Muziek / Algemeen / Internationale nummers die alleen in Nederland een hit werden
zoeken in:
3
geplaatst: 8 augustus 2009, 16:56 uur
In verschillende recente topics kwamen opmerkelijke verschillen tussen Nederlandse en internationale hitnoteringen ter sprake. Het leek me een leuk idee om een topic te starten over nummers die (nagenoeg) alleen in Nederland een hit werden en bijvoorbeeld niet in Engeland, Amerika of Duitsland.
Uiteraard gaat het hierbij om nummers van internationale artiesten, dus geen artiesten van eigen bodem. Een uitzondering is het als een bepaald nummer van een Nederlandse groep of artiest in het buitenland wél een grote hit wordt en in ons land niet of nauwelijks. Maar die zijn volgens mij op de vingers van één hand te tellen (ik noem er ééntje, op 10).
Nummers die aan deze omschrijving voldoen, zijn er meer dan je denkt. Ik heb zelf de afgelopen dagen een lijstje samengesteld van nummers (vaak echte klassiekers) die alleen in ons land grote hits zijn geworden en elders niet. Kijk maar eens mee:
1) Alice Cooper - Halo of flies
Misschien wel het bekendste voorbeeld. Omdat het nummer destijds (begin jaren '70) in de Veronica Top 100 aller tijden stond, bracht de Nederlandse divisie van WEA/Warner destijds in NL het nummer op single uit. In de volle lengte van 8.23 minuten nog wel. Hoewel het nummer ook elders te boek staat als een hoeksteen in het oeuvre van Alice Cooper, was het elders in de wereld nooit een hit.
2) Deep Purple - Child in time
Nagenoeg hetzelfde verhaal. Dit nummer uit 1970 stond vanaf het begin hoog in de Veronica Top 100 aller tijden en daarom werd het uiteindelijk in 1972 op single uitgebracht. Het totale nummer van 10 minuten werd verdeeld over beide singlekantjes. Een paar jaar later werd het nummer opnieuw een hit in ons land, maar elders is dat nooit gebeurd. Vandaar dat het nummer bijvoorbeeld ook ontbreekt op de (Engelse) single-compilatie Deep Purple A's & B's.
3) Queen - Tie your mother down
Nog steeds een kraker in het live-oeuvre van Queen, maar bij mijn weten was het alleen in Nederland een grote hit. In 1977 koos men in Engeland en de VS het nummer Good old-fashioned lover boy als opvolger van Somebody to love; alleen in Nederland werd dit nummer op single uitgebracht. Om die reden ontbreekt het bijvoorbeeld op de (alweer Engelse) verzamelaar Queen Greatest Hits.
4) Mark & Clark Band - Worn down piano
Dit nummer eindigt al jaren hoog in de Top 2000 van Radio 2. Het was een Nederlandse top 10 hit in 1977, maar deze Amerikaanse broertjes hadden nergens anders zoveel hitsucces. Alleen een ander nummer van hun (enige) album Double Take kwam in de onderste regionen van de Billboard Hot 100 terecht. Ook in dit geval werd het acht minuten lange nummer keurig over de A- en de B-kant van het singletje verdeeld.
5) Nick Lowe - Half a boy and half a man
In Engeland en Amerika scoorde Nick Lowe alleen hits met de nummers Cruel to be kind en I love the sound of breaking glass. Maar dit nummer werd in '84 een onverwacht grote hit in Nederland, ongetwijfeld vanwege het zeer herkenbare en meefluitbare orgel-riedeltje.
6) Mother's Finest - Piece of the rock
Dit nummer werd in 1978 een top 10 hit in Nederland, maar dan ook alleen hier. Wij sloten Mother's Finest in de armen, want de bijbehorende LP Another Mother Further scoorde ook hoog. Maar in de VS waren ze te vroeg met hun mix van funk en rock. In die tijd waren de Amerikaanse radiostations nog strak ingedeeld naar genre (nog steeds trouwens). Daardoor kwam dit stevige nummer niet aan de bak op de rock-stations (want 'te zwart') en en ook niet op de R&B zenders (want teveel rock).
7) Jonathan Richman & The Modern Lovers - Egyptian reggae
Als je Amerikanen vertelt dat Jonathan Richman een nummer-2 hit heeft gehad in Nederland, geloven ze je nauwelijks. Want in hun ogen is de muziek van Richman, met zijn low-budget productie, zijn bijna kinderlijke liedjes en huilerige zangstem, ongeveer het tegendeel van alles wat commercieel is. Die surprise-hit kwam dan ook via dit instrumentale nummer, dat een duidelijk novelty-karakter heeft, maar deze vroege new wave-band wél aan een grote Nederlandse hit hielp.
