Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3
zoeken in:
0
geplaatst: 20 februari, 19:08 uur
Karl schreef:
Leeft het al een beetje? Wat mij betreft: JA!!
Leeft het al een beetje? Wat mij betreft: JA!!
Neen. De eerste keer sinds 1980 dat ik het helemaal niet volg. Geen idee dus wat er allemaal al bekend is (waar ik normaal aan het opbouwen van mijn lijstje bezig was).
Het is even wennen, maar ergens ook wel lekker rustig. Ik heb dit jaar ook niet de intentie om de traditie op deze site voort te zetten om zodra alles bekend is ergens in maart alles te bespreken. Ik heb dit topic aardig links laten liggen de afgelopen tijd en denk dat deze post het voorlopig ook wel weer even zal blijven. Misschien komt het nog, maar nu voel ik het totaal niet meer helaas.
Ik kijk er ook helemaal niet naar uit dit jaar. Ik richt me nu op andere leuke dingen (zoals concertjes die er aan zitten te komen)

Ik las wel ergens dat Griekenland grote kans maakt dit jaar? (soort Käärijä, Joost, Baby Lasagna), misschien dat ik die maar eens moet opzoeken dan als dat waar is....
0
geplaatst: 20 februari, 20:12 uur
Blijkt dat Loïc Nottet effectief de Belgische kandidaat voor 2026 was, maar dat hij er uit is gestapt om politieke redenen. (Israel)
Gaat BE wel vertegenwoordigen:
Zeker wel OK, alles behalve slecht. 'k Vind de tweede helft van het refrein wel wat aan de zwakke kant.
Gaat BE wel vertegenwoordigen:
Zeker wel OK, alles behalve slecht. 'k Vind de tweede helft van het refrein wel wat aan de zwakke kant.
0
geplaatst: 20 februari, 20:20 uur
Ik volg het met een half oogje/oortje. Maar beduidend minder dan de meeste recente eerdere jaren. Mijn gevoel is niet totaal weg zoals bij AeRo maar wel flink afgekoeld. Kan best dat ik door iets enthousiaster gemaakt wordt, maar misschien ook niet. Ik ga in mei wel kijken. Dat wel.
2
geplaatst: 20 februari, 21:45 uur
starbright boy schreef:
Ik ga in mei wel kijken. Dat wel.
Ik ga in mei wel kijken. Dat wel.
Die vraag wordt mij ook wel eens gesteld en ja dat ga ik zeker doen, maar op afstand en een half oog en oor.
Ik volg(de) meerdere Eurovisie topics, ook op andere sites, en overal hetzelfde beeld: waar het ooit een en al gezelligheid was is het nu voor- en tegenstanders over wat er allemaal rondom het festival gaande is al dan niet met wat politieke statements en zeker een hoop onvriendelijkheid over en weer en dat doet wat met mijn plezier rond het festival wat ik al zo lang volg. Juist het luchtige in de muziek en de toeters en bellen eromheen zijn voor mij elk jaar een welkome afwisseling op mijn muzikale menu.
Mensen die ik nooit met het leuke deel zie deelnemen (ik praat over meerdere sites) zijn ineens flink actief en daar ga je soms bewust of onbewust in mee (ik probeer me zoveel mogelijk afzijdig te houden wat op zich prima lukt).
Niet dat de sfeer hier op deze site op dit moment zo naar is (het kan erger heb ik al gemerkt, dus lang leve onze moderators), maar het zijn discussies/onderwerpen/meningen die niet voor mij zijn besef ik: misschien dat ik gewoon te veel baal van alles.
Voor mij is het Songfestival: voorbeschouwen vanaf maart en daarvoor de voorrondes en/of de winnaars daarvan in de gaten houden en dat feest begint elk jaar in december al. Samen lijstjes met favorieten opbouwen. Dat gevoel is door alles weg. Dat is jammer en dat ligt aan mij ongetwijfeld, want je kan het ook proberen te negeren, alleen lukt dat niet, zeker ook omdat NL dit jaar niet mee doet en je er daardoor niet aan kunt ontkomen.
