MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Volwassen popmuziek (de drie stadia van pop)

zoeken in:
Pop of rock zijn in beginsel en in wezen uitingen van jeugdcultuur die om die reden ook slechts kon ontstaan of bloeien na de Tweede Wereldoorlog in de VS waarin democratie en kapitalisme samenspanden om het populaire en het nieuwe als eenheid aan de man te brengen (dat we nog steeds kennen in de vorm van gadgets zoals mobieltjes) en waarin tegelijk zwarten en jongeren zich emancipeerden en die nieuwe massacultuur in de vorm van pop en rock omarmden en belichaamden als hun emancipatievorm waarmee ze rebelleerden tegen de truttige en voorheen dominant witte cultuur van hun ouders.

Maar ook zo’n (rebelse) jeugdcultuur wordt eens zelf volwassen. Algemeen wordt het album Sgt. Pepper’s uit 1967 van The Beatles beschouwd als het omslagpunt waarbij niet in de laatste plaats een ander aspect van de nieuwe jeugdcultuur, namelijk drugs, een inspiratie vormde om ook met rock te experimenteren om er nieuwe of diepere wegen mee in te kunnen slaan. Na deze psychedelische beginperiode zie ik verschillende manieren ontstaan waarop de pop of rock een volwassen vorm ontwikkelde. In de VS was er een teruggrijpen van ‘singer-songwriters’ naar folk en country van voor de jeugdrevolutie met tekstueel een gebruik van serieuze literatuur of poëzie zoals bij Bob Dylan. Maar interessanter is denk ik de wijze waarop in Engeland rockmuzikanten hun rock volwassen probeerden te maken: enerzijds haalden ze inspiratie uit de Amerikaanse blues en jazz (die in de VS zelf ‘vergeten’ waren door de popmuzikanten) en anderzijds probeerden ze invloeden uit de ‘klassieke’ muziek te verwerken, resulterend in wat toen symfonische rock en nu progressieve rock wordt genoemd. Deze Britse muziek was vooral complexer dan de gemiddelde pop of rock; de interessantste vorm van volwassen rock is denk ik die echt breekt met de traditionele vormen en de rock min of meer verheft tot kunst die net zo thuishoort in een kunsttentoonstelling als op het podium. Ik denk dat de basis hiervan enerzijds de al genoemde latere Beatles betreft vanwege hun eclecticisme (waarmee bewust buiten de gebaande paden werd getreden) en anderzijds het album The Velvet Underground & Nico vanwege de ‘overdrive’-vorm. In het algemeen lijkt te gelden dat hoe verder men weg staat van de oorsprong – dus verder van (het zuiden van) de VS – hoe radicaler men nieuwe wegen kan inslaan, zodat de beste en meest oorspronkelijke ‘art rock’, als we het zo mogen noemen, enerzijds typisch Brits is en een hoogtepunt vond in sommige glamrock (David Bowie, Roxy Music en ook wel Queen) en anderzijds nog een overtreffende trap vond qua originaliteit in sommige bands van de Deutsche Welle (met name de debuutalbums van Palais Schaumburg en Einstürzende Neubauten) welke eigenzinnige Duitse of Europese muziek natuurlijk eerder ook David Bowie al inspireerde.

Wat de jaren na 1981 betreft ken ik geen voorbeelden van volwassen pop of rock: misschien moeten we concluderen dat die vanaf de jaren tachtig – voor zover het niet teruggrijpt naar eerdere vormen dus ‘retro’ is zoals in met name de jaren ’90 – vooral seniel en daarmee opmerkelijk kinderlijk is geworden.

Lijkt me een zeer individualistische visie die je schetst. Kan me hier moeilijk in vinden.

Leuke woordenbrij, blijven oefenen

De Filosoof schreef:
Wat de jaren na 1981 betreft ken ik geen voorbeelden van volwassen pop of rock: misschien moeten we concluderen dat die vanaf de jaren tachtig – voor zover het niet teruggrijpt naar eerdere vormen dus ‘retro’ is zoals in met name de jaren ’90 – vooral seniel en daarmee opmerkelijk kinderlijk is geworden.

Wat een badinerende en ongenuanceerde conclusie. En ook weinig filosofisch... Eigenlijk zeg je met heel veel woorden dat vroeger alles beter was.

