MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Geniaal gefreak? (Of: Beatles vs. Zappa)

zoeken in:
Bij The Beatles - Abbey Road (1969):

erwku schreef:
Welke andere grote band haalt het in zijn hoofd om zulke flauwekul op hun albums te zetten? Alleen the Beatles,....
GENIAAL!!!!!!!!

Ooit van Frank Zappa (of de Bonzo dog doo dah band, al is dat geen 'grote naam') gehoord?! Die bakten ze (jaren eerder al) toch echt wel een stukje bruiner dan de Beatles.

Bovendien is het wat kort door de bocht om flauwekul geniaal te noemen. Muzikaal stelt het nou niet bepaald heel veel voor, vergeleken met een boel van hun tijdgenoten (Al vind ik dit toch wel het beste album van de Beatles).

Tja wat is er zo geniaal aan dat gefreak van Zappa dan? Of een tenenkrommende plaat van Beefheart.

Ga je mond spoelen HiLL, Trout Mask Replica is één van de apartste platen ooit gemaakt. Zeker niet alles is even goed maar er zitten absoluut geniale dingen in.

Music4ever schreef:
Ga je mond spoelen HiLL, Trout Mask Replica is één van de apartste platen ooit gemaakt. Zeker niet alles is even goed maar er zitten absoluut geniale dingen in.

Apart wel.

Ach Hill, Zappa of Beefheart is zonder twijfel genialer dan the Beatles.

HiLL schreef:
Tja wat is er zo geniaal aan dat gefreak van Zappa dan? Of een tenenkrommende plaat van Beefheart.

De muziek.

Toon1 schreef:

En Jim Foetus en John Zorn weer genialer dan Beeffus en Zapphead...

Toon1 schreef:

Beetje onzin om te gaan discussiëren over welke band nu genialer is, daar kom je toch nooit uit. Feit is dat the Beatles vele malen groter waren/zijn dan Zappa of Beefheart, zonder twijfel. Om de eenvoudige rede dat the Beatles een perfecte balans hadden tussen creatief verantwoorde muziek en catchy popsongs die gewoon lekker in het gehoor liggen. Dat is vele male moeilijker dan vreemde muziek maken die niemand snapt. Dát verdient respect!

Ik denk dat the beatles groter en bekender zijn dan Zappa omdat hij net zo'n aparte muziek maakte. Mocht hij wat commercieler gegaan zijn had hij veel bekender geweest kunnen zijn. Want inderdaad, hij heeft geniale dinges geleverd!

Ruudf schreef:
Feit is dat the Beatles vele malen groter waren/zijn dan Zappa of Beefheart, zonder twijfel.

Ligt eraan. Groot op welk vlak? Publieke bekendheid of artistieke prestaties?

Om de eenvoudige rede dat the Beatles een perfecte balans hadden tussen creatief verantwoorde muziek en catchy popsongs die gewoon lekker in het gehoor liggen.

Publieke bekendheid dus.

Dat is vele male moeilijker dan vreemde muziek maken die niemand snapt. Dát verdient respect!

Zwaar oneens. Bovendien is het bijzonder kort door de bocht om Zappa of Beefheart muziek te noemen die niemand snapt. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat jij het niet snapt, anders zou je een dergelijke generalisering nooit maken. En juist om die reden ben je ook niet zo geschikt om een 'vergelijkend warenonderzoek' te doen tussen Zappa en de Beatles.

Idd Paalhaas, helemaal met je eens, had het niet beter kunnen zeggen.

paalhaas heeft gelijk maar ik hoop dat het daarmee niets afdoet aan de genialiteit van the beatles. Anders ben ik er niet mee eens

Paalhaas schreef:
Zwaar oneens. Bovendien is het bijzonder kort door de bocht om Zappa of Beefheart muziek te noemen die niemand snapt. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat jij het niet snapt, anders zou je een dergelijke generalisering nooit maken. En juist om die reden ben je ook niet zo geschikt om een 'vergelijkend warenonderzoek' te doen tussen Zappa en de Beatles.

Zwaar oneens? Waarom dan, want daar lees ik geen rede voor in je commentaar?

Maar die opmerking was niet speciaal gericht op Zappa of Beefheart, maar op "aparte/moeilijke/vreemde/a-poppie muziek" in het algemeen die vaak klakkeloos de stempel "geniaal" krijgt. Vaak ook ten koste van pop muziek wat dan als minderwaardig word afgeschilderd.
En inderdaad, ik zie niet helemaal wat er nu zo geniaal is aan bijvoorbeeld Zappa. Ik vind het niet om aan te horen. Maar ieder zijn ding, zal ik maar zeggen.

Ik ben het wel met Ruudf eens, veel aparte, vreemde muziek wordt bijna altijd als geniaal gezien. Terwijl het in veel gevallen ook domweg gefreak is...om dat per definitie met geniaal te bestempelen....tja.

Veel gewone, makkelijker in het gehoor liggende muziek wordt als geniaal gezien. Terwijl het in veel gevallen ook domweg popliedjes zijn...om dat per definitie met geniaal te bestempelen....tja.

