Muziek / Algemeen / Gezocht: Middeleeuwse klanken/muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 7 maart 2007, 17:16 uur
Ik ben een groot liefhebber van middeleeuwse klanken/muziek en ben daarom op zoek naar nummers met zo'n echte oude sound.
Ik heb al;
Mike Oldfield met In Dulci Jubilo, Blue Peter en Portsmouth
ABBA met The Piper
Tff met The Marauders
Als jullie er nog meer weten, heel hartelijk bedankt!
Groeten, OldSkool
Ik heb al;
Mike Oldfield met In Dulci Jubilo, Blue Peter en Portsmouth
ABBA met The Piper
Tff met The Marauders
Als jullie er nog meer weten, heel hartelijk bedankt!

Groeten, OldSkool
0
geplaatst: 8 maart 2007, 13:55 uur
Beste OldSkool,
Een band als "Gryphon" moet je dan toch zeker weten te waarderen.
Laat me even weten wat je ervan vind.
Een band als "Gryphon" moet je dan toch zeker weten te waarderen.
Laat me even weten wat je ervan vind.
0
luisteraart
geplaatst: 8 maart 2007, 13:57 uur
herman schreef:
Dead Can Dance - Within The Realms Of A Dying Sun
Dead Can Dance - Within The Realms Of A Dying Sun
En Aion van dezelfde band natuurlijk.
0
geplaatst: 8 maart 2007, 15:08 uur
Corvus Corax is een onvervalst Middeleeuws orkest, misschien heb je er wat aan.
0
Sietse
geplaatst: 8 maart 2007, 16:17 uur
mensen, mensen, mensen waar hebben we het over. Stop die onzin.
Als je middeleeuwse klanken wil zul je, je toch echt gewoon in de klassieke muziek moeten gaan verdiepen en niet die zooi die hier wordt aangeraden (op enkele uitzonderingen na)
Om een start te geven waar je kunt zoeken:
Guillaume Dufay en Hildegard von Bingen.
Beide is laat middeleeuws/vroeg barok.
Verder zijn er legio aan zeer goedkope verzamelaars uitgekomen in de serie van Naxos.
bijv. Chominciamento di Gioia (Virtuose dance-music from the time of Boccaccio's Decamerone)
Als je middeleeuwse klanken wil zul je, je toch echt gewoon in de klassieke muziek moeten gaan verdiepen en niet die zooi die hier wordt aangeraden (op enkele uitzonderingen na)
Om een start te geven waar je kunt zoeken:
Guillaume Dufay en Hildegard von Bingen.
Beide is laat middeleeuws/vroeg barok.
Verder zijn er legio aan zeer goedkope verzamelaars uitgekomen in de serie van Naxos.
bijv. Chominciamento di Gioia (Virtuose dance-music from the time of Boccaccio's Decamerone)
0
geplaatst: 8 maart 2007, 16:47 uur
Toch nog een aanvulling. Meestal wordt de folk niet tot de klassieke muziek gerekend. Neemt niet weg dat folk minstens zo ver terug gaat als de klassieken. 
Weliswaar niet feitelijk uit de middeleeuwen, maar dan toch wel vlak daarna en vast wel behorend tot de stijl die Oldskool zoekt zijn de composities van Turlough O'Carolan. Bijna elke Ierse Folkgroep heeft composities van hem op het repertoire. Twee Albums waar stukken van hem op staan zijn mijn top 10 album van Orion en deze van The Chieftains
In midi: Carolan's Welcome. Beetje lullig sampletje, maar het geeft een idee. Carolan's welcome staat dus ook uitgevoerd op het Chieftains album.

Weliswaar niet feitelijk uit de middeleeuwen, maar dan toch wel vlak daarna en vast wel behorend tot de stijl die Oldskool zoekt zijn de composities van Turlough O'Carolan. Bijna elke Ierse Folkgroep heeft composities van hem op het repertoire. Twee Albums waar stukken van hem op staan zijn mijn top 10 album van Orion en deze van The Chieftains
In midi: Carolan's Welcome. Beetje lullig sampletje, maar het geeft een idee. Carolan's welcome staat dus ook uitgevoerd op het Chieftains album.
