MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / nieuw in de top 40 - 2012

zoeken in:
Nu ik hem weer eens hoor, besef ik dat ik toch te streng was voor Balada. Het nummer heeft gewoon de pech dat het heel erg op Ai Si Eu te Pego lijkt, en het vlak daarna uitkomt. Uiteindelijk is het eigenlijk toch wel een aardig deuntje.

Wisten jullie trouwens dat Ai Si Eu te Pego een cover is? Dit is het origineel.

Week 14.

#33. Of Monsters and Men - Little talks
Het voordeel van hits een paar weken later bespreken is dat je ze soms al een paar keer hebt gehoord en ze zo wat meer op waarde kunt schatten. Little talks heb ik inmiddels al wel een keer of 30 gehoord schat ik en vooralsnog staat het initiële enthousiasme nog fier overeind. Het blijft een beetje Arcade Fire-light ("hey!"), maar als het liedje zó aanstekelijk is maakt dat verder niets uit.
Cijfer: 8,5

#36. Bob Sinclar featuring Pitbull, Dragonfly & Fatman Scoop - Rock the boat
De formule van Bob Sinclar was op mij wel na twee of drie nummers uitgewerkt voor zover ie ooit echt aansloeg, die tien die er na kwamen zijn nooit blijven. Ook dit nummer is snel vergeten.
Cijfer: 2

#37. Bingo Players featuring Heather Bright - Don't blame the party (Mode)
Dan vind ik iets betere dance, het heeft wat meer punch. Maar het haalt het bij lange na niet bij Cry Just a Little wat ik best een leuke single vond. Uiteindelijk is dit me toch te hersenloos.
Cijfer: 3,5

#39. Fabienne Bergmans - What you're made of
Wellicht komt het doordat ik vannacht te weinig heb geslapen, maar de eerste geeuw van de avond kwam wel heel toevallig tijdens dit nummer langs. De melodie komt me wel bekend voor, onbewust zal ik dit vast ergens gehoord hebben (of het is een cover of rip-off van het e.e.a.).
Cijfer: 3

What You're Made Of is inderdaad een cover, van Lucie Silvas. Je zal het origineel weleens op Sky Radio hebben gehoord ofzo.

Ah, dat is het inderdaad. Vreselijke zangeres ook.

Week 15.

#24. K'naan feat. Nelly Furtado - Is Anybody Out There?
Kaztor maakt wel even een vlijmscherpe analyse over Furtado's tegenwoordige rol als accessoire. Wat mij betreft heeft ze een behoorlijk aantal memorabele pophits op haar naam, maar de laatste (Say it Right, Promiscuous) zijn ook alweer een jaar of 6 oud. Dit liedje heeft het niet voor mij. Inderdaad een hoog 'Empire State of Mind'-gehalte, maar een anthem van dat statuur is dit bij lange na niet.
Cijfer: 4

#28. Trijntje Oosterhuis - Happiness
Ah, dit is een meevaller. Ik ken Trijntje vooral van haar kwijlebalr&b, maar dit gaat meer richting de uptempo soul die Anouk tegenwoordig tracht te maken. En ik moet zeggen, het gaat Trijntje helemaal niet verkeerd af. Helaas mist het liedje een bepaalde souplesse waardoor het toch niet helemaal uit de verf komt. Het is net iets te geforceerd allemaal.
Cijfer: 5,5

#29. Swedish House Mafia - Greyhound
Tsja, dit gaat nogal van beukestein, maar binnen het genre van platte housemuziek behoort SWM toch wel tot de eredivisie. Ik kan de no-nonsense esthetiek hier wel waarderen eigenlijk.
Cijfer: 6,5

#39. Charly Luske - Nobody's Guy
Het origineel kan ik nog redelijk verteren, al heb ik dat altijd een behoorlijk overschatte plaat gevonden. Het verschijnsel dat matige en vervelende liedjes uitgroeien tot je reinste klassiekers bij (even generaliseren) het RTL4-publiek is ook al zo'n ding waar ik weinig mee kan. Maar als er dan een of andere aanstelleritis met jankstem op pompeuze wijze een ingetogen versie komt weggeven dan word ik daar bijna fysiek onpasselijk van. Wat. Een. Ellende.
Cijfer: 1

herman schreef:
Wat mij betreft heeft ze een behoorlijk aantal memorabele pophits op haar naam, maar de laatste (Say it Right, Promiscuous) zijn ook alweer een jaar of 6 oud.

