MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3

zoeken in:
geplaatst:
jasper1991 schreef:
Aan de andere kant: zou er niet iets moois kunnen ontstaan als dat land eens won en de zaak op de spits wordt gedreven en landen dus gedwongen worden om te kiezen?

Dat zou een enorm risico zijn. Behalve dat Israël - na het stemmenronselschandaal van vorig jaar - de schijn tegen zou hebben dat alles eerlijk is verloren, is er nog de praktische kant. Omdat Israël in verschillende oorlogen verzeild is geraakt (en er ook een paar begonnen is), kan het Songfestival om veiligheidsredenen onmogelijk daar plaatsvinden. Ik weet niet of Israël daar zo happig op is, want nu al grijpen Israëliers online de tweede plaats aan als bewijs dat 'de meerderheid van de mensen ons steunt'. Een finale in Tel Aviv zou ongetwijfeld tot nóg meer afhakende landen leiden.

Het alternatief is dat een ander land gastheer wordt dat jaar, in plaats van Israël. Duitsland zal vooraan staan om te hosten, natuurlijk. Maar de kans is dan ook weer groot dat andere landen afhaken, om de redenen die landen als Spanje en Nederland nu al noemen. Bovendien zou een Israëlische winst extra verdacht zijn na de bewezen propagandacampagne rondom stemmen in 2025; er zullen nu ongetwijfeld al mensen zijn die om - terechte en minder terechte redenen - hun twijfels over de tweede plek in 2026 uiten.

Hoe dan ook: een Israëlische winst zou tot veel meer afhakende landen leiden, waardoor het Songfestival minder budget heeft en de landen die wél meedoen meer moeten betalen. De vraag is of ze daar zin in hebben. In het zwartste scenario zou dat tot de implosie van het Songfestival leiden.

geplaatst:
Slowgaze schreef:
(quote)

[...]

Hoe dan ook: een Israëlische winst zou tot veel meer afhakende landen leiden, waardoor het Songfestival minder budget heeft en de landen die wél meedoen meer moeten betalen. De vraag is of ze daar zin in hebben. In het zwartste scenario zou dat tot de implosie van het Songfestival leiden.
Nee, het zou absoluut niet in Israël kunnen. En mijn idee was juist dat er meer landen afhaken zodat Israël in een geïsoleerde positie terechtkomt. Het probleem is natuurlijk dat het niet echt meer geloofwaardig is om het land eruit te schoppen nu dat niet dit jaar is gebeurd. Los van de poltieke situatie op zich, in het geval van Rusland (terecht) voldoende om ze te weren, en die verbleekt nog bij die van Israël, dat met scherp op kinderen schiet, is er nog het ronselen inderdaad. Als dat samen al niet genoeg is, wat dan nog wel? De EBU zit gewoon aan het infuus van Moroccan Oil en wordt gretig door de Israëlische regering ingezet voor propagandadoeleinden. Het is ook zo dat het überhaupt niet uit te leggen is Israël te weren als ze het festival winnen, wat dat betreft was dit een niet goed uitgewerkt gedachtespinsel. 2027 is een nieuwe kans om een nieuwe hoofdsponsor te vinden zodat de EBU niets meer in de weg staat het land, in navolging van Rusland, te bannen. Als Duitsland dan ook vertrekt, het zij zo - of eigenlijk: opgeruimd staat netjes.

geplaatst:
Het is een vergissing om te veel waarde te hechten aan Moroccan Oil als hetgene wat EBU tegenhoudt. Dat is best vervangbaar. Zonder Moroccan Oil zaten we gewoon in exact dezelfde situatie.

