Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3
zoeken in:
0
geplaatst: afgelopen donderdag om 22:46 uur
Bulgarije
Roemenië
Tsjechië
Armenië
Zwitserland
Cyprus
Australië
Oekraïne
Denemarken
Malta
Noorwegen
Letland
Azerbeidzjan
Albanië
Luxemburg
Ik vond vooral Zwitserland een stuk beter en Noorwegen een stuk minder dan verwacht.
Roemenië
Tsjechië
Armenië
Zwitserland
Cyprus
Australië
Oekraïne
Denemarken
Malta
Noorwegen
Letland
Azerbeidzjan
Albanië
Luxemburg
Ik vond vooral Zwitserland een stuk beter en Noorwegen een stuk minder dan verwacht.
0
geplaatst: afgelopen donderdag om 22:59 uur
Eigen smaak
12 Denemarken
10 Armenie (helemaal om)
8 Bulgarije
7 Tsjechie
6 Oekraine
5 Cyprus
4 Zwitserland
3 Roemenie
2 Australie
1 Noorwegen
Dat zijn dezelfde 10 als de 10 die ik door laat gaan zie ik.
12 Denemarken
10 Armenie (helemaal om)
8 Bulgarije
7 Tsjechie
6 Oekraine
5 Cyprus
4 Zwitserland
3 Roemenie
2 Australie
1 Noorwegen
Dat zijn dezelfde 10 als de 10 die ik door laat gaan zie ik.
0
geplaatst: afgelopen donderdag om 23:01 uur
Ah een oude Eurovisietraditie. De winnaar van vorig jaar met een nieuw liedje dat je alleen hier hoort. Want een hit wordt het niet.
Het is niet zo carrierevernietigend dwars en afwijkend (en spannend) als Nemo vorig jaar was. Gewoon weer zoiets als wasted love.
Het is niet zo carrierevernietigend dwars en afwijkend (en spannend) als Nemo vorig jaar was. Gewoon weer zoiets als wasted love.
0
geplaatst: afgelopen donderdag om 23:06 uur
Denk zeker niet door: Azer, Letland, Luxemburg. Nipt niet door: Zwitserland en Malta.
0
geplaatst: afgelopen donderdag om 23:07 uur
starbright boy schreef:
Eigen smaak
12 Denemarken
10 Armenie (helemaal om)
8 Bulgarije
7 Tsjechie
6 Oekraine
5 Cyprus
4 Zwitserland
3 Roemenie
2 Denemarken
1 Noorwegen
Eigen smaak
12 Denemarken
10 Armenie (helemaal om)
8 Bulgarije
7 Tsjechie
6 Oekraine
5 Cyprus
4 Zwitserland
3 Roemenie
2 Denemarken
1 Noorwegen
Hier kan ik me grotendeels ook wel in vinden. Staat wel 2x Denemarken in.
0
geplaatst: afgelopen donderdag om 23:12 uur
Mijn eigen top:
12 Denemarken
10 Oekraine
8 Armenie
7 Bulgarije
6 Roemenie
5 Tsjechie
4 Cyprus
3 Australie
2 Noorwegen
1 Albanie
12 Denemarken
10 Oekraine
8 Armenie
7 Bulgarije
6 Roemenie
5 Tsjechie
4 Cyprus
3 Australie
2 Noorwegen
1 Albanie
0
geplaatst: afgelopen donderdag om 23:15 uur
FinisTerra schreef:
Denk zeker niet door: Azer, Letland, Luxemburg. Nipt niet door: Zwitserland en Malta.
De bookies hadden gelijk dus.
Wel Malta, geen Armenie.
9/10 deze keer
0
geplaatst: afgelopen donderdag om 23:19 uur
starbright boy schreef:
Nou mijn gok:
Zeker door:
Bulgarije
Roemenië
Tsjechie
Denemarken
Australië
Oekraïne
Ik denk van wel:
Armenië
Zwitserland
Cyprus
Noorwegen
Ik denk van niet:
Luxemburg
Malta
Letland
Albanie
Zeker niet:
Azerbeidzjan
Nou mijn gok:
Zeker door:
Bulgarije
Roemenië
Tsjechie
Denemarken
Australië
Oekraïne
Ik denk van wel:
Armenië
Zwitserland
Cyprus
Noorwegen
Ik denk van niet:
Luxemburg
Malta
Letland
Albanie
Zeker niet:
Azerbeidzjan
8 uit 10. Albanie en Malta wel (vooral de laatste was een twijfelgeval). Armenie en Zwisterland (en ook de laatste was een flink twijfelgeval). Dat Armenie sneuvelt had ik niet verwacht. Ik denk dat de jury die eruit gedrukt heeft.