Na drie jaar nieuw album voor Nelly Furtado | nu.nl/muziek | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Het laatste Nelly Furtado album was een Spaanstalig album wat, zoals al doet verwachten, buiten de Spaanstalige landen om, ook niet veel potten wist te breken. Misschien dat je de single 'Manos Al Aire' wel kent maar die plaat wist ook niet de Top 40 te halen. Nieuwe single van nieuw album genaamd 'Big Hoops (Bigger the Better)' gaat dit wel doen komende Donderdag.

Week 13:

24. Keane - Silenced by the Night
Inmiddels heb ik dit nummer al vaak genoeg gehoord. Op Hopes and Fears zou dit ergens als vierde of vijfde single komen, hier is het gelijk het beste nummer (samen met Sovereign Light Café). Iets wat veel zegt over Hopes and Fears, maar ik kan niet ontkennen lichtelijk teleurgesteld te zijn in Strangeland. Maar vergelijken met Hopes and Fears heeft geen zin, want het is sowieso een totaal ander album. Meer de directe, emotionele nummers. Enorm catchy en hoewel Tom het refrein wel erg overdreven zingt, mag deze er weer zijn!

Cijfer: 7,2

32. The Babysitters Circus - Everything's Gonna Be Alright
Inderdaad een goed nummer. Echt eentje die je van je stoel trekt. Je kunt er niks aan doen, je lichaam beweegt onbewust al mee. Je schudt lekker mee.

Cijfer: 7,1

34. Chris Hordijk - Won't You Stay
Sterke single, doet me heel erg deken aan John Mayer, maar dan wat meer catchy en minder blues.

Cijfer: 6,7

37. Lil Wayne ft. Bruno Mars - Mirror
Bruno Mars en Lil' Wayne, seriously?
Maar gek genoeg werkt die combinatie verdomd goed. Sterke productie en ook Bruno Mars heeft hier een sterk optreden. En nog wat extra puntjes voor deze geweldige lijnen:
And no message could've been any clearer
So I'm startin' with the man in the...

Mirror on the wall,
MJ taught me that.

Cijfer: 7,3

2MY
Kleine inhaalbeweging:

Week 15 - 14 april 2012

#24: K'naan & Nelly Furtado - Is Anybody Out There?

Nelly Furtado is - vanaf het moment dat ze een vogeltje was - stiekem één van m'n favoriete hedendaagse artiesten. Volgens mij heb ik ondertussen al haar cd's (stuk voor stuk tweedehands gekocht, da's dan weer het voordeel van popmuziek) en er zit behoorlijk wat leuks tussen. Deze is niet per se enorm hoogstaand, maar het kan er mee door.

6

#28: Trijntje Oosterhuis - Happiness

De naam is bekend, maar volgens mij heb ik nog niet veel van deze mevrouw gehoord. Klinkt wat als Anouk, maar iets minder rauw. En dus ook minder geloofwaardig.

6

#29: Swedish House Mafia - Greyhound

Goeie electro! Ik hou wel van die afbrekende beats (zal wel een iets professionelere term voor bestaan, maar ik veronderstel voor het gemak dat jullie me wel begrijpen) en de spanning die ze in het nummer weten te leggen. Het trance-achtige middenstuk vind ik minder, maar daar heeft SHM waarschijnlijk schijt aan.

8

#39: Charly Lusk - Nobody's Guy

Ah, nog eens Anouk, blijkbaar voor veel NL artiesten een inspiratie. Goeie versie, dit. Wsl een beperkte houdbaarheid, maar dit nummer van Charly krijgt m'n zegen. En een zeven. Omdat dat op elkaar lijkt.

