MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Engelstalige zang met accent

zoeken in:
Kingsnake
Duits-engels vind ik wel leuk.
Helloween, Eloy, Jane en Scorpions.

De manier waarop ze de 'rl' in girl of world uitspreken. Hilarisch, maar toch wel charmant.

Nicholas123 schreef:
maar als ik figuren als Balkenende moet aanhoren krijg ik toch last van plaatsvervangende schaamte. Want dat is het wel het imago dat hij als volksvertegenwoordiger tegenover de rest van de wereld uit straalt. En zo worden Nederlanders weer iets minder serieus genomen. Het wordt tijd voor een omslag in het onderwijs en snel ook.

Ach, dat valt ook wel weer mee hoor, heb je Berlusconi, Sarkozy of van Rompuy wel eens Engels horen praten, dan doet onze JP het zo slecht nog niet.

Tja, da's natuurlijk waar. Maar om één of andere manier werkt een Nederlands-Engels accent me alleen maar heel erg op de zenuwen. Frans-, Duits- of Italiaans-Engels heeft soms nog wel iets schattigs.

Als we het over muziek hebben, en dat doen we hier toch, moet ik me aansluiting bij de Krezip-criticasters. "Ent if aaai koed, aai woed steeieeejjjj" brr

Mjuman schreef:
Two Unlimited is - ten tijde van No Limits - door NME benoemd tot de risée van de dance.

Dat nummer werd daar ook No Lyrics genoemd

Nicholas123 schreef:

Als we het over muziek hebben, en dat doen we hier toch, moet ik me aansluiting bij de Krezip-criticasters. "Ent if aaai koed, aai woed steeieeejjjj" brr

"when ije grooee up ije hoop to bee juss lijk Jul"

Paar kleine kanttekeningenbij Terry A: Hij noemt met o.a. Cassius en Daft Punk acts die niet zelf in het Engels zingen, maar gebruik maken van samples of een enkele keer van zangers met een Engelstalige achtergrond (Romanthony op One More Time van Daft Punk bijvoorbeeld). En Sigur Ros zingt alleen op het laatste album een beetje Engels, das wat karig op het hele oeuvre.

En een aanvulling op VOF de Kunst, One Cup Of Coffee flopte gigantisch, maar een paar jaar eerder was de Engelse versie van Suzanne een behoorlijke hit in o.a. Engeland. (VOF de Kunst heette daar The Art Company), nou was dat nogal een gimmickplaatje, dus was het ook verre van accentloze Engels van de zanger niet zo'n probleem, net zoals het voor de trashy Eurodance waar nederland groot in was in de jaren '90 ook niet zo erg was, al had dat ook hele dikke accenten. Bijvoorbeeld We're Going to Ibiza van Vengaboys. Ibiza wordt op z'n Nederlands uitgesproken in dat nummer. En bij Nance die toen in Twenty 4 Seven zat hoor je zelfs haar Brabantse accent door haar Engelse zang.

YouTube - The Art Company - Susanna

YouTube - Twenty 4 Seven-Slave to the music(H.Q. Audio)

YouTube - Vengaboys - We're Going To Ibiza (Dance Anni '90).

Of wat te denken van dit:
YouTube - Lipstick - I'm A Raver
Typisch Nederlands Mavo-Engels

Ander groot voorbeeld is Lois Lane, Prince vond de zusjes Klemann wel mooi en schreef een paar nummers voor ze. Half Nederland dacht dat Lois Lane nu internationaal zou doorbreken, maar ook aan Lois Lane hoor je binnen een halve zin dat het Nederlanders zijn. Dat werd nooit wat.

YouTube - Qualified

YouTube - Sex

Venus van Shocking Blue heeft een niet bestaand woord in de eerste zin: Ze zingt Godness on a mountain top... Bij alle later covers (van Bananarama enzo) werd dat gewoon Godess.

YouTube - Venus by Shocking Blue

Krezip vond ik in het begin nog wel schattig. Schoolmeisjesversjes op muziek. Dik accent en kromme zinnen natuurlijk, dat dan weer wel.

