MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2013

zoeken in:
Week 46

#19 Yellow Claw feat. Rochelle - Shotgun
Het begint allemaal vrij doorsnee, maar dat is juist het stuk wat nog een beetje te verteren is. Vervolgens komen de beats en de vervormde stemmen en hunker ik naar het einde van de plaat, die gelukkig niet lang op zich laat wachten. Het enige positieve is de korte duur van deze baggerplaat.
Cijfer: 1,5

#27 Stromae - Formidable
Eigenlijk al geen nieuwe plaat meer, en ik denk dankzij het succes van de vorige single, dat dit nummer de hitparade haalt. Heeft een stuk minder hit potentie denk ik, maar we zullen zien. Wat mij betreft een prima plaat.
Cijfer: 7,0

#31 Ed Sheeran - I See Fire
De nieuwe single van Ed Sheeran heeft volgens mij z’n weg naar de hitparade wel heel snel gevonden. Niet echt een slechte plaat, maar zoals Luc al zegt is deze plaat vrij monotoon en spanningsloos.
Cijfer: 5,0

#37 Cris Cab - Liar Liar
Alles waar Pharrell Williams dit jaar aan meewerkt verandert in goud lijkt wel. Ik lees in de comments op YouTube dat hij de producer is van deze song. Eigenlijk vind ik dit best een lekkere plaat, het klinkt allemaal vrij simpel, maar hij blijft wel in je hoofd zitten.
Cijfer: 7,5

Week 11:

#14. Klangkarussell - Sonnentanz
Vrij aparte dance plaat voor Top 40 maatstaven. De blazers zijn leuk gevonden en de vibe van de plaat is wel lekker. Er gebeurd echter te weinig om mijn aandacht erbij te houden. Ik hou toch van meer spanning of een goede drop bij een dance plaat en dat mist hier een beetje.
Cijfer: 4,5

#32. Demi Lovato - Heart Attack
Voorganger "Give Your Heart a Break" werd een grote hit in Amerika en vind ik een uitstekende popplaat. Deze helaas niet. Demi kweelt teveel en de melodie stoort. Vooral richting het einde toe wanneer Demi er wat ad-libjes erdoorheen gooit maar de basismelodie er nog door heen gaat. Blegh.
Cijfer: 3,5

#37. Kensington - Home Again
Onlangs bekroond tot "Best Dutch Act" tijdens de MTV EMA's. Ik hoor het er niet in. Totaal geen eigen sound. Een bandje dat probeert mee te doen met de buitenlandse grootheden, waarvan die ook nog eens niet altijd kwaliteit afleveren. Saaie plaat waar niets eigens aan is.
Cijfer: 3,0

#39. Fall Out Boy - My Songs Know What You Did in the Dark
Grappige titel. De track zelf vind ik ook wel aardig. Het is mijn stijltje niet en zal het ook nooit worden maar ergens vind ik dit nog best leuk. Wellicht door de meezing factor bij dit nummer. De hoge kreten werken aanstekelijk bij deze plaat. Niet heel bijzonder verder naar mijn mening.

Week 12:
#1. Nick & Simon - Julia
Brrr. Vreselijk nummer dat ook nog eens met een flauwe "actie" op de zetten komt om het op #1 te krijgen. Hun vreselijkste plaat tot nu toe. Ik krijg zo de rillingen in negatieve zin van die gladde samenzang van hun. Bah.
Cijfer: 1,0

#4. Anouk - Birds
Erg mooie plaat van Anouk die ik natuurlijk al veelvuldig gedraaid heb. Voorloper van een geweldige deelname op het Songfestival en een fantastisch pop album. De begeleiding en vocalen hebben een ziel en dat is eens een verandering voor Anouk wat mij betreft. Bij elke luisterbeurt weer blijft Birds intrigeren. Heel mooi!
Cijfer: 8,5

#24. Alain Clark - Back in My World
Soul muziek in zo'n gladgestreken vorm dat het bijna niet eens meer soul te noemen is. Die Alain kan best zingen maar vult zijn muziek zo gladjes in, zoals bijna al het Nederlands Top 40 product, dat hier amper doorheen te luisteren valt zonder dat het glazuur van je tanden springt. Vooral die key switches. Zo standaard en gladjes. Brrr.

