MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3

zoeken in:
Oi, deze dame zingt behoorlijk onzuiver en vliegt op het eind aardig uit de bocht. Dat wordt nog wat live. Met het liedje zelf is verder weinig niks. Met een betere zangeres was het voor mij zeker Top 10 materiaal geweest.

1. Roemenië
2. Montenegro
3. België
4. Kroatië
5. Tsjechië
6. Servië
7. Litouwen
8. Zwitserland
9. Bulgarije
10. Estland
11. Finland
12. Zweden
13. Italië
14. Portugal
15. Armenië
16. Verenigd Koninkrijk
17. Cyprus
18. Griekenland
19. Letland
20. Georgië
21. Frankrijk
22. Luxemburg
23. San Marino
24. Duitsland
25. Oostenrijk
26. Moldavië
27. Israël
28. Polen
29. Azerbeidzjan

Letland:

Deze ballad kan ik wel waarderen. Ja, het heeft niet de meest originele structuur, maar dat hoeft ook niet. De instrumentatie is smaakvol en visueel wordt het mooi gebracht. Daarnaast brengt de zang en de muziek samen een gitzwarte intensiteit met zich mee. Dat blijkt ook uit de tekst. Zie hier een stukje van een vertaling in het Engels (bron: Eurovisionworld):

Young lady, be quiet, don't speak out about it
Tonight, dad won't be coming home
Tomorrow he'll clink glasses with a smile
We'll drown together in a whirlpool of doubt

Dat stukje zegt wat mij betreft al genoeg over de zwaarte van het onderwerp, maar Atvara brengt het wat mij betreft goed. Ze weet de juiste snaar te raken zonder melodramatisch te worden. Wat mij betreft mag dit wel naar de finale. Helaas vrees ik dat deze mooie ballad er weleens tussenuit kan gaan vallen. In een halve finale met veel concurrentie qua ballads wordt het kiezen geblazen en het feit dat dit liedje in het Lets wordt gebracht (alhoewel ik dit absoluut niet in het Engels had willen horen) is toch wel een nadeel, omdat bij een groot deel van het publiek de boodschap waarschijnlijk niet zal aankomen (curse you, taalbarrière). Daarnaast is het sloom en zwaar, wat ervoor kan zorgen dat mensen het als saai zien. Hopelijk kunnen mensen hier zich toch overheen zetten, want het nummer is wat mij betreft goed genoeg.

Stand:

1. Finland
2. Griekenland
3. Zweden
4. Italië
5. Roemenië
6. Letland
7. Servië
8. Montenegro
9. Tsjechië
10. Litouwen
11. Portugal
12. Frankrijk
13. Kroatië
14. Verenigd Koninkrijk
15. Oostenrijk
16. Moldavië
17. Georgië
18. Cyprus
19. België
20. Israël
21. Estland
22. Armenië
23. Luxemburg
24. Polen
25. Zwitserland
26. Bulgarije
27. San Marino
28. Azerbeidzjan
29. Duitsland

That being said, Letland had potentieel een van mijn favoriete inzendingen dit jaar kunnen sturen. Ik heb ze al eens aangehaald in een eerder bericht, maar ik hou van deze plaat, dus ik benoem ze gewoon weer. Kautkaili werd in de Letse voorronde tweede met Te Un Tagad en was dicht bij de winst. Als zij naar Wenen waren gegaan, was dit gegarandeerd top 3 bij mij geweest. Oh, what could have been...

Porcupine Head schreef:
omdat bij een groot deel van het publiek de boodschap waarschijnlijk niet zal aankomen (curse you, taalbarrière).

Denk het ook hoor, maar bij mij is het altijd een voordeel als ze juist in eigen taal zingen. Ik verlang wel terug naar de tijd waarom dat gewoon standaard was (alhoewel ik ook wel weet dat de Engelstalige nummers daardoor altijd hoger scoorden).
Gelukkig zie je het de laatste tijd weer terugkomen en weerhoudt het die eigen taal nummers niet van hoog eindigen. Mooie ontwikkeling.

Bij ballads is het vaak: raakt het je, dan is het mooi, en zo niet, dan is het saai. Nou, de Letse inzending raakt me wel, en dat ligt vooral aan de prima performance van Atvara. Ondanks dat ik er niks van kan verstaan, brengt ze het gevoel goed over. De instrumentatie is ook smaakvol en de act mooi. Sterke inzending, als je het mij vraagt.