7

2MY schreef:

#28: Trijntje Oosterhuis - Happiness

De naam is bekend, maar volgens mij heb ik nog niet veel van deze mevrouw gehoord. Klinkt wat als Anouk, maar iets minder rauw. En dus ook minder geloofwaardig.

Ik vergeet soms even dat je een Vlaming bent, dus ik was al behoorlijk verbaasd. Is Total Touch bekender bij jullie zuiderburen?

Minder rauw, dus minder geloofwaardig...

Laat ik dat nou net een manco vinden bij Anouk.
Rauwheid gaat bij haar gepaard met defensief op de man spelen.
Dat is zeker geloofwaardig, zeker bezien haar nogal wankele liefdesleven, maar de zorgeloosheid van Trijntje hier vind ik juist erg verfrissend klinken en dat vind ik op z'n eigen niveau geloofwaardig klinken.
Je zou Anouk haast aanmoedigen een liedje op zo'n wijze te benaderen na het horen hiervan.

Balada staat nu op #1. Wel verrassend zo vlak na sound-a-like Ai Si Eu Te Pego.

Week 19 :

#29 Nelly Furtado - Big Hoops (Bigger the Better)
Leuk nummer weer van Nelly Furtado, met een onmiskenbare dubbele betekenis. Er is iets in mij dat het raar vindt dat een moeder van een 8-jarig kind in een nummer meerdere malen ''The bigger the better'' herhaalt maar uiteindelijk gaat het om de muziek en dan blijkt dat Nelly Furtado weer een mooie single heeft afgeleverd. Productie dit keer verzorgd door DarkChild (ben benieuwd of er nog iets van Timbaland op het nieuwe album zal staan). Het leuke aan het nummer is dat er niet eens een duidelijk refrein aan te wijzen is. Het meest pakkende vind ik de herhalingen van de zin ''The bigger the better'', maar er zitten genoeg verrassingen in het nummer. Het drum 'n bass einde (wat me aan Crystalline van Bjork doet denken) had wat mij betreft nog iets uitbundiger gemogen.
Cijfer : 8

#34 Calvin Harris & Ne-Yo - Let's Go
Calvin Harris = de nieuwe David Guetta? Kort geleden nog maar de samenwerking met Rihanna, Kelis en Cheryl Cole en nu ook Ne-Yo. Gelukkig zijn zijn producties wel een stuk verfrissender dan die van Guetta, al moet ik wel zeggen dat het wel veel weg heeft van We Found Love en Call My Name (laatsgenoemde blijft echter mijn favoriet van de drie). Ik vind het eigenlijk wel een leuk nummer en de vocalen van Ne-Yo passen ook perfect op deze plaat. Wat mij betreft geslaagde combinatie.
Cijfer : 7

#36 Nicki Minaj - Starships
Met stip absoluut de aller-aller-allerslechtste artiest van dit moment - Nicki Minaj - komt ook eindelijk eens een hit scoren in Nederland. Dat zij ooit een platendeal heeft gescoord daar kan ik echt met mijn hoofd niet bij. Haar raps klinken altijd hetzelfde en ik vraag me af of ze woorden ook gewoon normaal kan uitspreken zonder dat overdreven ge-loei. In alles wat ik van haar heb gezien komt ze dom en onintelligent over. Verder heeft ze ook nog eens een alter-ego, Roman-nog-wat, een homo-rapper. Ik weet al genoeg maar kijk deze clip en je hoeft verder denk ik ook niks meer te weten - kont- en tietimplanaten alom aanwezig. Vooral 00:53 is echt lachwekkend. Wat mij betreft neemt ze d'r starship en vliegt ze rap weer terug naar d'r planeet in een ander melkwegstelsel.
Cijfer : -92.409.824,240 (een hele dikke 1 dus)

NewYorkCityLight schreef:
Balada staat nu op #1. Wel verrassend zo vlak na sound-a-like Ai Si Eu Te Pego.

