MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / nieuw in de top 40 - 2012

zoeken in:
NewYorkCityLight schreef:
We hebben een re-entry in de top40? Dat komt bijna nooit voor

Yup.
Ik vind het al een wonder dat het Babysitters Circus-liedje dat flikt.
Typisch een liedje dat bij de meest stoïcijnse fan al na een week of twee de keel uithangt.
Mocht de re-entry niet zijn voorgekomen, dan waren die twee weekjes in de top 40 die het aanvankelijk kreeg tekenend.

Ik vond het de eerste keer dat ik het hoorde al waardeloos...

Idem.

Week 12:

27. Azealia Banks ft. Lazy Jay - 212
Het nummer is al een half jaar oud inmiddels, maar ik ben het in al die tijd nog steeds niet beu gehoord. Azealia's raps zijn provocatief en vlijmscherp, maar ook haar gewone zangstem is erg sterk wat mij betreft. Zoveel attitude samengebald in drieënhalve minuut gecombineerd met de een ijzersterke dutch house track, het gaat maar niet vervelen. Ik zet hem zo maar eens voor een derde keer op.
Cijfer: 9,5

29. Afrojack - Can't Stop Me
Kermishouse van het vergankelijke soort. Ik heb hiervoor en hierna 212 gedraaid en ben het nummer bijna compleet vergeten. Kwalitatief is het niet van de allerplatste soort, maar veel scheelt het niet wat mij betreft.
Cijfer: 3

34. VanVelzen - The Rush of Life
Hier zag ik tegenop, maar het valt me erg mee. Niet zo'n popliedje als Baby Get Higher (wat hij mijns inziens nog een paar keer kopieerde), maar wat meer richting de dance. Ben wel benieuwd wie dit geproduceerd heeft, het zal vast niet VanVelzen zelf zijn geweest. Na een tijdje verlies ik wel mijn aandacht, waarmee de kans op een voldoende toch wel is verdwenen.
Cijfer: 4,5

37. Carly Rae Jepsen - Call Me Maybe
Dit schijn je niet te hebben kunnen missen, maar het is me toch gelukt want ik hoorde dit net voor het eerst. Ergens vind ik dit wel een aanstekelijk nummer. Niet zo goed als Alexis Jordan's Happiness waarmee het vergeleken werd, maar het heeft wel iets. Leuk fris plaatje wel, ik denk dat ik dit nog wel meer ga waarrderen als ik het vaker hoor.
Cijfer: 7

What the... Balada van Gusttavo Lima is van plaats 34 naar de derde plaats gestegen. Serieus? Zijn we net een beetje van Michel Télo af, krijgen we een kloon van hem maar dan zelfs nog wat minder... Lekker dan.

Oh en voor diegene (weet niet meer wie het zei) die zich erover verbaasde dat We Are Young in Amerika een megahit is en hier zo weinig doet... Die is ook ineens flink gestegen (net geen top 10).

2MY
Arrie schreef:
We Are Young...is ook ineens flink gestegen (net geen top 10).

volledig terecht!

Week 13:

24. Keane - Silenced by the Night
Keane is voor mij een singlesband bij uitstek. De meeste van hun singles vind ik prettig dramatische liedjes met melodieën die zich direct in je hoofd nestelen, maar een heel album lang trek ik het niet. Dit is weer een typische Keane-deun die wat mij betreft zo naast hun andere singles kan staan en dan vooral die van de eerste twee albums, voordat ze licht gingen experimenteren.
Cijfer: 7

32. The Babysitters Circus - Everything's Gonna Be Alright
Oef, dit is een catchy plaatje zeg. Als je het refrein één keer voor je kiezen hebt gehad kun je het al bijna meezingen. Ook een nummer dat qua stijl nogal afwijkt van wat je doorgaans in de hitlijsten aantreft, vooral wat de muzikale invulling betreft. Het lijkt wel een soort rockabilly r&b. Leuk nummer!
Cijfer: 8

34. Chris Hordijk - Won't You Stay
Als ik me niet vergis is dit een van de TVOH-kandidaten die even eerder ook al een hitje scoorde. Ongelooflijk wat een generieke onzin, hierbij vergeleken heeft zelfs Jason Mraz nog een Bob Dylan-achtige allure.
Cijfer: 1

37. Lil Wayne ft. Bruno Mars - Mirror
Dit klinkt best interessant, het constant aanwezige geneurie en de melodie geven het nummer wel een aardige sfeer. Helaas gaat het veel te veel de r&b-kant uit door Mars. Hoor Lil Wayne liever gewoon hiphop maken.
Cijfer: 4,5

