MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / nieuw in de top 40 - 2012

zoeken in:
Da Bop van WTF! (die artiestennaam ) doet me meer denken aan Gramophonedzie eigenlijk. Origineel is het in ieder geval niet meer, mij doet het ook niet zoveel.

Zeker een contender voor de Flop 3 van het eerste half jaar, dat nummer van Kroes etc.
Pure wansmaak.

Arrie schreef:
WTF! (die artiestennaam ).

Zat ik vanmorgen ook nog te denken.
Alleen grappig als je een jaar of 11 bent, zoiets...

Week 23: Deze week vier nieuwe knallers:

21 Echte vrienden - Jan Smit & Gerard Joling
Om dit nummer te beoordelen, moet je de volle 3 minuten wel uitzitten natuurlijk, nou dat valt niet mee. Ik hou al niet van Jan Smit, maar de zangpartij van onze vriend Gerard Joling vindt ik echt een drama. Om toch nog onderscheid te maken met de draak van Wolter Kroes e.d. geef ik een puntje extra.
Cijfer: 2

27 Feel the love - Rudimental featuring John Newman
Het begin deed me denken aan Walls came tumbling down van Style Counsil, lekker om dat nummer weer eens te horen, maar de gelijkenis is ver te zoeken. Weet eigenlijk niet zo goed wat ik van dit nummer moet vinden. Ik geef het de voordeel van de twijfel, wel een lekker stemgeluid.
Cijfer: 6,5

31 50 ways to say goodbye – Train
Doorsnee Top40 popmuziek, maar ach het klinkt best lekker, zal dan ook wel een dikke hit worden. Ik zal het niet zelf opzetten, maar ik draai er de radio ook niet voor uit.
Cijfer: 6

37 Call me spaceman - Hardwell featuring Mitch Crown
Ene Robbert van de Corput, een Nederlandse DJ heeft dit gefabriceerd, blijft bij mij totaal niet hangen. Zo’n liedje waarbij het vooral om de muziek moet gaan, de tekst gaat al helemaal nergens over. Deze muziek is echter niet mijn smaak. Het nummer is ingezongen door ene Mitch Crown. Tja…

Ik pleit voor een dodelijke injectie voor Wolter Kroes, het liefst een pijnlijke. Er moet vanuit de politiek toch wel wat te doen zijn om te voorkomen dat dit soort derderangs prutsers hun zakken vullen over de rug van een mooi evenement als het EK voetbal. Bovendien is het nog keiharde sluikreclame ook

Loreen op 2

Loreen op 2.

Geweldig en misschien ook te begrijpen.
Dat refrein is onweerstaanbaar tijdens de EK-gekte.

Heel vreemd dat ik het nog niet in verband daarmee heb gehoord.
Zijn mijn schatje en ik dan de enigsten die het zo ervaren?

Week 23.

21. Jan Smit & Gerard Joling - Echte Vrienden
Dit lijkt een doorslag van de gemiddelde eurovisiesongfestivalnummer. De zang van beiden kan mij ook niet bekoren (in de jaren '80 vond ik Gerard Joling nog best te doen).
Cijfer: 3

27. Rudimental featuring John Newman - Feel the Love
Begint rustig om dan over te gaan in zo'n drums 'n bass, ik weet ook niet wat ik daarvan moet denken. De zang en die orgel op de achtergrond trekken mij nog net over de streep. Maar of dit zal bijblijven ...
Cijfer: 5

31. Train - 50 Ways to Say Goodbye
Weinig bijzondere poprock maar het zal wel een hit worden. Dit is typisch muziek die gemakkelijk in het oor ligt maar weinig opvalt. Ach, ik heb er geen hekel aan maar zal dit niet gauw draaien.
Cijfer: 5,5

37. Hardwell ft. Mitch Crown - Call Me A Spaceman
Dit irriteert mij wel door die autotune, een degelijke melodie en tekst hoor ik hier ook niet in en het zet mij zelfs niet aan tot dansen. Lege muziek die het enkel moet hebben van de studiotrucs en dat blijft natuurlijk niet overeind.
Cijfer: 1

kaztor schreef:
Loreen op 2.

