Muziek / Algemeen / Ik zoek meer in de trant van...
zoeken in:
0
geplaatst: 19 juni 2015, 00:22 uur
Misschien een beetje vaag, maar ik zoek nummers met een licht creepy/onheilspellende vibe die kunnen passen bij een noir-film of noir-detective roman. Denk aan Shriekback bij 'Manhunter', iets in die trant. Ben benieuwd met welke suggesties jullie komen 

0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 21 juli 2015, 07:49 uur
Gavin Friday
Peter Godwin
Hazell o Connor
Shriekback
Al geprobeerd?
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 21 juli 2015, 07:53 uur
Vinck schreef:
Misschien een beetje vaag, maar ik zoek nummers met een licht creepy/onheilspellende vibe die kunnen passen bij een noir-film of noir-detective roman. Denk aan Shriekback bij 'Manhunter', iets in die trant. Ben benieuwd met welke suggesties jullie komen
Timber Timbre hele oeuvre
Mazzy Star - into dust
The Handsome Family - Far From Any Road
0
geplaatst: 21 juli 2015, 10:57 uur
DjFrankie schreef:
Mazzy Star - into dust
(quote)
Mazzy Star - into dust
Daar kan ik al wat mee, bedankt! Far From Any Road ken ik al door True Detective, echt geniaal! Zo'n dingen bedoel ik dus

