MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wat zijn de uitersten in je muzieksmaak?

zoeken in:
Tot voor kort dacht ik dat ik een erg brede smaak had op muziekgebied. In mijn familie- en vriendenkring werd er wel eens gelachen om het feit dat ik zowel Deep Purple als The Carpenters kan waarderen. Bij mij prijken de albums van Dido broederIijk naast die van Ronnie James Dio in de platenkast.

De bulk van mijn muziekverzameling wordt gevormd door een zeer uiteenlopend scala aan pop- en rockmuziek, waarbij de commerciële varianten (Roxette!) me net zo lief zijn als de meer experimentele dingen (Japan en David Sylvian bijvoorbeeld). Daarnaast heb ik nog een duidelijke disco-, funk en soul-tic en ik heb favoriete artiesten in uiteenlopende genres als hard rock, prog-rock en -metal, blues en jazz, electronic, punk/new wave, wereldmuziek en zelfs semi-klassieke dingen.
Toch zijn er genoeg genres waar ik helemaal niets mee heb en waar ik me ook niet snel in zal verdiepen, zoals rap (sommige hiphop-nummers kan ik wel waarderen), de meeste Nederlandstalige muziek, house/trance en de meer extreme vormen van metal.

Maar dat was tot voor kort, zoals ik al zei. Want sinds ik op Music Meter zit, kom ik nog veel grotere extremen tegen. Mensen die thuis zijn in de meest obscure disco zie ik doodleuk meediscussiëren in een topic over death metal, waar ik ook namen aantref van members die ik eerder nog een bijdrage zag leveren aan een discussie over Crosby, Stills en Nash.
Ik zie top-tienen met de meest uiteenlopende tegenstellingen, waarvan ik me echt afvraag hoe mensen dat allemaal mooi kunnen vinden. Ik bedoel dat niet negatief, maar kijk er eerder vol bewondering naar. Het is juist leuk dat mensen zich zonder vooroordelen en wars van gangbare opvattingen een heel eigen weg zoeken in het overstelpende aanbod van muziek.

Het lijkt me daarom een goed idee om een topic te openen over de uitersten in je muzieksmaak en -collectie. En waarschijnlijk is het ook leuk om erbij te vertellen hoe je tot die uitersten gekomen bent en hoe je vriendenkring/omgeving erop reageert. Want niet elke muzikale subcultuur is even open-minded als het gaat om afwijkingen in de muzikale smaak.

Vroegah, toen ik metal en hardrock begon te luisteren was er in mijn omgeving niet veel ruimte voor andere zaken. Men keek al raar als ik met een Whitesnake of Def Leppard LP aankwam. Sowieso had ik een tic voor wat betreft de melodieuze (hair) hardrock. Ook voor bands als Joy Division, New Order en The Cure heb ik altijd al een zwak gehad. Ik heb zelfs een hele oude Wham! LP. Daarmee kon ik elke keer rekenen op grappen en grollen vanuit de ongeving.

Nu zit ik in een kringetje waarin ik de enige echte metalliefhebber ben. Ik ben er zeker van dat dat mede bijdraagt aan een brede(re) smaak mijnerzijds. Ik wil niet beweren dat mijn smaak zo verrekte breed is, maar ik kan, i.t.t wat mijn top 10 suggereert, genieten van meer dingen dan metal.
Als iemand uit mijn vriendenkring mij iets voorschotelt met de boodschap: dit moet je luisteren dan sta ik daar altijd voor open.

Zo'n vriendengroep heeft me gebracht bij concerten van Janet Jackson, André Hazes of The Wu-Tang Clan. Van het laatste combo was ik dermate onder de indruk dat ik daar cd's van heb aangeschaft. Ook van andere hip-hop orkestjes heb ik daarna cd's gekocht. Janet Jackson was leuk om live mee te maken, maar daar ga ik geen plaat van kopen.
Vrienden van mij gingen op hun beurt mee naar concerten van After Forever, Metallica, Maiden en zelfs Emperor. Ik weet zeker dat ze zich vermaakt hebben, daar.