Dus nee, het leeft dit jaar niet en voor mij is het Songfestival voor het eerst sinds 1980 even een beetje over. Misschien zat dat er al wat langer aan te komen. Wie weet......
Opvallend dat er dit jaar nog geen enkel clipje gepost is tot die van Karl vandaag, dus blijkbaar is het bij meerdere mensen wat naar de achtergrond verdwenen.
Ongetwijfeld genoeg mensen die hier het vuurtje wel weer positief op kunnen poken dit jaar, ik ben het even niet

2
geplaatst: 21 februari, 10:38 uur
Alle begrip voor de mensen die er dit jaar afstand van hebben genomen. Ik kan me voorstellen dat als je geen afstand weet te nemen van de (vaak nare, meestal online) discussies, dat het allemaal aanzienlijk minder leuk is.
Het goede nieuws is: je hoeft hier helemaal niet online aan mee te doen! Mijn vrouw en ik hebben van de week de al bekende inzendingen doorgenomen (ze is fan van Denemarken), en dat vond ik weer ouderwets gezellig. Het is jammer dat Nederland en enkele andere landen niet meer meedoen, maar als je je Songfestivalervaring afstemt op leuke mensen met een beetje relativeringsvermogen, dan valt er volgens mij nog genoeg leuks te beleven.
Het goede nieuws is: je hoeft hier helemaal niet online aan mee te doen! Mijn vrouw en ik hebben van de week de al bekende inzendingen doorgenomen (ze is fan van Denemarken), en dat vond ik weer ouderwets gezellig. Het is jammer dat Nederland en enkele andere landen niet meer meedoen, maar als je je Songfestivalervaring afstemt op leuke mensen met een beetje relativeringsvermogen, dan valt er volgens mij nog genoeg leuks te beleven.
1
geplaatst: 21 februari, 13:38 uur
Karl schreef:
Het is jammer dat Nederland en enkele andere landen niet meer meedoen, maar als je je Songfestivalervaring afstemt op leuke mensen met een beetje relativeringsvermogen, dan valt er volgens mij nog genoeg leuks te beleven.
Het is jammer dat Nederland en enkele andere landen niet meer meedoen, maar als je je Songfestivalervaring afstemt op leuke mensen met een beetje relativeringsvermogen, dan valt er volgens mij nog genoeg leuks te beleven.
Misschien komt het bij mij nog wel als de cd eenmaal is uitgebracht of zo. Wellicht is het een combinatie van meerdere factoren. Het is veelzeggend dat ik nog niks beluisterd heb en ook geen behoefte om dit jaar weer met voorbeschouwingen te starten, maar wellicht verandert ook dat nog wel (we hebben nog even)

0
geplaatst: 1 maart, 12:47 uur
Nou, ik weet nog steeds niet of ik het songfestival in mei ga kijken, maar ik moet toch zeggen dat ik inmiddels een paar inzendingen in z'n volledigheid heb gehoord.
Griekenland wordt inmiddels gezien als een van de favorieten voor de winst en ik snap wel waarom. Dit is een van die nummers die de lijn van Joost en Tommy Cash voortzet, maar tegelijkertijd voelt het nummer toch ook een stuk donkerder aan. Het nummer blijft wel erg catchy en het voelt ook echt als een typisch Griekse inzending aan met het vioolspel dat in het nummer zit verwerkt.
