MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2013

zoeken in:
Kom op, alleen al als je 1:40 ziet in de video van "Thrift Shop" moet je toch niet denken dat dit serieus bedoeld is?

Serieus of niet, ik blijf het niet veel vinden.

Maar he, zin met de woorden 'ieders' en 'smaak', etc....

Onweerwolf
Arrie schreef:
(quote)

Je vindt het een intelligente tekst?

In vergelijking met de meeste hiphop die in de top 40 staat zeker ja.

Je denkt dat er weinig hiphop met intelligente teksten bestaat?

Er bestaat zeker wel hiphop met intelligente teksten maar het gros wat in de top 40 komt voldoet daar niet aan.

Het is een mislukte grap?

Ik vind het grappig, dus niet mislukt wat mij betreft.

Onweerwolf
Oh wacht, het standpunt is: "iets wat grappig is bedoeld of als persiflage kan niet intelligent zijn", zeker?

Tsja, dan verschillen we van mening over wat intelligent is.

Dat is niet mijn standpunt, nee. Ik vind het niet zo'n intelligente tekst, en daarbij ken ik echt heel veel hiphop met intelligente teksten. Die komt niet in de top 40, nee. Wist niet dat je daarop doelde.

Maargoed, verder ben ik het wel met Kaztor eens, ik blijf het ook niet veel vinden.

Onweerwolf
Arrie schreef:
Wist niet dat je daarop doelde.

Dit is toch het 'Nieuw in de Top 40'-topic?

Ik zal je nog even laten zien wat je zei:

Onweerwolf schreef:
Wel verfrissend hoor, hiphop met een intelligente tekst. Dat zouden ze vaker moeten doen.

Is mij dan niet duidelijk dat je het over de top 40 hebt, klinkt als een algemene opmerking.

Week 6.

26. Mackelmore, Ryan Lewis & Wanz - Thrift Shop
Melodisch is het erg simpel, het is steeds datzelfde akkoord herhalen. Het wil verder grappig zijn maar het veroorzaakt zelfs geen glimlach bij mij. Dit is beslist geen nummer met eeuwigheidswaarde.
Cijfer: 4

34. Armin van Buuren & Fiora - Waiting for the Night
House die gelukkig niet pretentieus overkomt en duidelijk op de dansvloer is gericht en het heeft tenminste een melodie. Al klinkt dit nummer dan weer erg doorsnee maar in zijn genre is het nog te doen.
Cijfer: 5,5

37. Nielson - Zo Kan Het Dus Ook
Zijn vorige hit Beauty En Het Beest beviel mij duidelijk beter. Zijn accent steekt mij hier tegen en ook het goedkope refrein.

#26. Mackelmore and Ryan Lewis feat. Wanz - Thrift Shop
Ik vind Thrift Shop best een leuk nummer. Het refreintje blijft lekker hangen en ook de coupletten zijn erg vermakelijk. Het clipje vind ik dan weer minder, het past wel bij dit nummer maar ik vind het vooral erg flauw allemaal. Wel ben ik bang dat dit erg snel gaat vervelen, en zelfs gaat irriteren.
Cijfer: 6

#34. Armin van Buuren feat. Fiona - Waiting for the Night
Dit is een typische Armin van Buuren single, gewoon een lekker nummer waar de vocalen van Fiona erg goed bij passen. Niets mis mee, maar ook geen bijzonder nummer.
Cijfer: 6,5

#37. Nielson - Zo Kan Het Dus Ook
Zoals ik al zei vind ik Nielson wel een leuke artiest. Ook met dit nummer weet hij bij mij een vrolijk gevoel op te wekken. Het is een simpel nummer, maar wel eentje die goed blijft hangen en dus weer een prima single!

Onweerwolf
Arrie schreef:
Ik zal je nog even laten zien wat je zei:

(quote)

Is mij dan niet duidelijk dat je het over de top 40 hebt, klinkt als een algemene opmerking.