#32. Carly Rae Jepsen - Tonight I'm Getting Over You
Helaas. De belofte die ze met "Call Me Maybe" neerzette maakt ze niet waar. Standaard pop-plaatje dat met een aardige opbouw en een daarop volgende abstracte beat (in relatie tot de opbouw) interessant probeert over te komen maar er in faalt doordat het zo rechtuit en simpel is als maar zijn kan. Jammer.
Cijfer: 4,0

Week 13:
#28. Major Lazer feat. Busy Signal, FS Green and The Flexican - Watch Out for This (Bumaye)
Major Lazer is altijd leuk. De instrumentale versie ging al een tijdje de ronde maar deze vocale versie wordt uiteindelijk een hit. Gewoon leuk. Verstand op 0 en losgaan. Dat is waar Major Lazer omdraaid. Lekker absurd.

#34. The Cat Empire - Brighter Than Gold
Deze moest ik even opzoeken. Zei me niets meer. Dit ligt niet echt in mijn straatje. Beetje interessantdoenerij vind ik het een beetje. Al vind ik hier de blazers wel leuk. Daar val ik toch altijd wel voor.

#36. Laura Jansen - Queen of Elba
Laura heeft een mooie stem maar weet het toch altijd te uiten in wat saaie liedjes waar niet veel mee in te kleuren valt. Zo ook met deze plaat. Ik wil meer spanning en variatie horen binnenin haar songs. Niet slecht verder.

#38. Rigby - Earth Meets Water
Om Rob Geus maar even te quoten: "hier word ik niet vrolijk van". Ik dacht dat we met Kensington al alles hadden gehad maar dit lijkt een kopie van een kopie te zijn. Bah. Van die standaard: "nu die mobieltje in de lucht" pop/rock.

Week 14:
#17. Macklemore and Ryan Lewis feat. Ray Dalton - Can't Hold Us
Minder fris als voorganger "Thrift Shop" maar daarnaast ging die plaat ook veel sneller vervelen waar deze plaat toch aardig lang bij me meeging. Productioneel dik in orde en Macklemore is ook een prima rapper. Ray weet een aanstekelijk refreintje neer te zetten. Wat wil je nog meer? Ik hoor Hip Hop uiteindelijk liever in een iets gedoseerde vorm maar als Top 40 hit is dit ruim voldoende.

#26. Guus Meeuwis - Het Kan Hier Zo Mooi Zijn
Ik loop toch altijd tegen een muur aan als ik dit soort platen moet reviewen. Het is mijn genre niet en zal ook nooit mijn genre worden. Elke plaat klinkt als de ander voor mij, zoveel niets hoor ik hier in en dan hoeft het niet eens zo slecht te zijn. Ik hoor het gewoon niet en val iedere keer weer in herhaling. Sorry Guus. Het wordt 'm gewoon niet.
Cijfer: 2,5

#29. Ariana Grande feat. Mac Miller - The Way
Bij binnenkomst dacht ik echt van: wie? Redelijk hoog binnengekomen en ik had er nog nooit van gehoord (van Mac Miller wel) maar ik liet me positief verassen omdat de feature van Mac Miller op een frisse variatie in de Top 40 deed vermoeden. Dit deed het. We zijn het vroeger wel vaker in de lijst tegengekomen maar dit genre is de laatste paar jaren toch echt spoorloos geweest in de Top 40. Een modern antwoord op de Mariah Carey generatie waarbij Ariana het presteert om niet op de zenuwen te werken zoals Mariah dat wel kan. De plaat heeft een lekkere vibe en een hoog meezing-gehalte. Daarnaast is Ariana nog piepjong wat het alleen maar leuk maakt. Ze kan nog wel een grote belofte zijn. 1 van de onverwachte toppers van het jaar wat mij betreft.
Cijfer: 8,0

#34. MKTO - Thank You
Stiekem hoopte ik al op een hit voor deze plaat maar dat leek niet te gebeuren. De plaat verlaatte de tipparade zonder de Top 40 te hebben gehaald. Toch kreeg de plaat een extra push dankzij een Q-Music reclame en kwam de plaat alsnog binnen. Standaard, puberaal maar wel erg catchy. Daarnaast ken ik MK (Malcolm Kelly) nog als kleine Walt uit LOST dus dat is leuk om hem nu verdere dingen te zien doen naarmate hij ouder wordt. Leuk. De zangpartijen zijn prima verzorgd.

#39. Pitbull feat. Christina Aguilera - Feel This Moment
Verklaar mij maar voor gek maar dit vind ik leuk. Afgezien van Pitbull zelf natuurlijk zoals altijd. De sample vind ik erg leuk gekozen. Het wordt, wat mij betreft, nergens fout omdat er hierbij een andere baslijn dan de oorspronkelijke wordt gekozen wat een erg fris effect op de plaat heeft. Daarnaast levert Christina een lekker refrein af en val ik iedere keer weer voor haar vocale optredens. Toch zie ik haar liever in wat serieuzere popplaten waar zij wel toe in staat is.

