MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / MuMe Mixtape Cirkel 2023

zoeken in:
tuktak
uiteindelijk kan je dat bij alles afvragen in het leven

Ach, het is de tijd van het jaar voor bezinning.

Hup Jazper!

Vanavond jongelui. Druk druk druk nu...

tuktak
even snel doorheen geklikt en zeker geen plaat voor de snelle luisterbeurt, dus die komt later. track 1 ken ik en doet me veel goeds vermoeden iig!

oftewel, we zijn weer los!

Tip voor volgende deelnemers: een folder zippen i.p.v. losse tracks is een stuk praktischer voor de mensen die het bestandje uitpakken.

Jazper schreef:
Bonuspunten als je een naam voor de mixtape weet te verzinnen.

Sprakeloze herfst.

Misterfool
Picknicken op een kerkhof, of hoe ik een monster tegenkwam en het overleefde

Het eerste nummer: mysterieus; picknicken op het kerkhof. Als we binnentreden is de sfeer al ongemakkelijk. Na een tijdje beginnen we te vermoeden dat een monster ons nadert, maar waar!!,. Violen zwellen aan, de spanning stijgt. Vluchten van deze Mixtape kan niet meer.

De vluchtpoging is geslaagd, maar nu ben ik in mijn eentje verdwaald en degene met wie ik ging picknicken is ten prooi geraakt aan het monster. Dramatische violen en schuchter pianospel komen in dit tweede nummer de tragische emoties nog even onderstrepen.

Maar wat is dat, het geluid van een krakende tak?. In de verte herken ik een gebouw. Snel naar binnen. Ik moet hard lopen. De violen spelen een marsritme. Plots stop ik , de muziek stopt ook. Ik kijk in de verte. Allemaal bomen zijn omver geblazen door het monster. Nog harder begin ik te lopen. Op eens stop ik weer, het monster staat voor me. Hij heeft geen ogen en geen neus, hij kan alleen horen. Afwisselend loop en stop ik, om langs het monster te komen(de violen volgen mijn stappen). Het werkt niet het monster- een goede luisteraar- loopt nog steeds achter mij aan. Heel zachtjes loop ik naar het gebouw toe, dit lukt wel, het monster volgt me niet meer. Ik doe de deur van het gebouw open.

Het is donker, maar de gitaren groeten mij. Ik tast om mee heen. Ik vind een schakelaar. Oh wacht dit is geen lichtschakelaar. De gitaren lopen vast, maar spelen toch door. Ik hoor een raar geluid in de achtergrond; is dat een zandloper? Weer een schakelaar, de spanning stijgt(al is dit wel een heel slechte reden om de spanning te laten stijgen, muziek!). Welja, het is wel de lichtschakelaar, ik kan nu tenminste wel goed uit mijn doppen kijken.

Vol verwondering kijk ik de kamer in, de muziek is een copycat en deelt mijn emotie. Er staan allemaal niet Thuis te brengen potten en pannen en flessen met jenever. Ook een briefje met “slowgaze was here(met eefje)- die twee komen elkaar toch ook overal tegen, maar dat ter zijde- kwam ik tegen.

Toch wil ik wel eens uit deze kamer. Een langzame jazzer kicks in. Dat voelt gelukkig aan als een warme deken. De emotie in dit nummer is moeilijk thuis te brengen: is het nou blij of verdrietig; ik weet het niet. Ik hou wel van jazz-muziek, ik heb daar de laatste tijd veel leuke muziek in dat genre ontdekt. Vooral john col….. Ik bemerk dat ik in mezelf praat en loop verder.

