menu

Muziek / Algemeen / Lelijke hoezen

zoeken in:
avatar van GrafGantz
Mssr Renard schreef:
(quote)


Jeetje die progmetalhoezen worden steeds erger.

Niet dan itchy en GrafGantz?


Nou, voor deze ben ik persoonlijk dan wat milder

avatar van Mssr Renard
GrafGantz schreef:
(quote)


Nou, voor deze ben ik persoonlijk dan wat milder


Geen hyperkitsch met een '90 photoshop feel?

avatar van itchy
Ja maar kijk dan.

avatar van Kronos
Liever niet. Ik hou meer van mooie vrouwen.

avatar van Mssr Renard
Dit lijkt meer op een stripfiguur dan een echte persoon. Bestaat Sandra wel echt?




avatar van Korreltje Zout
Die van Limp Bizkit getuigt inderdaad van een flinke dosis wansmaak. Mikken ze nog steeds op puistige tienerjongetjes?

En Dream Theater heeft zichzelf weer overtroffen met kitcherigheid. Ik moet altijd lachen om hun hoezen en song/albumtitels, die onbedoeld grappig zijn. De cliché tracktitels lijken op die van goedkope RTL woensdagavondfilms. Blerg!

avatar van PEN15
deze compilatie uit 2020 vind ik niet lelijk, trok wel mijn aandacht. Er is hier volgens Discogs een LP van verkrijgbaar. Misschien is het een verwijzing die ik niet snap.. maar je zit wel met zo'n groot getekend gezicht op een platenhoes.
https://1.bp.blogspot.com/-ouXwumAJPRU/YUErLwOxQZI/AAAAAAAA8Bc/wKDEx8qzlZIS4uKVtIEHhKxVlJUCF92YQCLcBGAsYHQ/w399-h400/portada.jpg



avatar van GrafGantz
judgepaddy schreef:
(afbeelding)


Look in what dragged the cat.

avatar van Onweerwolf
Oh, die van Poison is wel tof, vind ik.

avatar van Kronos
Ik vind 'm ook leuk.

avatar van Mssr Renard
Hij is voor wat hij is, ook helemaal niet lelijk. Het is potdorie een glam/hair metalplaat. Die zien er allemaal zo uit. De bandnaam en bandfoto's staan er goed op. Hier is goede aandacht aan besteed.

Tenzij de OP niet houdt van make-up op mannen, maar dat is een ander verhaal.

avatar van judgepaddy
Brrr. Verschrikkelijk.
Als OA Bowie liefhebber heb ik natuurlijk niks tegen make-up op mannen maar dit soort jaren '80 bandjes heb ik altijd al qua presentatie, attitude en muziek afschuwelijk gevonden.
Dan toch liever Divine
Dit lijkt me ook een belediging voor travestie maar daar kan ik niet over oordelen.

avatar van Mssr Renard
Het zijn voornamelijk jaren 90-bandjes. Maar Bowie, Alice Cooper en Kiss deden al jaren make-up dragen en glamrock bestaat al sinds het begin van de jaren 70 met Bowie, Cooper, Queen, Roxy Music, Slade etc. als belangrijke aanvoerders. Dus het is niet echt een jaren '80-iets, hoe graag we dat ook willen.

Net als dat de synthesizer geen jaren '80-iets is maar een jaren '60-iets.

Dit 'soort' jaren 80 bandjes die eigenlijk opereerden op de overgang van 80/90, want aan het begin van jaren '80 was deze glam-revival er niet eens, deden gewoon eigenlijk wat Kiss en Queen etc. al een jaar of 10 daarvoor deden.

Het over-the-top gitaar spelen en drummen en zingen was al uitgevonden door Led Zeppelin en Deep Purple en die hadden het ook weer van anderen.

Maar goed de 'glam'-revival kwam een beetje in het kielzog van Apetite for Destruction van Guns n Roses, en dat was dus in het staartje van de jaren '80.
Daar hoorden dus ook dit soort hoezen bij. Niet per sé lelijk maar gewoon wat het is. Google maar niet naar Dee Dee Snider. Het was trouwens de bedoeling zoveel mogelijk niét op een vrouw te lijken, heb ik ergens gelezen.

De muziek zelf is erg divers, van wat softe glamrock tot vaak best wel snoeiharde metal (soms). Ik heb me er ooit eens flink in verdiept. Een band die me trouwens nog steeds dierbaar is uit die tijd is Great White die eigenlijk gewoon een bluesy hardrock band is, om over maar weer te onderstrepen hoe divers de muziek was.

Poison vond ik net allemaal teveel pop en ik vond de muzikanten niet virtuoos genoeg. Ze waren erg bezig met uitelijk vertoon, vandaar de hoes. En intussen waren de vrouwen flink verliefd op dit soort megasterren.

avatar van ZAP!
Desnoods gaan we nog wat verder terug in de tijd: A Brief History of Makeup and Gender - byrdie.com.

avatar van Mssr Renard
Die romeinen en grieken waren pas glam!

avatar van Kronos
Mssr Renard schreef:
Dit 'soort' jaren 80 bandjes die eigenlijk opereerden op de overgang van 80/90, want aan het begin van jaren '80 was deze glam-revival er niet eens, deden gewoon eigenlijk wat Kiss en Queen etc. al een jaar of 10 daarvoor deden.