Het is natuurlijk in het algemeen ook zo dat de meeste hiphop infantiele teksten heeft. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen maar die halen nauwelijks de top 40.

Week 4.

16. Bruno Mars - When I Was Your Man
Bruno Mars is een grote naam tegenwoordig, maar eigenlijk kan ik me nauwelijks liedjes van hem voor de geest halen. En wat mij betreft is dit ook weer een enkeltje vergetelheid, maar het zal ongetwijfeld wel weer zijn weg weten te vinden naar de talentenshows, want zo'n kleurloos 'gevoelig' liedje is het wel. Het weet mijn aandacht niet vast te houden.
Cijfer: 3

21. Justin Timberlake feat. Jay-Z - Suit and Tie
Dit heeft gelukkig meer te bieden, al denk ik met weemoed terug aan Justin-singles van zijn vorige albums. Met name My Love en Sexyback vond ik echt fantastische platen. Wellicht is dit een plaatje waar ik wat in moet groeien, ik gooi hem op mijn persoonlijke playlistje met recente singles. Na die van Bowie en Icona Pop (al was dat nog voor de afgelopen zomer) de derde top 40 hit die zo ver komt.

#31. Matt Simons - With You
Dit kan inderdaad prima aanschuiven in de huidige 'mooie liedjes'-trend, waarvan Tom Odell ook een bekend exponent is. Matt Simons' stem doet me wel wat aan die van Gary Lightbody van Snow Patrol denken. Verder vind ik dit maar saai en kleurloos.
Cijfer: 4,5

#36. Hardwell feat. Amba Shepherd - Apollo
Leuk misschien voor in de sportschool, maar zo thuis vind ik het maar hersenloos gedreun. Jammer dat dit soort muziek de beeldvorming van dance zo verpest voor mensen die niet verder kijken dan de top 40. Hetzelfde geldt trouwens ook commerciële hiphop.
Cijfer: 2

Week 5.

24. One Direction - Kiss You
Eén van de beroemdste groepen tegenwoordig, maar bij mij blijft dit niet hangen. Ik geloof dat je blij mag zijn als er per 2 weken 1 fatsoenlijk nummer binnenkomt in de top 40. Dit is muziek voor 14-jarigen, die dit zelf over 2 jaar ook weer zijn vergeten volgens mij.
Cijfer: 3

31. Kane - I Love This City
Beetje banaal gedreun van Kane. Het zou toch wat zijn als ze eens een memorabel liedje met een mooie melodie schreven, maar dit gaat weer nergens over.
Cijfer: 2,5

34. Ilse DeLange - We Are One
Jammer dat de begeleiding een beetje plastic is. Het lijkt wel alsof alles uit een doosje komt. Zoals wel vaker met Ilse is haar muziek tamelijk kleurloos en saai. Zonde, want ze is zelf zo sympathiek en opgetogen. Wellicht moet ze eens fuseren met Kane, kijken hoe dat uitpakt.
Cijfer: 5

37. Lisa Lois - Silhouette
Een wat soortgelijk nummer als We Are One, maar dan met wat meer pit en bravoure. Toch kan dit ook niet onthullen dat hier verder niets wereldschokkends aan de hand is. Gewoon weer een liedje als zovelen.
Cijfer: 4,5

39. Gerard Joling - De Nacht Voorbij
Ach ja, Gerard Joling, die is er ook nodig. Het hele Nederlandstalige muzieksegment gaat altijd compleet langs me heen, ken werkelijk niemand die daar iets mee heeft. En dat houd ik ook graag zo... dit nummer is ook weer drie keer niks.
Cijfer: 2

Week 6

26. Macklemore and Ryan Lewis feat. Wanz - Thrift Shop
Gelukkig komen we zo ook nog af en toe een positieve verrassing tegen. Niet dat ik hier nu compleet wild van word, maar het heeft wel iets aanstekelijks en zit ritmisch en melodieus goed in elkaar. Verder komt het ook wel een beetje over alsof ze het allemaal niet zo serieus nemen, wat het nummer goed te verteren maakt. Het doet me eigenlijk een beetje aan de hits van Outkast denken.
Cijfer: 7,5

Dit valt me dan weer goed mee. Soit, het gaat het ene oor in en het andere weer uit en het staat me zo bij dat ik wel eens vaker een tranceplaatje heb gehoord met een gastzangeres, maar het heeft toch wel iets meer te bieden dan de kermisplaat van twee weken geleden. Al was het maar het feit dat het geen irritatie oproept. Maar daar is alles ook wel mee gezegd.

