Muziek / Algemeen / Geniaal gefreak? (Of: Beatles vs. Zappa)
zoeken in:
0
geplaatst: 23 oktober 2006, 10:44 uur
HiLL schreef:
Dat valt juist mee dacht ik zo. Ze waren geen ontzettend goede muzikanten opzich.
(quote)
Dat valt juist mee dacht ik zo. Ze waren geen ontzettend goede muzikanten opzich.
Inderdaad. Je kunt ze qua instrumentbeheersing moeilijk gaan vergelijken met een band als Yes. Niet dat instrumentbeheersing an sich zo interessant is trouwens. Het gaat erom wat je ermee doet.
0
Sietse
geplaatst: 23 oktober 2006, 11:29 uur
ik bedoel dus, ze beheersten hun instrumenten erg goed....
voor een popband.
en inderdaad wat Paalhaas zegt...het gaat erom wat je er mee doet.
voor een popband.
en inderdaad wat Paalhaas zegt...het gaat erom wat je er mee doet.
0
geplaatst: 23 oktober 2006, 20:28 uur
Paalhaas schreef:
Ik snap je punt prima, orbit. Dat heet avantgarde en dat is vaak niet om aan te horen, want erg vooruitstrevend en zo (al blijkt het verstrijken van de tijd dit soort oordelen altijd aanzienlijk te verzachten). Maar de één legt die grens een stuk dichter bij het standaard popliedje dan de ander. Dat is persoonlijk en daar doe je geen fluit aan. Laten we dus op dat gebied elkaars meningen blijven respecteren en niet vervallen in "Komt hij weer met zijn saaie doelloze-gepriegel-muziek" of "Komt hij weer met zijn saaie popmuziek".
(quote)
Ik snap je punt prima, orbit. Dat heet avantgarde en dat is vaak niet om aan te horen, want erg vooruitstrevend en zo (al blijkt het verstrijken van de tijd dit soort oordelen altijd aanzienlijk te verzachten). Maar de één legt die grens een stuk dichter bij het standaard popliedje dan de ander. Dat is persoonlijk en daar doe je geen fluit aan. Laten we dus op dat gebied elkaars meningen blijven respecteren en niet vervallen in "Komt hij weer met zijn saaie doelloze-gepriegel-muziek" of "Komt hij weer met zijn saaie popmuziek".
Helemaal mee eens Paalhaas man!

Ik ben trouwens altijd wel in voor experiment, maar het moet binnen het redelijke blijven.. en dat is voor ieder inderdaad persoonlijk. Prima!
0
geplaatst: 23 oktober 2006, 21:48 uur
Ach de Beatles waren gewoon geniaal in catchy popliedjes maken vanuit het gevoel met een hoop creativiteit.
Terwijl Zappa briljant was in dat andere
Terwijl Zappa briljant was in dat andere

0
geplaatst: 24 oktober 2006, 09:21 uur
Sietse schreef:
ik bedoel dus, ze beheersten hun instrumenten erg goed....voor een popband.
ik bedoel dus, ze beheersten hun instrumenten erg goed....voor een popband.
Dit is dan wel weer een pijnlijke denigrerende opmerking jegens de popbands!

