MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / De MuMe-Mixtape Cirkel (mixtapes, eigen verzamelaars, etc.)

zoeken in:
Even een balletje opgooien:

Ik vroeg me af of hier nog mensen zijn die bekend zijn met het fenomeen 'mixtape'?

Van Wikipedia:

A mixtape is a compilation of songs and or tracks (typically copyrighted music taken from other sources) recorded in a specific order, traditionally onto a compact audio cassette.

[...]

A mixtape, which usually reflects the musical tastes of its compiler, can range from a casually selected list of favorite songs, to a conceptual mix of songs linked by a theme or mood, to a highly personal statement tailored to the tape's intended recipient. Essayist Geoffrey O'Brien has called the personal mixtape "the most widely practiced American art form,"[1] and many mixtape enthusiasts believe that by carefully selecting and ordering the tracks in a mix, an artistic statement can be created that is greater than the sum of its individual songs, much as an album of pop music in the post-Beatles era can be considered as something more than a collection of singles.

In het verleden heb ik dat veel gedaan en het leek me wel leuk een projectje met mixtapes op MuMe te organiseren, als er genoeg animo voor is, tenminste. Ik stel me erbij voor dat we een aantal mensen verzamelen, die allemaal een mixtape (CD) maken en we die naar elkaar doorsturen. Het lijkt me het handigst dit in een 'cirkel' te doen, dus persoon 1 stuurt zijn mix naar persoon 2, persoon 2 die van hem naar 3, 3 naar 4, etc. Na een week of 2 worden alle mixes dan weer verder gestuurd (dus de mix van persoon 1 wordt door persoon 2 doorgestuurd naar persoon 3, etc.), totdat je aan het eind van de cirkel je eigen mix weer terugkrijgt.

Om het leuker te maken is een terugkoppeling in de vorm van een recensie ook wel wat waard, zodat je weet of je creatie een beetje in goede aarde valt.

Natuurlijk is het niet zo snel en handig als soulseek, maar het is wel een stuk charmanter. En wellicht ontdek je nog dingen die je uit jezelf niet zou downloaden. Bovendien kun je je ook je creativiteit botvieren op een eventueel hoesje, mocht je daar zin in hebben.

En misschien leuk, ter achtergrond en/of inspiratie:

[links verwijderd]

Lijkt me tof. Ik maak graag mixtapes, inclusief artwork enzo. Paar jaar geleden deed ik mee met de maandelijkse 3voor12 swaps, leuk om te doen. Tegenwoordig enkel nog voor bekenden en digitaal voor moteldemoka.com. Maar als er een MuMe cirkel wordt georganiseerd dan doe ik zeker mee!

Tof boek trouwens van Thurston Moore! Bedankt voor de tip, die kende ik nog niet, binnenkort even bestellen.

Ruby1966
Nou ja, toevallig heb ik me vorige week al aangemeld bij een andere cirkel.....
Vóór 14 februari ga ik mijn eerste mixtape maken..met als thema..hoe kan het ook anders met die datum: "Valentijn".
Aan 2 cirkels meedoen wordt me een beetje teveel van het goede, maar hartstikke leuk dat er hier ook 1 wordt opgestart.
Kan ik altijd nog uitwijken als het met die andere uiteindelijk niets wordt

Goed, laten we dan maar 's gaan kijken hoe het staat met de animo.

1. Herman
2. Bubbachups
3.
4.
5.
etc.

sxesven
Ik vind het een geweldig plan. Count me in!

Yak
Komt het er misschien uiteindelijk toch van, Herman.

1. Herman
2. Bubbachups
3. Yak
4. Sxesven
5.

Ruby1966 schreef:
Nou ja, toevallig heb ik me vorige week al aangemeld bij een andere cirkel.....
Vóór 14 februari ga ik mijn eerste mixtape maken..met als thema..hoe kan het ook anders met die datum: "Valentijn".
Aan 2 cirkels meedoen wordt me een beetje teveel van het goede, maar hartstikke leuk dat er hier ook 1 wordt opgestart.
Kan ik altijd nog uitwijken als het met die andere uiteindelijk niets wordt

Als we geen thema voor de MuMe cirkel doen dan kun je natuurlijk altijd je valentijn cd'tje ook hier gebruiken.

