MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wat is er mis met de 80's ?

zoeken in:
Davez
De jaren 80 zijn voor vele artiesten die groot waren in de jaren 60 en 70 een mislukking. Dat is lisschien een beetje overdreven maar het valt op dat platen van bijvoorbeeld David Bowie, Pink Floyd,Bob Dylan,Neil Young, The Kinks,Queen, Black Sabbath, Van Morrison, Elton John, Stevie Wonder, Paul McCartney en anderen erg weinig gewaardeerd werden en worden.

De overgang van de jaren 60 en 70 naar de jaren 80 kwa muziek was misschien zo groot dat de genoemde artiesten gewoon niet pasten in de 80's. De muziek is die jaren hard gewijzigd. Dit fenomeen begon eigenlijk al eind jaren 70 met de opkomst van disco.Althans zo zie ik het.

Voor artiesten als Prince, Tom Waits en Michael Jackson gaat dit natuurlijk niet op, uitzonderingen op de regel.

Wat is jullie visie/gedacht hierover?

De eighties betekenden de opkomst van de hiphop, electro, techno, etc.

Daarbij waren er een hoop geweldige bands zoals Sonic Youth, New Order, The Smiths, etc.

Voor mij is het zeker geen minder decennium, in ieder geval!

Mijn lievelingsdecenium.

Het slechtste decenium waren echter de (latere) jaren 90.
Gelukkig dat men er sinds enkele jaren terug op vooruit gaat.

@ Davez: Bij Black Sabbath waren er wel mindere platen in de 80's, maar daarnaast mag je niet vergeten dat Ozzy schitterende album's gemaakt heeft in z'n eentje. (en dat nu weer zal doen).

fredpit
Sommige bands die groot waren in de jaren 80 hebben weinig fatsoenlijks uitgebracht in de jaren 90. Hetzelfde verhaal dus

Het heeft niet alleen met het decenium/cultuur te maken maar vooral met de muzikanten zelf Het vuur dooft door bereikte roem/geld en in sommige gevallen gewoon door een daling van het testosteron niveau...ofzoiets

De jeugdcultuur eind jaren 60 begin70 maakte toen wel een ongekende ontwikkeling door. De jaren 80 waren wat dat betreft weer een rem ( Thatcher/een of ander acteur/Holland op z'n smalst )

Eind jaren 80 zijn er veel interesante ontwikkelingen geweest die uiteindelijk de hedendaagse alternatieve muziekcultuur hebben gebracht. Bovendien denk ik dat een aantal jaren 80 bands nog niet door het grote publiek is herontdekt.

Maar, antwoord op de vraag ; "wat is er mis met de 80's"? Niets, De scheiding tussen hitparade/kwaliteits muziek is echter wel in dat decenium ontstaan.

fredpit schreef:

Maar, antwoord op de vraag ; "wat is er mis met de 80's"? Niets, De scheiding tussen hitparade/kwaliteits muziek is echter wel in dat decenium ontstaan.

Oja? In de jaren '60 stond er toch ook al een hoop troep in de hitlijsten? Of bedoel je dat er toen nog geen kwaliteitsmuziek was?

We hebben het trouwens al eens over de 80s gehad, meen ik me te herinneren. Zal eens kijken of ik het topic terug kan vinden.

Davez
Ik bedoel niet dat erin de 80's geen goede muziek gemaakt werd he mensen. gewoon het feit dat gevestigde waarden hun hoge niveau niet konden behouden of zelfs opvoeren in de 80's is hier het discussiepunt.

Oh, maar dat is iets van alle decennia. Welke artiesten konden ueberhaupt meer dan tien jaar lang hun niveau hoog houden?

herman schreef:
Oh, maar dat is iets van alle decennia. Welke artiesten konden ueberhaupt meer dan tien jaar lang hun niveau hoog houden?

Te veel namen om op te noemen

Toon1 schreef:
(quote)

Te veel namen op op te noemen

Ik kan eigenlijk alleen REM, Pink Floyd en Madonna bedenken.

Er is niks mis met de jaren 80. Mooie muzikale periode.

''Gaat helemaal met Deric Raven mee''

Mojo Pin
80's rule!

herman schreef:

Ik kan eigenlijk alleen REM, Pink Floyd en Madonna bedenken.

Neil Young, David Bowie, dEUS.

En als het volgende album van Radiohead goed is kunnen we hen daar ook aan toevoegen.

dEUS is toch echt wel jaren 90. Eerste single is uit 1993.

dEUS klopt al is dat maar net aan. Van Bowie vind ik alleen zijn jaren '70 periode echt goed, maar da's ongeveer ook 10 jaar (van The Man Who Sold The World t/m Scary Monsters).

Neil Young ken ik niet echt, dus daar kan ik niets over zeggen.

deric raven schreef:
dEUS is toch echt wel jaren 90. Eerste single is uit 1993.

We hadden even een zijsprongetje gemaakt, het ging om artiesten in het algemeen.

herman schreef:
dEUS klopt al is dat maar net aan. Van Bowie vind ik alleen zijn jaren '70 periode echt goed, maar da's ongeveer ook 10 jaar (van The Man Who Sold The World t/m Scary Monsters).