0
geplaatst: 24 oktober 2006, 10:23 uur
Valt wel mee. Pop is gewoon van nature niet een muzieksoort waarbij de meest ingewikkelde technische vaardigheden worden geëist van de muzikant.
0
geplaatst: 25 oktober 2006, 11:44 uur
Paalhaas schreef:
Ik snap je punt prima, maar ik heb nooit 'genialiteit als uitgangspunt genomen' zoals je zegt. Bovendien is de discussie over wat moeilijkdoenerij is en wat niet onbegonnen. Zo vind ik het bijvoorbeeld absoluut van de zotten om Zappa's muziek emotieloos en ontzettend ingewikkeld te noemen. Anderen, zoals jij, weer niet.
Ook dit snap ik niet. Freak out!, Absolutely free, We're only in it for the money, Uncle Meat en nog zo wat albums: allemaal vind ik dit compleet briljante albums. Een stuk briljanter zelfs dan welk album ook van die jongens ui't Liverpool of een bepaalde blinde soulzanger. Het is gewoon allemaal erg persoonlijk. Daarom is het ook zo verkeerd om te beweren dat Zappa moeilijkdoenerij IS. Dat kun je VINDEN, maar velen zullen het niet met je eens zijn. Verder is zo'n bewering natuurlijk eigenlijk indirect een sneer naar de fans.
(quote)
Ik snap je punt prima, maar ik heb nooit 'genialiteit als uitgangspunt genomen' zoals je zegt. Bovendien is de discussie over wat moeilijkdoenerij is en wat niet onbegonnen. Zo vind ik het bijvoorbeeld absoluut van de zotten om Zappa's muziek emotieloos en ontzettend ingewikkeld te noemen. Anderen, zoals jij, weer niet.
(quote)
Ook dit snap ik niet. Freak out!, Absolutely free, We're only in it for the money, Uncle Meat en nog zo wat albums: allemaal vind ik dit compleet briljante albums. Een stuk briljanter zelfs dan welk album ook van die jongens ui't Liverpool of een bepaalde blinde soulzanger. Het is gewoon allemaal erg persoonlijk. Daarom is het ook zo verkeerd om te beweren dat Zappa moeilijkdoenerij IS. Dat kun je VINDEN, maar velen zullen het niet met je eens zijn. Verder is zo'n bewering natuurlijk eigenlijk indirect een sneer naar de fans.
Inderdaad een sneer naar de fans, en ook mijn mening. Toch denk ik, als je Zappa's muziek heel 'emotie-vol' vindt, en als je 'jazz from hell' makkelijk noemt, het zou lonen om je muzieksmaak eens te verbreden.

0
geplaatst: 25 oktober 2006, 12:37 uur
Sig Ramsmouth schreef:
Inderdaad een sneer naar de fans, en ook mijn mening.
Inderdaad een sneer naar de fans, en ook mijn mening.
Er is werkelijk maar één waarheid, is het niet? En wel de jouwe.
Als het een mening was, en je respect had voor andermans mening, dan snapte je dat een sneer absoluut niet op zijn plaats is.Toch denk ik, als je Zappa's muziek heel 'emotie-vol' vindt, en als je 'jazz from hell' makkelijk noemt, het zou lonen om je muzieksmaak eens te verbreden. 

Verbreden? In welke richting?
Natuurlijk is Zappa's muziek moeilijk over één kam te scheren, zoveel verschillende dingen heeft hij gedaan. In Hot rats zit bijvoorbeeld een stuk meer emotie dan in The perfect stranger. Verder heb ik Jazz from Hell nooit makkelijk genoemd. Inderdaad één van zijn experimenteelste werken, maar nog altijd bijzonder luisterbaar (voor mij dan). En ik weet ook niet waar jij over zeurt gezien dat
-icoontje voor Borbetomagus laatst. 
0
geplaatst: 25 oktober 2006, 13:02 uur
Paalhaas schreef:
Als het een mening was, en je respect had voor andermans mening, dan snapte je dat een sneer absoluut niet op zijn plaats is.
Natuurlijk is Zappa's muziek moeilijk over één kam te scheren, zoveel verschillende dingen heeft hij gedaan. In Hot rats zit bijvoorbeeld een stuk meer emotie dan in The perfect stranger. Verder heb ik Jazz from Hell nooit makkelijk genoemd. Inderdaad één van zijn experimenteelste werken, maar nog altijd bijzonder luisterbaar (voor mij dan). En ik weet ook niet waar jij over zeurt gezien dat
(quote)
Als het een mening was, en je respect had voor andermans mening, dan snapte je dat een sneer absoluut niet op zijn plaats is.(quote)
Paalhaas ik schrijf in mijn eerste post dat ik aanstoot neem aan het grootste deel van Zappa's muziek. Dat jij daar een andere mening over hebt vind ik inderdaad erg moeilijk om te bevatten. Als ik nummertjes aanzet van de albums die ik noemde sta ik iedere keer weer versteld van de banaliteit van de meeste nummers.
Bij een groep als borbetomagus, heb ik een heel ander idee van de intentie waarmee ze muziek maken dan bij Zappa. Bij Zappa voel ik mij als oprecht geïnteresseerde luisteraar niet serieus genomen. Met andere woorden: ik moet me eerst door uren stompzinnigheid worstelen voor ik bij peaches en regalia uitkom. Waarom doet hij dat toch?
0
geplaatst: 25 oktober 2006, 20:55 uur
Paalhaas schreef:
Valt wel mee. Pop is gewoon van nature niet een muzieksoort waarbij de meest ingewikkelde technische vaardigheden worden geëist van de muzikant.
De vraag is natuurlijk of het daar om gaat. Het is al eerder gezegd maar ingewikkelde technische vaardigheden zeggen niks. Niemand luistert muziek omdat de muzikanten ingewikkelde technische vaardigheden toe passen, dat is bijzaak.
Je luistert muziek als het je raakt, het gaat om emotie.
Belangrijker is dus, kan een muzikant emotie leggen in zijn muziek. Kan een muzikant vertellen wat hij wil vertellen met zijn muziek. Deze dingen kunnen ook in een pop liedje zitten, dus wat dat betreft is een popliedje niet ondergeschikt aan welk genre dan ook.
0
geplaatst: 25 oktober 2006, 23:52 uur
Het gaat er om waar de luisteraar van geniet; de 1 geniet van ingewikkelde muziek en de ander meer van catchy tunes en dat zal altijd wel de oorzaak en conclusie van dit soort discussies zijn lijkt me
0
geplaatst: 26 oktober 2006, 01:58 uur
Ruudf schreef:
De vraag is natuurlijk of het daar om gaat. Het is al eerder gezegd maar ingewikkelde technische vaardigheden zeggen niks. Niemand luistert muziek omdat de muzikanten ingewikkelde technische vaardigheden toe passen, dat is bijzaak.
Belangrijker is dus, kan een muzikant emotie leggen in zijn muziek. Kan een muzikant vertellen wat hij wil vertellen met zijn muziek. Deze dingen kunnen ook in een pop liedje zitten, dus wat dat betreft is een popliedje niet ondergeschikt aan welk genre dan ook.
(quote)
Als je mijn opmerking van 5 berichtjes daarboven nou had gelezen, had je dit niet hoeven neerpennen.