Geweldig en misschien ook te begrijpen.
Dat refrein is onweerstaanbaar tijdens de EK-gekte.

Heel vreemd dat ik het nog niet in verband daarmee heb gehoord.
Zijn mijn schatje en ik dan de enigsten die het zo ervaren?

Geen idee, maar als ze met die uithalen aan komt zetten moet ik toch wel heel erg aan Celine Dion denken, en dat is geen compliment.

kaztor schreef:
Week 22 - 2 juni 2012

Binnenkomers in de Tipparade:

Dat moest natuurlijk 'Top 40' zijn, maar goed...

Week 23 - 9 juni 2012

Top 10:

#1 - #1 Gusttavo Lima - Balada (7wk) (5x#1)
#2 - #23 Loreen - Euphoria (2wk)
#3 - #19 WTF! - Da Bop (2wk)
#4 - #3 Flo Rida - Whistle (3wk)
#5 - #2 Carly Rae Jepsen - Call Me Maybe (12wk)
#6 - #4 Triggerfinger - I Follow Rivers (14wk) (6x#1)
#7 - #16 Ernst Daniël Smid, Wolter Kroes & Yes-R - Ben Je Ook Voor Nederland? (2wk)
#8 - #8 Afrojack & Shermanology - Can't Stop Me (12wk)
#9 - #6 Fun & Janelle Monae - We Are Young (14wk)
#10 - #5 Emeli Sandé - Next To Me (16wk)

Binnenkomers in de Top 40:

#21: Jan Smit & Gerard Joling - Echte Vrienden V
#27: Rudimental & John Newman - Feel the Love V
#31: Train - 50 Ways to Say Goodbye V
#37: Hardwell & Mitch Crown - Call Me A Spaceman V

Ach jakkes, dat te dik opgelegde, onoprechte oprechte gedoe van Gerard en Jan, daar mocht ik gisterochtend nog van 'genieten' op m'n werk bij Evers Staat Op... . Mijn nekharen gaan overeind staan bij dit soort sentiment, al begrijp ik best dat de twee heren het met elkaar kunnen vinden. Pak een pils, heb wat vertier en buit het niet uit, zou ik zeggen.
Een rode kaart voor beiden! [2].

Zelden zo'n lelijke, geforceerde mash-up van stijlen gehoord als in Feel The Love. Rudimental en John Newman die met hun dikke tampeloerissen iedereen hun 'love' willen laten voelen, ik kan er echt helemaal niets mee. De vocalen klinken afgeknepen, vervelend en schreeuwerig en het pretendeert soulvol te zijn terwijl het daarvoor alle benodigde kracht mist.
Het is eigenlijk schandalig dat er hier zich een trompettist durft te vertonen. Die besmeuring van het jazz-genre kunnen we in onze zak steken, al tover ik gelijk een rode kaart uit de mijne! [1].

Met Train hebben we een identiteitsloze, met alle winden meewaaiende band. 'De zomer is er, dus moet het zonnig klinken' is hier het credo. Er wordt leentjebuur gespeeld bij Paul Simon (titel) en The Phantom Of The Opera (arrangement), dit alles verpakt in een hip jasje waarbij ik ook deze keer de zang eigenlijk de zwakste schakel vind. Toch is dit het soort hitparadepop dat het ver schopt, hoezeer je het ze eigenlijk niet gunt. Voor het schoppen een gele kaart [5,5].

Spaceman, daar ben ik kort over: Het is samengesteld van kliekjes uit het afvalputje van David Guetta, Pitbull en R.I.O. Het klinkt karakterloos (plak een sticker over de naam van de uitvoerenden en wie niet beter weet noemt een van de hierboven genoemde namen), afgedankt, melodieloos, aan elkaar geplakt en volledig ontdaan van enige vorm van fantasie. 'Let that spaceman and his spaceship better stay the hell away from me' zegt m'n lieve vrouwtje vol rechtvaardige ergernis.
Ook deze Spaceman kan de volgende match op z'n intergalactische buik schrijven [1].