1. Finland
2. Italië
3. Montenegro
4. Roemenië
5. Zweden
6. Litouwen
7. Letland
8. Zwitserland
9. Armenië
10. Moldavië

11. Israël
12. Estland
13. Duitsland
14. Verenigd Koninkrijk
15. Cyprus
16. Oostenrijk
17. Kroatië
18. Portugal
19. San Marino
20. Griekenland

21. Luxemburg
22. Frankrijk
23. België
24. Servië
25. Bulgarije
26. Tsjechië
27. Polen
28. Georgië
29. Azerbeidzjan

30. Denemarken: Søren Torpegaard Lund - Før vi går hje

Dat Finland dit jaar wel eens zou kunnen gaan winnen is een understatement. Fanpolls en bookmakers plaatsen dat land ver voor de rest, maar Denemarken zou ook wel eens een bedreiging kunnen gaan worden als ik diezelfde polls en bookmakers moet geloven.

In eerste instantie deed dit nummer me niet zo veel. Inmiddels waardeer ik het een stuk beter. Maar een winnaar? Dat zie ik er niet in eerlijk gezegd. Top 10 is zeker haalbaar (top 5 ook nog wel). En dat is prima verder.

Top 35:

1. Griekenland
2. Finland
3. Frankrijk
4. Armenië
5. Roemenië
6. Portugal
7. Servië
8. Tsjechië
9. Litouwen
10. Denemarken

11. België
12. Verenigd Koninkrijk
13. Kroatië
14. Montenegro
15. Italië
16. Letland
17. Moldavië
18. Zweden
19. Georgië
20. Cyprus

21. Bulgarije
22. Oostenrijk
23. Zwitserland
24. Israël
25. Polen
26. San Marino
27. Estland
28. Duitsland
29. Azerbeidzjan
30. Luxemburg

Ik zag idd ook dat Denemarken hoog staat in de polls maar de reden ontgaat me eerlijk gezegd.

1. Roemenië
2. Montenegro
3. België
4. Tsjechië
5. Kroatië
6. Servië
7. Litouwen
8. Zwitserland
9. Finland
10. Cyprus
11. Griekenland
12. Estland
13. Letland
14. Italië
15. Portugal
16. Armenië
17. Verenigd Koninkrijk
18. Zweden
19. Denemarken
20. Bulgarije
21. Georgië
22. Frankrijk
23. Luxemburg
24. San Marino
25. Duitsland
26. Oostenrijk
27. Moldavië
28. Israël
29. Polen
30. Azerbeidzjan

Denemarken:

De Denen zijn jarenlang het kneusje van de Scandinavische landen geweest. Vorig jaar wist het land zich voor het eerst sinds 2019 te kwalificeren voor de finale en dat deden ze met een nummer dat hier op MuMe niet zo geliefd was (ik had er een stuk minder moeite mee). Nu behoren ze met Søren en Før Vi Går Hjem tot een van de outsiders voor de winst en dat is iets waar niemand mee rekening had gehouden.

Persoonlijk vind ik dat meer dan terecht, want ik vind Før Vi Går Hjem een verdomd goede plaat. Ik word meteen gegrepen door de donkere, broeierige clubsfeer dat wordt gecreëerd en wat het hele nummer door wordt vastgehouden. Daarnaast vind ik het ritme erg lekker en de zanglijnen fijn om naar te luisteren. Maar de grootste reden dat ik dit nummer zo goed vind heeft met Søren zelf te maken. Hij is ook de grootste reden dat dit nummer tot een van de kanshebbers wordt beschouwd, want vocaal vind ik hem sterk. Zijn stem is indrukwekkend, zeker als hij in de hoogte schiet of kracht bijzet en dat zorgt er wat mij betreft voor dat hij het lied met overtuiging brengt. De staging voor het nummer is ook goed en ik ben benieuwd of de Denen in Wenen nog ruimte voor verbetering weten te vinden. In elk geval: wat mij betreft mag dit heel hoog eindigen en als dit wint, zou ik er in elk geval niets op tegen hebben.

