MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
Nou heren, bedankt om mee te nomineren, stemmen, lezen en becommentariëren! Wat mij betreft gaan we direct door naar 1966. Gewoon in hetzelfde topic, lekker simpel. Kan een mod de topictitel aanpassen naar 1966 (Casartelli, Soledad, cosmic kid, brajoapau?)

Nominatiedeadline Jordy's 1966: vrijdag 11 juni 23u59
Stemmenindienendeadline Jordy's 166: vrijdag 25 juni 23u59

De hall of fame:

1965:

Album van het jaar: John Coltrane - A Love Supreme
Nummer van het jaar: Nina Simone - Sinnerman
Artiest van het jaar: Bob Dylan

De prijzenkast:

4

Bob Dylan
Nina Simone

3

Nara Leão

2

Jackson C. Frank

1

France Gall
J.B Lenoir
John Coltrane
Junior Wells' Chicago Blues Band
Otis Redding
Simon & Garfunkel
The Beatles
The Mamas & The Papas
The Sonics
Vince Guaraldi

Doen jullie weer mee?

Funky Bookie, blur8, SBube, deric raven, ranja, likeahurricane, Poek, Arno, yeahyeahyeah, dynamo d, MRDammann, aERodynamIC, dumb_helicopter, DjFrankie, stoepkrijt, Johnny Marr, LuukRamaker, Don Cappuccino, Shaky, AstroStart, esteban, Koenr, LuukRamaker, AOVV, Teunnis, aerobag, Gretz, Choconas, jordidj1, stardust_be, laxus11, johan de witt, nelis, Manfield, remcodulac, 50tracks, LucM, wibro, motel matches, Simon77, GrafGantz, andré, shimahero, teus, Cervantes, jeroentjuhh, Barney Rubble, Rudi S, EttaJamesBrown, Bonk, Salvadore, shinybeast, Venceremos, Edgar18, zaaf, herman

The Beatles hadden het van mij ook wel mogen worden. Ik ben niet zo'n fan van Help en Rubber Soul, maar Paperback Writer vind ik dan weer een van de beste singles van '65.

Hoe dan ook, heerlijke awardshow. Ik kijk al uit naar volgende!

Paperback Writer is 1966 herman, dus misschien volgend jaar

Wat betreft categorieën: laten we livealbums/-nummers (is er in 1965 per ongeluk tussen gevallen, mea culpa) ook toevoegen als categorie. Net als reggae/ska. Die laatste is wellicht nog net wat te fringe voor 1966, maar als er niet genoeg op gestemd wordt dan lost dat probleem zich vanzelf wel op.

Dus zijn dit de categorieën voor 1966:

De categorieën zijn:

Albums:

- Album van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige album (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)

Nummers:

- Nummer van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige nummer (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)
- Beste Top 40/Ultratop 50/BRT Top 30-hit (elk liedje die er dit jaar instond, mag meedoen)

Artiesten/overig:

- Artiest van het jaar (wie was opperkoning/opperkoningin/opperband volgens jou?)
- Beste nieuwkomer (voor artiesten en bands die dit jaar hun debuutalbum uitbrachten. Telt ook voor zij die al eerder EP’s uitbrachten, maar pas dit jaar voor het eerst met een reguliere plaat komen. Bandleden die dit jaar solo gingen, komen niet in aanmerking)
- Mooiste hoes

ArthurDZ schreef:
- Wat betreft nummers: alle liedjes die tussen 1 januari en 31 december 1965 zijn uitgebracht, mogen meedoen. Singlereleases tellen dus ook mee, ook al komt de plaat uit 1964 (maar niet eerder).

Misschien een theoretische vraag, maar toch benieuwd: mogen nummers die ook in een eerder jaar zijn verschenen gewoon weer mogen meedoen? Bijvoorbeeld als ze op een best of album staan?

Poek schreef:
(quote)

Misschien een theoretische vraag, maar toch benieuwd: mogen nummers die ook in een eerder jaar zijn verschenen gewoon weer mogen meedoen? Bijvoorbeeld als ze op een best of album staan?

Liever niet!