Verdomme, daar is een trap naar boven. Het is een wat gammele trap. Blij dat er een andere uitgang is, ben ik wel. Balancerende gitaarpartijen ondersteunen mij(al hadden ze me beter op kunnen vangen als ik zou vallen, maar ook dat ter zijde). Op de achtergrond zijn rare geluiden te horen. Er zitten vast muizen in dit gebouw. *piep*. De trap begint te kraken(de muziek doet hetzelfde). Nee, ik verlies mijn evenwicht en onderneem een chaotische poging om die weer terug te vinden. Het is donker, dus dat duurt wel even. De chaotische en paniekerige noise ondersteund dit perfect. Ik hervindt mijn evenwicht en loop de laatste trappen naar boven. Ik sta in een kamer:

Wel ja daar staat het monster, Het monster is, is, is:
Luke: jazper, verdomme ik had je niet herkend kerel.
Jasper: misschien had je dan je bril op moeten doen.
Luke: * haalt zijn bril uit zijn broekzak* Ow ja, zo zie ik inderdaad wel beter ja* Speel jij zomaar monster in je vrije tijd?
Japser: Ik wou me carnavalspak alvast uittesten, maar wat vond je van de mixtape
Luke: nou ja, wel een beetje minimaal. Sfeervol, maar soms wat saai.
Micha: Hey, bij jou mixtape wel even een mapje zippen.
Luke: graf jij ook hier?
Micha: natuurlijk dit is het MuMeclubhuis wat dacht je anders

Al die gekheid op een stokje, leuke mixtape, maar niet helemaal mijn ding(moeilijk te beschrijven muziek ook). Zeg maar een 6.5/10 .

Zeg Luke, hoeveel heb gedronken vanavond?

Misterfool
Twee glazen ijsthee en een glas cola. O, ik heb ook nog wat chips gegeten(hot chili-smaak) en èèn toastje met zalmsalade.Ten minste dat is gerekend van het avondeten(aardappelen, met kip en dorperwten) rond 18:00 tot nu.

Oh, da's een hele fles wijn minder dan ik op heb, dus daar zal het dan ook niet aan liggen. Maar wel leuk dat ik ook nog even langskom in de bespreking hoor, dat dan weer wel.

/edit: ik zie dat je de waardering ook aangepast hebt, die kon ik in eerste instantie niet bepaald volgen.

Jazper's Mixtape

Het eerste nummer van de mix van Jazper weet ik al direct te plaatsen. Pas vorige week nog maar heb ik de full cd beluisterd. Een heel sterk werk, maar met 2 zo'n muzikale talenten kon dat ook moeilijk anders. Enfin, deze eerste tracks is dan ook een goede voorbode van wat komen gaat: sferische neoklassiek/soundscapes met net dat ietsje meer. Dreigende, verontrustende track, vooral naar het einde toe.

Maar de tweede track laat de rust opnieuw terugkeren. Het is maandagmorgen, ten kantore essence worden de e-mails gecheckt, de mok wordt tot tegen de rand gevuld en dit stukje muziek laat me rustig de maandag inglijden. Twee van mijn favoriete 'klassieke' instrumenten, piano en cello, die lieflijk tegen elkaar aanschurken. Schoon.

Aha, en daar komen alweer 2 bekenden voorbij. Zowel de componist als de uitvoerders - vóóral de uitvoerders - kunnen mij heel zeker bekoren. Hun interpretaties zitten er altijd pal op volgens mij. En ook hier weer. Het staccaoto (ik weet niet of hier wel de juiste term gebruik) cellospel die mooi opbokst tegen de andere strijkers geeft hier een heel mooie dynamiek. Na een tijdje voel je opnieuw een dreiging. Ik denk dat deze sfeer de rode draad wordt doorheen deze mix. Ook Misterfool had deze gewaarwording, misschien nog iets meer dan ikzelf .

De volgende track komt me heel bekend voor maar ik kan er geen naam op plakken. Het heeft zo'n beetje de functie van een interluddium op deze mix, ook weer sterk dreigend naar het einde toe. Maar ik wordt er niet echt warm of koud van, iets te weinig om het lijf voor mij.

En track 5 schotelt mij opnieuw een bekende voor. Héél goed vindt ik deze Belgische 'band'. Alles waar op getikt of op gestreken kan worden wordt door hen gebruikt om bij momenten geniale veel gelaagde soundscapes mee op te bouwen. Sterk!