Probeer eens een filosofischere insteek:

Wat maakt muziek "volwassen"? Is dat objectief te bepalen, of een kwestie van perceptie?
Waarom hechten we waarde aan vernieuwing in muziek? Is het essentieel, of slechts een spiegel van de tijdsgeest?
Hoe verhouden nostalgie en vooruitgang zich in het beoordelen van muziek?

Succes ermee!

Ik denk dat de reactie "OK boomer" hier erg op zijn plaats is.

Poek schreef:
Ik denk dat de reactie "OK boomer" hier erg op zijn plaats is.

Of zeg: je kan me de 'boom' in, dan wel boom va va va.

De eerste twee zinnen van herman vatten het adequaat samen!

Jullie brengen een belangrijk begrip naar voren: boomer. Volgens sommige sociologen laat de geschiedenis een interessant patroon zien: elke revolutie of veroveringsoorlog vond plaats ten tijde van een jongemannenoverschot (van de Spaanse verovering van Amerika tot de Arabische Lente). Er zijn dan ook goede redenen om te veronderstellen dat ook de poprevolutie met z’n hoogtepunt in de jaren ’60 voortkwam uit zo’n jongerenoverschot: dat is de befaamde ‘baby boom’ van na de Tweede Wereldoorlog.

Die poprevolutie behelst in wezen de emancipatie van de jeugd: voor het eerst in de moderne geschiedenis was het de jeugd die de cultuur en de politieke richting van de samenleving bepaalde. In dit geval is het begrip ‘emancipatie’ misschien zowel zeer toepasselijk als tegelijk een beetje paradoxaal: ‘emancipatie’ betekent eigenlijk een kind bevrijden uit z’n ouderlijk gezag. De jeugd van de jaren ’60 bevrijdde zich zeker van het ouderlijk gezag en tegelijk stond dit niet voor volwassenwording maar voor een soort recht van de jongere op een eigen smaak en daarmee een eigen leven en wellicht iets van een eeuwige jeugd of een eeuwige verjonging.

Maar hoe gaat het met revoluties: dat is wat mij in dit draadje interesseerde (en ofschoon ik me niet met de hedendaagse muziek wilde bemoeien trok ik een bewust wat prikkelende conclusie waarbij ik me niet realiseerde dat jullie zulke gevoelige tenen hebben: de smaak voor speelse provocatie heeft de jeugd blijkbaar geheel verlaten). Napoleon zei op 9 november 1799 over de Franse Revolutie – dat is de moeder van alle moderne revoluties – dat de roman van de revolutie is voltooid en dat nu met haar geschiedenis moet worden begonnen. Hij bedoelde ermee dat nu moet worden geregeerd: het avontuur moet worden ingeruild voor rendement. Hegels beroemd concept van het einde van de geschiedenis heeft ermee te maken (welk concept Fukyama, waarmee hij de toekomst van de wereld na de Val van de Muur duidde, nog een bestseller opleverde) en Marx haastte zich op te merken dat Hegel was vergeten te vermelden dat de geschiedenis zich niet zomaar herhaalt: de eerste keer als tragedie en de tweede keer als klucht. Want de revolutie is nooit af: er blijkt telkens nog een groep die nog moet worden geëmancipeerd (bv. de vrouwen en in de jaren ’60 dus de jongeren en inmiddels moet onder meer de Aarde nog worden gered). Maar in de inmiddels burgerlijke samenleving is zo’n (eeuwige) herhaling van het theaterstuk der revolutie een klucht geworden: de idealen proberen slechts cynisch hebzucht te verhullen.

Ik heb me altijd afgevraagd of de poprevolutie een tragedie of een klucht is. Enerzijds lijkt de revolutie serieus: daarvan getuigen de vele tragische sterfgevallen (bv. de 27-club). Onlangs schreef ik op deze mooie website al iets over boomer Jim Morrison die zich identificeerde als de god Dionysus en die rock als een dionysische cultus zag. Ik denk dat hij dat scherp en goed zag: in die zin bevat rock ‘n’ roll met z’n gerichtheid op extase die het individu en de (burgerlijke) ‘beschaving’ doet verdwijnen waarachtig revolutionair vuur. Anderzijds is de commercie in de pop machtig: van The Rolling Stones tot de Sex Pistols is het rebelse imago bovenal een verkoopstunt en precies wat Marx de klucht noemde (en maakte Kurt Cobain er daarom geen einde aan?).