Er zijn toch wel grote verschillen. De make-up van Kiss was vooral theatraal. Die van Queen en Bowie daarnaast ook een uiting van vloeiende genderidentiteit. Glam hardrockers als die van Poison en Mötley Crüe waren juist erg macho en echte womanizers met zoals je schreef succes bij vrouwen, wat dan weer afkeer en afgunst opriep bij andere hetero macho's.

judgepaddy schreef:
Dit lijkt me ook een belediging voor travestie maar daar kan ik niet over oordelen.

Vooral een belediging voor simpele boerenjongens denk ik. Gewoon lang haar hebben volstond destijds al om ruzie te krijgen met sommige van hen.

avatar van Mssr Renard
Kronos schreef:
(quote)

Er zijn toch wel grote verschillen. De make-up van Kiss was vooral theatraal. Die van Queen en Bowie daarnaast ook een uiting van vloeiende genderidentiteit. Glam hardrockers als die van Poison en Mötley Crüe waren juist erg macho en echte womanizers met zoals je schreef succes bij vrouwen, wat dan weer afkeer en afgunst opriep bij andere hetero macho's.

(quote)

Vooral een belediging voor simpele boerenjongens denk ik. Gewoon lang haar hebben volstond destijds al om ruzie te krijgen met sommige van hen.


Ik heb ooit een biografie van/over the Crüe gelezen, en behalve over drugs- en drank, werd er inderdaad ook wat afgevochten.

The Allman Brothers en Lynyrd Skynyrd en kompanen van zo'n 15 a 20 jaar eerder hadden continu gevechten met locals om hun lange haar.

avatar van Mssr Renard
Mijn lievelingsband, maar dit vind ik nou een lelijke hoes. Alleen het bandlogo is mooi, maar een vlag op een modderschip.

Misschien snap ik het niet, ontgaat de beeldspraak mij totaal. Maar dan ben ik wel benieuwd wat de hoes betekent (vooral in verhouding tot de albumtitel):

https://www.musicmeter.nl/images/cover/33000/33702.jpg?cb=1597726134

avatar van judgepaddy
Jaren 70 glam en hun flirterij met man/vrouw uiterlijk zoals Bowie, Reed, T-Rex en noem maar op vind ik wel gaaf en is volgens mij een belangrijk aspect in de muziek geschiedenis met name ook door de invloed op de westerse cultuur.
Wat deze band, en ook andere bands uit die tijd waarvan ik me de namen niet meer kan en wil herinneren deden vind ik slap en goedkoop scoren. Poseren om hun muzikale beperking te maskeren.
Maar ik zie nu dat ik er veel te serieus op in ga, het was achteraf gezien ook wel grappig.
Er zijn ook wel geinige parodieën op gemaakt. Steel Panter of Bad News bijvoorbeeld.
En misschien moet ik al die bands ook niet over een kam scheren.

Voor mezelf beschouw ik het als "mijn jaren 80 periode" dat we knap chagrijnig werden als bijvoorbeeld Poison opkwam op MTV zo ook B&B,
maar inderdaad het was net de overgang naar de jaren 90.

Oh en ik ben zelf wel eens door "boeren jongens met lang haar" in elkaar gelagen omdat ik mijn kop had geschoren, maar dat terzijde,..

avatar van ZAP!
judgepaddy schreef:
...En misschien moet ik al die bands ook niet over een kam scheren...
Of op z'n minst even de föhn erbij pakken.

avatar van Mssr Renard
Het was ook een kwestie van vraag en aanbod. Na het succes van Apetite doken alle labels bovenop de rockbandjes en dwongen ze hier en daar ook in een soort glammetal-jasje, wat bij sommige bands (ik noemde al Great White) gewoonweg in de weg stond om serieus genomen te worden maar wat te denken van oude getrouwe als Heart of Aerosmith.

Het fnuikende is dat diezelfde labels (Geffen voorop) dumpten deze hardrockers in 1991 weer net zo gemakkelijk om al die 'grunge'-bands te signen. The Crüe en Poison probeerden toen zelfs een grunge-look en -sound aan te meten.

Rond hoogtijdagen vond Poison het wel prima, al dat succes, en ze waren inderdaad niet de beste in de game. Maar serieuze bands als Triumph, Vixen, Thunder of Europe werden voor het gemak ook maar glammetal of hairbands genoemd, en die lui waren wel zeker erg goed.

De make-up op mannen is trouwens gewoon gebleven, bijvoorbeeld blackmetal of numetal of shockrock zoals Manson.

Lang verhaal kort: Poison is grappig en die look hoort er gewoon bij. De hoes ook, denk ik. Maar er was veel betere hardrock toen, die moest lijden onder het frivole en ludieke imago dat glammetal had.


avatar van GrafGantz
tnf schreef:
Photoshop voor beginners.

(afbeelding)


Aardige poging...

avatar van ZAP!
Aardig mislukt.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:34 uur

geplaatst: vandaag om 02:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.