0
geplaatst: 9 maart 2007, 21:19 uur
Oké, dit is wel aardig wat stof. Ik zal eens luisteren.
Misschien moet ik erbij melden dat mijn voorkeur uitgaat naar zoveel mogelijk instumentaal. Het beperkt allicht de keus, maar als er zang bij zit is dat op zich geen probleem 
Misschien moet ik erbij melden dat mijn voorkeur uitgaat naar zoveel mogelijk instumentaal. Het beperkt allicht de keus, maar als er zang bij zit is dat op zich geen probleem 
0
geplaatst: 11 maart 2007, 08:06 uur
Dead can dance heeft veel van die invloeden inderdaad die middeleeuws georienteerd zijn, majesteus mooi.
Toch als het er echt op aankomt herken ik meeste geschiedenis in het album 'Aion' (zoals eerder genoemd hiero). Met 'Within the realm...' proef ik ook wel het middeleeuwse aspect maar dan meer met nadruk op het werkelijk Gothische.
Maar als 't op het echt middeleeuwse dient neer te komen, dan kom ik bij 'The fire Sermon' van the Violet hour. Het is het enige album van ze dat ik ken, en naar het eruitziet is dit ook de enige die ze ooit hebben gemaakt (such a shame....). Maar enfin, de muziek is symfonisch en het klinkt zelfs bijna of de band met een tijdmachine vanuit de tijd van koning Arthur naar deze tijd is gereisd, direct uit de middeleeuwen. Voor een middeleeuws-muziek-liefhebber een lust voor de oren, beslist. Bij het luisteren waan je jezelf echt even in een tijd met ridders en kastelen.
Toch als het er echt op aankomt herken ik meeste geschiedenis in het album 'Aion' (zoals eerder genoemd hiero). Met 'Within the realm...' proef ik ook wel het middeleeuwse aspect maar dan meer met nadruk op het werkelijk Gothische.
Maar als 't op het echt middeleeuwse dient neer te komen, dan kom ik bij 'The fire Sermon' van the Violet hour. Het is het enige album van ze dat ik ken, en naar het eruitziet is dit ook de enige die ze ooit hebben gemaakt (such a shame....). Maar enfin, de muziek is symfonisch en het klinkt zelfs bijna of de band met een tijdmachine vanuit de tijd van koning Arthur naar deze tijd is gereisd, direct uit de middeleeuwen. Voor een middeleeuws-muziek-liefhebber een lust voor de oren, beslist. Bij het luisteren waan je jezelf echt even in een tijd met ridders en kastelen.
0
geplaatst: 11 maart 2007, 08:09 uur
Miranda Sex Garden - Madra (1991)
Clannad - "Legend" (1984)
en alles van Blackmore's Night
Clannad - "Legend" (1984)
en alles van Blackmore's Night
0
geplaatst: 11 maart 2007, 14:21 uur
Middeleeuws?
Corvus Corax, zoals eerder genoemd. In datzelfde jasje Cornix Maledictum. Leuke muziek, gatalenteerde doedelzakspelers, echter heb ik dat hele wereldje nooit begrepen. Net als in Omnia. Beetje een vies, nep, sfeertje. Geschminkte gezichten, zwarte ogen, gekleurde lenzen, zwart/rood haar, gothics? Ik weet het niet. Soms wel leuke muziek.
Verder mogen we uiteraard Hailander, van Nederlandse bodem niet vergeten. Jeroen de Groot is een geweldige doedelzakspeler, erg aardige man uit omgeving Uitgeest.
Hailander speelt veel oud Nederlandse liederen. Leuk om te horen.
Corvus Corax, zoals eerder genoemd. In datzelfde jasje Cornix Maledictum. Leuke muziek, gatalenteerde doedelzakspelers, echter heb ik dat hele wereldje nooit begrepen. Net als in Omnia. Beetje een vies, nep, sfeertje. Geschminkte gezichten, zwarte ogen, gekleurde lenzen, zwart/rood haar, gothics? Ik weet het niet. Soms wel leuke muziek.