Maar hoe dan ook, revoluties komen altijd tot een einde en ik denk dat ook jullie het met mij erover zijn dat pop geen revolutie meer behelst of zelfs identiteit geeft (de jeugd lijkt in de ban van identiteit maar dan gaat het er niet over of je punker of hippie bent maar over gender en religie). Wat is pop dan nog na de revolutie? Zoals ik betoogde zocht pop in de jaren ’70 om volwassen te worden, om nieuwe muzikale werelden te scheppen en een kunstvorm te worden, maar mij komt het voor dat inmiddels ook dat avontuur is vervlogen en dat het avontuur van rock’n’roll definitief is verruild voor rendement (wat Marx de klucht noemt). In de bioscopen draaien vooral superheldenfilms, gebaseerd op stripverhalen die ik als kind las, en op dezelfde wijze lijkt hedendaagse pop mij vooral kinderen te willen aanspreken. Hedendaagse pop is de vape-variant van wat in de jaren ’70 de stoere roker was.

Maar na 81 kwamen er toch nog genoeg revoluties in de popmuziek, wat te denken van o.a hiphop, new wave en house?

Gewoon nog een boomerpost, het kan niet op.

Vroeger was alles beter. En met vroeger bedoel ik voor dit topic bestond.

trebremmit schreef:
Maar na 81 kwamen er toch nog genoeg revoluties in de popmuziek, wat te denken van o.a hiphop, new wave en house?

Revoluties waarvan? Ik herinner me opeens dat er onlangs een documentaire op TV was die vertelde dat disco een vehikel was voor de homo-emancipatie: homoclubs waren in de jaren ’70 verboden maar homo’s kwamen bij elkaar in dansclubs waar muziek werd gedraaid dat disco werd genoemd. Later sprong de commercie op het fenomeen. Pop was vanaf het begin een ‘bevrijding’ van jongeren maar ook een postmodern theater van fluïde identiteiten waarin kleur, seksualiteit en gender niet duidelijk bepaald zijn (van Little Richard tot Prince) en elke zichzelf respecterende artiest een kameleon is. Je zou misschien kunnen zeggen dat homo’s en zwarten in het kielzog ervan door middel van disco en hiphop emancipatie zochten als ‘echte’ homo en/of zwarte (in plaats van als closet-kunstenaar die zijn ware identiteit als privé afschermt). Maar we zitten dan nog steeds in de jaren ’70 met de jaren ’80 als de omslag naar commercie.

Sorry filosoof, maar je verhaal en visie rommelt zo hard langs alle kanten dat het gewoon zinloos wordt om al je veronderstellingen in vraag te stellen en te ontkrachten. Het begint al bij de vraag wat JIJ verstaat onder de term pop en/of rock muziek en vervolgens vanaf wanneer we in de geschiedenis kunnen spreken over rock en pop? Dat alleen al is een discussie die bepaald hoe je verder kan gaan op deze hele uiteenzetting...

De Filosoof schreef:
(quote)

Revoluties waarvan? Ik herinner me opeens dat er onlangs een documentaire op TV was die vertelde dat disco een vehikel was voor de homo-emancipatie: homoclubs waren in de jaren ’70 verboden maar homo’s kwamen bij elkaar in dansclubs waar muziek werd gedraaid dat disco werd genoemd. Later sprong de commercie op het fenomeen. Pop was vanaf het begin een ‘bevrijding’ van jongeren maar ook een postmodern theater van fluïde identiteiten waarin kleur, seksualiteit en gender niet duidelijk bepaald zijn (van Little Richard tot Prince) en elke zichzelf respecterende artiest een kameleon is. Je zou misschien kunnen zeggen dat homo’s en zwarten in het kielzog ervan door middel van disco en hiphop emancipatie zochten als ‘echte’ homo en/of zwarte (in plaats van als closet-kunstenaar die zijn ware identiteit als privé afschermt). Maar we zitten dan nog steeds in de jaren ’70 met de jaren ’80 als de omslag naar commercie.