De waarheid is dat EBU zeer verdeeld is. Net als dat een Spanje niet verder wil met Israel zijn en dat er ook landen die net zo fanatiek willen dat Israël niet uit het festival gehaald wordt en op de achtergrond hebben gedreigd met afhaken als dat wel gebeurd. Het is een publiek geheim dat Duitsland en er zo in staat en er zijn sterke vermoedens dat dat dat ook het standpunt van de UK en Frankrijk is. EBU is een club van enkele tientallen publieke omroepen. De reden dat Rusland er wel snel uitging was ook een initiatief van de omroepen en met name de grote landen die toen niet verdeeld waren, maar allemaal wilden dat Rusland eruit ging en vrijwel geen leden en al helemaal geen belangrijke die er bezwaar tegen hadden. Ik zie het niet gebeuren, maar de weg om te gaan is de Duisters, Britten en de Fransen overhalen om bezwaar te hebben tegen de deelname van Israël.

Dat maakt mij een stuk minder optimistisch . Was het alleen maar of vooral een sponsor dat was een stuk eenvoudiger geweest.

geplaatst:
Toch leuk dat het jongere zusje van Rosalía gewonnen heeft voor Bulgarije, en ik maar denken dat ze Spaans zijn

geplaatst:
starbright boy schreef:
Het is een vergissing om te veel waarde te hechten aan Moroccan Oil als hetgene wat EBU tegenhoudt. Dat is best vervangbaar. Zonder Moroccan Oil zaten we gewoon in exact dezelfde situatie.

De waarheid is dat EBU zeer verdeeld is. Net als dat een Spanje niet verder wil met Israel zijn en dat er ook landen die net zo fanatiek willen dat Israël niet uit het festival gehaald wordt en op de achtergrond hebben gedreigd met afhaken als dat wel gebeurd.

Hoe er over Moroccan Oil gesproken wordt door sommige criticasters neigt naar antisemitische complottheorieën over 'hoe Joden alles bepalen met hun geld'. Het sponsorgeld zal meespelen, maar uiteindelijk gaat het inderdaad vooral om de verdeeldheid van de andere deelnemende landen. Duitsland zal Israël nooit laten vallen of bekritiseren. Het is uiteindelijk een giftige cocktail van financiering en politiek. Want als Moroccan Oil wegvalt en Israël mee blijft doen, wie ga je dan als hoofdsponsor aantrekken?

geplaatst:
Slowgaze schreef:
Want als Moroccan Oil wegvalt en Israël mee blijft doen, wie ga je dan als hoofdsponsor aantrekken?

Ik geloof niet dat het aantrekken van een nieuwe hoofdsponsor zo'n groot probleem hoeft te zijn.
Het zal duidelijk zijn dat televoting het grootste obstakel is geworden omdat a) dat het grotere verdienmodel is en b) het leidt tot het innemen van politieke standpunten en sentimenten.

Het is duidelijk waarom Moroccan Oil, gesteund door de Israelische regering, het Songfestival sponsort.
Maar, hoe slecht eventueel ook, het is bijvoorbeeld ook opmerkelijk dat Engeland sinds de Brexit erg slecht scoort.

We moeten terug naar een onpartijdige (deskundige) jury, die best uitgebreid mag zijn (50 i.p.v. 3 mensen) en afstappen van televoting.
En dan is het een kwestie van fatsoen om (Europese) landen die andere landen aanvallen en massamoorden en oorlogsmisdaden begaan voorlopig buitenspel te zetten. Maar dat geldt niet alleen voor het ESF.

geplaatst:
Het festival zonder televote heeft geen toekomst. De jury bestaat sinds dit jaar uit zeven leden per land en daarvoor uit 5, niet 3. De UK doet het al ruim 25 jaar slecht en dat komt totaal niet door de Brexit. Want post brexit werden ze ook gewoon tweede. Dat komt doordat ze niet goed begrijpen wat ze moeten sturen en meestal zowel. bij de jury als bij het publiek slecht scoren. Wij hebben tussen 2005 en 2012 acht keer achter elkaar de finale gemist omdat we dat toen ook niet begrepen;