0
geplaatst: afgelopen donderdag om 23:24 uur
8/10
Het had Noorwegen en Albanië ipv Zwitserland en Armenië moeten zijn.
Het had Noorwegen en Albanië ipv Zwitserland en Armenië moeten zijn.
0
geplaatst: afgelopen donderdag om 23:25 uur
12. Zwitserland 7,5
(Frankrijk 7,25)
10. Oekraïne 7
8. Denemarken 7
(Oostenrijk 6,75)
7. Cyprus 6,5
6. Malta
5. Armenië
4. Letland 6,25
3. Luxemburg
2. Bulgarije
(Verenigd Koninkrijk 5)
1. Roemenië 5
Noorwegen 4
Tsjechië 4
Australië 4
Albanië 3,5
Azerbaijan 2,5
Van mijn puntloze nummers zijn er 4 naar de finale. En mijn nummer 1 niet, al had ik dat ook niet per se verwacht. Beetje een Tsjechië-2024 déjà-vu.
(Frankrijk 7,25)
10. Oekraïne 7
8. Denemarken 7
(Oostenrijk 6,75)
7. Cyprus 6,5
6. Malta
5. Armenië
4. Letland 6,25
3. Luxemburg
2. Bulgarije
(Verenigd Koninkrijk 5)
1. Roemenië 5
Noorwegen 4
Tsjechië 4
Australië 4
Albanië 3,5
Azerbaijan 2,5
Van mijn puntloze nummers zijn er 4 naar de finale. En mijn nummer 1 niet, al had ik dat ook niet per se verwacht. Beetje een Tsjechië-2024 déjà-vu.
0
geplaatst: gisteren om 07:35 uur
Porcupine Head schreef:
Voorspelling voor de finalisten;
Bulgarije
Roemenië
Tsjechië
Cyprus (alhoewel ik dat zangtechnisch echt mager vond)
Denemarken
Australië
Oekraïne
Albanië
Malta
Noorwegen
Hey, 10 uit 10. Dat is mij nog nooit gebeurd.Voorspelling voor de finalisten;
Bulgarije
Roemenië
Tsjechië
Cyprus (alhoewel ik dat zangtechnisch echt mager vond)
Denemarken
Australië
Oekraïne
Albanië
Malta
Noorwegen
0
geplaatst: gisteren om 07:40 uur
Dit is de volgorde in de finale:
https://pbs.twimg.com/media/HIUZYS5WcAAwPqn?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/HIUZYS5WcAAwPqn?format=jpg&name=large
0
geplaatst: gisteren om 07:47 uur
Mag ik Editie 2026 uitroepen tot één van de slechtste Songfestivals aller tijden met ruim 50 jaar kijkervaring, echt wat een drama dit jaar 

0
geplaatst: gisteren om 11:47 uur
Och nee, ik kan niet zeggen dat ik het niveau dit keer slechter vond dan vorig jaar. Ik heb in elk geval twee prima halve finales gehad met enkele hartstikke leuke acts om naar te kijken en te luisteren. Even uit de losse pols de top 35 geupdatet:
1. (10) Australië
2. (1) Finland
3. (2) Italië
4. (4) Roemenië
5. (15) Verenigd Koninkrijk
6. (5) Zweden
7. (3) Montenegro
8. (6) Litouwen
9. (13) Israël
10. (9) Zwitserland
11. (20) Kroatië
12. (28) Servië
13. (23) Malta
14. (31) Bulgarije
15. (12) Moldavië
16. (7) Denemarken
17. (8) Letland
18. (16) Duitsland
19. (27) België
20. (11) Armenië
21. (21) Portugal
22. (14) Estland
23. (24) Griekenland
24. (33) Polen
25. (19) Albanië
26. (29) Oekraïne
27. (26) Frankrijk
28. (32) Tsjechië
29. (30) Noorwegen
30. (22) San Marino
31. (18) Oostenrijk
32. (25) Luxemburg
33. (35) Azerbeidzjan
34. (34) Georgië
35. (17) Cyprus
De meeste verschuivingen komen doordat nummers zijn gestegen, slechts bij uitzondering vond ik de act zodanig tegenvallen dat ik het land bewust naar onderen heb geschoven.