Stand:

1. Finland
2. Denemarken
3. Griekenland
4. Zweden
5. Italië
6. Roemenië
7. Letland
8. Servië
9. Montenegro
10. Tsjechië
11. Litouwen
12. Portugal
13. Frankrijk
14. Kroatië
15. Verenigd Koninkrijk
16. Oostenrijk
17. Moldavië
18. Georgië
19. Cyprus
20. België
21. Israël
22. Estland
23. Armenië
24. Luxemburg
25. Polen
26. Zwitserland
27. Bulgarije
28. San Marino
29. Azerbeidzjan
30. Duitsland

Bij Denemarken is het een beetje de vraag: waar beoordeel je op? Als je puur en alleen naar het liedje kijkt, dan heb je een heel degelijke inzending, niks mis mee maar ook geen winnaar. Maar als je de live performance meeneemt, dan wordt het ineens een heel ander verhaal, die is simpelweg fantastisch. Søren Torpegaard Lund brengt het verhaal perfect over, raakt elke noot vlekkeloos, en als 'ie uithaalt op het eind, tjonge: kippenvel. Op basis van de video hierboven, begrijp ik helemaal dat Denemarken meedingt voor de winst.

1. Finland
2. Italië
3. Montenegro
4. Roemenië
5. Zweden
6. Litouwen
7. Denemarken
8. Letland
9. Zwitserland
10. Armenië

11. Moldavië
12. Israël
13. Estland
14. Duitsland
15. Verenigd Koninkrijk
16. Cyprus
17. Oostenrijk
18. Kroatië
19. Portugal
20. San Marino

21. Griekenland
22. Luxemburg
23. Frankrijk
24. België
25. Servië
26. Bulgarije
27. Tsjechië
28. Polen
29. Georgië
30. Azerbeidzjan

31. Australië: Delta Goodrem - Eclipse

Toen bekend werd dat Delta Goodrem mee zou doen voor Australië werd menigeen heel enthousiast, maar deze meneer is niet zo op de hoogte van het hedendaagse poplandschap en voor de damespop moet je bij Gretz zijn, dus mij zei het niet veel en ik werd er dus niet extra warm van.

Dat is fijn, want dan sta je iets anders in de race. Geen idee of dit nummer dan een zwak poppetje is of niet ten opzichte van haar andere werk.

Wat is Eclipse dan wel? Ik vind dit zo'n typische Zweden-inzending. Gelikt en volgens het boekje, maar daardoor zeker niet onaangenaam. Ze staat dan ook in de top 5 van de bookmakers en doet het onder de Eurovisie gemeenschap ook niet slecht.

Ergens wil ik dit niet leuk vinden (want voorgebakken Zweden fabriekspop), maar ik kan dit heel prima smaken. En is het niet zo dat het muzikale menu op het Songfestival gewoon even anders mag, nee moet, zijn?!

Top 35:

1. Griekenland
2. Finland
3. Frankrijk
4. Armenië
5. Roemenië
6. Australië
7. Portugal
8. Servië
9. Tsjechië
10. Litouwen

11. Denemarken
12. België
13. Verenigd Koninkrijk
14. Kroatië
15. Montenegro
16. Italië
17. Letland
18. Moldavië
19. Zweden
20. Georgië

21. Cyprus
22. Bulgarije
23. Oostenrijk
24. Zwitserland
25. Israël
26. Polen
27. San Marino
28. Estland
29. Duitsland
30. Azerbeidzjan

31. Luxemburg

Dat deze dame goed kan zingen zal menigeen het wel over eens zijn. Maar het is voor mij wel een nummer dat ik na één keer beluisteren alweer snel vergeten ben. Een niemendalletje.

1. Roemenië
2. Montenegro
3. België
4. Tsjechië
5. Kroatië
6. Servië
7. Litouwen
8. Zwitserland
9. Finland
10. Cyprus
11. Griekenland
12. Estland
13. Letland
14. Armenië
15. Italië
16. Portugal
17. Australië
18. Verenigd Koninkrijk
19. Zweden
20. Denemarken
21. Bulgarije
22. Georgië
23. Frankrijk
24. Luxemburg
25. San Marino
26. Duitsland
27. Oostenrijk
28. Moldavië
29. Israël
30. Polen
31. Azerbeidzjan

Australië:

Nog een gevaarlijke klant voor de winst. Eclipse staat momenteel vierde bij de bookmakers en algemeen wordt verwacht dat de plaat het heel goed gaat doen bij de jury's. Het is zelfs mogelijk dat Australië de jury's wint, al hebben ze op dat gebied hele grote concurrentie van Frankrijk. Het feit dat ze er zo goed voor staan is vooral te danken aan de zangeres van dienst: Delta Goodrem. Zij is een hele grote ster in haar thuisland Australië en bij beluistering wordt al gauw duidelijk waarom. Ze is gezegend met een fantastische stem en is zo krachtig op dat vlak dat ze ermee kan domineren en commanderen. Op basis hiervan kun je haar zeker niet uitvlakken voor een goede positie.

Maar wat vind ik van het nummer zelf? Nou...............niet zoveel eigenlijk. Eclipse is typisch zo'n nummer dat moet worden gedragen door Delta's zang, maar voor de rest vind ik het allemaal wat standaard. Het voelt alsof alle hokjes worden aangevinkt, zonder ook maar iets van emotie teweeg te brengen. Het beste woord wat ik waarschijnlijk voor deze plaat kan verzinnen is steriel. Ik snap dat er iets van kwaliteit in zit, maar ik voel er gewoon niets bij. Jammer, want ik denk dat Delta met een beter nummer echt het verschil had kunnen maken. Nu komt Australië bij mij niet verder dan een plek onderin de middenmoot.

Stand:

1. Finland
2. Denemarken
3. Griekenland
4. Zweden
5. Italië
6. Roemenië
7. Letland
8. Servië
9. Montenegro
10. Tsjechië
11. Litouwen
12. Portugal
13. Frankrijk
14. Kroatië
15. Verenigd Koninkrijk
16. Oostenrijk
17. Moldavië
18. Georgië
19. Australië
20. Cyprus
21. België
22. Israël
23. Estland
24. Armenië
25. Luxemburg
26. Polen
27. Zwitserland
28. Bulgarije
29. San Marino
30. Azerbeidzjan
31. Duitsland

Ik ken Delta Goodrem niet, maar ik begrijp van mijn vrouw dat ze de Céline Dion van Australië is. Nou, die kun je in je zak steken! Toch viel het nummer op het eerste gehoor wat tegen, het is inderdaad wat binnen de lijntjes allemaal. Ik vermoed dat deze in hetzelfde hokje valt als Denemarken: een aardig nummer dat door een fantastische live performance naar een hoger niveau getild wordt. Toch is het nummer de afgelopen weken wel aardig gegroeid bij mij, waardoor 'ie (nu nog?) nipt binnen de top 10 valt.

1. Finland
2. Italië
3. Montenegro
4. Roemenië
5. Zweden
6. Litouwen
7. Denemarken
8. Letland
9. Zwitserland
10. Australië

11. Armenië
12. Moldavië
13. Israël
14. Estland
15. Verenigd Koninkrijk
16. Duitsland
17. Cyprus
18. Oostenrijk
19. Kroatië
20. Portugal

21. San Marino
22. Griekenland
23. Luxemburg
24. Frankrijk
25. België
26. Servië
27. Bulgarije
28. Tsjechië
29. Polen
30. Georgië

31. Azerbeidzjan

32. Oekraïne: LELÉKA - Ridnym

Oekraïne doet het altijd goed, of dat nu komt door oorlogsbonuspunten of niet (dat zal nu toch wel over zijn onderhand?).

Ook dit jaar stuurt het land een prachtig nummer. Zit in het vaarwater van Letland, maar ik vind dit sterker.

Moet wel heel eerlijk bekennen dat ik er in de studioversie meer van geniet, ik vind haar stem op de een of andere manier niet zo krachtig overkomen. Maar goed, voorlopig beoordeel ik nog op de studio opnames en dan doet dit nummer het goed bij mij.