Televote is geen groot verdienmodel. Het ESF wordt bijna geheel gefinancierd door de bijdrage van de omroepen. Je kunt op verschillende manieren stemmen. Stemmen via Telefoon en SMS gaat naar de eigen omroep. Toen Nederland meedeed dus Avrotros. Het verschilt per land of ze alleen de kosten willen dekken of meer geld vragem.. Dan is het vergelijkbaar met reclame-inkomsten. Dat gaat dus niet naar de EBU. De opbrengst van online voting wel en bijvoorbeeld het Youtubekanaal ook. De EBU is ook geen bedrijf dat uit is op winst, dus wat ze verdienen gaat gewoon naar het budget voor het festival;. Het is een samenwerkingsverband van publieke omroepen.

geplaatst:
Gretz schreef:
"Want in de zeroes was zij al een grote ster"

DELTA DIVA

(afbeelding)

Emile93 alert!!

Hahahaha echt he! Ik ga volgende binnenkort naar haar concert in Amsterdam, uiteraard met een VIP-ticket
Ze was weer briljant gisteren en had uiteraard van me mogen winnen. Maar de winst van Bangaranga vind ik ook leuk en vooral heel verrassend!

geplaatst:
starbright boy schreef:
Het festival zonder televote heeft geen toekomst.

Want? Dat is jaren overigens goed gegaan.

Televote is geen groot verdienmodel. Het ESF wordt bijna geheel gefinancierd door de bijdrage van de omroepen. (....) De EBU is ook geen bedrijf dat uit is op winst, dus wat ze verdienen gaat gewoon naar het budget voor het festival;. Het is een samenwerkingsverband van publieke omroepen.

En dus heb je en geen hoofdsponsor nodig en geen televoting, met alle sentimenten vandien.

geplaatst:
musician schreef:
We moeten terug naar een onpartijdige (deskundige) jury

Kan jij mij vertellen wanneer we die ooit gehad hebben?

geplaatst:
musician schreef:
(quote)

Want? Dat is jaren overigens goed gegaan.

Ik hoop dat je dit niet serieus meent. We kunnen ook terug keren naar enkel zwartwitfilms. Dat is ook jaren goed gegaan. De wereld en het festival zijn niet meer wat het rond de eeuwwisseling was (toen televoting is ingevoerd).

Onderdeel van de huidige populariteit is dat je zelf mee bepaald wie er wint en niet alleen een of andere afstandelijke jury.

En dus heb je en geen hoofdsponsor nodig en geen televoting, met alle sentimenten vandien.

Sentimenten heb je ook bij jury's en of het minder is is nog maar de vraag. Dat is al zo oud als het festival Er is bewust een evenwicht omdat dat het beste werkt. Dat je een hoofdsponsor hebt drukt de hoge kosten een beetje. Het is erg duur om te organiseren. Kosten van het festival liggen in de orde van 25 miljoen per jaar.En dat is exclusief de kosten die individuele landen maken voor hun inzending. Dat wordt deels betaald door de winnaar en deels door de EBU uit een bedrag dat landen moeten betalen om mee te doen en een deel is sponsoring (overigens niet heel dominant en meer bedrijven. Maroccan Oil is wel de hoofdsponsor, maar niet de enige)

geplaatst:
starbright boy schreef:
Sentimenten heb je ook bij jury's en of het minder is is nog maar de vraag.

Dat.

De laatste paar jaar bleken die bij de jury's nog groter dan bij de televoting. Onpartijdige (Scandinavië, Balkan, Cyprus / Griekenland), deskundige (de Carlo Boszhards van deze wereld) jury....... ammehoela!

geplaatst:
starbright boy schreef:
(quote)

Onderdeel van de huidige populariteit is dat je zelf mee bepaald wie er wint en niet alleen een of andere afstandelijke jury.

Akkoord, maar stop dan wel met die onzin dat je 10x op hetzelfde land mag stemmen, dat slaat evengoed nergens op

geplaatst:
Het was tot dit jaar 20, maar wat mij betreft wordt het drie of vijf.

geplaatst:
starbright boy schreef:
Het was tot dit jaar 20, maar wat mij betreft wordt het drie of vijf.