Nou, wat mij betreft verdient Train de roodste kaart van deze vier. Wat een waardeloos nummer is dat, zeg. Hun slechtste single tot nu toe. En waarschijnlijk gaat het ook weer een megahit worden...

Arrie schreef:
Da Bop van WTF! (die artiestennaam ) doet me meer denken aan Gramophonedzie eigenlijk. Origineel is het in ieder geval niet meer, mij doet het ook niet zoveel.

Dat nummer bevat ook een sample van één of ander oud Russisch nummer :

[embed]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tgRGdtU-NYM#![/embed]

Volgens mij gelde hetzelfde voor tweeling nummer We No Speak Americano maar weet niet waar dat zo van gesampled is.

NewYorkCityLight schreef:

Volgens mij gelde hetzelfde voor tweeling nummer We No Speak Americano maar weet niet waar dat zo van gesampled is.

Is dat mysterie ook weer de wereld uit

Week 24 - 16 juni 2012:

Top 10:

#1 - #1 Gusttavo Lima - Balada (8wk) (6x#1)
#2 - #3 WTF! - Da Bop (3wk)
#3 - #7 Ernst Daniël Smid, Wolter Kroes & Yes-R - Ben Je Ook Voor Nederland? (3wk)
#4 - #2 Loreen - Euphoria (3wk)
#5 - #4 Flo Rida - Whistle (4wk)
#6 - #5 Carly Rae Jepsen - Call Me Maybe (13wk)
#7 - #6 Triggerfinger - I Follow Rivers (15wk) (6x#1)
#8 - #8 Afrojack & Shermanology - Can't Stop Me (13wk)
#9 - #11 Will And The People - Lion In The Morning Sun (5wk)
#10 - #21 Jan Smit & Gerard Joling - Echte Vrienden (2wk)

#19: Rene Froger - Samen V
#27: Tacabo - Tacatà V
#31: Matt Corby - Brother V
#36: Alain Clark - Let Some Air In V
#39: Avicii - Silhouettes V

Het arrangement van Froger's Samen is duidelijk grotendeels gejat van Foreigner's Cold As Ice, maar waar dat nummer zich verdienstelijk ontwikkelt vind ik Samen oninteressant en totaal niet van de grond komen. Bovendien vind ik het op een zeer irritante manier ingezongen en komt het geveinsd op me over [1,5].

Vind je het gek dat het mooie weer zich in geen velden of wegen toont met zulke dieptrieste 'zomerhits' als die in de Top 40 van dit jaar. Tacatà zal de weergoden niet van gedachten laten veranderen. Ik hoef niet eens interessant te doen over waar die gasten het hier over hebben, ik vind het debiel klinken en daarbij vind ik ze óók debiel overkomen, dus vermoed ik dat het allemaal als een lul op een drumstel slaat. Op een Tacatà-manier, dan. Wat een ongelofelijke kutplaat! [1].

Dan eindelijk eens iets dat klinkt als muziek. U weet; Dat geluid dat door muzikanten met instrumenten wordt voortgebracht en zo. Voor dit soort Lion King-muziek heb ik best een zwak, tenminste als het niet te zoet klinkt. Ik voorspel 5 weekjes Top 40 in de onderste regionen, want teveel mensen zullen dit raar, vreemd etc. vinden. Moeten zij weten. Laat die maar Tacatàën [8].

Normaliter vind ik Alain Clark's muziek best sympathiek en gemakkelijk in het gehoor liggend, maar met de slijmballensoul van Let Some Air In heb ik helemaal niets. Ik vraag me eigenlijk af wie er nou geïnteresseerd is in dit soort C&A-muziek... [4,5].

5 binnenkomers in 2012 is tot nog een unicum gebleken met al die dino's, maar je ontkomt in zo'n week dan niet aan een volkomen gezichtsloos dance-nummer (Dit keer Avicii) waar echt totáál geen vaart in zit [3].