8. Blondie - I'm gonna love you too
Wij hebben de eer om te mogen zeggen dat we Blondie als eerste ontdekten. Eén vertoning van een videoclipje was voldoende om Blondie met Denis een nummer 1 hit te bezorgen. Hoewel het nummer wel op de radio gedraaid werd, waren Amerika en Engeland nog niet zo ver. Het wereldwijde succes kwam pas met Heart of glass, dat bijna overal een nummer 1-hit werd.
I'm gonna love you too (een Buddy Holly-cover) was destijds de eerste single van het toen nieuwe album Parallel lines. Het zonk overal als een baksteen, waarna de tweede single Heart of glass vervolgens wél overal een hit werd. Maar wij kenden Blondie al en hielpen ook dit nummer dus gewoon de top 10 in. Om die reden ontbreekt dit nummer op verschillende verzamel-CD's van Blondie.
9) Iggy Pop - Lust for life
Van deze wist ik het niet zeker, maar de Engelstalige Wiki-entry over het gelijknamige album rept op geen enkele manier over eventueel hitsucces van dit nummer, dus in Engeland en de VS is het in elk geval niets geworden. Sterker nog: Wiki meldt alleen dat '"Success", backed with "The Passenger", was released as a single on 30 September 1977.'
Bij ons kozen ze dus voor het titelnummer en dat bleek een goede keuze. Voordien hadden wij nog niet of nauwelijks van hem gehoord, maar alleen al zijn legendarische optreden in de Toppop-studio's (waarbij hij met ontbloot bovenlijf tekeer ging en planten en andere zaken sloopte) was genoeg voor een top-3 notering in ons land. En daarnaast is het natuurlijk gewoon een ijzersterk nummer.
10) Diesel - Sausolito summernight
Misschien wel het leukste voorbeeld: een Nederlandse band die in de VS de top-20 haalt met een nummer dat in Nederland geflopt is. Dit is natuurlijk typisch zo'n nummer dat geweldig klinkt als je met je cabriootje over de wegen in zonnig Californië scheurt. De verwijzing naar Sausalito (een stad in Californië) draagt nog eens extra bij aan het 'on the road'-gevoel. Geen wonder dat de Amerikanen er wel wat in zagen. Pas toen het daar de hitstatus had bereikt, werd het alsnog een miniem hitje in Nederland.
Omdat ik een oude l*l ben, zijn al mijn voorbeelden uit de jaren 70 en 80, maar er zijn vast nog meer en recentere voorbeelden te noemen. Ook nummers die elders wel enig succes hadden, maar die in NL opvallend hoog eindigden (ik denk aan I won't let you down van Ph. D) mogen hier genoemd worden.
Uiteraard gaat het hierbij om nummers van internationale artiesten, dus geen artiesten van eigen bodem. Een uitzondering is het als een bepaald nummer van een Nederlandse groep of artiest in het buitenland wél een grote hit wordt en in ons land niet of nauwelijks. Maar die zijn volgens mij op de vingers van één hand te tellen (ik noem er ééntje, op 10).
Nummers die aan deze omschrijving voldoen, zijn er meer dan je denkt. Ik heb zelf de afgelopen dagen een lijstje samengesteld van nummers (vaak echte klassiekers) die alleen in ons land grote hits zijn geworden en elders niet. Kijk maar eens mee:
1) Alice Cooper - Halo of flies
Misschien wel het bekendste voorbeeld. Omdat het nummer destijds (begin jaren '70) in de Veronica Top 100 aller tijden stond, bracht de Nederlandse divisie van WEA/Warner destijds in NL het nummer op single uit. In de volle lengte van 8.23 minuten nog wel. Hoewel het nummer ook elders te boek staat als een hoeksteen in het oeuvre van Alice Cooper, was het elders in de wereld nooit een hit.
2) Deep Purple - Child in time
Nagenoeg hetzelfde verhaal. Dit nummer uit 1970 stond vanaf het begin hoog in de Veronica Top 100 aller tijden en daarom werd het uiteindelijk in 1972 op single uitgebracht. Het totale nummer van 10 minuten werd verdeeld over beide singlekantjes. Een paar jaar later werd het nummer opnieuw een hit in ons land, maar elders is dat nooit gebeurd. Vandaar dat het nummer bijvoorbeeld ook ontbreekt op de (Engelse) single-compilatie Deep Purple A's & B's.
3) Queen - Tie your mother down
Nog steeds een kraker in het live-oeuvre van Queen, maar bij mijn weten was het alleen in Nederland een grote hit. In 1977 koos men in Engeland en de VS het nummer Good old-fashioned lover boy als opvolger van Somebody to love; alleen in Nederland werd dit nummer op single uitgebracht. Om die reden ontbreekt het bijvoorbeeld op de (alweer Engelse) verzamelaar Queen Greatest Hits.