Een top 10 over het eerste kwartaal:

1. Azealia Banks ft. Lazy Jay - 212 (9,5)
2. Coldplay feat. Rihanna - Princess of China (9)
3. The Asteroids Galaxy Tour - Heart Attack
4. Kraantje Pappie - Waar Is Kraan
5. Miike Snow - Paddling Out (8,5)
6. fun. feat. Janelle Monáe - We Are Young (8)
7. The Babysitters Circus - Everything's Gonna Be Alright
8. DJ Fresh feat. Rita Ora - Hot Right Now (7,5)
9. Rihanna & Jay-Z - Talk That Talk
10. Lloyd & André 3000 - Dedication to My Ex (Miss That) (7)

Carly Rae Jepsen - Call Me Maybe en Keane - Silenced by the Night vallen net buiten de boot.

Mooie top 10 (op Babysitters Circus na).

Arrie schreef:
What the... Balada van Gusttavo Lima is van plaats 34 naar de derde plaats gestegen. Serieus? Zijn we net een beetje van Michel Télo af, krijgen we een kloon van hem maar dan zelfs nog wat minder... Lekker dan.

Oh en voor diegene (weet niet meer wie het zei) die zich erover verbaasde dat We Are Young in Amerika een megahit is en hier zo weinig doet... Die is ook ineens flink gestegen (net geen top 10).

He bah!
Balada vind ik zo ongeveer het meest bloedeloze liedje uit de zuidelijke contreien sinds mensenheugenis. 'Als het van 'tralalila' gaat moet dit wel een zomerhit zijn' zal men wel denken...

Over het nieuws van We Are Young ben ik trouwens ook niet al te enthousiast.
VanVelzen stijgt ook ineens weer...

En voor wie het nog niet wist: Gotye is uit de lijst!

Vanmiddag maar weer eens m'n recensentenpak aantrekken...

Week 16 :

#26 Nick & Simon - Vrij
Ik kan nooit wat met Nick & Simon. Het klinkt allemaal te standaard, te oninteressant en te cliché. ''Je hebt je eigen sleutel in je hand'' begint het nummer al mee. De boodschap mag dan leuk zijn, het is erg cliché en ik heb het beter gebracht zien worden. De videoclip is ook een beetje goedkoop, ik kan me niet voorstellen dat ze niks beters konden betalen na al die uitverkochte Symphonica in Rosso's.
Cijfer : 2

#31 Taio Cruz - Troublemaker
Zijn eerste album vind ik nog steeds leuk maar daarna is Taio een beetje de weg kwijt geraakt. Althans, hij is mij een beetje kwijtgeraakt, het grote publiek heeft hem helemaal gevonden en dit is dan ook alweer de 6e single van hem die in de top40 geraakt. Hij heeft een aantal singles die ik wel leuk vind maar dit is er helaas niet 1 van.
Cijfer : 2.5

#35 Miss Montreal - I Am Hunter
Van deze naam heb ik volgens mij nog nooit gehoord. Je hoort wel meteen dat ze Nederlands is. Verder klinkt het nummer een beetje alsof het teveel wilt zijn, zoals ze ook met gitaar in de clip op het podium staat. De boodschap komt niet helemaal over, het mist overtuiging. Maar misschien ligt dat aan mij.
Cijfer : 3

#39 Basto & Yves V - Cloudbreaker
Ik vond het begin echt net een Inna plaat (en dan met name het nummer ''Señorita''). Dat is dus positief in mijn geval maar helaas raakt het nooit echt van de grond. De vocalen vind ik ook niet bijzonder. Het nummer blijft niet hangen maar slecht vind ik het ook niet. Voor in de zomer kan dit wel leuk zijn.
Cijfer : 5

In ander nieuws : De nieuwe single van Cheryl [Cole] mag van mij snel richting de top40 in komen Helaas is hij nog niet eens uit in Engeland dus dat duurt nog wel even denk ik. Wel een heerlijke plaat. Klinkt een beetje als We Found Love (ook geproduceerd door Calvin Harris) alleen vind ik 'm veel leuker.

Valt iemand anders ook op dat Nick & Simon's Vrij in de aanloop naar de refreinen een gelijkenis vertoont met Avril Lavigne's I'm With You?

Mooi voor "We Are Young"! Dat leek een heel andere kant op te gaan (zakte al vlak na binnenkomst naar #38), maar krijgt nu wel de verdiende hit. Hopelijk nu ook hier #1.