Serieus? Je noemde de Neubauten in je openingspost, jij denkt echt dat die voor een revolutie hebben gezorgd en hiphop en house niet?
Disco werd trouwens kapot gemaakt door rockliefhebbers, die gingen al die platen verbranden in een stadion. Daardoor ontstond house, wat opzich voor een veel grotere revolutie zorgde dan disco.

tnf
madmadder schreef:

Hij doet er iig wel z'n best op. Kan ik waarderen.

Maar het doorlezen heeft alsnog iets moeizaams.

Op zich wel een interessant idee, de evolutie van popmuziek vergelijken met die van een mensenleven. Als we inmiddels bij het stadium van seniliteit zijn aanbeland, dan is de dood nabij. Misschien zal artificiële intelligentie popmuziek kunstmatig in leven houden, terwijl het er tegelijk ook de doodsteek van is. 

De echte filosoof begint echter niet met een conclusie om naartoe te werken, maar schept openheid door dingen in vraag te stellen. In de basis zit al een denkfout door geen onderscheid te maken tussen popmuziek (populaire muziek waaronder ook rock) en pop als genre op zich.

Midden jaren zestig ging rock zichzelf wat serieuzer nemen, maar dat als kenmerk van volwassenheid zien, lijkt me een kwestie van smaak. Evengoed kan je die ambitie onderuit halen als pretentieus. Zonder rebellie geen rock-'n'-roll en dat had 'puberale' punk toch net iets beter begrepen dan progrock.

Maar zelfs pop, dat bijna per definitie makkelijk behapbaar moet zijn met korte nummers waarin catchy refreintjes je bij het handje nemen, is zo eclectisch en divers dat er een breed spectrum van infantiel tot volwassen in terug te vinden is.

Last but not least is er de luisteraar. Die kan naast enige luisterervaring maar beter de onbevangen openheid van een kind hebben dan de geborneerde geest van sommige volwassenen.

Me dunkt dat jullie reacties een typisch hedendaagse, postmoderne houding etaleren zoals je die ook aantreft bij Leo Blokhuis en de Top 2000: een carnavalslied of een prelude van Chopin, een folksong van een eeuw oud of de laatste hit van Bruno Mars, het is allemaal inwisselbaar en het enige onderscheid dat je kunt maken is of je wel of niet mooi vindt. Elke context – van welke tijd is het een uitdrukking – of diepgang – wat is de betekenis ervan – is losgelaten. Een kenmerk van het postmodernisme is immers dat causaliteit (het ene brengt het andere voort) is vervangen door een stroom van willekeurig naast elkaar geplaatste beelden of tekens waarbij niets een betekenis heeft buiten zichzelf (what you see is what you get), hetgeen men de ‘methode van fragmentatie’ noemt.

Dat is zeker hoe wij esthetische producten zijn gaan ervaren – ook ik – maar het is filosofisch interessant om er toch betekenis achter te zoeken (want een metafysisch beginsel dat de oude Grieken leerden is dat niets uit niets ontstaat). Dat heb ik geprobeerd door pop te duiden als een jongerenrevolutie (die begon met de ‘rock ‘n’ roll zoals van Elvis Presley) en in de vorm van de popgeschiedenis, onderverdeeld in levensfasen (ook een belangrijk Grieks leerstuk: alles heeft een begin, een midden en een einde) en een revolutionaire en een postrevolutionaire periode. In jullie reacties kan ik geen tegenargument ontwaren. Is volgens jullie pop nooit een revolutie geweest of is het een eeuwige revolutie? Jullie zijn er niet duidelijk over. Mij komt het voor dat jullie geen idee hebben wat pop met revolutie te maken heeft, hetgeen een empirisch argument oplevert voor mijn argument dat we in de postrevolutionaire periode zitten.

Het concept van een eeuwige revolutie – als jullie daarvoor zouden willen kiezen – is overigens bedenkelijk: de machthebbers in Iran of Cuba elimineren dissidenten uit naam van zo’n eeuwige revolutie – andersdenkenden zouden reactionairen zijn die moeten worden opgeruimd als de revolutie moet slagen – en we zien dat we in de pop juist niets meer uitsluiten maar alles vreedzaam naast elkaar zetten. De enige eeuwige revolutie is de moderniteit als zodanig maar die is uiteindelijk toch gestopt door middel van zijn laatste revolutie: het postmodernisme als het nieuwe dat alles dus ook het oude omarmt.

