MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2013

zoeken in:
Onweerwolf
Arrie schreef:
Natuurlijk gebruiken ze slang. Die mensen zijn opgegroeid in ghetto's waar dat gewoon de normale manier van praten is. Het geldt zeker voor het beginwerk van Nas, dat was gewoon hoe hij praatte in de ghetto. Ik kan me voorstellen dat dat voor buitenstaanders het wat lastig maakt, al die slang.

Tsja, ik zie niet in waarom dat natuurlijk is. Niet iedere band uit Friesland zingt in het Fries immers? Het is gewoon een keuze die wordt gemaakt en dus eentje waar ik niets aan vind omdat ik slang nou eenmaal echt niet kan waarderen. Dat is ook de reden waarom bv een Jeugd Van Tegenwoordig bij mij intense irritatie opwekt. Verschrikkelijke teksten zijn dat.

Atmosphere is trouwens wel volledig daarvan gevrijwaard, om maar iets te noemen.

Atmosphere vind ik dan ook best goed te pruimen, al mist het op muzikaal gebied voor mij wel iets wat het heel speciaal maakt.

Tijd om meewarig mijn hoofd te schudden.

Nieuwe Binnenkomers Week 7:

#24. Duke Dumont feat. A*M*E - Need U (100%)
#34. Johannes Rypma - Play Me
#39. Passenger - Holes

#24. Duke Dumont feat. A*M*E - Need U (100%) Video
Waarom kan zoiets zo hoog binnenkomen? Naar mijn mening is dit totaal niet bijzonder. Beetje flauw nummer. Zeker niet een nummer dat ik me over een jaar nog herinner. Hooguit vanwege het superirritante geneurie.
Cijfer: 3,5

#34. Johannes Rypma - Play Me Video
De runner-up van The Voice ziet zijn plaat binnenkomen in de top 40. Gelukkig is het niet de Friese versie want die klinkt helemaal niet. Wel apart dat het een origineel nummer is en geen cover (zoals we gewend zijn van ex-talentenjachtdeelnemers). Is het een bijzonder nummer? Nee.
Cijfer: 4

#39. Passenger - Holes Video
Ja, dit nummer ken ik al heel lang! Raar dat het nu pas een single wordt. Zal het zo goed scoren als het nog steeds prachtige Let Her Go? Nee ik denk het niet. Toch is het in principe geen slecht nummer. Ook dit is echter niet bijzonder.
Cijfer: 5,5

Need U De beste top 40-hit tot nu toe.

Ik neem aan van dit jaar. Vind 'm ook best lekker. Lekkere 90's vibe.

Nee, van dit jaar tot nu toe. Al vind ik hem niet meer zo lekker als een maand geleden. Nooit gedacht dat Duke Dumont nog eens de top 40 zou halen.

Week 7:
24. Duke Dumont feat. A*M*E - Need U (100%)
Best wel een aardige plaat dit, maar niet echt heel bijzonder. Klinkt lekker met een fijne beat, maar de houdbaarheid is volgens mij gering.
Cijfer: 6,5

34. Johannes Rypma - Play Me
Volgens mij stond deze Johannes in de finale van The Voice of Holland, ik vond de covers van hem toen helemaal niks. Dit is geen cover, maar erg origineel klinkt het ook niet. Op zich best aardig gedaan, want z’n stem is vrij matig. Het rockt wel lekker en is ook niet echt vervelend om te horen, ik zou dit echter nooit zelf draaien.
Cijfer: 4,5

39. Passenger - Holes
Ik zie net dat ik vorig jaar Let Her Go met een zeven heb gewaardeerd, achteraf had dit best een acht mogen zijn. Dit nummer doet er niet voor onder, klinkt lekker, mooi gezongen.
Cijfer: 8,0

tnf
Ondanks dat het vergeleken met de gemiddelde hedendaagse Top 40-plaat geweldig klinkt: er mist iets aan die van Duke Dumont. Ook al lag het in de lijn der verwachting dat ik het misschien wel heel erg leuk zou vinden (wegens retro-geluid). Gewoon 'iets', de mysterieuze x-factor.

Een paar jaar geleden was er een nummer van Beth Ditto met een vergelijkbaar geluid (I wrote the book), dat dat ene wél had.

Een typisch gevalletje 'in het land der blinden is eenoog koning'.

