriek. Momenteel kom ik talloze albums tegen die hier heel erg sterk op lijken. ik kan in ieder geval het ondescheid niet meer maken.

vivalamusica schreef:
(quote)

Uitgezonderd enkele staten aan en de oost- en westkust komt country in de VS zowat uit elke kraan. in studios door het land wordt er met vlijt geknutseld, who cares, als het maar blinkt.

Zoiets. Kwam vandaag weer een album tegen. Net alsof ik het al tig keer eerder heb gehoord.

Meer AI meuk..

Michiel Cohen schreef:
Meer AI meuk..
(embed)
(embed)
(embed)

Voor elk wat wils.

Gisteren in het serieuze NTR programma 'podium klassiek' kwam het volgende onderwerp ter tafel: hoe komen we uit onze eigen muzikale bubbel, toch wel een prangende vraag voor mensen die zich graag zorgen maken. Hoe te enthousiasmeren voor muziek die we nog niet kennen. Want we hebben vaak de neiging om bij dezelfde muziek te ‘blijven hangen’.
Daarin werd door trompetiste Maite Hontelé n.b. o.a. ChatGPT min of meer aanbevolen om andere muziek te ontdekken, door met de chatbot 'in gesprek' te gaan zei ze, om op andere ideeën te komen. Eerst kwam de chat met wat voor de hand liggende antwoorden... maar bij doorvragen kwam de bot toch met wat meer waar ze zelf nooit opgekomen was...
Ik viel daarbij eerst bijna van de bank, alleen al in dit muziekprogramma, waar menselijk kunnen toch altijd de wordt gevierd..., en dan durven beginnen over AI, pardon, en het gemak waarmee, maar goed, de getoonde voorbeelden waren best geloofwaardig, toch knap van Chat. En de presentator viel ook al niet van zijn kruk.
Straks de AI in het Concertgebouw, het zal snel gaan.

Spotify en Tidal en anderen doen al jaren niet anders met de op maat gemaakte playlisten, hoewel vaak binnen en soms buiten de bubbel ook hier interessante voorstellen, ik zeg niet alles maar toch, althans mijn ervaring.
Het is maar wat je erin stopt.
'AI' is een veelkoppig monster.

Heb ook een stukje gezien, maar vond het niet bijster interessant. D'r zijn mensen - m.n. op tillevizie - die stellen er een soort eer in om verder bij te dragen aan de mystificatie van AI - vooral het onderwerp ongrijpbaar houden en verder verbaasd blijven staan.

Had mensen 20 jaar geleden verteld dat je anno nu een bekeuring kon krijgen voor te hard rijden zonder dat er ook maar een mens aan te pas was gekomen, dan had men raar gekeken. Trajectcontrole is gebaseerd op snelheid meten op een bepaald punt, het koppelen aan een kenteken, een timestamp erop zetten en na een bepaalde afstand dit proces herhalen - afstand is bekend, dus kan de gemiddelde snelheid bepaald worden en bij overschrijding van max. snelheid gaat een bekeuring naar de kentekenhouder (kenteken was immers vastgelegd) - volledig geautomatiseerd; voorbeeld van expertsysteem.

Zo zijn er ook expersystemen die obv van vergelijking van scans ziektebeelden kunnen signaleren; nog een expertsysteem.

In beide gevallen gaat het om een patroon en patronen kunnen met elkaar worden vergeleken. En muziek bestaat ook uit patronen.

Als je menselijke gedragingen (surfgedrag en aangegeven voorkeuren) volgt, vastlegt en je verzamelt er enorme hoeveelheden van, die je aggregeert, bewerkt en analyseert kan je obv die data voorspellingen doen. Precies de reden waarom - ik herinner me een VPRO-documentaire, Tegenlicht, De grote dataroof over US-professor Soshana Zuboff van oktober 2019 - sommige mensen ervan afzien om Google te gebruiken.

Hoe verfijnder de profielen zijn, hoe meer toepassingsmogelijkheden er zijn en hoe meer er met zo'n profiel kan worden verdiend. Maar om dat nou AI te noemen ...

Gast
geplaatst: vandaag om 19:54 uur

geplaatst: vandaag om 19:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.