Je zou ook kunnen denken dat pop (ik bedoel daarmee dus de rock ‘n’roll-revolutie van de jaren ’50 en ’60: in de eerste post doe ik een suggestie wat er in de jaren ’70 is gebeurd) meedrijft op de bredere culturele stromingen (impressionisme, expressionisme e.d.) maar de popgeschiedenis valt niet toevallig samen met de periode van het postmodernisme (en zolang die domineert is pop nog niet dood). In feite grijpt rock ‘n’ roll terug naar de Dionysus-cultus uit de oudheid, zoals ik zei. Romantici van begin 19de eeuw riepen deze god al aan maar met rock ‘n’ roll bereikt de cultus het grote publiek. Het is interessant deze kort nader te beschouwen.

De Dionysus-cultus is een religieus ritueel uit de oude oudheid (volgens Nietzsche maakte Socrates er een einde aan). Nu is de Dionysus-viering in wezen de viering van het leven en zijn cyclus van geboorte en dood (in die zin een eeuwige revolutie dat omwenteling betekent zoals de Aarde om de Zon) en tegelijk keert Dionysus zelf aldoor terug in nieuwe vorm. Jezus Christus is in wezen een zoveelste variant van Dionysus en Pasen als christelijk lentefeest – het belangrijkste christelijke feest – is een dionysische viering van het nieuwe leven (de opstanding uit de dood). Het christendom is hooguit een brave – symbolische – versie: in de Griekse versie worden de deelnemers zelf Dionysus (Jezus leert z'n volgelingen hem na te volgen) door zich in extase te drinken en zingen en met iedereen seks te hebben. Net als rocksterren heeft Dionysus een schare vrouwelijke volgelingen (groupies) en net als bij The Rolling Stones is het symbool van Dionysus een erecte penis. Maar Dionysus is niet macho: hij is de belichaming van alles wat leeft en in extase verkeert, hij is half man half vrouw, half Grieks half barbaars, etc. Ex-tase betekent overigens buiten jezelf zijn: op zijn feest verliest men z’n individualiteit om – via Dionysus – een te worden met het al en met iedereen. Ik ga er wat uitvoerig op in om jullie te overtuigen van het gelijk van Jim Morrison: rock ‘n’ roll is de Dionysus-cultus en Jim Morrison bij uitstek de belichaming van Dionysus in zijn tijd en daarmee de ultieme rockster.

Het interessante is dat er iets heel postmoderns zit in Dionysus: net als Apollo is hij een god van de muziek maar de extase en goddelijke inspiratie van Dionysus staat tegenover de rationele ordening van Apollo (zoals bij Pythagoras’ muziekleer). Dionysus ontregelt en brengt chaos waarin iedereen zijn vaste identiteit verliest, alles absorbeert en weer uitspuugt. Het dionysische is het in de huid kruipen van de ander, het meebewegen, het is de dans terwijl het apollinische de verstarring is tot de ideale vorm. De ideale rock- of popster is gelijk Dionysus niet verstard maar beweeglijk en niet vast te pinnen op een identiteit maar hybride: hij is half man half vrouw (androgyn), half zwart half blank (of een blanke die klinkt als een zwarte zoals Elvis Presley) en niet hetero- of homo (maar biseksueel). In dat opzicht bevat de notie van disco als vehikel voor de homo-emancipatie wellicht iets reactionairs: de Verlichte moderniteit is gebaseerd op categorisering, bv. die van al het leven door Linnaeus waarna men ook bv. rassen en seksuele perversies ging categoriseren met onder meer de categorie homoseksueel als resultaat. Net als het postmodernisme dat alles fluïde acht met categorieën als (slechts) rationele constructies wil rock ‘n’ roll niet categoriseren maar elke categorie (elk hokje) overstijgen (‘trans’-X) ten behoeve van z'n Dionysus-cultus. En zo kon het gebeuren dat een oeroude, religieuze cultus van extase – wellicht nieuw leven ingeblazen door de gospel in de VS – de jongeren kon aangrijpen en hen de waanzin en diens kracht gaf (van oudsher is religieus vuur de brandstof voor elke revolutie) om het establishment omver te werpen en de cultuur voor enkele decennia te domineren.

