Muziek / Algemeen / Naams- en (Gender)Identiteitswijzigingen van Artiesten
zoeken in:
3
geplaatst: 27 oktober 2025, 18:37 uur
Bij Muziek > Nieuws > R.I.P. #2:
Jammer dat je Marcie niet het hele bericht als 'zij' aanduidt. Dat was ze in zekere zin al natuurlijk, of ze nou een transitie had gedaan. Ik denk dat het iets moois is om ook met terugwerkende kracht met de juiste pronouns aan iemand te refereren.
gaucho schreef:
Verdrietig nieuws dit. Ik refereerde op deze site toevallig twee weken geleden nog aan hem (want toen was het nog een hij), en in het bijzonder zijn geweldige soloplaat, bij het debuut van King Kobra. Al met al heeft hij aan enkele van de mooiste melodic rock-albums bijgedragen: naast zijn eigen soloplaat ook aan de eerstelingen van Unruly Child, Signal en dus ook King Kobra.
De man die transvrouw werd, in een tijd dat zoiets nauwelijks bespreekbaar was, en al helemaal niet in de van machismo vergeven wereld van de hardrock. Moet een ongelofelijk moeilijke beslissing geweest zijn, maar kennelijk wel een waar ze gelukkiger van werd.
R.I.P. Marcie Free
UNRULY CHILD/Ex-KING KOBRA Singer MARCIE FREE Dead At 71 - BLABBERMOUTH.NET
Marcie Free - Wikipedia - en.wikipedia.org
(quote)
Verdrietig nieuws dit. Ik refereerde op deze site toevallig twee weken geleden nog aan hem (want toen was het nog een hij), en in het bijzonder zijn geweldige soloplaat, bij het debuut van King Kobra. Al met al heeft hij aan enkele van de mooiste melodic rock-albums bijgedragen: naast zijn eigen soloplaat ook aan de eerstelingen van Unruly Child, Signal en dus ook King Kobra.
De man die transvrouw werd, in een tijd dat zoiets nauwelijks bespreekbaar was, en al helemaal niet in de van machismo vergeven wereld van de hardrock. Moet een ongelofelijk moeilijke beslissing geweest zijn, maar kennelijk wel een waar ze gelukkiger van werd.
R.I.P. Marcie Free
UNRULY CHILD/Ex-KING KOBRA Singer MARCIE FREE Dead At 71 - BLABBERMOUTH.NET
Marcie Free - Wikipedia - en.wikipedia.org
Jammer dat je Marcie niet het hele bericht als 'zij' aanduidt. Dat was ze in zekere zin al natuurlijk, of ze nou een transitie had gedaan. Ik denk dat het iets moois is om ook met terugwerkende kracht met de juiste pronouns aan iemand te refereren.
0
geplaatst: 27 oktober 2025, 22:00 uur
Arrie schreef:
Da's moeilijk, dan kun je nadenken over fouten op geboortekaartjes die rectificatie verlangen. De ultieme consequentie is dan om het geslacht van de pasgeborene een aantal jaren onbenoemd te laten en een voornaam te kiezen waar je later alle kanten mee op kunt.
Maar behalve dat we van gedachten wisselen over een nieuwe vorm van geboorteaangifte kun je je afvragen of élke persoon na transitie, die transitie ook daadwerkelijk met terugwerkende kracht gerealiseerd wenst te zien. Jij vraagt je dat dus blijkbaar niet af.
1
geplaatst: 27 oktober 2025, 22:18 uur
Ja je kan het ook omdraaien. Wat ik vaak hoor van transmensen is dat ze het liefst op geen enkele manier misgendered willen worden, ook niet als het gaat om 'verleden tijd'. Het is inderdaad interessant dat er misschien mensen zijn die juist die scheidslijn willen. Dat kan in theorie inderdaad maar we kunnen het niet aan elk persoon vragen dus dan kunnen we het net zo goed helemaal loslaten en allemaal maar doen wat we willen. In theorie weten we toch nooit wat de ander wil. Echter, in de praktijk merk ik dat transmensen vaak wél waarde hechten aan die terugwerkende kracht, vandaar.
0
geplaatst: 27 oktober 2025, 22:27 uur
Kun je dan nog wel spreken van transitie als er geen verschil meer wordt benoemd tussen 'voor' en 'na'? Dat voelt wat ongemakkelijk.