Twintig keer stemmen prima: maar 1 keer op 1 land. Ben je van het gezeur af en dan klopt de term 'spread the love' die ik gisteren hoorde (is het ook spread the money voor de EBU)

geplaatst:
Haha wat een ontlading in de zaal wanneer Bulgarije wint. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2026/05/17/laatste-momenten-finale-esc26-wenen-israel-bulgarije-boegeroep/

Doet denken aan de ontlading van het publiek toen Van Aert Parijs-Roubaix won, of niet dan kaj_666?

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
Kan jij mij vertellen wanneer we die ooit gehad hebben?

Met een beetje panel van deskundigen moet er veel kunnen worden bereikt. Voor de televoting waren de uitslagavonden ook nooit saai.
Ik zeg niet dat televoting de rest van het ESF dat het loopt moet worden verbannen.
Maar even er mee stoppen tot we weer wat bedaard zijn met z'n allen. En dan lijkt mij later 1 stem per persoon voldoende.

Je ziet nu, dat Israel door televoting bijna weer had gewonnen. Dat zou vermoedelijk wel eens het einde van het ESF kunnen zijn geweest. Dus zo gek is het niet even te pauzeren met televoting.

geplaatst:
Emile93 schreef:
(quote)

Hahahaha echt he! Ik ga volgende binnenkort naar haar concert in Amsterdam, uiteraard met een VIP-ticket
Ze was weer briljant gisteren en had uiteraard van me mogen winnen. Maar de winst van Bangaranga vind ik ook leuk en vooral heel verrassend!

Aah zie je daar. Verwacht er ook bij te zijn de 30e juni in de Melkweg, maar waarschijnlijk geen VIP voor mij. Ruim 20 jaar gewacht op haar concert

geplaatst:
-Noord Macedonie zegt nu al volgend jaar te komen. Dat zou ook weleens voor Hongarije kunnen gelden en misschien voor meer landen in de regio (Slowakije?). Bosnie vrijwel zeker niet. Komt deels ook dat een songfestival in Bulgarije gewoon goedkoper is voor dat soort lanen en naar het schijnt neemt de interesse in Slowakije toe en is Hongarije aan het breken met het verleden.
-De flirt van Canada met het songfestival wordt steeds serieuzer
-Aan de andere kant haakt de VRT volgend jaar waarschijnlijk wel af wegens het Israel-issue, Ik neem aan dan geen Belgie, maar vraag me dan wel af wat de Franstaligen gaan doen. Krijgen we eens per twee jaar Belgie, haken die ook af of gaan die het elk jaar doen.
-Nederland en Ijsland lijken de deur op een kier te houden terwijl de kans dat Ierland, Slovenië en Spanje terug komen nihil lijkt als Israel nog meedoet.
-De Televotemaatregelen hebben effect gehad maar beperkt. Even naast elkaar gezet wat Israel deed in de publeksstand:
2024: 323 punten, 12 punten uit 14 landen en rest of the world, 2e plaats , geen enkel punt uit 2 landen
2025 297 punten, 12 punten uit 12 landen en rest of the world, 1e plaats, geen enkel punt uit 3 landen
2026 220 punten, 12 punten uit 6 landen, 3e plaats, geen enkel punt uit 3 landen

Het puntenaantal neemt langzaam af. Vorig jaar was het effect ook wat groter omdat de publieksstem toen erg verdeeld was. Met een winnende stem van Israel met een relatief laag puntenaantal voor een winnaar. Bulgarije was dit jaar een stuk dominanter. Israel deed het dan weer beter bij de jury's dan de afgelopen 2 jaar. Het is niet duidelijk of het teruglopen vooral door de maatregelen komt of dat het fanatisme van de israelstemmer ook af. Rest of the world valt op waar Israel twee keer 12 punten had en dit jaar zes.

Wat mij betreft nog strakker letten op campagnes en het aantal stemmen per stemmer naar 5.