Zag het eigenlijk al wel aankomen.
Nederland heeft een zwak voor zuidelijke dweperigheid.
Gisteren ene Michel Pego, vandaag ene Gustavo Lima die beiden, naast de sound, ook een eendagsvliegstatus gaan delen.
Ik haal intussen maar weer eens onbegrijpend m'n schouders op...
Veel plezier met je 15 minutes of fame, Gustavo!

Week 19 - 12 mei 2012

Binnenkomers in de Top 40:

#29: Nelly Furtado - Big Hoops (Bigger the Better) V
#34: Calvin Harris & Ne-Yo - Let's Go V
#36: Nicki Minaj - Starships V

Misschien wel niet zo leuk om op deze wijze af te trappen, maar ik kan het nu even niet laten: Wat een strontvervelend nummer! Nelly Furtado's single kan ik werkelijk niet anders omschrijven dan een volslagen mislukte poging om, godbeterd, Rihanna na te apen. Met een vocoder, of all things .
Dat neppe 'einde' vind ik in dit geval eerder smakeloos dan grappig.
Had je me 10 jaar geleden verteld dat ik Nelly een 1 zou geven, dan had ik je voor gek verklaard, maar na de waarneming van een m.i. rap tanende carrière moet ik 'm uiteindelijk toch van stal halen. Volgens mij zelfs slechter dan Derulo's Breathing, en dan overdrijf ik het niet.
Afgrijselijk! [1].

Ik vind het liedje van Calvin Harris ook wel leuker klinken dan David Guetta, al vind ik het wel erg druk klinken, alsof men er teveel ideëen in wilde stoppen.
Soms is minder meer. Maar toch... de zang in combinatie met de muziek, het heeft hier wel wat [5,5].

Wat siliconentante Minaj te spoken heeft in hitparadeland is me inderdaad ook vooralsnog onduidelijk. M'n schatje zegt al 'She needs the money to pay off her breast implants'. Noemen we dit nu een platte noveltyhit of pure muzikale onkunde? Wie het weet mag beslissen, ik maak me in ieder geval snel uit de voeten... [1]

Big Hoops wordt met de luisterbeurt leuker, zeg. Ik ben nu echt ontzettend benieuwd hoe het album gaat worden. Heel sterk geproduceerd door Darkchild, Big Hoops. Nu al een van de leukste singles van het jaar.

Die van Calvin Harris vind ik niet zo interessant. Harris heeft wel leukere dingen gedaan, evenals Guetta. Ik heb overigens niet per se wat tegen Guetta, die heeft genoeg goede dingen laten zien. Let's Go valt echter onder de behoorlijk oppervlakkige dance-muziek. Kan leuk zijn, valt hier tegen.

En Nicki Minaj... tja, geen woorden aan vuil maken. Qua productie heeft het nog wel z'n momenten, maar zijzelf is natuurlijk zo talentloos als wat (en ik vind d'r ook nog eens lelijk).

Arrie, is het niks voor jou om de lijstjes ook op te pikken?

Ik hou het bij, ik heb er alleen niet meer zo'n behoefte aan om overal een cijfer aan te plakken.

Mijn cijfers zijn ook meestal maar wat nat vingerwerk hoor (zou je natuurlijk niet zeggen na mijn precisiewerk bij het cijfer voor Nicki Minaj), de meesten veranderen ook over tijd dus dat klopt ook vaak niet meer.

Week 14

#33. Of Monsters and Men - Little Talks
Oh dit is leuk! Fijne combinatie van instrumenten en erg catchy. Ook de dynamiek in de vrouwelijke en mannelijke vocalen vind ik prettig om te horen. Ja, dit is een sterke pop-single die ik nog vaak zal opzetten. Mogen we hier niet meer van krijgen in de Top 40?

