Muziek / Algemeen / Meest invloedrijke artiesten
zoeken in:
0
geplaatst: 27 december 2006, 13:58 uur
Wie zijn volgens jullie de meest invloedrijke artiesten? Ik schud de volgende namen uit mijn mouw:
The Beatles
Uitleg overbodig.
Kraftwerk
Act die electronische muziek introduceerde bij het mainstream publiek. Daarnaast maakten ze zelf drumcomputers en andere electronische instrumenten.
The Velvet Underground
Hun debuut was eigenlijk de eerste kennismaking met de zelfkant van de maatschappij.
The Stooges
Eigenlijk de eerste punkband. Zorgde vooral qua attitude voor een hele verandering
Elvis
'Before Elvis, there was nothing'
John Lennon
Marvin Gaye
Was de grootste Motown ster en zorgde er mede voor dat Soul een grote stroming werd.
Dit is natuurlijk bijlange na niet compleet, maar ik weet nu eenmaal niet alles van de muziekgeschiedenis.
The Beatles
Uitleg overbodig.
Kraftwerk
Act die electronische muziek introduceerde bij het mainstream publiek. Daarnaast maakten ze zelf drumcomputers en andere electronische instrumenten.
The Velvet Underground
Hun debuut was eigenlijk de eerste kennismaking met de zelfkant van de maatschappij.
The Stooges
Eigenlijk de eerste punkband. Zorgde vooral qua attitude voor een hele verandering
Elvis
'Before Elvis, there was nothing'
John Lennon
Marvin Gaye
Was de grootste Motown ster en zorgde er mede voor dat Soul een grote stroming werd.
Dit is natuurlijk bijlange na niet compleet, maar ik weet nu eenmaal niet alles van de muziekgeschiedenis.
0
luisteraart
geplaatst: 27 december 2006, 14:03 uur
Ik lees de laatste dagen niet anders dan dat dat James Brown is, dus die zou zeker een vermelding verdienen, lijkt me.
"Zonder James Brown geen danspasjes van Jagger en Jackson"
"Zonder James Brown geen funkmuziek"
"Zonder James Brown zou de hiphop heel anders klinken"
"James Brown, Godfather of Soul, Forefather of Hiphop"
"Zonder James Brown geen danspasjes van Jagger en Jackson"
"Zonder James Brown geen funkmuziek"
"Zonder James Brown zou de hiphop heel anders klinken"
"James Brown, Godfather of Soul, Forefather of Hiphop"
0
geplaatst: 27 december 2006, 14:07 uur
Op hiphopgebied zeker weten Dr. Dre, Public Enemy en Wu-Tang Clan.
0
eazyfan
geplaatst: 27 december 2006, 14:09 uur
Eazy-E deels ook wel, hij starte Ruthless waardoor N.W.A gangsta rap groot maakte en Dre dus ook.
0
geplaatst: 27 december 2006, 14:19 uur
Dre, en niet alleen op hiphopgebied. De halve top 40 is naar hem terug te herleiden.
0
geplaatst: 27 december 2006, 14:59 uur
Elvis Presley
The Beatles
The Rolling Stones
The Who
Pink Floyd'
Queen
Chuck Berry
James Brown
The Sex Pistols
The Smiths
The Beatles
The Rolling Stones
The Who
Pink Floyd'
Queen
Chuck Berry
James Brown
The Sex Pistols
The Smiths
0
geplaatst: 27 december 2006, 15:08 uur
Bono van U2 (zowel politiek als muzikaal)
Jimmi Hendrix
Led Zeppelin
The Rolling Stones
Bob Marley
@Jordy welke verband ligt er tussen dr. Dre en de top 40?
Jimmi Hendrix
Led Zeppelin
The Rolling Stones
Bob Marley
@Jordy welke verband ligt er tussen dr. Dre en de top 40?