0
geplaatst: 22 juli 2015, 00:23 uur
Vinck schreef:
Southern Gothic?
0
geplaatst: 22 juli 2015, 01:14 uur
DjFrankie schreef:
Vinck
Schoten me vandaag nog te binnen:
Dirtmusic - Clouds Are Cover _ Lion City - YouTube
Mark Lotterman - Indie | Official video - YouTube
Nick Cave and The Bad Seeds - By The Time I Get To Phoenix - YouTube
Vinck
Schoten me vandaag nog te binnen:
Dirtmusic - Clouds Are Cover _ Lion City - YouTube
Mark Lotterman - Indie | Official video - YouTube
Nick Cave and The Bad Seeds - By The Time I Get To Phoenix - YouTube
Zitten hele coole dingen tussen thanks!
0
geplaatst: 23 juli 2015, 10:15 uur
Vinck schreef:
Misschien dingen van 16 Horsespower/Wovenhand? Of Current 93?Misschien een beetje vaag, maar ik zoek nummers met een licht creepy/onheilspellende vibe die kunnen passen bij een noir-film of noir-detective roman. Denk aan Shriekback bij 'Manhunter', iets in die trant. Ben benieuwd met welke suggesties jullie komen
0
geplaatst: 26 juli 2015, 23:26 uur
Ik heb elektronische dansmuziek (her)ontdekt, en dan met name de minimal sound. Alleen weet ik niet waar ik moet beginnen qua namen en stijlen. Hieronder is wat ik echt heel strak vind klinken:
Nou staat er "tech progressive house" maar ik kan daar niet zo veel mee. Hieronder even een opsomming van wat ik kan waarderen:
- strakke, minimalistische sound
- echter wel wat sporadische / simpele melodieën
- diepe, monotone bas en "zagende" groove
- geen zang
- wel vage gesamplede stemmen
- warme, analoge synthesizer geluiden (à la Aphex Twin)
- qua sfeer hypnotiserend en een beetje duister
Ook deze van Sluwe Vos vind ik erg goed, met wat meer house / acid invloeden volgens mij:
Weet iemand een artiest of specifiek subgenre waar ik naar op zoek moet?
Nou staat er "tech progressive house" maar ik kan daar niet zo veel mee. Hieronder even een opsomming van wat ik kan waarderen:
- geen zang
Ook deze van Sluwe Vos vind ik erg goed, met wat meer house / acid invloeden volgens mij:
0
geplaatst: 2 september 2015, 11:40 uur
Vinck schreef:
Vrijwel alle noir-films hebben een jazz-soundtrack.
0
geplaatst: 2 september 2015, 16:37 uur
Die openingstune van American Horror Story klinkt onheilspellend.
0
geplaatst: 24 september 2015, 14:09 uur
smash016 schreef:
Ik heb elektronische dansmuziek (her)ontdekt, en dan met name de minimal sound. Alleen weet ik niet waar ik moet beginnen qua namen en stijlen. Hieronder is wat ik echt heel strak vind klinken:
(embed)
- geen zang
(embed)
- geen zang
Zoek op Berghain's label Ostgut Ton: Len Faki en Ben Klock, Marcel Dettman, het Kompakt label
Dus denk Duits, ik hou er ook wel van
Nicolas Jaar : soms, die heeft echt wel zijn roots in minimal en dub, elk nummer klinkt wel volledig anders . Echt de moeite waard om te ontdekken. Check Nicolas Jaar & Theatre Roosevelt "the Ego" als voorbeeld. Wel met stemmen. En zet het luid!
0
geplaatst: 24 september 2015, 15:26 uur
Je vraag is redelijk breed en je voorbeelden verschillen ook. Hierboven zijn al wat labels genoemd.
Kompakt: www.kompakt.fm heeft veel sublabels. Veel is op de site te beluisteren. Op hun labels viel je ook meer de dingen zoals in je tweede voorbeeld; ze hebben bijv een freakerige Russische dubstep-act (bij de aanbiedingen).
Zelf vind ik de Kompakt-releases wat 'organischer' klinken, bijv Gui Boratto (Take My Breath Away); ook Booka Shade (Movements) is de moeite waard, net als Dominik Eulberg (op Traum); tech house/minimal tech is de aanduiding; Trentemoller (The Last Resort) is ook de moeite waard, net als Lulu Rouge - Bless You, beide DK.
Ostgut Ton is strak, minimalistisch, weinig vocaal; Steffi (uit NL), The Power of Anonymity (gemengde stijl). Aanrader op Ostgut: de compilaties Berghain 1 - 7 en Panorama Bar 1- 6; op cd en 12" - alleen 12"s snel uitverkocht.
Kompakt: www.kompakt.fm heeft veel sublabels. Veel is op de site te beluisteren. Op hun labels viel je ook meer de dingen zoals in je tweede voorbeeld; ze hebben bijv een freakerige Russische dubstep-act (bij de aanbiedingen).
Zelf vind ik de Kompakt-releases wat 'organischer' klinken, bijv Gui Boratto (Take My Breath Away); ook Booka Shade (Movements) is de moeite waard, net als Dominik Eulberg (op Traum); tech house/minimal tech is de aanduiding; Trentemoller (The Last Resort) is ook de moeite waard, net als Lulu Rouge - Bless You, beide DK.
Ostgut Ton is strak, minimalistisch, weinig vocaal; Steffi (uit NL), The Power of Anonymity (gemengde stijl). Aanrader op Ostgut: de compilaties Berghain 1 - 7 en Panorama Bar 1- 6; op cd en 12" - alleen 12"s snel uitverkocht.
0
geplaatst: 24 september 2015, 17:28 uur
Als niet-kenner zeg ik Richie Hawtin, Plastikman (dus weer Richie Hawtin) en Robert Hood. En ik onderschrijf Dominik Eulberg.
Minimal techno. Heerlijk.
0
geplaatst: 25 september 2015, 09:22 uur
bennerd schreef:
Als niet-kenner zeg ik Richie Hawtin, Plastikman (dus weer Richie Hawtin) en Robert Hood. En ik onderschrijf Dominik Eulberg.
Richie voor hij mr.Ibiza werd

En Richie zijn label plus8 [-] m-nus.com - V.4
0
geplaatst: 25 september 2015, 17:22 uur
bennerd schreef:
Robert Hood inderdaad! Daar moet Smash wel wat mee kunnen.