Het is inderdaad een plaat met niet zo'n lange houdbaarheidsdatum die dat mist. De eerste keer dat ik hem hoorde vond ik het een 10. En er lijkt per luisterbeurt wat vanaf te gaan. Streetwalker en The Giver van vorig jaar vond ik veel betere releases van hem. En Hoy, van een jaar of 6 geleden, blijf ik ook erg goed (en origineel/vernieuwend) vinden.

tnf
Grappig, we voelen er zo'n beetje hetzelfde bij. De eerste keer vond ik het weliswaar geen 10, maar wel zeker een 8,5. Ik krabbelde meteen de titel op het notitieblokje dat ik altijd langs de radio heb liggen.

Een paar luisterbeurten later was het al 'leuk als radiomuzak, goed gemaakt, maar het nummer uit mezelf opzetten zal niet snel gebeuren'.

Voor de chartliefhebbers :
Onderstaande lijst betreft Grandslams singles nr 1 in USA UK en NL‏
1956-1965

It's now or never - Elvis Presley
Good luck charm - Elvis Presley
I can 't stop loving you - Ray Charles
I want to hold your hand - The Beatles
Can 't buy my love - The Beatles
A hard day's night - The Beatles
Oh pretty woman - Roy Orbison

1965 t/m heden Top 40

I feel fine - the Beatles
Ticket to ride - the Beatles
Help! - the Beatles
(I can't get no) Satisfaction - the Rolling Stones
We can work it out / Daytripper - the Beatles
These boots are made for walking - Nancy Sinatra
Paint it, black - the Rolling Stones
Paperback writer - the Beatles
I'm a believer - the Monkees
All you need is love - the Beatles
Hello goodbye - the Beatles
Hey Jude - the Beatles
Get back - the Beatles
In the year 2525 - Zager & Evans
My sweet Lord - George Harrison
Tie a yellow ribbon round the ole oak tree - Dawn
Rock your baby - George McCrae
Kung fu fighting - Carl Douglas
Dancing queen - ABBA
If you leave me now - Chicago
You're the one that I want - John Travolta & Olivia Newton-John
Woman in love - Barbra Streisand
Let's dance - David Bowie
Red red wine - UB 40
Karma chameleon - Culture Club
Hello - Lionel Richie
The reflex - Duran Duran
Wake me up before you go go - Wham!
Careless whisper - George Michael
I just called to say I love you - Stevie Wonder
We are the world - USA for Africa
Take my breath away - Berlin
I knew you were waiting (for me) - George Michael & Aretha Franklin
I wanna dance with somebody (who loves me) - Whitney Houston
Who's that girl - Madonna
I just can't stop loving you - Michael Jackson & Siedah Garrett
Never gonna give you up - Rick Astley
A groovy kind of love - Phil Collins
Eternal flame - the Bangles
Nothing compares 2 u - Sinéad O'Connor
The joker - Steve Miller Band
Ice ice baby - Vanilla Ice
(Everything I do) I do it for you - Bryan Adams
Don't let the sun go down on me - George Michael & Elton John
End of the road - Boyz II Men
I will always love you - Whitney Houston

(I can't help) Falling in love with you - UB 40
I'd do anything for love (but I won't do that) - Meat Loaf
Gangsta's paradise - Coolio featuring LV
Wannabe - Spice Girls
I'll be missing you (Tribute to the Notorious B.I.G.) - Puff Daddy & Faith Evans featuring 112
Something about the way you look tonight / Candle in the wind '97 - Elton John
My heart will go on - Céline Dion
Believe - Cher
Baby one more time - Britney Spears
It wasn't me - Shaggy featuring Ricardo "RikRok" Ducent
Angel - Shaggy featuring Rayvon
Dilemma - Nelly featuring Kelly Rowland from Destiny's Child
Lose yourself - Eminem
Yeah! - Usher featuring Lil' Jon & Ludacris
You're beautiful - James Blunt
Hips don't lie - Shakira featuring Wyclef Jean
Bleeding love - Leona Lewis
I kissed a girl - Katy Perry
Viva la vida - Coldplay
Just dance - Lady Gaga featuring Colby O'Donis
Poker Face- Lady Gaga
I got a feeling- The Black Eyed Peas
Fireflies- Owl City
Nothin' on you - B.o.B featuring Bruno Mars
Just the way you are- Bruno Mars
Give me everything tonight- Pitbull & Ne Yo & Afrojack
Somebody that I used to know- Gotye & Kimbra

Thriftshop word vast de volgende grandslam nu nr 1 in USA en UK en in de top 40 van 26 naar 3 (in de huidig ituneschart op 1)

Week 7:

Wat retrogetint dance-nummer maar het is tenminste dansbaar en heeft degelijke vocalen wat ver te zoeken is bij de meeste andere huidige dance-nummers in de top-40. Al slaat na een tijd de verveling toe, ik vrees ook dat dit geen lange houdbaarheid heeft.
Cijfer: 6