Op track 6 slaat de melancholie toe. Prachtig hoe die trompet inzet. Spaarzaam begeleidt door de piano. Komt dit uit een soundtrack of zo. Het heeft alleszins die allures. Mooi. Het doet me een beetje aan Michael Nyman denken. Het heeft diezelfde 'inperfectie' en unisoniteit.

De laatste track op de mixtape van Jazper is van een harpiste uit de Tzadik stal. Een spannend avantgardistisch stukje dit. Gepiel voor sommingen maar hier kan het op een goedkeurend knikkebollen rekenen. Het doet me heel erg aan track 5 denken. Fantastisch hoe het nummer transformeert en uitwaaiert. Op momenten wordt je oor serieus geteisterd, maar het mijne kan nogal wat hebben.

Alvast een heel goed begin voor mij. Sterke, coherente en niet-alledaagse mix van Jazper.
Een quotering op tien komt gemakkelijk op 8 uit.
Maar ik draai hem wel nog verschillende keren de komende tijd en misschien pas ik dit cijfer wel nog aan.
Toffe mix Jazper !

Eerste luisterbeurt er op zitten. Een leuke mix! vooral het een na laatste stuk of begin van laatste stuk vond ik erg mooi (zat niet goed op te letten, dus kon niet zien welk nummer er aan het spelen was).

Mixtape Jazper

Ik vind het een erg boeiende mixtape. Er zitten echt mooie stukken tussen, zoals de naar een climax opbouwende stukken in nummer 1 en 5, de cello in nummer 2 en het begin van nummer 7 (wat daarna helaas verandert in een brei van geluiden). Iets waar ik overigens geen moeite mee heb maar hier mis ik echt alle vorm van samenhang. Nummer 5 vind ik overigens erg mooi, maar dat is ook gelijk het meest hapklare nummer van de tape. Jammer genoeg is het geen muziek waarvan ik nu zou kunnen zeggen dat ik het nog vaak zal gaan draaien. Ik denk overigens wel dat het muziek is die groeit naar verloop van tijd. Wat meer verdieping in neo klassieke muziek of avant-garde e.d. helpt daar waarschijnlijk wel bij.

lambf
suspense in the ballroom
Jazpers mixtape

Jazper, user met een interessante smaak maar waarbij beide mixtapes van de vorige mixtape-series niet in goede aarde vielen (understatement). Dat is ook de reden dat ik met enige scepsis aan deze mix begonnen ben. Ik moet zeggen dat het me erg is meegevallen en ik vind het een leuke mix.

De mixtape opent met een vrij minimaal en droevig nummer. Al naar het einde naderend komt de onheil nabij, maar die blijft uit want dan is het tijd voor het volgende nummer. Het is jammer dat er geen climax is geweest, maar het zij zo. Het nummer dat er op volgt sluit er goed op aan, het heeft eenzelfde soort van droefheid in zich, en alhoewel de muziek rijker gevuld is aan klanken, komt het toch een stuk beheerster over. Ik moet zeggen dat het niet echt mijn smaak is, het doet me wat te klassiek aan. Het 3e nummer begint erg plezant, een monotoon herhalende ritme met daaroverheen een melodie met een afstandelijke houding. Helaas zijn ze zo stom geweest om er een dramatische uithaal in te zetten, want dat klinkt echt vreselijk, het nummer “herhaalt” zich daarna opnieuw, gelukkig zonder melodie, maar de kracht van het nummer is er eigenlijk al uit.

Het 4e nummer stopt weer eens als de climax zich aankondigt, tssk, doe eens niet Jazper. Nummer 5, een claustrofobische sfeermaker, onrustig bouwt het zich op, maar niet al teveel. Dit nummer had wel een stuk langer mogen zijn. Het 6e nummer is totaal niet mijn smaak, het is niet dat ik het echt kut vind maar ik vind dit melancholische geblaas zo oubollig klinken, yuk. De afsluiter vind ik dan weer goed gekozen, gitaargepiel en gepriegel dat zeker niet vervelend is om aan te horen, sterker nog, best tof.

