MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Genres

zoeken in:
Op dit moment ben ik bezig om mijn muziek allemaal netjes te ordenen (dit was eigenlijk al gebeurd, alleen ik zet de puntjes op de i). Ik voeg de lyrics en de jaartallen toe in de tags en ik wil een goede verdeling van genres hebben ivm slimme afspeellijsten.

Nu valt het mij op de er artiesten zijn waarbij de ene cd staat aangemerkt als Rock, de volgende als Alternative en een 3e weer al Alternative & Punk. Sommige cd's van bijvoorbeeld Kanye West staan onder Hip Hop en andere weer onder Rap.

Hoe ga ik nu zo goed mogelijk mijn muziek (hoe moeilijk dit natuurlijk ook is) in hokjes plaatsen? En dan bij voorkeur in het juiste hokje. Ik weet vaak ook niet echt wat nou wat is. Underworld is Dance of House of Electronica? en waar valt dan The Prodigy weer onder?

Mijn tip zou zijn om Alternative te droppen, dat is zo'n tag voor muziek, die nog uit de 80's stamt en tegenwoordig net zo inhoudsloos is als een vacuüm. Zelfde heb ik ook een beetje met indie en dance, al hebben die tags nog wel enige betekenis...

Hou het gewoon lekker simpel:

Rock
Electronic
Folk
Pop
Hiphop
Punk
Metal

Evt. kun je bij de genres rock en electronic nog wat onderscheid maken tussen verschillende subgenres...

Als dit wilt doen; moet je niet te ver/te diep willen gaan qua labeltjes en hokjes. Je kunt een paar (brede) standaardgenres kiezen waaronder je alles indeelt. Je moet niet 'Dance' en 'House' proberen te onderscheiden maar deze soortige muziek onder 'Electronica' plaatsen. Underworld en The Prodigy vallen daar dan beide onder. Samen met Drum 'N Bass en Hardcore enzovoorts...
Rock, Metal, Hard Rock, New-wave, Punk, enzovoorts, horen passen allemaal onder 'Rock'.

Je moet wel een brede verdeling aanhouden omdat je anders toch voor onmogelijke keuzes komt te staan denk ik. Je moet verder doen wat voor jou logisch voelt. Er valt bijvoorbeeld veel voor te zeggen om 'Kid A' van Radiohead onder 'Electronica' te plaatsen. Toch zou ik deze voor mijzelf onder 'Rock' zetten, gekeken naar de rest van de Radiohead's albums/imago (en ook de stijl van het album natuurlijk).

Dit is slechts hoe ik het zie, maar het is erg lastig hoor...

Ik krijg nu trouwens een ingeving! Met het programma Mp3tag kun je zelf tag-velden aanmaken. (http://www.mp3tag.de/en/). Misschien kun je op deze manier nummers meerdere genre-tags mee geven, los van elkaar. Hoe je deze kan uitlezen weet ik niet. Niet met windows (verkenner) zelf denk ik. Maar misschien met Winamp of Foobar o.i.d. Met Foobar moet het bijna wel kunnen alleen dit vergt wat meer kennis van computers...

*EDIT: Rap zegt toch alleen wat over de manier van zingen en niet over het genre waarbinnen dat gebruikt wordt?*

Ik denk dat het inderdaad verstandig om het simpel te houden. Rap is bij mijn weten inderdaad geen genre. De info die nu bij de tracks staat is vanuit Gracenote CDDB aan de MP3 toegevoegd. Radiohead staat inderdaad bij mij deels onder rock en deels onder alternative.
Het blijft lastig.

MB23 schreef:
Op dit moment ben ik bezig om mijn muziek allemaal netjes te ordenen

Altijd leuk, mensen die in hokjes denken

Wat een tijdsverspilling als je het mij vraagt, want wat maakt het nou eigenlijk uit wat het genre is ?

Zelf verbaas ik mij nog steeds over de genres die mijn MP3-speler (met behulp van Gracenote) soms toekent aan de artiesten en albums die ik er op zet...

Voor mij is muziek goed of slecht...meer niet.