Nielson is verliefd, maar dat is toch geen excuus om zo'n matige tekst op de wereld los te laten? Tekstueel onderscheidt dit zich nauwelijks van Gers Pardoel, muziek voor kinderen dus. Leuk, maar van mij hoeft het niet.

Onweerwolf schreef:
Het is natuurlijk in het algemeen ook zo dat de meeste hiphop infantiele teksten heeft.

GrafGantz schreef:
Obvious troll is obvious?

Ik ben bang dat het geen troll is en Onweerwolf dat serieus denkt.

De teksten in de hiphop vind ik juist tot de meeste intelligente behoren in muziekland, en natuurlijk zijn er negatieve uitzonderingen. Maar bij veel hiphop is het juist de tekst en flow die zo ontzettend goed zijn.

Inderdaad, ik zou het dan eerder breder trekken en zeggen dat alle muziek over het algemeen infantiele teksten heeft.

Week 6

Positieve verassing dit. Had er nog nooit van gehoord, maar dit luistert prima weg. Lekker opzwepende productie en tekstueel ook alleraardigst. Vrolijk en erg aanstekelijk. Niet een nummer dat ik zo 1,2,3 in de top 40 had verwacht, dus dit zijn de leuke vondsten in dit topic.
Cijfer: 7

13 in een dozijn tranceplaatje. Het stoort me niet echt, maar blijven hangen doet het zeker niet. Ik vind de sound ook een beetje gedateerd, echt zo iets waar de top 40 een jaar of 8 geleden mee vol stond. Matig.

Die Kinderen Voor Kinderen-liedjes van Nielson komen me echt mijn neus uit. Die tekst is echt om te huilen.

Onweerwolf
Ik denk dat ik een andere kijk heb op wat infantiel is en wat niet. Maar heel veel hiphop die ik an sich leuk vind wordt vernaggeld door de teksten en Thrift Shop is daarop een duidelijke uitzondering. Dat geldt in het algemeen voor hiphop maar nog veel sterker voor hiphop in de top 40, waar het hier uiteindelijk om gaat.

Beetje jammer trouwens dat een mening die niet wordt gedeeld afgedaan wordt als trollen. Zeg dan niets ofzo.

herman schreef:

34. Ilse DeLange - We Are One
Wellicht moet ze eens fuseren met Kane, kijken hoe dat uitpakt.

YouTube - Kane - High Places feat. Ilse DeLange

Ik ben van nature vrij avontuurlijk aangelegd maar daar durf ik dus echt niet op te klikken.

Onweerwolf schreef:
Ik denk dat ik een andere kijk heb op wat infantiel is en wat niet. Maar heel veel hiphop die ik an sich leuk vind wordt vernaggeld door de teksten en Thrift Shop is daarop een duidelijke uitzondering. Dat geldt in het algemeen voor hiphop maar nog veel sterker voor hiphop in de top 40, waar het hier uiteindelijk om gaat.

Mja, als je de hiphop in de top 40 beschouwt, heb je wel een punt. Artiesten als Taio Cruz hun teksten zijn echt te infantiel voor woorden. Maar ik ben wel benieuwd welke hiphopartiesten (buiten de wegwerphitparaderappertjes) volgens jou dan infantiele teksten hebben, waardoor de muziek vernaggeld wordt?