4) Mark & Clark Band - Worn down piano
Dit nummer eindigt al jaren hoog in de Top 2000 van Radio 2. Het was een Nederlandse top 10 hit in 1977, maar deze Amerikaanse broertjes hadden nergens anders zoveel hitsucces. Alleen een ander nummer van hun (enige) album Double Take kwam in de onderste regionen van de Billboard Hot 100 terecht. Ook in dit geval werd het acht minuten lange nummer keurig over de A- en de B-kant van het singletje verdeeld.
5) Nick Lowe - Half a boy and half a man
In Engeland en Amerika scoorde Nick Lowe alleen hits met de nummers Cruel to be kind en I love the sound of breaking glass. Maar dit nummer werd in '84 een onverwacht grote hit in Nederland, ongetwijfeld vanwege het zeer herkenbare en meefluitbare orgel-riedeltje.
6) Mother's Finest - Piece of the rock
Dit nummer werd in 1978 een top 10 hit in Nederland, maar dan ook alleen hier. Wij sloten Mother's Finest in de armen, want de bijbehorende LP Another Mother Further scoorde ook hoog. Maar in de VS waren ze te vroeg met hun mix van funk en rock. In die tijd waren de Amerikaanse radiostations nog strak ingedeeld naar genre (nog steeds trouwens). Daardoor kwam dit stevige nummer niet aan de bak op de rock-stations (want 'te zwart') en en ook niet op de R&B zenders (want teveel rock).
7) Jonathan Richman & The Modern Lovers - Egyptian reggae
Als je Amerikanen vertelt dat Jonathan Richman een nummer-2 hit heeft gehad in Nederland, geloven ze je nauwelijks. Want in hun ogen is de muziek van Richman, met zijn low-budget productie, zijn bijna kinderlijke liedjes en huilerige zangstem, ongeveer het tegendeel van alles wat commercieel is. Die surprise-hit kwam dan ook via dit instrumentale nummer, dat een duidelijk novelty-karakter heeft, maar deze vroege new wave-band wél aan een grote Nederlandse hit hielp.
8. Blondie - I'm gonna love you too
Wij hebben de eer om te mogen zeggen dat we Blondie als eerste ontdekten. Eén vertoning van een videoclipje was voldoende om Blondie met Denis een nummer 1 hit te bezorgen. Hoewel het nummer wel op de radio gedraaid werd, waren Amerika en Engeland nog niet zo ver. Het wereldwijde succes kwam pas met Heart of glass, dat bijna overal een nummer 1-hit werd.
I'm gonna love you too (een Buddy Holly-cover) was destijds de eerste single van het toen nieuwe album Parallel lines. Het zonk overal als een baksteen, waarna de tweede single Heart of glass vervolgens wél overal een hit werd. Maar wij kenden Blondie al en hielpen ook dit nummer dus gewoon de top 10 in. Om die reden ontbreekt dit nummer op verschillende verzamel-CD's van Blondie.
9) Iggy Pop - Lust for life
Van deze wist ik het niet zeker, maar de Engelstalige Wiki-entry over het gelijknamige album rept op geen enkele manier over eventueel hitsucces van dit nummer, dus in Engeland en de VS is het in elk geval niets geworden. Sterker nog: Wiki meldt alleen dat '"Success", backed with "The Passenger", was released as a single on 30 September 1977.'
Bij ons kozen ze dus voor het titelnummer en dat bleek een goede keuze. Voordien hadden wij nog niet of nauwelijks van hem gehoord, maar alleen al zijn legendarische optreden in de Toppop-studio's (waarbij hij met ontbloot bovenlijf tekeer ging en planten en andere zaken sloopte) was genoeg voor een top-3 notering in ons land. En daarnaast is het natuurlijk gewoon een ijzersterk nummer.
Misschien wel het leukste voorbeeld: een Nederlandse band die in de VS de top-20 haalt met een nummer dat in Nederland geflopt is. Dit is natuurlijk typisch zo'n nummer dat geweldig klinkt als je met je cabriootje over de wegen in zonnig Californië scheurt. De verwijzing naar Sausalito (een stad in Californië) draagt nog eens extra bij aan het 'on the road'-gevoel. Geen wonder dat de Amerikanen er wel wat in zagen. Pas toen het daar de hitstatus had bereikt, werd het alsnog een miniem hitje in Nederland.