Is toch heerlijk man, om lekker zwart-wit te denken

Stalin schreef:
(quote)

Altijd leuk, mensen die in hokjes denken

Wat een tijdsverspilling als je het mij vraagt, want wat maakt het nou eigenlijk uit wat het genre is ?

Zelf verbaas ik mij nog steeds over de genres die mijn MP3-speler (met behulp van Gracenote) soms toekent aan de artiesten en albums die ik er op zet...

Voor mij is muziek goed of slecht...meer niet.

Is toch heerlijk man, om lekker zwart-wit te denken

Goed of Slecht is ook een hokje...

euhm. ik doe het meer omdat het handig is, als ik zin heb ik muziek van type Y dan wil ik niet opeens Type X er tussendoor horen. En met slimme afspeellijsten word nieuwe muziek automatisch aan de afspeellijst toegevoegd waar soortgelijke muziek staat...

MB23 schreef:

Goed of Slecht is ook een hokje...

Inderdaad ja, maar nog altijd een heel stuk overzichtelijker dan de hoeveelheid hokjes waar jij naar alle waarschijnlijkheid uit mag kiezen...

Stalin schreef:
(quote)

Inderdaad ja, maar nog altijd een heel stuk overzichtelijker dan de hoeveelheid hokjes waar jij naar alle waarschijnlijkheid uit mag kiezen...

Ja en dat probeer ik dus nu een beetje te vereenvoudigen, om te bepalen of iets goed of slecht is gebruik ik het beoordeling systeem op basis van 5 sterren (net als op MuMe) ik kan dan een automatische afspeellijst hebben die dus muziek van genre X afspeeld maar dan alleen die nummers die ik als goed heb beoordeeld.

MB23 schreef:
Op dit moment ben ik bezig om mijn muziek allemaal netjes te ordenen (dit was eigenlijk al gebeurd, alleen ik zet de puntjes op de i). Ik voeg de lyrics en de jaartallen toe in de tags en ik wil een goede verdeling van genres hebben ivm slimme afspeellijsten.

Ik ben mijn muziek in een bestand aan het zetten en zet bij elk item het hoofdgenre zoals dat wordt aangegeven in Rateyourmusic.com. Dan krijg je redelijk specifieke genres, maar voor afspeellijsten is dat juist wel handig. Dat is voor mij ook een beetje een achterliggende motivatie: als ik zin heb in een avondje minimal techno, dan wil ik niet eerst door het hele dance-blok heen zoeken.

Dit zijn de eerste 7 genres in mijn collectie, dan heb je een beetje een idee van hoe specifiek dat wordt (tussen haakjes de artiest):

Dance-Punk (!!!)
IDM (µ-Ziq)
Electronic (1-speed Bike)
Breakbeat Hardcore (2 Bad Mice)
Synthpop (2 Belgen)
Eurodance (2 Unlimited)
Hip Hop (2Pac)

herman schreef:
Synthpop (2 Belgen)

Op d'n eerste etage?

Ik volg je even niet...

Graf zit ook niet op Twitter, Herman...

Haha. Volgens mij heb ik daar geen muziek van in mijn collectie. Toch een hiaat, eigenlijk.

Heb ze toevallig 2 weken geleden nog live gezien... maar niks van in mijn collectie.

buizen
MB23 schreef:

Nu valt het mij op ...
...Hoe ga ik nu zo goed mogelijk mijn muziek (hoe moeilijk dit natuurlijk ook is) in hokjes plaatsen? En dan bij voorkeur in het juiste hokje. Ik weet vaak ook niet echt wat nou wat is.

Een geval van streamingwaanzinnigheid/overkill.
Bezoek eens een platenzaak. Wandel eens een bibliotheek binnen.
Dan krijg je vanzelf ideeën over hoe je eigen collectie in te delen.

Jammer dat je al vijf jaar niet even hebt laten weten waar je voor hebt gekozen.

Discussie in De Jordy's 1966: Musicmeter's eigen Grammy Awards:

Soledad schreef:
(quote)

In principe hoort freejazz gewoon te vallen onder het genre jazz.

Maar we kunnen hier twee genres toevoegen, dus is het dan niet logisch om freejazz te classificeren als Jazz / Avant-Garde?

