MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Ik zoek meer in de trant van...

zoeken in:
Ozric Spacefolk
Hey, Rupert Hine is wel een genie hoor
Maar zoals ik al zei, ben niet erg thuis in jaren 80 muziek, dus weet ook niet precies in welke hoek ik het moet zoeken.
Erg leuk vind ik:

A-Ha, Talk Talk, Tears for Fears, The Fixx, Rupert Hine, Alphaville, New Order.

Wat ik niet leuk vind:

The Smiths, Duran Duran, Spandau Ballet, Simple Minds, Eurythmics, Depeche Mode..

In Genres > Rock > Gitaarrock:

Hallo, ik vroeg me af dat als jullie tijd en zin hebben, me zouden willen helpen.

Ik ben op zoek naar gitaarrock.
Wat bedoelt hij daarmee?
Eigenlijk bands waar de gitaar dominant is, maar er geen synths ofzo in zitten (dus het liefste geen post-rock) en de gitaren uberhard (dus het liefste ook geen metal) zijn.
Ik dacht spontaan aan de Stones, maar bij de bekendste hits van hun (sorry, ken niet meer van hun) had toch wel weer ene mellotron of sitar.

Dus kijkend naar de samenstelling van de groep: het liefste drums, bas en gitaren. Lekkere simpele rock.
Bands het liefste, graag meer van een band, maar losse nummers zijn ook oke.

Alvast bedankt, OldSkool.

Dire Straits (eerste twee albums) uiteraard.

Oldskool, misschien wat van de bluesadepten uit de moderne rock, zoalsJon Spencer, The White Stripes (wel bekend?) of The Black Keys

Ook de hele Amerikaanse alternatieve rockschool uit de jaren tachtig is misschien wel de moeite waard, zoals The Pixies of Dinosaur Jr.

Ik weet niet of dat ongeveer de richting is die je bedoelt?

OldSkool schreef:

Dus kijkend naar de samenstelling van de groep: het liefste drums, bas en gitaren. Lekkere simpele rock.
Bands het liefste, graag meer van een band, maar losse nummers zijn ook oke.

Duik maar eens in de Stoner Rock. Meestal bas, drums en gitaar en een moddervette groove neerzetten, een paar albums:

Kyuss - Welcome To Sky Valley
Clutch - Blast Tyrant
Karma To Burn - Appalachian Incantation

En niet te vergeten, Queens of the Stone Age, dan natuurlijk

Ozric Spacefolk
Cream, Stevie Ray Vaughan, Motorhead, om maar 3 uitersten te noemen...

Ozric Spacefolk
Triggerfinger, Danko Jones

Oké, lekker veel reacties.
Zal ze eens voor als mogelijk nalopen, ben benieuwd.

In ieder geval bedankt alvast!

Ik zou ook eens lekker in de bluesrock gaan kijken dan......Walter Trout, Kenny Wayne Shepherd band, Jeff Healey band, Joe Bonamassa...

In Genres > Overigen > zoektocht:

Sinds ik me regelmatig op Musicmeter bevind kom ik steeds meer in aanraking met ander een genre muziek. Ik zat blijkbaar ook vastgeroest in mijn oude repertoire( waar ik overigens nog wel volledig achter sta).

Ik ben op zoek naar Ierse folk, mede n.a.v. Camel - Harbour of Tears, maar vind de Corrs weer teveel popmuziek. Verder iets van country/folk/rock, o.a. ook n.a.v. de Jayhawks. Tijdens het speuren ontdekte ik o.a. Damien Rice, Sufjan Stevens, en Beirut(wat een verrijking).

Wie kan mij verder helpen in mijn zoektocht?

-Pogues
-Chieftains
-Lunasa
-Flogging Molly

-Pogues
-Chieftains
-Lunasa
-Flogging Molly

Ik heb de afgelopen dagen deze bands doorlopen. De pogues waren bij mij al iets bekend, de overige kwamen als een zeer aangename verrassing. Hoewel ze onder dezelfde noemer worden geschaard zijn ze toch verschillend. Super!

Dit smaakt naar meer. In mijn zoektocht ben ik ook gestuit op Beirut, welke weer wordt onderverdeeld in de categorie folk/wereld. Wellicht dat hier voor mij nog wat te halen valt? Iemand nog suggesties?