Week 15:
#8. Robin Thicke feat. Pharrell and T.I. - Blurred Lines
De hit van het jaar en een welverdiende. Wie had ooit nog gedacht dat het mannetje op het fietsje nog zo'n grote hit wereldwijd zou gaan scoren? Het is meer dan verdiend. De plaat klopt van alle kanten. Uitstekend gezongen, uitstekend geproduceerd, (uitstekende video) uitstekende vibe en bovenal wordt de plaat gebracht met de juiste flair en attitude. Hoewel het duidelijk inspiratie heeft gehaald bij collega's Justin Timberlake en wijlen- Marvin Gaye wordt het geheel toch erg eigen gebracht. Het is toch duidelijk een Robin plaat. Zo'n plaat hebben we al lang niet meer mogen verwelkomen in de Top 40. Fantastisch!
Cijfer: 9,0

#16. The Opposites feat. Mr. Probz - Sukkel voor de Liefde
Het beste aan de platen van The Opposites vind ik de producties. Die worden altijd erg sfeervol ingevuld. Zo ook deze plaat weer. Helaas zal ik nooit wat hebben met Nederlandstalige platen. Niet met Hip-Hop, niet met Pop en zelfs niet met R&B. Dat blijft me dus wat terughouden op deze plaat. Ik geef The Opposites echter toch een voldoende met deze plaat.
Cijfer: 5,5

#32. Afrojack feat. Chris Brown - As Your Friend
Ik vind de productie goed verzorgd bij deze plaat. Het is nergens vernieuwend maar er gebeurd genoeg binnenin de productie voor mij om het interessant te houden. Dit heeft Afrojack goed gedaan. Helaas verpest Chris de boel. Van een melodie is amper sprake en de plaat lijkt wel gedoopt te zijn in de autotune voordat het op de markt werd gebracht. Jammer.

Ik verklaar je voornamelijk voor gek omdat je die van MKTO goed vindt. Afschuwelijkste plaat van het jaar, dat het maar heel snel vergeten mag worden.

Opvolger "Classic" is overigens nog leuker maar die haalde de Top 40 niet.

Ward schreef:

#26: Pitbull ft. Ke$ha - Timber
Eerder dit jaar dacht ik dat met de samenwerking van Nate Ruess en P!nk de twee ergste hedendaagse popartiesten bij elkaar waren gekomen. Dit koppel doet daar echter niet voor onder. Waar het nummer van P!nk en Nate Ruess nog relatief meeviel, is dit wel degelijk zo slecht als het papier klinkt. Country-invloeden in hiphop en dance vind ik eigenlijk altijd afgrijselijk en hier werkt dat ook voor geen meter. Plat refreintje van Ke$ha en ongeïnspireerde raps van Pitbull maken het af. Lopende band-werk.
Cijfer: 2

Het is inderdaad zo erg als je zegt, al vind ik zelfs een 2 teveel.

Van Ke$ha verwachtte ik niet anders, van Pitbull vermoed ik echt dat ie het leuk vind om de markt te vullen met dit soort leeghoofdige wegwerpmuziek.

Week 16:

#9. Armin van Buuren feat. Trevor Guthrie - This Is What It Feels Like
Armin is zijn sound een beetje aan het verliezen heb ik het idee. Hij heeft in het verleden een aantal goede platen op zijn naam staan, met name "Not Giving Up on Love", maar raakt de laatste tijd steeds meer verstrikt in de bekende middelmoot van de dance muziek. De plaat is niet onaardig maar ook niet meer dan dat.

#32. Michael Buble - It's a Beautiful Day
Michael heeft een zwoele stem wat prima bij zijn jazz repertoire past. Als hij meer poppy wilt gaan zoals hij nu bij dit nummer doet wordt het echt mierzoet. Daar heb ik echt helemaal niks mee. Daarnaast vind ik het ook totaal geen sterke song op zichzelf. Erg zwakke melodie.

#34. Train - Mermaid
Soms heeft Train wel eens een leuk plaatje ertussen zitten. Dit is er niet 1 van. Erg kitscherig en vervelend. Met name de tekst trekt op niks. Die verwijzingen naar Johnny Depp vind ik zo geforceerd.

#36. Showtek - Slow Down
Moeilijk om zulke platen te beoordelen. Ik behoor namelijk wel tot de groep dat hier op een goed feestje of festival prima op los kan gaan. Dan kan ik uren achter mekaar dit soort muziek wel horen. Dan hoor ik veel liever de Hardwell's en de Afrojack's dan de Armin's. Zelf luister ik er thuis echter nooit naar. Daar is het mij toch te standaard voor. Ergens doet de sound echter dus toch wat goed.