Wat er nu speelt heeft meerdere lagen: De regels zijn onduidelijk en soms willekeurig, de televote is te makkelijk te manipuleren en Israel neemt deel. Alleen op het tweede punt zijn er wat stappen gezet, maar nog niet genoeg. Wat mij betreft gaan we ook met een en drie nog aan de slag om het festival toekomstbestendig te maken.

geplaatst:
Volgend jaar gaat Canada ook meedoen. Wist niet eens dat die lid van de EBU zijn, maar dat zijn ze dus wel, volwaardig lid.

Leuk en welkom.

geplaatst:
Peter Selie schreef:
Volgend jaar gaat Canada ook meedoen. Wist niet eens dat die lid van de EBU zijn, maar dat zijn ze dus wel, volwaardig lid.

Leuk en welkom.

Gaan ze gezien de tweetaligheid van het land het Belgische model volgen?

geplaatst:
Peter Selie schreef:

Leuk en welkom.

Ach, beter de naam gaan veranderen in Worldvision lijkt me zo onderhand. De EBU heeft geld nodig, dat is wel duidelijk.

geplaatst:
Slowgaze schreef:
(quote)

Gaan ze gezien de tweetaligheid van het land het Belgische model volgen?

Er zijn nog wel meer talen daar, misschien vaardigen ze wel een Inuit af.

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
(quote)

Ach, beter de naam gaan veranderen in Worldvision lijkt me zo onderhand. De EBU heeft geld nodig, dat is wel duidelijk.

Gewoon veranderen in Vision.
En inderdaad lijkt me het mooi als het een wereldfestival wordt, met voorronden regionaal en dan een grote finale. Niets mis mee. Zal Nederland wel niet elk jaar mee kunnen doen in de finale, maar dat hoeft ook niet, wat mij betreft. Gewoon een leuk internationaal feestje van maken. Prima.

geplaatst:
Peter Selie schreef:
Gewoon een leuk internationaal feestje van maken. Prima.

Niks gewoons aan natuurlijk. De EBU heeft een bliksemafleider en geld nodig en die hebben ze in de vorm van Canada. Er zullen nog wel wat landen afhaken verwacht dus ze moeten ergens het geld vandaan halen.

Op 25 juni werd Canada volwaardig EBU lid en nu is de weg dus vrijgemaakt om deel te nemen. Canada heeft het festival ook helemaal niet vaak uitgezonden (in tegenstelling tot Australië indertijd).
Ik begreep dat er al gezegd is dat mocht Canada winnen het daar dan ook gehouden gaat worden. Bijzonder als dat waar is, want voor Australië gaat dat dan weer niet op.

Er hangt weer zo'n heerlijk EBU luchtje omheen en ik moet zeggen dat mijn enthousiasme er daardoor niet groter van wordt.
Maar goed: ik ben nog van de oude stempel. Niet al te veel landen, alles live, orkest erbij. Heerlijk. En die tijd is nu eenmaal geweest.

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
(quote)

Niks gewoons aan natuurlijk. De EBU heeft een bliksemafleider en geld nodig en die hebben ze in de vorm van Canada. Er zullen nog wel wat landen afhaken verwacht dus ze moeten ergens het geld vandaan halen.

Op 25 juni werd Canada volwaardig EBU lid en nu is de weg dus vrijgemaakt om deel te nemen. Canada heeft het festival ook helemaal niet vaak uitgezonden (in tegenstelling tot Australië indertijd).
Ik begreep dat er al gezegd is dat mocht Canada winnen het daar dan ook gehouden gaat worden. Bijzonder als dat waar is, want voor Australië gaat dat dan weer niet op.

Er hangt weer zo'n heerlijk EBU luchtje omheen en ik moet zeggen dat mijn enthousiasme er daardoor niet groter van wordt.
Maar goed: ik ben nog van de oude stempel. Niet al te veel landen, alles live, orkest erbij. Heerlijk. En die tijd is nu eenmaal geweest.

