MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wat is er mis met de 80's ?

zoeken in:
Davez
Ja je hebt gelijk , ik moet even bijschaven. Het zijn dus de oude fans en critici die het werk niet kunnen waarderen. Hits had Bowie geneog in de 80's dat is waar, dat geldt ook voor Queen

Let's dance is eigenlijk toch een van zijn mooiste nummers? In ieder geval zijn grootste hits, en dan zit je blijkbaar in een dip.

"En Meneer Bowie; wat vindt je er van om zo'n grote hit te hebben".
Antwoord: "Ik zal het nooit meer doen, voortaan maak ik alleen maar nummers die geen succes zijn".

deric raven schreef:

"En Meneer Bowie; wat vindt je er van om zo'n grote hit te hebben".
Antwoord: "Ik zal het nooit meer doen, voortaan maak ik alleen maar nummers die geen succes zijn".
Daar is hij dan aardig in geslaagt

Om eerlijk te zijn; heeft Bowie na Let's Dance nog klassiekers geschreven??

Misschien geen top 40-hits van dat kaliber, maar zeker wel tien nummers die net zo goed zijn.

Zoals???

Mojo Pin
Dat nummer uit Lost Highway is ook tof.

Bobiej
AGE-411 schreef:
... maar daarnaast mag je niet vergeten dat Ozzy schitterende album's gemaakt heeft in z'n eentje. (en dat nu weer zal doen).

Jups, 3 wel te verstaan; Blizzard of Ozz, Diary of a Madman en Randy Rhoads Tribute. Daarnaast was een groot gedeelte van de jaren 80 ('83-'86) tevens zijn slechtste periode: glam rock!

Voor mij, en ook voor de meeste metalen hoofden, zijn de jaren '80 uiterst interesant: de metal stond toen in zijn geboorte tijd, en veel genres (Death, Black, Speed, Thrash) zijn hier tot ontwikkeling gekomen, met de nodige klassiekers als Master of Puppets, Reign in Blood, The Number of the Beast, Blizzard of Ozz... ga zo maar door.

Mijn lievelingsdecenium is toch maar de '90, met klassiekers als Morningrise, Symbolic, Arise...

jaja, echt een klassieker, en dan nu .....
David Bowie met .........
Dat nummer uit die film.

Let's dance mag dan een commercieel succes zijn geweest; artistiek moet ie het toch duidelijk afleggen tegen nummers als Space oddity, Life on mars, Starman, Heroes, Ziggy stardust etc.

Maar dat is allemaal van voor Let's Dance; het gaat over klassiekers er na.

Sheplays
Misschien "This is not America", "Loving the Alien" "Hello, Spaceboy", "Absolute Beginners" en "I'm deranged"?

Mojo Pin
deric raven schreef:
jaja, echt een klassieker, en dan nu .....
David Bowie met .........
Dat nummer uit die film.

I'm Deranged

Ik heb zijn laatste 3 albums niet gehoord, maar van het latere werk vind ik deze o.a. erg goed en beter dan Let's Dance:

Jump They Say
Hallo Spaceboy
Thru These Architect Eyes
I'm Deranged
Strangers When We Meet
We Prick You
Little Wonder
Dead Man Walking
Seven Years in Tibet
I'm Afraid Of Americans

Het zijn er precies 10.

Helemaal niks mis met het mooiste muziekdecennium
De bakkebaarden werden afgeschoren en die foeilelijke poepbruinen en pisoranjes uit de jaren 70 werden vervangen door stemmig zwart en wit.. daarnaast was het een enorme opeenhoping van nieuwe stijlen in de muziek, waar de eenvoudige hoempapa van daarvoor schamel bij afsteekt.

herman schreef:
(quote)

Ik heb zijn laatste 3 albums niet gehoord, maar van het latere werk vind ik deze o.a. erg goed en beter dan Let's Dance:

Jump They Say
Hallo Spaceboy
Thru These Architect Eyes
I'm Deranged
Strangers When We Meet
We Prick You
Little Wonder
Dead Man Walking
Seven Years in Tibet
I'm Afraid Of Americans

Het zijn er precies 10.