@Berken:
- Bothy Band
- Planxty
- The Dannan (oude band van Mary Black)
- Christy Moore (schrijft veel songs voor Mary Black)
- Luka Bloom (broer van Christy Moore) - singer / songwriter
(als je op de wiki van bovenstaande bands gaat kijken vind je nog veel meer)

Minder Iers, maar zeer de moeite waard: The Levellers (vergelijkbaar met Pogues); Gogol Bordello dicht dan weer de kloof tussen Balkan en Pogues.

Ozric Spacefolk schreef:
Erg leuk vind ik:

A-Ha, Talk Talk, Tears for Fears, The Fixx, Rupert Hine, Alphaville, New Order.

OMD, Pet Shop Boys en Frankie Goes voor de "electronische" kant en wellicht The Alarm en Big Country voor meer de The Fixx richting

Berken, ik zou John Martyn eens een kans geven, dat kan bijna niet fout gaan

John Martyn

Virgel, ik heb enkele nummers beluisterd, waaronder over the hill en may you never(niet van Clapton of andersom???). Dat sprak me wel aan, maar ook enkele nummers van Grace & Danger, dat is nou niet echt mijn ding. Heb je wellicht een cd-tip?

Ehhmm Virgel?

Maar goed, de albums tot Grace & Danger (dus zeg maar de jaren 60 en 70 albums, stuk of 6) kan je eigenlijk allemaal wel eens proberen behoudens Bless the Weather, die vind ik een stukje minder. Solid Air wordt een beetje als de klassieker gezien.

Ik zoek muziek met hypnotiserende drumpartijen als in Mos Def - Umi Says en Radiohead - Lotus Flower.

maxinator schreef:
Ik zoek muziek met hypnotiserende drumpartijen als in Mos Def - Umi Says en Radiohead - Lotus Flower.

Four Tet, Caribou, Nathan Fake. En natuurlijk Radiohead - TKOL RMX 1234567 (2011)

Improvision
Flying Lotus.

maxinator schreef:

"Drums" a.k.a. geclusterde drum-samples volop te vinden op Shackleton - Fabriclive59 of op het werk van LTJ Bukem - de div Earth-compilaties, spacey D&B, of Journey Inwards.

dankjulliewelles

Mjuman schreef:
Shackleton - Fabriclive59 .

Is vaut: Fabriclive 59 is Four Tet; Shackleton is Fabric 55. Beide zijn erg fijn, maar Four Tet is iets meer richting dubstep.

Dikkop
Groepen die "rock" muziek maken met elektronische invloeden verteer ik (nu ik kijk naar de albums die ik 4,5 geef) vrij goed.

Dus als er mensen zijn die meer muziek kennen in de trant van New Order, The Radio Dept en consoorten mogen ze het altijd zeggen.

Lange uitgesponnen nummers als

Factory Floor - Two Differe...
Delphic - Acolyte
en natuurlijk
New Order - The Perfect Kiss

vind ik ook regelmatig geweldig.

Factory Floor

Paar tips:

Polyester - German Love Letter
Bands als LCD Soundsystem, Cut Copy, Soulwax

Labels als DFA, Modular...

Ik zoek twee dingen;

- Een goede score met bombastische orkestratie. Ik kom dit al vaak tegen in combinatie met metal, wat me vaak goed bevalt. Nu wil ik het eens een kans geven an sich, ik ben totaal onbekend in dat genre. Wat is een goed bombastisch score-album om eens te luisteren?

- (happy)hardcore-klassiekers, nummers dus. Er is volgens mij een hoop moois dat me ontgaat. In de categorie Paul Elstak, Mental Theo en Scooter; lekker fout dus en het liefst met zo'n typisch kitscherig vrouwenstemmetje. Het mag ook dance zijn (cat. Alice Deejay, DJ Jurgen).

Wat betreft die eerste moet je gewoon wat Hans Zimmer of John Williams proberen, denk ik. Maar ik moet zeggen dat ik er niet echt in thuis ben.

Wat betreft die tweede: Party Animals, Dune, Nakatomi.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:17 uur

geplaatst: vandaag om 14:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.