MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Geniaal gefreak? (Of: Beatles vs. Zappa)

zoeken in:
Joy
http://globalia.net/donlope/fz/covers/index.html

alle zappa op een rij

impressive

Stijn_Slayer
In muzikaal opzicht was Zappa een stuk groter. In het bespelen en in het componeren zijn veel moeilijkere dingen te horen dan bij The Beatles het geval was. Zappa was ook wel wat origineler. The Beatles waren natuurlijk ook origineel, maar Zappa is een stuk 'aparter'.

Lyricaal waren beiden groots. Nu ligt het er alleen aan waar je voorkeur ligt. Zappa's humor (met kritische ondertoon) verdraagt niet iedereen. En dat is op zich wel datgene waar Zappa (bij leken) in eerste instantie om bekend staat. Dat er meer is (zoals volledig instrumentele meesterwerken) is minder bekend. Zeker in die tijd kon je niet even op Internet luisteren wat voor muziek iemand maakt, dan kom je er ook niet achter dat er meer is dan humor.

Daar komen we ook bij de kracht van The Beatles, die waren (en zijn) een stuk toegankelijker dan Zappa, maar toch ook vernieuwend. Zappa lijkt voor velen op het eerste gehoor een rommelige, rare, geflipte collectie van geluiden. Niet iedereen kan dat waarderen, ook al zit het geweldig in elkaar.

Als je alle composities uitpluist dan is het gewoon duidelijk dat Zappa muzikaal beter was, maar dat is niet het enige dat telt in muziek. Zo was Zappa bijvoorbeeld geen geweldige zanger. Het zal altijd een kwestie van smaak blijven en het feit is dat beiden ontiegelijk veel voor de muziekwereld betekent hebben.

Ik heb dit topic eens rustig doorgelezen en mijn god, wat ben ik blij dat ik met een gerust hart Abbey Road en We're Only In It For The Money achter elkaar op kan zetten

Antonio
Bertus schreef:
Ik heb dit topic eens rustig doorgelezen en mijn god, wat ben ik blij dat ik met een gerust hart Abbey Road en We're Only In It For The Money achter elkaar op kan zetten

Right on !!!

Ze staan bij mij gebroederlijk in de hoogste rangen van mijn Top 10, dus daar kan ik het alleen maar mee eens zijn

Ergens voel ik het weer als mijn verplichting om voor Zappa op te komen, aangezien ik deze beste man zijn muziek, teksten, filosofie en ideologie nogal ontzettend hoog heb zitten.

Maar ik begin er niet meer aan, ik probeer het al een decennia om het gospel van Zappa te verspreiden, maar loop constant tegen een muur van kortzichtige, onwetende en veelal zwaar ondergeinformeerde mensen.

Mensen die vrijwel niets over Zappa weten, behalve een handvol liedjes die niet eens het topje van een muzikale ijsberg laten zien.
Mensen bovendien die veelal nooit de moeite nemen zich eens te verdiepen (door te lezen over en te luisteren naar) in een artiest, enkel en alleen omdat het een tikkeltje moeilijker in het gehoor ligt dan waar ze vertrouwd mee zijn.

Ze moeten het zelf maar lekker weten, plaats vooral oogkleppen op je muzikale horizon, ik zal geen seconde minder genieten van Zappa.

Maar goed, nou doe ik het dus toch weer

Oh ja Paalhaas, nogal sneu eigenlijk dat deze hele discussie is begonnen vanwege een opmerking van Erwku (de grootste schreeuwlelijk van MuMe) over Abbey Road.
Een totaal niet serieus te nemen opmerking van iemand die trouwens zelf al vanaf de basisschool een zeer groot liefhebber van The Beatles is en Abbey Road 1 van zijn favo Beatles albums noemt.

