menu

Muziek / Algemeen / Internationale nummers die alleen in Nederland een hit werden

zoeken in:
Nog een voorbeeld dat in me opkomt. Bow Wow Wow was in de rest van de wereld al wat weg aan het zakken maar had in Nederland nog een extraatje: The Man Mountain werd hier een top 10 hit en flopte in bijna alle andere landen. Nederland had gelijk trouwens, want het is een mooi liedje.

En de nationale hitparade/ single top 100 is altijd wel een zorgvuldiger hitlijst geweest dan de top 40. En de site is zo lekker makkelijk.

Je hebt, om het nog iets breder te trekken, ook wel grappige tegenstellingen tussen de VS en Europa. Talking Heads zijproject Tom Tom Club scoorde één grote hit in de VS en één in Europa. In de VS was Genius of Love de hit in Europa Wordy Rappinghood. Wordy Rappinghood was in de VS de B-kant van Genius Of Love. Dat nummer deed in Europa niet veel.

Chi Coltrane is internationaal vooral bekend van Thunder & Lightning. Hier was echter Go Like Elijah dè hit. Sterker nog: nergens ter wereld had Coltrane zo'n grote hit als hier met dat nummer. Ze treedt dan ook regelmatig hier en in Duitsland op.

Rory Block is redelijk bekend bij liefhebbers van akoestische blues. Maar niet bepaald een hitartieste. Toch had ze alleen in Nederland een hit met Lovin' Whiskey en werd een compilatiealbum van haar goud.

Nog een voorbeeld: De film Rock 'n Roll Hoghschool en het door Phil Spector geproduceerde album End of a Century waren ook een poging om The Ramones, in navolging van Blondie te laten doorbreken bij een groot publiek. Dat lukte in eerste instantie alleen in Nederland. Rock 'Roll Highschool werd hier een top 5 hit. Kort erna werd wel een ander nummer (Baby I Love You) en hit in Engeland.

Nog een paar leuke voorbeelden:

Twee meer LP gerichte bands uit de jaren '60 scoorden hier dikke top 10 hits met nummers die nergens anders grote hits werden: Jethro Tull met Bouree en Procol Harum met A Salty Dog. Beiden wel gewoon internationaal uitgebracht.

Kristine W. had over de hele wereld mede dankzij Rollo (die toen (1994) op een creatieve piek zat) een enorme clubhit met Feel What You Want. Echter alleen in Nederland en Belgie werd het nummer ook in de gewone hitlijsten een enorme hit. In veel andere landen lukte het nooit om verder te komen dan de onderste regionen. Ondanks diverse pogingen met weer een andere remix.

Toen Whitney Houston werd gelanceerd was er een aparte strategie. Houston werd in verschillende delen van de wereld met verschillende singles gepromoot. In de VS was dat de soulballad You Give Good Love om haar een goede basis te geven bij het zwarte publiek. In Engeland was Someone For Me, een dansbaar nummer, de keus. Dat deed echter niet veel. Een deel van het Europese vaste land kreeg de powerballad All At Once als eerste single. Het succes van dat nummer wisselde nogal per land. Het was nergens zo'n grote hit als in Nederland en Belgie waar het de top 5 haalde. Pas bij de opvolger Saving All My Love For You werd in de hele wereld hetzelfde nummer uitgebracht.

Melanie's Beautiful People heeft internationaal erkenning gekregen door Woodstock, maar was alleen In Nederland een hit. En dat al negen maanden voor Woodstock.

The Little River Band had in Nederland ineens een hit met Forever Blue in 1995. Dat nummer kwam al uit 1986 maar werd veel gedraaid door Rob Stenders, zoveel dat de platenmaatschappij het op single uitbracht. Alleen in Nederland een hit.

Een heel gekke is Bob Dylan. In Nederland was niet Like A Rolling Stone zijn grootste hit, ook niet I Want You of Subterranean Homesick Blues, nee Wigwam.Een vreemd en nogal curieus instrumentaal (!) nummer van het destijds afgekraakte album Self Portrait. Haalde de top 3 hit in 1970. Alleen hier was het zo enorm succesvol.

Een variant op het thema, nummers die vreemd genoeg in Nederland niets deden, maar wereldhits waren. Een paar 80's voorbeelden:
-Up Where We Belong - Joe Cocker & Jennifer Warnes
Nummer 1 in de VS, top 3 in een heleboel landen en vrijwel overal een top 10 hit. In Nederland haalde het de hitlijsten niet eens. En in Belgie bleef het steken op 32.
-Footloose - Kenny Loggins
Heeft in Nederland nooit de hitlijsten gehaald, terwijl Kenny Loggins hier zeven keer wel de lijsten haalde (3x met Messina, 4x alleen). Was wel een enorme hit in bijna alle andere landen (nummer 1 VS), scoorde ook in Belgie minder (nummer 26)
-Missing You - John Waite
Minder grote hit dan de anderen, maar ook nummer 1 in de VS en top 20 in veel landen. Haalde de hitlijsten niet in Nederland.