0
geplaatst: 21 februari 2016, 17:05 uur
Weet iemand toevallig meer muziek in de trant van de eerste vier minuten van dit nummer?:
Of dit nummer:
Ik weet niet echt wat voor stijl het is, maar ik hoop dat het ongeveer duidelijk wordt uit de voorbeelden
Of dit nummer:
Ik weet niet echt wat voor stijl het is, maar ik hoop dat het ongeveer duidelijk wordt uit de voorbeelden

0
geplaatst: 21 februari 2016, 17:11 uur
Ik denk dan meteen aan:
Harmonia - Watussi - Video Dailymotion
Môrthul
Luisterde dit album nog in de auto vandaag:
Harmonia - Live 1974 (2007)
Harmonia - Watussi - Video Dailymotion
Môrthul
Luisterde dit album nog in de auto vandaag:
Harmonia - Live 1974 (2007)
0
Misterfool
geplaatst: 21 februari 2016, 17:15 uur
Ik vermoed dat de term waarnaar Morthul op zoek is "Minimalisme" heet, dingen als dit:
Philip Glass - Glassworks - 02 Floe - YouTube
of dit:
Charlemagne Palestine - Strumming Music - YouTube
Philip Glass - Glassworks - 02 Floe - YouTube
of dit:
Charlemagne Palestine - Strumming Music - YouTube
0
geplaatst: 21 februari 2016, 17:36 uur
Bedankt voor de snelle respons!
-SprayIt-
Klinkt goed, ga ik achteraan
Misterfool
Glass en Palestine ken ik helaas al, maar ze zijn beide zeer goed natuurlijk
Het zijn niet per se minimal werken waar ik naar op zoek ben, de muziek mag best wat 'vrijer' zijn. Terry Riley was in die zin misschien niet zo'n goed voorbeeld.
-SprayIt-
Klinkt goed, ga ik achteraan

Misterfool
Glass en Palestine ken ik helaas al, maar ze zijn beide zeer goed natuurlijk

Het zijn niet per se minimal werken waar ik naar op zoek ben, de muziek mag best wat 'vrijer' zijn. Terry Riley was in die zin misschien niet zo'n goed voorbeeld.
0
geplaatst: 8 april 2016, 07:02 uur
Onder welke genres muziek valt hetgene hieronder? Er was een radiozender die regelmatig zoiets draaide, Laid Back Radio, maar die zender heeft aangekondigd z'n database niet meer aan te vullen. Dan is er nog Lefto, die op Studio Brussel zulke dingen draait, maar ik zou na het min-of-meer stoppen van Laid Back Radio graag extra bronnen willen (Fip ken ik btw al, en www.novaplanet.com ook).
Het zoeken naar nieuwe bronnen gaat vast makkelijker als ik specifieke genre-aanduidingen heb, het is een wat vage muzikale hoek. Het is geen pure hiphop, geen pure jazz en ook weer geen typische triphop.
Tall Black Guy - Run the fantastic race - YouTube - m.youtube.com
Kid Sundance - April Sun (2012) - YouTube - m.youtube.com
Young Jazz Rebels - Black freedom - YouTube - m.youtube.com
Het zoeken naar nieuwe bronnen gaat vast makkelijker als ik specifieke genre-aanduidingen heb, het is een wat vage muzikale hoek. Het is geen pure hiphop, geen pure jazz en ook weer geen typische triphop.
Tall Black Guy - Run the fantastic race - YouTube - m.youtube.com
Kid Sundance - April Sun (2012) - YouTube - m.youtube.com
Young Jazz Rebels - Black freedom - YouTube - m.youtube.com
0
geplaatst: 9 april 2016, 14:34 uur
Op Ninja Tune zijn verschillende artiesten met dit soort instrumental melodic hiphop/triphop beats te vinden. Misschien Funki Porcini, Blockhead?
0
geplaatst: 9 april 2016, 21:38 uur
De 'officiële' naam is downtempo of 'future jazz' 
Absoluut Jazzanova - In Between (2002) en ook andere albums; Trüby Trio - Elevator Music (2003) bijv. Koop - Koop Islands (2006) - idem; andere muziek op die labels ook ok.
Verder er is een serie Break 'n Bossa - check Discogs; ook de latere Earth (LTJ Bukem presents) , vanaf 4 voldoen hier wel aan.

