menu

Muziek / Algemeen / Meest invloedrijke artiesten

zoeken in:
avatar van lennon
Arrie schreef:
Een muzikant was hij misschien niet? Volgens mij speelde hij veel van de instrumenten in op zijn platen, produceerde hij bovendien zijn eigen platen en hield hij zich ook bezig met de arrangementen.


Dat hij meerdere instrumenten speelde is echt nieuw voor me. Waar haal je die info vandaan?

avatar van Arrie
lennon schreef:
(quote)


Dat hij meerdere instrumenten speelde is echt nieuw voor me. Waar haal je die info vandaan?

Ik wist het niet maar vroeg het me af naar aanleidng van jouw post, daarom ben ik de credits van zijn albums op Wikipedia gaan bekijken.
Daar vond ik het volgende:

Faith: George Michael – vocals, guitar, keyboards, bass, drums, all instruments on "I Want Your Sex Pt 1" and "Hard Day", most instruments on "Monkey", arranger, producer
Listen Without Prejudice: George Michael – producer, drums, percussion, guitars, bass, keyboards, horn arrangements
Older: George Michael – lead vocal, bass, keyboards, drums, percussion, programming, arranger, producer
Patience: George Michael – arranger, audio production, bass, design, drum programming, guitar, keyboards, piano, primary artist, producer, lead vocals

Is dit foutieve informatie? Misschien ben ik wat te snel op Wikipedia afgegaan hoor. Zal mijn cd van LWP er anders eens bijpakken.


avatar van Arrie
Was even vergeten dat ik Faith en Older ook op cd heb. Heb de boekjes even doorgebladerd en hij lijkt toch echt best wat instrumenten te bespelen.

avatar van Minneapolis
Ik weet wel dat hij een artiest was die graag achter de knoppen zat en er zelfs van hield lekker te pielen met sampletjes. Zoals hier met de overbekende "Funky drummer" break van James Brown, maar dan (vrij origineel) sterk vertraagd gebruikt in een wat ongebruikelijke song voor dit soort samples: Waiting For That Day (Studio 1990). Wellicht is dat meer iets voor zijn eigen topic.

Om meer op dit "meest invloedrijke artiesten" topic te komen: ik vind hem niet bijzonder invloedrijk (wat ook vaak moeilijk te bepalen is trouwens), maar er wel erg toe doen in de muziek geschiedenis.
Hij heeft gewoon veel te weinig gemaakt als je het mij vraagt. Jammer dat zijn ambitie zo afnam (leed onder zijn privé leven).

avatar van lennon
Arrie schreef:
Was even vergeten dat ik Faith en Older ook op cd heb. Heb de boekjes even doorgebladerd en hij lijkt toch echt best wat instrumenten te bespelen.


Ik heb ook al zijn werk, maar heb dat totaal gemist. Maar ik spit die boekjes ook niet echt helemaal door. Toch vaker doen naar nu blijkt dus. Dat vind ik alleen maar positief, want dat maakt de artiest george michael alleen maar completer. Blijft natuurlijk wel dat ie op het podium nooit met een instrument stond. Dus wat dat betreft is ie nog steeds die fantastische zanger.

Hoe dan ook... of ie invloed heeft op nieuwe artiesten? Neem bijvoorbeeld Sam Smith. Dat was bijna een kopie van hem uit de Faith periode. Komt hij ook openlijk voor uit. De vergelijking met een Prince , Bowie Jackson is niet te doen.
GM was gewoon een hele grote... dat lijkt me een feit.

avatar van deric raven
Bruno Mars is een mix van Michael Jackson, Prince, Stevie Wonder en George Michael.
Pop vermengt met Soul en Funk.

avatar van vigil
Minneapolis schreef:

Hij heeft gewoon veel te weinig gemaakt als je het mij vraagt. Jammer dat zijn ambitie zo afnam (leed onder zijn privé leven).

Toen hij nog midden in het artiestenleven stond heeft hij natuurlijk een enorme ruzie gehad met z'n platenlabel waardoor hij na Listen Without iets van 6 jaar niets heeft gedaan omdat hij boos was. Dat is wel zonde geweest want anders waren er misschien wel 2 platen verschenen.

avatar van vigil
deric raven schreef:
Bruno Mars is een mix van Michael Jackson, Prince, Stevie Wonder en George Michael.
Pop vermengt met Soul en Funk.

U legt de lat gelijk maar behoorlijk hoog

avatar van deric raven
Muzikaal gezien heeft hij goed naar deze artiesten geluisterd.

avatar van lennon
deric raven schreef:
Muzikaal gezien heeft hij goed naar deze artiesten geluisterd.


Prince en Jackson haal ik er ook uit, maar George Michael niet zozeer eigenlijk.

avatar van deric raven
De moves en de muziek van As, George Michael - As - YouTube

avatar van lennon
deric raven schreef:
De moves en de muziek van As, George Michael - As - YouTube


Maar As is van Stevie Wonder.....

avatar van deric raven
Dat weet ik ook wel, maar als je denkt dat die man in de clip Stevie Wonder is, dan heb je blijkbaar dezelfde handicap als meneer Wonder.

avatar van lennon
deric raven schreef:
Dat weet ik ook wel, maar als je denkt dat die man in de clip Stevie Wonder is, dan heb je blijkbaar dezelfde handicap als meneer Wonder.