#38. Eva Simons - Chemistry
Het intro, alhoewel erg kort, is zeer lekker. Eva's stem is zwak maar beschikt wel over een eigen sound. Ik kom daar wel in. Helaas is de plaat voor de rest erg mager. Met name de drop na het refrein vind ik slecht. Die hoort te knallen maar doet dat niet. Welke producer ziet hier achter? Die moet nog even bijgeschoold worden.

Week 17:
#4. Various Artists - Koningslied
Oh ja. Ik ben hier dus aangekomen. Snel dan maar weggaan ook weer? Met name die raps zijn echt lachwekkend slecht.

#6. RTL Boulevard United - Koningin van Alle Mensen
Die artiestennaam. Diep en diep triest. Ik snap nooit waarom zulke platen gemaakt worden. Ze pretenderen het uit goed initiatief te doen maar volgens mij is dit enkel en alleen zelf promotie. Anders zou je wel met een betere plaat aankomen als je het uit goed initiatief zou doen.

#16. PSY - Gentleman
"Gangnam Style" vond ik al niet veel dus opvolger "Gentleman" al helemaal niet. Het is zowaar nog irritanter als het origineel. Vele mensen vinden het bijbehorende clipje erg grappig. Ik vind het ontzettend geforceerd. Niks grappigs aan. Laten we hopen dat de volgende opvolger, die nog altijd het daglicht nog niet heeft gezien, vrijwel niets meer zal gaan doen.
Cijfer: 2,0

#22. Nielson & Miss Montreal - Hoe
Deze plaat heb ik veelvuldig moeten aanhoren. Maar bij elke luisterbeurt weer word ik er zo moe-oe moe-oe moe-oeeee van. Plaat die op de kinderboerderij thuishoort met dat geblaat de hele tijd wat zang moet voorstellen.

#39. Avril Lavigne - Here's to Never Growing Up
Dat Avril zich nog meevaller van de week mag noemen. Neem het maar mooi meid maar zelfs dat betekend niet veel. Irritanter dan haar voorgaande werk. Het refrein vooral werkt op de zenuwen. Avril kan toch gewoon niet zingen? Of ben ik nou gek?

Week 18:
#3. Daft Punk feat. Pharrell - Get Lucky
De Daft Punk hype was groot ten tijden van de release van deze plaat. Dat heeft Daft Punk er goed gespeeld. Overal waar je keek was er wel een vorm van promotie aan de gang. Op koninginnedag nog wel zag ik vrijwel de halve stad rondlopen met robot maskertjes die uitgedeeld werden ter promotie van het album en deze plaat. Maar de promotie mag er zijn want Daft Punk heeft puik werk afgeleverd. Naar de instrumental kan ik uren op loop naar luisteren zonder dat het verveelt. Welke andere producers krijgen dat voor elkaar? Pharrell verzorgt een prima zangpartij en met name het vocoder middenstuk en het outro met de synthesizer vind ik heerlijk. Samen met Robin Thicke de knaller van het jaar.
Cijfer: 9,0

#27. will.i.am feat. Justin Bieber - #thatPOWER
Hersenloos gestamp maar ik kan hier wel wat mee. De beat is erg monotoon en will.i.am brabbelt er wat overheen in hetzelfde monotone geluid. Het werkt. De beat knalt en Justin's opbouw werkt effectief. Soms vermaak ik me gewoon met wat hersenloos gestamp.
Cijfer: 6,5

Week 19:
#27. Emeli Sande - Read All About It: Part III
Frapant dat deze plaat zo laat nog binnenkwam. Naar mijn weten stond hij ook al in 2012 in de tip genoteerd. Geen kwaad woord verder over de plaat. Ik heb meer met het origineel (Part I dus) maar deze versie mag er ook zijn. De plaat beschikt over een goede vorm van zowel spanning als emotie wat het interessant houdt. Daarnaast is Emeli ook een prima zangeres die zo'n nummer wel kan dragen zonder het saai te maken. Mooi.

#34. P!nk feat. Lily Allen - True Love
P!nk vind ik gewoon een tof wijf. Hoe zij overkomt bij concerten en interview vind ik kicken. Lijkt me een onwijs leuk mens om eens een avondje mee te gaan stappen. Die persoonlijkheid voel ik ook altijd terug in haar songs. P!nk is qua songs vaak hit and miss. De ene keer komt ze vrij lekker of origineel uit de hoek (met name op haar album tracks) en de andere keer komt ze met vrij standaard popliedjes aanzetten. True Love is op dat laatste geen uitzondering. Maar ik vind het wel een leuke plaat. Ik hoor toch veel eigenheid in de plaat zitten en de vrolijkheid spat op mij ook wel over. Met name Lily Allen's, korte, bijdrage vind ik een hoogtepunt van de plaat.

