menu

Muziek / Algemeen / De metalen twijfels van AOVV

zoeken in:
Bedankt voor de tips, Isis is alvast goed bevallen en ook steak number eight (maar van deze laatste wist ik dit al want had hen al eens live gezien + kende ook al 3 liedjes van hen)

Ik zie topics altijd laat. Stomme ik. In elk geval: mooi topic. Ik heb het plan gevat hier heel wat platen van te gaan beluisteren. Ik wil namelijk wat meer metal ontdekken en het Metal Album van de Week is daar niet de plek bij uitstek voor heb ik ontdekt, al heb ik daar een aantal erg goede albums gevonden waardoor het zeker wel de moeite waard is. Het lijkt mij dat jouw smaak meer bij mijn smaak in de buurt zit, we zijn het vaak redelijk eens op metal gebied. Ik ben van plan jouw shortlist voor zover ik hem nog niet ken (het grootste deel ) van boven naar beneden door te nemen. Verwacht een niet al te hoog tempo, ik heb nog een tip-topic. Ik zal mijn bevindingen wel in dit topic zetten Te beginnen bij Opeth dus, een band waar ik sowieso nog veel van moet beluisteren, ik ken nog altijd alleen maar Blackwater Park en die vind ik prachtig. EDIT: Vergeet ik Heritage... Blackwater Park dus, en Heritage.

Op het moment duim ik overigens voor Neurosis. Staat ook niet zo gek ver van mijn eigen top 10 af.

Mooi, Niels. Ik kijk met veel verwachtingen uit naar jouw bevindingen. En benieuwd ook of we qua smaak uit elkaar gaan groeien of net het tegenovergestelde.

Maudlin the Well zou ook wel iets voor mij kunnen zijn, Misterfool. Experimentele metal ligt me soms wel.

High on Fire is ook erg goed, en ze hebben een nieuwe plaat uit ook! Ik heb 'm thans nog niet beluisterd, maar hun vorige is alvast een goeie. Aanrader dus, inderdaad.

Ik gooi er nog 2 tegenaan...

Deze eerste is van Hollandse bodem, Akelei - Verlangen, van het album "De zwaarte van het doorstane". Ik ben zelden zo onder de indruk geweest van een band, dit is een heerlijk album. Op papier (nou ja, digitaal dan) leek het helemaal nergens naar....Nederlandse band, doom, in het Hollands gezongen........kan het erger? Maar de vraag werd "kan het beter?". Heerlijke plaat/cd.

En deze natuurlijk, Agalloch - In the shadow of our pale companion. Van het album "The mantle", de heilige graal in mijn stapels cd's, nog steeds.

Niels neemt de shortlist van het topic 'De metalen twijfels van AOVV' in zijn geheel door: deel 1.

En dat is erg goed bevallen Op naar het volgende album van deze, durf ik nu al wel te zeggen, briljante band!

Lijkt me duidelijk, het zou uiteraard Neurosis moeten worden, daar komen die andere platen niet bij in de buurt.

Wat betreft Cult of Luna heb ik inmiddels ook de knoop doorgehakt; het wordt deze pracht van een plaat:

(afbeelding)

Nu Marduk nog, daar twijfel ik tussen een paar platen, die liggen dicht bij mekaar..

Van Cult of Luna ken ik alleen Eternal Kingdom, die vind ik erg mooi. Het is een leuke wetenschap dat deze dus ook de revue zal gaan passeren bij mij Heb inmiddels Morningrise ook al een luisterbeurt gegeven

Vraagje: waar is Meshuggah?

Van Meshuggah ken ik weinig tot niets, Niels, en bands waarvan ik weinig tot niets ken, maken logischerwijze ook erg weinig kans.

Gauw verandering in brengen dan Ik ben de band nu een beetje aan het ontdekken en dat bevalt uitstekend Sowieso ben ik in een metalbui de laatste paar dagen. Niet zo gek als je achter elkaar van die heerlijke muziek op je bord krijgt

Ja, 'Koloss' staat wel klaar op m'n playlist in ieder geval. En als dat bevalt, zal de rest ook wel komen. Plus, al een aantal nummers beluisterd in onze eigen metalladder hier op MuMe, wat een godsgeschenk is dat soms toch!

Catch 33 en I vind ik de beste van Meshuggah. Dit zie je ook aan mijn top 10.

Die eerste staat er inderdaad in. Op basis van wat ik al van ze gehoord heb, kan het wel iets voor mij zijn. Voor dit topic komt het echter te laat.

Niels neemt de shortlist van het topic 'De metalen twijfels van AOVV' in zijn geheel door: deel 2.

Minder dan Still Life, maar nog steeds prima. Op naar Agalloch, waar ik toch wel enige verwachtingen van heb

Ik had al wel gedacht dat je 'Still Life' beter zou vinden dan 'Morningrise'. Dat eerste album klinkt misschien wel beter, maar 'Morningrise' is zo donker, de pracht ervan ligt een beetje verborgen, het is enkel wachten op die keer dat het zich helemaal aan je openbaart. Ik zou het album dus zeker nog niet in de vergetelheid bonjouren.

