MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Coldplay vs. Radiohead/u2/Muse/...

zoeken in:
bij Coldplay - A Rush of Blood to the Head (2002):

Eddie schreef:
Gaaaap, U2 cloon nummer honderd is er dan, ik zal waarschijnlijk wel voor cultuur baarbaar uitgemaakt gaan worden, maar deze plaat kan mij echt geen uur boeien, ik vond clocks een heel mooi nummer, maar de rest van de plaat kabbelt in het zelfde tempo door, zonder ooit eens cht uit teschieten en ik vind het U2 gehalte wel heel erg hoog. 2*

snap de vergelijking niet.. overeenkomsten zijn ver te zoeken.

Tsja, en U2 is weer een rip off van The Sound. Zo kun je wel bezig blijven.

herman schreef:

Tsja, en U2 is weer een rip off van The Sound. Zo kun je wel bezig blijven.

En uiteindelijk komen we toch maar weer bij die dekselse Beatles, niet?

thyson schreef:
(quote)

En uiteindelijk komen we toch maar weer bij die dekselse Beatles, niet?

haha jaaaa

Ik weet niet, ik vond de Beatles altijd maar ripoffs.

Jemigjemig ik heb zo'n zin in die 7 juli he!! Lekker naar Coldplay ik vind het echt een geweldige band en het lijkt, moet ik eerlijk toegeven wel op Radiohead soms, maar het is zeker niet slechter!!En dat nummer Speed op Sound is helemaal briljant, hoe vaker je het luistert, hoe mooier het wordt!

Waarom Radiohead en Coldplay worden vergeleken begrijp ik echt niet.....de enige overeenkomst is dat ze beide een bandje zijn bestaande uit een aantal mannen.

bonothecat schreef:

Waarom Radiohead en Coldplay worden vergeleken begrijp ik echt niet.....de enige overeenkomst is dat ze beide een bandje zijn bestaande uit een aantal mannen.

Ik schreef over Muse en Radiohead al eens: het zijn beide Britse bands...

Heel raar dat bij mekaar in hokjes smijten.

herman schreef:

Ik weet niet, ik vond de Beatles altijd maar ripoffs.

Ze zitten in elkaars lijn, ooit heb ik ook eens ergens gelezen dat Coldplay een verlengde van Radiohead was, de band zelf heeft ook wel eens gezegd erg geinspireerd te zijn door Radiohead, dus ik denk dat het daar ook mee te maken heeft! In vele recensies op platen van Coldplay wordt ook steeds die vergelijking gemaakt.

Ik vind het toch een te makkelijke vergelijking..ok er komt wel wat overeen, maar Radiohead maakt toch wat meer complexe nummers, meer down, meer electronica...meer... meer...... ja wat...uhm...zucht kreun..

zo laten we alle onvermijdelijke Coldplay-vergelijk-discussies maar een eigen topic geven, waar in de toekomst alle off-topic discussies bij de albums naar toe kunnen

JonnieBrasco
bonothecat schreef:

Waarom Radiohead en Coldplay worden vergeleken begrijp ik echt niet.....

Het is voor mij wel duidelijk. Het zijn de bekendste toegankelijke alternatieve ("depri") rockbands. Het is volgens mij niet meer zo dat Radiohead qua bekendheid nog slechts een subtopper zou zijn (zie hun nummer-1 positie in de charts van AudioScrobbler).
Gefascineerde oppervlakkige auto-liefhebbers hebben het toch vaak ook niet over anders dan wat nu sneller, beter en origineler is: Porsches (Coldplays), Ferrari's (Radioheads) of Lamborghini's (Muses)? Terecht dat hier een topic voor gemaakt is.

Sietse
Het lijkt me vrij duidelijk dat de muziek van zowel coldplay en muse niet kan worden vergeleken met wat radiohead nu doet, maar toch meer wat radiohead deed. Misschien the bends en enkele nummers van OK Computer. Maar daar komt dan ook meteen bij dat het veel minder complex is. Het zijn eigenlijk alle twee gewoon pop varianten van radiohead, om het zo maar ff lomp te zeggen.

Sietse heeft helemaal gelijk. En dan wil ik daar graag nog aan toe voegen dat Muse erg leuk is omdat ze lekker over the top gaan op sommige momenten, terwijl Coldplay te serieus en te saai blijft.

Ik vind dat jullie in verschillende dingen gelijk hebben alleen de vergelijking Coldplay - Muse vat ik niet helemaal! Heb je die cd's van hun weleens naast elkaar gelegd dan vind ik dat dus niet op elkaar lijken. Ik vind Muse eerder naar het echte rockwerk toe gaan maar dan wel met een eigen sound en ze steken er vaak ook uit in de Rockwereld dan. De vergelijking Coldplay - Radiohead is meer op zijn plaats, alhoewel daar ook over te dicussieren valt zoals hieruit blijkt!