Omdat ik een oude l*l ben, zijn al mijn voorbeelden uit de jaren 70 en 80, maar er zijn vast nog meer en recentere voorbeelden te noemen. Ook nummers die elders wel enig succes hadden, maar die in NL opvallend hoog eindigden (ik denk aan I won't let you down van Ph. D) mogen hier genoemd worden.
0
geplaatst: 8 augustus 2009, 17:08 uur
Gaucho, hele goede voorbeelden noem je. Bij Deep Purple kan ik nog opmerken dat de single-versie uit 1972 verschilt met die uit 1975. De versie uit 1975 duurt 7.49 minuten (ge-edit door Ad Bouman van Veronica), met op de achterkant Smoke on the water (3.45) en Fireball (3.23).
0
geplaatst: 8 augustus 2009, 17:23 uur
Ha kijk, dat laatste wist ik dus weer niet. Ik heb duidelijk alleen de 1972-versie op single. Die versie van 7'49 minuten draaien ze dan zeker halverwege de tweede solo van Richie Blackmore weg?
0
geplaatst: 8 augustus 2009, 17:33 uur
gaucho schreef:
Ha kijk, dat laatste wist ik dus weer niet. Ik heb duidelijk alleen de 1972-versie op single. Die versie van 7'49 minuten draaien ze dan zeker halverwege de tweede solo van Richie Blackmore weg?
In de versie uit 1975 is door Ad Bouman op diverse plekken geknipt, dus ook in de gitaarsolo's van Ritchie Blackmore, om het nummer qua lengte passend maken voor een single-kant. Er zit geen fade-out in. Deze versie is ook te vinden op de cd/dvd 40 jaar top 40 1965-1974.
De 1975-hoes is hier te vinden:
Child in time - Nederlandse...
Child in time is in 1975 nogmaals uitgebracht vanwege het succes in de top 100 aller tijden (vanaf 1973 nr.1 in deze lijst).
De mijns inziens best klinkende versie van Child in time is te vinden op de onlangs verschenen gold disc van Audio Fidelity: In Rock (Audio Fidelity)
Over Halo of Flies van Alice Cooper kan ik nog melden, dat het een van de langste singles uit de top 40 is met 8 minuten en 21 minuten. (O Superman van Laurie Anderson uit 1981 duurt overigens even lang). Het album waar Halo of Flies op staat: Killer komt begin september uit op een audio fidelity gold disc:Killer (Audio Fidelity)
Ik vind het overigens lastig om nummers te bedenken, die alleen in Nederland een hit werden, aangezien het toch wel veel voorkomt dat nummers weliswaar in Engeland en de V.S. geen hit worden, maar wel op het europese vasteland.
0
geplaatst: 8 augustus 2009, 18:02 uur
ABBA - Ring Ring (1973)
Dit nummer werd buiten Zweden enkel in de Benelux een grote hit. Overigens verscheen dit nummer destijds onder de naam Bjorn, Benny, Anna & Frida. Pas het jaar nadien opereerden ze onder de naam ABBA, dit nummer en het debuut verscheen bij latere persingen ook onder die naam.
Dave Berry - This Strange Effect (1965)
Dit nummer (geschreven door Ray Davies) behaalde enkel in Nederland en België de nr.1-positie, in Groot-Brittannië deed dit nummer weinig (#37). Dit gold in mindere mate voor zijn volgende hits. Dave Berry was overigens in de lage landen enorm populair anno 1965-1966.
Dit nummer werd buiten Zweden enkel in de Benelux een grote hit. Overigens verscheen dit nummer destijds onder de naam Bjorn, Benny, Anna & Frida. Pas het jaar nadien opereerden ze onder de naam ABBA, dit nummer en het debuut verscheen bij latere persingen ook onder die naam.
Dave Berry - This Strange Effect (1965)
Dit nummer (geschreven door Ray Davies) behaalde enkel in Nederland en België de nr.1-positie, in Groot-Brittannië deed dit nummer weinig (#37). Dit gold in mindere mate voor zijn volgende hits. Dave Berry was overigens in de lage landen enorm populair anno 1965-1966.
0
geplaatst: 8 augustus 2009, 19:09 uur
royh schreef:
Ik vind het overigens lastig om nummers te bedenken, die alleen in Nederland een hit werden, aangezien het toch wel veel voorkomt dat nummers weliswaar in Engeland en de V.S. geen hit worden, maar wel op het europese vasteland.
Dat laatste is zeker waar. Ik zou van mijn voorbeelden dan ook niet met zekerheid durven zeggen dat ze in andere Europese landen geen hit zijn geweest (het merendeel niet, dacht ik). Maar dat Engelse en Amerikaanse acts in hun thuisland niet scoren met een bepaald nummer en in Nederland en west-Europa wél, vind ik eigenlijk al heel opmerkelijk.