Agalloch, zal je ook wel liggen, toch? Ik vond het bij die band weer moeilijk kiezen, want hun laatste drie langspelers zitten zo ongeveer op hetzelfde niveau. Uiteindelijk kwam 'Ashes Against the Grain' als laureaat uit de bus. Groots, ontzettend groots.

Inderdaad, wat niet is kan nog komen, wie weet openbaart Morningrise zich nog wel eens écht

Overigens ken ik al een album van Agalloch: Marrow of the Spirit. Laatst weer eens opgezet. Sfeervol, soms werkelijk prachtige instrumentatie, ben alleen niet zo'n fan van de vocalen op dat album. Goed zal ik Ashes Against the Grain vast en zeker vinden, de vraag is: hoe goed?

Zo!

De laatste genomineerde is ook binnen. Bij Marduk twijfelde ik enorm tussen twee verschillende platen, en het is uiteindelijk deze geworden:

(afbeelding)

Geweldig geweld, zo hoor ik het ook wel graag. Al is Marduk de band die ik het minst lang ken van alle genomineerden, toch denk ik dat het album wel ergens kan geraken; het heeft nog groeipotentieel, en ik moet het ook nog beter leren kennen. Overigens ben ik nu 'Heaven Shall Burn...' aan het luisteren, en ook dat is een ijzersterk plaatje. Aan goeie platen ontbreekt het deze band niet, en in mei komt de nieuwe plaat uit. Hoge verwachtingen, bij deze!

Om een overzicht te geven, dit is de shortlist:

Opeth - Still Life (1999)
Opeth - Morningrise (1996)
Agalloch - Ashes Against the Grain (2006)
Neurosis - Through Silver in Blood (1996)
The Ocean - Precambrian (2007)
Shining - V: Halmstad (2007)
Drudkh - Autumn Aurora (2004)
Dawn - Slaughtersun (Crown of the Triarchy) (1998)
Black Sabbath - Paranoid (1970)
Negurã Bunget - Om (2006)
Light Bearer - Lapsus (2011)
Moonsorrow - Verisäkeet (2005)
Enslaved - Axioma Ethica Odini (2010)
Deathspell Omega - Si Monumentum Requires, Circumspice (2004)
Cult of Luna - Salvation (2004)
Marduk - Opus Nocturne (1994)

Toch nog een hele waslijst, dus!

Opeth, Agalloch, Deathspell Omega, Drudkh, Moonsorrow, Cult of Luna, Enslaved, Dawn en Neurosis. Allemaal toppers, toch hoop ik dat je voor Shining kiest

10 albums daarvan ken ik nog niet (Agalloch meegerekend, die ik al een keer beluisterd heb) dus dat wordt flink luisteren, maar volgens mij gaat dat geen zware opgave worden

Maarre... Wat gaat er nu precies gebeuren hier?

Ik ga de boel schiften. Het is niet zo dat mensen nu kunnen stemmen, en dat de plaat met de meeste stemmen het haalt. Neen, dat zou ook geen juiste werkwijze zijn. Ik wil deze platen door en door leren kennen, nog beter dan ik ze nu al ken. Uiteindelijk moet de lijst steeds korter worden, tot er nog maar één plaat overblijft. Die belandt in m'n top 10.

Kan zijn dat ik criteria ga handhaven, maar dat weet ik nog niet zeker, en mocht dat zo zijn, dan moet ik ze nog gaan verzinnen.

'Criteria'? Ik zou het gewoon op gevoel doen. Maar inderdaad wel een goed idee, om steeds een bepaald aantal te laten afvallen. Ben benieuwd welke het wordt! Ik hoop er zoveel mogelijk besproken te hebben tegen de tijd dat jij klaar bent

Zal wel lukken, Niels, ik ben erg traag in dit soort dingen.

Nou, gevoelscriteria dan maar?

Ik heb persoon een zwak voor bands uit die gothic/doommetalhoek zoals Moonspell of Tiamat. Aangezien Tiamat naar mijn mening geen echte topalbums heeft, zou ik gaan voor The Antidote van Moonspell. Toch weer heel iets anders dan wat hier staat, zou hem wel even beluisteren als ik jou was, of het nou voor dit topic/je top 10 is of niet.

Ik duim voor: Opeth, Neurosis, Agalloch en Light Bearer.
Moet trouwens ook nog redelijk wat platen uit je lijst beluisteren.

Zelf zou ik voor Morningrise kiezen, al is Neurosis natuurlijk ook gruwelijk goed.

Niels neemt de shortlist van het topic 'De metalen twijfels van AOVV' in zijn geheel door: deel 3.

Nu drie albums achter elkaar die ik al ken Ga vast beginnen met Slaugthersun (Crown of the Triarchy) van Dawn luisteren, al ga ik alle drie de albums die nu komen nog een keer beluisteren voor ik er wat over typ.

Niels neemt de shortlist van het topic 'De metalen twijfels van AOVV' in zijn geheel door: deel 4.

Weer een hoge score, leuk. Nou ja, 'Through Silver in Blood' verdient dat dan ook, en ik wil nog geen tipje van de sluier lichten, maar het album maakt een realistische kans..

Ken je At The Heart of Winter van Immortal al?
Lijkt me ook wat voor jou.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:13 uur

geplaatst: vandaag om 19:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.