Als je de definitie van avant-garde music opzoekt, dan lijkt het me 100% van toepassing op Ascension.

Ik ben geneigd om albums als Ascension, Meditations, Astigmatic en Compulsion te veranderen naar Jazz / Avant-Garde, maar voordat ik dat allemaal ga wijzigen hoor ik graag hoe anderen hierover denken? CHIEP aslan Maartenn B.Robertson Germ bone machine AOVV korenbloem Sandokan-veld Tony Koenr Ataloona ArthurDZ

EDIT: voorstel richtlijn: als op RateYourMusic Avant-Garde Jazz een (van de) hoofdgenre(s) is (inclusief de subgenres Experimental Big Band, (European) Free Jazz, Spiritual Jazz en Yass), dan op MuMe als Jazz / Avant-Garde. En dat op dezelfde manier voor andere avant-garde genres zoals Avant-Garde Metal.

Soledad
Ik heb mijn stuk al onderbouwt in dat topic. Het mag van mij anders maar ben benieuwd wat anderen ervan vinden. Ik zie de muziek van Coltrane, Archie Shepp, Pharoah Sanders en Andrew Hill echt niet als avant-garde. Daarvoor ligt de basis veel te sterk verankerd in de jazz. Maar dat is mijn visie.

Germ (crew)
Ik vind Avant-Garde altijd een dusdanig vage term dat ik hier geen eenduidig antwoord op durf te geven, verder weet ik ook te weinig van Jazz om die specifieke Coltrane albums te duiden.

Wel kan ik een eind meegaan in je redenatie dat wanneer Jazz het 'hoofdgenre' is en de artiest opereert binnen dat genre dusdanig experimenteel en geeft er op die manier een compleet eigen draai aan, dat dan Avant-Garde een logische toevoeging is.
En die duiding is dan ook gelijk toepasbaar op andere genres.

titan (crew)
Germ schreef:
Wel kan ik een eind meegaan in je redenatie dat wanneer Jazz het 'hoofdgenre' is en de artiest opereert binnen dat genre dusdanig experimenteel en geeft er op die manier een compleet eigen draai aan, dat dan Avant-Garde een logische toevoeging is. En die duiding is dan ook gelijk toepasbaar op andere genres.

Dat is al jaren het beleid.

Ik heb onvoldoende inzicht hoe de genre toekenning avant-garde jazz op rym tot stand komt. Zijn dat mensen met verstand van zaken of is dat de toevallige toevoeger van het plaatje, net als hier op MuMe. No offence. In het eerste geval lijkt het mij prima om rym te volgen.

Anderzijds zie ik persoonlijk niet veel meerwaarde in een gewijzigde genre aanduiding voor de in dit verband genoemde Ascension of ieder ander jazz album. Een ander genre stimuleert of weerhoudt me nergens toe / van. Vind het dus ook een beetje overbodig.

Soledad
titan schreef:
(quote)

Dat is al jaren het beleid.

Toch staat het overgrote deel van de freejazz (in mijn ogen terecht) niet onder avant-garde dus dat beleid hebben we dan niet erg duidelijk uitgedragen.

Soledad schreef:
Ik heb mijn stuk al onderbouwt in dat topic. Het mag van mij anders maar ben benieuwd wat anderen ervan vinden. Ik zie de muziek van Coltrane, Archie Shepp, Pharoah Sanders en Andrew Hill echt niet als avant-garde. Daarvoor ligt de basis veel te sterk verankerd in de jazz. Maar dat is mijn visie.

Hier ligt m.i. wel de crux. Het is voor mij puur een gevoelskwestie. Voor anderen waarschijnlijk ook, want er wordt hier veel random gecategoriseerd. Zo wordt veel (ontoegankelijke) freejazz met altissimo geblaas al snel als jazz/avant-garde aangeduid, terwijl er vaak weinig avant-garde aan is (ook improv kan zijn kaders volledig vinden vanuit de jazz). De avant-garde term wordt hier eerder als algemene vergaarbak voor experimentele muziek gebruikt, maar dan kun je heel veel soorten muziek avant-garde noemen.