Ik ben dol op dit topique. Van sommigen weet je gewoon dat ze iets kut zullen vinden, omdat het 'plastic en zonder ziel is', en dat ze iets anders opeens wel heel 'echt' vinden, ook door het gebruik van 'echte instrumenten'. Ik amuseer me in elk geval kapot.

Week 24.

#19: Rene Froger - Samen
Met zo'n nummer als aanmoediging kan ik goed begrijpen dat Oranje er snel uit lag. Irritante en geforceerde zang en zwakke compositie met clichématige tekst.
Cijfer: 2,5

#27: Tacabo - Tacatà
Vergankelijke gimmick-zomerhit dat je de eerste keer nog enigszins leuk vindt maar na meermaals horen begint te irriteren. Inderdaad zo plat als een dubbeltje al vind ik die saxofoon wel leuk.
Cijfer: 3,5

#31: Matt Corby - Brother
Dit is tenminste muziek met langere houdbaarheid, songs met passie en natuurlijke productie waar werk wordt gemaakt van de melodie blijven langer overeind. Degelijke song en zang, kan misschien nog groeien.
Cijfer: 7,5

#36: Alain Clark - Let Some Air In
Dit gaat het ene oor in en het andere uit, het klinkt mij te vlak en te zoet. Sky Radio-behang zou ik zeggen ...
Cijfer: 4

#39: Avicii - Silhouettes
De huidige dance-nummers in de top-40 willen pretentieus overkomen wat niet past bij dit genre. Uiteindelijk vind ik zout-, ziel- en gezichtloos, ik wil dance met een catchy melodie en ritme.

kaztor schreef:

Dan eindelijk eens iets dat klinkt als muziek. U weet; Dat geluid dat door muzikanten met instrumenten wordt voortgebracht en zo.

Titmeister schreef:
Ik pleit voor een dodelijke injectie voor Wolter Kroes, het liefst een pijnlijke. Er moet vanuit de politiek toch wel wat te doen zijn om te voorkomen dat dit soort derderangs prutsers hun zakken vullen over de rug van een mooi evenement als het EK voetbal. Bovendien is het nog keiharde sluikreclame ook

Een postnatale abortus?

Week 25.

Slechts 1 nieuwkomer deze week.

#36. Katy Perry - Wide Awake
Te doorsnee liedje zonder aansprekende melodie dat het ene oor in en het andere uit gaat, ik mis gevoel en inventiviteit. Blijkbaar gemaakt met de bedoeling om niet te storen en juist dat stoort mij.
Cijfer: 3,5

Eentje maar en dan ook nog eens een slechte
Haar 39e single van het album 'Teenage Dream'.

'Awkward' van San Cisco in de tipparade!

Week 24:

#19: Rene Froger - Samen
Tekst is inderdaad erg cliché. Samen, een land met veel namen enz. gatverdamme.
Toch nog nèt niet zo beroerd als Wolter en Ernst Daniël
Cijfer: 3

#27: Tacabo - Tacatà
Het is weer zomer, de zomerdeuntjes volgen elkaar in snel tempo op. Ik hoor deze zojuist voor het eerst en dat is geen pretje. De slechtste zomerplaat tot nu toe, echt heel irritant.

#31: Matt Corby - Brother
Lekkere plaat dit, wil je eigenlijk gelijk weer luisteren. Dit is zo’n nummer die je over een paar jaar nog steeds leuk vindt. Niet echt een Top40 plaatje, verbaast me dat hij binnenkomt, maar ja, Fun en Of Monster And Men hebben het ook gered, dus waarom deze niet.
Cijfer: 8,5

#36: Alain Clark - Let Some Air In
Alain Clark met dat eeuwige petje is niet echt mijn ding, dit nummer is daarop geen uitzondering. Zoetsappige muziek zonder inhoud.
Cijfer: 4,5

#39: Avicii - Silhouettes
Doet me weinig. Niet slecht, maar ook zeker geen pakkend dans nummer.
Cijfer: 5

De coupletten van Wide Awake van Katy Perry komen me heel erg bekend voor, ze doen me heel erg aan een ander nummer denken, maar kom er niet op welke. Iemand?