Ik bedenk er net nog een: de Amerikaanse groep Styx had hits in Nederland met Sing for the day en Boat on the river. Die waren in elk geval ook succesvol in Duitsland en Oostenrijk, weet ik. Maar niet in eigen land, want daar zijn ze eenvoudigweg nooit op single uitgebracht en koos men voor andere nummers. Kennelijk gaat men bij de single-keuze toch uit van een bepaalde smaak van het platenkopend publiek in een bepaald land.
Nog een: Billy Joel met Goodnight Saigon. Wel op single uitgebracht in de VS, maar nooit erg hoog gekomen, vermoedelijk vanwege het feit dat het onderwerp (de Vietnam-oorlog) daar nog steeds erg gevoelig lag en ligt. Bij ons was het een nummer 1-hit.
Overigens had Billy Joel in de eerste helft van de jaren tachtig ook nummer-één hits in Amerika en Engeland, respectievelijk met It's still rock 'n' roll to me en Tell her about it. En dat werden juist bij ons weer flops, al haalde die laatste nog wel een bescheiden hitnotering.
0
geplaatst: 8 augustus 2009, 19:39 uur
The Kinks - Wonderboy (1968)
In Nederland een top-10 hit, in GB slechts een bescheiden hit (#36).
In Nederland een top-10 hit, in GB slechts een bescheiden hit (#36).
0
geplaatst: 10 augustus 2009, 13:42 uur
Prachtig topic!

Ik had het voorbeeld met Richman willen noemen, maar je was me voor.
0
geplaatst: 10 augustus 2009, 18:15 uur
School van Supertramp (uit 1974) is dacht ik behalve in Nederland ook nergens een hit geweest (een kleine hit in 1990: nr.33).
0
geplaatst: 10 augustus 2009, 22:26 uur
titan schreef:
A Face in the Crowd van Tom Petty
A Face in the Crowd van Tom Petty
Weet ik dus gelijk waarom die op geen enkele TP-verzamelaar staat...
Jammer.
0
geplaatst: 10 augustus 2009, 23:35 uur
Billy Joel - Goodnight Saigon: alleen in Nederland een hit, omdat de platenmaatschappij het niet in Amerika wilde uitbrengen (deze deductie lijkt me niet helemaal zuiver, maar zo las ik het ergens).
1
geplaatst: 11 augustus 2009, 12:11 uur
Troy van Sinéad O'Connor. Alleen in Nederland een hit (dankzij Frits Spits).
0
geplaatst: 11 augustus 2009, 15:42 uur
ranboy schreef:
Verbazingwekkend eigenlijk, zelfs in eigen land niet. Alleen "Mandika" had destijds de eer.
0
geplaatst: 12 augustus 2009, 08:45 uur
herman schreef:
Kwam dat niet door Pinkpop ook?
Kwam dat niet door Pinkpop ook?
Jazeker. In 1988 - de eerste editie in Landgraaf. Soms is een indrukwekkend optreden aldaar ook een aanjager. Frits Spits deed er vervolgens een schepje bovenop.YouTube - Sinéad O'Connor - Troy (Pinkpop Festival 1988)
Ze staat er dit jaar weer trouwens, op Pinkpop Classics.
Goeie suggestie, die was ik helemaal vergeten. Net als die single van Tom Petty, die volgens mij inderdaad alleen in Nederland (en wellicht enkele andere West-Europese landen) is uitgebracht.
0
titan (crew)
geplaatst: 12 augustus 2009, 09:06 uur
A Face in the Crowd is inderdaad alleen in ons land uitgebracht, ook al dankzij Frits Spits.
0
fastpulseboy
geplaatst: 12 augustus 2009, 09:49 uur
wel grappig dat de volgende generatie niet meer over "hits" kan praten nu de single verdwijnt. dat hadden we 20 jaar geleden niet kunnen voorzien.
0
geplaatst: 13 augustus 2009, 15:57 uur
Eigenlijk zouden we een apart topic van Frits Spits moeten maken. Dankzij Frits de top 40 in ... of zoiets.
0
geplaatst: 13 augustus 2009, 20:42 uur
Omsk schreef:
Billy Joel - Goodnight Saigon: alleen in Nederland een hit, omdat de platenmaatschappij het niet in Amerika wilde uitbrengen (deze deductie lijkt me niet helemaal zuiver, maar zo las ik het ergens).
Heb ik ook ooit eens gehoord. De reden zou zijn geweest dat Billy daar nooit voor z'n land heeft gevochten en dus ook het recht niet had om het op single uit te brengen om er zelf beter van te worden.