Sterker nog...het feit dat er geen enkele Beatles plaat in zijn Top 10 staat, komt omdat hij van mening is dat de Beatles boven alles verheven zijn, dus ook boven zoiets banaals als een ordinaire Top 10

Bertus schreef:

Staan ook bij mij gebroederlijk in de top tien! Allebij geniaal!

erwku
kansloos

Antonio
erwku schreef:
kansloos

Erwku's wegen zijn ondoorgrondelijk

Wat me hier dus opvalt is dat er nogal wat mensen zijn die er zeer veel genoegen in scheppen om Zappa onderuit te halen in hun frustratie dat ze 'het niet snappen' of gewoon omdat de man wordt aanbeden vanwege z'n talenten terwijl dit tegenover The Beatles nauwelijks gebeurt. Erg kinderachtig.

Waarom moeten the Beatles nu weer met Frank Zappa vergeleken worden? Beiden hebben een eigen stijl die danig van elkaar verschilt en hebben hun belang en kwaliteiten, zij het op een ander vlak.
Wat the Beatles en Frank Zappa wel gemeen hebben is hun originaliteit en gevoel voor humor.

erwku schreef:
kansloos

Gelukzalig zijn de armen van geest.

Antonio
Sibren schreef:
(quote)

Gelukzalig zijn de armen van geest.

Welk kerkgenootschap leer je zulke tegeltjeswijsheden ?

LucM schreef:
Waarom moeten the Beatles nu weer met Frank Zappa vergeleken worden? Beiden hebben een eigen stijl die danig van elkaar verschilt en hebben hun belang en kwaliteiten, zij het op een ander vlak.
Wat the Beatles en Frank Zappa wel gemeen hebben is hun originaliteit en gevoel voor humor.

Ik denk dat sommigen nu eenmaal pisnijdig worden als bepaalde artiesten veel bijval krijgen op deze site en ze dan gaan afzetten tegenover hun eigen favoriet. Ik merk het wel vaker op deze site.

erwku
Zappa was muzikaal geniaal, dat is een feit.

Maar helaas zoals elke pretentieuze kunstenaar denkt hij dat hij 'de muziek' heeft uitgevonden.

Zijn zogenaamde satirische teksten en zogenaamde kritische kijk op de maatschappij en seks is niets anders dan poep.

Wat wil die gast bereiken met zijn schunnige domme tekstjes, van een banaal onderbroeken lol niveau waar zelfs Rob Schneider zich voor zou schamen.

Waarom denken kunstenaars zo vaak dat ze ook weten hoe de maatschappij inmekaar zit? Ga toch muziekschrijven, ga toch gitaar spelen ga toch schrijven over de liefde en houd je waffel over andere zaken. Daar heb je geen verstand van en alleen die kansloze druggebruikende fans denken dat zo iemand iets te zeggen heeft.

Lennon begon onder invloed van die 'waardeloze performance artist '* Yoko NONO ook aan die grootheidswaanzin te leidden.

*BTW performance artiest is een synoniem voor een iemand die graag kunstenaar wil zijn maar niet kan schrijven, acteren, schilderen dansen of muziek maken,

Antonio
erwku schreef:
Zappa was muzikaal geniaal, dat is een feit.

Maar helaas zoals elke pretentieuze kunstenaar denkt hij dat hij 'de muziek' heeft uitgevonden.

Zijn zogenaamde satirische teksten en zogenaamde kritische kijk op de maatschappij en seks is niets anders dan poep.

Wat wil die gast bereiken met zijn schunnige domme tekstjes, van een banaal onderbroeken lol niveau waar zelfs Rob Schneider zich voor zou schamen.

Waarom denken kunstenaars zo vaak dat ze ook weten hoe de maatschappij inmekaar zit? Ga toch muziekschrijven, ga toch gitaar spelen ga toch schrijven over de liefde en houd je waffel over andere zaken. Daar heb je geen verstand van en alleen die kansloze druggebruikende fans denken dat zo iemand iets te zeggen heeft.

Lennon begon onder invloed van die 'waardeloze performance artist '* Yoko NONO ook aan die grootheidswaanzin te leidden.

*BTW performance artiest is een synoniem voor een iemand die graag kunstenaar wil zijn maar niet kan schrijven, acteren, schilderen dansen of muziek maken,

Wat is er nou mis met Rob Schneider ?