Ik snap dat stemmen op nummers van verzamelalbums wat flauw en overbodig is (hoewel soms handig om tot 3 te komen), maar stel dat het beste nummer van het beste album van een jaar eerder op single is verschenen, is het dan beter om op het één na beste nummer te stemmen?

Poek schreef:
Ik snap dat stemmen op nummers van verzamelalbums wat flauw en overbodig is, maar stel dat het beste nummer van het beste album van een jaar eerder op single is verschenen, is het dan beter om op het één na beste nummer te stemmen?

Da's iets anders! Dan zou ik zeggen, stem op de single in het jaar van uitkomen, of in het jaar van de bijhorende albumrelease (als die er is), maar niet in het jaar waarop het op een verzamelalbum verscheen.

Maar iets als Thank You van Sly & The Family Stone zou wel mogen natuurlijk, dat was een nagelnieuw nummer toen het op hun eerste verzamelalbum verscheen. Beantwoord dit je vraag een beetje?

Leuke presentatie weer ArthurDZ

ArthurDZ schreef:
Beantwoord dit je vraag een beetje?

Ik doe het er maar mee

Lijstje komt zo!

ArthurDZ schreef:
Artiesten/overig:

- Artiest van het jaar 1965 (wie was opperkoning/opperkoningin/opperband volgens jou?)

Niet tevreden met Bob?

Teunnis schreef:
(quote)

Niet tevreden met Bob?

Oeps! Aangepast (want heel blij met Bob )

Had niet gehoeven, een herverkiezing was wel op zijn plek geweest! Altijd weer die ome Bob.

Maar laten we dan afspreken dat 1966 echt het jaar van Nina wordt, oké?

Leuke show, Arthur! Mooie winnaars ook, ik kan me er wel in vinden. Op naar 1966, ook al een heel tof muziekjaar! Ga weer volop in de jazz, blues, folk en andere wereldmuziek duiken, denk ik.

Gelijktijdig met de Jordy's heeft er schijnbaar nog een awardshow plaatsgevonden, genaamd de Grammy's.

Dit waren de winnaars in (soort)gelijke categorieën:

Albums

Album van het jaar

Frank Sinatra - September of My Years (Album of the Year)

Blues, country, roots

Roger Miller - The Return of Roger Miller (Best Country & Western Album)

Folk

Harry Belafonte & Miriam Makeba - An Evening with Belafonte/Makeba (Best Folk Recording)

Jazz

Paul Horn - Jazz Suite on the Mass Texts (Best Country & Western Album)

Score

Johnny Mandel - The Sandpiper (Best Original Score Written for a Motion Picture or Television Show)

Nummers

Nummer van het jaar

Herb Alpert & The Tijuana Brass - A Taste of Honey (Record of the Year, Tony Bennett - The Shadow of Your Smile won Song of the Year)

Blues, country, roots

Roger Miller - King of the Road (Best Country & Western Single)

Pop

Roger Miller - King of the Road (Best Contemporary (R&R) Single)

Soul, funk, R&B

James Brown - Papa's Got a Brand New Bag (Best Rhythm & Blues Recording)

Overig

Beste nieuwkomer

Tom Jones (Best New Artist)

Mooiste hoes

Paul Horn - Jazz Suite on the Mass Texts (Best Album Cover, Photography; Joseph Silverstein - Bartók: Violin Concerto No. 2, Stravinsky: Violin Concerto won Best Album Cover, Graphic Arts

Zo, wat een suffe boel zeg! Wel grappig om te vergelijken

Ik weet niet wie die Grammy-jongens zijn, maar van hoezen hebben ze wel verstand. Verder haalt het natuurlijk niet bij de Jordy's.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/243000/243382.jpg?cb=1547543879

Leuk! Ben eigenlijk wel benieuwd naar die Belafonte / Makeba plaat.

Die andere winnaar in de albumhoezencategorieën is ook erg mooi:

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71YjM31MgkL._SL1280_.jpg

Ze lijken wel wat op elkaar, die albumhoezen. Dezelfde ontwerper?

Dat zou goed kunnen van die ontwerper, iig zelfde huisstijl van het label.

A Taste of Honey is verder wel een van de bekendste deuntjes van 1965 natuurlijk, maar ben er zelf nooit wild van geweest.