Onweerwolf
Heel veel van die lyrics gaan over wie de beste neger is en over andere negers dissen met heel veel 'bitches' zus en 'faggots' zo. Growing up in da hood, gettin' high. etc. Daarnaast staat het vol van de slang en daar heb ik sowieso een hekel aan. Ik kan me er niet of nauwelijks mee identificeren en vind het ordinair klinken. Rap an sich vind ik best leuk en sporadisch zitten er ook toffe beats en riedeltjes doorheen maar dat kom ik niet vaak tegen.

Oké, daar heb je wel een beetje een punt. Maar dat kunnen natuurlijk wel heel intelligente teksten zijn, al heb je er niet veel mee en kan je jezelf er niet mee identificeren.

Onweerwolf
Arrie schreef:
Oké, daar heb je wel een beetje een punt. Maar dat kunnen natuurlijk wel heel intelligente teksten zijn, al heb je er niet veel mee en kan je jezelf er niet mee identificeren.

Nou ja bij dingen zoals Nas is het een beetje dubbel, daar zitten best leuke stukjes in, inventief soms zelfs, maar ook daar zitten bovenstaande elementen in.

Ik ken eigenlijk geen hiphop die helemaal gevrijwaard is van dat soort inhoud.

Ook Immortal Technique, wat ik beschouw als echt heel erg goed, heeft toch van dat soort dingen er in.

Natuurlijk gebruiken ze slang. Die mensen zijn opgegroeid in ghetto's waar dat gewoon de normale manier van praten is. Het geldt zeker voor het beginwerk van Nas, dat was gewoon hoe hij praatte in de ghetto. Ik kan me voorstellen dat dat voor buitenstaanders het wat lastig maakt, al die slang.

Atmosphere is trouwens wel volledig daarvan gevrijwaard, om maar iets te noemen.

Week 6:
Echt een leuk plaatje dit, refrein blijft lekker hangen maar wordt niet irritant. Vrij origineel en stijgt ver boven het gemiddelde top-40 niveau uit.
Cijfer: 8,0

34. Armin van Buuren feat. Fiona - Waiting for the Night
Dit vind ik dan weer vrij middelmatig. Best aardig gedaan, maar het doet me erg weinig. Dit liedje wordt nergens spannend en blijft absoluut niet hangen.
Cijfer: 4,0

37. Nielson - Zo Kan Het Dus Ook
Ik hoor dit liedje net voor het eerst. Z’n vorige plaatje vond ik erg leuk, deze klinkt stukken minder, sterker nog, dit is gewoon een vervelend plaatje. Na twee luisterbeurten hoop ik dit niet vaak meer te hoeven horen.
Cijfer: 3,0

@Onweerwolf: je irritatie jegens hiphop is dus ook een kwestie van persoonlijke beleving en inborst? Ik heb juist vaak weer dat ik teksten op metalplaten heel erg infantiel en ordinair vindt. Dat is dan meer een persoonlijke allergie dan dat de teksten van metalplaten intrinsiek dommer zijn dan die in andere genres binnen de moderne popmuziek.

Onweerwolf
Sandokan-veld schreef:
@Onweerwolf: je irritatie jegens hiphop is dus ook een kwestie van persoonlijke beleving en inborst?

Natuurlijk, wat zou het anders moeten zijn?

Ik heb juist vaak weer dat ik teksten op metalplaten heel erg infantiel en ordinair vindt.

Ik ook hoor. Althans wel infantiel, ordinair niet.

Wel is het in mijn beleving zo dat er binnen de metalteksten veel meer afwisseling zit dan binnen de hiphopteksten, maar ik ben natuurlijk ook een metal-expert en geen hiphop-expert.

Dat is dan meer een persoonlijke allergie dan dat de teksten van metalplaten intrinsiek dommer zijn dan die in andere genres binnen de moderne popmuziek.

Tsja, smaak is sowieso subjectief. Ik geloof niet zo in het vast willen stellen van een standaard voor wat betreft kunsten.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:39 uur

geplaatst: vandaag om 22:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.