MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Internationale nummers die alleen in Nederland een hit werden

zoeken in:
Stereo MC’s - Lost in Music

Dit geweldige nummer haalde alleen in NL de Top-40, het kwam tot nummer 17 in 1991. Maar let op, deze hitversie verschilt nogal met de versie die op het album Supernatural staat! De hitversie is de zogenaamde ‘Ultimatum-Remix’ en vind ik persoonlijk een stuk beter, dansbaarder ook. Beide versies zijn te vinden op Spotify.

Ja, single-versies die sterk afwijken van de albumversies, daar zou je op zich ook al een afzonderlijk topic kunnen aanmaken. Misschien doe ik dat komend weekend wel, als ik er tijd voor kan vinden. Daar zijn natuurlijk ook legio voorbeelden van.

Mij schoot er eentje te binnen die ook past in dit topic: Bram Tchaikovsky - Sarah smiles.

In het VK en de VS had hij een hitje met het nummer Girl of my dreams, maar Sarah smiles scoorde alleen in Nederland op bescheiden schaal, zoals zijn Wiki-entry bevestigt. Ik vond het in 1979 meteen een aansprekend powerpopnummer van deze ex-gitarist van The Motors (vooral bekend van de hit Airport van een jaar eerder) en kocht de single.

Later, in het internettijdperk, probeerde ik van dit soort obscure hitjes een mp3 te vinden. Maar wat ik ook op de verschillende servers aantrof, het was nooit de single-versie die ik kende. De albumversie klinkt anders - het is duidelijk een andere 'take' - en wat mij betreft minder direct en minder sterk. Ik kwam ook live-versies tegen, maar die waren qua geluidskwaliteit erbarmelijk. Ik heb het singletje uiteindelijk zelf maar gedigitaliseerd toen ik daar eenmaal de apparatuur voor had.

gaucho schreef:
Ja, single-versies die sterk afwijken van de albumversies, daar zou je op zich ook al een afzonderlijk topic kunnen aanmaken. Misschien doe ik dat komend weekend wel, als ik er tijd voor kan vinden. Daar zijn natuurlijk ook legio voorbeelden van.

Dan komen er meteen 2 hiphop tracks in mij op waar de album versie nauwelijks iets met de single versie te maken heeft:
Bone Thugs-N-Harmony-Tha crossroads &
Lil' Kim-Not tonight

Dit topic blijft me verbazen, vooral omdat ikzelf ook nog altijd met grote regelmaat hits ontdek die die status alleen maar in Nederland (en soms België) hebben bereikt.

Naar aanleiding van het topic rond hitlijsten uit 1981 kwam ik er vandaag achter dat I'm so glad that I'm a woman van het aan Barry White gelieerde damestrio Love Unlimited uitsluitend in Nederland en België de hitlijsten haalde, en echt nergens anders. En het was niet zo'n kleine hit: in Nederland kwam het nummer tot de tweede plaats. Een postume hit voor het drietal, want ze zetten in 1980 een punt achter hun zangcarrière.

Bij ons is het nummer later nog bij een nieuwe generatie bekend geworden door de Nederlandstalige persiflage van Paul de Leeuw: Ik ben zo blij dat ik een vrouw ben.

Dit is ook een heel bijzondere. De Franse groep Voyage schreef eind jaren zeventig disco-geschiedenis met internationale hits als From east to west en het instrumentale Souvenirs. Die nummers werden in talloze remixen uitgebracht en waren zelfs succesvol in de VS.

In Nederland kwamen deze nummers in beide gevallen niet verder dan de tipparade, maar er gebeurde wel iets anders, iets heel merkwaardigs. Let's fly away schopte het in 1978 nog tot de Nederlandse tipparade, maar de enige hit die Voyage in ons land had, is het nummer Discotch uit 1981: een speciaal in ons land gemaakte remix-medley (van Eric Benjamin, DJ van discotheek de Marathon in Den Haag).

