MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Ik zoek meer in de trant van...

zoeken in:
Suede - Suede zou er tussen passen.
Zo ook Everything Must Go van Manic Street Preachers.

Misschien ook wel Pulp - Different Class.

Lijkt mij ook een geschikte keuze.

En als dat allemaal bevalt doorgaan met Stone Roses en steeds verder

Dan kom je al snel bij een onbekend maar persoonlijk favoriet van mij.

YouTube - ‪Thousand Yard Stare - Comeuppance‬‏

Klinkt erg goed, die kende ik nog niet

Ha thx allemaal, 'k weet weeral wa doen

In Muziek > Algemeen > Tips gevraagd..:

Hallo,

Waar ik in de jaren 80 en 90 erg veel met muziek bezig was (van kinds af aan leende ik tien platen per week in de bibliotheek, en gaf ik al mijn geld uit aan lp's en later cd's), was ik het afgelopen decennium iets minder fanatiek.
Deels omdat ik een drukker bestaan kreeg, maar ook omdat ik minder snel enthousiast werd over "nieuwe ontdekkingen". Niet dat ik alles nu minder goed vind.. Dat gevoel had ik in de 90's wel trouwens, maar ik heb wel vaak het gevoel dat ik alles wel gehoord heb, en ben minder snel verrast.

Toch heb ik het gevoel dat het haast niet anders kan dat ik veel moois gemist heb doordat ik ook met veel minder muziek in aanraking ben gekomen.

Er zijn een hoop artiesten geweest waarvan ik een aantal nummer echt sterk vond, maar de albums voor het grootste deel toch minder.
Van het volgende rijtje heb ik echter erg veel genoten de afgelopen pakweg 10 jaar:

pop:
Death cab called Cutie - Plans / Transatlanticism
My morning jacket - Z
dEUS- Pocket revolution
Radiohead - oke computer
Muse-Showbiz / Absolution
Novastar
Tori Amos (Scartlet's walk en The Beekeeper vond ik nog mooi, maar bij haar laatste album ben ik afgehaakt)
Josh Rouse
Prince - One night alone (de jazzy live cd's!)
Sting - All this time (idem: live en jazzy)

soul:
Lewis Taylor (Lewis Taylor / Stoned)
Amy Winehouse - Back to black
Angela McKluskey - The things we do
Daniel Lemma
Robin Thicke

electronisch / mixed:
Roisin Murphy - Overpowered
Air
Brooklyn funk essentials
Massive (ook het laatste album Heligoland vind ik deels geweldig)

relaxed:
Kings of Convenience
Jack Johnson
Feist (een deel van haar werk)

En verder....Hoewel ik opgegroeid ben in de 80's, houd ik erg van jaren 70 soul van:
Stevie Wonder
Earth Wind & Fire
Marvin Gaye (favoriete albums: "Here my dear" en "I want you")
Isley Brothers - 3 + 3
Jackson 5
Donnie Hathaway

jaren 70 singer/songwriter:
Joni Mitchell - Blue
David Bowie
Van Morisson
Paul Simon (ook jaren 80)

Van de jaren 80 en later heb ik erg veel gedraaid Prince (Sign O the Times, Lovesexy), Sting (Bring on the night!), U2 (Achtung baby, The Josua tree), Tracy Chapman

Ja, het is divers...
Veel zogenaamde zwarte muziek (jazzy, funky, soul, latin, world). Ik houd ook erg van een mix van stijlen, eventueel met elektronische invloeden. Massive vind ik dus ook erg goed.. Of hele pure en warme singer-songwriter muziek met mooi akoestisch gitaarspel. Ik ben ook een groot liefhebber van gitarist Baden Powel.

Misschien dat iemand toch o.b.v. deze namen goede tips voor mij heeft.
Ik denk dat ik voor 2000 redelijk in kaart heb, maar alle tips zijn welkom.

In Genres > Electronic > triphop/Acid jazz/ pop / andere stijlen mix:

Hallo,

Over het algemeen (enkele losse nummer na gelaten) houd ik niet zo van puur electronische muziek als house en dance, en lounge vond ik na verloop van tijd snel saai.

Wel ben al er lang (sinds de jaren 90) gefacineerd daar gemixte stijlen.
Daar voor hield ik voornamelijk van soul en de 70's 80's ryhthm en blues, maar toen kwamen de Rebirh of Cool cd's. Dit was een mix van soul, triphop, jazz, hiphop en af en toe wat reggae.
Gaandeweg (er waren 7 delen geloof ik) verschoof de nadruk van acid-jazz naar meet triphop, maar altijd een diverse mix.

Ook hield ik erg van:
- Massive attack (hun laatste plaat Heligoland vind ik deels ook geweldig),
- Air
- Groove armada : Goodbey country, hello music club / Vertigo
- Jamiroquai
- Hooverphonic (een deel van hun werk)
- Thievery Corporation
- Mo' horizons (leuk, niet super)
- Moby
- Moloko
- Roisin Murphy (Overpowered vind ik een fantastische pop plaat met veel electronische invloeden)

Wie heeft er nog goede tips voor mij?