#37. Billy the Kit feat. Nathan Duvall - Burn It Down
Over hersenloze dance gesproken. Mijn hemel. Echt een produer of DJ van niks. Als je iets opbouwt breng het dan ook. Maar nee, er komt werkelijk geen enkel product uitrollen. Dit klinkt als een wanproduct van een puber dat net een weekje met Fruity Loops heeft mogen klooien.

Week 20:
#23. Yellow Claw & The Opposites - Thunder
Eerder zei ik nog dat ik totaal niets met Nederlandstalig product had. Bij deze plaat moet ik er toch even op terug komen. Misschien komt het door de grappige variant met Frans Bauer maar deze plaat vind ik geinig om te horen. De productie beukt lekker en het refrein zingt lekker mee. Typisch 90's. Typisch fout. Leuk.

#31. Calvin Harris feat. Ellie Goulding - I Need Your Love
In het commerciele dance genre behoort Calvin Harris momenteel wel tot de top. Zijn producties weten toch altijd inventief genoeg te zijn om het leuk te houden. Je hoort duidelijk dat het Calvin Harris is maar nergens lijken zijn voorgaande hits op elkaar. Ellie vind ik daarnaast ook een uitstekende zangeres die het nummer prima weet in te kleuren.

#37. Chris Brown - Fine China
De kreetjes hadden van mij niet gehoeven maar verdikkeme Chris, je levert zowaar een goede plaat af. Funky, soulvol en lekker gezongen. Natuurlijk blijft Chris een product van de autotune maar hier valt het wat minder op en valt alles lekker op zijn plaats. De plaat is slim geproduceerd. Deels voortbordurend op de sound die Justin en Robin Thicke dit jaar weer populair maakten maar toch eigenzinnig om bij Chris te horen en niet uit de boot te vallen met zijn normale R&B trackjes.

#39. Bridgit Mendler - Ready or Not
We treffen zowaar een compleet goede week aan. Ready or Not is een vrij simpel pop-plaatje wat wel erg effectief in de gedachten achterblijft. Bridgit beschikt over een niet onaardige stem maar de kracht van de plaat ligt hem in de variant in het refrein die gemaakt wordt van de klassieker van the Delfonics (of Fugees als u wilt). Het wordt hierdoor geen slappe cover maar een leuke variant of knipoog naar de klassiekers van vroeger.

Week 47:

#12. Marco Borsato feat. Trijntje Oosterhuis - Ik Zou Het Zo Weer Overdoen
Saaie, te sentimentele en erg clichématige ballad, ik heb dit al zo vaak gehoord en ik wil het niet nog eens horen. Bovendien passen de stemmen niet goed bij elkaar.

#28. Klingande - Jubel
De saxofoon en dat gitaartje in het midden zijn best aardig maar ik mis het allerbelangrijkste nl. een song die mij beroert of boeit. Vakkundig maar vervelend nummer, dus ook geen voldoende.
Cijfer: 4

#34. Armin van Buuren feat. Trevor Guthrie - This Is What It Feels Like [John Ewbank's Classical Mix]
Ook weer geen nummer dat uitblinkt in inventiviteit maar meer moet hebben van de bombast en zijn Engels is ook niet al te best. Neen, dit is het ook niet.

Week 21:

#17. Mr. Probz - Waves
Goed gezongen plaat die daarnaast ook nog eens goed begeleid wordt. Helaas is het songmateriaal zelf wel heel erg saai. Zo saai dat het nog niet eens de korte speelduur van de plaat kan boeien. Dat is toch wel een kwalijke zaak.

#26. Wax - Rosana
Frisse plaat die gebruik maakt van een leuke instrumentatie (dat trompetje vooral) en een leuk, grappig en meezingbaar refrein. Ook de video vind ik erg leuk. Wax zelf overtuigt me echter niet volledig van zijn kwaliteiten. Het is meer de tekst en de instrumentatie die het 'm doet.

#28. Emmelie de Forest - Only Teardrops
Terechte winnares van het ESF. Catchy en leuk ingekleurd. Emmelie beschikt over een goede stem en het panfluit is erg leuk en past binnen de song. Alleen niet eentje om heel vaak te beluisteren.

#37. Jason Derulo - The Other Side
Geen leuke plaat van Jason. Soms kan ik nog wel iets leuks ontdekken binnen zijn oeuvre maar dit valt daar zeker niet onder. Erg standaard, inwisselbaar en bovendien erg vals gezongen. Iets wat zelfs de autotune niet recht kan trekken. Geen goede song.