Cijfer: 8.0

#36. Bob Sinclar feat. Dragonfly, Fatman Scoop and Pitbull - Rock the Boat
'Bob Sinclar heeft zijn goede tijd ook wel gehad. Ergens in het begin van zijn carriere had hij nog wel iets, maar tegenwoordig komt hij niet verder dan een paar nutteloze gastartiesten op een nutteloze beat te laten meebleren. Geen greintje muzikaliteit in te zoeken, en daar moet je als DJ niet trots op zijn vind ik.

Cijfer: 3,0

#37. Bingo Players feat. Heather Bright - Don't Blame the Party (Mode)
Iets beter dan het vorige gedrocht, maar nee, dit wordt hem ook niet. De vocalen worden onprettig gebracht, de beats zijn te goedkoop (ik ben beter gewend van de Bingo Players) en de break is te zwak. Moet wel zeggen dat hier een aardig idee in verstopt gaat, maar dat de uitwerking gewoon jammer en doorsnee is.

Cijfer: 4,5

#39. Fabienne Bergmans - What You're Made Of
Ik ben één van de weinigen geloof ik die het origineel wel kan waarderen. Deze versie waardeer ik alleen niet. Dat hele programma ook vond ik ook zo nutteloos als wat en enkel gemaakt om nog meer geld binnen te halen. Je zou dit als muziekliefhebber niet willen doen. Kinderen geforceerd een leuk popliedje te laten zingen. Geldwolven zijn het daar bij Talpa.

Week 15:

#24. K'naan feat. Nelly Furtado - Is Anybody Out There
Deze vind ik wel fijn. Simpele, maar doeltreffende productie die het beste werkt als je hem op vol volume draait. K'naan doet zijn ding en het nummer geeft een goede vibe af wanneer Nelly haar refreintje inzet. Het is niet origineel en dit klinkt weer als de zoveelste rap/pop vocal collab (á la "Empire State of Mind", "Love the Way You Lie" etc.) maar dit soort plaatjes vind ik wel altijd sterk in de uitvoering. Prima plaatje.

Cijfer: 7,0

#28. Trijntje Oosterhuis - Happiness
Met Trijntje heb ik nooit iets gehad. Ze kan best zingen maar ik kan haar stemgeluid niet uitstaan. Daar brengt deze plaat ook geen verandering in. Moet zeggen dat het songmateriaal beter is dan waar Trijntje normaal gesproken mee komt aanzetten (bedankt Anouk), wat dit nummer van een kwelling weerhoudt, maar prettig vind ik dit niet nee. Het is gewoon niet mijn ding die Chagrijntje Oosterhuis.

Cijfer: 4,5

#29. Swedish House Mafia - Greyhound
Het hele nummer blijf ik wachten op 'iets' en dat 'iets' lijkt maar niet te komen. Dit nummer mist een lekkere climax. Iets waar het publiek, en ik als luisteraar van opgewonden raak. Nu komt het nummer niet verder dan wat aardige bliepjes en wat lekkere beats. Hier had meer ingezeten.

Cijfer: 5,5

#39. Charly Luske - Nobody's Guy
Ook weer zo'n nutteloze cover dit. Wat een leeghoofdig muzikaal volk hebben wij toch als plaatjes zoals dit, van die talentenjachten crap, maar iedere keer weer weet te scoren. Zeker met zo'n onzinnig idee als dit. De bedenker achter deze plaat mag zich diep gaan schamen. Ik wil toch graag wel even weten op welke drug hij onder invloed was toen hij bedacht: 'voor jouw debuutsingle Charly, gaan we eens Anouk coveren'.

Week 16:

#26. Nick & Simon - Vrij
Als ik ergens een hekel aan heb zijn het deze palingzangers wel. Heb ze eens op het werk mogen ontmoeten tijdens een instore. Er kon geen glimlachje of groet van af. Wat een kwallen. En deze plaat geetf ook perfect hun karakter weer want wat een kwelling is dit. Bah. Zo gladgestreken. Die vocalen. Die geforceerde samenzang. Bah. Bah Bah.