Kijk, hier kan ik wat mee

Ik heb wel een zwak voor Let's Dance.
Het beste nummer na die periode vind ik zelf
Prisoner Of Love van Tin Machine.
Maar een klassieker??
Dat weer niet.

Sheplays
@Orbit;
Dit topic heeft een misleidende naam!

Is Bowie dan nog geen 80 jaar??

Ach, de dertigers onder ons, inclusief mezelf, zijn natuurlijk ontzettend bevooroordeeld. Als late tiener/begin twintiger leg je toch een beetje een basis voor waar je muzieksmaak naar toe gaat. Ik blijf ook een zwak hebben voor dat decennium, al is het alleen maar uit nostalgie. Maar ook de 60's, 70's en 90's hebben zo hun momenten . Goede muziek is van alle tijden, net als kutmuziek trouwens...

Sheplays
Mojo Pin schreef:
I'm Deranged

mmm, mijn favo drum&base...lekker dansen!

Omayyad
andré schreef:
Ach, de dertigers onder ons, inclusief mezelf, zijn natuurlijk ontzettend bevooroordeeld. Als late tiener/begin twintiger leg je toch een beetje een basis voor waar je muzieksmaak naar toe gaat. Ik blijf ook een zwak hebben voor dat decennium, al is het alleen maar uit nostalgie.

Als mededertiger ben ik dan waarschijnlijk de uitzondering op de regel. Veel muziek uit de jaren tachtig kan mij totaal niet (zelfs niet uit nostalgische overwegingen) boeien. Er is uiteraard best zeer fraaie muziek in dit decennium gemaakt, maar veel van mijn favoriete bands hebben het in de jaren tachtig goed laten afweten...

Sheplays schreef:
@Orbit;
Dit topic heeft een misleidende naam!

Ach, wat tegengas aan die "warme rock"-fanaten kan geen kwaad.

Verder denk ik dat de grote namen niet zover kwamen omdat muziek veel meer versplinterde dan daarvoor. Het was dus lastig ergens op in te zetten. Bowie, Genesis en Queen scoorden echter hun grootste commerciele successen met hapklare radiopap.
Artistiek moet je naar heel andere bands kijken die toen wel de vinger aan de pols hadden.

sq
Iets waar ik me wel aan gestoord heb:

Midden in de ´80s werden de ´beats´ in de muziek steeds zwaarder geproduceerd. Dansmuziek werd ´log´. Het betekende het einde van de goede disco, maar in de rock/mainstream/post new wave werd het geluid ook steeds vaker toegepast. Ook van albums die ik nooit heb gehoord, achtergrondmuziek in films uit die tijd e.d. hoor ik het vaak metéén: oh ja 1986.

Dát is wat ik vind dat er mis is met de ´80s.

tnf
Kan ook heel leuk zijn, hoor. 'Absolute' van Scritti Politti was zonder die harde, typische midden jaren 80-drum nooit een van mijn 80's-favorieten geweest. En nu wel.

Wat ik muzikaal gezien tegen de 80's heb bestaat vooral uit zouteloze, dreinerige Phil Collins e.d.-dingen (hoe professioneel gemaakt ook), het soort spul waarmee de oldies-plekken in de playlist van Sky Radio al jarenlang opgevuld worden.

orbit schreef:
Helemaal niks mis met het mooiste muziekdecennium
De bakkebaarden werden afgeschoren en die foeilelijke poepbruinen en pisoranjes uit de jaren 70 werden vervangen door stemmig zwart en wit..

Dat laatste vind ik dan wel weer een minpunt van de jaren 80, al heeft het niets met de muziek te maken. Als ik een gemiddeld interieur van die tijd zie, krijg ik spontaan kippevel. Omdat ik het lelijk vind, en omdat de standaard 80's-kamer evenveel warmte uitstraalt als een vrieskist. Zo steriel als een operatiekamer.
Dan zak ik toch liever weg in een pisoranje zitzak, kijkend naar mosgroen/bruin/paars behang met een of ander vaag printje.

Topictitel die mij enorm hard doet denken aan Any Way The Wind Blows

Verder vind ik het wel lollige popmuziek. Heb er veel meer mee als de '60 en '70. Denk dat vooral de haartooi en de kledij het foutste is aan de jaren 80.

orbit schreef:
pisoranjes

een bezoek aan de dokter lijkt me geen overbodige luxe

tnf schreef:

Dan zak ik toch liever weg in een pisoranje zitzak, kijkend naar mosgroen/bruin/paars behang met een of ander vaag printje.