Ik merk dat ik enthousiast kan raken door hoe mensen vertellen/schrijven over de platen waar zij van houden. MuMe heeft mij daarom denk ik wel gebracht bij Crosby, Stills en Nash, Neil Young. Ook ben ik jazz cd's gaan kopen. Daar had ik wel al sluimerende interesse voor. Ik kijk vaak naar het televisiekanaal Mezzo. Overdags klassiek en 's avonds veel jazz. Aanrader. Maar ik denk dat bezoeken aan MuMe de doorslag hebben gegeven om er ook eens wat van in huis te halen.
Ik kan hier ook naast bijvoorbeeld de bekende wave bands in aanraking komen met minder bekende acts die ook de moeite waard zouden kunnen zijn. Ook op metalgebied kom ik nog altijd nieuwe onbekende dingen tegen.

Ik merk wel dat ik niet de tijd neem om mij in alle nieuwe liefdes te verdiepen zoals ik dat bij metal wel deed. Zo vind ik ook klassieke muziek sinds lange tijd prachtig. Bach, Holst, Grieg en Elgar met name. Maar ik weet er verder geen moer vanaf. Misschien komt dat ooit. Maar eerst is er de muziek.

Ik mijd niks, probeer alles maar ik merk wel dat het ophoudt bij electronische dansmuziek of house achtige dingen, zo je wilt. Ik heb dat vaak geprobeerd. Van 100% Isis tot de gekste gabber maar ik kan er niets in ontdekken wat mij aanspreekt. Ik merk ook dat moderne pop zelden iets aardigs voor me meebrengt. En eigenlijk is dat gek, want aan veel oude popmuziek heb ik beslist geen hekel.

sq
Als ik wat favorieten bij elkaar en ik let een beetje op de spreiding van genres dan heeft dat vanzelf ook wel ´objectieve´ breedte. Dit zijn allemaal dingen die ik echt geweldig geweldig mooi vind.

Traditioneel, bekend van raclame(s), maar ik heb hier ooit heel lang naar gezocht en ik heb er nu 2 uitvoeringen van in collectie
YouTube - PROKOFIEV - Romeo & Juliet - Ballet

Mijn favoriete zangeres:
YouTube - olga borisova mlad me saka star mi kitka zema
Wat zou ik dit graag op plaat of CD hebben..

Alles wat hardrock moet hebben:
YouTube - accept fast as a shark

Klassiekliefhebbers halen hun neus op voor Nigel Kennedy. Maar is hij stiekem niet gewoon de beste violist die er is..
YouTube - Nigel Kennedy - Ederlezi

Een van de mooiste Live-registraties die ik ooit op Youtube vond,
YouTube - Thomas Mapfumo - Moyo Wangu (1994) , zelf ook live gezien een paar jaar eerder.

Van een concert uit dezelfde reeks als ik heb gezien. Na afloop speelden ze aan de bar verder..
YouTube - Kocani Orkestar @ brass on!

Gospel meets Disco:
YouTube - Harold Melvin & The Blue Notes Prayin'

Betoverende CD uit mijn top 10
YouTube - Love Song For 15 Ontario (W/ Singing Police Car) - Set Fire to Flames

Ik in het publiek bij:
YouTube - John Zorn Bar Kokhba NSJF 11 07 2009

Ik in het publiek bij:
YouTube - BUALA Classics - DEE LITE *Groove is in the Heart (Live in Roskilde 1991)

Mainstream/hitparade maar feitelijk een van de mooiste nummers ooit ..
YouTube - Joan Osborne - One of Us

Van huis uit meegekregen en nog steeds mooi..
YouTube - Мon amour mon ami
YouTube - MAHALIA JACKSON LIVE THE LIFE I SANG ABOUT IN MY SONG

Combi van Electronic en Jazz op zijn lekkerst..
YouTube - tied + tickled trio - freakmachine

Mijn meestbekeken filmpjes op Youtube:
YouTube - Kate Ryan - Desenchantee (Dance Remix)
YouTube - Deep Swing - In The Music

Magie van Peter Gabriel en Phil Collins in hun jonge jaren:
YouTube - Genesis - The Musical Box , Belgian TV - Six Hours Live

Van dit nummer heb ik eindeloos veel versies gehoord. Kende deze nog niet, zonet bij Google gepakt. Vochtige ogen terwijl ik dit schrijf..
YouTube - Turlough O'Carolan - Mrs. Judge
(edit) en inmiddels gekocht! ´Celtic Treasure´ Zo´n new age verzamelaar met allemaal composities van O´Carolan.

