MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Zijn er nog sinds 2000 nog echte artiesten geweest?

zoeken in:
bobbee
Ik probeer al een hele tijd een artiest of een band te bedenken die deze eeuw bekend is geworden en echt groot is geworden en gebleven of die algemeen gewaardeerd wordt als een topartiest.
Dan heb ik het niet over eendagsvliegen als Lady Gaga, maar over deze eeuwse equivalenten van bijvoorbeeld Led Zeppelin, Pink Floyd, David Bowie, Springsteen, Talking Heads, Radiohead, Pearl Jam, RHCP, etc. Of voor mijn part Madonna.

Ik kom niet verder dan Antony & the Johnsons (toch een beetje een niche) en Amy Winehouse. En verder heb je binnen stromingen wel toppers, maar het gaat mij om artiesten die breder gewaardeerd worden.

Wie het weet mag het zeggen.

Coldplay

Adele.

Hoeft heus je smaak niet te zijn maar het is natuurlijk onzin om haar weg te zetten als eendagsvlieg (is Lady Gaga overigens ook niet, maar ik vrees dat je dat geen "echte muziek" vindt).

Verder Arcade Fire wellicht, al halen die de Top 2000 niet eens en dat is natuurlijk de beste graadmeter voor kwaliteit, dat weet een kind.

Lady Gaga is toch geen eendagsvlieg?

Yann Samsa
Dit lijkt wel een vraag die chevy twee jaar geleden zou stellen.

bobbee schreef:
Ik kom niet verder dan Antony & the Johnsons (toch een beetje een nicht)

Behoorlijk ja, maar dat geeft toch niks?

- Alicia Keys
- Gorillaz
- Justin Timberlake
- Kanye West
- P!nk

Wat me nu ff snel te binnen schiet.

Jack White (hoewel debuteren in 1999, Bon Iver en Sandra van Nieuwland

Alex Turner (Monkey's) is denk ik wel een blijvertje.

tnf
Coldplay inderdaad. Hun recente werk vind ik geen drol aan, maar dat ze een bepaalde status hebben verkregen (en ook weten te behouden) kan ik niet ontkennen.

bobbee schreef:
Ik probeer al een hele tijd een artiest of een band te bedenken [...] die algemeen gewaardeerd wordt als een topartiest.

Kijk hier eens:
http://www.musicmeter.nl/list/topmisc/00

Arcade Fire
The National
Sufjan Stevens
Sigur Ros
Interpol

En dat zijn alleen die met 1000+ stemmen en artiesten die in de 00s groot werden.

Coldplay is inderdaad de populairste band van de 21e eeuw hoewel hun recentste album mij maar matig kan bekoren. Lady Gaga heeft ook verschillende hits gehad maar heeft nog lang niet de status van Madonna die nu al zo'n 30-jarige carrière achter de rug heeft. Adele is nu ook erg populair maar megasterren zoals Michael Jackson of bands die de muziekwereld danig hebben veranderd zoals bv. Beatles en Nirvana hebben wij na 2000 ook niet meer gehad.

De muziekwereld is meer dan ooit tevoren versnipperd en geregionaliseerd, elk land heeft nu zijn eigen sterren. Natalia en Selah Sue bv. zijn in België megapopulair, buiten de landgrenzen zijn ze nauwelijks bekend.

De door herman genoemde artiesten zijn inderdaad groot maar dan in meer alternatieve kringen. Ze worden door muziekliefhebbers algemeen gewaardeerd (ik zou Antony & the Johnsons toevoegen) maar ook zij hebben niet de status die bands als bv. Pink Floyd en Led Zeppelin in de jaren '70 wel hadden (kan misschien nog komen).

Interessante artiesten zijn er genoeg na 2000, alleen moet je er iets meer naar zoeken.

Lijkt me iets waar je pas over een tiental jaar iets zinnigs over kunt zeggen.

Overigens, als ik bijvoorbeeld naar de waarderingen alhier voor bijvoorbeeld Interpol kijk dan loopt die zowel kwalitatief als kwantitatief na de eerste cd al terug. Dus tja.

Die grungebandjes waren in de jaren 90 ook bijna allemaal al opgebrand na hun debuut album, dus in die zin zegt dat niet zoveel.

Verder het zoveelste treurige topic over voornamelijk ouwe rockers, terwijl er juist zoveel meer als rock is bijgekomen de laatste 20 jaar en ook heel erg goede dingen. Of ze mainstream is iets anders, maar kwalitatief wel verschrikkelijk goed!

Pearl Jam is nog steeds populair, de andere grungebands zijn inderdaad van de kaart verdwenen (of je moet Foo Fighters als opvolger van Nirvana zien).

Ferre Clabau schreef:
Dit lijkt wel een vraag die chevy twee jaar geleden zou stellen.
Hoezo dat? Mark Knopfler brengt nog steeds albums uit, hoor.

En hoezo heeft niemand Muse nog genoemd?