Absoluut Jazzanova - In Between (2002) en ook andere albums; Trüby Trio - Elevator Music (2003) bijv. Koop - Koop Islands (2006) - idem; andere muziek op die labels ook ok.
Verder er is een serie Break 'n Bossa - check Discogs; ook de latere Earth (LTJ Bukem presents) , vanaf 4 voldoen hier wel aan.
0
geplaatst: 9 april 2016, 22:20 uur
Misschien deze albums van Neneh Cherry - Blank Project en die met The Thing - The Cherry Thing
0
geplaatst: 10 april 2016, 03:52 uur
Bedankt voor de tips. Met dat van Neneh Cherry was ik al bekend, dat kwam op Laid Back Radio weleens voorbij. Zijn er ook nog internetzenders die zoiets als in de door mij geposte linkjes regelmatig draaien (en die ik nog niet genoemd had)?
Dat is als bron van voor mij onbekende muziek het makkelijkst, omdat ik er dan gewoon naar kan luisteren tijdens het eten of de afwas oid (ik heb meerdere standalone internetradio's).
Mixcloud-streams en dergelijke mogen ook, maar zijn minder makkelijk te verzenden naar ruimtes waar geen computer staat. --> Ik heb geen bluetooth-speakers, maar enkel een fm-transmitter om geluid rond te zenden. Met de funk/jazz-hoek in het Nederlandse deel van 22Tracks ben ik overigens bekend.
Op Fok! had ik overigens al een topic geopend, waar meer over de zoektocht naar een Laid Back Radio-alternatief te vinden is. Daar is verder niet op gereageerd. --> http://forum.fok.nl/topic/2293041
En dit is de stream van Laid Back Radio (blijft téchnisch wel online, maar dus niet meer bijgewerkt): Radionomy ? Laid Back Radio | free online radio station
Dat is als bron van voor mij onbekende muziek het makkelijkst, omdat ik er dan gewoon naar kan luisteren tijdens het eten of de afwas oid (ik heb meerdere standalone internetradio's).
Mixcloud-streams en dergelijke mogen ook, maar zijn minder makkelijk te verzenden naar ruimtes waar geen computer staat. --> Ik heb geen bluetooth-speakers, maar enkel een fm-transmitter om geluid rond te zenden. Met de funk/jazz-hoek in het Nederlandse deel van 22Tracks ben ik overigens bekend.
Op Fok! had ik overigens al een topic geopend, waar meer over de zoektocht naar een Laid Back Radio-alternatief te vinden is. Daar is verder niet op gereageerd. --> http://forum.fok.nl/topic/2293041
En dit is de stream van Laid Back Radio (blijft téchnisch wel online, maar dus niet meer bijgewerkt): Radionomy ? Laid Back Radio | free online radio station
0
geplaatst: 4 mei 2016, 13:34 uur
Ben voor een soundtrack en sfeer opzoek naar nummers die klinken als 'Dancing in the dark' (vrij specifiek). Moet te doen zijn. Maar zoek vooral naar nummers van onbekende/vergeten bands met de sound van o.a.: the war on drugs (red eyes, an ocean in between the waves, baby missiles), bruce springtseen, arcade fire (keep the car running), future islands. Moet enigszins dansbaar zijn.
Heb al wat nieuws ontdekt dat Nogal de vibe heeft die ik zoek:
Jullie nog tips?
Heb al wat nieuws ontdekt dat Nogal de vibe heeft die ik zoek:
Jullie nog tips?
* denotes required fields.