Ik ben niet van de oude stempel, en ik ben ook niet van de stempel dat ik niet begrijp dat organisaties, mensen, bedrijven, instituten of wat dan ook geld nodig hebben.
Ik heb zelf toch ook geld nodig om voort te bestaan?

Ja, de wereld verandert, en dingen in de wereld veranderen mee. Maar het ESF is allang niet meer zoals het 20 jaar geleden was, en toen was het niet zoals het 40 jaar geleden was, en toen was het niet zoals het 60 jaar geleden was.
En over 20 jaar is het niet meer zoals het nu is.

geplaatst:
Maar jij beseft toch ook wel dat de EBU dit heel hard nodig heeft op juist dit moment door alle commotie die er heerst (het wegblijven van landen). Staat verder los van hoe ik daar weer in sta. Het is een beetje opzichtig voor mijn gevoel. Canada een paar dagen geleden volwaardig lid maken en gelijk door met de aankondiging dat het land meedoet volgend jaar. Even de aandacht afleiden van de problemen binnen de organisatie.

Dat het verandert weet ik ook wel. Het verandert doorlopend, maar de EBU begint een soort FIFA te worden. Ik vind het niet zo'n frisse organisatie, dat is toch net een andere manier van kijken hiernaar.

Is het verder aan mij natuurlijk of ik er nog langer naar wil blijven kijken. De hartstocht die ik ooit had is sowieso al een paar jaar bekoeld.

Jij ziet graag een wereldfestival met voorronden en dan een grote finale. Ik vind dat too much (eigenlijk vind ik de twee halve finales al te veel, maar snap dat die ooit zijn bedacht om alle landen de kans te geven mee te doen). En ja, dat is natuurlijk allemaal persoonlijk. De een vindt dit geweldig en de ander niet.

De eerste reacties op Songfestival fora vind ik nog niet erg enthousiast, dus de echt grote fans zijn blijkbaar net als ik behoudend

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
Maar jij beseft toch ook wel dat de EBU dit heel hard nodig heeft op juist dit moment door alle commotie die er heerst (het wegblijven van landen).

Dat duurt nog een jaar en dan is dat weer over. Dan doen alle landen weer gewoon mee. Dan is Sanchez weg in Spanje wegens corrruptiedruk, en de AVRO-Tros houdt dit ook niet lang vol. Dan heb je nog Ierland en nog twee landen (IJsland en ??). Dat is niet relevant.

Ik geloof best dat de EBU wil uitbreiden voor geld en macht, maar dat huidige gedoe rond Israel heeft daar niet eens veel mee te maken. Heel weinig denk ik.

geplaatst:
Als je een beetje ruggengraat hebt, organiseer je een songfestival buiten de EBU en vooral buiten de sponsor om, met de landen die niet meer willen op deze manier. Aangevuld met wat onvermijdelijke grote Europese landen. Het hoeft niet tegelijkertijd, je geeft het een andere naam en houdt het totaal op een land of 12/16. Jury bestaande uit 30 man per land.
Gewoon een liedjes avond. Eens kijken wie het na verloop van tijd allemaal willen inruilen voor de EBU + Sponsor + propaganda-avond.

geplaatst:
musician schreef:
Gewoon een liedjes avond. Eens kijken wie het na verloop van tijd allemaal willen inruilen voor de EBU + Sponsor + propaganda-avond.

Gedoemd te mislukken: daarvoor is Eurovision een te sterk merk, en je zag al hoeveel landen afgelopen jaar gewoon meededen. Nee, dat gaat geen succes worden lijkt me: beetje vergelijkbaar met de site 'vijf sterren' als tegenhanger van Musicmeter

dix
geplaatst:
Peter Selie schreef:
(quote)

Er zijn nog wel meer talen daar, misschien vaardigen ze wel een Inuit af.

Briljant! Ze sturen Tanya Tagaq, zal je zien dat ze wint.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:18 uur

geplaatst: vandaag om 09:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.