MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Belgische bands zijn beter

zoeken in:
Onweerwolf
Slechts een beperkt deel van de Nederlanders zijn ook Hollanders.

De Belgische golf lijkt wat aan het opdrogen, in mijn jaarlijstje dan toch zeker. NL doet het daarentegen prima met ook een hoop nieuwe namen itt de zuiderburen die het nog steeds van Stef Kamil Carlens en andere Tom Barmannen moet hebben.

Ach, het is net maar net waar je mee gaat vergelijken.

Als je de StuBru-bands afzet tegen Kensington e.d. dan wint België wel. Maar ik moet zeggen dat ik de meeste Belgische bands die je op StuBru hoort ook weinig origineel vindt; meestal zijn het matige kopieën van populaire Engelstalige bands. Ik hoor dan toch liever iets goeds in een ander genre dan de zoveelste Editors-kopie.

België onderscheidt zich voor mij vooral met wat meer op jazz gerichte artiesten als Melanie di Biasio, Taxiwars, Dans Dans, Nordmann, etc. Op alle andere vlakken vind ik Nederlandse artiesten momenteel interessanter eigenlijk, met gitaarbands als Amber Arcades, Rats on Rafts, Altin Gün, Nouveau Vélo, Scram C Baby, Mysterons en andere zaken als Tunnelvisions, Meetsysteem, Chantal Acda, Luwten etc.

Er werden in 2019 zeker nog prima rockalbums in België uitgebracht zoals van And They Spoke in Anthems, Dead Man Ray, Dez Mona en het eerder vernoemde Stef Kamil Carlens maar de meeste bands die je op StuBru hoort hebben hun beste tijd al gehad (Balthazar, School is Cool, Hooverphonic, Milow, Bazart ...) of zijn inderdaad te weinig origineel (Triggerfinger, Sons ...), ook in België is de rock aan het opdrogen net als in de rest van de wereld.

De door herman vernoemde bands ken ik niet maar de albums van Bertolf en Danny Vera vallen goed mee. Ik zal zeker nog meer albums van Nederlandse bands of artiesten beluisteren.

In de jaren '70 had je in Nederland dan weer een arsenaal van goede bands die ook internationaal succesvol waren (Golden Earring, Shocking Blue, Focus, Earth & Fire, Supersister ...) die in België ver te zoeken waren.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:48 uur

geplaatst: vandaag om 09:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.