Muziek / Algemeen / Nummers die op elkaar lijken
zoeken in:
0
geplaatst: 11 december 2004, 22:00 uur
Luisterde vandaag voor het eerst naar "Fight Test" van de Flaming Lips. Erg leuk nummer maar hoorde meteen iets bekends er in. Na enig nadenken kwam ik er achter dat er verrassend veel paralellen zijn (vooral in het ritme en de zang) met "Father and Son" van Cat Stevens.
Zijn vast wel meer nummers die op een of andere (onopzettelijke) manier op elkaar lijken....
Zijn vast wel meer nummers die op een of andere (onopzettelijke) manier op elkaar lijken....
0
geplaatst: 11 december 2004, 22:27 uur
The Man I Love van Devics en Summer 78 (instrumental) van Yann Tiersen (uit Goodbye, Lenin). Zeker het pianospel van de pak 'm beet laatste 2 minuten uit dat nummer van de Devics is identiek aan heel dat nummer van Goodbye, Lenin.
Het lijkt me wel duidelijk dat iemand hier leentjebuur heeft gedaan, en aangezien het nummer van Devics al wat ouder is...
Het lijkt me wel duidelijk dat iemand hier leentjebuur heeft gedaan, en aangezien het nummer van Devics al wat ouder is...
0
titan (crew)
geplaatst: 11 december 2004, 22:38 uur
NERD schreef:
Luisterde vandaag voor het eerst naar "Fight Test" van de Flaming Lips. Erg leuk nummer maar hoorde meteen iets bekends er in. Na enig nadenken kwam ik er achter dat er verrassend veel paralellen zijn (vooral in het ritme en de zang) met "Father and Son" van Cat Stevens.
Daar is zelfs bijna een rechtzaak over geweest. The flaming lips gaven het meteen toe en hebben Cat de helft van de royalty's gegeven.
0
geplaatst: 12 december 2004, 15:26 uur
Elastica's 'Connection' lijkt wel heel erg op 'Three Girl Rumba' van Wire. Is geloof ik ook een rechtzaak over geweest.
0
geplaatst: 12 december 2004, 15:31 uur
Er was wel/ook (?) een rechtszaak geweest over Elastica's Waking Up dat op een nummer van de Stranglers zou lijken.
0
titan (crew)
geplaatst: 12 december 2004, 18:34 uur
Klopt, lijkt als twee druppels op No more heroes. Elastica had er toch al een houtje van om nummers te "jatten".
0
geplaatst: 12 december 2004, 20:07 uur
Het nummer "If You Tolerate This" van de Manic Street Preachers heeft zeer veel raakvlakken met "Duchess" van.....The Stranglers!
0
geplaatst: 12 december 2004, 21:28 uur
Belle & Sebastian, String Bean Jean
Offspring, The Kids Aren't Alright
Enerzijds verwacht je niet dat Belle & Sebastian iets van The Offspring zou jatten, maar anderzijds was B&S destijds zo onbekend dat het me sterk lijkt dat de leden van The Offspring bekend waren met hun muziek. Toch lijken de stukken te veel op elkaar om het als een toevalligheid af te doen. Luister maar eens naar bovenstaande mp3-clips.
[update]Hmmz, ik heb altijd gedacht dat Belle & Sebastian gewoon een grap wilde uithalen met The Offspring, maar ik heb net opgezocht wanneer die single van The Offspring uitkwam. Dat blijkt volgens deze site in 1998 te zijn. De Dog On Wheels EP, waar String Bean Jean op staat, stamt uit 1997. Het is dus The Offspring die het van Belle & Sebastian heeft gejat, toch opmerkelijk.[/update]
Offspring, The Kids Aren't Alright
Enerzijds verwacht je niet dat Belle & Sebastian iets van The Offspring zou jatten, maar anderzijds was B&S destijds zo onbekend dat het me sterk lijkt dat de leden van The Offspring bekend waren met hun muziek. Toch lijken de stukken te veel op elkaar om het als een toevalligheid af te doen. Luister maar eens naar bovenstaande mp3-clips.
[update]Hmmz, ik heb altijd gedacht dat Belle & Sebastian gewoon een grap wilde uithalen met The Offspring, maar ik heb net opgezocht wanneer die single van The Offspring uitkwam. Dat blijkt volgens deze site in 1998 te zijn. De Dog On Wheels EP, waar String Bean Jean op staat, stamt uit 1997. Het is dus The Offspring die het van Belle & Sebastian heeft gejat, toch opmerkelijk.[/update]
0
JonnieBrasco
geplaatst: 13 december 2004, 11:44 uur
andré schreef:
Het nummer "If You Tolerate This" van de Manic Street Preachers heeft zeer veel raakvlakken met "Duchess" van.....The Stranglers!
Alleen de akkoorden- en melodieverloop vertoont enige overeenkomsten mijnsinziens... Nummers lijken totaal niet op elkaar vind ik.
0
geplaatst: 13 december 2004, 15:37 uur
Ik ken beide nummers ook en ik kan ook niet echt zeggen dat het veel op elkaar lijkt.
0
geplaatst: 13 december 2004, 23:18 uur
'Change' van Tears for Fears doet mij altijd denken aan 'Rythm is a dancer' van Snap, en omgekeerd. Deze nummers lijken niet echt op elkaar, maar het zit hem in dat riedeltje denk ik.
0
geplaatst: 14 december 2004, 07:49 uur
Dit zal wel raar klinken maar ik heb vaak bij Iris van de Goo Goo Dolls dat ik denk dat ik naar Piano Man van Billy Joel luister. Weet alleen niet precies waarom
0
JonnieBrasco
geplaatst: 16 december 2004, 13:06 uur
obsessed schreef:
Dit zal wel raar klinken maar ik heb vaak bij Iris van de Goo Goo Dolls dat ik denk dat ik naar Piano Man van Billy Joel luister. Weet alleen niet precies waarom
En Piano Man van Billy Joel doet me altijd weer denken aan Morning Has Broken van Cat Stevens. Komt omdat het allemaal driekwartsmaatnummers zijn (hé!) met van die oplopende/aflopende melodietjes...
1
geplaatst: 16 december 2004, 13:46 uur
Hmm, misschien ben ik wel de enige, maar een nummertje van U2 (naam ken ik niet, maar clipje op zo'n vlieghaven waar bandje staat te spelen onder een opstijgend vliegtuig - oh wat zijn die clips altijd origineel) doet mij altijd enorm hard denken aan Aha - Sun Always Shines On TV, met name het refrein dan. Ben ik de enige ?
0
geplaatst: 16 december 2004, 15:27 uur
Beautiful Day.
Kan weinig overeenkomsten vinden persoonlijk.
Kan weinig overeenkomsten vinden persoonlijk.
0
geplaatst: 16 december 2004, 16:18 uur
Onderhond schreef:
Hmm, misschien ben ik wel de enige, maar een nummertje van U2 (naam ken ik niet, maar clipje op zo'n vlieghaven waar bandje staat te spelen onder een opstijgend vliegtuig - oh wat zijn die clips altijd origineel) doet mij altijd enorm hard denken aan Aha - Sun Always Shines On TV, met name het refrein dan. Ben ik de enige ?
Daar zit wel een kern van waarheid in ja, het was mij ook al eens opgevallen.
0
geplaatst: 16 december 2004, 17:31 uur
Ik gooi deze mp3's weer van de server. Links werken dus niet meer.
0
Ruby1966
geplaatst: 16 december 2004, 19:34 uur
Onderhond schreef:
Je bent absoluut niet de enige, ik denk het ook elke keer.
Zelfs de tekst van beide refreinen begint met dezelfde woorden
U2 : Touch me
Take me to that other place
Teach me
I know I'm not a hopeless case
A-ha : Touch me
How can it be
Believe me
The sun always shines on T.V
0
geplaatst: 16 december 2004, 19:45 uur
Doet me deugd in ieder geval, je zal maar met een Aha complex rondlopen 