Ik heb me daarnaast gisteren erg vermaakt met de Finse voorronde, UMK. De reputatie van die voorronde heeft ervoor gezorgd dat Finland inmiddels al een hele tijd bovenaan het bookmakerslijstje prijkt en ik moet toch kwijt dat het merendeel van wat er gisteravond langskwam prima was. De uiteindelijke winnaars, Linda Lampenius en Pete Parkkonen, komen met een nummer dat vol met dramatiek zit. Ook hier neemt de viool een hele belangrijke hoofdrol (moet ook wel, sinds Linda haar brood vooral heeft verdiend als violiste), maar Pete is daarnaast een verdomd goeie zanger. Het uiteindelijke geheel overtuigt wat mij betreft en het verhaal dat wordt verteld wordt goed gebracht. Er komt veel vuur uit het Finse hok, maar het voelt nergens aan als overdone en dat is heel erg fijn. Ook van deze plaat zal het me niets verbazen als deze uiteindelijk mee zal gaan strijden om de knikkers. Maar goed, oordeelt u zelf:
Ik zal afsluiten met een nummer dat uiteindelijk niet naar Wenen af zal reizen, maar dat ik wel wil bestempelen als een fijne ontdekking: Kautkaili deed dit jaar mee aan de Letse voorronde met Te Un Tagad en werd daar uiteindelijk tweede. Ergens vind ik het een gemiste kans dat dit nummer niet in de Wiener Stadthalle te zien zal zijn, want het is wat mij betreft een erg fijne popplaat die zeker niet had misstaan op het festival. Daarnaast vind ik de staging die ze in hun voorronde hadden geweldig:
Ik zal jullie ook niet onthouden van wat de Letten uiteindelijk hebben gekozen. Het nummer betreft een ballad die ik persoonlijk vrij prima vind, maar toch wel een graadje minder is dan wat ze hadden kunnen kiezen:
Griekenland wordt inmiddels gezien als een van de favorieten voor de winst en ik snap wel waarom. Dit is een van die nummers die de lijn van Joost en Tommy Cash voortzet, maar tegelijkertijd voelt het nummer toch ook een stuk donkerder aan. Het nummer blijft wel erg catchy en het voelt ook echt als een typisch Griekse inzending aan met het vioolspel dat in het nummer zit verwerkt.
Ik heb me daarnaast gisteren erg vermaakt met de Finse voorronde, UMK. De reputatie van die voorronde heeft ervoor gezorgd dat Finland inmiddels al een hele tijd bovenaan het bookmakerslijstje prijkt en ik moet toch kwijt dat het merendeel van wat er gisteravond langskwam prima was. De uiteindelijke winnaars, Linda Lampenius en Pete Parkkonen, komen met een nummer dat vol met dramatiek zit. Ook hier neemt de viool een hele belangrijke hoofdrol (moet ook wel, sinds Linda haar brood vooral heeft verdiend als violiste), maar Pete is daarnaast een verdomd goeie zanger. Het uiteindelijke geheel overtuigt wat mij betreft en het verhaal dat wordt verteld wordt goed gebracht. Er komt veel vuur uit het Finse hok, maar het voelt nergens aan als overdone en dat is heel erg fijn. Ook van deze plaat zal het me niets verbazen als deze uiteindelijk mee zal gaan strijden om de knikkers. Maar goed, oordeelt u zelf:
Ik zal afsluiten met een nummer dat uiteindelijk niet naar Wenen af zal reizen, maar dat ik wel wil bestempelen als een fijne ontdekking: Kautkaili deed dit jaar mee aan de Letse voorronde met Te Un Tagad en werd daar uiteindelijk tweede. Ergens vind ik het een gemiste kans dat dit nummer niet in de Wiener Stadthalle te zien zal zijn, want het is wat mij betreft een erg fijne popplaat die zeker niet had misstaan op het festival. Daarnaast vind ik de staging die ze in hun voorronde hadden geweldig:
Ik zal jullie ook niet onthouden van wat de Letten uiteindelijk hebben gekozen. Het nummer betreft een ballad die ik persoonlijk vrij prima vind, maar toch wel een graadje minder is dan wat ze hadden kunnen kiezen:
0
geplaatst: 2 maart, 22:26 uur
Delta Goodrem (Godin) voor 🇦🇺 naar Wenen! Daar ben ik zeer blij mee, gezien ze een van absolute 00s darlings is
Dank Arrie voor het delen
Delta Goodrem to represent Australia at Eurovision 2026 | Australian music | The Guardian - theguardian.com
Dank Arrie voor het delen

Delta Goodrem to represent Australia at Eurovision 2026 | Australian music | The Guardian - theguardian.com
* denotes required fields.