Hét Bluegrassnummer...
YouTube - Foggy Mountain Breakdown--Flatt and Scruggs & Foggy Mt Boys

(edit.. en hoe kon ik deze vergeten.. )
YouTube - Dr Alimantado - Best Dressed Chicken In Town
Mijn favoriete reggaeplaat , ook al eens gedraaid op een MuMe Meeting

sq
Edwynn schreef:

..heeft me gebracht bij concerten van Janet Jackson, André Hazes of The Wu-Tang Clan.
.. kan je goed mee voor de dag komen in dit topic

DjFrankie (moderator)
Demis Roussos en Dimmu Borgir vind beide erg goed.
Daartussen zit nog meer schoons, maar dit is wel het grootste verschil.

Abba - Zappa.

Nuff said.

Toch allebei westerse popmuziek...

Maar kaztor luistert wel van A tot Z

Maar geen ZZ Top?

Mijn favoriete genre is de wat hardere rock, genre Stones, AC/DC en Guns n' Roses. Maar afhankelijk van mijn stemming zet ik heel dikwijls ook andere soorten muziek op. Rustigere rock (genre Coldplay), soul, blues, reggae, maar ook jazz (Miles Davis, Django Reinhardt), instrumentale (film)muziek (de prachtige piano van Wim Mertens, maar ook Mike Oldfield, John Williams, Thomas Newman, James Newton Howard, Vangelis, ...), soms zelfs klassiek (Offenbach, Holst, de beide Straussen, Grieg, Mozart, Beethoven, Peter Benoit).
En op sommige dagen verkeer ik in zo'n vreemde bui dat ik wel eens een metal-nummer opzet, of een Frans chanson, of zelfs een Nederlandstalig nummer (uitsluitend Raymond dan). Hm, volgens mij kan dat gelden als brede muzieksmaak.

_Lynn_
Interessant topic. Eigenlijk valt het bij mij praktisch allemaal onder de term "rock", maar toch zijn veel bands érg verschillend van elkaar.

Ik kan zowel de zweverige space rock en psychedelische rock als de donkere, (epische) doom metal (Pentagram en Solitude Aeturnus) smaken. Af en toe komt er ook wat thrash metal bij.
Dan is er ook nog de super oude classic rock (de LP's van mijn vader dus ) als punk (Sex Pistols, Ramones, Misfits), een beetje heavy metal en grunge en... ambient (Shpongle)!

Yann Samsa
Inderdaad een leuk topic.
Voor zover ik weet luister ik zowat alles, wat dan ook 'uiterste uitersten' maakt...

Het éne moment Vera Lynn, het andere moment Pantera.
Het éne moment Dance/Electro, het andere moment Klassieke muziek.
- Zowat alle mogelijkheden kan je hier invullen -

Alles is mogelijk: ik hoor (te) veel graag, waardoor alle genres dan ook aan bod komen bij mij.
Natuurlijk is het wel zo dat het éne genre veel meer interesse bij me opwekt, waardoor ik ook veel meer ken - luister (Prog Rock, Metal,...)

Ik luister ook heel veel verschillende stijlen:
Vandaag luisterde ik bijvoorbeeld eerst naar The Beatles, toen naar The Dillinger Escape Plan en daarna naar The Allman Brothers (Fillmore East! ).

kaztor schreef:
Abba - Zappa.

Nuff said.

Alleen al in het meer dan imposante oeuvre van Zappa zijn al genoeg uitersten te vinden lijkt mij zo...

The Oath
Deze LP vond ik op zolder terug. De soundtrack van de topfilm C'ERA UNA VOLTA IL WEST ( C'era una Volta il West (1968) - MovieMeter.nl ). Ligt met momenten wel eens op.
Ennio Morricone - C'era Una Volta Il West (1968)

Aan de andere kant hebben we Metal. Meestal hou ik het op de klassieke heavy metal (Deep Purple, Judas Priest, Iron Maiden), Speed Metal en Thrash Metal (Metallica, Slayer). Verder ga ik niet. Van zodra er gegrund wordt is dat voor mij een teken om af te haken.