In welke clip van Mars zie jij dezelfde bewegingen? (als dat al een invloed is.. meestal toch iets wat in de persoon zit..)

avatar van deric raven
Nee hoor, men wordt grotendeels gevormd door invloeden van buitenaf, dus ook maniertjes die over genomen worden, bewust of onbewust.
Ik zie George Michael als grote broer van Bruno Mars; dezelfde swing.

avatar van Minneapolis
Daar is die Bruno dan klaar mee. Ik vind het niet zo relevant, maar als George Michael iets niet kon dan was het dansen. Maar in de jaren 80 moest het zo nodig omdat alle grote sterren wél zo'n show opvoerden. Volgens mij was hij maar wat blij met die barkruk later.

avatar van lennon
Minneapolis schreef:
Daar is die Bruno dan klaar mee. Ik vind het niet zo relevant, maar George Michael iets niet kon dan was het dansen. Maar in de jaren 80 moest het zo nodig omdat alle grote sterren wél zo'n show opvoerden. Volgens mij was hij maar wat blij met die barkruk later.


Ben geen dans kenner, maar ik vond t altijd mooi om te zien dat juist hij een hele eigen manier van bewegen had, die ik nog nooit bij een ander heb gezien (ook niet bij Mars)

In een schaduw, van de achterkant, één of twee bewegingen en je wist dat het GM was.

Volgens David Bowie zijn niet The Beatles maar The Velvet Underground de invloedrijkste band aller tijden. Ik denk dat ze beide op een geheel eigen manier invloedrijk waren. In feite denk ik dat alle pop/rock is terug te voeren op drie artiesten/bands:

Little Richard: zonder hem geen James Brown, The Beatles, The Rolling Stones, Otis Redding, Jimi Hendrix, Sly Stone of Prince om er maar een paar evidente gevallen te noemen. Hij bracht niet alleen rock 'n' roll in z'n opwindendste vorm maar ook het showelement zoals dat de pop zou gaan definiëren: het versmelten van alle categoriën zoals mannelijk en vrouwelijk, hetero en homo, blank en zwart, gospel en rock 'n' roll, het hemelse en het wereldse. De kerk werd seks en seks werd de kerk. Overigens, voor Elvis Presley geldt natuurlijk min of meer hetzelfde, maar bij Elvis ontbreekt die zo voor pop kenmerkende androgynische ambiguïteit. Ik zie Elvis meer als de popularisator in plaats van de innovator.

The Beatles bewezen dat rock 'n' roll een blijvertje was waarbij zij als geen ander tevens nieuwe muzikale paden zochten en brachten waarbij ze alle denkbare invloeden, van Indiase muziek tot Stockhausen, absorbeerden. Sinds Sgt. Pepper traden ze niet meer op, ook omdat hun muziek niet meer live kon worden gespeeld omdat ze de studiomogelijkheden ten volle benutten. Hun muziek liet zien dat de mogelijkheden onbegrensd waren, zowel muzikaal als maatschappelijk. Zij belichamen met hun boodschap van liefde en geestverruiming (LSD) aldus het optimisme en idealisme van de jaren '60.

The Velvet Underground verhieven eveneens rock 'n' roll tot kunst maar in een omgekeerde richting: geen boodschap van liefde en onbegrensde (studio)mogelijkheden maar een cynische boodschap van heroïne, geweld en dreinende twee-akkoorden-herrie. The Velvets 'were keeping it real' en hun unheimische, vervreemdende muziek ademt de postmoderne, lege maatschappij van 'na de orgie'. No Future, noemden de punks hun boodschap in het kielzog van The Velvet Underground. En passend bij die tegenstelling met The Beatles is ook de garage-sound en de twee akkoorden die iedereen kan naspelen: dat is de reden waarom David Bowie kan beweren dat niet The Beatles maar The Velvet Underground de meest invloedrijke band uit de geschiedenis is: niemand kon The Beatles naspelen (zelfs The Beatles zelf niet) maar iedereen kan The Velvet Underground naspelen. En aldus begonnen alle 30.000 mensen die The Velvet Underground & Nico hadden gekocht zelf een band, zoals Brian Eno beweerde, en begon zo de revolutie van The Velvet Underground in de popgeschiedenis.

Een speciale vermelding geef ik Captain Beefheart, omdat hij erin slaagde nog iets nieuws te brengen, namelijk blues injecteren met free jazz die precies daarom onnavolgbaar en niet na te spelen is. Zijn invloed is daarom strikt genomen nihil maar als muzikaal avonturisme en eigenzinnigheid is zijn geest in vele bands en artiesten aanwezig, van Tom Waits tot Nick Cave.

avatar van Michiel Cohen
Deze hoort er ook bij. Niet echt bekend bij het grote publiek volgens mij. Heeft veel bijgedragen aan de ontwikkeling van het mixen.
King Tubby - Wikipedia - en.wikipedia.org


avatar van Michiel Cohen
Volgens mijn info de eerste samenwerking tussen een traditionele Flamenco zanger en een rockband. Enrique Morente - Wikipedia - en.wikipedia.org


Gast
geplaatst: vandaag om 17:11 uur

geplaatst: vandaag om 17:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.