Dat zie ik niet zo plezierig in voor Fun.
De Top 2, daar is volgens mij nu nog geen Triggerfinger tussen te krijgen.
Ik denk dat het nadien een gevecht gaat worden tussen Carly Rae Jepsen en die nieuwe flauwe Braziliaan.

kaztor schreef:
Valt iemand anders ook op dat Nick & Simon's Vrij in de aanloop naar de refreinen een gelijkenis vertoont met Avril Lavigne's I'm With You?

Ja, ik hoorde het meteen.

#35 Miss Montreal - I Am Hunter
Van deze naam heb ik volgens mij nog nooit gehoord.

Week 18.

#21. Maroon 5 featuring Wiz Khalifa - Payphone
Buiten hun eerste hits heb ik weinig met Maroon 5 en dit nummer verandert er niets aan. De zang komt mij te gemaakt over en het geheel klinkt weinig geïnspireerd en te emotieloos. Natuurlijk moet er nog een rapstuk bijkomen om zoveel mogelijk clichés op stal te halen. Pop met een beperkte houdbaarheid.

#22. Rihanna - Where have you been
Met deze zangeres heb ik ook niet veel en iedere scheet die ze laat komt automatisch in de top-40 terecht. Nooit begrepen wat men in haar hoort, er zijn zoveel betere zangeressen. Magere monotone lusteloze zang, vervelende compositie zonder schwung waarbij men wat effecten ingooit om het geheel proberen op te krikken. Ik word er enkel depressief van.
Cijfer: 2,5

#32. Jeroen van der Boom - Kom maar op
Nog een artiest waar ik weinig mee heb, banaliteit en magere zang zijn blijkbaar een must om een hit te scoren. Die geforceerde en theatrale zang en tekst en die pogingen om Marco Borsato na te doen ...

Arrie schreef:
(quote)

Zag wel dat ze al een aantal keer eerder in de top40 heeft gestaan dus wellicht heb ik eerder een nummer van haar gereviewd maar is het niet blijven hangen

Zie overigens dat Nelly Furtado op #1 in de tipparade staat

Mja, Miss Montreal wordt nogal doodgeknuffeld door het DWDD-publiek. Vandaar dat ze vrij bekend is. En Just a Flirt zal je wel kennen.

Edit: net de nieuwe Maroon 5 beluisterd. Heb er niks mee (behalve de raps van Wiz Khalifa) maar dit gaat volgens mij een grote hit worden...

Week 18 - 5 mei 2012

Binnenkomers in de Top 40:

#21: Maroon 5 & Wiz Khalifa - Payphone V
#22: Rihanna - Where Have You Been V
#32: Jeroen Van Der Boom - Kom Maar Op V

Kijk, laat ik hier eens eerlijk wezen: Adam Levine kan dus gewoon niet zingen. Mij fop je niet met iets dat voor 90% uit een vocoder en voor 10% van watjes-achtige stembanden komt. Dat gezegd vind ik Payphone eigenlijk best meevallen. Voor een Maroon 5-single, dus.
Die rapper, die lijkt er inderdaad ter plekke te zijn bijgesleept. Het verschil met andere Maroon 5-singles is dat er eens iets is dat lijkt op een melodie, en dat is dan al heel wat [5].

Kijk, laat ik hier eens eerlijk wezen: Al komt ze uit Barbados, Rihanna heeft dus gewoon een ongelofelijk kutaccent, althans dat leid ik uit het inleidende stukje van het liedje. Een refrein als 'Where have you been all my life?' impliceerd een uitbundige vorm van emotie, maar Where Have You Been klinkt killer dan Vostok, Antarctica in augustus en doodser dan een leeggeplukte kadaver waarover 100 tientonners met een rotgang van 200 kilometer per uur hebben gereden. En dan ook nog eens de gore moed bijeen verzamelen om Johnny Cash te quoteren... [1,5]

Kijk, laat ik hier eens eerlijk wezen: Jeroen Van Der Boom goes Blöf. Dat hoor ik hier net even meer in dan Borsato (vooral het gitaargeluid). Jeroen probeert wat hij kan, maar ik mis hier oprechte overtuiging. Deze man dreigt niet, hij neemt een uitdagende pose aan. Het klinkt geveinsd. En Pascal verslaat hem met gemak [4].

Dat jullie het nummer van Jeroen van der Boom een hoger cijfer geven dan die van Rihanna...

Omdat Rihanna toevallig wereldwijd is doorgebroken?