Verder mogen we uiteraard Hailander, van Nederlandse bodem niet vergeten. Jeroen de Groot is een geweldige doedelzakspeler, erg aardige man uit omgeving Uitgeest.
Hailander speelt veel oud Nederlandse liederen. Leuk om te horen.
0
geplaatst: 15 maart 2007, 15:18 uur
Ik heb eens een paar van de genoemde beluisterd, maar ik vond die over het algemeen te modern. Meer gothisch. Jammer is wel dat ik een deel van de genoemden nergens kan vinden.
Maar...Ik blijf zoeken
Groeten, OldSkool
Maar...Ik blijf zoeken

Groeten, OldSkool
0
geplaatst: 15 maart 2007, 16:13 uur
Wat zoek je precies eigenlijk.
Ik heb veel CD's met 'middeleeuwse' muziek uit Frankrijk/Duitsland en Scandinavië. Veelal muziek met doedelzakken; Franse doedelzakken [Cornemuse], duitse Sackpfeife, Zweedse Säckpipa of Hollandse/Vlaamse doedelzakmuziek.
Allemaal met een middeleeuwse 'sfeer'.
Hailander is daarom zeer aan te raden. Jeroen de Groot heeft in zijn collectie bijna 100 [!] verschillende doedelzakken van over de hele wereld, waar hij vooral speelt op de Hollandse doedelzak. 'Het' instrument voor middeleeuwse muziek.
Maar, de door jou genoemde titels zetten bij mij wat vraagtekens bij de middeleeuwse muziek die jij zoekt
?
Ik heb veel CD's met 'middeleeuwse' muziek uit Frankrijk/Duitsland en Scandinavië. Veelal muziek met doedelzakken; Franse doedelzakken [Cornemuse], duitse Sackpfeife, Zweedse Säckpipa of Hollandse/Vlaamse doedelzakmuziek.
Allemaal met een middeleeuwse 'sfeer'.
Hailander is daarom zeer aan te raden. Jeroen de Groot heeft in zijn collectie bijna 100 [!] verschillende doedelzakken van over de hele wereld, waar hij vooral speelt op de Hollandse doedelzak. 'Het' instrument voor middeleeuwse muziek.
Maar, de door jou genoemde titels zetten bij mij wat vraagtekens bij de middeleeuwse muziek die jij zoekt
?
0
geplaatst: 15 maart 2007, 16:19 uur
Ja, het is een beetje lastig te noemen, maar een instrument als de doedelzak en blokfluit zijn toch wel de twee belangrijke.
Het is ook een kwestie van gevoel: Vind ik dit goed genoeg?
Het lastige is dat ik het pas weet als ik het hoor.
In Dulci Jubilo, in die richting denk ik.
Mvg, OldSkool
Mvg, OldSkool
0
geplaatst: 25 maart 2007, 19:16 uur
The Alan Parsons Project:
* The Turn of a Friendly Card, Part III (The Ace of Swords)
* In the Lap of the Gods
* The Turn of a Friendly Card, Part III (The Ace of Swords)
* In the Lap of the Gods
0
geplaatst: 25 maart 2007, 21:38 uur
Ik heb New Slang van The Shins altijd al middeleeuws gevonden.
0
geplaatst: 26 maart 2007, 18:40 uur
OldSkool,Red Queen to the Gryphon Three van Gryphon is zeer aan te raden,alleen maar muzikaal,is dan wel meer uit de 16e eeuw las ik ergens.
0
geplaatst: 26 maart 2007, 21:12 uur
Ben zelf een enorme liefhebber van middeleeuwse muziek.
Hier een paar titels van klassieke uitvoeringen
Tielman Susato = Dansereye. Uitv. New London Consort
A Golden Treasury of Mediaeval Music. Uitv. Sine Nomine. Uitg. Amon Ra
Cadfael- Original music from the ITV series.