Er staat echter 1 echte schreeuwplaat op mijn PC. (Ik vraag me nog altijd af hoe die er op komt )
Als ik die nu op leg vind ik het absolute geluidsvervuiling. Maar er zijn momenten dat ze wel beter is. Toen mijn vriend het eens voor 1 dag had uitgemaakt en ik een emotioneel puinhoopje was is zo'n voorbeeld. Toen vond ik de plaat echt wel goed.
http://www.musicmeter.nl/al...

Maar dat zijn natuurlijk uitersten en zijn niet echt presentatief.

DBL
Eerlijk gezegd is mijn muzieksmaak zeer beperkt. Mijn collectie bestaat voornamelijk uit pop, rock, folk en blues (+ sommige filmmuziek). Voordeel daarvan is dat ik heel veel ken van de muziek die ik luister, nadeel is (uiteraard) dat ik van andere genres maar weinig weet. (maar als ik daar zelf geen problemen mee heb, is het prima toch?) De uitstapjes naar andere genres die sommige artiesten maken, kan ik vaak ook nog wel waarderen.

Maar als je het mij vraagt liggen artiesten (die ik luister) zoals Tom Waits en Queen ook behoorlijk ver uit elkaar...

Stijn_Slayer
Ik denk dat ik een vrij brede smaak heb. In principe sta ik voor alles over, maar als ik iets tegen kom waar ik herhaaldelijk niets aan vind dan besteed ik daar verder ook geen aandacht meer aan (rap, techno, top 40, smartlappen, drum & bass). Alleen de recentere muziek boeit me vaak minder, al heb ik de afgelopen tijd dingen als Tame Impala en Fleet Foxes ontdekt (dat soort dingen zie ik dan weer nooit op tv e.d.).

Mijn smaak loopt van klassiek tot en met black metal, al moet ik in elk genre natuurlijk wel het e.e.a. filteren. Daarnaast ben ik met een genre als funk minder bekend, maar kan ik het wel heel erg waarderen. Ik heb laatst een periode gehad dat ik veel jazz en country draaide, nu is dat weer meer thrash metal en psychedelische rock.

The Oath
Ik heb jou altijd een van de grootste muziekale veelvraten hier op de site gevonden, Stijn

btw, die plaat die 9de staat in jouw top 10 heb ik op LP op zolder liggen.

Iemand die niet van recente muziek, rap, techno, top 40, smartlappen en drum & bass houdt heeft toch geen brede smaak?

No offense verder, er zouden er meer moeten zijn als Stijn op deze site (qua kennis, houding, welsprakendheid, etc.).

herman schreef:
Iemand die niet van recente muziek, rap, techno, top 40, smartlappen en drum & bass houdt heeft toch geen brede smaak?

Dan blijft er toch nog genoeg over om toch een brede smaak te hebben?

Stijn_Slayer
Ik houd niet per definitie niet van recente muziek, ik ontdek alleen te weinig. Ik heb verder niet echt een idee waar ik ze kan ontdekken. Per toeval lees ik soms recensies of zie ik een mooie hoes. Zo heb ik onlangs Rupa & the April Fishes gekocht (wat mij ertoe aanzet om me ook meer in wereldmuziek te verdiepen).

Genres waar ik geregeld naar luister zijn klassiek (vooral barok, romantiek), minimal music, jazz, blues, folk, chanson, country, soul, allerlei vormen van rock en allerlei vormen van metal. En dan zoals gezegd nog wat genres als funk, ska en avant-gardistische muziek, die ik erg waardeer, maar waar ik (deels gezien mijn leeftijd) nog niet echt in thuis ben. Dat is toch best breed?

Uit elk genre probeer ik in ieder de 'klassiekers' te beluisteren (zoals Nas - Illmatic), maar ik denk niet dat het vreemd is als je niet alles mooi vind.

Stijn_Slayer schreef:
Fleet Foxes ontdekt (dat soort dingen zie ik dan weer nooit op tv e.d.).

Oh, dat komt nog wel eens voorbij op MTV hoor (en nog wel meer van zulke populaire bandjes van tegenwoordig).