0
geplaatst: 27 december 2006, 15:10 uur
Pearl Jam (als je kijkt naar het aantal Eddie Vedder wanabees)
0
geplaatst: 27 december 2006, 15:11 uur
0
geplaatst: 27 december 2006, 15:19 uur
Lijstje van Scaruffi, rockhistoricus:
1. Chuck Berry
2. Velvet Underground
3. Rolling Stones
4. Neil Young
5. Ramones
6. Bob Dylan
7. Captain Beefheart
8. Can
9. Pere Ubu
10. Bruce Springsteen
11. Pink Floyd
12. Byrds
(Dit is dus een lijstje dat van toepassing is op ROCKmuziek)
Ik kan mij hier wel in vinden, al mis ik Hendrix.
1. Chuck Berry
2. Velvet Underground
3. Rolling Stones
4. Neil Young
5. Ramones
6. Bob Dylan
7. Captain Beefheart
8. Can
9. Pere Ubu
10. Bruce Springsteen
11. Pink Floyd
12. Byrds
(Dit is dus een lijstje dat van toepassing is op ROCKmuziek)
Ik kan mij hier wel in vinden, al mis ik Hendrix.
0
geplaatst: 27 december 2006, 15:33 uur
Namen die vaak vallen:
David Bowie
The Beatles
Bob Dylan
Kraftwerk
The Sex Pistols
Elvis Prestley
Brian Eno
Stevie Wonder
Marvin Gaye
Stooges
Ramones
En zo nog wel een dozijn schat ik.. tsja, wat is invloed?
David Bowie
The Beatles
Bob Dylan
Kraftwerk
The Sex Pistols
Elvis Prestley
Brian Eno
Stevie Wonder
Marvin Gaye
Stooges
Ramones
En zo nog wel een dozijn schat ik.. tsja, wat is invloed?
0
geplaatst: 27 december 2006, 15:36 uur
je hoeft ook geen fan te zijn van The Beatles maar je kunt niet ontkennen dat ze geen enorme invloed hebben gehad op de (muziek)wereld.
Net als dat ik Bono van U2 noemde, ik hou er niet zo van maar hij heeft wel enorm veel invloed.
0
geplaatst: 27 december 2006, 15:38 uur
Net als Elvis en de Beatles in de popmuziek was Louis Armstrong eerder de man die jazz populair heeft gemaakt dan dat hij ook werkelijk bijzonder invloedrijk was. Het is algemeen geaccepteerd dat Duke Ellington veruit de invloedrijkste jazzmuzikant was.
0
geplaatst: 27 december 2006, 15:40 uur
Paalhaas schreef:
Net als Elvis en de Beatles in de popmuziek was Louis Armstrong eerder de man die jazz populair heeft gemaakt dan dat hij ook werkelijk bijzonder invloedrijk was. Het is algemeen geaccepteerd dat Duke Ellington veruit de invloedrijkste jazzmuzikant was.
dat is dan toch de grootste invloed: de muziekstroom populair maken?(quote)
0
geplaatst: 27 december 2006, 15:42 uur
martvis schreef:
je hoeft ook geen fan te zijn van The Beatles maar je kunt niet ontkennen dat ze geen enorme invloed hebben gehad op de (muziek)wereld.
Net als dat ik Bono van U2 noemde, ik hou er niet zo van maar hij heeft wel enorm veel invloed.
(quote)
Op puur muzikaal vlak vind ik dat een dubieuze uitspraak. De status van wereldster/bekendste band ooit wordt wel vaker verward met invloedrijk zijn.
0
geplaatst: 27 december 2006, 15:45 uur
ettettummu schreef:
volgens mij hebben Beatles en Dylan Bono (U2) beinvloed.
volgens mij hebben Beatles en Dylan Bono (U2) beinvloed.
Dat zullen ze vast wel gedaan hebben, of Bono zich daar nu wel of niet bewust van is. Wel denk ik dat via Bono veel mensen weer beinvloed worden dmv muziek.
Dylan en the Beatles kunnen op die manier de grootste invloed op de muziekstroming gehad hebben of op de muziekluisteraars.
Als muzikant kun je dus verschillende invloeden hebben en beinvloedt worden, en wij noemen degenen met de grootste invloeden.
0
geplaatst: 27 december 2006, 15:45 uur
Dat is inderdaad hun grootste invloed. Maar op muzikaal vlak is dat eigenlijk maar een bijkomstigheid.