Music of the Troubadours - Ensemble Unicorn. (NAXOS) deze cd is mijn absolute favoriet in dit genre
The End of Asia- Riuichi Sakamoto + Danceries
Tanzmusik. Diverse componisten en uitvoerende. Uitg. Deutsche Grammophon
Testament-Henry VIII and his Six Wives. Comp. David Munrow. Uitv. The Early Music Consort of Londen
Tudor Age Music. Uitv. Trinity Baroque & the Forbury Consort & The Holbein Consort
Hier een paar titels van klassieke uitvoeringen
Tielman Susato = Dansereye. Uitv. New London Consort
A Golden Treasury of Mediaeval Music. Uitv. Sine Nomine. Uitg. Amon Ra
Cadfael- Original music from the ITV series.
Music of the Troubadours - Ensemble Unicorn. (NAXOS) deze cd is mijn absolute favoriet in dit genre

The End of Asia- Riuichi Sakamoto + Danceries
Tanzmusik. Diverse componisten en uitvoerende. Uitg. Deutsche Grammophon
Testament-Henry VIII and his Six Wives. Comp. David Munrow. Uitv. The Early Music Consort of Londen
Tudor Age Music. Uitv. Trinity Baroque & the Forbury Consort & The Holbein Consort
0
geplaatst: 26 maart 2007, 21:17 uur
In Extremo
Ataraxia
Estampie
Rosa Crvx
Ordo Equilibrio
Zomaar wat namen..
Ataraxia
Estampie
Rosa Crvx
Ordo Equilibrio
Zomaar wat namen..
0
geplaatst: 28 maart 2007, 08:46 uur
OldSkool schreef:
Ja, het is een beetje lastig te noemen, maar een instrument als de doedelzak en blokfluit zijn toch wel de twee belangrijke.
Mvg, OldSkool
Mvg, OldSkool
De Lier (Hurdygurdy) is een heel belangrijk instrument in de Middeleeuwse muziek. In combinatie met luit, fluit, schalmei, trom en de harp.
Kijk ook eens op www.muziekweb.nl
Daar kan je op genre zoeken.
Als je lid bent van een bibliotheek kan je je gratis aanmelden voor muziekweb.
Voor muziekstijl In Dulci Jubilo komt Testament- Henry VIII ( Munrow) in aanmerking.
0
geplaatst: 9 november 2011, 20:58 uur
Ik kwam graag met wat excuses terug op dit topic, want mijn definitie van wat ik zoek is iets duidelijker.
Middeleeuws is eigenlijk een hele verwarrend term, en ook meer de impressies waarmee ik de soort muziek associeer. Excuses.
De instrumenten die eigenlijk het belangrijkste zijn:
Akoustische gitaar, luit, fluit en allicht wat synths voor soundscaping.
Dat allemaal op een heel laag tempo, als easy listening.
Ik zal hier nog een goed voorbeeld posten.
Begoina Seduction Scene
Middeleeuws is eigenlijk een hele verwarrend term, en ook meer de impressies waarmee ik de soort muziek associeer. Excuses.
De instrumenten die eigenlijk het belangrijkste zijn:
Akoustische gitaar, luit, fluit en allicht wat synths voor soundscaping.
Dat allemaal op een heel laag tempo, als easy listening.
Ik zal hier nog een goed voorbeeld posten.
Begoina Seduction Scene
0
geplaatst: 9 november 2011, 21:21 uur
New Age dus? Zoals Dean Evenson?
De Belgische band Ultreya speelt authentieke Middeleeuwse muziek op Middeleeuwse instrumenten (hakkebord, moezelzak, draailier, etc.).
De Belgische band Ultreya speelt authentieke Middeleeuwse muziek op Middeleeuwse instrumenten (hakkebord, moezelzak, draailier, etc.).
0
geplaatst: 10 november 2011, 16:16 uur
Oké, zal ze eens checke. Thanx dat je me twee startpunten gegeven hebt! 

0
geplaatst: 10 november 2011, 16:24 uur
Dean Evenson klinkt iets te statisch, toch ga ik hem verder checken.
Ultreva klink wel echt de richting uit die ik bedoelde.
Ultreva klink wel echt de richting uit die ik bedoelde.
0
geplaatst: 10 november 2011, 16:40 uur
* denotes required fields.