Stijn_Slayer
Wat betreft Fleet Foxes klopt dat wel, maar ik ontdek het dan 2 jaar later dan alle anderen. Een band als Tunng zie en hoor ik nooit ergens.

Maar Fleet Foxes sluit wel goed aan bij Stijn's jaren '60/'70 gitaarfavorieten, vind ik, net als Tame Impala trouwens.

Er blijft wel een hoop over inderdaad... Maar op de site heb je het toch meestal over rock en aanverwanten. Had nog niet gezien dat je ook van chansons, soul en klassiek hield. Laten we het maar op "best breed" houden dan.

Zelf schrik ik altijd van mijn beperkte smaak, vrijwel alles wat ik luister is afkomstig uit West-Europa en Noord-Amerika. Weinig exotisch dus.

Stijn_Slayer
Klassiek staat dan ook niet op de site, dan wordt het moeilijk. In rockmuziek ben ik verder wel meer thuis dan in chansons en soul (het is over het algemeen nu eenmaal toegankelijker). Daarnaast kan je nu eenmaal niet in één keer alles uitproberen, ik heb gelukkig nog genoeg tijd.

Ik herken mij min of meer in wat gaucho schrijft.
In mijn tienertijd hield ik veel van rock (hard- en glamrock, nadien ook progrock) maar the Carpenters of Demis Roussos bv. kon ik ook waarderen evenals klassieke muziek en (vooral Franse) chansons. Enkel met schlagers had ik niet zo veel mee.

Nadien was ik zowel fan van bv. Abba als AC/DC (velen vonden dat vreemd). New wave hield ik ook veel van maar sommige funk/disco/dance hoorde ik ook graag (hoewel die twee stromingen lijnrecht tegenover elkaar stonden).

Nu heb ik een ruime collectie aan CD's, vooral pop/rock gaande van de jaren '50 tot nu, dat gaat van lichtvoetige hitparadepop tot experimenteel of zware metal (Slayer is zowat het zwaarste wat ik in huis heb). Soul, reggae, folk, blues en country zijn mij altijd genegen, klassiek beluister ik soms ook graag en ook jazz en easy listening/crooners weet ik steeds meer te waarderen.

Hiphop ligt mij minder (hoewel ik verschillende hiphop-nummers wel waardeer) en dat geldt nog meer voor R&B en techno. Schlagers zal nooit mijn ding worden (al weet ook hier sommige nummers te waarderen), chansons/luisterliederen liggen mij meer. Hardcore house of pure noise, daar moet ik niets van hebben.

xasthur(suicidale black metal)-dj tiesto
jeugd van tegenwoordig-animal collective(freakfolk, new weird america)

miscchien een soort uitersten kwartet maar dan weet je het wel bij mij: geen pijl op te trekken.
alhoewel ik het meest toch naar power metal luister.

er zijn uiteenlopende redenen waardoor ik op bepaalde muziek kom. er was een tijd dat ik hoe raarder hoe beter ging luisteren en daar heb ik een paar dingen van overgehouden als ik iets leuks op tmf/mtv zie ga ik het onderzoeken: zo kom ik aan tiesto en algauw ga ik dan meer naar house/trance op internet zoeken.
hiphop krijg ik mee via broertje, klassieke muziek via mijn vader, bepaalde nederlandstalige muziek via mijn moeder en heavy metal via klasgenoten/vrienden. hetzelfde geldt voor indie-muziek.

Vergeleken met de meeste mensen om mij heen (vrienden, studiegenoten) heb ik zowel een vreselijk brede als een ongelofelijk beperkte smaak. Enerzijds waaiert het namelijk alle kanten op maar anderzijds is het meeste dat ik beluister voor velen tamelijk onbekend en vaag Hier op de site heb ik, denk ik, een betrekkelijk brede smaak in de zin dat ik best veel naar genres luister die hier minder populair zijn en weinig heb met de 'alternatieve rock' die hier zo populair is (Radiohead en consorten). Maar aan de andere kant zoek ik ook niet de echte extremen op; noise zegt me nog altijd weinig en ik luister eigenlijk naar geen enkele vorm van elektronische muziek. In de ladders belanden mijn favoriete nummers doorgaans niet onderaan, maar ook bijna nooit helemaal aan de top. En, zoals gezegd, van Radiohead en consorten wordt ik nogal moe dus dat beperkt de zaak weer behoorlijk.