Ja ook, inderdaad. Doel je op dit album Toon?

HiLL schreef:
Ja ook, inderdaad. Doel je op dit album Toon?

Niet per se, nee.

Toon1 schreef:
(quote)

Niet per se, nee.

Beetje wel dus? Maar noem eens wat?

HiLL schreef:
Ik ben het wel met Ruudf eens, veel aparte, vreemde muziek wordt bijna altijd als geniaal gezien. Terwijl het in veel gevallen ook domweg gefreak is...om dat per definitie met geniaal te bestempelen....tja.

eens.. de appraisal die artiesten krijgen die in principe van alles op bestaande of niet-bestaande instrumenten hebben staan uitbraken uit verveling met de bestaande popstructuren is soms echt lachwekkend. Alsof ieder experiment per definitie ook meteen geslaagd is

orbit schreef:
(quote)

eens.. de appraisal die artiesten krijgen die in principe van alles op bestaande of niet-bestaande instrumenten hebben staan uitbraken uit verveling met de bestaande popstructuren is soms echt lachwekkend. Alsof ieder experiment per definitie ook meteen geslaagd is

Inderdaad, kom zeg. Geef mij een pan, een pollepel en een gietijzer. Ik sla wat en jij zaagt een plank door en we maken in eens briljante muziek? Kom zeg!

Klinkt wel gaaf eigenlijk HiLL..

Vraag me alleen toch af hoe hij met een pan, een pollepel en een gietijzer een plank doorzaagt

orbit schreef:
(quote)

Noem mij eens (eventueel na onderzoek) een stuk of 10 van die platen dan. Volgens mij valt het namelijk reuze mee. Ze blijven alleen wat beter hangen dan een dramatisch cliché popplaatje. Bovendien, er zijn meer dan genoeg platen die gewoon niks voor jou zijn, allicht dat dat niet alleen slaapverwekkende popplaatjes zijn. Toch weet ik zeker dat je 10x zo veel van die popplaatjes weet op te noemen in die categorie.

Als je genialiteit als uitgangspunt neemt voor je muziek ben je voor mij verkeerd bezig. Onmiskenbaar zijn sommige Zappanummers briljant, origineel, geweldig, superlatieven schieten te kort. Hetzelfde geldt voor de Beatles, maar die Beatles wilden toch in eerste instantie muziek maken vanuit hun gevoel, waar Zappa c.s. dit al snel loslaten. Hun 'geniale' muziek is niet meer dan dat: geniaal muzikaal. Elke vorm van gevoel lijkt door onbehouwen lompheid (maar ei-gen-lijk zijn we supermuzikaal hoor) weggedrukt, en dan kun je inderdaad alleen nog maar freaken op snelle riedeltjes.

Als Zappa werkelijk zo geniaal was, waarom heeft hij dan geen één werkelijk compleet briljant album, zoals die jongens uit Liverpool gemaakt, waarom geen drie (wacht dat klopt niet maar toch...) achter elkaar in een jaar zoals een bepaalde blinde soulzanger? Zonde als je talent zo weg zou gooien en ik trek het dan ook in twijfel.

Die zelfbenoemde genialiteit verwordt dan ook als snel tot moeilijk gepriegel en dommigheid als Jazz from Hell, apostrophe, freak out. Ik neem daar aanstoot aan. Nummers als 'Bobby Brown', die leveren kritiek... waarom en met welk doel, en luisteren de Bobby Browns wel naar Zappa? Nee natuurlijk niet. Het is dus wat mij betreft preken voor een parochie van spijkerjackiesdragers die overal tegen zijn.
Als een vervelende hiphop cd met te veel skits.

Kortom de Beatles dus.

mvg.

Wow!!

Helemaal mee eens Sig.

Paalhaas schreef:
(quote)

Noem mij eens (eventueel na onderzoek) een stuk of 10 van die platen dan. Volgens mij valt het namelijk reuze mee. Ze blijven alleen wat beter hangen dan een dramatisch cliché popplaatje. Bovendien, er zijn meer dan genoeg platen die gewoon niks voor jou zijn, allicht dat dat niet alleen slaapverwekkende popplaatjes zijn. Toch weet ik zeker dat je 10x zo veel van die popplaatjes weet op te noemen in die categorie.