0
geplaatst: 23 maart 2005, 20:07 uur
NERD schreef:
Mijn moeder zei dat ook meteen toen ik Fight Test was aan het luisteren.
0
geplaatst: 24 maart 2005, 01:42 uur
Onderhond schreef:
Een onvervalste Aha-erlebnis!
0
geplaatst: 26 maart 2005, 12:52 uur
Toen ik voor het eerst What I Got van Sublime hoorde begin ik spontaan Lady Madonna te zingen. Tempo is anders, zangmelodie heeft opvallende gelijkenis.
0
geplaatst: 21 april 2005, 12:12 uur
De plaat Crooked rain crooked rain van Pavement heeft ook de nodige bands geïnspireerd.
Al dan niet bewust, In Johans Payment zit in het midden een gitaarstukje dat exact overeenkomt met het intro van Silence kit.
En het intro van Tocotronics Das Unglück Muß Zurückgeschlagen Werden op de plaat K.O.O.K. lijkt precies op het intro van Newark wilder van Pavement.
Dat kan geen toeval zijn want bijde bands kennen Pavement als hun broekzak.
Al dan niet bewust, In Johans Payment zit in het midden een gitaarstukje dat exact overeenkomt met het intro van Silence kit.
En het intro van Tocotronics Das Unglück Muß Zurückgeschlagen Werden op de plaat K.O.O.K. lijkt precies op het intro van Newark wilder van Pavement.
Dat kan geen toeval zijn want bijde bands kennen Pavement als hun broekzak.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 26 juli 2005, 14:37 uur
Het einde van Karma Police (Radiohead) lijkt erg veel op het einde van Souvlaki Space Station (Slowdive). 

0
geplaatst: 26 juli 2005, 15:42 uur
JonnieBrasco schreef:
Het einde van Karma Police (Radiohead) lijkt erg veel op het einde van Souvlaki Space Station (Slowdive).

Zonder gekheid, deze wilde ik nét posten bij Slowdive, o toeval

0
JonnieBrasco
geplaatst: 26 juli 2005, 15:56 uur
Wow, dat lijkt me wel heel toevallig... (kans 1 op 10 miljard ofzo?)
0
geplaatst: 26 juli 2005, 19:03 uur
'You only live twice' van Nancy Sinatra, lijkt op 'Millenium' van robbie williams (ik dacht dat het millenium was.)
0
titan (crew)
geplaatst: 26 juli 2005, 19:06 uur
Het is andersom. You only live twice was eerder. Robbie heeft de deun uit dat nummer gejat voor Millennium.
* denotes required fields.