Samengevat denk ik dat je mijn smaak als volgt zou kunnen omschrijven: ik hou van muziek die ritmisch en melodisch is en - binnen bepaalde grenzen - niet al te voorspelbaar. Verder heb ik een grote voorkeur voor bands die verder kijken dan het concept zang/gitaar/bas/drums. Ik merk dat ik nauwelijks nog naar muziek luister waar er niet ook blazers, strijkers etc. aan te pas komen of zelfs de boventoon voeren. Alleen echt goede Americana is hier nog weleens een uitzondering op.

Een aantal genres met bijbehorende artiesten waar ik graag naar luister:
- De 'betere' popmuziek (Belle & Sebastian, Fools Gold, De Kift maar ook Lilly Allen)
- Soul (Otis Redding, Erykah Badu)
- Afrikaanse muziek (vooral West-Afrika: Habib Koite, Tinariwen)
- Renaissance (vooral polyfonie zoals Tallis en Allegri)
- Frank Zappa (een genre an sich, toch?)
- Reggae/dub (Lee 'Scratch' Perry, Rhythm & Sound)
- Klezmer/'Balkan' (Amsterdam Klezmer Band, Gypsy Groovz Orchestra)
- Jazz (Miles Davis, Ella Fitzgerald)
- Barok (Bach!)
- Funk (George Clinton, Prince)
- Chansons (zowel ouderwets: Jacques Brel als modern: Les Ogres de Barback)
- Mestizo (Les Negresses Vertes, Manu Chao)
- Americana (Ryan Adams, Leonard Cohen)
- Oude musical/jazz/klassiek (composities van Irving Berlin, George Gershwin, Brecht/Weil).

Mocht me nog meer te binnen schieten dan horen jullie het wel Ik luister trouwens ook steeds meer naar latere klassieke muziek; ik begin eindelijk de negentiende en twintigste eeuw een beetje te ontdekken.

Ik heb een behoorlijk brede smaak. Op enkele uitzonderingen na ga ik geen enkel genre uit de weg. Ik probeer zoveel mogelijk de krenten uit de pap te halen. Of het nu blues of klassiek is, dat is naar mijn mening minder interessant.

Overigens vind ik het lastig om mijn smaak te duiden door genres te noemen. Naar mijn mening zegt dit niet zoveel. Zo houd ik bijvoorbeeld ontzettend veel van jazz maar met de kanttekening dat dit met name geldt voor de periode van pakweg 1955 tot 1980. Vocale jazz valt nagenoeg helemaal buiten de boot.

Ik wil toch een poging wagen om mijn smaak in genres weer te geven. De belangrijkste zijn:

- klassiek: vanaf de romatiek tot heden, met de nadruk op Mahler en Bruckner, de tweede Weense school (Schoenberg, Berg en Webern) en het midden van de 20ste eeuw (Stockhausen, Berio, Maderna en Xenakis)

- jazz: zie hierboven

- rock, pop en aanverwante vormen (met name countryrock, folkrock, progrock, krautrock en psychedelische rock): nadruk op de periode van 1965 tot 1978

- avant-garde: hierbij zoek ik aansluiting op de omschrijving in de pop-encyclopedie van Oor (enkele namen: Velvet Underground, Henry Cow en afsplitsingen en solo-projecten, Residents en Pere Ubu)

- blues: nadruk op de periode van begin 20ste eeuw tot eind jaren 60 (van de 20ste eeuw uiteraard)

- soul en funk: beperkt tot de periode van 1965 tot 1975

- reggea en dub: beperkt tot enkele artiesten, zoals Bob Marley en Lee Perry

- country: beperkt tot enkele artiesten, zoals Johnny Cash, Hank Williams en de Carter Family

- singer-songwriter: nadruk op de periode van 1970 tot 1975

- electronische muziek: van Varese tot Boards of Canada.

- Frank Zappa

Tot slot wil ik mijn liefde voor de sitar niet onvermeld laten.

Berichten verplaatst naar Genres > Rock > Power metal

Gast
geplaatst: vandaag om 19:03 uur

geplaatst: vandaag om 19:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.