Ik kan ze wel gaan opnoemen, maar dan heb jij weer onnavolbare redenen om die platen wel goed te vinden, en de 'vondsten' briljant of zoiets.. daar komen we toch niet uit. Het is gewoon een bepaalde opvatting van wat een medium is of moet zijn, en ik ben het niet eens met de opvatting dat muziek pas interessant wordt of geniaal is als er maar zoveel mogelijk regels worden gebroken van de kunst en overal lekker tegendraads tegenin wordt gegaan. Ik vind dat vaak pokkeherrie opleveren, waar ik m'n tijd niet mee wil verdoen. Zo heb je ook componisten die in het 12-tonige achromatische asymptotische muziekpallet geloven en 4 uur lang een kakafonische brij voortbrengen, haha.. wat een lol

Sietse
even heel kort en heel simpel

De beatles zijn overschat.
Ze hebben leuke popliedjes gemaakt, ze beheersten hun instrumenten werkelijk goed. Maar uiteindelijk is het allemaal zo relatief als ik weet niet wat.
Ik hoop dat die mensen die iedere keer weer op hun tenen zijn getrapt als er iemand negatief doet over de beatles dit eens een keer door gaan hebben.
Het is allemaal betrekkelijk en relatief, er is altijd iemand beter, technischer, gevoeliger, emotievoller enz.
Maar juist die ene persoon die het allemaal in zich heeft op de best ontwikkelde manier...die persoon, die kennen we niet, en zullen we ook nooit leren kennen, want die komt nooit van zijn zolderkamertje omdat hij/zij dat niet belangrijk vindt.

ps. dit geldt ook voor andere artiesten die door een of andere idioot die een band/artiest als een afgod aanbidt.

Einde discussie wat mij betreft.

Sig Ramsmouth schreef:
Als je genialiteit als uitgangspunt neemt voor je muziek ben je voor mij verkeerd bezig. Onmiskenbaar zijn sommige Zappanummers briljant, origineel, geweldig, superlatieven schieten te kort. Hetzelfde geldt voor de Beatles, maar die Beatles wilden toch in eerste instantie muziek maken vanuit hun gevoel, waar Zappa c.s. dit al snel loslaten. Hun 'geniale' muziek is niet meer dan dat: geniaal muzikaal. Elke vorm van gevoel lijkt door onbehouwen lompheid (maar ei-gen-lijk zijn we supermuzikaal hoor) weggedrukt, en dan kun je inderdaad alleen nog maar freaken op snelle riedeltjes.

Ik snap je punt prima, maar ik heb nooit 'genialiteit als uitgangspunt genomen' zoals je zegt. Bovendien is de discussie over wat moeilijkdoenerij is en wat niet onbegonnen. Zo vind ik het bijvoorbeeld absoluut van de zotten om Zappa's muziek emotieloos en ontzettend ingewikkeld te noemen. Anderen, zoals jij, weer niet.

Als Zappa werkelijk zo geniaal was, waarom heeft hij dan geen één werkelijk compleet briljant album, zoals die jongens uit Liverpool gemaakt, waarom geen drie (wacht dat klopt niet maar toch...) achter elkaar in een jaar zoals een bepaalde blinde soulzanger? Zonde als je talent zo weg zou gooien en ik trek het dan ook in twijfel.

Ook dit snap ik niet. Freak out!, Absolutely free, We're only in it for the money, Uncle Meat en nog zo wat albums: allemaal vind ik dit compleet briljante albums. Een stuk briljanter zelfs dan welk album ook van die jongens ui't Liverpool of een bepaalde blinde soulzanger. Het is gewoon allemaal erg persoonlijk. Daarom is het ook zo verkeerd om te beweren dat Zappa moeilijkdoenerij IS. Dat kun je VINDEN, maar velen zullen het niet met je eens zijn. Verder is zo'n bewering natuurlijk eigenlijk indirect een sneer naar de fans.

orbit schreef:
(quote)

Ik kan ze wel gaan opnoemen, maar dan heb jij weer onnavolbare redenen om die platen wel goed te vinden, en de 'vondsten' briljant of zoiets.. daar komen we toch niet uit. Het is gewoon een bepaalde opvatting van wat een medium is of moet zijn, en ik ben het niet eens met de opvatting dat muziek pas interessant wordt of geniaal is als er maar zoveel mogelijk regels worden gebroken van de kunst en overal lekker tegendraads tegenin wordt gegaan. Ik vind dat vaak pokkeherrie opleveren, waar ik m'n tijd niet mee wil verdoen. Zo heb je ook componisten die in het 12-tonige achromatische asymptotische muziekpallet geloven en 4 uur lang een kakafonische brij voortbrengen, haha.. wat een lol

Ik snap je punt prima, orbit. Dat heet avantgarde en dat is vaak niet om aan te horen, want erg vooruitstrevend en zo (al blijkt het verstrijken van de tijd dit soort oordelen altijd aanzienlijk te verzachten). Maar de één legt die grens een stuk dichter bij het standaard popliedje dan de ander. Dat is persoonlijk en daar doe je geen fluit aan. Laten we dus op dat gebied elkaars meningen blijven respecteren en niet vervallen in "Komt hij weer met zijn saaie doelloze-gepriegel-muziek" of "Komt hij weer met zijn saaie popmuziek".

Sietse schreef:

Ze beheersten hun instrumenten werkelijk goed.

Dat valt juist mee dacht ik zo. Ze waren geen ontzettend goede muzikanten opzich.

Sietse schreef:
Het is allemaal betrekkelijk en relatief, er is altijd iemand beter, technischer, gevoeliger, emotievoller enz.

Dat ben ik met je eens. Over welke band we het dan ook hebben.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:53 uur

geplaatst: vandaag om 20:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.