Ok rock is het beste ooit, want je bedenkt er van alles bij om maar tot die conclusie te komen. En verder is alles kut en inwisselbaar en wij zijn te postmodern om dat te snappen. Slotje!

Teneinde de inzichten van Dionysos in deze kwestie tot mij te laten komen, open ik eerst even twee flessen puglia…later!

@De Filosoof, terwijl ik drink, luister jij even naar The Prodigy - Music for the Jilted Generation (1994).

De Filosoof schreef:
Me dunkt dat jullie reacties een typisch hedendaagse, postmoderne houding etaleren zoals je die ook aantreft bij Leo Blokhuis en de Top 2000: een carnavalslied of een prelude van Chopin, een folksong van een eeuw oud of de laatste hit van Bruno Mars, het is allemaal inwisselbaar en het enige onderscheid dat je kunt maken is of je wel of niet mooi vindt. Elke context – van welke tijd is het een uitdrukking – of diepgang – wat is de betekenis ervan – is losgelaten. Een kenmerk van het postmodernisme is immers dat causaliteit (het ene brengt het andere voort) is vervangen door een stroom van willekeurig naast elkaar geplaatste beelden of tekens waarbij niets een betekenis heeft buiten zichzelf (what you see is what you get), hetgeen men de ‘methode van fragmentatie’ noemt.

Dat is zeker hoe wij esthetische producten zijn gaan ervaren – ook ik – maar het is filosofisch interessant om er toch betekenis achter te zoeken (want een metafysisch beginsel dat de oude Grieken leerden is dat niets uit niets ontstaat). Dat heb ik geprobeerd door pop te duiden als een jongerenrevolutie (die begon met de ‘rock ‘n’ roll zoals van Elvis Presley) en in de vorm van de popgeschiedenis, onderverdeeld in levensfasen (ook een belangrijk Grieks leerstuk: alles heeft een begin, een midden en een einde) en een revolutionaire en een postrevolutionaire periode. In jullie reacties kan ik geen tegenargument ontwaren. Is volgens jullie pop nooit een revolutie geweest of is het een eeuwige revolutie? Jullie zijn er niet duidelijk over. Mij komt het voor dat jullie geen idee hebben wat pop met revolutie te maken heeft, hetgeen een empirisch argument oplevert voor mijn argument dat we in de postrevolutionaire periode zitten.

Het concept van een eeuwige revolutie – als jullie daarvoor zouden willen kiezen – is overigens bedenkelijk: de machthebbers in Iran of Cuba elimineren dissidenten uit naam van zo’n eeuwige revolutie – andersdenkenden zouden reactionairen zijn die moeten worden opgeruimd als de revolutie moet slagen – en we zien dat we in de pop juist niets meer uitsluiten maar alles vreedzaam naast elkaar zetten. De enige eeuwige revolutie is de moderniteit als zodanig maar die is uiteindelijk toch gestopt door middel van zijn laatste revolutie: het postmodernisme als het nieuwe dat alles dus ook het oude omarmt.

Je zou ook kunnen denken dat pop (ik bedoel daarmee dus de rock ‘n’roll-revolutie van de jaren ’50 en ’60: in de eerste post doe ik een suggestie wat er in de jaren ’70 is gebeurd) meedrijft op de bredere culturele stromingen (impressionisme, expressionisme e.d.) maar de popgeschiedenis valt niet toevallig samen met de periode van het postmodernisme (en zolang die domineert is pop nog niet dood). In feite grijpt rock ‘n’ roll terug naar de Dionysus-cultus uit de oudheid, zoals ik zei. Romantici van begin 19de eeuw riepen deze god al aan maar met rock ‘n’ roll bereikt de cultus het grote publiek. Het is interessant deze kort nader te beschouwen.