Maar we dwalen af. Eenmaal dood zijn we allemaal geslachtsloos.
Maar we dwalen af. Eenmaal dood zijn we allemaal geslachtsloos.
1
geplaatst: 27 oktober 2025, 22:32 uur
Ja het is een lichamelijke transitie. Die vindt plaats zodat het fysieke klopt met het mentale. De identiteit (het mentale) is er al.
0
geplaatst: 27 oktober 2025, 22:36 uur
Maar ook genderloos? Je blijft een identiteit houden zolang mensen over je blijven praten of schrijven.
0
geplaatst: 27 oktober 2025, 22:42 uur
Arrie schreef:
Maar ook genderloos? Je blijft een identiteit houden zolang mensen over je blijven praten of schrijven.
Ha, ik word vast als klootzak herinnerd en niet als kutwijf Maar ook genderloos? Je blijft een identiteit houden zolang mensen over je blijven praten of schrijven.

1
geplaatst: 27 oktober 2025, 23:28 uur
Arrie schreef:
(quote)
Als je jou en de 2 personen die dit bericht liken in een kamer zou zetten en ik zou mee mogen luisteren, denk ik dat ik heel snel met Marcie zou willen ruilen.
Misschien kunnen we een crowdfunding opzetten voor de familie van overleden mensen die misgenderd zijn.
0
geplaatst: 27 oktober 2025, 23:30 uur
angelin schreef:
Als je jou en de 2 personen die dit bericht liken in een kamer zou zetten en ik zou mee mogen luisteren, denk ik dat ik heel snel met Marcie zou willen ruilen.
(quote)
Wat bedoel je?
6
geplaatst: 27 oktober 2025, 23:36 uur
Oh je zou dan willen sterven. Oké dan.
Verder zie ik ook niet zo het punt van dingen in het extreme trekken. Maar ik zal ook wel een crowdfunding starten voor mensen die suïcidaal worden van een normale discussie over gender.
Verder zie ik ook niet zo het punt van dingen in het extreme trekken. Maar ik zal ook wel een crowdfunding starten voor mensen die suïcidaal worden van een normale discussie over gender.
2
geplaatst: 27 oktober 2025, 23:37 uur
Ik denk dat Angelina zijn teleurstelling over het verloop van het EenVandaag debat eerder deze avond maar moeilijk kwijt kan.
Autocorrect doet er nog een schepje bovenop. Ik laat het staan.
3
geplaatst: 28 oktober 2025, 04:23 uur
Arrie schreef:
Ik heb daar wel over nagedacht, en het bericht ook meermalen aangepast, omdat ook bij mij de twijfel toesloeg. Voor mij was doorslaggevend dat ik me haar vooral herinner van haar bijdragen aan albums die chronologisch ruimschoots vooraf gingen aan het bekend worden van haar transitie. Ik kocht die albums in een tijd dat er nog geen sprake was van Marcie Free. Op die albums wordt ze nog Mark Free genoemd.
Jouw vooronderstelling dat ze ook in die tijd al een 'zij' was omdat ze zich toen ook al zo voelde, kán kloppen, maar dat weten we niet zeker. Daar is naar de buitenwereld toe te weinig over bekend; we weten niet wanneer haar worsteling met haar genderidentiteit begon.
Ik weet ook uit mijn eigen omgeving dat transmensen het liefst in alle gevallen met hun nieuwe genderidentiteit aangeduid willen worden, dus ook wanneer het gaat om de tijd waarin ze nog geen geslachtsverandering hebben ondergaan. Ik respecteer dat, en vind er ook wel wat voor te zeggen. Maar mijn eigen stukje teruglezend vond ik het raar staan om bij de betreffende albums al uit te gaan van Marcie in plaats van Mark. Want die laatste naam staan wel gewoon op de albumhoezen.
Ik ben dus uitgegaan van mijn eigen perspectief en niet van dat van Marcie. Of dat heel erg is? Tja, zijzelf krijgt er niets van mee en de kans dat nabestaanden dit zullen lezen, lijkt me erg klein, dus vooruit maar...
1
geplaatst: 28 oktober 2025, 07:49 uur
Een boeiende discussie vooral omdat er in de Nederlandse taal geen goed antwoord is om je uit te drukken.