Week 22:
#26. Bruno Mars - Treasure
Uitstekende plaat van Bruno. Heerlijke moderne throwback naar de 70's en 80's pop. Bruno klinkt frisser dan ooit tevoren en de plaat nodigt uit om mee te dansen, wat ik alleen maar kan toejuichen. Ook de bijbehorende video vind ik erg leuk gedaan.

#31. Rihanna feat. David Guetta - Right Now
Tegenvaller van Rihanna wat eigenlijk al te verwachten viel met David Guetta als feature. De opbouw is nog wel te doen, hoewel ietwat standaard. Vanaf de drop valt het pas echt in de middelmoot en Rihanna is juist een artieste die het wel in zich heeft om die ontstijgen. Niet goed dus. Vind die backing vocals in deze track overigens wel lekker.

#34. Rigby - Earth Meets Water [Wildstylez Mix]
Bij gebrek aan beter laten we de plaat nog een keer binnenkomen moeten de Top 40 makers gedacht hebben? Erg magere remix. Er wordt enkel en alleen wat hersenloos gedreun aan het plaatje toegevoegd. Toegegeven vind ik dat wel iets beter te pruimen dan het smakeloze origineel maar het is nog steeds niet goed.

Week 23:

#7. Maaike Ouboter - Dat Ik Je Mis
Deze plaat heeft me wekenlang gekweld. Saai en kleurloos plaatje dat met een poetische tekst emotie bij de luisteraar probeert op te wekken. Bij vele mensen is dit blijkbaar gelukt. Ik trap er niet in. De boodschap achter de song kan best emotioneel zijn maar breng het dan ook interessant. Dit is een voortkabbelend trackje met interessantdoenerij van deze Maaike Borsato. Bah.

#24. Michael Prins - Close to You
Ja dan mag er wel gedaan worden alsof die BNN talentenjacht zoveel beter is dan een XFactor of The Voice omdat hier artiesten zelf hun song maken maar vrolijk word ik er niet van. Echt sterke songwriters weten er ook wel zonder zo'n programma te komen. Dit vind ik totaal niet lekker klinken. Zo'n mierzoete pianoballad met een irritante zangstem dat zo gebracht wordt dat het alternatief moet lijken. Nee. Helaas.

#25. John Newman - Love Me Again
Dit vind ik wel erg lekker. Lekker gezongen en goed geschreven. De melodie blijft lekker hangen. De instrumentatie had alleen wat minder aanwezig gemogen. Die is nu wel erg 'in your face'.

#34. Chris Malinchak - So Good to Me
Ook een erg lekker plaatje. Ze bestaan dus nog wel. Goede Top 40 zangers. Dit klinkt als iets rechtstreeks weggelopen uit de 90's zonder dat het nog het "fout" bandje om heeft. Erg leuk dus! De plaat klinkt vooral erg fris en laat het zonnetje zelfs in de opkomende Wintertijden een beetje schijnen.

#36. De Kraaien - Pechvogel
Ooh, daar heb je ze weer. Het "comedygroepje". Oh wat leuk. Ik heb sowieso al niks met dat comedygeneuzel laat staan als het slecht uitgevoerd is. Vogelvoer.

#37. Rudimental feat. Ella Eyre - Waiting All Night
Heerlijke plaat. De productie knalt er lekker in en wordt ondersteund door een aantal zeer lekkere blazers. Ella beschikt ook over een goeie stem die het nummer prima inzingt. Vooral het refrein wekt veel sympathie op. Heerlijk catchy en lekker om mee te zingen. Vooral ook omdat de productie zo lekker op de zanglijn aansluit.
Cijfer: 8,0

Week 47
12 Marco Borsato feat. Trijntje Oosterhuis - Ik Zou Het Zo Weer Overdoen
Inderdaad een beetje clichématig, maar toch vind ik deze plaat best wel aardig. Ik denk een plaat waar de fans van uit hun dak gaan en waarmee Borsato helemaal aan de verwachtingen voldoet. Ik ben echter geen liefhebber, maar kan er toch een krappe voldoende van maken.
Cijfer: 6,0

28 Klingande - Jubel
Wellicht ben ik te mild vandaag, want deze plaat krijgt van mij ook een (krappe) voldoende. Echt origineel klinkt het allemaal niet, maar ik kan hier prima naar luisteren, de saxofoon klinkt erg lekker. Ik kan de zangeres slecht verstaan (behalve “save me”), maar de tekst zal er wel niet zoveel toe doen.