De Dionysus-cultus is een religieus ritueel uit de oude oudheid (volgens Nietzsche maakte Socrates er een einde aan). Nu is de Dionysus-viering in wezen de viering van het leven en zijn cyclus van geboorte en dood (in die zin een eeuwige revolutie dat omwenteling betekent zoals de Aarde om de Zon) en tegelijk keert Dionysus zelf aldoor terug in nieuwe vorm. Jezus Christus is in wezen een zoveelste variant van Dionysus en Pasen als christelijk lentefeest – het belangrijkste christelijke feest – is een dionysische viering van het nieuwe leven (de opstanding uit de dood). Het christendom is hooguit een brave – symbolische – versie: in de Griekse versie worden de deelnemers zelf Dionysus (Jezus leert z'n volgelingen hem na te volgen) door zich in extase te drinken en zingen en met iedereen seks te hebben. Net als rocksterren heeft Dionysus een schare vrouwelijke volgelingen (groupies) en net als bij The Rolling Stones is het symbool van Dionysus een erecte penis. Maar Dionysus is niet macho: hij is de belichaming van alles wat leeft en in extase verkeert, hij is half man half vrouw, half Grieks half barbaars, etc. Ex-tase betekent overigens buiten jezelf zijn: op zijn feest verliest men z’n individualiteit om – via Dionysus – een te worden met het al en met iedereen. Ik ga er wat uitvoerig op in om jullie te overtuigen van het gelijk van Jim Morrison: rock ‘n’ roll is de Dionysus-cultus en Jim Morrison bij uitstek de belichaming van Dionysus in zijn tijd en daarmee de ultieme rockster.

Het interessante is dat er iets heel postmoderns zit in Dionysus: net als Apollo is hij een god van de muziek maar de extase en goddelijke inspiratie van Dionysus staat tegenover de rationele ordening van Apollo (zoals bij Pythagoras’ muziekleer). Dionysus ontregelt en brengt chaos waarin iedereen zijn vaste identiteit verliest, alles absorbeert en weer uitspuugt. Het dionysische is het in de huid kruipen van de ander, het meebewegen, het is de dans terwijl het apollinische de verstarring is tot de ideale vorm. De ideale rock- of popster is gelijk Dionysus niet verstard maar beweeglijk en niet vast te pinnen op een identiteit maar hybride: hij is half man half vrouw (androgyn), half zwart half blank (of een blanke die klinkt als een zwarte zoals Elvis Presley) en niet hetero- of homo (maar biseksueel). In dat opzicht bevat de notie van disco als vehikel voor de homo-emancipatie wellicht iets reactionairs: de Verlichte moderniteit is gebaseerd op categorisering, bv. die van al het leven door Linnaeus waarna men ook bv. rassen en seksuele perversies ging categoriseren met onder meer de categorie homoseksueel als resultaat. Net als het postmodernisme dat alles fluïde acht met categorieën als (slechts) rationele constructies wil rock ‘n’ roll niet categoriseren maar elke categorie (elk hokje) overstijgen (‘trans’-X) ten behoeve van z'n Dionysus-cultus. En zo kon het gebeuren dat een oeroude, religieuze cultus van extase – wellicht nieuw leven ingeblazen door de gospel in de VS – de jongeren kon aangrijpen en hen de waanzin en diens kracht gaf (van oudsher is religieus vuur de brandstof voor elke revolutie) om het establishment omver te werpen en de cultuur voor enkele decennia te domineren.

Kan aan mij liggen, maar ik heb echt werkelijk geen idee waar je het over hebt. Ik denk dat je bij het verkeerde forum zit. Dit is geen religie

Juul1998B schreef:
(quote)

Kan aan mij liggen, maar ik heb echt werkelijk geen idee waar je het over hebt. Ik denk dat je bij het verkeerde forum zit. Dit is geen religie

Dat valt wel mee hoor. Gewoon aandachtig lezen. De aandachtsboog wat oprekken. Die vergelijking met Dionysus vind ik een aardige. Al deel ik de bevindingen van onze MuMe-filosoof niet. De Dionysuscultus - of iets wat je daarmee zou kunnen vergelijken - heeft imo echt geen enkel zittende culturele macht (‘establishment’) omver geworpen.

Hier meer info over Dionysus en de veelzijdige symboliek die hem wordt toegedicht.

Als ik een Dionysus-achtige in de pop/rock muziek zou moeten aanduiden, dan zou ik niet Jim Morrison noemen, maar eerder Bowie.