Als je nu een recensie plaatst bij haar debuut, gaat het over zijn album en is zij op dat moment 'de zanger van'.
Of moet je je bij het bespreken van het eerste King Cobra album volledig terugverplaatsen in de tijd dat het album werd uitgebracht.
Er zijn geen spelregels voor.
Engelstaligen hebben het iets makkelijker, die gebruiken singer of vocalist voor iedereen: a singer is 'a person who sings'. Wat mij een waarheid lijkt als een koe.
Dat maakt het leven een stuk eenvoudiger, daarom R.I.P. rockvocalist Marcie Free.
Als je nu een recensie plaatst bij haar debuut, gaat het over zijn album en is zij op dat moment 'de zanger van'.
Of moet je je bij het bespreken van het eerste King Cobra album volledig terugverplaatsen in de tijd dat het album werd uitgebracht.
Er zijn geen spelregels voor.
Engelstaligen hebben het iets makkelijker, die gebruiken singer of vocalist voor iedereen: a singer is 'a person who sings'. Wat mij een waarheid lijkt als een koe.
Dat maakt het leven een stuk eenvoudiger, daarom R.I.P. rockvocalist Marcie Free.
1
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2025, 10:43 uur
Mensen, iemand met zijn, haar of hun gewenste vorm aanspreken in de verleden tijd is iets anders dan net doen of er nooit iets is veranderd wat niet kan als er publicaties onder een voormalig gender zijjn gedaan. Je kunt toch gewoon zeggen "onder de naam Mark was Marcie destijds actief en ze bracht de volgende platen uit onder die naam". Zo moeilijk is het allemaal niet.
0
geplaatst: 28 oktober 2025, 12:41 uur
Arrie schreef:
(quote)
Exact dit ja. Bij mijn jaarlijkse analyse van het aantal vrouwelijke artiesten in de Kink 1500 (inclusief leadzangeressen) ga ik de 5 nummers van K's Choice ook niet meetellen. Alleen maar logisch om dit met terugwerkende kracht ook te doen

0
geplaatst: 28 oktober 2025, 12:49 uur
Onweerwolf schreef:
Mensen, iemand met zijn, haar of hun gewenste vorm aanspreken in de verleden tijd is iets anders dan net doen of er nooit iets is veranderd wat niet kan als er publicaties onder een voormalig gender zijjn gedaan. Je kunt toch gewoon zeggen "onder de naam Mark was Marcie destijds actief en ze bracht de volgende platen uit onder die naam". Zo moeilijk is het allemaal niet.
True, maar toch ben ik zelf voor de eenduidigheid wel voorstander van het zoveel mogelijk gebruiken van de nieuwe artiestennaam, zoals dit op RYM en MuMe bijvoorbeeld ook met Kae Tempest gebeurt.
Europe Is Lost
Feitelijk is Europe Is Lost nog onder diens oude voornaam uitgebracht, maar het is een kleine moeite om nu Kae te gebruiken. Op Spotify, Apple Music, YouTube en andere digitale media is het ook aangepast. En op Wikipedia (EN) lees je hun oude naam ook nergens meer terug in het lemma.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2025, 12:51 uur
Gretz schreef:
True, maar toch ben ik zelf voor de eenduidigheid wel voorstander van het zoveel mogelijk gebruiken van de nieuwe artiestennaam, zoals dit op RYM bijvoorbeeld ook met Kae Tempest gebeurt.
Europe Is Lost
Feitelijk is Europe Is Lost nog onder diens oude voornaam uitgebracht, maar het is een kleine moeite om nu Kae te gebruiken. Op Spotify, Apple Music, YouTube en andere digitale media is het ook aangepast.
(quote)
True, maar toch ben ik zelf voor de eenduidigheid wel voorstander van het zoveel mogelijk gebruiken van de nieuwe artiestennaam, zoals dit op RYM bijvoorbeeld ook met Kae Tempest gebeurt.
Europe Is Lost
Feitelijk is Europe Is Lost nog onder diens oude voornaam uitgebracht, maar het is een kleine moeite om nu Kae te gebruiken. Op Spotify, Apple Music, YouTube en andere digitale media is het ook aangepast.