Daarin waren fragmenten van de albumtracks Scotch Machine, Ketchak Fantasy en Tahiti Tahiti samengebracht tot een 'nieuw' nummer, dat op de 12 inch single zelfs ruim acht minuten duurt (en wat mij betreft veel te lang doorgaat). Die versie vind je, behalve op de originele 12 inch, nauwelijks nog ergens terug. Zelfs niet op verzamel-CD's van de groep, of uitgebreide heruitgaves van de albums.

.

Een groep die in Nederland en Belgie veel populairder was dan elders was Wee Papa Girl Rappers. Een Britse vrouwelijke rapact. In de meeste landen een eendagsvlieg met alleen dat nummer. In de UK haalden ze twee keer de bovenste 40. In Belgie vier keer en in Nederland zelfs vijf keer.

Hun eerste hit hier was Faith. Nummer 60 in de UK, nummer 11 in Nederland en nummer 14 in Vlaanderen. Opvolger Heat It Up was een hit in wederom Vlaanderen en Nederland en dit keer ook in de UK. Wee Rule op vele plekken. Soulmate weer alleen hier en msite op een haar na de top 40 in de uk. En Get In the Groove was een hit in Nederland en Zwitserland.

Een klein jaar terug overleed een van de zusjes.

Sowieso was hiphop in de jaren '80 en het begin van de jaren '90 vrijwel nergens in de wereld zo goed vertegenwoordigd in de hitlijsten als hier. Een voorbeeld van een vroege hiphophit in Nederland en Belgie en niet daarbuiten is Kool Moe Dee's Go See the Doctor uit 1986, Dat in Nederland gewoon een zesde plek haalde. Ik puzzel nog wel verder, maar ik heb het idee dat er nog een stuk meer zijn.

Onweerwolf
edit: ik realiseer me na het maken van deze post dat je zocht naar nummers die hier een hit waren en elders niet. Whoops, ik laat het dan toch staan omdat het gewoon lekkere nummers zijn en zeker passen in het idee dat deze stroming in Nederland in ieder geval vroeg populair was.

starbright boy schreef:
Ik puzzel nog wel verder, maar ik heb het idee dat er nog een stuk meer zijn.

De La Soul natuurlijk met een hele reeks steengoede platen maar wat meer in het vergeten hoekje:

Whistle - Just Buggin'

Eric B. & Rakim - Paid In Full

Full Force - Alice, I Want You Just For Me!

Tone-Lōc - Wild Thing

Persoonlijk favo'tje hier, onweerstaanbaar intro.

BVSMP - I need you

Die 80's Hiphop had toch zeker wel wat. Het was vooral stukken vriendelijker dan al die gangstashizzle van tegenwoordig.

starbright boy schreef:
Een groep die in Nederland en Belgie veel populairder was dan elders was Wee Papa Girl Rappers. Een Britse vrouwelijke rapact. In de meeste landen een eendagsvlieg met alleen dat nummer. In de UK haalden ze twee keer de bovenste 40. In Belgie vier keer en in Nederland zelfs vijf keer.

Hun eerste hit hier was Faith. Nummer 60 in de UK, nummer 11 in Nederland en nummer 14 in Vlaanderen. Opvolger Heat It Up was een hit in wederom Vlaanderen en Nederland en dit keer ook in de UK. Wee Rule op vele plekken. Soulmate weer alleen hier en msite op een haar na de top 40 in de uk. En Get In the Groove was een hit in Nederland en Zwitserland.

Een klein jaar terug overleed een van de zusjes.

Deze was al voorbij gekomen

A Tribe Called Quest is op MuMe best populair. En in Nederland ook: ze scoorden hier twee hits waarvan de tweede blijkbaar nergens anders een hit was.

I Left My Wallet in El Segundo - Wikipedia - en.wikipedia.org

De hit was de remixversie van Norman Cook, het origineel is met video:

Can I Kick It? was overigens verder alleen in het VK een hit, in de VS dus niet.