Top 35:

1. Griekenland
2. Finland
3. Frankrijk
4. Armenië
5. Oekraïne
6. Roemenië
7. Tsjechië
8. Portugal
9. Servië
10. Australië

11. Litouwen
12. Denemarken
13. België
14. Verenigd Koninkrijk
15. Kroatië
16. Montenegro
17. Italië
18. Letland
19. Moldavië
20. Zweden

21. Georgië
22. Cyprus
23. Bulgarije
24. Oostenrijk
25. Zwitserland
26. Israël
27. Polen
28. San Marino
29. Estland
30. Duitsland

31. Azerbeidzjan
32. Luxemburg

De inzending van Oekraïne is echt wonderschoon. Wel eens met Aero dat de studioversie nog mooier klinkt. Het is dat ik mijn hart en douze points al heb vergeven aan Alexandra maar ik ben groot fan van Leléka.

Ik ben overigens sowieso erg te spreken over de kwaliteit van de inzendingen deze ESF editie.

1. Roemenië
2. Oekraïne
3. Montenegro
4. België
5. Zwitserland
6. Kroatië
7. Tsjechië
8. Servië
9. Litouwen
10. Finland
11. Cyprus
12. Griekenland
13. Estland
14. Letland
15. Armenië
16. Italië
17. Portugal
18. Australië
18. Verenigd Koninkrijk
20. Zweden
21. Denemarken
22. Bulgarije
23. Georgië
24. Frankrijk
25. Luxemburg
26. San Marino
27. Duitsland
28. Oostenrijk
29. Moldavië
30. Israël
31. Polen
32. Azerbeidzjan

Oekraïne:

De Oekraïners flikken het gewoon weer, hoor! Ze zijn al jaren een van de succesvolste songfestivallanden en stonden al diverse malen in de top 10. Ja, hun huidige situatie helpt zeker daaraan mee, maar ongeacht de huidige invasie sturen ze wat mij betreft al jaren kwaliteitsbijdrages (met uitzondering van een aantal middelmatige platen). Met Ridnym ben ik ervan overtuigd dat ze gewoon weer een goede notering gaan scoren, want wat een schitterende ballad is dit toch.

Met de eerste noten weet Ridnym me al in te pakken. Wat volgt zijn ontzettend fijne lichte melodieën, die af en toe worden onderbroken door zware, elektronisch aangestuurde stukjes die in het Oekraïens worden gezongen. Die stukjes had ik absoluut niet verwacht, maar maken het nummer zelf alleen nog maar interessanter. Dan komt het crescendo dat ons naar het eind van het nummer brengt. De uithaal gecombineerd met de versnelling is gewoon ontzettend fraai uitgevoerd.

Al met al een heerlijke plaat die eigenlijk op mijn lijf staat geschreven. Zoveel elementen waar ik gewoon als een blok voor val. Met nog maar een aantal landen te gaan ben ik er eigenlijk zeker van dat dit bij mij top 3 gaat scoren aan het eind van de rit. Dit had misschien zelfs de koppositie gepakt, ware het niet dat ik echt verknocht ben aan de Finse inzending.

Stand:

1. Finland
2. Oekraïne
3. Denemarken
4. Griekenland
5. Zweden
6. Italië
7. Roemenië
8. Letland
9. Servië
10. Montenegro
11. Tsjechië
12. Litouwen
13. Portugal
14. Frankrijk
15. Kroatië
16. Verenigd Koninkrijk
17. Oostenrijk
18. Moldavië
19. Georgië
20. Australië
21. Cyprus
22. België
23. Israël
24. Estland
25. Armenië
26. Luxemburg
27. Polen
28. Zwitserland
29. Bulgarije
30. San Marino
31. Azerbeidzjan
32. Duitsland

Wat horen jullie dat ik niet hoor? De Oekraïense inzending pakt me niet, terwijl het op papier toch wel in mijn straatje zou moeten liggen. Ik weet niet, ik krijg een beetje een zeurderig gevoel bij het refrein. Is het me wat te geforceerd "uplifting"? Ik ben er nog niet helemaal over uit. Misschien komt het ook doordat het eerste deel van de act een wel heel opzichtige kopie is van Zwitserland het afgelopen jaar, dat stuit me ook tegen de borst. Die lange noot is wel indrukwekkend natuurlijk, eerlijk is eerlijk.