Ik wilde dit eigenlijk splitsen over meerdere specifieke subfora, maar dat mag niet zie ik.

En als ik dan toch bezig ben.. ik houd ban verschillende stijlen:
ik zou ook nog relaxte zomerse muziek als:

Kings of Convenience
Jack Johnson

sfeervol als:
Feist

En hoewel ik over het algemeen niet zo weg ben van pop/Rock, zijn er bepaalde uitzonderingen die ik juist weer helemaal geweldig vind.
Ik denk dat het 'm zit in het meeslepende van deze bands. Ik kan het anders niet benoemen.
Wie heeft er nog tips in het rijtje:

Death cab called Cutie - Plans / Transatlanticism
My morning jacket - Z
dEUS- Pocket revolution
Radiohead - ok computer
Muse-Showbiz / Absolution
Novastar

Thanx!

Wat je nu vraagt is wel erg algemeen. Ik zou zeggen probeer(desnoods pindakaas) eens wat uit en zoek eens wat op last.fm.

Portishead & Tricky zullen je wel bevallen denk ik..

Ik zoek blues en bluesrock! Clapton, Hendrix, Doors, Canned Heat, Cuby & Blizzards en nog wat ken ik, maar zijn er meer bekende en onbekende blues toppers?

Kijk hier eens tussen zou ik zeggen: MuMe Bluestoplijst

En waarom niet beginnen aan de oude (zwarte, om het zo maar even te noemen) blues, dat is nog veel gaver!

Denk aan: Blind Willie Johnson, Howlin' Wolf, J.B. Lenoir, Buddy Guy, John Lee Hooker, Leadbelly, Muddy Waters, Lightnin' Hopkins, Robert Johnson, Skip James, Snooks Eaglin, Son House, etc, etc..

Er is zelfs een compleet topic aan "the blues" gewijd.

FlyLo schreef:
Portishead & Tricky zullen je wel bevallen denk ik..

Beiden bekend (Bristol sound).
Tricky vind ik op enkele losse nummer na niet zo geweldig.

De 1e van Portishead (Dummy) vond ik erg bijzonder. Het nummer Roads vind ik nog steeds super mooi. Hun vrij recente album third vind ik echter niet te pruimen (op het nummer The rip na).

@jasper1991:
Over het algemeen zijn van mijn (waarschijnlijk langste) post: ik wilde het dus heel graag specifiek per genre doen, maar dat word dus niet geaccepteerd.
Vandaar dat er nu 3 onder elkaar staan (over verschillende genres).

Ik luister de laatste tijd juist weer erg veel, maar ik wilde hier juist gericht vragen naar vergelijkbare artiesten als tips.
Maar reageren op 1 naam (bijv. Kings of Convenience) mag ook..

Oke, Last Fm was wel een goede tip. Ik luister nu naar The whitest boy alive, en ik denk dat ik het wel leuk vind

Masimo schreef:
En waarom niet beginnen aan de oude (zwarte, om het zo maar even te noemen) blues, dat is nog veel gaver!

Denk aan: Blind Willie Johnson, Howlin' Wolf, J.B. Lenoir, Buddy Guy, John Lee Hooker, Leadbelly, Muddy Waters, Lightnin' Hopkins, Robert Johnson, Skip James, Snooks Eaglin, Son House, etc, etc..

Masimo zegt het!

Tof! Ik ga er eens lekker voor zitten!

Ozric Spacefolk
In Genres > Overigen > Vrouwelijke bluesgitaristen:

Ik ken nu Susan Tedeschi en Ana Popovic.

Deze twee dames zijn behalve zangeres/songwriter ook allebei zeer goede gitaristen (slide, solo etc.)

Ik ben op zoek naar meer buesvrouwen. Dus niet van die ouderwetse zangeressen die alleen maar wat mee zingen, maar echte frontvrouwen, liefst met gitaar,

Sietse
wat obscuurder, maar als je wat vage shit aandurft dan zijn Christina Carter en Bridget Hayden.
Is echter niet R & B, maar meer traditionele oude blues met dikke lagen psych folk er door.

Ozric Spacefolk
Thanks, ik ga gelijk zoeken...

Ik wil graag meer van die heerlijke gitaaruitbarstingen zoals bij Reoccuring Dreams van Husker Du en Mogwai Fear Satan van Mogwai.

Wie kan mij wat heerlijke gitaaruitbarstingen aanraden?

Sietse
Heavy Winged, das een en al gitaaruitbarsting.

Bedankt voor de tip! Ik zie net op Soundcloud bij de omschrijving Mogwai en Sonic Youth dus dat kan wel iets voor mij zijn. Dadelijk eens proberen, eerst even Pulse van 7E Phalanx afluisteren.

Ik ben op zoek naar instrumentale rock & roll uit de jaren '50. Iemand tips?

Haha neen (mooie gok ), gisteren zat ik blijkbaar in een mood waarin ik nood had aan instrumentale rock & roll. Je kent dat waarschijnlijk wel, die momenten waarin niets van de muziek die je ter beschikking hebt passend is.

Bedankt!

Gast
geplaatst: vandaag om 00:44 uur

geplaatst: vandaag om 00:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.