Grootste komiek sinds Charlie Chaplin

Lang leve Pizza's van de Aldi !!!

erwku
Antonio schreef:

Lang leve Pizza's van de Aldi !!!

haha

erwku schreef:
ga toch schrijven over de liefde en houd je waffel over andere zaken.

Antonio
erwku schreef:

ga toch schrijven over de liefde en houd je waffel over andere zaken.

Luister eens naar ''Oh No''.

Het ultieme Zappa Liefdesliedje

Antonio
Antonio schreef:
(quote)

Luister eens naar ''Oh No''.

Het ultieme Zappa Liefdesliedje

Oh no
I don't believe it
You say that you think you know
The meaning of love
You say love is all we need
You say
With your love you can change
All of the fools
All of the hate
I think you're probably
Out to lunch

Oh no
I don't believe it
You say that you think you know
The meaning of love
Do you really think it can be told?
You say that you really know
I think
You should check it again
How can you say
What you believe
Will be the key to a
World of love?

All your love
Will it save me?
All your love
Will it save the world
From what we can't understand?
Oh no
I don't believe it

And in your dreams
You can see yourself
As a prophet
Saving the world
The
Words from your lips
I just can't believe
You are such
A fool

Maartenn (crew)
The Closer You Are mag er anders ook zijn:

The closer you are
The brighter the
stars in the sky
And darling,
I realize
That you're the one in my life
Oh oh

My heart skips a beat
Every time
You and I meet
My life, my love, my dear
I can't defeat
This yearning deep in my heart
To have only you

When I first saw you,
I did adore you,
And all your loving ways
But then you went away,
But now you're back to stay,
And my love for you
grows stronger every
Day-ahhh Way-ahhh Way

The closer you are,
The brigher the
flames in my heart,
And darling,
We'll never part
We'll always be in love

Tenenkrommend clichématig

Antonio
Maartenn schreef:
The Closer You Are mag er anders ook zijn:

The closer you are
The brighter the
stars in the sky
And darling,
I realize
That you're the one in my life
Oh oh

My heart skips a beat
Every time
You and I meet
My life, my love, my dear
I can't defeat
This yearning deep in my heart
To have only you

When I first saw you,
I did adore you,
And all your loving ways
But then you went away,
But now you're back to stay,
And my love for you
grows stronger every
Day-ahhh Way-ahhh Way

The closer you are,
The brigher the
flames in my heart,
And darling,
We'll never part
We'll always be in love

Tenenkrommend clichématig

En een cover, dus geen teksten van Zappa zelf.
Wel bij de les blijven Maartenn

Maartenn (crew)
Klopt helemaal, maar toch het idee dat Zappa een dergelijk clichématige oorwurm in zijn euvre opneemt is opzich iets om van te kijken

En dan ook nog eens dat nummer gebruiken als opener van Them or Us. Een grote misleiding tov de rest van de cd. Van mij had hij deze onzin dan ook wel achterwege mogen laten. Het doet afbreuk aan de rest van de nummers (met name de beste cover ooit van Whippin' Post!!).

stuart
Zappa is zo één van die artiesten waar ik erg weinig mee heb (qua muziek/songs) en ben daar ook zeker niet de enige in ; ik beschouw het meer als 'kunstzinnige muziek'/ 'gefreak'. Het is zo'n 'love it or hate it' artiest; zo ver wil ik niet gaan, maar om er maar even een cliché in te gooien: ieder zijn smaak.

Het moet niet gekker worden een topic The Beatles versus Zappa. Wie verzint nu zoiets.

Totaal niet met elkaar te vergelijken natuurlijk, The Beatles zijn 10 keer toegangkelijker dan Zappa dat lijkt me wel duidelijk, alleen echte fijnproefers en die echt verder willen gaan met muziek beluisteren, de echte fijnproefers zeg maar durven zich te verdiepen in de muziek van Zappa. The Beatles hebben ook vele stijlen gebruikt natuurlijk, maar Zappa durfde daar nog een stuk verder in te gaan.