Disco Inferno van The Trammps past ook mooi in het rijtje. Heden ten dage een klassieker en hun bekendste nummer, maar toentertijd werd het wel een hit in de VS maar kwam in het Nederland niet verder dan de tipparade terwijl The Trammps in Nederland toch al veel meer hits hadden gescoord en een grote naam waren.

Margaret Singana - We Are Growing:

MARGARET SINGANA - We Are Growing - YouTube

Nummer 1 hit in Nederland in 1989, verder in geen enkel land een hit geweest.

buizen

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Qnmw9RK4FPk

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

ik weet het niet zeker maar vermoed Consolidated-You Suck uit 1993.
Kan me nog herinneren dat niemand in Southampton me geloofde dat dat hier gewoon op de radio gedraaid werd en in de charts stond. Dat zou daar onmogelijk zijn geweest op de BBC radio 1

Lion in the Morning Sun heeft trouwens in Engeland ook helemaal niks gedaan.

Three Degrees - Dirty Old Man
Deed onbegrijpelijk niets in de VS maar werd wel een nr.1-hit in Nederland en België (1974). Overigens vind ik dat nog steeds hun beste nummer.

Bernie Lomax

https://www.youtube.com/watch?v=ZobYf7syHJs

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Mag White Soxx - Versailles hier ook genoemd worden? Voor zover mij bekend geen daadwerkelijke top 40 hit destijds maar door Radio 2 zo hard gepushed dat het nu al jaren een Top 2000 klassieker is.

Nee, dat nummer haalde de hitparade net niet, begin jaren tachtig. Maar buiten Nederland kent vrijwel niemand het volgens mij. En gezien zijn status van de laatste pakweg 10 jaar (vaste waarde in de Top 2000) mag je toch wel van een bescheiden klassiekertje spreken. Dus ja, die past ook wel in dit topic, vind ik.

Is dat nummer trouwens ooit op een CD verschenen? Zal wel niet, want volgens mij was dit het enige nummer dat dat duo ooit samen maakte. Misschien op zo'n Top 2000-CD? Discogs geeft er geen uitsluitsel over.

Ik meen inderdaad dat Radio 2 een verzamelaar heeft uitgebracht waar het nummer op staat en waar toen nog speciaal reclame voor is gemaakt.

Underneath the Blanket Go van Gilbert O'Sullivan deed in het VK (#40) en in de VS (-) ook niet veel maar werd in Nederland een nummer 1 hit. Voorganger Nothing Rhymed deed het wat beter in Engeland (#8) maar da's toch nog lang niet de nummer 1-positie die het nummer hier haalde.

Alone Again (naturally) bereikte echter in VS en VK de eerste plaats en kwam in Nederland niet verder dan de 21ste plaats. We zijn een vreemd land...

Brunniepoo schreef:
Alone Again (naturally) bereikte echter in VS en VK de eerste plaats en kwam in Nederland niet verder dan de 21ste plaats. We zijn een vreemd land...

Al maakten wij er meteen onze eigen versie van, die op zijn beurt ook de top 40 haalde. Zò goed vonden we het nummer dan kennelijk ook wel weer...

Tekst van Van Kooten en De Bie trouwens.

gaucho schreef:
(quote)

Al maakten wij er meteen onze eigen versie van, die op zijn beurt ook de top 40 haalde. Zò goed vonden we het nummer dan kennelijk ook wel weer...

Tekst van Van Kooten en De Bie trouwens.

Als we liever naar Gerard Cox luisteren dan naar Gilbert o'Sullivan dan handhaaf ik mijn laatste zin

(wel een prima, eigenzinnige vertaling trouwens. Vond het al een prima nummer ver voordat de serie kwam.)

Dit nummer van Sheila E was alleen in Nederland en België een hit (in beide landen nummer 8 ):

https://www.youtube.com/watch?v=UgcNLLikZj4

Sowieso hielden we hier wel van Sheila E. Ze had hier (en in België) vier top 10 hits (ook nog The Glamourous Life, The Belle of St. Mark en A Love Bizarre). Ik heb zo snel geen enkel ander land kunnen vinden waar ze er meer dan 1 had (en die ene varieerde nog weleens).