34 Armin van Buuren feat. Trevor Guthrie - This Is What It Feels Like [John Ewbank's Classical Mix]
Tja, de originele versie van dit nummer is nog maar net uit de hitlijst verdwenen en dan verschijnt nu opeens deze mix van John Ewbank. Het moet nu natuurlijk een gevoelige ballad zijn geworden, maar wat mij betreft slaat het de plank behoorlijk mis. Vrij spanningsloos kabbelt dit plaatje een beetje voort, totaal overbodig dit.

Die van Lily is best leuk, ondanks dat ik het nu wel heb gehad met dat soort politiek correcte nummers.

NewYorkCityLight schreef:
Die van Lily is best leuk, ondanks dat ik het nu wel heb gehad met dat soort politiek correcte nummers.

Politiek correct? Hoe vaak wil je het woord "bitch" in een nummer horen?

Die van Lily is lekker sarcastisch, het liedje en de clip.

'Did he say bitch?'
'I'm sorry, don't tell my baby's mommy'

Week 48:

#22. Jason Derulo - Trumpets
Vreselijke stem heeft die flutartiest en daar kunnen de trompetten niets aan verhelpen. Het nummer heeft verder ook weinig om het lijf: geen aanstekelijke melodie of ritme, geen sfeer of schwung ... niets dus.

#32. Lily Allen - Hard Out Here
Een sarcastisch nummer maar tevens vrij poppy al vind ik haar stem een beetje teveel door de autotune gehaald. Toch wat minder aansprekend dan haar vroegere hits.

#36. Storm Queen - Look Right Through [MK Remix]
Een nummer dat het ene oor in en het andere uit gaat, het is voor de hitmakers blijkbaar zó moeilijk geworden een liedje te schrijven dat bijblijft, ontroert of blij maakt. Dit heeft evenveel emotie als een rotsblok.
Cijfer: 3

#38. Hardwell feat. Matthew Koma - Dare You
Dit is ook om snel te vergeten, geen fijne zang en ergerlijke synthesizerklanken. Ook hier mis ik emotie en inventiviteit. Sommigen zullen mij misschien te streng vinden maar ik wil meer dan een kat in de zak.

Wat is 'Pompei' trouwens een dom, flauw liedje. Hoorde het vandaag voor het eerst en wat mij betreft is het niet voor herhaling vatbaar.

Week 46:

#19. Yellow Claw feat. Rochelle - Shotgun
In tegenstelling tot anderen hier, was ik wel een liefhebber van Krokobil en ook Thunder met The Opposites kon ik goed hebben. Dit begint als een beetje standaard pop om daarna met een TNGHT-achtige trap-muziek. Een beetje plat en klinkt ook een beetje goedkoop, maar ik kan het wel aardig waarderen.
Cijfer: 6

#27. Stromae - Formidable
Vreemd dat dit nu pas de top 40 haalt. Ik heb wel sympathie voor Stromae, al zal ik het zelf niet zo snel opzetten. Dit zit wel weer prima in elkaar en springt er wel uit bij veel andere top 40 muziek.

#31. Ed Sheeran - I See Fire
LucM schreef:
Veel liever zo'n akoestisch liedje dan die overgeproduceerde en geautotunede drek.
Veel liever die overgeproduceerde en geautotunede drek dan zo'n zouteloos akoestisch liedje.

#37. Cris Cab - Liar Liar
Net als 10 jaar geleden heeft Pharrell opnieuw de Midas-touch dit jaar. Hij lijkt bij alles betrokken. Zelf vond ik Blurred Lines en Get Lucky wel heerlijk, maar Happy vond ik dan weer helemaal niet. Hier helpt hij Cris Cab aan een lichtvoetig, funky popliedje. Vind het allemaal iets te vrijblijvend klinken. Beetje vlak.
Cijfer: 5

Week 47:

#12. Marco Borsato feat. Trijntje Oosterhuis - Ik Zou Het Zo Weer Overdoen
Zo kennen we Marco weer. Gewoon een oversentimentele ballad, nog een duet bovendien. Dit ligt hem duidelijk beter dan dat laatste experiment van hem. Gevalletje schoenmaker blijf bij je leest. Ik kan me best voorstellen dat sommige mensen hier van houden, aan mij is het absoluut niet besteed.