**

1. Finland
2. Italië
3. Montenegro
4. Roemenië
5. Zweden
6. Litouwen
7. Denemarken
8. Letland
9. Zwitserland
10. Australië

11. Armenië
12. Moldavië
13. Israël
14. Estland
15. Verenigd Koninkrijk
16. Duitsland
17. Cyprus
18. Oostenrijk
19. Kroatië
20. Portugal

21. San Marino
22. Griekenland
23. Luxemburg
24. Frankrijk
25. België
26. Servië
27. Oekraïne
28. Bulgarije
29. Tsjechië
30. Polen

31. Georgië
32. Azerbeidzjan

33. Albanië: Alis - Nân

Albanië levert eigenlijk al jaren interessante bijdragen die toch maar zelden weten te scoren (vorig jaar terecht top 10).

Elke keer als Nân begint hoor ik Like a Prayer van Madonna en is mijn aandacht getrokken. En ook dit jaar vind ik het een bijzondere inzending met kwaliteit en toch val ik er niet genoeg voor om het bijvoorbeeld in mijn top 3 te zetten en dat gebeurt elk jaar.

Meneer komt niet zo sympathiek over (doe die zonnebril af) dus dat gaat niet helpen om het publiek mee te krijgen denk ik. Toch zou dit nummer het absoluut verdienen om de finale te halen en het mag daar best hoog eindigen wat mij betreft. Dan blijf ik voorlopig nog even dubben wat ik er nu echt van vind.

Top 35:

1. Griekenland
2. Finland
3. Frankrijk
4. Armenië
5. Oekraïne
6. Roemenië
7. Tsjechië
8. Portugal
9. Servië
10. Australië

11. Albanië
12. Litouwen
13. Denemarken
14. België
15. Verenigd Koninkrijk
16. Kroatië
17. Montenegro
18. Italië
19. Letland
20. Moldavië

21. Zweden
22. Georgië
23. Cyprus
24. Bulgarije
25. Oostenrijk
26. Zwitserland
27. Israël
28. Polen
29. San Marino
30. Estland

31. Duitsland
32. Azerbeidzjan
33. Luxemburg

Albanië:

Nân is een ballade met veel grandeur. Orkestratie en koren alom en ook het bombasme gaat men hier zeker niet uit de weg. Desondanks ben ik wel gecharmeerd van deze inzending. De beste man zingt goed (dat blijkt ook uit de opnames van de nationale finale) en het beladen onderwerp wordt goed gebracht. Zeker de laatste 30 seconden zijn mooi gedaan.

Voorlopig lijkt het erop dat het een net wel, net niet verhaal voor deze plaat gaat worden. Wat de staging gaat zijn in Wenen moet nog duidelijk worden maar een ding weten we inmiddels al: het live optreden zal worden ondertiteld in het Engels (iets wat we ook in de videoclip zagen). Dit zou potentieel het verschil kunnen maken in de race om de finaleplaatsen. Van mijn part zou Nân in elk geval niet misstaan in de finale.

Stand:

1. Finland
2. Oekraïne
3. Denemarken
4. Griekenland
5. Zweden
6. Italië
7. Roemenië
8. Letland
9. Servië
10. Montenegro
11. Tsjechië
12. Litouwen
13. Albanië
14. Portugal
15. Frankrijk
16. Kroatië
17. Verenigd Koninkrijk
18. Oostenrijk
19. Moldavië
20. Georgië
21. Australië
22. Cyprus
23. België
24. Israël
25. Estland
26. Armenië
27. Luxemburg
28. Polen
29. Zwitserland
30. Bulgarije
31. San Marino
32. Azerbeidzjan
33. Duitsland

Shqipëria levert hier een degelijk nummer af maar is vrees ik voor hen voer voor de grijze middenmoot.

1. Roemenië
2. Oekraïne
3. Montenegro
4. België
5. Zwitserland
6. Kroatië
7. Tsjechië
8. Servië
9. Litouwen
10. Finland
11. Cyprus
12. Griekenland
13. Estland
14. Letland
15. Armenië
16. Albanië
17. Italië
18. Portugal
19. Australië
20. Verenigd Koninkrijk
21. Zweden
22. Denemarken
23. Bulgarije
24. Georgië
25. Frankrijk
26. Luxemburg
27. San Marino
28. Duitsland
29. Oostenrijk
30. Moldavië
31. Israël
32. Polen
33. Azerbeidzjan

Zo met de ondertiteling erbij blijkt het wel een mooi nummer, dat is een goede zet van de Albaniërs. Minder goede zet: man, doe die belachelijke zonnebril af! Dan heb je een nummer met een hoge emotionele potentie, en dan maakt je het onmogelijk om verbinding te maken met je publiek, dat slaat toch nergens op?! Hoe dan ook, het is iets te bombastisch naar mijn smaak, pas op het ingetogen eind weet het bij mij binnen te komen. Daarom, een middenmotor voor mij.