En dan nog even dit fantastische playbackoptreden in Toppop (geweldig Youtubekanaal!). Met een band die eruit ziet alsof Prince op zijn tour zelf uit het publiek de allercoolste persoon heeft geselecteerd in elke stad. En heerlijk foute danspasjes.

https://www.youtube.com/watch?v=d43sBOWYOc0

In het kader van het 1992 Topic,
volgens mij is Nederland ook het enige land waar Beckie Bell-Steppin' out tonight een zomerhit was

Deze klopt niet helemaal, maar ik vind het toch wel behoorlijk opmerkelijk. Ich Bin Wie Du van Marianne Rosenberg was een enorme hit in Nederland (nummer 2) en Belgie (nummer 1) in 1976. Een paar maanden later had ze nog een kleinere hit met Lieder der Nacht (NL: nummer 20). Hier is Ich Bin Wie Du echt het nummer van Rosenberg en dat nummer dat ergens op de rand tussen schlager en disco zweeft een soort foute feestklassieker. Half Nederland zingt het onmiddellijk mee. In haar thuisland Duitsland is dat niet zo. Daar is Lieder der Nacht haar grootste hit en Ich Bin Wie Du gewoon een uit een hele reeks kleinere hits en geen uitschieter in haar oeuvre qua succes.

Depeche Mode - But Not Tonight hier niet uitgebracht. Dat werd Stripped wat een hitje werd. Eerstgenoemde vind ik persoonlijk toffer

Een zomerhit-eendagsvlieg, maar dan alleen in Nederland en België. Terwijl dit een Brits nummer is. Deed op de rest van de wereld helemaal niks. Was hier in 1989 een top 20-hit.

https://www.youtube.com/watch?v=jR8c9SlmFD0

Camouflage was een dikke hit in verschillende landen voor Stan Ridgway in 1986. Dat geldt niet voor het nummer waar hij drie jaar later een hit mee had in Nederland. Dat deed het alleen echt hier (NL/BE) goed.

https://www.youtube.com/watch?v=0FwwIBBs87U

Overigens is dit, hoewel de tijd er tussen vrij lang is, een typisch voorbeeld van een ander fenomeen. Artiesten die twee hits in Nederland hadden. Waarvan er één nogal vergeten is, waardoor ze vaak worden beschouwd als eendagsvliegen. Daar zijn heel veel voorbeelden van te noemen.

Crocket's theme van Jan Hammer, hier en in andere Europese landen een grote hit, in de VS nagenoeg onbekend

Gambler van Madonna was hier een top 10 hit, in de VS niet eens op single uitgebracht

Come undone van Duran Duran, een van de twee grote come back hits in de VS, hier niet eens de tipparade gehaald
Zelfde met Hungry like the wolf, in de VS hét nummer van deze band, in NL ook de tipparade niet gehaald

Crazy about you is in NL 1 van de grootste hits van Rod Stewart. In de UK niet eens de top 40 gehaald.

In Nederland is Let's Get Loud één van J-Lo's grootste hits en bekendste nummers, maar in Amerika werd het niet eens als single uitgebracht en ook de Engelse charts heeft het niet gehaald.

Deze is ook wel opmerkelijk: Relight my fire van Dan Hartman was nergens ter wereld zo'n grote hit als in Nederland (top-3 in 1979). Ik kan zo snel geen noteringen van elders in de wereld vinden, maar in de UK flopte deze single, heeft helemaal niet in de charts gestaan.

In de US is het weer een iets ander verhaal: daar bezette het nummer wel zes weken lang de hoogste positie in de dance charts, wat betekent dat het enorm veel werd gedraaid in de discotheken. Maar het nummer maakte nooit de overstap naar de reguliere Billboard Hot 100. Ook daar heeft het nummer nooit de officiele hitparade gehaald.

Wiki vermeldt voor het overige slechts een hitnotering in Belgie, dus het lijkt erop dat het nummer ook elders nooit in de hitparades gestaan heeft. Had ik me nooit eerder gerealiseerd totdat ik me er dit weekend in verdiepte dankzij de aanschaf van een driedubbele verzamel-LP met disco-klassiekers. Want dat is Relight my fire natuurlijk wel, ondanks het gebrek aan chartsucces.

En dit is pas echt zielig: in de UK scoorde het nummer eind vorige eeuw pas goed dankzij de versie die Take That ervan maakte (#1). Dat nummer was trouwens wereldwijd een enorme hit.

CHIEP (crew)
Nummer 11 in Vlaanderen. Take That en Lulu deden hier maar één plaats beter.

We hebben er weer eentje, n.a.v. een discussie bij een verzamelaar van Status Quo.

Het nummer Hold you back ontbreekt vrijwel altijd op verzamel-LP's en CD's van Status Quo. Toch is het een fan-favoriet en een live-klassieker die de band nog heel vaak speelt.