Wat daar zo bijzonder is aan dit nummer begrijp ik niet. Dit is vlakke 13-in-een-dozijn rock met alle denkbare clichés maar zonder eigenheid, de zanger klinkt daarbij als een mindere Foo Fighters.
Cijfer: 3

39. Passenger - Holes
Duidelijk de meest tijdloze song van de drie, het heeft ook een vlotte melodie en ritme en een natuurlijke productie zonder poespas. De zang doet mij wat aan James Blunt denken.
Cijfer: 7,5

Wauw, die Duke Dumont klinkt echt erg goed. Ik hoop dat ie voor mij wel langere houdbaarheidsdatum heeft. Desalniettemin is het een verrijking van de top 40, had het er niet zo snel in verwacht.

Week 7:

Lekker 90´s aandoend housenummer. Ik hou echt van die sound! Niet een nummer dat ik snel in de top 40 had verwacht, maar dit zijn wel de nummers waarvoor ik aan dit topic meedoe. Want zonder dit topic was ik dit nummer waarschijnlijk volledig misgelopen.
Cijfer: 8,5

Dit is dan weer volstrekt waardeloos. Het klinkt als een B-kantje van Nickleback. Echt totaal inspiratieloos.
Cijfer: 1,5

39. Passenger - Holes
Dit soort folky dingen doen het de laatste jaren erg goed, dus daar speelt hij goed op in. Waarom al dit soort singer/songwriters tegenwoordig met zo´n samengeknepen stemmetje moeten zingen is mij een raadsel. Het is niet heel slecht, maar wel erg 13 in een dozijn. Lijkt me wel iets voor het 3FM- en Pinkpop-publiek, maar van mij hoeft het niet zo nodig.
Cijfer: 5

Het nieuw binnenkomen van Duke Dumont bevestigt een bewering die ik een enkele weken al deed: dat we een retro-eurohouse-golf gaan krijgen in de top 40. Ik denk dat er over een half jaar meerdere nummers in de lijst krijgen met een 90's-vibe erin, misschien zelfs met obligate rapper erbij. Beetje deze stijl:

YouTube - Infinity Ink - Infinity (Original Mix)

Dat zou mij ook niet zo verbazen, aangezien de ´90s revival de laatste jaren echt lijkt te zijn begonnen (zie ook de r´n´b en shoegaze-revival bijvoorbeeld). Zolang grunge maar begraven blijft vind ik het allemaal prima.

Ik hoop dat je gelijk krijgt Titmeister. Die platte Amerikaanse dance mogen ze voorgoed in het archief zetten, zelfs in clubs als je ladderzat bent is het niet leuk om te horen.
Duke Dumont is inderdaad fijn . Leuke ontdekking.

Toffe plaat, maar dit gaat geen hitje worden toch? Is inmiddels ook alweer een half jaar oud. De laatste Tiga (Plush) kan ook wel in dit rijtje. En dat is geloof ik net als deze plaat van Duke Dumont ook een release op het Turbo-label, dus wie weet wakkeren zij deze trend nog wel verder aan.

herman schreef:
(quote)

Toffe plaat, maar dit gaat geen hitje worden toch? Is inmiddels ook alweer een half jaar oud. De laatste Tiga (Plush) kan ook wel in dit rijtje. En dat is geloof ik net als deze plaat van Duke Dumont ook een release op het Turbo-label, dus wie weet wakkeren zij deze trend nog wel verder aan.

Nee, deze gaat geen hit meer worden (of er moet iets heel raars gebeuren), maar ik bedoelde meer platen in die stijl

Infinity Ink is vorig jaar toch tot nummer 2 gekomen in België (en staat nog steeds in de top 10)..
Loopt NL maar weer eens achter?

kemm schreef:
Infinity Ink is vorig jaar toch tot nummer 2 gekomen in België (en staat nog steeds in de top 10)..
Loopt NL maar weer eens achter?

Op het gebied van de hitlijsten wel ja, want ik heb dit nummer hier nog niet op de radio gehoord...

EDIT: Ik zie dat Hallelujah Anyway van Candi Staton, What I Might Do van Ben Pearce en Latch van Disclosure ook al een tijdje bij jullie in de lijst staan. Dus je kan wel stellen dat jullie voorlopen ja

Volgens mij lopen de Belgen niet voor, maar parallel in een mooiere muzikale straat dan de onze.

Die laatste twee hebben me nooit zo gegrepen, maar die drie platen en zeker Hallelujah Anyway zouden onze charts enorm opvrolijken.