Kaztor is daar meestal wel goed in.

#36: Katy Perry - Wide Awake
Eén binnenkomer deze week. Had echt niet gehoeven, nietzeggend nummer voegt niets toe.

(quote)

Dat nummer bevat ook een sample van één of ander oud Russisch nummer :

(embed)

Die was hier ook al gesampled.

Arrie schreef:
De coupletten van Wide Awake van Katy Perry komen me heel erg bekend voor, ze doen me heel erg aan een ander nummer denken, maar kom er niet op welke. Iemand?

Kaztor is daar meestal wel goed in.

Het doet mij enigzins aan dit nummer denken, maar denk niet dat je die bedoelt.

Haar 39e single van het album 'Teenage Dream'.

Vind ik van niet.

Dat ep-tje dat de platenmaatschappij er naderhand bijpropt vind ik gewoon een losse ep dat in principe weinig met het album te maken heeft.

Kan je vinden, maar het is een re-release van Teenage Dream dus Teenage Dream wordt wel uitgemolken. Natuurlijk komt dat door de platenmaatschappij maar dat was het punt niet.

Wees eerlijk, Kaztor, als het om Rihanna ofzo ging, dan had je er hetzelfde over gedacht.

freitzen schreef:
(quote)

Het doet mij enigzins aan dit nummer denken, maar denk niet dat je die bedoelt.

(embed)

Daar lijkt het wel sprekend op! Ik moest ook al aan een ander Kravitz-nummer denken.

Week 25 - 23 juni 2012

Top 10:

#1 - #1 Gusttavo Lima - Balada (9wk) (7x#1)
#2 - #2 WTF! - Da Bop (4wk)
#3 - #27 Tacabro - Tacatà (2wk)
#4 - #4 Loreen - Euphoria (4wk)
#5 - #5 Flo Rida - Whistle (5wk)
#6 - #6 Carly Rae Jepsen - Call Me Maybe (14wk)
#7 - #14 Rudimental & John Newman - Feel The Love (3wk)
#8 - #3 Ernst Daniël Smid, Wolter Kroes & Yes-R - Ben Je Ook Voor Nederland? (4wk)
#9 - #9 Will And The People - Lion In The Morning Sun (6wk)
#10 - #10 Jan Smit & Gerard Joling - Echte Vrienden (3wk)

Een dichtgetimmerde Top 10 eigenlijk.
Bij deze wil ik de waardering voor Feel The Love opschroeven van een 1 naar een 5.
Er zit toch iets in dat nummer waar ik m'n vinger niet op kan leggen en ik merk het bij herhaalde beluistering.
En wie oh wie zou er volgende week nou eens op #1 kunnen staan...?

#36: Katy Perry - Wide Awake

Wide Awake heeft iets weg van Kravitz' Fly Away maar ik denk niet dat dat met opzet is gedaan.
En er schiet ook geen ander nummer te binnen. Misschien Rehab van Rihanna?
Ik vind dit een mindere Katy Perry-single waarvan ik vind dat de Teenage Dream-periode ermee moet worden afgesloten. Tijd voor nieuw materiaal want hier wordt de bodem van het potje geschraapt [5,5].

Volgens mij is dit wel een unicum, 1 binnenkomer in de Top 40.
Is dit vaker voorgekomen?

Ik kon die 1 voor Feel the Love al totaal niet begrijpen. Vind het zelf wel tof, niet zo'n fijne zanger maar wel een eigen geluid. Die dubstep-elementen gevolgd door een trompetje, het klinkt tenminste niet als een standaard-top 40-liedje. Nou heb ik weinig met dubstep maar in dergelijke lichte mate als het hier gebeurt kan ik het prima hebben. Ik vind Feel the Love echt geen topnummer, maar toch heeft het wel wat. Het valt op.

Ik vind een 5,5 voor Wide Awake trouwens nog behoorlijk hoog. Eén van d'r slechtste singles tot nu toe, als je het mij vraagt.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:30 uur

geplaatst: vandaag om 02:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.