Hoe dat komt? Het was in de UK helemaal niet op single uitgebracht, alleen in een beperkt aantal andere landen, zoals NL, Belgie en Duitsland. Volgens de entry op Wikipedia werd het alleen bij ons een top-10 hit. Dat verklaart waarom wij dat nummer nogal missen op verzamelaars van de Quo, maar daar hebben ze in de UK natuurlijk minder last van.

Er is nog meer bijzonders aan de hand met dit nummer. Wiki merkt ook op dat het een dubbele A-kant was, in combinatie met Rockers rollin'. Dat lijkt op het eerste gezicht zo, op basis van de hoes, waar beide nummers in dezelfde lettergrootte staan vermeld. Maar op het Vertigo-label van het vinylsingletje staat wel degelijk een 1 bij het bestelnummer van Rockers Rollin' en een 2 bij Hold you back. HYB was dus uitgegeven als B-kant, maar werd op de Nederlandse radio veel vaker (om niet te zeggen: uitsluitend) gedraaid. We hebben in Nederland dus de oorspronkelijke B-kant tot A-kant gepromoveerd.

De Engelstalige Wiki-entry van het album Rockin' all over the world meldt dat behalve het titelnummer 'no other singles were issued from the album'. Maar dat lag in Nederland en enkele west-Europese landen dus anders. Gek eigenlijk, aangezien het tot dan toe (en ook daarna) gebruikelijk was dat er van elk Quo-album twee singles werden afgehaald.

Ik ben in 2014 voor de lokale omroep bezig geweest met het samenstellen van een overzicht van singles van The Kinks die voornamelijk in Nederland en Vlaanderen hits waren geweest maar in Engeland niet of beperkt succesvol waren:
1966: Dandy - # 5 in de Top 40, in Engeland niet op single uitgebracht;
1967: Mr. Pleasant- # 3 in de Top 40. Was in Engeland een B-kantje;
1968 - Lincoln County - # 15 in de Top 40. Weliswaar een Dave Davies single maar in feite door de groep ingespeeld. Verder overal geflopt;
1969 - Starstruck - # 13 in de Top 40, in de rest van de wereld een flop;
1980 - Lola (de live versie) - #1 in de Top 40, verder nergens in de wereld zo succesvol.

Wonderboy was hier ook een grote hit maar is al genoemd. 1968 was in Nederland voor The Kinks sowieso een succesvol jaar vergeleken met Engeland; Days stormde naar #3 in de Top 40 maar bleef in Engeland hangen op # 12. En dat was dat jaar hun messt succesvolle single. Plastic Man was in 1969 met een # 16 notering een redelijk succesvolle single in Nederland maar strandde in Engeland ergens op de bodem van de hitlijsten nadat de BBC het nummer weigerde te draaien vanwege het woord 'bum' in de tekst.

Mr. Pleasant had daarbij ook nog eens een zeer interessant B-kantje: This Is Where I Belong. Dit nummer kon je tot in de tachtiger jaren alleen maar op de achterkant van deze exclusief in Nederland uitgebrachte single vinden.

Zo kan het regelmatig gebeuren dat voor Nederlandse Kinks liefhebbers essentiele tracks ontbreken op verzamelalbums.

En omdat het weer die tijd van het jaar is: Mocht je niet zo gecharmeerd zijn van 'Why Couldn't It Be Christmas Everyday ' van Bianca Ryan, de kans dat je er nog jaarlijks mee gebombardeerd wordt na emigratie is nihil. Het nummer heeft echt alleen in Nederland wat gedaan (#15 in de top40).

geplaatst:
Het is maar een klein hitje, maar even zo goed wel heel erg opmerkelijk, want het gaat om een zeer legendarisch nummer van een zeer legendarische artiest.

Get Up, Stand Up van The Wailers (toen was het nog niet Bob Marley and the Wailers) stond hier in in 1973 2 weken in de top 40 (hoogste plek 33) en was daarvoor alarmschijf bij Veronica. De enige andere hitnotering die ik kon vinden was nummer 49 in Nieuw-Zeeland, maar toen ik daarnaar op zoek ging bleek dat bij een rerelease in 1986 te zijn. Daarmee heeft Veronica in een heel vroeg stadium (Bob Marley and) The Wailers opgepikt en is Nederland waarschijnlijk het eerste Westerse land waar ze een hitlijst haalden. Want, hoewel het lijkt dat ze al eerder albumlijsten in de VS haalden gebeurde dat niet eerder dan in 1975 met een aantal oudere albums.

geplaatst:
Nog een hele fraaie top 40 hit vind ik de singleversie van Jesus' Blood Never Failed Me Yet van Gavin Bryars & Tom Waits. Het was alleen in Nederland een hit rond de jaarwisseling van 1993 naar 1994 en werd een hele bijzondere kersthit. Het haalde plek 16 in de top 40.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:47 uur

geplaatst: vandaag om 20:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.