0
geplaatst: 27 december 2006, 15:49 uur
martvis schreef:
Dat zullen ze vast wel gedaan hebben, of Bono zich daar nu wel of niet bewust van is. Wel denk ik dat via Bono veel mensen weer beinvloed worden dmv muziek.
Dylan en the Beatles kunnen op die manier de grootste invloed op de muziekstroming gehad hebben of op de muziekluisteraars.
Als muzikant kun je dus verschillende invloeden hebben en beinvloedt worden, en wij noemen degenen met de grootste invloeden.
...vandaar dat ik er niet meer dan 4 opnoem:(quote)
1 voor het Jazz populair te maken (toch de oudste populaire muziekstroom)
1 voor de popmuzikant
1 voor de popmuziek
1 voor de boodschap
0
geplaatst: 27 december 2006, 15:54 uur
Paalhaas schreef:
Dat is inderdaad hun grootste invloed. Maar op muzikaal vlak is dat eigenlijk maar een bijkomstigheid.
ben ik het gedeeltelijk mee eens.(quote)
pas als iets 'vernieuwends' wordt opgepikt heeft het invloed.
d'r zal dus ook een hoop 'vernieuwends' links blijven liggen, of gelegen hebben.
dus, degene die het populair/bekend mag zich invloedrijk noemen; als dit degene is die het ook allemaal bedenkt:

0
MetalDex
geplaatst: 27 december 2006, 16:36 uur
Chuck Berry: godfather van de Rock'n'Roll (wie heeft het hier nu over Elvis :S)
Led Zeppelin en Black Sabbath: stichters van de metal
en een eervolle vermelding voor John Mayall: zelf is hij nu niet meer zo bekend, maar er zijn veel grote artiesten die met hem samen hebben gespeeld vlak voordat ze doorbraken: Eric Clapton, Peter Green, John McVie en Mick Fleetwood (laatse drie zaten later in Fleetwood Mac), Mick Taylor en Walter Trout.
Led Zeppelin en Black Sabbath: stichters van de metal
en een eervolle vermelding voor John Mayall: zelf is hij nu niet meer zo bekend, maar er zijn veel grote artiesten die met hem samen hebben gespeeld vlak voordat ze doorbraken: Eric Clapton, Peter Green, John McVie en Mick Fleetwood (laatse drie zaten later in Fleetwood Mac), Mick Taylor en Walter Trout.
0
geplaatst: 27 december 2006, 17:11 uur
Joy4ever schreef:
Dat was Led Zeppelin!
(quote)
Dat was Led Zeppelin!

Black Sabbath!: BLACK SABBATH 1970
see it?

Wellicht de eerste band die in 1 nummer GOD en SATAN durfde gebruiken en een omgekeert kruis op de achterkant zette.

En daarnaast heb je nog "the beatles" for making Rock.
gemaster schreef:
The Stooges
Eigenlijk de eerste punkband. Zorgde vooral qua attitude voor een hele verandering_
The Stooges
Eigenlijk de eerste punkband. Zorgde vooral qua attitude voor een hele verandering_
Waran dat niet the sex pistols ?
0
geplaatst: 27 december 2006, 18:04 uur
MetalDex schreef:
Ik noem Elvis niet als zijnde uitvinder van de rock 'n roll.
Net zo min als dat Chuck Berry de uitvinder was!!!
Elvis was wel degene die blanke muziek (lees: Country) en Rhythm & Blues (zwarte muziek) vermengde tot iets "eigens" (Popmuziek, dus)
Elvis maakte in feite zwarte muziek.
En de zwarte muziek populair bij de blanken/jeugd.
Dàt was de invloed van Elvis!!!
Wat betreft muziek iets "eigens" maken kan alleen Jerry Lee Lewis enigszins met hem vergeleken worden.
...maar er kan d'r maar één de eerste (of meest invloedrijk) zijn.
0
geplaatst: 27 december 2006, 18:51 uur
Van Kraftwerk via Juan Atkins/Kevin Saunderson/Derrick May naar letterlijk *alle* house/techno en alle sub- en zijstromingen die je vandaag de dag hoort.
* denotes required fields.