Cijfer: 2,5

#31. Taio Cruz - Troublemaker
Saaie plaat van Taio. "Hangover" vond ik geinig. "Higher" vond ik wel tof. "Dirty Picture" vind ik dope. Dit? Saai. Geen enkel hoogtepunt in te bespeuren. Het kabbelt maar voort en nodigt me nergens uit om te dansen. Dit is weer een karikatuur van.... dit plaatje. Met oh-we-oh koortje natuurlijk. Die mag natuurlijk niet ontbreken. NEXT.

Cijfer: 4,0

#35. Miss Montreal - I Am Hunter
Oh ja. Zij bestaat ook nog. Gaap. Gaat u maar weer wc-hokjes schoonmaken Miss Montreal en laat muziek maken maar aan anderen over. Ik kan hier helemaal niks mee. Vervelende zang. Cliché melodie en productie. Zo ongelofelijk SAAAAAAAAAAAAIIIIII.

#39. Basto and Yves V - Cloudbreaker
Yves V? Ja, wie kent hem niet. Basto's vorige platen waren best aardige 'sportschool dance' platen. Dit is weer een kopie van, maar dan weer een tikkeltje saaier. Kon me hier met moeite doorheen worstelen. Zou toch niet moeten gebeuren met een dance-plaat die het energie niveau juist omhoog zou moeten gooien?

Cijfer: 4,0

Jeetjemina, wat is het toch met al die saaie platen in de Top 40. Er lijkt geen einde aan te komen. Tjongejongejongejonge.

Week 17:

#24. Simple Plan feat. Sean Paul - Summer Paradise
Dit klinkt mij in de oren als een hele foute replica van "This Afternoon" van Nickelback. Één van de weinige Nickelback plaatjes die ik wel leuk vind. Oh, met als verschil natuurlijk dat mijn grote vriend Sean Paul op deze plaat aanwezig is die zijn gebruikelijke trucje weer laten horen. Momentje a.u.b.

(afbeelding)

(sorry, dit moest even.)

#34. Gusttavo Lima - Balada
Met Michel Telo had ik al he-le-maal niks, dit slappe aftreksel laat met dit van hierboven nog een keer herhalen. Die gemaakte vrolijkheid. Het glazuur slijt van m'n tanden af. Brrrrr. Ik heb niks tegen buitenlandse 'zomerplaten' (Danza Kuduro vond ik erg tof) maar dit klinkt zo geforceerd.

#37. B.o.B - So Good
Eindelijk een lichtpuntje. B.o.B heb ik al in het oog gehouden sinds zijn debuutsingle en met zijn debuutalbum heeft hij me niet teleurgesteld. Deze nieuwe single doet dat ook niet. De hele song straalt een lekkere vibe uit en werkt goed in combinatie met het zonnetje. Toegegeven dat het refrein niet heel erg sterk is. Maar het is catchy, en het groeit met de luisterbeurt. B.o.B doet hier niks verkeerd.

Week 18

#21. Maroon 5 feat. Wiz Khalifa - Payphone
Maroon 5 heeft altijd wel lekkere plaatjes. Adam Levine vind ik, sinds ik hem in The Voice gezien heb, een erg toffe persoonlijkheid en dat helpt al mee als ik z'n platen hoor. Catchy pop-song wat lekker in het gehoor ligt en nergens een onnodige replica van al die andere pop-plaatjes van de laatste tijd is. Maroon 5 is één van de weinige pop-bandjes waar ik nog originaliteit in bespeur en daarom is dit plaatje ook gewoon: lekker.

#22. Rihanna - Where Have You Been
Lekkere stamper van Rihanna. Haar platen zijn altijd hit-and-miss bij mij, maar deze is lekker. Dit kent een goede opbouw, werkt goed naar een climax toe, en als het moment is gekomen om los te gaan, gaat het ook écht los. Tof! Verder alleen niet één die je te vaak moet luisteren, anders gaat het zeurderig worden, heb ik zo het idee.

