Dead Can Dance - Dionysus (2018)

Australiƫ
Pop / Wereld
Label: [PIAS]

1. ACT I : Sea Borne - Liberator of Minds - Dance of the Bacchantes (16:38)
  2. ACT II : The Mountain - the Invocation - the Forest - Psychopomp (19:26)
Blijft mooie muziek...ook dit album

avatar van Rainmachine
Heb de CD vandaag besteld, ben benieuwd... Anastasis vond ik ERG goed. Ook nog gekeken voor kaartjes maar helaas pindakaas beide concerten zijn uitverkocht. Wel super natuurlijk voor de band Heb mezelf dan maar een plezier gedaan met kaartjes voor Brendan Perry solo op vrijdag , 1 maart 2019 om 19:45 uur | Tivoli / Vredenburg Utrecht. Daarvoor zijn nog kaartjes beschikbaar. Dat word in ieder geval een leuk Utrechts avondje

Bombus
Zoveel nieuwe muziek de laatste tijd en Dionysus is een beetje ondergesneeuwd hier. Gisteravond een luisterbeurt met koptelefoon en dat beviel me prima! PsychoPomp is een pareltje en vind de tweede helft zowieso het mooiste deel.

reptile71 schreef:
Goed, misschien is het niet helemaal eerlijk, maar ik heb met opzet Within the Realm of a Dying Sun, The Serpent's Egg en Aion achter elkaar geluisterd en daarna dit album opgezet. De eerst genoemde drie albums bevatten werkelijk muziek en zang die mij in sferen kunnen brengen, zo uniek, dat er nauwelijks andere muziek is te benoemen die me op die plekken kan brengen. Dead Can Dance bereikt daarmee iets unieks. Niet op zijn minst weet Lisa Gerrard dat met haar klanken te bereiken op de genoemde albums. Noem het door merg en been, noem het je ziel raken of whatever, het gaat gewoon heel diep. Dit voel je of je voelt het niet en dan luister je meestal geen Dead Can Dance. Ook Perry's stem is fabuleus, al bevindt hij zich in andere regionen, aardser, maar o zo warm en een streling voor je oren.

Dan nu Dionysus. Op zichzelf staand een heel aardig album, veel wereldmuziek met lekkere ritmes en oosterse klanken. Dead Can Dance kan dat als de beste. Maar ik mis wat en dat begint al direct op de A kant. ACT I is op wat ritueel inboorlingen geroep na vrijwel helemaal instrumentaal. Ja, lekker hoor de ritmes en klanken. Ik kan er prima naar luisteren en heb ook geen moeite zo nu en dan eens mee te bewegen, maar de diepgang op voornoemde albums wordt nergens bereikt. Met name de prachtige zang en de tripjes naar hogere sferen mis ik. Dat is namelijk wat Dead Can Dance voor mij zo uniek maakt. Het is dus lekkere muziek en heus ook mooi, maar het voelt wat meer als doorsnee wereldmuziek door het gemis.

ACT II is ietsje andere koek. We gaan in elk geval al iets meer de diepte in (of de hoogte, hoe je het ook wil noemen). The Mountain zou niet verkeerd hebben gestaan op Anastasis. Hier in elk geval niet alleen fijne muziek, maar ook mooie zang. De sfeer die op de genoemde magische drie wordt gehaald, wordt niet bereikt, maar enigszins erop wegzweven is mogelijk. Het is echter niet zo dat ik heel ACT II van dat niveau vindt. De zang in The Invocation raakt bij mij geen gevoelige snaar. The Forest luistert prima weg, maar blijft relatief toch vrij vlak en ook het laatste nummer kan mij niet pakken zoals ik dat het liefst zou willen.

Hiermee wil ik niet zeggen dat Dead Can Dance een slecht album heeft afgeleverd. Ik kan er nog steeds met plezier naar luisteren. Alleen hetgeen waar Dead Can Dance bij mij voor staat, maken ze niet waar op dit album. Daar waar ik op Anastasis nog wel volledig kan wegdromen, al is het album ook geheel niet te vergelijken met de drie waar ik dit review mee begon, maar op zijn eigen manier fantastisch, blijf ik met Dionysus met beide benen op de grond staan. Wat ik het meest mis blijven echt de schitterende onwereldse zangpartijen en hogere sferen.

Gelukkig weet ik dat ze live weer een fantastische set zullen neerzetten, dus ik kijk er niet minder door uit naar 13 mei 2019.

Eerlijk is het niet maar natuurlijk wel volkomen waar in mijn beleving.. Als je de eerste CD's opzet: werkelijk ware en vernieuwende muziek destijds (er ging een wereld voor me open toen ik de band live mocht aanschouwen in 1986). Compleet tijdloos met een heerlijke gloomy sfeer. Vergeet ook Spleen en ideal niet en de eerste CD.... Enfin.. dat waren muziekstukken die nog steeds staan als een huis. Ik zie de huidige projecten meer als een zwakke afspiegeling van een ooit grootse band.

avatar van Castle
Wat een mooie setlist, Nog een week

avatar van Chameleon Day
Setlist is idd heel mooi. Mesmerism en Indoctrination behoren tot mijn faves van Spleen.

avatar van Premonition
Labour of Love, geweldig dat ze deze ook speelden!
Avatar wordt in zijn 1984 jasje gespeeld, dus met galmende wave gitaar!

avatar van Chameleon Day
Labour of Love en Avatar worden prachtig uitgevoerd! Mesmerism had met wat meer pit en een wat hoger tempo gespeeld mogen worden. Ook zit de stem van Brendan - die nog steeds mooi van klank is - op momenten iets te veel voor in de mix. En echte strijkers voor de Promised Womb en, uiteraard, de Hurdy Gurdy voor Severance zou het helemaal een feest maken....maar goed ik klaag niet!

avatar van reptile71
Ik ga het nog niet luisteren, maar kijk zeker uit naar maandag. Volgens mij gaan er best een aantal van hier, he?

avatar van perrospicados
Zeker!

Zeker!!

avatar van Premonition
Helaas niet, maar hoor graag jullie ervaringen!

avatar van Chameleon Day
De registratie van het concert in Parijs van twee dagen terug is inmiddels ook op YT te vinden. Gerrard heeft een opgezwollen gezicht (zo lijkt het). Ziet er niet gezond uit (....en die jurk..).

avatar van reptile71
Chameleon Day schreef:

Ik ga het vanavond eens van dichtbij bekijken, zit Parterre 5de rij !

Chameleon Day schreef:

De Botox bleek een Filler te zijn

avatar van frolunda
Mooie en sfeerrijke cd,al deed Dionysus me,vooral in het begin nogal eens aan Passion van Peter Gabriel denken.Later worden er ook andere muzikale invloeden aangeboord en krijgt dit negende Dead can dance album een wat meer oorspronkelijke en diverse sound.Naast de Oosterse muziek betekent dat Russische,Bulgaarse,Latijns Amerikaanse en middeleeuwse ingrediënten waarbij ook,de daar gebruikte en niet altijd even bekende instrumenten een rol toebedeelt krijgen.
Dat levert een prachtig resultaat op,al hadden de vocalen van Lisa Gerard,voor mij wel een wat grotere inbreng mogen hebben.
Nu is Dionysus een luisterplaat pur sang waarbij je heerlijk bij kan wegdromen,en eerlijk gezegd zulke albums kan je eigenlijk niet genoeg in huis hebben.