1. Finland
2. Italië
3. Montenegro
4. Roemenië
5. Zweden
6. Litouwen
7. Denemarken
8. Letland
9. Zwitserland
10. Australië

11. Armenië
12. Moldavië
13. Israël
14. Estland
15. Verenigd Koninkrijk
16. Duitsland
17. Cyprus
18. Oostenrijk
19. Albanië
20. Kroatië

21. Portugal
22. San Marino
23. Griekenland
24. Luxemburg
25. Frankrijk
26. België
27. Servië
28. Oekraïne
29. Bulgarije
30. Tsjechië

31. Polen
32. Georgië
33. Azerbeidzjan

34. Malta: AIDAN - Bella

Hey, weer een naam met hoofdletters (de laatste artiest die nog komt idem). Nu ik de cd weer binnen heb kan ik beamen dat het ook daar doorgevoerd is. Je zal maar willen opvallen

Valt Bella op? Toen ik het voor het eerst zag en hoorde wist het me wel te pakken. Een fijn liedje zonder al te veel toeters en bellen. Maar ik moet toegeven dat het niet meer is gaan groeien en juist langzaam aan het wegzakken is. Er is niks mis met het nummer en ook de presentatie is fraai, maar ik mis net die sparkle om het uit te laten groeien tot mijn favoriete nummers dit jaar.

Top 35:

1. Griekenland
2. Finland
3. Frankrijk
4. Armenië
5. Oekraïne
6. Roemenië
7. Tsjechië
8. Portugal
9. Servië
10. Australië

11. Albanië
12. Litouwen
13. Denemarken
14. Malta
15. België
16. Verenigd Koninkrijk
17. Kroatië
18. Montenegro
19. Italië
20. Letland

21. Moldavië
22. Zweden
23. Georgië
24. Cyprus
25. Bulgarije
26. Oostenrijk
27. Zwitserland
28. Israël
29. Polen
30. San Marino

31. Estland
32. Duitsland
33. Azerbeidzjan
34. Luxemburg

Malta:

Na de ene ballad met grandeur krijgen we gelijk hierna een andere voor de kiezen. Malta komt met een liefdesliedje dat klinkt als als de muzikale versie van een stereotiep romantisch etentje met gedimde lichten, allerhande kaarsen en rozenbladeren. Daarnaast heeft het ook wat weg van een typische openingstrack van een Bondfilm, wat met name komt door de orkestratie en de opbouw van Bella.

We betreden hier dus vooral gebaande paden, maar voor de rest is er naar mijn mening niets mis met deze plaat. Sterker nog, ik vind het smaakvol gebracht en Aidan weet het nummer met zijn stem prima te verkopen. Wel vind ik het constante "Bella, bella, bella..." na het eerste refrein een minpunt, maar dat mag voor de rest de pret niet drukken. In het duel der bombastische ballads (gevoerd tussen Malta en Albanië) wint Bella met overmacht, wat mij betreft. Op dit moment wordt verwacht dat Malta het gaat redden, maar de marge is niet heel comfortabel. Desondanks denk ik wel dat dit genoeg steun krijgt om de finale te halen en wat mij betreft verdienen ze dat ook.

Stand:

1. Finland
2. Oekraïne
3. Denemarken
4. Griekenland
5. Zweden
6. Italië
7. Roemenië
8. Letland
9. Malta
10. Servië
11. Montenegro
12. Tsjechië
13. Litouwen
14. Albanië
15. Portugal
16. Frankrijk
17. Kroatië
18. Verenigd Koninkrijk
19. Oostenrijk
20. Moldavië
21. Georgië
22. Australië
23. Cyprus
24. België
25. Israël
26. Estland
27. Armenië
28. Luxemburg
29. Polen
30. Zwitserland
31. Bulgarije
32. San Marino
33. Azerbeidzjan
34. Duitsland

Gast
geplaatst: vandaag om 18:35 uur

geplaatst: vandaag om 18:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.