#32. Jeroen van der Boom - Kom Maar Op
Ik begrijp niet hoe deze meneer, als foute Borsato replica, een carriere voor zichzelf heeft weten op te bouwen. Ook dit plaatje doet niets anders dan, op een slechte manier, Borsato te imiteren. Ik trap er niet in.

Week 19

#29. Nelly Furtado - Big Hoops (Bigger the Better)
Fijne 'comeback'single van Nelly. Dit doet denken aan een soort variatie op hetgeen wat ze op "Loose" heeft laten horen. Daarom valt dit plaatje ook te prijzen. Nelly weet zichzelf op een bepaalde manier weer te vernieuwen, terwijl het wel authentiek blijft. Scherp geproduceerd door Rodney "Darkchild" Jerkins, één van de sterkste pop-producers in het genre en dat outro is het kersje op de taart.

Cijfer: 7,5

#34. Calvin Harris feat. Ne-Yo - Let's Go
Één van de betere producers in het house-genre momenteel. Zijn producties herken je gelijk, zijn toch niet zo doorsnee als het andere platte dance-werk, en gooit je energie prettig omhoog. Deze vind ik iets minder dan z'n vorige twee (waarvan vooral "Bounce" echt heerlijk was), maar nog steeds vind ik dit één van het betere werken dat te vinden valt in de moderne dance.

Cijfer: 6,5

#36. Nicki Minaj - Starships
Mijn frustratie voor Nicki heb ik al laten blijken in mijn album review voor haar nieuwe album. Een rap-artieste als Nicki zou dit soort plaatjes niet moeten maken. Maar als ik dit, nu uit context van het album haal (dit plaatje was één van de redenen waarvoor ik het album omlaag haalde), en Nicki beoordeel op dit plaatje, en niet als hip-hop artieste die met een nieuwe single/album aanzet, is dit een verdomd lekkere single. Zomers, met een prettige opbouw, en er ééntje die net als in de nieuwe van Rihanna de spanning lekker laat opbouwen om in de break lekker te knallen. Bij het uitgaan zijn dit soort plaatjes toch één van de lekkerste. En ondanks dat Nicki met dit plaatje haar imago om zeep helpt, blijft ze toch een interessante verschijning en brengt ze heel veel flair in haar 'raps/zang'.

Héhé, ik ben er doorheen.

Week 19.

Nelly Furtado heeft in het verleden prima singles uitgebracht maar dit is een afknapper. Haar geautotunede stem klinkt blikkerig en komt niet tot haar recht in dit een leeg en nietszeggend R&B-nummer. Nu weer haar album Folkore beluisteren, daar hoor je de échte Nelly Furtado.
Cijfer: 3

#34: Calvin Harris & Ne-Yo - Let's Go
Hier loop ik ook niet warm voor, hierin steekt gewoon te weinig inventiviteit (de titel alleen al), al is het iets minder leeghoofdig dan de meeste andere dance-plaatjes in de top-40 (die van David Guetta bv.).

#36: Nicki Minaj - Starships
Hier wil ik ook niet te veel woorden aan vuil maken, waardeloze bagger op ieder vlak van een talentloos scharminkel. Kitsch kan ik nog wel verdragen maar dit is platter dan plat, het slechtste nummer dat ik dit jaar in de top-40 heb gehoord.

Voor Charly Luske - Nobody's Guy was ik destijds te mild, inderdaad een weinig geïnspireerde bewerking van Anouks Nobody's Wife (ik verlaag naar 3,5) al is dit nog een meesterwerk vergeleken met Nicki Minaj.

Het nummer van Nelly Furtado wordt steeds leuker! Vooral het stuk dat ik al aangaf : The bigger the better, the bigger the better, the bigger the better, the better the bigger is enorm catchy. Ik verhoog hierbij naar 8.5

NewYorkCityLight schreef:
Het nummer van Nelly Furtado wordt steeds leuker!