Australië was voor mij (en mijn vrouw ook, trouwens) gisteren de absolute winnaar van de avond. Jeetje, wat is die Delta Goodrem een ster! Elke noot loepzuiver, en ogenschijnlijk met het grootste gemak. Het nummer is de laatste dagen ook bij mij gaan groeien, dus deze had alle momentum mee. Geen wereldschokkende inzending, maar nagenoeg perfect uitgevoerd. Een genot om naar te kijken.
Maar: het verschil met Finland is miniem. Finland heeft een interessanter nummer. Dat ze de eerste plek (voor nu) op moeten geven heeft er meer mee te maken dat de act al bekend was en het verrassingseffect daarom weg was. Het blijft een topinzending en hij mag van mij gerust winnen.
Italië, tja, ik heb een enorm zwak voor deze man en het plezier dat hij uitstraalt op het podium. Hetzelfde kan trouwens gezegd worden voor het Verenigd Koninkrijk (al straalt hij meer ongemak uit dan plezier), ik kreeg een dikke glimlach op mijn gezicht van die gast. Zit een beetje in dezelfde hoek als Griekenland, maar deze klikte veel beter bij mij.
Roemenië vond ik ook een sterke act hebben. Die zangeres speelt heerlijk theater en het conflict tussen haar en de dame in het wit injecteerde een goede portie drama in de act. Die lichtgevende ketens ook, tof gewoon.
Een blokje afvallers: Montenegro heeft een paar plekjes op moeten geven, de act was helaas niet wat het moest zijn. Het nummer blijf ik wel tof vinden. Van Zwitserland had ik niet verwacht dat ze de halve finale zouden overleven, maar het blijft jammer. Het liedje is fijn en de act vond ik, hoewel een tikkeltje bedacht bij dit nummer, goed werken.
Kroatië en Bulgarije zijn op basis van de acts flink wat plekken gestegen. Allebei niet mijn nummer, maar wel interessant om naar te kijken. Ook België en Oekraïne (jammer van die uithaal!) hadden uitstekende acts. Isräel, Polen en Tsjechië stijgen op basis van de sterke zang.
Grootste tegenvaller voor mij was Denemarken. Als ik de performance van de nationale finale vergelijk met die van de halve finale, dan lijkt alle urgentie wel verdwenen. Mijn vrouw heeft 'm nog steeds heel hoog, maar ook zij gaf toe: je merkte dat hij zenuwachtig was, hij vertrouwde op zijn techniek en daardoor kwam het dit keer niet tot leven. Heel jammer, want het degradeerde die uithaal aan het eind van een wow-moment tot, nou ja, het eind van het nummer.
Hekkensluiter is, verrassend genoeg, Cyprus geworden. Wat een vreselijk slechte performance gaf die dame daar weg, joh! Vals, uit de maat, op een gegeven moment kwam ze zelfs even in de knoei met haar tekst. Het liedje is best oké, maar door die liveversie moest ik mezelf heen worstelen. Dan luister ik nog liever naar de Trijntje Oosterhuiskloon uit Azerbeidzjan, die haar zoutloze inzending ten minste zuiver zong.
1. (10) Australië
2. (1) Finland
3. (2) Italië
4. (4) Roemenië
5. (15) Verenigd Koninkrijk
6. (5) Zweden
7. (3) Montenegro
8. (6) Litouwen
9. (13) Israël
10. (9) Zwitserland
11. (20) Kroatië
12. (28) Servië
13. (23) Malta
14. (31) Bulgarije
15. (12) Moldavië
16. (7) Denemarken
17. (8) Letland
18. (16) Duitsland
19. (27) België
20. (11) Armenië
21. (21) Portugal
22. (14) Estland
23. (24) Griekenland
24. (33) Polen
25. (19) Albanië
26. (29) Oekraïne
27. (26) Frankrijk
28. (32) Tsjechië
29. (30) Noorwegen
30. (22) San Marino
31. (18) Oostenrijk
32. (25) Luxemburg
33. (35) Azerbeidzjan
34. (34) Georgië
35. (17) Cyprus
De meeste verschuivingen komen doordat nummers zijn gestegen, slechts bij uitzondering vond ik de act zodanig tegenvallen dat ik het land bewust naar onderen heb geschoven.
Australië was voor mij (en mijn vrouw ook, trouwens) gisteren de absolute winnaar van de avond. Jeetje, wat is die Delta Goodrem een ster! Elke noot loepzuiver, en ogenschijnlijk met het grootste gemak. Het nummer is de laatste dagen ook bij mij gaan groeien, dus deze had alle momentum mee. Geen wereldschokkende inzending, maar nagenoeg perfect uitgevoerd. Een genot om naar te kijken.