]#24. Duke Dumont feat. A*M*E - Need U (100%)
Need U is een aardig, maar niet al te bijzonder nummer. Het geneurie dat door het hele nummer te horen is begint me na een tijdje tegen te staan, iets dat jammer is omdat ik dat in het begin juist het goede vond aan dit nummer.
Cijfer: 6

#34. Johannes Rypma - Play Me
Dit is die jongen van The Voice die eigenlijk niet kon zingen, maar doordat heel Friesland achter hem stond steeds verder kwam in het programma. Dit nummer doet me niks, dit trucje is al vaker gedaan en dit is dan ook een nummer dat ik morgen alweer vergeten ben.
Cijfer: 2

#39. Passenger - Holes
Ik vind Passenger wel ene leuke artiest. Let Her Go was al een fijne single en met Holes doet hij hetzelfde trucje nog maar een keertje over. Holes is een nummer dat goed in elkaar zit en dat weer erg lekker wegluisterd. De beste van deze week.

Mirrors vind ik alvast erg goed. Ook benieuwd naar wat dat Harlem Shake nou precies is, ik word er iedere dag wel mee geconfronteerd.

Gloeilamp schreef:
Mirrors vind ik alvast erg goed. Ook benieuwd naar wat dat Harlem Shake nou precies is, ik word er iedere dag wel mee geconfronteerd.

Kijk maar eens een compilatie, deze bijvoorbeeld. Dan wordt het wel duidelijk.

Mirrors valt me op het eerste gehoor wat tegen. Rihanna heeft een mooie clip waarin ze zich erg kwetsbaar opstelt, dat kan ik wel waarderen, nummer vind ik helaas wat minder interessant. Outlandish, goh, bestaan die nog? En nog best een aardig nummer zelfs! En is het ernstig als ik die van The Partysquad nog best wel leuk vind?

Dat dat nummer van P!nk op 1 komt, snap ik niks van. Ik hoor helemaal niks in dat nummer.

Week 8:

#19. Rihanna feat. Mikky Ekko - Stay
Haar vorige single Diamonds bevalt mij tenslotte best maar dit nummer vind ik nog beter. Hier laat Rihanna haar meest gevoelige en soulvolle kant horen en vocaal is ze duidelijk op verbeterd. Het nummer is ook pakkend met een sobere maar sfeervolle productie en zelfs een beetje spanning, dit is het beste Rihanna-nummer tot nu toe en dus een hoog cijfer voor haar.

#23. Baauer - Harlem Shake
Dit zou de opvolger van Gangnam Style - een nummer dat een guilty pleasure is geworden - moeten zijn. Gangnam Style was grappig, uniek en aanstekelijk, met Harlem Shake heb ik totaal niets mee. Het is niet grappig en niet swingend, er is zelfs geen sprake van iets van een melodie en tenslotte wordt het irritant. Dit reken ik tot de categorie idiote hypes.
Cijfer: 1

#26. Danny de Munk - Tuig van de Richel
Dit kan mij nauwelijks meer bekoren. Vreselijk, die zang en die slijm en zijn pogingen om André Hazes te imiteren (maar die zong wel beter).
Cijfer: 2

#33. Justin Timberlake - Mirrors
Justin Timberlake heb ik steeds één van de betere hitleveranciers gevonden. Niet dat ik zijn zang en nummers geweldig vind maar beter dan het gemiddelde van de top-40. Dit mag er ook zijn, degelijk gezongen en geproduceerd, vrij origineel en niettegenstaande de lengte verveelt het niet snel omdat er voldoende afwisseling in zit (zijn vorige hit waardeer ik overigens iets meer en ken ik 6 toe).
Cijfer: 7

#37. The Partysquad feat. Jayh, Reverse and Sjaak - Helemaal naar de Klote
Dit nummer mag van mij ook helemaal naar de klote. Plat, stompzinnig, irritant en a-muzikaal, meer woorden wil ik er niet aan vuil maken.
Cijfer: 1,5

#39. Outlandish - Warrior // Worrier
Gelukkig dat er na zulke bagger nog een prima song komt. Met veel soul en gevoel gezongen, een pakkende melodie die bijblijft met aanstekelijke piano-begeleiding. Mooi!
Cijfer: 8

3 sterke songs en 3 baggerplaten deze week.

Ik vind dat nummer van Rihanna behoorlijk saai. Het klinkt alsof het gemaakt is om ''mooi'' te zijn maar dat vind ik het niet. Die geforceerde traan aan het einde van de clip had ze ook weg mogen laten van mij.
'Harlem Shake' heb ik veel over gehoord maar tot nu toe nog succesvol vermeden .
Die van Outlandish is best leuk en die van Justin kan ermee door. De andere twee ken ik verder ook niet.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:35 uur

geplaatst: vandaag om 11:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.