0
geplaatst: 19 mei 2012, 03:38 uur
In Muziek > Algemeen > Nummers die in Nederland veel succesvoller waren dan elders:
Door de dood van Donna Summer kwam ik op het idee van dit topic. Zij brak namelijk als eerste in Nederland (en kort daarna ook in Belgie) door en had hier al hits voor ze elders in de wereld bekend was met The Hostage en Lady Of The Night voordat de rest van de wereld haar leerde kennen. Haar debuutalbum is zelfs alleen hier uitgebracht. Ook later in haar carriere, in de jaren '80, verliep het hier anders dan in de meeste andere landen. Een van haar grote hits hier was State of Independence (tevens een van haar beste nummers trouwens), maar dat was wereldwijd helemaal niet zo'n grote hit en haalde in veel landen de hitlijsten niet eens (en kwam in de VS niet verder dan 41). Nummers als She Works Hard For The Money en The Wanderer deden het internationaal beter, maar hier juist veel minder.
Nog een voorbeeld is You Are van Dolly Parton. Hier een nummer één hit doordat een verliefde DJ het op de radio begon te draaien. Het nummer was toen al wat ouder en is in de rest van de wereld nooit op single uitgebracht. Hier is het zo'n beetje haar signature song, in het buitenland alleen bekend bij fans.
Nog steeds is Spicks And Specks een van de bekendste Beegees-nummers hier. Ook in Australie was het enorme hit en in Duitsland een kleine, maar in de rest van de wereld deed het nummer niks. The Beegees braken in Engeland en Amerika pas iets later door.
In Nederland is Goodnight Saigin de grootste hit van Billy Joel. Daarin staan we alleen. Het zwaarmoedige nummer deed in de meeste landen weinig. De opvolger (het niemendalletje Tell Her About It) was een wereldhit, maar deed het in Nederland juist veel minder.
In de slipstream van haar zang op Paradise By The Dashboard Light scoorde Ellen Foley hier een aantal dikke hits. We Belong To The Night haalde zelfs de eerste plaats. Nederland was het enige land waar ze zoveel succes had,. In de meeste landen haalde hooguit de lage regionen van de hitlijsten.
Wie heeft er meer voorbeelden (en natuurlijk niet van Nederlandse artiesten)?
Door de dood van Donna Summer kwam ik op het idee van dit topic. Zij brak namelijk als eerste in Nederland (en kort daarna ook in Belgie) door en had hier al hits voor ze elders in de wereld bekend was met The Hostage en Lady Of The Night voordat de rest van de wereld haar leerde kennen. Haar debuutalbum is zelfs alleen hier uitgebracht. Ook later in haar carriere, in de jaren '80, verliep het hier anders dan in de meeste andere landen. Een van haar grote hits hier was State of Independence (tevens een van haar beste nummers trouwens), maar dat was wereldwijd helemaal niet zo'n grote hit en haalde in veel landen de hitlijsten niet eens (en kwam in de VS niet verder dan 41). Nummers als She Works Hard For The Money en The Wanderer deden het internationaal beter, maar hier juist veel minder.
Nog een voorbeeld is You Are van Dolly Parton. Hier een nummer één hit doordat een verliefde DJ het op de radio begon te draaien. Het nummer was toen al wat ouder en is in de rest van de wereld nooit op single uitgebracht. Hier is het zo'n beetje haar signature song, in het buitenland alleen bekend bij fans.
Nog steeds is Spicks And Specks een van de bekendste Beegees-nummers hier. Ook in Australie was het enorme hit en in Duitsland een kleine, maar in de rest van de wereld deed het nummer niks. The Beegees braken in Engeland en Amerika pas iets later door.
In Nederland is Goodnight Saigin de grootste hit van Billy Joel. Daarin staan we alleen. Het zwaarmoedige nummer deed in de meeste landen weinig. De opvolger (het niemendalletje Tell Her About It) was een wereldhit, maar deed het in Nederland juist veel minder.
In de slipstream van haar zang op Paradise By The Dashboard Light scoorde Ellen Foley hier een aantal dikke hits. We Belong To The Night haalde zelfs de eerste plaats. Nederland was het enige land waar ze zoveel succes had,. In de meeste landen haalde hooguit de lage regionen van de hitlijsten.
Wie heeft er meer voorbeelden (en natuurlijk niet van Nederlandse artiesten)?
0
geplaatst: 19 mei 2012, 09:37 uur
In dit topic vind je een hele rij interessante voorbeelden.
Het is dus al eens gedaan. Geeft niet, het topic is interessant genoeg om nog andere, nieuwe voorbeelden op te leveren. Misschien moet een moderator ze even samenvoegen.
Het is dus al eens gedaan. Geeft niet, het topic is interessant genoeg om nog andere, nieuwe voorbeelden op te leveren. Misschien moet een moderator ze even samenvoegen.