Maar: het verschil met Finland is miniem. Finland heeft een interessanter nummer. Dat ze de eerste plek (voor nu) op moeten geven heeft er meer mee te maken dat de act al bekend was en het verrassingseffect daarom weg was. Het blijft een topinzending en hij mag van mij gerust winnen.
Italië, tja, ik heb een enorm zwak voor deze man en het plezier dat hij uitstraalt op het podium. Hetzelfde kan trouwens gezegd worden voor het Verenigd Koninkrijk (al straalt hij meer ongemak uit dan plezier), ik kreeg een dikke glimlach op mijn gezicht van die gast. Zit een beetje in dezelfde hoek als Griekenland, maar deze klikte veel beter bij mij.
Roemenië vond ik ook een sterke act hebben. Die zangeres speelt heerlijk theater en het conflict tussen haar en de dame in het wit injecteerde een goede portie drama in de act. Die lichtgevende ketens ook, tof gewoon.
Een blokje afvallers: Montenegro heeft een paar plekjes op moeten geven, de act was helaas niet wat het moest zijn. Het nummer blijf ik wel tof vinden. Van Zwitserland had ik niet verwacht dat ze de halve finale zouden overleven, maar het blijft jammer. Het liedje is fijn en de act vond ik, hoewel een tikkeltje bedacht bij dit nummer, goed werken.
Kroatië en Bulgarije zijn op basis van de acts flink wat plekken gestegen. Allebei niet mijn nummer, maar wel interessant om naar te kijken. Ook België en Oekraïne (jammer van die uithaal!) hadden uitstekende acts. Isräel, Polen en Tsjechië stijgen op basis van de sterke zang.
Grootste tegenvaller voor mij was Denemarken. Als ik de performance van de nationale finale vergelijk met die van de halve finale, dan lijkt alle urgentie wel verdwenen. Mijn vrouw heeft 'm nog steeds heel hoog, maar ook zij gaf toe: je merkte dat hij zenuwachtig was, hij vertrouwde op zijn techniek en daardoor kwam het dit keer niet tot leven. Heel jammer, want het degradeerde die uithaal aan het eind van een wow-moment tot, nou ja, het eind van het nummer.
Hekkensluiter is, verrassend genoeg, Cyprus geworden. Wat een vreselijk slechte performance gaf die dame daar weg, joh! Vals, uit de maat, op een gegeven moment kwam ze zelfs even in de knoei met haar tekst. Het liedje is best oké, maar door die liveversie moest ik mezelf heen worstelen. Dan luister ik nog liever naar de Trijntje Oosterhuiskloon uit Azerbeidzjan, die haar zoutloze inzending ten minste zuiver zong.
0
geplaatst: gisteren om 13:31 uur
Kleine voorspelling:
Winst:
Finland
2-5
Australie
Israel
Roemenie
Denemarken
6-10
Griekenland
Italie
Bulgarije
Frankrijk
Oekraine
11-15
Tsjechie
Moldavie
Zweden
Malta
Albanie
16-20
Kroatie
Servie
Polen
Cyprus
Oostenrijk
21-25
Noorwegen
Verenigd Koninkrijk
Litouwen
Duitsland
Belgie
Winst:
Finland
2-5
Australie
Israel
Roemenie
Denemarken
6-10
Griekenland
Italie
Bulgarije
Frankrijk
Oekraine
11-15
Tsjechie
Moldavie
Zweden
Malta
Albanie
16-20
Kroatie
Servie
Polen
Cyprus
Oostenrijk
21-25
Noorwegen
Verenigd Koninkrijk
Litouwen
Duitsland
Belgie
0
geplaatst: gisteren om 16:36 uur
Kleine voorspelling vn mijn kant die niet veel afwijkt van starbright boy.
Ik denk dat het dit jaar goed te voorspellen is, is de uitkomst echt volledig anders dan ben ik verrast.
Finland zal het net als Australië goed doen bij zowel televote als juries dus ik denk nu dat het tussen die twee landen zal gaan. Griekenland komt tekort door toedoen van de juries en Israël zal wel weer dik scoren bij de televote maar daar steken de juries dan een stokje voor net als vorig jaar.
Frankrijk zal toch weer lichtelijk teleurstellen qua scoren en het VK zou wel eens op nul punten kunnen uitkomen.
Bulgarije vind ik lastig in te schatten: die zouden kunnen stunten met een vrij hoge score waar dat nu niet verwacht wordt (ik vond het door de act ook een heel stuk leuker geworden).