Nog nooit een artiest gehoord die zo virtuoos en diverse muziek gemaakt heeft door zijn gehele carriere heen dan Zappa. Van zo'n beetje rap tot en met elecktronische en klassieke werken aantoe.

Bij mij met stip op 1 Zappa natuurlijk.

Van de Beatles heb ik 1 verzamelaartje genaamd 1 en The White Album, maar die laatste beluister ik echt nooit en zou ik wel kunnen missen.

Bedankt voor deze mooie link.

Echt alle albums staan erop, en als je ze aanklikt heb je alle texten er ook nog eens bij.

Aangezien niet bij alle albums een texboekje zit een erg welcome aanvulling.

Ik heb de link gelijk bij mijn favorieten gezet.

Super.

ricardo schreef:

...alleen echte fijnproevers en die echt verder willen gaan met muziek beluisteren, de echte fijnproevers zeg maar durven zich te verdiepen in de muziek van Zappa.

Nog nooit een artiest gehoord die zo virtuoos en diverse muziek gemaakt heeft door zijn gehele carriere heen dan Zappa. Van zo'n beetje rap tot en met elecktronische en klassieke werken aan toe.

Na bijna 2 jaar trekt Ricardo deze beerput maar weer eens ongegeneerd hard open...

Maartenn schreef:
Klopt helemaal, maar toch het idee dat Zappa een dergelijk clichématige oorwurm in zijn euvre opneemt is opzich iets om van te kijken

En dan ook nog eens dat nummer gebruiken als opener van Them or Us. Een grote misleiding tov de rest van de cd. Van mij had hij deze onzin dan ook wel achterwege mogen laten. Het doet afbreuk aan de rest van de nummers (met name de beste cover ooit van Whippin' Post!!).

Het is dan ook bedoeld als onzin. In dat opzicht werkt het uitstekend. Bij Zappa zit er altijd een addertje onder het gras en ik zie het als sarcasme.

Eens even een knuppel in het hoenderhok gooien:

Revolution #9 vs. Zappa.

Veel plezier!

kaztor schreef:

Eens even een knuppel in het hoenderhok gooien:

Revolution #9 vs. Zappa.

Veel plezier!

Lumpy Gravy is een jaar ouder dan Revolution # 9 en dus ook hier 1-0 voor De Snor

Waarom vergelijken?

Vergelijkingen zijn bullshit: De één is nooit beter dan de ander, of hetzelfde.

Het is natuurlijk ieders favoriete voorkeur (Beatles of Zappa) en ik kies de middenweg: Ik ken Zappa niet goed genoeg om te oordelen.
(Oordelen is sowieso al iets wat mensen te snel doen tegenwoordig.)

Feit is dat Zappa alleen was, een soloact, en de Beatles met 4!
Één rockdrummer, een maatschappijkritische jongeman, een jongeman die de blues zong en een jongeman die Indische invloeden uitdroeg.

Hoe de F kun je die gelijk stellen aan Zappa?
Zappa en Hendrix zijn twee gitaarpionieren.

Mensen, snap eens dat vergelijken tijd verspillen is.

Zappa een solo act.

En dat ook nog benoemen met een feit.

Je hebt echt werkelijk geen enkel idee.

ricardo schreef:
Zappa een solo act.

En dat ook nog benoemen met een feit.

Je hebt echt werkelijk geen enkel idee.

Tja, in feite heeft OldSkool wel een beetje een punt.

Bob Dylan en Neil Young (om 2 voorbeelden te noemen) staan ook bekend als solo-artiest, maar zonder alle muzikanten die voor hen hebben gewerkt, zouden hun oeuvre's toch vrij karig zijn.

Dylan en Young zijn uiteraard de bindende factoren in het geheel en zo is het met Zappa ook.

Uiteraard kun je Zappa, Young en Dylan eigenlijk ook weer niet vergelijken, want Dylan kan nauwelijks een noot lezen of schrijven en Zappa is daarentegen weer een ware componist...

Gast
geplaatst: vandaag om 19:28 uur

geplaatst: vandaag om 19:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.