Nee, dat vind ik onzin. Enige uitzondering daarbij zou zijn als de artiest zelf aangeeft dat graag te willen. Wat in het geval van Kae zeker niet zo is.
0
geplaatst: 28 oktober 2025, 12:52 uur
Onweerwolf schreef:
Nee, dat vind ik onzin. Enige uitzondering daarbij zou zijn als de artiest zelf aangeeft dat graag te willen. Wat in het geval van Kae zeker niet zo is.
(quote)
Maar het feit dat de artiestennaam bij de oude releases is aangepast op álle streamingplatforms geeft toch juist aan dat hen dit graag wil?

Als jij informatie hebt dat het anders is laat het vooral weten

0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2025, 12:55 uur
Gretz schreef:
Maar het feit dat de artiestennaam bij de oude releases is aangepast op álle streamingplatforms geeft toch juist aan dat hen dit graag wil?
(quote)
Hoezo?
Als jij informatie hebt dat het anders is laat het vooral weten
Ik heb eens een interview gelezen waarin Kae vertelde helemaal geen nare ideeën te hebben bij het feit dat hun naam voorheen Kate was
0
geplaatst: 28 oktober 2025, 12:57 uur
Naam van deze YouTube-video is door de artiest zelf aangepast he
Naam van het YouTube-kanaal idem: @KaeTempestOfficial
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2025, 12:59 uur
Gretz schreef:
(embed)
(quote)
(embed)
Ik zie beide namen staan...
Verder volgt uit het aanpassen ervan niet de logische conclusie dat de artiest een probleem heeft met referenties aan hun oude naam in het heden.
0
geplaatst: 28 oktober 2025, 13:01 uur
Huh, waar zie je nog de oude naam staan op het YT-account?
Enkel deze is niet aangepast, maar is een VEVO-account waarbij het niet mogelijk lijkt te zijn de username nog te veranderen? De videotitels van het account hebben wel een nieuwe naam gekregen. https://www.youtube.com/@KatetempestVEVO
Onweerwolf schreef:
Verder volgt uit het aanpassen ervan niet de logische conclusie dat de artiest een probleem heeft met referenties aan hun oude naam in het heden.
Dat zullen we idd enkel aan Kae zelf kunnen vragen. Maar alsnog een kleine moeite om bij forumspellen de huidige artiestennaam te gebruiken, de naam waaronder we Witte Trui-klassiekers zoals Europe Is Lost ook beluisteren op Spotify (en Orinoco-radio
)
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2025, 13:05 uur
https://i.vgy.me/3dIfwW.png
"katetempestvevo"
Ook op hun officiële website kun je de oude naam nog terugvinden dus ik kan niet concluderen dat Kae graag wil dat we die gaan doodzwijgen.
"katetempestvevo"
Ook op hun officiële website kun je de oude naam nog terugvinden dus ik kan niet concluderen dat Kae graag wil dat we die gaan doodzwijgen.
0
geplaatst: 28 oktober 2025, 13:06 uur
Pfft, ik open dit topic en dacht even dat Kae dood was. Gelukkig niet zeg. 

0
geplaatst: 28 oktober 2025, 13:06 uur
Onweerwolf schreef:
(afbeelding)
"katetempestvevo"
(afbeelding)
"katetempestvevo"
katetempestvevo is dus niet meer hun actieve YouTube-account, dat heb ik net al uitgelegd Wolf.
https://ibb.co/h1n8b7C3
https://ibb.co/HLdDqL8z
Onweerwolf schreef:
Reminder aan mezelf om een verzoekje in te dien bij de Orinoco-redactie om komende december Europe Is Lost (in het laatste jaar) te streamen onder de naam Kae Tempest

Sorry, weer ontopic nu. Discussie mag imo ook verplaatst worden naar een ander topic dat hier meer voor geschikt is
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2025, 13:09 uur
Gretz schreef:
katetempestvevo is dus niet meer hun actieve YouTube-account, dat heb ik net al uitgelegd Wolf.
Maar die naam staat er nog steeds, dus blijkbaar is dat geen probleem voor hen, toch?
0
geplaatst: 28 oktober 2025, 13:15 uur
Onweerwolf schreef:
Ja kan ik me goed in vinden.
* denotes required fields.