0
geplaatst: 26 oktober 2006, 12:55 uur
schizodeclown schreef:
Het gaat er om waar de luisteraar van geniet; de 1 geniet van ingewikkelde muziek en de ander meer van catchy tunes en dat zal altijd wel de oorzaak en conclusie van dit soort discussies zijn lijkt me
daar ben ik het mee eens.
...Je luistert muziek als het je raakt, het gaat om emotie.
hiermee op zich ook, maar niet in het licht van Zappa.
wat is de boodschap van frank zappa,
wat is de emotie die hij in zijn muziek legt
en wat is het verschil tussen popmuziek en zappa?
0
geplaatst: 26 oktober 2006, 13:25 uur
Sig Ramsmouth schreef:
Was Zappa niet zo'n anti-autoritaire relhippie? Ik weet niet of dat in zijn teksten terug te vinden is, maar..
Emotie kan ik bij dat soort artiesten vaak ook minder duiden eerlijk gezegd. Het meeste van dat gepriegel in de ruimte komt op mij vaak heel klinisch en afstandelijk over. Maar ik vind dan ook niet dat muziek per definitie emotie hoeft te zijn. Da's maar één functie neem ik aan. Alhoewel het voor de meeste luisteraars inderdaad wel de belangrijkste motivatie zal zijn iets te luisteren.
0
shappy1010
geplaatst: 26 oktober 2006, 13:54 uur
Hmm typische MuMe discussie, het gaat ook altijd weer dezelfde kant op, Techniek v.s. Emotie v.s. Vernieuwing.
Het zal allemaal wel...ik luister gewoon wat ik mooi en boeiend vind, Wat ik tot nu toe van Zappa heb gehoord spreek me niet aan. Beatles vind ik wel aardig, maar de genialiteit die ze altijd bestempeld krijgen hoor ik er gewoon niet aan af, en dan kunnen een miljoen mensen zeggen dat dat wel zo is, prima, maar niet voor mij.
Wel denk ik dat een stukje waardering voor een geleerde muzikant wel op zijn plaats is. Of dit nu dreamtheater, zappa, toto, led zeppelin of billy joel is, kijk die gasten kunnen gewoon super spelen en weten waar ze mee bezig zijn, en deze ambacht heb ik altijd respect voor ongeacht het eindresultaat mensen zulke helden VER-SCHRIK-KELIJK K#T MUZIEK vinden, daar heb ik geen respect voor.
Het zal allemaal wel...ik luister gewoon wat ik mooi en boeiend vind, Wat ik tot nu toe van Zappa heb gehoord spreek me niet aan. Beatles vind ik wel aardig, maar de genialiteit die ze altijd bestempeld krijgen hoor ik er gewoon niet aan af, en dan kunnen een miljoen mensen zeggen dat dat wel zo is, prima, maar niet voor mij.
Wel denk ik dat een stukje waardering voor een geleerde muzikant wel op zijn plaats is. Of dit nu dreamtheater, zappa, toto, led zeppelin of billy joel is, kijk die gasten kunnen gewoon super spelen en weten waar ze mee bezig zijn, en deze ambacht heb ik altijd respect voor ongeacht het eindresultaat mensen zulke helden VER-SCHRIK-KELIJK K#T MUZIEK vinden, daar heb ik geen respect voor.
0
Sietse
geplaatst: 26 oktober 2006, 16:22 uur
orbit schreef:
Was Zappa niet zo'n anti-autoritaire relhippie?
(quote)
Was Zappa niet zo'n anti-autoritaire relhippie?
Nee, hij was geen hippie. Hij vond hippies zelfs eigenlijk maar zielig. Veel van zijn teksten in de begin periode gingen juist over hippies. Naast dat heeft hij veel maatschappij kritische teksten geschreven heel erg gericht op gehoorzaam ja knikken op alles dat de overheid zegt.
Ook stak hij nogal veel de draak met iedere nieuwe hype die weer werd opgezet. Een bekend voorbeeld hier van is het al eerder genoemde Bobby Brown Goes Down en het daar bij hordende nummer Dancin' Fool (of eigenlijk gewoon heel Sheik Yerbouti (Shake your booty)) wat een grote perciflage is op de opkomende disco en het "Saturday night fever gevoel". Dit om de belachelijkheid van het geheel aan te tonen.
Zappa was helemaal niet uit op pure moeilijkdoenerij, erg veel van zijn muziek had tekstueel gezien een zeer maatschappelijke lading, maar dan wel verpakt in zijn vorm van humor (die vaak nogal banaal was)
Daarnaast is ook niet al zijn muziek zo uiterst moeilijk, alleen de uitvoering is zo ontzettend degelijk waardoor niet kan worden onderkend dat we hier te maken hebben met iemand die gewoon een bijzonder begaafd muziekant en schrijver was.
(en om dit nog maar eens te benadrukken....luister eens naar de covers die hij uitvoert op "The Best Band You Never Heard in Your Life")
0
geplaatst: 26 oktober 2006, 16:53 uur
Zo zie ik het ook, Sietse. Ik wil nog eens benadrukken dat inderdaad niet al zijn muziek (ik wil zelfs zeggen véél van zijn muziek) helemaal niet zo moeilijk en ontoegankelijk is. Neem nou gewoon zijn eerste 3 albums. Veel meer een excentrieke mix van de gekste verschillende genres (gebracht met veel gevoel voor humor) dan onluisterbare zooi die alleen in het conservatorium applaus krijgt.
0
geplaatst: 26 oktober 2006, 17:00 uur
Sietse schreef:
Ook stak hij nogal veel de draak met iedere nieuwe hype die weer werd opgezet. Een bekend voorbeeld hier van is het al eerder genoemde Bobby Brown Goes Down en het daar bij hordende nummer Dancin' Fool (of eigenlijk gewoon heel Sheik Yerbouti (Shake your booty)) wat een grote perciflage is op de opkomende disco en het "Saturday night fever gevoel". Dit om de belachelijkheid van het geheel aan te tonen.
Toch benieuwd wat daar zo belachelijk aan was dan...
0
geplaatst: 26 oktober 2006, 17:04 uur
lebowski schreef:
(quote)
De Bee Gees? Ik gooi maar een balletje op...