Brendan Perry heeft trouwens ook een ode gebracht aan de Dionysus-cultus met het laatste album van Dead Can Dance.

Ik denk dat dazzler ook nog wel wat over de hier aan de orde gestelde thematiek te melden heeft, vermoed ik zo. Maar eerst indrinken!

Chameleon Day schreef:
Dat valt wel mee hoor. Gewoon aandachtig lezen. De aandachtsboog wat oprekken. Die vergelijking met Dionysus vind ik een aardige. Al deel ik de bevindingen van onze MuMe-filosoof niet. De Dionysuscultus - of iets wat je daarmee zou kunnen vergelijken - heeft imo echt geen enkel zittende culturele macht (‘establishment’) omver geworpen.

Hier meer info over Dionysus en de veelzijdige symboliek die hem wordt toegedicht.

Als ik een Dionysus-achtige in de pop/rock muziek zou moeten aanduiden, dan zou ik niet Jim Morrison noemen, maar eerder Bowie.

Brendan Perry heeft trouwens ook een ode gebracht aan de Dionysus-cultus met het laatste album van Dead Can Dance.

Wauw, wat een geweldig en compleet overzicht van de antieke informatie en bronnen over Dionysus geeft die link die je geeft! Ikzelf ben vooral geïnformeerd door Nietzsche’s interpretatie van de antieke Dionysus-cultus (Nietzsche was van huis uit een filoloog, dat is kenner van de antieke Griekse teksten) in zijn eerste boek, De Geboorte van de Tragedie (1872). Daarin zag Nietzsche in de nieuwe Duitse muziek (Wagner) de terugkeer van het dionysische element, dat is de ongebreidelde levenskracht achter het pessimisme (de tragedie) die wordt gecompenseerd door de apollinische beeldentaal, maar weldra zou Nietzsche zijn hoop in Wagner een grote vergissing en Wagner een typische decadent achten. Maar Nietzsche’s prioritering van het dionysische (de liefde voor het leven, inclusief de pijn die in de muziek door middel van de dissonant wordt uitgedrukt) boven de liefde voor de dood als ‘medicijn’ (Socrates, decadentie, de vlucht in het transcendente ideaal) maakt hem de oervader van het postmodernisme, zoals dat ging heten toen Franse filosofen in de jaren ’60 uit de vorige eeuw een brede culturele shift na de Tweede Wereldoorlog (voor)zagen. Ikzelf kreeg sterke associaties met rock ‘n’ roll toen ik Nietzsche over het dionysische las. En je hebt gelijk dat David Bowie misschien wel het zuiverste geval is van een dionysische popster: toen ik hierboven de ideale popster als een ‘kameleon’ beschreef had ik ook Bowie in gedachten.

We wijken af. Of toch niet, want een lofzang over 70s rockmuziek was de eigenlijke bedoeling van het topic.

-------

De Filosoof schreef:
In jullie reacties kan ik geen tegenargument ontwaren.

Een tegenargument volgt gewoonlijk op een argument en waaruit moet blijken dat popmuziek na 1981 seniel / kinderlijk zou zijn geworden heb ik niet gelezen. Vragen die gesteld werden negeer je. De manier waarop je je richt tot een 'jullie', die jeugdig zou zijn en gevoelige tenen heeft, toont misschien iets van hoe ondoordacht je conclusies trekt.

In alternatieve Hip-Hop komen maatschappijkritiek, persoonlijke reflecties en filosofische vragen aan bod, postrock houdt zich niet aan de traditionele songstructuur maar is introspectief zoals klassieke muziek kan zijn. Door het gebruik van technologie verklankt het futuristische geluid van synthpop vervreemding en existentialisme in de samenleving. Er is vandaag ook popmuziek met invloeden uit neoklassieke en/of minimalistische muziek.

Dat jij geen voorbeelden van volwassen pop of rock kent van na 1981 wil niet zeggen dat ze niet bestaan. Luister bijvoorbeeld eens naar Björk - Utopia (2017) en Talk Talk - Spirit of Eden (1988).

madmadder schreef:

En nog een heel boomertopic van dezelfde TS
Wat is er mis met de hedendaagse populaire muziek? - MusicMeter.nl

Gast
geplaatst: vandaag om 16:47 uur

geplaatst: vandaag om 16:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.