Mjuman schreef:
, met name bij de commerciële omroep (die we overigens pas sinds '83 hebben).

Sinds 1989 pas zelfs.

gaucho schreef:
O ja, nog even mijn suggesties voor 'Engelstalige zang met accent'. Allebei uit de oude doos, maar allebei memorabel.

YouTube - yes sir i can boogie

Spreekt voor zich. Bewust slecht Engels van twee Spaanse dames. Behoorlijk 'fout' plaatje natuurlijk, maar wel charmant.

Heb ooit eens gehoord dat ze geen woord Engels spraken/begrepen en hun plaatjes fonetisch inzongen.

Wat dachten we hier van. Zweedse band, leuk accent

Sabaton - Panzer Batallion

sq
Erg aantrekkelijke accenten:

Karin Dreijer
Gala

Father McKenzie
Het Abba-Eengels was alles behalve accentloos Engels, maar misschien ook juist daarom zo charmant, toch?

En het Engels van BACCARA, ja die huppelkontjes van Sorry I'm A Lady en Yes Sir, I Can Boogie, moet zowat het lamentabelste "Engels" zijn dat ik ooit hoorde, maar die 2 vernoemde singles zijn voor mij toch echte Guilty Pleasures!

Tenenkrommed Engels, zo slecht dat het weer net leuk wordt, als het ware!

gaucho schreef:
(quote)

...

Maar wat Golden Earring betreft, moet ik hier toch een kanttekening maken. De band heeft mensen binnen Nederland niet 'continu voor de gek gehouden hoe groot ze waren buiten hun eigen landsgrenzen'. Golden Earring stelt als internationale act wel degelijk wat voor. ....

moest vorige week wel lachen tijdens de tv programma Ruby Wax Goes Dutch toen ze rond liep met deze Barry Hay ... ze vroeg hem "do you still play some of your old songs?" en de nl text vertaling (ondertiteling) zei "speel je nog je groote hits"

Casartelli (moderator)
Nicholas123 schreef:

orbit schreef:
"when ije grooee up ije hoop to bee juss lijk Jul"

Een beetje meer respect graag voor de enige passende vervanger van Depeche Mode!

All madness on top of a stickie...

Het woord "dictie" viel eerder in dit topic ook al en dat is volgens mij een probleem dat los staat van Nederlanders die Engels proberen te zingen. Krezip vind ik wat dat betreft niet erger dan de native speakers van Avril Lavigne. Meer een kwestie van jeugdigheid? (Kinderen voor Kinderen iemand??)

Verder stoor ik me meer aan artiesten die misplaatst pretentieuze muziek maken dan aan artiesten die misplaatst pretenderen goed (poëtisch) Engels te zingen, maar dat zal naar ik aanneem voor de meesten hier wel gelden.

Father McKenzie schreef:

En het Engels van BACCARA, ja die huppelkontjes van Sorry I'm A Lady en Yes Sir, I Can Boogie, moet zowat het lamentabelste "Engels" zijn dat ik ooit hoorde, maar die 2 vernoemde singles zijn voor mij toch echte Guilty Pleasures!

Tenenkrommed Engels, zo slecht dat het weer net leuk wordt, als het ware!

Ooooo Jezzz Zeurr IJ ken boegie

Casartelli schreef:

Een beetje meer respect graag voor de enige passende vervanger van Depeche Mode!

Daar hebben ongetwijfeld een stelletje toeschouwers ontzettend gedesillusioneerd staan kijken naar dat podium. Komen voor Depeche Mode en dan Krezip krijgen. Leuk hoor dat stimuleren van de muziek van eigen bodem maar dan toch niet... DAT? Had dan eens een band als Sixteen Down of Johan de kans gegeven aangezien die al jaren "wel" goede muziek maken en de aandacht verdienen. Maar ja, de meerderheid van het top 40 georiënteerde publiek wilde waarschijnlijk Krezip en dat hebben ze gekregen.