0
geplaatst: 26 oktober 2006, 17:33 uur
shappy1010 schreef:
Hmm typische MuMe discussie, het gaat ook altijd weer dezelfde kant op, Techniek v.s. Emotie v.s. Vernieuwing.
ja, dat bedoel ik dus..
In een vergelijkbaar forum vroeg ik me openljik af waarop we hier beoordelen..In mijn (en joune dus ook) geval oordeel ik ppur op wat mij het prettigst in het oor ligt, en ik denk dat we daar eerst duidelijkheid over moeten scheppen onder alle MuMe-users voor we elkaar op woorden aanvallen...dat leidt namelijk vaak tot onnodige discussies
0
geplaatst: 26 oktober 2006, 19:04 uur
Sietse schreef:
Nee, hij was geen hippie. Hij vond hippies zelfs eigenlijk maar zielig. Veel van zijn teksten in de begin periode gingen juist over hippies. Naast dat heeft hij veel maatschappij kritische teksten geschreven heel erg gericht op gehoorzaam ja knikken op alles dat de overheid zegt.
Zappa was helemaal niet uit op pure moeilijkdoenerij, erg veel van zijn muziek had tekstueel gezien een zeer maatschappelijke lading, maar dan wel verpakt in zijn vorm van humor (die vaak nogal banaal was)
Daarnaast is ook niet al zijn muziek zo uiterst moeilijk, alleen de uitvoering is zo ontzettend degelijk waardoor niet kan worden onderkend dat we hier te maken hebben met iemand die gewoon een bijzonder begaafd muziekant en schrijver was.
(en om dit nog maar eens te benadrukken....luister eens naar de covers die hij uitvoert op "The Best Band You Never Heard in Your Life")
(quote)
bedankt. dat beantwoordt mijn vragen