Sietse schreef:

Het lijkt me vrij duidelijk dat de muziek van zowel coldplay en muse niet kan worden vergeleken met wat radiohead nu doet, maar toch meer wat radiohead deed. Misschien the bends en enkele nummers van OK Computer. Maar daar komt dan ook meteen bij dat het veel minder complex is. Het zijn eigenlijk alle twee gewoon pop varianten van radiohead, om het zo maar ff lomp te zeggen.
Ik kan best meegaan in die verwoording. Toch heb ik voorlopig nog niet ondervonden dat de keuze van melodieën/ritmes van de muziek die Radiohead in elkaar weeft ook meer effect heeft op mij dan wat Colplay en Muse hebben gedaan. Goede muziek heeft meer ingrediënten dan ontdekken dat het complex goed in elkaar zit, een basis van pakkende melodieën/ritmiek/sfeeroverdracht komt al meer in de buurt. Radiohead is op die basispunten voor mij in ieder geval niet duidelijk pakkender dan Coldplay en Muse op wellicht sfeeroverdracht na, maar dat is eigenlijk te lastig om te zeggen, omdat het moeilijk los van de rest te zien is. De woordkeus ''pakkender'' geeft deels ook een pop-gehalte weer, maar alles draait uiteindelijk om elementen die pakkender zijn (voor mij) en de losse elementen die Radiohead in elkaar weeft zijn dus niet pakkend genoeg voor mij. Het geheel lijkt (of is) dan van zeer hoog niveau, maar ik merk toch op dat uiteindelijk de beste muziek voor mij uit de meest degelijke elementaire dingen bestaat, die dingen vind ik bij Radiohead vaak juist best makkelijk gekozen, dan doel ik op de patronen, niet de prachtige tuning of instrumenten, de patronen prikkelen mij niet zo sterk. Door dit stukje ben ik wellicht iets dichter bij een kern gekomen van waarom ik Radiohead overschat vind, terwijl ik best inzie dat hun muziek beter in elkaar steekt op een bepaald niveau wat weinig artiesten lijken te beheersen.

Sietse
juist en wat er voor jou bij Radiohead ontbreekt, hoor ik er juist wel en ontbreekt voor mij bij vooral Muse (wat ik echt verschrikkelijk vind) en toch ook wel bij Coldplay, al hebben die wel een aantal nummers dat me aanspreekt, al is het na 2 albums luisteren voor mij echt zoiets van nu hoef ik een half jaar niet meer.

Wat een ongelooflijk slap geouwehoer allemaal. Op die manier kunnen we wel heel veel bandjes gaan vergelijken zeg. Waarom ? Er worden allemaal dezelfde akkoorden gebruikt.........pfffffffffffff

Ze maken allemaal pop/rock. Punt. En bepaal zelf maar lekker of je het wat vind of niet. Maar dit hier begint echt oeverloos gezever te worden.

Nou ik vind dat Muse eerder in het alfabet komt dan Radiohead maar weer later dan Coldplay. Maar ja, da's mijn mening...

lebowski schreef:

Nou ik vind dat Muse eerder in het alfabet komt dan Radiohead maar weer later dan Coldplay. Maar ja, da's mijn mening...

Sietse
aERodynamIC schreef:
(quote)

Wat voor alfabet is dat?

Ik gok dat van abc....z.

HammerHead schreef:

Ik gok dat van abc....z.

Sietse
lebowski schreef:
(quote)

Dan begrijpen we elkaar.

Sietse schreef:

juist en wat er voor jou bij Radiohead ontbreekt, hoor ik er juist wel en ontbreekt voor mij bij vooral Muse (wat ik echt verschrikkelijk vind) en toch ook wel bij Coldplay, al hebben die wel een aantal nummers dat me aanspreekt, al is het na 2 albums luisteren voor mij echt zoiets van nu hoef ik een half jaar niet meer.
Leuk dat je het begrijpt, ik ben het er alleen niet meer helemaal eens met wat ik gezegd heb. Radiohead heeft me vandaag meer geboeid dan ooit , Amnesiac in dit geval (zoeen 5 keer geluisterd vandaag), de compositie van alles had wel degelijk effect. Wat ik gister opschreef is onzuiver, maar alles is ook eigenlijk complex.

@ EaRodynamIC: wat is nu niet oeverloos gezever, dit zou ik met een andere instelling ook wel bij 100 forumthreads kunnen zetten. Je zegt zelf in de zin ervoor dat iedereen het voor zichzelf mag uitmaken, mogen ze het dan niet posten? Dat er hier een beetje langs elkaar heen gepraat wordt gebeurt toch overal.

Mee eens, je hoort mij ook niet zeggen dat het niet mag
Maar dit ging wel heel erg lang door: en niemand maakte nog enig punt. Het is gewoon appels met peren vergelijken. Prima: kan je best even doen, maar dit even werd mij iets te lang. Vandaar.

Sietse
hmm ik was nog niet eens begonnen met het betrekken van Pink Floyd, U2 en Slayer...en dan al te veel....pfff

Ik citeer hier een stukje wat Chris Martin zei in het Troskompas.
'Waar het om gaat is dat we de beste nummers proberen te schrijven. Als band proberen we sterk genoeg te worden om U2 neer te halen.

Sorry hoor maar als je je alleen maar daar mee bezig houdt, dan ben je gewoon zielig.

Naar mijn mening is U2 niet in te halen, zeker niet voor Coldplay

hm ik vind de laatst 3 nummers van U2 ook niet echt geweldig.. maar dat is smaakverschillend natuurlijk.. ik denk dat je moeilijk een abc....z kan maken waar iedereen/veel mensen het mee eens zijn..

Gast
geplaatst: vandaag om 03:38 uur

geplaatst: vandaag om 03:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.