0
geplaatst: 19 mei 2012, 09:44 uur
Donna Summer is trouwens wel een erg goed voorbeeld voor dit topic (en nog niet genoemd in dat andere topic). Het viel me bij diverse krantenberichen over Donna Summer ook al op dat daarin vooral Amerikaanse hits genoemd werden, zoals I love you en Heaven knows. Nummers die hier in Nederland niets gedaan hebben en dus bij de gemiddelde krantenlezer geen bel doen rinkelen.
Je schrijft het zelf al: haar titelloze album uit 1982 was in de VS eigenlijk gewoon een flop. Alleen Love is in control haalde daar de top 40 van de Billboard-hitlijsten, maar State of independence en The woman in me deden weinig tot niets, terwijl dat in Nederland toch allemaal dikke top tien-hits werden (waarvan SOI zelfs op nummer één kwam).
Nog eentje die me te binnen schiet is Nils Lofgren. Elders in de wereld bij mijn weten niet of nauwelijks succesvol geweest in de hitlijsten, maar in Nederland haalden Shine silently en Valentine aardige noteringen.
Ik ben de afgelopen jaren een tijdlang op zoek geweest naar een compilatie met de disco- en funknummers van Herbie Hancock. Ik wilde heel graag het nummer Tell everybody op CD hebben, liefst in de lange uitvoering. Bijna niet te vinden, en dat komt omdat dat nummer elders in de wereld géén hit geweest blijkt te zijn (bij ons een top-20 notering).
Je schrijft het zelf al: haar titelloze album uit 1982 was in de VS eigenlijk gewoon een flop. Alleen Love is in control haalde daar de top 40 van de Billboard-hitlijsten, maar State of independence en The woman in me deden weinig tot niets, terwijl dat in Nederland toch allemaal dikke top tien-hits werden (waarvan SOI zelfs op nummer één kwam).
Nog eentje die me te binnen schiet is Nils Lofgren. Elders in de wereld bij mijn weten niet of nauwelijks succesvol geweest in de hitlijsten, maar in Nederland haalden Shine silently en Valentine aardige noteringen.
Ik ben de afgelopen jaren een tijdlang op zoek geweest naar een compilatie met de disco- en funknummers van Herbie Hancock. Ik wilde heel graag het nummer Tell everybody op CD hebben, liefst in de lange uitvoering. Bijna niet te vinden, en dat komt omdat dat nummer elders in de wereld géén hit geweest blijkt te zijn (bij ons een top-20 notering).
0
geplaatst: 19 mei 2012, 15:03 uur
Volgens mij zijn Live en Saybia ook twee bands die het in NL aanzienlijk beter doen dan elders in de wereld.
0
geplaatst: 19 mei 2012, 15:37 uur
oceanvolta schreef:
Volgens mij zijn Live en Saybia ook twee bands die het in NL aanzienlijk beter doen dan elders in de wereld.
Tijd om te emigreren.
Overigens is het eerder hier geopteerde feitje dat 'Troy' door Pinkpop een hit werd niet waar. Het was toen allang een hit geweest.
0
geplaatst: 19 mei 2012, 15:52 uur
Onderstaande nummers zijn de eerste nummers die in me opkomen. Allemaal nummers van acts rond de eeuwwisseling die het vrijwel nergens anders beter deden dan hier in Nederland – dat wil dus niet zeggen dat ze alleen in Nederland een hit werden, al geldt dat wel voor sommigen (noteringen komen van dutchcharts.nl).
Aaliyah – Are You That Somebody (#3)
Alessandro Safina – Luna (#2)
Beenie Man – Dancehall Queen (#10)
De La Soul – Say No Go (#7)
Dr. Dre – The Next Episode (#26)
En Vogue – Riddle (#28)
Girl Thing – Last One Standing (#11)
Ja Rule – Put It On Me (#7)
Jennifer Lopez – Let’s Get Loud (# 3)
Jessica Folker – Miracles (#30)
Joe – I Wanna Know (#17)
Lauryn Hill – Doo Wop (#4)
Lenny Kravitz – Believe In Me (#10)
Lil’ Kim – How Many Licks (#6)
Lionel Richie – Angel (#6)
Melanie B – I Want You Back (#6)
Miranda – Vamos A La Playa (#7)
Montell Jordan – Once Upon a Time (#15)
Outkast – Rosa Parks (#28)
Paul Johnson – Get Down (#3)
Reamon – Supergirl (#4)
R. Kelly – I Wish (#6)
Sisqo – Dance for Me (#10)
Skunk Anansie – Secretly (#30)
Sparkle – Be Careful (#4)
Spice Girls – Let Love Lead the Way (#12)
Wu-Tang Clan – Gravel Pit (#6)
Xzbit – X (#12)
Staan best veel fijne nummers tussen, al zeg ik ’t zelf.