LucM schreef:
of bands die de muziekwereld danig hebben veranderd zoals bv. Beatles en Nirvana hebben wij na 2000 ook niet meer gehad.
Nirvana... De popmuziek zit al jaren stil, ja, qua innovativiteit, maar denk eens aan een Burial.

Lukk0
Ik zou ook Animal Collective, Kanye West, Elbow en (vooral) Wilco nog willen noemen. Wilco is natuurlijk wel al in 1994 opgericht, maar het echte succes kwam pas met Yankee Hotel Foxtrot (2002), en op de festivals is Wilco ondertussen al jaren één van de grote publiekstrekkers. Sinds A.M. hebben ze ook geen matig album meer gemaakt, in mijn ogen althans.

Maar ik denk dat Coldplay en Muse wel de beste voorbeelden zijn, toch wel twee van de grootste stadionacts van dit moment.

Wat een vreselijk topic dit. Is de bedenker hiervan de zure opa van Leo Blokhuis's overgrootmoeder?

Muse, Elbow en Wilco zijn inderdaad populair, zeker bij het festivalpubliek.

Wilco populair ? Onder muziekliefhebbers misschien, maar ze zijn toch niet bij een breed publiek gekend. Toen ze gelijktijdig met Foo Fighters op Pukkelpop speelden, was de tent blijkbaar half leeg.

Wat is in vredesnaam Een echte artiest en hoe herken je die?
(gelieve overal waar hij/zijn staat ook zij/haar te lezen)

* rijdt ie een auto het zwembad in?
* stikt ie in zijn eigen kots?
* wordt ie doodgeschoten door een mafkees?
* maakt hij een einde aan het eigen leven?
* overlijdt ie tgv drugges of alcoholica
* verschijnen er nog albums na zijn dood?
* krijgt ie stadions met een capaciteit van > 30.000 vol?
* wil ie veel en rare hapjes back stage?
* weigert ie wel eens te poseren voor fotografen?

Lijken me aardige indicaties - en ja voldoende artiesten die eraan voldoen.

NEXT TOPIC PLEASE

bobbee
Hoe zo zuur of oude rockers? Degene die dit roepen snappen niet waar het om gaat en vullen dat naar eigen believen in. Tamelijk flauw. Om zo in de verdediging te schieten. Zonder met een weerlegging te komen.

Waar het om gaat is te laten zien dat artiesten niet meer de tijd krijgen om zich te ontwikkelen tot grote artiesten. Er zijn bands die opbloeien om het vervolgens af te laten weten. Ze worden uitgemolken om er nog geld aan te verdienen maar feitelijk is hun creatieve periode allang voorbij. Coldplay is daar een goed voorbeeld van.

De meeste namen die genoemd worden hebben niet de status die vroegere bands wel hadden. Adele is een aardige meid maar is een beetje één-oog in het land der blinden.
Als het om kwaliteit gaat: Arcade fire (zal nog moeten blijken hoe lang dat duurt), Alicia Keys (prima, is voor mij een grote, maar wel erg stil de laatste tijd), Elbow (niet te vroeg juichen), Muse (populair, creatief maar geen hit bijvoorbeeld), Wilco, (prima, kwaliteit, maar wie kent ze?). En wie heeft over 10 jaar nog dezelfde status?

Herman, ik wist niet dat je zo'n lijst kon maken, maar kijk eens naar de top 250, hoeveel nieuwe bands zijn er uit de afgelopen 12 (!) jaar, bedroevend weinig.

Lady gaga, ik kan me niets meer van haar herinneren behalve foto's in de krant. Zij positioneert zich als mediafenomeen bij gebrek aan iets beters.

Mjuman, als je niet met iets beters of iets echt grappigs op de proppen kunt komen, dan mag je van mij naar het volgende topic. Dan is je aanwezigheid hier niet nodig. Ik heb het over muziek en niet over de roddels of andere boulevardonderwerpen.

Het muzieklandschap is en ik ben het helemaal met LucM eens, aan het versnipperen. Je hebt festivalbands, ook weer onder te verdelen naar de verschillende genres. Denk aan de grote metalfestivals die veel meer mensen trekken dan de mainstreamfestivals. Daar hoor je nooit iets over.
Voor het overige moeten we het doen met de waan van de dag, waarin iedere Adele een superster genoemd wordt en horen we van de echte grote zangeressen alleen maar dat ze te vroeg overleden zijn na een leven vol ellende en drank.

Ik denk dat alles te maken heeft met de manier waarop de industrie werkt. Die vroeger ruimte creerde om artiesten te laten groeien en nu alleen gaat voor het snelle geld. Dat maakt dat velen geen kans krijgen en dus hun eigen weg moeten kiezen. En dus nooit echt groot zullen worden.
De industrie heeft zich de afgelopen 20 jaar alleen in leven weten te houden door dezelfde muziek, eerst op lp te verkopen, vervolgens voor nog meer geld op cd en nu in zwaar belabberde kwaliteit op mp3. Het is het einde van een tijdperk, zoals we dat kennen, en dat zie aan het verdwijnen van grote namen en de opkomst van al die eendagsvliegen.

bobbee schreef:
Hoe zo zuur of oude rockers? Degene die dit roepen snappen niet waar het om gaat en vullen dat naar eigen believen in. Tamelijk flauw. Om zo in de verdediging te schieten. Zonder met een weerlegging te komen.