Neil Young ken ik niet echt, dus daar kan ik niets over zeggen.

Neil Young heeft van 1969(Everybody Knows This Is Nowhere) tot 1979(Rust Never Sleeps) eigenlijk geen minder album gemaakt. Alles scoort bij mij 4 of hoger. Toch een artiest die je eens moet gaan ontdekken Herman. Young is ongelooflijk consistent en hij is de artiest waar ik me het meest mee kan identificeren. Prachtige vent.

Wib0__ schreef:
''Gaat helemaal met Deric Raven mee''

Ik ook, er is veel moois gemaakt in deze periode.
Muzikaal kwam het verschil door het uitbundige gebruik van de synthesizer, die eind jaren zeventig al zijn weg naar muziekland had gevonden, maar minder gebruikt was.

Bands als The Beatles en Beach Boys hadden niet bijzonder veel kennis hierover, meer over hun gitaren, drums en zang.

Op zich niks mis mee, er zijn genoeg synthesizer-loze nummers die mooi zijn.

Dus, met de 80's is niks mis.

Niks mis met 80's.

Zinloze discussie.

basta.

Kort over The 80,s!!!

To cool for words

Talsha schreef:
Niks mis met 80's.

Zinloze discussie.

basta.

Retrospectief kun je misschien enigszins nostalgisch terugkijken, maar als je het decennium bewust hebt meegemaakt...
Ten eerste verdwijnt de rock meer naar de achtergrond mede door de komst van allerlei electronica. En bij de rock die overblijft, is vooral het overmatig gebruik van haarlak het meest opvallende.
De piano wordt in de meeste gevallen vervangen door de weinig subtiele synths. Daarnaast wordt er ook overmatig gebruik gemaakt van electronische drums en drumcomputers die het in het algemeen zeer plat klinken en weinig dynamisch zijn. Tja, en de mode destijds... laat ik daar maar niet over hebben...

Omayyad
OldSkool schreef:
Muzikaal kwam het verschil door het uitbundige gebruik van de synthesizer, die eind jaren zeventig al zijn weg naar muziekland had gevonden, maar minder gebruikt was.

Huh... de synthesizer had "zijn weg naar muziekland" al eind jaren zestig gevonden, en werd bovendien al vanaf het begin van de jaren zeventig veelvuldig toegepast.

Qua popmuziek mijn favoriete decenium. Opkomst van Italo, Electro, House, Acid is bijster interessant en ook de commerciëlere platen klinken leuk (maar nu idd wat fout)

Dit alles typ ik terwijl ik naar OMD - Enola Gay zit te luisteren...

Omayyad schreef:

Huh... de synthesizer had "zijn weg naar muziekland" al eind jaren zestig gevonden, en werd bovendien al vanaf het begin van de jaren zeventig veelvuldig toegepast.

Jawel, maar in beide decennia was in ieder geval ook nog piano te horen. En moogs en mellotrons klinken een stuk spannender dan die gelikte casio-shit die de 80's domineerde.

Omayyad
tomthumb schreef:
Jawel, maar in beide decenia was in ieder geval ook nog piano te horen. En moogs en mellotrons klinken een stuk spannender dan die gelikte casio-shit die de 80's domineerde.

Daar ben ik het helemaal mee eens en dat is dan ook één van de redenen waarom ik vaak de muziek uit de jaren zeventig boven de muziek uit dit decennium prefereer.

Ik denk dat in het algemeen de muziek uit de jaren tachtig voor veel mensen 'kunstmatiger' klinkt dan de muziek uit andere decennia.

The Waterboys
Marillion
The Sound
Pixies
Sonic Youth
The Cure
Talk Talk
Iron Maiden
De Dijk
New Order

Wat is er mis met de 80's?

Bands als Pixies, Sonic Youth en zelfs Maiden waren nou niet bepaald mainstream en als je grotendeels op de radio bent aangewezen van wat je krijgt aangeboden. Daarnaast gaat mijn hartje niet sneller kloppen van acts als Talk Talk en De Dijk maar da's meer een kwestie van mijn (slechte) smaak.

Mojo Pin
Guns N' Roses en The Cars, ook twee geweldige bands.

Davez
Het merendeel begrijpt de essentie niet. Dat is deels mijn fout door een wel erg suggestieve vraag als titel te kiezen. Zoals ik al eerder zei er is wel goeie muziek gemaakt toen maar waarom zijn topacts uit de 60's en 70's minder geworden...?

Sheplays
Is de stelling wel waar? Ik herinner me een concert van David Bowie in een tot de nok toe gevulde Kuip. Dit was weliswaar in de periode van Let's Dance en China Girl, hetgeen niet geheel mijn kopje thee was, maar om nou te zeggen dat hij in een dip zat...? Hij heeft toen waarschijnlijk weer een andere schare fans weten te boeien.

*heeft even het kaartje erbij gezocht: Serious Moonlight Tour, 26 juni 1983, prijs veld: fl. 40,-*

Gast
geplaatst: vandaag om 14:15 uur

geplaatst: vandaag om 14:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.