Maar als we wel een thema doen dan toch graag iets originelers dan valentijnsdag zeg!

Vaak wordt het thema in woorden uitgedrukt (valentijnsdag, herfst, go-kill-yourself, sex, voor-in-de-atuo, etc), maar het lijkt me ook wel eens leuk als het thema niet direct in woorden wordt uitgedrukt, maar bijvoorbeeld een foto is. De interpretatie van die foto ligt dan bij jezelf waardoor je ook wat meer creativiteit er in kwijt kunt. De één maakt er wellicht een soundtrack van met bijbehorende filmposter, de ander interpreteert het als een foto uit het familiealbum en geeft er middels de playlist een eigen draai aan en weer een ander presenteert het wellicht als foto in een krantenartikel met bijbehorend verhaal en ondersteunende muziek. Ik verzin maar wat, maar vaak is het wel zo (zowel voor degene die maakt als ontvangt) hoe creatiever hoe leuker.

Dat idee van bubbachups klinkt wel interessant. Als het gewoon via SoulSeek gaat doe ik wel mee.

Ik dacht niet direct aan een thema, maar dat kan natuurlijk ook.

En ik wilde het dus niet via soulseek doen.

@Yak: inderdaad.

Leuk idee. Ik wil wel meedoen.

Anders is het eigenlijk hetzelfde als die top 10en die op SoulSeek circuleren, daar heb jij toch ook aan meegedaan?.

1. Herman
2. Bubbachups
3. Yak
4. Sxesven
5. L_T_B

Ik heb er nog wel een aantal klaarliggen.

handsome_devil
Leuk idee!

1. Herman
2. Bubbachups
3. Yak
4. Sxesven
5. L_T_B
6. handsome devil

Sietse
ik wil mee doen, maar met een thema vind ik ook weer zoiets.

1. Herman
2. Bubbachups
3. Yak
4. Sxesven
5. L_T_B
6. handsome devil
7. Sietse

ik doe ook wel mee

1. Herman
2. Bubbachups
3. Yak
4. Sxesven
5. L_T_B
6. handsome devil
7. Sietse
8. Scientist

herman schreef:

Centraal thema hoeft niet persé. Decentraal kan natuurlijk ook, als ieder z'n eigen thema heeft dan is dat ook prima. Wie een beetje creatief is die verzint vast iets leuk. Maar ik denk dat niemand zit te wachten op een cd'tje dat volkomen themaloos is en waarbij de nummers als los zand bij elkaar gegooid zijn, zelfs Sietse niet.

sxesven
En een thema is op zich juist wel weer een uitdaging - en houvast. Ik zou er in ieder geval niets verkeerd aan vinden; dat foto-idee klinkt ook wel tof. In ieder geval handig als je je ergens op oriënteert inderdaad, centraal danwel individueel. Tien geniale songs bij elkaar maakt natuurlijk nog geen goeie mixtape.

Ik wil dus ook wel meedoen

1. Herman
2. Bubbachups
3. Yak
4. Sxesven
5. L_T_B
6. handsome devil
7. Sietse
8. Scientist
9. Jazper

1. Herman
2. Bubbachups
3. Yak
4. Sxesven
5. L_T_B
6. handsome devil
7. Sietse
8. Scientist
9. Jazper
10. luc011190

Ik wil ook wel meedoen
Mij lijkt het het leukst zonder regels, beperkingen of thema's. Gewoon lekker vrij zijn en creatief doen. Het is wel het leukst natuurlijk als iedereen probeert wat aan het artwork te doen en de mixtape met een dusdanige structuur opbouwt dat het ook een beetje toegankelijk is voor mensen die niet zo bekend zijn met het desbetreffende genre.

Het lijkt me ook het mooist als er per mixtape een apart topic geopend wordt. In dit topic wordt dan niet 'slap geouwehoerd', maar komen 9 mooie recensies te staan. Zodat je straks, als prima impressie, 10 topics à 9 recensies hebt

Leuk idee!!