Als ik het een cijfer zou moeten geven dan zou ik het denk ik een 6,8 uit de 10 geven of zoiets. Nee, zeker niet verkeerd.

Ik vind dit concept geweldig en zit eraan te denken om mee te doen. Ik heb echter wel een vraagje: is het de bedoeling dat je de boel aan elkaar mixt, of mag je ook gewoon een aantal nummers achter elkaar zetten? Mixen kan ik namelijk niet (beter gezegd: geen idee hoe dat zou moeten).

Anders gezegd: iemand een gemakkelijk programma waarmee een complete leek als ik zelfs kan mixen? Want 10 nummers achter elkaar zetten is natuurlijk geen lol aan.

Ik heb zelf gewoon 7 nummers achter elkaar gezet. En ik heb (nog) niemand horen klagen
Maar als jij wil mixen, ik hou je niet tegen

tuktak
als je niet weet hoe je moet mixen kan je het beter gewoon niet doen
het ligt er maar net aan wat en hoe je wil mixen welk programma het beste is, mixen hoeft niet moeilijk te zijn. maar het verschil tussen niet moeilijk mixen en helemaal niet mixen is natuurlijk niet zo groot.

Ik heb in de vorige twee edities al heel wat mixtapes mogen ontvangen, en nog nooit waren er nummers aan elkaar gemixt.
Als jij dat zou doen, zou ik dat heel bijzonder vinden

In het algemeen dan: weet iemand een goede programma'tje om nummers mee in stukken te knippen en aan elkaar te plakken etc. Wie weet wat ik er ooit uit krijg

lambf
Tofste is natuurlijk om de muziek op een cassette af te mixen.

sxesven
Ik heb voor de vorige (mislukte) editie wel alles gemixed, neat-e overgangen en alles. Mijn thema was tapemuziek; alles erop was van tape gesourced en ik had de kanten ook als dergelijk aan elkaar gemixed, als twee kanten van een C60, om zo dat effect te bereiken van één mix zoals je dat op analoog formaat zou hebben. Vond het zelf wel geslaagd, en ben van plan het dit keer weer te doen. Gebruik er zelf Audacity voor.

Ik ga Audacity downloaden en kijken wat ik ermee kan doen. Heb namelijk allemaal ideeën over mixtapes met thema's, maar daarvoor moet ik wel kunnen mixen en waarschijnlijk ook goed geoefend hebben...

sxesven
Audacity is vrij gebruiksvriendelijk, dus dat komt vast goed. Belangrijkste is dat je verschillende sporen gebruikt, versimpelt het proces behoorlijk.

Zag dat mijn vorige (aan elkaar gemixte) mixtape nog online staat trouwens (hier), mocht je benieuwd zijn. Geeft veel vrijheid om dingen aan te passen, excerpts te gebruiken, intro's te bewerken, etc., heb dat dan ook uitgebreid gedaan. Heb volgens mij nog een mix (Pulling Our Weight) die ook afgemixt is maar weet zo 1-2-3 niet waar die is. Tracklist van die eerste (Momentary Beautiful Tape Magnetism) is

A1. [Unknown] (van Sick Llama – More Than a Thousand Words [Mixtape] C120)
A2. Dead Letters Spell Out Dead Words – Forgive Forget Regret (Excerpt) (van No Words C40)
A3. Sick Llama – More Than a Thousand Words #1 (Excerpt) (zie A1)
A4. Maurizio Bianchi/William Bennett – Examples of Cannibalism (Excerpt) (van Examples of Cannibalism C??)
A5. Natural Snow Buildings – Slayer of the King of Hell (Excerpt) (van Slayer of the King of Hell C90)
A6. Prurient/Burning Star Core – Gambling Addiction (van Ghosts of Niagara 10xC10)
A7. The Gerogerigegege – Y.Vonne (van Gerogerigege C30)
A8. Rockwell – To the BNP (van Various – Crusade C45)
A9. Psycodrama – I Love My Wife and Kids, and I Go to Church (van Various – Garbage Sandwich 2xC120)