0
geplaatst: 26 oktober 2006, 22:49 uur
Ruudf schreef:
Het is al eerder gezegd maar....
Het is al eerder gezegd maar....
Paalhaas schreef:
Als je mijn opmerking van 5 berichtjes daarboven nou had gelezen, had je dit niet hoeven neerpennen.

Ik had het wel gelezen. Erg zinnige opmerking trouwens!

0
Sietse
geplaatst: 27 oktober 2006, 00:00 uur
lebowski schreef:
(quote)
Kitsch. De hele smuk er om heen...glitterpakjes en dergelijke...een zo als paalhaas zei....check de beegees eens

0
geplaatst: 27 oktober 2006, 00:24 uur
lebowski schreef:
(quote)
Dat hoef je toch niet te vragen lebowski?

Dit soort stupide clownerij bijvoorbeeld, afgrijselijk

0
geplaatst: 27 oktober 2006, 01:46 uur
Absoluut foute hoezen, hoewel EW&F natuurlijk niets met disco te maken heeft. Maar met twee lelijke hoezen is nog geen punt gemaakt: disco was dansen, disco was vrolijk. Het was tegelijk ook heel erg ook fout - zie hoezen - maar ik ben net even door het artwork van t oeuvre van dhr. Zappa gescrolld 

0
geplaatst: 27 oktober 2006, 02:02 uur
Nouja, niets... De muziek was natuurlijk wel te horen in die trieste plekken die ze destijds discotheken noemden 
Ik wilde ook niet meteen een punt voor Zappa maken overigens.. maar het neemt me voor hem in dat hij de op niets berustende slappe meligheid van disco in elk geval getrotseerd heeft. Waren er maar artiesten die dat evenzo met de eurohouse hadden gedaan, het tweede absolute dieptepunt uit de muziekgeschiedenis

Ik wilde ook niet meteen een punt voor Zappa maken overigens.. maar het neemt me voor hem in dat hij de op niets berustende slappe meligheid van disco in elk geval getrotseerd heeft. Waren er maar artiesten die dat evenzo met de eurohouse hadden gedaan, het tweede absolute dieptepunt uit de muziekgeschiedenis

0
geplaatst: 27 oktober 2006, 09:59 uur
Was twee jaar geleden in Vilnius, Litouwen. Daar hebben ze in de stad een prachtig Zappa-monument, terwijl de goede man er blijkbaar nooit is geweest. Maar het feit dat hij onverstoorbaar zijn eigen koers volgde spreekt de Litouwers heel erg aan.
0
geplaatst: 27 oktober 2006, 11:14 uur
orbit schreef:
(afbeelding)
(afbeelding)
(quote)
(afbeelding)
(afbeelding)

zappa vs. earth wind and fire?
EW&F, zeker weten. Gratitude bijvoorbeeld, is een prima album. Echt 'n pokkegoeie liveband.

0
geplaatst: 27 oktober 2006, 16:45 uur
Sig Ramsmouth schreef:
EW&F, zeker weten. Gratitude bijvoorbeeld, is een prima album. Echt 'n pokkegoeie liveband.
(quote)

Hmm,.. ze zagen er niet uit in ieder geval

Misschien had ik beter een plaatje van Boney-M of een of andere disco-eendagsvlieg kunnen uitzoeken

* denotes required fields.