Zoals gezegd een gevoelskwestie dus. Ik heb zelf eerder de neiging om avant-garde te gebruiken zodra ik twijfel of ik iets überhaupt jazz kan noemen. Zeg maar een soort crossroads tussen wat Ornette Coleman en de zijnen in beweging zetten in de beginjaren 60 en wat John Cage avant-garde noemde. Als ik veel minimalisme hoor, of het gebruik van kamermuziek/ensemble settings, dan ben ik eerder geneigd een avant-garde label toe te voegen; dan hoor ik niet alleen jazz overheersen. Maar het is een slippery slope. Iemand als Anthony Braxton bijvoorbeeld is primair niet te verwarren voor iets anders dan een jazzmuzikant, maar compositorisch zijn veel van zijn werken meer georiënteerd op Europese kamer- en orkestmuziek alsook de daadwerkelijke avant-gardeschool.

Verder kan het mij niet echt schelen. We hebben zo weinig labels op MuMe dat ik me er ook niet druk over kan maken of er nou een toevoeging avant-garde is of niet. Misschien had dat label beter ''experimenteel'' kunnen heten. Daar wordt de term immers in de praktijk het meest voor gebruikt op deze site.

Soledad
Ik vind zelf de term experimenteel ook veel relevanter. Maar dat zou een technische ontwikkeling betekenen en dat gaat onder de huidige eigenaar toch niet gebeuren.

Toen ik je bericht begon te lezen, Ataloona, kwam meteen de gedachte "Hm, misschien moeten we avant-garde veranderen naar experimenteel?" in me op. Ik kan het dus enkel met je eens zijn (en met Soledad ook, trouwens.

Soledad schreef:

Ataloona schreef:
Hier ligt m.i. wel de crux. Het is voor mij puur een gevoelskwestie. Voor anderen waarschijnlijk ook, want er wordt hier veel random gecategoriseerd. Zo wordt veel (ontoegankelijke) freejazz met altissimo geblaas al snel als jazz/avant-garde aangeduid, terwijl er vaak weinig avant-garde aan is (ook improv kan zijn kaders volledig vinden vanuit de jazz). De avant-garde term wordt hier eerder als algemene vergaarbak voor experimentele muziek gebruikt, maar dan kun je heel veel soorten muziek avant-garde noemen.

Zoals gezegd een gevoelskwestie dus. Ik heb zelf eerder de neiging om avant-garde te gebruiken zodra ik twijfel of ik iets überhaupt jazz kan noemen. Zeg maar een soort crossroads tussen wat Ornette Coleman en de zijnen in beweging zetten in de beginjaren 60 en wat John Cage avant-garde noemde. Als ik veel minimalisme hoor, of het gebruik van kamermuziek/ensemble settings, dan ben ik eerder geneigd een avant-garde label toe te voegen; dan hoor ik niet alleen jazz overheersen. Maar het is een slippery slope. Iemand als Anthony Braxton bijvoorbeeld is primair niet te verwarren voor iets anders dan een jazzmuzikant, maar compositorisch zijn veel van zijn werken meer georiënteerd op Europese kamer- en orkestmuziek alsook de daadwerkelijke avant-gardeschool.

Verder kan het mij niet echt schelen. We hebben zo weinig labels op MuMe dat ik me er ook niet druk over kan maken of er nou een toevoeging avant-garde is of niet. Misschien had dat label beter ''experimenteel'' kunnen heten. Daar wordt de term immers in de praktijk het meest voor gebruikt op deze site.

Grappig, ik zie het juist andersom:

Avant-garde is per definitie binnen een bepaald genre ingekaderd, want de avant-garde schuift de kaders van binnenuit wat verder op. Wat dat betreft staat er naar mijn idee wel een hele rake zin op Wikipedia: "Avant-garde music may be distinguished from experimental music by the way it adopts an extreme position within a certain tradition, whereas experimental music lies outside tradition.",

Wel met jullie eens dat de term avant-garde als genretag op deze site wat verkeerd werkt. Het is meer een toevoeging die je geeft aan een genre, niet een genre op zich. Maar we hebben er nu eenmaal mee te dealen, want ik zie dit soort zaken niet snel veranderen op deze site. Dan kunnen we twee dingen doen, avant-garde opgeven als genre en niet/nauwelijks gebruiken, of het gebruiken als een extra toevoeging aan het "hoofdgenre".