Meteen ook ff Arrested Development gecheckt: die scoorde in eigen land wel grote hits. De La Soul niet (alleen Me, Myself and I was een kleine hit) en hier wel, maar in Nieuw-Zeeland ook.

Eddy Grant - My Turn to Love You

In vele landen was Do You Feel My Love zijn eerste hit. Solo-hit bedoel ik dan want als zanger van The Equals was hij in de 60’s al eerder succesvol in top-40.

Maar in Nederland was My Turn to Love You een paar maanden eerder al een hit. In 1980 haalde het nummer een 15e plek als hoogste positie.

Donovan werd in zijn toptijd weleens als een Britse Dylan gezien. Zijn carriere was echter veel meer singlesgericht en had een veel minder lang leven dan die van Dylan. Hij treedt nog steeds op. Dat dan weer wel. Na een van zijn grootste hits Atlantis uit 1968 (een nummer dat het vreemd genoeg niet geweldig deed in de UK, maar vooral daarbuiten groot was) Begonnen de hits wel op te drogen. Alleen in Nederland had hij zijn laatste hit pas in 1975. Het wat curieuze Salvation Stomp werd hier een soort novelty hitje en haalde de 19e plek. Alleen hier succesvol.

Poek schreef:

Meteen ook ff Arrested Development gecheckt: die scoorde in eigen land wel grote hits.

Arrested Development is weer om een andere reden een opvallende groep. Bizar succesvol met het eerste album en een grote toekomst voorspeld, prijzen en dergelijke. Maar een tweede album dat compleet flopte, daarna ruzies en gedoe en een enorme backlash die er zelfs toe heeft geleid dat de band een beetje uit de hiphopgeschiedenis is geschrapt.

Meer daarover bij de onvolprezen Todd in the Shadows:

Gaucho heeft het eens vermeld maar dit is wel opmerkelijk. Waar dat in Groot-Brittannië Sex Pistols voor de doorbraak van de punk zorgde in 1977 (in de VS was er totaal geen sprake van een punkexplosie en brak punk pas halverwege de jaren '90 daadwerkelijk door) was het in de lage landen punkpionier Iggy Pop die ervoor zorgde dat punk hier bekend werd terwijl Sex Pistols hier zo goed als niets deden. Dat kwam door de hilarische clip op Avro's Toppop die in de jaren '70 nog erg belangrijk was voor het bepalen van hits in Nederland en Vlaanderen. In GB en de VS deed dit nummer dan weer niets.

Uiteindelijk wel een hit in het VK (en een paar andere landen) door Trainspotting. Maar in Nederland liepen we dus bijna twintig jaar voor!

Graffiti6 heeft (als de informatie op Wikipedia klopt) twee hts gehad. De ene was alleen in Denemarken, het nummer Free. De andere ken je ongetwijfeld, Stare Into the Sun, en die was dus alleen een hit in Nederland. Dat kwam door deze reclame:

Cissy & Whitney Houston met hun versie van I Know Him So Well is alleen in Nederland een Top 40 hit geweest (In Duitsland nog 46e plaats).

The Book Of Love in de versie van Gavin James alleen in Nederland en Belgie Top 40.

Weer eentje die ik 'toevallig' tegenkom. Patti Labelle heeft, met name in haar thuisland Amerika, een lange en gevarieerde carrière. Maar na het uiteenvallen van het naar haar vernoemde trio Labelle (hit: Lady Marmalade) komt haar solocarrière aanvankelijk moeizaam op gang. De eerste reeks van vier platen die ze opneemt voor het Epic-label leveren geen noemenswaardige hits op, zelfs niet in eigen land. Behalve in Nederland, waar Release (the tension) een top-5 hit wordt. Nergens anders ter wereld haalt dat nummer ook maar iets dat in de verste verte lijkt op een hitnotering.

Ook deze is volgens mij alleen een hit geweest in België en Nederland.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:04 uur

geplaatst: vandaag om 19:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.