Ik beoordeel de liedjes puur op wat ik er zelf van vind.
Mate van bekendheid kan me daarbij m'n reet roesten.

Huh? Die snap ik niet, Kaztor.

Nou, je geeft aan dat het 'not done' is om Rihanna een lager cijfer te geven dan v/d Boom.

Ik zie niet zo wat haar boven hem uit zou moeten tillen anders dan status.

Week 17 :

#24 Simple Plan & Sean Paul - Summer Paradise
Meestal vind ik de nummers van Sean Paul wel te pruimen dus ik had goede hoop. Ik vind het een nummer dat zo door Train gezongen had kunnen worden (net als kaztor zie ik). Het stukje van Sean Paul vind ik wel leuk maar helaas is het nummer niet onderscheidend genoeg. Ik kan me best voorstellen dat dit een leuk nummer is om te horen als je 's avonds aan het strand ligt maar helaas is het weer er daar nog niet voor en bovendien maakt dat het nummer wel heel erg beperkt luisterbaar.
Cijfer : 3.5

#34 Gusttavo Lima - Balada
Net een herhaling van Au Si Eu Te Pego (sp?) die ik persoonlijk niet zo interessant vond. Zelfs de clip is net een kopie. Het nummer komt echter uit December 2011 dus in hoeverre er sprake is van ''plagiaat'' weet ik niet. Ik vind ik het eigenlijk wel wat leuker dan het andere nummer al kan ik niet zo goed aangeven waar dat precies door komt. Het is in ieder geval lekker vrolijk. Ik versta er geen [ ] van maar dat maakt niks uit.
Cijfer : 6

#37 B.o.B. - So Good
Deze zag ik laatst op TV en eigenlijk meteen viel me het nogal matige, standaard refrein op van het nummer. Gelukkig zijn de raps wel leuk om te horen en B.o.B. vind ik sowieso wel overkomen als een sympathiek persoon die al een aantal erg leuke nummers op zijn naam heeft staan.
Cijfer : 6, jammer van het refrein dus.

kaztor schreef:

Ik zie niet zo wat haar boven hem uit zou moeten tillen anders dan status.

De muziek, wat anders?

WHYB is gewoon een lekkere club-banger. Simpel maar effectief plaatje. Die moet je met de juiste intentie luisteren.

Dat van JvdB werkt gewoon niet, in welke situatie dan ook.

Week 18 :

#21 Maroon 5 & Wiz Khalifa
Helaas lang niet so catchy als Moves Like Jagger. Ik denk dat dat nummer de vlam in Maroon 5 weer heeft aangewakkerd (wellicht tot ergenis van menig mume'er) want Adam Levine had volgens mij meerdere malen aangekondigd dat hun derde album de laatste zou zijn. Ik heb hun tweede album ooit voor mijn verjaardag gehad en ik heb die toch wel regelmatig gedraaid. Ook dit nummer vind ik wel weer prima, maar misschien komt dat omdat ik 'm nu al een paar keer heb gehoord. De eerste keer deed hij me ook niet veel.
Cijfer : 6.5

#22 Rihanna - Where Have You Been?
En ze doet 't 'm toch weer. Ik dacht niet dat ze nog een leuke single met dit album ging afleveren maar niets is minder waar. Where Have You Been? doet mij een beetje denken aan een mix tussen Only Girl & We Found Love maar dat is helemaal niet erg. Rihanna vind ik momenteel de leukste popster die er rondloopt. Het is niet zo leuk als veel van haar andere singles, daarvoor vind ik de breakdowns in het nummer net wat te irritant, maar het is wel de zoveelste die ik graag hoor. Als Rihanna ooit met een Greatest Hits komt (waar het onderhand toch wel tijd voor wordt!) dan zal ik 'm aanschaffen (mits de tracklist natuurlijk een beetje acceptabel is). Ik ben momenteel weer helemaal verslaafd aan Man Down maar deze zal in de playlist ook wel regelmatig voorbij komen.
Cijfer : 6.5

#32 Jeroen van der Boom - Kom Maar Op
De cover van Silencio was nog leuk maar Jeroen van der Boom heeft zijn beste tijd allang gehad. Hier moet ik niks van hebben.
Cijfer : 1

Ik vind het een nummer dat zo door Train gezongen had kunnen worden (net als kaztor zie ik).

Misschien dat autotune helpt, maar hoewel ik een behoorlijk volume heb noem ik mezelf niet bepaald een begenadigd zanger.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:18 uur

geplaatst: vandaag om 12:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.