Tony schreef:
Ik heb onvoldoende inzicht hoe de genre toekenning avant-garde jazz op rym tot stand komt. Zijn dat mensen met verstand van zaken of is dat de toevallige toevoeger van het plaatje, net als hier op MuMe. No offence. In het eerste geval lijkt het mij prima om rym te volgen.

Anderzijds zie ik persoonlijk niet veel meerwaarde in een gewijzigde genre aanduiding voor de in dit verband genoemde Ascension of ieder ander jazz album. Een ander genre stimuleert of weerhoudt me nergens toe / van. Vind het dus ook een beetje overbodig.

Op RYM kunnen users stemmen op de genre-omschrijving, genre met de meeste stemmen komen op de album pagina terecht... En er ontstaan regelmatig hevige genre-discussies in de berichtenbox bij de albums. RYM maakt ook onderscheidt tussen een genre en invloeden

Maar het is dus de grootste gemene deler volgens een groep (amateur)kenners

Heel grappig, niets zo leidt tot zoveel discussie en - onontkomelijk daarbij verbonden - vaagheden en misvattingen als genre-typeringen; voor mij waren container-begrippen als post-punk en post-rock onbekende grootheden, net als EBM, IDM en dreampop, waarbij de inbreng van wikipedia niet moet worden onderschat, terwijl de waarde van een kwalificerende wiki eigenlijk uiterst beperkt is.

Hoe dan wel zal de vraag luiden - ik heb al meermalen mijn 5 centen daarover gegeven; nog een keer in het kort: schakel domeinkenners in (meerdere) per genre, leg een lijst met kenmerkende trefwoorden (metadata heet zoiets) aan, een zgn thesaurus, die ook in de vorm van tags terugkeren. Hanteer per (sub)genre een lijst van zeg 10-15 treffende kenwoorden, groepeer obv van die kenmerken tags groepen/muzieksoorten - dit worden dan de zgn tag-clouds; dan kun je ook verbanden vinden tussen groeen die niet in se tot het (sub)genre behoren, maar wel zeg bijv 7-8 van de stijlkenmerken vertonen. Ik snap dat dit een helse klus is en dat het datamodel van MuMe daar naar alle waarschijnlijkheid niet voor leent - maar dat is imo de beste aanpak. Als eenieder hier een potje uit zijn nek gaat zitten kletsen wat nou wel en niet avantgarde is of minimal schieten we daar niets mee op. Zelf denk ik bij avantgarde eerder aan Karl-Heinz Stockhausen en bij minimal music aan Steve Reich of Philip Glass.

Opvallend trouwens hoeveel zelfbenoemde kenners (van dreampop via prog en postrock tot minimal en avantgarde of minimal) hier rondwaren. Misschien bestaat daartegen ook een vaccin

Avantgarde - als begrip/stroming (cultuurfilosofie) - dateert uit het einde van de 19e eeuw is is volop terug te vinden in de kunst en literatuur van het interbellum, met een uitgebreide typering van kenmerken (zie Poggioli - Theory of Avantgarde).

ohmusica
Mjuman schreef:
Heel grappig, niets zo leidt tot zoveel discussie en - onontkomelijk daarbij verbonden - vaagheden en misvattingen als genre-typeringen; voor mij waren container-begrippen als post-punk en post-rock onbekende grootheden, net als EBM, IDM en dreampop, waarbij de inbreng van wikipedia niet moet worden onderschat, terwijl de waarde van een kwalificerende wiki eigenlijk uiterst beperkt is.