B1. Barriere – Noise and Fury (van Various – Crusade C45)
B2. Nihilist Surfin’ Group – 1981 (van Various – Garbage Sandwich 2xC120)
B3. Kawaiietly Please – Coffee Shop Ground Zero Cutup (van Split w/ Teh Valley of Gwangi C15)
B4. UFO or Die – Space Disco 90 (van Yellow Power Scum C30)
B5. Incapacitants – I Don’t Understand Why Mr. S Is Always Busy (van Various – Garbage Sandwich 2xC120)
B6. Yellowhouse – Born in the Nut House (van Various – No Body C30)
B7. Merzbow – Great Masturbator (van Various - I’m Stupid C30)
B8. Die Reitenden Leichen – Bedem A (van Bedem C20)
B9. Deche-Charge – Body Language A (Excerpt) (van Body Language 2005 Demo)
B10. Bakans – Demo (Excerpt) (van Demo C90)

varieert van luttele seconden per track tot enkele minuten

Ik ga ermee aan de slag Mocht ik er handig in worden, dan zal ik nog wel een keer aan zoiets meedoen. Wat ik nu een beetje vervelend vind is dat het een jaar(!) zou duren voor ik aan de beurt ben. Wie weet ben ik tegen die tijd wel dood

niels94 schreef:
Ik ga ermee aan de slag Mocht ik er handig in worden, dan zal ik nog wel een keer aan zoiets meedoen. Wat ik nu een beetje vervelend vind is dat het een jaar(!) zou duren voor ik aan de beurt ben. Wie weet ben ik tegen die tijd wel dood

Als je mee wil doen, wil ik je best een linkje naar mijn mixtape sturen hoor

Weetjuwathetis. Er zijn zoveel topics en ik doe inmiddels al aan een boel mee, de Super Tip-Topper en Niels Tip-Topic waarvoor ik albums moet luisteren, daarnaast vrijwel dagelijks voor een album aan nummers voor zowel de song van het jaar 2011 competitie als de alternatieve 152, plus af en toe nog een ander topic waar ik eens wat nummers voor moet luisteren. Erg leuk allemaal, maar dat moet wel zo blijven, want ik luister ook nog zelf uitgekozen muziek en heb ook nog zoiets als een leven Weet dus niet of het wel verstandig/leuk is om ook nog elke maand een mixtape erbij te nemen, al vind ik dit wel een erg leuk topic...

Ik ga gewoon sleutelen en als het me is gelukt de misschien ietwat irreëele ideeën die ik heb te verwezenlijken meld ik me wel weer een keer...

EDIT: Aan de andere kant was ik van plan met de tip-topper te stoppen en hoeft het ook maar één keer per maand dus... Fuck it, doe me die link maar

1. Jazper
2. Misterfool
3. sxesven
4. Graf
5. tuktak
6. madmadder
7. essence
8. lambf
9. Dakduivel
10. itchy
11. korenbloem
12. dixmix
13. niels94

EDIT 2: Ben inmiddels aan het kloten met dat programma, behalve dat iemand mij nog even uit mag leggen hoe je 'sporen' kunt verwijderen lijkt dit makkelijker te gaan worden dan verwacht Beetje in de vingers krijgen en dat gaat helemaal goedkomen. Ben benieuwd wat eruit komt rollen van mijn eerste plan. Tegen de tijd dat ik aan de beurt ben maak ik jullie dan allemaal af met mijn mixtape

Eerste mix (met aan elkaar mixen dus, soms maar delen van nummers) wordt nog leuk, ben er mee bezig en gaat goed

Alleen het 'tweede deel' wordt moeilijker dan de eerste.

Ik plaats hem als hij af is wel hier (goed?), wie zin heeft mag dan luisteren (want het hoort natuurlijk niet bij het 'verplicht bespreken' deel omdat ik nog láng niet aan de beurt ben). Ik maak hem niet te lang

Kun je niet gewoon een jaartje wachten?

Nee

Dit is allemaal nog niets. Mijn magnum opus komt volgend jaar pas

Gast
geplaatst: vandaag om 23:23 uur

geplaatst: vandaag om 23:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.