Ik ben vorig jaar één dagje geweest voor Metallica en Porcupine Tree maar ook toen viel me op dat er een gigantisch grote groep bezoekers Pinkpop als een weekendje gezellig hitjes meebleren, zuipen en voor de rest ongeïnteresseerd door de muziek heen lullen ziet. (Ik generaliseer hier natuurlijk, ook genoeg muziekliefhebbers gezien).

Maar ja, ik raak off topic. Om nog even te reageren op wat Casartelli zei. Misplaatste pretentie is nogal subjectief en ongrijpbaar terwijl een uitspraak die het bloed onder je nagels vandaan haalt een stuk gemakkelijker aan te wijzen is. Maar misschien is daar ook wel een topic over te openen. Er komen in ieder geval wel enkele namen bij mij op.

TerryA schreef:

...

"THE GOOD ...."

er is ook "the good", en dan moet ik denken aan o.a. Mathilde Santing (begin periode), en zoals vaker vermeld FOCUS uit de jaren 70 maar hun voordeel was dat toen was het meer muziek dan stem of zang!

zie ook mijn opmerking van 16 juni 2008, 15:24 uur op deze album van SALAD (indie band met een zeer goed nederlands zangeress die in engels zingt)

Salad - Singles Bar (1995)

om even terug te komen op SALAD, en de "goede" uitspraak van hun zanger Marijne Van Der Vlugt, als je deze videos of live optredens terug kijkt van de jaren 90 dan is het wel heel jammer dat de NL pers niet iets groter van haar gemaakt had. Ze is gewoon "head and shoulders" boven al die NL artiesten sinds die tijd!!

SALAD - Motorbike To Heaven

YouTube - Salad - Motorbike To Heaven

SALAD - On A Leash (live at Phoenix Festival)

YouTube - Salad - on a leash live

en dan live in studio met Terry Hall (Specials) met hun cover van DReam A Little Dream voor de "Help" album

Video Dream A Little Dream van Salad - MySpace Video - vids.myspace.com

The Oath
Udo dirkschneider

@TerryA: van Marijne van der Vlugt wat maken als zangeres was niet zo makkelijk toen ze een tijdje als VJ bij MTV actief was geweest - hoe goed ze ook als zangeres was - zoiets gaat gewoon ten koste van je geloofwaardigheid (je street credibility)

Zeg nou zelf - zou jij een plaat van een band met als zangeres de de Deense Maiken Wexö kopen? En die zag er een stuk ( what's in a word, mind you) anders uit.

Mjuman schreef:
@TerryA: van Marijne van der Vlugt wat maken als zangeres was niet zo makkelijk toen ze een tijdje als VJ bij MTV actief was geweest - hoe goed ze ook als zangeres was - zoiets gaat gewoon ten koste van je geloofwaardigheid (je street credibility)

Zeg nou zelf - zou jij een plaat van een band met als zangeres de de Deense Maiken Wexö kopen? En die zag er een stuk ( what's in a word, mind you) anders uit.

ik moet eerst even toe geven dat ik niet wist wie Maiken Wexö was? schijnbaar een andere MTV Europe presentator in de jaren 90?

ik weet niet hoe het in NL of de Benelux toen ging maar wanneer Marijne ineens met haar band SALAD (dat was dan met 3 jongens uit Brighton) op de indie scene kwam was de reaktie in GB best positief. Veel hadden ook respect voor haar (Marijne) omdat ze een best goed betaalt baan bij MTV had achter gelaten om vervolgens met een onbekende indie pop band verder te gaan ... Dat is lef!
Uiteindelijk werden ze gezien als een band dat zeker beter was dan o.a. Sleeper (in die periode had je ook Elastica, Echobelly, en dan in een andere richting The Sundays, of bands zoals Lush)
En nu we terug kijken waren ze (salad) als band ook stukken beter dan veel andere bands met female zangers in dat periode.
Laatste keer dat ik Marijne had gesproken was rond 1997 in Manchester nadat Salad een gig hadden gespeeld in de University met Baby Bird (toen een heel groot indie band)

op een schaal van 1 tot 10 (waar 10 de beste is) zou ik Marijne Van Der Vlugt een 8 geven tegen over een 1 of hooguit een 2 voor die Anouk!