Winst:
Finland
2-5
Australië
Israel
Bulgarije
Griekenland
6-10
Roemenië
Italie
Oekraïne
Moldavië
Frankrijk
11-15
Denemarken
Zweden
Cyprus
Malta
Noorwegen
16-20
Tsjechië
Kroatië
Servië
België
Polen
21-25
Oostenrijk
Litouwen
Duitsland
Albanië
Verenigd Koninkrijk.
edit: ik denk eigenlijk dat Bulgarije wel goed gaat scoren dus die heb ik wat hoger geplaatst. Ik denk dat Denemarken enorm gaat tegenvallen in tot wat iedereen verwacht. Frankrijk zou ook nog wel eens negatief kunnen verrassen.....
Ik denk dat het dit jaar goed te voorspellen is, is de uitkomst echt volledig anders dan ben ik verrast.
Finland zal het net als Australië goed doen bij zowel televote als juries dus ik denk nu dat het tussen die twee landen zal gaan. Griekenland komt tekort door toedoen van de juries en Israël zal wel weer dik scoren bij de televote maar daar steken de juries dan een stokje voor net als vorig jaar.
Frankrijk zal toch weer lichtelijk teleurstellen qua scoren en het VK zou wel eens op nul punten kunnen uitkomen.
Bulgarije vind ik lastig in te schatten: die zouden kunnen stunten met een vrij hoge score waar dat nu niet verwacht wordt (ik vond het door de act ook een heel stuk leuker geworden).
Winst:
Finland
2-5
Australië
Israel
Bulgarije
Griekenland
6-10
Roemenië
Italie
Oekraïne
Moldavië
Frankrijk
11-15
Denemarken
Zweden
Cyprus
Malta
Noorwegen
16-20
Tsjechië
Kroatië
Servië
België
Polen
21-25
Oostenrijk
Litouwen
Duitsland
Albanië
Verenigd Koninkrijk.
edit: ik denk eigenlijk dat Bulgarije wel goed gaat scoren dus die heb ik wat hoger geplaatst. Ik denk dat Denemarken enorm gaat tegenvallen in tot wat iedereen verwacht. Frankrijk zou ook nog wel eens negatief kunnen verrassen.....
2
geplaatst: gisteren om 16:39 uur
Gerdav schreef:
Mag ik Editie 2026 uitroepen tot één van de slechtste Songfestivals aller tijden met ruim 50 jaar kijkervaring, echt wat een drama dit jaar
En waarom? Ik vond het zo slecht nog niet terwijl ik dat wel overal lees dat men dit vindt (je staat hier niet alleen in).
Ik vond de zang nu heel wat beter dan menig ander jaar, zeg ik met mijn 46 jaar kijkervaring

Hoe vaak werd er voorgaande edities niet vals gezongen en dat hoorde ik nu nauwelijks; in beide halve finales niet. De goedkope shit van begin deze eeuw was toch slechter dan wat we nu voorgeschoteld kregen???
Kortom: ik deel deze mening dan weer niet.
0
geplaatst: gisteren om 21:34 uur
Ik deed hier eerder altijd met veel plezier mee met het iedere dag beoordelen van een nummer. Dat wilde ik dit jaar ook doen, maar het is me niet gelukt. Op een gegeven moment was de achterstand te groot en haakte ik af. Ik heb wel meegelezen.
Ik vind niet dat het dit jaar kwalitatief heel veel minder is dan andere jaren. Het blijft natuurlijk subjectief. Voor mij waren er iets te veel landen die het moesten hebben van de act/de performer in plaats van het nummer, maar qua zang en hoe het er allemaal uitzag vond ik het niveau best behoorlijk.
In de tweede halve finale viel ik voor het nummer uit Oekraïne. De uitvoering was misschien niet perfect, maar ik vond het een spannend nummer.
België is zaterdag mijn favoriet. Dit is puur subjectief en ik verwacht niet dat het nummer hoog gaat eindigen.
Ik vind niet dat het dit jaar kwalitatief heel veel minder is dan andere jaren. Het blijft natuurlijk subjectief. Voor mij waren er iets te veel landen die het moesten hebben van de act/de performer in plaats van het nummer, maar qua zang en hoe het er allemaal uitzag vond ik het niveau best behoorlijk.
In de tweede halve finale viel ik voor het nummer uit Oekraïne. De uitvoering was misschien niet perfect, maar ik vond het een spannend nummer.
België is zaterdag mijn favoriet. Dit is puur subjectief en ik verwacht niet dat het nummer hoog gaat eindigen.
* denotes required fields.