Jup, bij mij ook. Erg goed nummer.

kanjedateten
Week 19

Nelly is een nieuwe weg ingeslagen! Het klinkt anders dan haar voorgaande werk. Wat hebben de producers in godsnaam met haar stem gedaan? Dat klinkt heel vreemd en vreemd is niet altijd goed. De beats zijn wel goed. Maar verder word ik er niet warm van. Al is het wel leuk dat ze zich blijft vernieuwen.
Cijfer; 3

#34: Calvin Harris & Ne-Yo - Let's Go
Calvin Harris vind ik wel leuk, in de kroeg dan is het altijd wel een feestje wanneer hij voorbij komt door de boxen. Ne-Yo vind ik persoonlijk minder feest. Hij heeft een zeikstem. Dus bij dit liedje is Calvin Harris een baas en Ne-Yo kan beter zijn mond houden.
Cijfer; 6,5

#36: Nicki Minaj - Starships
Ik geloof dat dit het nieuwe hippe ding is wat ik compleet gemist heb. Jammer dat ik het nu wel heb leren kennen. Wat een verschrikking. My ears are bleeding.

kanjedateten
Week 18.

#21. Maroon 5 feat. Wiz Khalifa - Payphone
Overgeproduceerd en de stem van Maroon 5 vind ik verschrikkelijk. Dit is geen makkelijk popliedje want het is niet catchy en eigenlijk is het gewoon lawaai.
Cijfer; 1

#22. Rihanna - Where Have You Been
Ik ben stiekem Rihanna fan, ondanks haar nasale ondertoon kan ik er wel van genieten. Hip nummertje, dansbaar en meezingbaar.
Cijfer 8

#32. Jeroen van der Boom - Kom Maar Op
Dit liedje zal best wel een hit worden. Na 1 keer luisteren kan je het al meezingen en ik heb eens ergens in een blaadje gelezen dat dat ook is waarom een Nick en Simon zoveel succes hebben want het nederlandse volk houdt ervan. Ik hou wel van meezingen maar Jeroen van der Boom is voor mij een brug te ver.
Cijfer; 3

Week 20 - 19 mei 2012

Binnenkomers in de Top 40:

#17: Will And The People - Lion In The Morning Sun V
#34: Bløf - Later Als Ik Groter Ben V
#39: Racoon - Liverpool Rain V

In een zomer na een wankele lente als deze hebben we eigenlijk een leuke knaller van een zomerhit nodig. Balada is dat niet en Lion In The Morning Sun nog minder.
Ik neem aan dat Will de zanger is... Tja, dat lachje in de clip lijkt erop getekend en ik krijg de negatieve kriebels van z'n overvrolijke uitsloverij. Sommige artiesten kunnen beter hun waar binnen laten.
Ik vind dit niet leuk, ik vind het eerder een nare combinatie van kitsch en hysterie, zoals Mika dat al eerder deed. Lion in the morning sun? Eerder fried in the afternoon sun [3].

Bløf's Later Als Ik Groter Ben is, als ik het begrepen heb, een losse single dat niet op een nieuw album komt. Erg jaren '60 zoiets, maar wel gaaf voor fans. Dan moet ik gelijk nu even 95% van de lezertjes hier teleurstellen: Ik ben geen Bløf-basher en dit vind ik een sterk vervolg op hun laatste volwaardige album Alles Blijft Anders. Ik ben ze sinds dat album sterk gaan waarderen. Dat album luidde een terugkeer naar een gitaargeörienteerde aanpak in en LAGB klinkt ook lekker los uit de pols met Pascal's krachtige stemgeluid als kers op de taart.
Lekkere plaat! [8].

Racoon maakt eens een ballad, maar laat Blackbird deze keer met rust. In plaats van de acoustische tokkelgitaar krijgen we nu een door piano en violen gedragen ballad dat maar niet van de grond lijkt te komen. En Bart's uitspraak, daar moet nou echt eens aan gewerkt worden... [5,5].

Gast
geplaatst: vandaag om 17:04 uur

geplaatst: vandaag om 17:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.