#28. Klingande - Jubel
De saxofoon heeft dit jaar wel een comeback gemaakt. Beetje easy listening-muziek. Blijft niet hangen.
CIjfer: 5

#34. Armin van Buuren feat. Trevor Guthrie - This Is What It Feels Like [John Ewbank's Classical Mix]
Walgelijk, kitscherige plaat. De enige emotie die dit bij mij oproept is haat voor iedereen die dit op zijn ipod heeft staan.
Cijfer: 1

Week 48:

Net als Marco de week ervoor keert Jason Derulo terug naar zijn oude specialiteit: kutmuziek maken. De stukken die hij met zijn kopstem zingt klinken ook echt helemaal nergens naar.
Cijfer: 2

#32. Lily Allen - Hard Out Here
Ik snap NYCL wel, als artistieke boodschap is kritiek op het schoonheidsideaal gewoon saai (al is het verder wel een terechte kritiek). Een beetje plat P!nk-feminisme (brrrr), dat duet eerder in het jaar heeft Lily blijkbaar geen goed gedaan. Voor Lily heb ik altijd wel een zwak gehad. Dit is ook weer een aardig popliedje, maar ze heeft ze wel beter gemaakt. Hopelijk richt ze haar sympathieke Engelse sarcasme volgende keer weer gewoon op zaken uit het dagelijkse leven en laat ze dit soort flauwe maatschappelijke thema's voor P!nk liggen.
Cijfer: 6

#36. Storm Queen - Look Right Through [MK Remix]
Zoals vaker dit jaar een danceliedje met een duidelijke 90s vibe. Die sound ligt mij goed, maar hier wordt er eigenlijk nauwelijks iets interessants mee gedaan. Gemiste kans.

#38. Hardwell feat. Matthew Koma - Dare You
Voor mijn gevoel komt er de laatste twee maanden zowat elke week een nieuwe Hardwell binnen en dat is geen fijn gevoel. Elke week even plat, al vind ik dit denk ik zijn beste tot nu toe. Leuk voor onder Geordie Shore/The Valleys.

Ward schreef:
Week 46:#31. Ed Sheeran - I See Fire
Veel liever die overgeproduceerde en geautotunede drek dan zo'n zouteloos akoestisch liedje.

Slowgaze schreef:
Wat is 'Pompei' trouwens een dom, flauw liedje. Hoorde het vandaag voor het eerst en wat mij betreft is het niet voor herhaling vatbaar.

Blijkbaar ben je een tijd op mars geweest want dit nummer is inmiddels op de radio grijsgedraaid. Overigens vind ik dat één van de betere nummers die dit jaar in de top-40 hebben gestaan, dit is wel een aanstekelijk en doordacht nummer zonder plat of melig te worden.

Vind je het serieus nergens plat of melig worden? Kom nou, dat refrein, die e-o, e-o, dat is toch te fout voor woorden?

Hoop lege bombast inderdaad, platter of meliger heb ik ze dit jaar nog niet gehoord (oké MKTO maken het nog bonter).

Nu ja, 80% van de huidige hits vind ik nog platter dan Pompei. Inderdaad een tikkeltje fout (maar dat is met alle hitparadepop het geval) maar een vlot en aanstekelijk nummer dat goed in elkaar steekt (die koortjes en roffelende drums). Overigens werd dit nummer ontdekt door de meer alternatieve radiozenders (StuBru), nadien door de andere grijsgedraaid.

Nu lees ik op de website van de top-40 toevallig dit bericht.
Die manipulatie van de hitlijsten is een oud zeer (begon eigenlijk al vrij snel vanaf wanneer de hitlijsten werden ingevoerd) maar is nu erger dan ooit (dat zouden de samenstellers toch moeten weten). De hitlijsten zijn allang niet meer betrouwbaar en minder relevant dan ooit tevoren.

Marco Borsato nu alweer met een nieuwe single?

Ik blijf erbij: Als nieuwbakken Amerikaanse inwoner ben ik heel blij om dit niet meer ongevraagd te hoeven horen!

Niet alleen dat maar hij heeft nu de meeste top-3 noteringen ooit, dus meer dan The Beatles, Abba en Michael Jackson. Zegt ook al veel over het niveau en relevantie van de huidige hitlijsten.
Inderdaad, in Amerika word je gelukkig niet geconfronteerd met Nederlandstalige rommel (maar wel met de Amerikaanse, ieder land heeft zijn troep).

Ward schreef:
Week 48:

Net als Marco de week ervoor keert Jason Derulo terug naar zijn oude specialiteit: kutmuziek maken.

Geinig, ik zei een tijdje terug ongeveer hetzelfde.

kaztor schreef:
Marco Borsato nu alweer met een nieuwe single?

Hij heeft zijn derde alweer uitgebracht: een duet met zijn dochter en Lange Frans.

Om even te spuit elf-en, Royals is toch wel echt een hitje met grote kwaliteit! Combineert op een fantastische manier meezingbaarheid en originaliteit. Moest ik even kwijt.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:06 uur

geplaatst: vandaag om 15:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.