Hoe dan wel zal de vraag luiden - ik heb al meermalen mijn 5 centen daarover gegeven; nog een keer in het kort: schakel domeinkenners in (meerdere) per genre, leg een lijst met kenmerkende trefwoorden (metadata heet zoiets) aan, een zgn thesaurus, die ook in de vorm van tags terugkeren. Hanteer per (sub)genre een lijst van zeg 10-15 treffende kenwoorden, groepeer obv van die kenmerken tags groepen/muzieksoorten - dit worden dan de zgn tag-clouds; dan kun je ook verbanden vinden tussen groeen die niet in se tot het (sub)genre behoren, maar wel zeg bijv 7-8 van de stijlkenmerken vertonen. Ik snap dat dit een helse klus is en dat het datamodel van MuMe daar naar alle waarschijnlijkheid niet voor leent - maar dat is imo de beste aanpak. Als eenieder hier een potje uit zijn nek gaat zitten kletsen wat nou wel en niet avantgarde is of minimal schieten we daar niets mee op. Zelf denk ik bij avantgarde eerder aan Karl-Heinz Stockhausen en bij minimal music aan Steve Reich of Philip Glass.

Opvallend trouwens hoeveel zelfbenoemde kenners (van dreampop via prog en postrock tot minimal en avantgarde of minimal) hier rondwaren. Misschien bestaat daartegen ook een vaccin

Avantgarde - als begrip/stroming (cultuurfilosofie) - dateert uit het einde van de 19e eeuw is is volop terug te vinden in de kunst en literatuur van het interbellum, met een uitgebreide typering van kenmerken (zie Poggioli - Theory of Avantgarde).

Als je de onvolprezen musicmeter rotatielijst die op Spotify staat, door de applicatie skiley.net laat analyseren dan rollen daar 139 genres uit, ik vermoed dat dit metadata zijn. Wie deze metadata meegeeft, weet ik niet is dat Spotify? Mens of machine? Er staan genres tussen als ‘stomp and hollor’ ‘Ghent indie’ ‘Pakistani indie’. Zou een normaal mens zich daar hier echt niet mee willen bezighouden? Het heeft wel iets fascinerends.

MusicMeter Rotatielijst - playlist by Roots1968 | Spotify - open.spotify.com
https://skiley.net/
Spotify is telling people they love a genre called 'Stomp and Holler', but no one knows what the hell it is - dailyedge.ie

ohmusica schreef:
(quote)

Als je de onvolprezen musicmeter rotatielijst die op Spotify staat, door de applicatie skiley.net laat analyseren dan rollen daar 139 genres uit, ik vermoed dat dit metadata zijn. Wie deze metadata meegeeft, weet ik niet is dat Spotify? Mens of machine? Er staan genres tussen als ‘stomp and hollor’ ‘Ghent indie’ ‘Pakistani indie’. Zou een normaal mens zich daar hier echt niet mee willen bezighouden? Het heeft wel iets fascinerends.

MusicMeter Rotatielijst - playlist by Roots1968 | Spotify - open.spotify.com
https://skiley.net/
Spotify is telling people they love a genre called 'Stomp and Holler', but no one knows what the hell it is - dailyedge.ie

Er bestaan twee soorten metadata: 1. formele, min of meer automatisch gegenereerde (type bestand, auteur, creatiedatum, herkomst) en 2. bewust aangebrachte, verrijkte (focus op inhoud); voorwaarde hier is dan wel dat die door mensen met kennis van zaken zijn aangebracht. De combinatie van 1 en 2 kan leiden tot een zeer effectief resultaat.

Voorbeeldje: toon me alle muziek die in Brazilië is gemaakt door Braziliaanse artiesten en die voldoet aan kenmerken p, q, r, s, y en z. Of - gesteld dat new romantics een geaccepteerde en eenduidige term was (aan de hand van criteria f, h, g, i, k, m, n, o, p )- toon me alle muziek gemaakt door New Romantics band in Schotland tussen 1983 en 1987.

Vooropgesteld dat domeinkenners op de hoogte zijn, de gehanteerde thesaurus is gebaseerd op onderlinge afstemming/overeenkomst, dan is alleen nog de explicitering/communicatie daarvan een uit te voeren stap.

Zie ook deze site - even scrollen naar het voorbeeld Geef je boodschap meer kracht - Tekststrategie - driedenkstappen.nl als voorbeeld van de toepassing van een "tag cloud" - obv de gzn aqua browser.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:14 uur

geplaatst: vandaag om 13:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.