Mjuman, als je niet met iets beters of iets echt grappigs op de proppen kunt komen , dan mag je van mij heel graag naar het volgende topic. Dan is je aanwezigheid hier niet de moeite waard.

Daar istie weer, Bobbee Jean...

Luister eens ouwe rockvriend. Ik heb hierover al eens in een forumdiscussie gezeten met professionele smartasses, bitwits a.k.a. popjournalisten. Je bent op zoek naar entweder een stuk zelfbevestiging oder the holy grail (en die bestaat niet of hij ligt in Oost-Turkije begraven).

Elders op de site - RIP popmuziek - verwoord ik mijn opinie loud, clear and substantiated en ik ga mezelf niet hier herhalen - zo dement ben ik (nog) niet. Voor mijn standpunt bestaan gegronde argumenten.

In een notendop: de mediawereld is de afgelopen 25 - 30 jaar FUNDAMENTEEL gewijzigd en dat komt tot uitdrukking in o.m. de zgn 'ontlezing', het terugvallen van krantverkoop, maar ook in het ontbreken van zgn blockbuster acts. Hesther Carvalho constateerde dat ooit, maar verzuimde de redenen daarvoor te onderzoeken. Die is nl heel simpel: wij de users, de luisteraars, de buying community zijn veranderd. Zoek en gij zult vinden - maar maak in vredesnaam niet MusicMeter tot een klaagmuur van ouwe lullen rockers.

De verklaring is gewoon heel simpel te vinden door te google'n en te lezen - daarom, vast een smaakproef, een rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau (uit 2005 weliswaar, maar de wereld is er sindsdien niet echt beter op geworden): SCP - Achter de schermen er is een downloadlink.

Nogmaals: wij zijn veranderd in ons mediaconsumptiegedrag zoals weergegeven in een vijftal kenmerken (door de onderzoekers benoemd) die demografisch/sociologisch te beschrijven zijn - maar dat gaat je vast te ver.

bobbee schreef:
Het is geen excuus om nog eens 10 jaar te wachten, dat is het ontwijken van het probleem.

Misschien wel (welk probleem overigens?), maar ik denk dat je er nu nog teveel middenin zit om te kunnen bepalen welke artiest "deze eeuw bekend is geworden en echt groot is geworden en gebleven of die algemeen gewaardeerd wordt als een topartiest. ".

chevy93 schreef:

En hoezo heeft niemand Muse nog genoemd?
.

Omdat hun debuut uit de jaren 90 komt

bobbee schreef:
Elbow (niet te vroeg juichen),

Lady gaga, ik kan me niets meer van haar herinneren behalve foto's in de krant. Zij positioneert zich als mediafenomeen bij gebrek aan iets beters.

Elbow is al ruim tien jaar bezig en verkoopt bij elke plaat meer dan bij de vorige, komen op steeds grotere podia en hebben al een plaat of 5 a 6. Dus het vroege juichen was wellicht van 10 jaar geleden maar inmiddels zijn dat toch wel grote jongens hoor, afsluiters op grote festivals enzo. Muse zelfs een nog een stapje verder maar zelfs daar heb jij je twijfels over.

Dat jij je niks van Gaag kan herinneren kan natuurlijk maar volgens mij is het toch vrij duidelijk dat ze haar optredens doet in de grote stadions en al een stuk of 10 wereldwijde giga hits achter haar naam.

Rhythm & Poetry schreef:
Wat een vreselijk topic dit. Is de bedenker hiervan de zure opa van Leo Blokhuis's overgrootmoeder?

Het vroeger was alles beter topic.

Je weet wel, toen de lucht nog schoon was en seks nog vies, vroeger.

bobbee schreef:
Muse (populair, creatief maar geen hit bijvoorbeeld),
Het is maar waar je kijkt natuurlijk (en wat je onder een hit verstaat). In Engeland heeft Muse al heel wat keren de UK Singles Chart gehaald en als je kijkt naar albums doen ze het al helemaal goed.

Daarbij hebben ze meer hits gehad dan Led Zeppelin en Pink Floyd samen.

trebremmit schreef:
(quote)

Het vroeger was alles beter topic.

Je weet wel, toen de lucht nog schoon was en seks nog vies, vroeger.

Je vergeet: mannen waren van staal, mensen hadden een hart van goud en er reden weinig auto's. 't is dat ik een OW'er (ouwe waver) ben, anders zou ik zeggen: "die goeie ouwe tijd, toen je ouders het zo slecht hadden".

Wat een bout topic

Gast
geplaatst: vandaag om 04:22 uur

geplaatst: vandaag om 04:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.