en die Maiken Wexö .. die was blijkbaar nog vorig jaar head of programming voor een Deense TV zender TV2

http://tv2.dk/

@TerryA: Maiken - ik ken veel jongens die onrustig sliepen als ze een avondprogramma met haar hadden gezien. In 1985 begon ze als zeventienjarige bij MTV in Londen

Anouk - the less said, the better!

Sundays en Lush wel mijn ding; Salad vond ik wel ok.

Maiken - 24 jaar later still foxy!

VB1
Ik vind Nederlandse accenten in muziek vaak ook tenenkrommend. Zoals bijvoorbeeld dat groepje Leaf, dat vorig jaar een hitje had. Gewoon duidelijk dat ze een kleine woordenschat in het Engels hebben en de uitspraak was niet om aan te horen. Zelfde met bands als krezip, kane, etc. Ik moet ook zeggen dat ik het jammer vindt dat het Nederlands-Engels te Amerikaans is. Brits klinkt wat mij betreft veel mooier. En dat je zo wordt doodgegooid met al die Engelstalige Nederlandse bandjes, die op elk festival of gelegenheid moeten staan, zoals bijvoorbeeld Voicst, terwijl het naar mijn mening toch echt zeer weinig toevoegt.

Maar laten we onszelf ook weer niet te ver in de grond boren. Ik heb een half jaar in Engeland gewerkt met heel veel verschillende nationaliteiten, en Nederlanders spraken over het algemeen het beste Engels. Vooral mensen uit zuid en oost Europa spreken het echt veel slechter, en hebben nog een veel dikker accent. Moet zeggen dat sommige accenten wel schattig vind klinken, zoals het Franse. Maar sommige zijn ook niet om aan te horen, zoals bij veel mensen uit Oost-Europa.

In muziek heb ik een lichte voorkeur voor Brits Engels, maar ik heb geen hekel aan artiesten met Amerikaanse of Canadese uitspraak, als het enigszins bij de muziek past. Stel je voor dat Neil Young op eens met een dik cockney accent zou gaan zingen, dat zou toch niet klinken lijkt me . Duits Engels heb ik soms wel wat moeite mee, het zorgt vaak voor een lachwekkend effect. Hoewel ik er bij Nico op de eerste plaat van VU al wat meer aan gewend ben, kan ik mijn lach moeilijk onderdrukken als ik haar ''She put you up just to put you dahn, what a klahn'' hoor zingen. Bjork kan ik wel hebben, maar het verbaast me wel dat haar uitspraak nog steeds vrij slecht is. Ik heb wel eens Ijslandse meisjes gesproken die echt bijna perfect Engels spraken.

Ik heb ook meer voorkeur voor het Brits-Engels dan voor het Amerikaans-Engels. Wat mij stoort bij Nederlandse bands is dat ze persé Amerikaans willen klinken zoals Anouk en vooral Kane met dat knauwende Engels. Belgische bands neigen meer naar het Brits-Engels, vandaar dat ik hun Engels beter kan aanhoren, al is hun uitspraak ook niet altijd fout- of accentloos.

Het Duits-Engels ... dat van Nico vind ik charmant klinken maar die uitspraak door Guano Apes bv. vind ik tenenkrommend. Maar het allerergste vind ik het Engels dat wordt gebracht door Oost-Europeanen in het jaarlijks terugkerend circus dat het Eurovisiesongfestival heet. Overigens vind ik het Engels van de Scandinaven (buiten de Angelsaksische landen) het best klinken (Abba, Bjork).

Gast
geplaatst: vandaag om 17:54 uur

geplaatst: vandaag om 17:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.