Hoeveel mag je eigenlijk nomineren? 1tje per categorie?

herman schreef:
A Taste of Honey is verder wel een van de bekendste deuntjes van 1965 natuurlijk, maar ben er zelf nooit wild van geweest.

Gelukkig heeft die albumhoes niet gewonnen.

herman schreef:
Hoeveel mag je eigenlijk nomineren? 1tje per categorie?

Minimaal 3, maximaal 10 (per categorie). Zie de openingspost voor verdere uitleg/regels.

Koenr schreef:
(quote)

Helaas heeft die albumhoes niet gewonnen.

FYP

Voor de jazzkenners:

Is er een goede reden dat Cecil Taylor - Unit Structures (1966) wel als avant-garde op deze website staat, maar bijvoorbeeld John Coltrane - Ascension (1966) niet?

Teunnis schreef:
Is er een goede reden dat Cecil Taylor - Unit Structures (1966) wel als avant-garde op deze website staat, maar bijvoorbeeld John Coltrane - Ascension (1966) niet?

Ik zou zeggen dat beide platen free jazz zijn en dat free jazz een avant-gardistische stroming binnen de jazz is, dus dan zouden beide albums mijn inziens het genre Jazz / Avant-Garde moeten hebben. Maar wellicht dat Soledad hier zijn licht op kan laten schijnen?

Soledad
Choconas schreef:
(quote)

Ik zou zeggen dat beide platen free jazz zijn en dat free jazz een avant-gardistische stroming binnen de jazz is, dus dan zouden beide albums mijn inziens het genre Jazz / Avant-Garde moeten hebben. Maar wellicht dat Soledad hier zijn licht op kan laten schijnen?

Tsja Avant-Garde blijft een heel grijs gebied hoor. Ik moet zeggen dat de toepassing hier op Mume als het om freejazz gaat vrij willekeurig is. In principe hoort freejazz gewoon te vallen onder het genre jazz. Ascension staat er wat dat betreft goed op. Wanneer de muziek echt ver buiten die kaders valt en bijvoorbeeld ook sterk door Europese muziek is beïnvloed (zoals dat bij Taylor al vaker het geval is) kan de muziek soms wel onder de noemer avant-garde vallen. Je kunt dan denken aan artiesten zoals Evan Parker, Derek Bailey, Anthony Braxton en Fred van Hove.

Maar dan blijven er nog heel veel dubieuze twijfelgevalletjes over hoor.

zaaf
herman schreef:
The Beatles hadden het van mij ook wel mogen worden. Ik ben niet zo'n fan van Help en Rubber Soul, maar Paperback Writer vind ik dan weer een van de beste singles van '65.

Hoe dan ook, heerlijke awardshow. Ik kijk al uit naar volgende!
Laat PW nou net van '66 zijn...

Maar besides that, ArthurDZ, straf werk!! Leuk om te lezen en de uitslagen... och, hele obscure zaken kunnen we niet verwachten, dus met dat gegeven zijn die ook nog wel geslaagd (al heb ik niet veel met Nina en Bob)

Top-presentatie alweer!

Albums moeten op MusicMeter staan, maar hoe zit het met losse nummers? Ik zie dat mijn favoriete nummer/single van 1966 niet terug te vinden is op MusicMeter, de band heeft ook nooit een album uitgebracht. Het zal niet de enige zijn in dit tijdperk.

Soms is het ook lastig te checken, bv. deze garage-verbouwing van een Hepstars (voorloper van Abba) nummer staat vast wel ergens op een verzamelaar (niet op een album iig), maar met zo'n generieke titel geeft de zoekmachine van MuMe meer dan 1000 zoekresultaten...

Aangezien MuMe niet gefocust is op singles, lijkt het mij logisch dat we voor non-album tracks gewoon andere bronnen aanhouden. (Discogs, RYM, wiki, of gewoon de afbeelding van het Vinyl zelf zoals in herman's link, waar duidelijk 1966 op staat)

De enige regel die wmb van belang is, is dat een nummer slechts 1 jaar mee kan dingen naar een Jordy. Dus als het in 1965 op single verschijnt en hier genomineerd wordt (= de shortlist haalt), kan het in 1966 niet opnieuw meedoen als het dan op een album verschijnt.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:59 uur

geplaatst: vandaag om 01:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.