1. Herman
2. Bubbachups
3. Yak
4. Sxesven
5. L_T_B
6. handsome devil
7. Sietse
8. Scientist
9. Jazper
10. luc011190
11. levenvergeten

Sietse
bubbachups schreef:
(quote)

Centraal thema hoeft niet persé. Decentraal kan natuurlijk ook, als ieder z'n eigen thema heeft dan is dat ook prima. Wie een beetje creatief is die verzint vast iets leuk. Maar ik denk dat niemand zit te wachten op een cd'tje dat volkomen themaloos is en waarbij de nummers als los zand bij elkaar gegooid zijn, zelfs Sietse niet.

Je zegt ongeveer wel wat ik denk...decentraal thema.

Ik wil gewoon zelf een thema bedenken en daar dan iets om heen doen...het moet inderdaad geen losse bende muziekjes zijn.

BoordAppel schreef:
(quote)

Anders is het eigenlijk hetzelfde als die top 10en die op SoulSeek circuleren, daar heb jij toch ook aan meegedaan?.

Klopt, maar dat vond ik toch minder leuk. Daarbij zou ik bij een eigen verzamelaar niet lukraak mijn 10 favoriete nummers erop zetten, maar er een geheel van proberen te maken.

Verder een goed idee van Luc.

En ik ben blij dat het zo goed loopt met de inschrijvingen. Ik wilde mensen nog een weekje de kans geven zich in te schrijven, dan kunnen we daarna los.

Even kijken of ik het goed begrepen heb.

'Er wordt een soort van cirkel gemaakt, waardoor je dus altijd van dezelfde persoon een cd krijgt en er altijd naar dezelfde persoon één opstuurd. (Hoe lang mag je de cd dan houden? 1 week lijkt me wel echt te kort. 2 of 3 misschien). Dan duurt het spel, met deze deelnemers, 20 of 30 weken. Het spel is weer afgelopen als je eigen cd terugkomt en dus alle cd's bij je langs zijn gekomen.'

Sietse
1 week is toch lang genoeg...je kunt de cd eventueel kopiëren.

Om te voorkomen dat dit interessante idee (in mijn ogen in ieder geval) doodbloedt zal ik maar eens met een concreet voorstel komen.

In eerste instantie zal een iemand (ikzelf dus) de deelnemers willekeurig aan elkaar koppelen. Dit gebeurd dus per twee. Jan maakt een cd’tje voor Piet en Piet maakt een cd’tje voor Jan. Om meer onbevangen naar de muziek te luisteren zal er geen tracklist (afspeellijst) bij de betreffende mix worden gevoegd. Op deze manier kan je zonder vooroordelen naar je ontvangen cd’tje luisteren. En je zal zien dat het best lastig is om het een en ander te herkennen. Zo’n cd’tje is natuurlijk niet compleet zonder een (optioneel) hoesje. Dus ook daarin kan je je creativiteit uiten. Om de mixtapejes toch een soort van uniform thema te geven, geef ik jullie deze foto als inspiratie.

(afbeelding)

Je kan hem interpreteren zoals jij dat wilt, maar als je toch iets compleet anders bent is dat natuurlijk ook mogelijk. Deze foto dient alleen ter inspiratie. Mochten er mensen zijn die interesse hebben dan kunnen ze mij een pm’etje sturen met hun (voor)naam en emailadres. Volgende week zal ik dan de koppels bekend maken zodat je ook daadwerkelijk aan de slag kan gaan. De koppels zal ik per email op de hoogte stellen zodat ze zelf de benodigde adresgegevens kunnen uitwisselen.

Enfin, ik hoop dat er enige animo is voor dit idee. Ik zie de reacties in ieder geval met belangstelling tegemoet.

Leuk.

1. Herman
2. Bubbachups
3. Yak
4. Sxesven
5. L_T_B
6. handsome devil
7. Sietse
8. Scientist
9. Jazper
10. luc011190
11. levenvergeten
12. KoenR

Sietse
^zie dat lijstje...
en ik dacht dat het plan anders was...nl. jantje stuurt naar pietje, pietje stuurt naar marietje en marietje stuurt naar jantje.

ik geloof niet dat ik mee ga doen, maar even voor de duidelijkheid.
Dit gaat dus niet digitaal, maar gewoon echt over de post?

Dat is wel de bedoeling ja.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:15 uur

geplaatst: vandaag om 20:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.