MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nummers die op elkaar lijken

zoeken in:
Ik vind de drums van Rigby - Everything must go nogal lijken op die van Sigur Rós - Við Spilum Endalaust. Alleen is de eerste versneld.

Joren999 schreef:
Ik vind de drums van Rigby - Everything must go nogal lijken op die van Sigur Rós - Við Spilum Endalaust. Alleen is de eerste versneld.

Inderdaad, dat viel me ook op.

Qua clip lijken "Man! I feel like a woman" van "Shania Twain" en "Addicted to love" van "Robert Palmer" wel heel erg op elkaar.

The White Stripes - I Think I Smell A Rat
Earth & Fire - Seasons

herman schreef:
The White Stripes - I Think I Smell A Rat
Earth & Fire - Seasons

Ongelofelijk, wat een jatwerk! Het intro is gewoon het zelfde, en het wordt ook nog 3x herhaald...

Ja, ik stond er ook wel even van te kijken toen ik dat nummer van Earth & Fire hoorde. (nummer van White Stripes kende ik al lang en vond ik altijd erg leuk)

Dat nummer van White Stripes kende ik pas van vorige maand (toen ik "White Blood Cells" heb gekocht) en na de eerste luisterbeurt deed de intro mij dadelijk denken aan "Seasons" van Earth & Fire (dat kende ik al heel lang). Zou White Stripes zich daadwerkelijk gebaseerd hebben op dit nummer van E&F?

"Salute Your Solution" van the Raconteurs lijkt erg op "Canary in a Coalmine" van the Police (uit "Zenyatta Mondatta").
YouTube - The Raconteurs - Salute Your Solution
YouTube - The Police - Canary in a Coal Mine

"Mama He's a Soldier Now" van Saskia & Serge dat een hit werd in 1980 is vrijwel een kopie van "Chiquitita" van Abba (werd het jaar voordien een hit).

Tenslotte denk ik dat "Stepping Stone" van Duffy geïnspireerd is door "Walk on By" van Dionne Warwick.

Nog eentje op dit late tijdstip : vergelijk Caravan's As I feel I die eens met She's leaving home van The Beatles:

YouTube - Caravan - As I Feel I Die

Inderdaad nu je het zegt. "Roofing tiles" van Galliano lijkt trouwens ook op "Golden brown"

"Indoor" van "Clannad" en "Lovesong" van "the Cure" hebben duidelijke overeenkomsten. Dat nummer van Clannad is trouwens ouder.

Wat Zou Je Doen van Marco Borsato en Black Eyed Peas - Where Is The Love

Maar toch veel meer op Too many broken hearts van Jason Donovan

YouTube - Jason Donovan - Too many broken hearts

LucM schreef:
Zou White Stripes zich daadwerkelijk gebaseerd hebben op dit nummer van E&F?

Het zou me niets verbazen, Jack White is wel een fan van Nederland, geloof ik. Ze hebben natuurlijk een album vernoemd naar De Stijl en je ziet ook wel invloeden van Nederlandse kunst terug in sommige van hun video's.

Okee, inkoppertje:

David Guetta & Kelly Rowland's When Love Takes Over lijkt op... nee, is een letterlijke kopie van Coldplay's Clocks.

De Libresse reclame uit de jaren 90 met "Ain't seen that girl before"
lijkt verdacht veel op "The universal song" van "Kim Carnes" uit 1984.

YouTube - Libresse commercial from the 90s (Dutch)

De intro van "I'm on Fire" van 5000 Volts (1976) is duidelijk gejat van "Black is Black" van Los Bravos (1966).
YouTube - I'm on Fire - 5000 Volts
YouTube - Los Bravos - Black Is Black

Procol Harum - A whiter shade of pale

YouTube - Procol Harum - A whiter shade of pale 1967

is gebaseerd op 2 composities van Bach : Cantate BWV 156(sinfonia) en op...

YouTube - G線上のアリア  J.S.バッハ

Marvin Gaye and the Vandella - Hitch Hike (1962)

Velvet Underground & Nico - There She Goes Again (1967)

Stijn_Slayer
Dat eerste riffje inderdaad ja herman.

Wel meer dan dat hoor.

De gelijkenissen tussen het VU-nummer en Rolling Stones-cover uit 1965 zijn nog groter.

Aphex Twin - Matchsticks en Deaf Center - Thread

veel gelijkenis in hoofdmelodie
(vind het bij beide overigens zeer pakkend op een donkere mysterieuze manier)

Ik vind het begin ook sterk lijken op Because van The Beatles en...Because is ,
op zijn beurt en door Lennon zelf ook toegegeven, geinspireerd door de Mondscheinsonate van Beethoven .

YouTube - "because"-"the beatles" video clip

Belinda Carlisle - Heaven is a place on earth lijkt op Bon Jovi - Living on a prayer.

Volgens mij heeft Jon Bon Jovi dit ook ooit een keer genoemd. Was er niet echt blij mee.

"Free Four" van Pink Floyd (1972) heeft wat weg van "Spirit in the Sky" van Norman Greenbaum (1970)

YouTube - Pink Floyd - Free Four
YouTube - Spirit in the Sky Norman Greenbaum

"Jij Mag Altijd op mij Rekenen" van Isabelle A (1993) doet mij sterk denken aan "Human Touch" van Bruce Springsteen (1992).

YouTube - ISABELLE A -JIJ MAG ALTIJD OP ME REKENEN- 1993
YouTube - Human Touch - Bruce Springsteen

Gast
geplaatst: vandaag om 15:19 uur

geplaatst: vandaag om 15:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.