Aaliyah – Are You That Somebody (#3)
Alessandro Safina – Luna (#2)
Beenie Man – Dancehall Queen (#10)
De La Soul – Say No Go (#7)
Dr. Dre – The Next Episode (#26)
En Vogue – Riddle (#28)
Girl Thing – Last One Standing (#11)
Ja Rule – Put It On Me (#7)
Jennifer Lopez – Let’s Get Loud (# 3)
Jessica Folker – Miracles (#30)
Joe – I Wanna Know (#17)
Lauryn Hill – Doo Wop (#4)
Lenny Kravitz – Believe In Me (#10)
Lil’ Kim – How Many Licks (#6)
Lionel Richie – Angel (#6)
Melanie B – I Want You Back (#6)
Miranda – Vamos A La Playa (#7)
Montell Jordan – Once Upon a Time (#15)
Outkast – Rosa Parks (#28)
Paul Johnson – Get Down (#3)
Reamon – Supergirl (#4)
R. Kelly – I Wish (#6)
Sisqo – Dance for Me (#10)
Skunk Anansie – Secretly (#30)
Sparkle – Be Careful (#4)
Spice Girls – Let Love Lead the Way (#12)
Wu-Tang Clan – Gravel Pit (#6)
Xzbit – X (#12)
Staan best veel fijne nummers tussen, al zeg ik ’t zelf.

0
geplaatst: 19 mei 2012, 15:54 uur
gaucho schreef:
Leuke toevoeging; in de VS werd het volgens mij een top 10-hit maar in Canada bereikte het zelfs de eerste plek van de hitlijsten!
gaucho schreef:
Omdat ik een oude l*l ben, zijn al mijn voorbeelden uit de jaren 70 en 80, maar er zijn vast nog meer en recentere voorbeelden te noemen.
Omdat ik een oude l*l ben, zijn al mijn voorbeelden uit de jaren 70 en 80, maar er zijn vast nog meer en recentere voorbeelden te noemen.
Ja, Nelly Furtado bijvoorbeeld. Zij heeft het altijd wel relatief goed in ons land gedaan. I'm Like a Bird was natuurlijk een wereldhit, maar daarna zakte ze in andere landen wat weg, terwijl ze hier gewoon grote hits bleef scoren. Zo deed Força in Engeland en haar thuisland Canada al bijna niks meer (en in Amerika heeft ze sowieso op wat singles na behoorlijk weinig potten weten te breken), terwijl het hier een grote hit werd maar in Duitsland, Zwitserland, etc. ook nog wel, en de opvolger daarvan, Explode wist eigenlijk alleen in ons land een goede notering te halen (13e plaats). Ook Te Busque werd alleen in Nederland een grote hit (en in Duitsland nog een aardige notering), en In God's Hands deed in de meeste landen ook nog maar weinig, behalve in Nederland (en in Canada).
En haar nieuwe single, Big Hoops, is nu ook als eerste hier een hit aan het worden. Volgens mij heeft Nelly Furtado ook nergens zoveel top 40-hits (dus die bovenste 40 van de hitlijst haalden) gescoord als hier.
Wat hier de reden voor is? Geen flauw idee.
@Angelo: waarom ga je niet gewoon uit van de top 40?
0
geplaatst: 19 mei 2012, 16:00 uur
Sientelo van Speedy en Lumidee werd ook alleen maar een hit in Nederland & Belgie (al betwijfel ik of iemand zich dat nummer nog herinnert
)
)
0
geplaatst: 19 mei 2012, 16:02 uur
Arrie schreef:
Omdat de samenstelling van de Single Top 100 toen ook wel represenatief was, of is dat niet zo?
Noteringen waren gebaseerd op verkoopcijfers van fysieke cd-singles, dus de lijst van toen is naar mijn mening nog wel redelijk betrouwbaar. Tegenwoordig zegt diezelfde lijst natuurlijk niet veel (gezien je uiteraard je eigen #1-hit kunt "kopen"). Maar ik geloof dat de noteringen van de Single Top 100 en de Top 40 sowieso nooit ver uit elkaar lagen?
0
geplaatst: 19 mei 2012, 16:04 uur
O, en trouwens, nog een ander goed voorbeeld zijn de twee eerste singles van Laura Pausini.
La Solitudine (#2)
Strani Amori (#4)
Werden ook nergens anders zo succesvol als hier.
La Solitudine (#2)
Strani Amori (#4)
Werden ook nergens anders zo succesvol als hier.
* denotes required fields.