Nou, dan moeten wij maar nooit bij elkaar op bezoek. Want die afzichtelijke plastic formica in gifgroenen, oranjes en andere verwerpelijke kleuren staat voor mij bij uitstek model voor de wegwerpcultuur waarin alles goedkoop en fluttig in elkaar werd gezet en verschrikkelijk vloekt (wordt er gewoon onpasselijk van). Ook de architectuur uit de jaren 70 is veruit de meest afzichtelijke verzameling betonnen grafdozen uit de geschiedenis.

En die zgn. "warme rock" is vaak niet meer dan het zoveelste bandje met een cliché vierkwarts blues riedeltje wat in principe doorborduurt op een bekend thema uit de zwarte muziek. Over disco nog maar te zwijgen, het meest lachwekkende verschijnsel ooit in de popmuziek. Slechts gerivaliseerd door Eurotrash in pure randdebieligheid. Maargoed, dit was niet het bedoelde onderwerp geloof ik

Op het gebied van jaren '80-muziek ontdek ik steeds meer (door orbit, Feeder, VanDeGriend, SoundWave, etc. ). Met name bands als The Cure en Simple Minds vind ik geweldig. Daarnaast begin ik 80's-popbands als Wham! en Duran Duran ook steeds meer te waarderen (nooit van mezelf verwacht dat ik dat ooit nog eens zou zeggen). Ook op het album "Thriller" van Michael Jackson staan mijns inziens gewoon goede, degelijke popnummers. Dat album begin ik ook steeds meer te waarderen (kleine 4* op dit moment). Mijn eerst volgende aankoop uit de jaren '80 gaat "Music For The Masses" van Depeche Mode worden (de sound van de band in het algemeen, en met name op dit album, spreekt me wel aan). Van bands als Wham! en Duran Duran koop ik waarschijnlijk een degelijk verzamelalbum.

En orbit: over de jaren '70 zullen we het wel nooit eens worden . Voor mij een geweldig muzikaal decennium. CSN&Y, CCR, Fleetwood Mac, Genesis, Led Zeppelin, Deep Purple, Queen, Pink Floyd, Mike Oldfield: allemaal geweldige artiesten/bands in mijn ogen.

Vertel eens iets over de tijdssfeer van de jaren '80. Ik ben zelf van 1987, dus ik heb de tijd niet bewust meegemaakt. Ik ben erg benieuwd hoe de tijdssfeer van die tijd was.

tnf
Orbit zou trouwens dit topic op fokforum eens moeten lezen ('waarom doet men zo denigrerend over muziek uit de jaren 80'):

http://forum.fok.nl/topic/780570/1/600

User Kamagurka lijkt wel bijna z'n tweelingbroer.

Inderdaad!

Maar ik snap dan ook niet dat mensen altijd kritiekloos tegen die foeilijke kleren en interieurs aan kunnen kijken en het uit hun bek durven krijgen dat de 80s smakeloos waren Dat kan ik echt volstrekt niet rijmen, ondanks dat er in de 80s ook veel lelijkheid was.. maar zo morzig als de 70s is het nooit meer geweest!

@ Revolver: Verder vond ik de jaren 80 weinig spraakmakend terwijl ik opgroeide, er staan me een aantal aangename dingen bij en ik vond de undergroundcultuur toen altijd wel spannend (was er zelf nog te jong voor), van wavers en punkers e.d., mijn broer zat daar qua leeftijd echt tussen. Verder was het voor mij gewoon naar school gaan en ander gezeik. Ik weet wel dat begin jaren 80 duidelijk de opgang van de muziekvideo was en dat er allerlei heel boeiende gasten op het scherm verschenen, zoals OMD of Adam & Ants (wat ik gelijk te gek vond). Maar de muziek van toen (met name het betere werk) heb ik eigenlijk ook pas 10 jaar later stilletjes aan ontdekt, en er valt nog veel te ontdekken.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:25 uur

geplaatst: vandaag om 14:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.