Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2013
zoeken in:
0
geplaatst: 6 december 2013, 20:55 uur
Week 49:
Vrijdagavond ben ik het best in stemming om dit te beluisteren alvorens topmuziek te draaien.
#12. Marco Borsato met Jada Borsato, Willem Frederiks & Lange Frans, Day Ewbank & John Ewbank - Samen voor Altijd
In de jaren '90 had ik nog wel sympathie voor Marco Borsato maar de laatste tijd is het huilen met de pet op. Misschien goed bedoeld maar erg saai nummer vooral wat de tekst betreft en tenslotte wordt het klef met misplaatst rapstuk. Maar ja, hij heeft er weer een hit bij en daar is het om te doen.
Cijfer: 2,5
#23. Martin Garrix & Jay Hardway - Wizard
Dit soort van platte handjes-in-de-lucht-stadionhouse is nog erger. Volkomen fantasie- en inhoudsloos met erg lelijke synthesizerklanken, ik word er enkel zenuwachtig van.
Cijfer: 1,5
#34. Lady GaGa feat. R. Kelly - Do What U Want
Lady GaGa kan wel zingen en dat geldt ook voor R. Kelly maar dit nummer straalt niets uit, het mist een aanstekelijke melodie en ritme en gaat het ene oor in en het andere uit. Het irriteert mij niet zoals vorig nummer maar boeit mij evenmin.
Cijfer: 3,5
#38. Imagine Dragons - It's Time
Eindelijk een nummer die op positieve wijze mijn aandacht trekt vanwege het ritme en de vrij originele arrangementen waaronder de geslaagde percussie en dit klinkt tenminste aanstekelijk, het minste wat je zou mogen verwachten van hitparadepop. Zang en tekst zijn niet echt speciaal maar dit is met afstand het beste nummer van de 4 deze week.
Cijfer: 7
Vrijdagavond ben ik het best in stemming om dit te beluisteren alvorens topmuziek te draaien.
#12. Marco Borsato met Jada Borsato, Willem Frederiks & Lange Frans, Day Ewbank & John Ewbank - Samen voor Altijd
In de jaren '90 had ik nog wel sympathie voor Marco Borsato maar de laatste tijd is het huilen met de pet op. Misschien goed bedoeld maar erg saai nummer vooral wat de tekst betreft en tenslotte wordt het klef met misplaatst rapstuk. Maar ja, hij heeft er weer een hit bij en daar is het om te doen.
Dit soort van platte handjes-in-de-lucht-stadionhouse is nog erger. Volkomen fantasie- en inhoudsloos met erg lelijke synthesizerklanken, ik word er enkel zenuwachtig van.
Cijfer: 1,5
Lady GaGa kan wel zingen en dat geldt ook voor R. Kelly maar dit nummer straalt niets uit, het mist een aanstekelijke melodie en ritme en gaat het ene oor in en het andere uit. Het irriteert mij niet zoals vorig nummer maar boeit mij evenmin.
Eindelijk een nummer die op positieve wijze mijn aandacht trekt vanwege het ritme en de vrij originele arrangementen waaronder de geslaagde percussie en dit klinkt tenminste aanstekelijk, het minste wat je zou mogen verwachten van hitparadepop. Zang en tekst zijn niet echt speciaal maar dit is met afstand het beste nummer van de 4 deze week.
Cijfer: 7
0
geplaatst: 7 december 2013, 10:52 uur
Waarom komt It's Time nu pas de Top 40 binnen? Dat nummer is meer dan een jaar geleden al op single uitgekomen. 

0
geplaatst: 7 december 2013, 11:54 uur
Simpelweg niet opgepikt door de radio's destijds. Radioactive ook niet echt en bereikte alleen de Tip. Natuurlijk gaan de radio stations wel overstag met een gemakkelijk plaatje als On Top of the World dus ze gooien dankzij het succes van die plaat It's Time nu in de herkansing. Goede kans dat Radioactive of Demons ook nog in de herkansing gaan.
0
geplaatst: 7 december 2013, 18:56 uur
Week 48
22 Jason Derulo - Trumpets
Dacht even dat ik de nieuwe single van Train hoorde. Klinkt erg gelikt, z’n stem is inderdaad best erg, vooral de kopstem. Simpele songtekst, maar los daarvan er staat vervelender bagger in de Top40.
Cijfer: 5,0
32 Lily Allen - Hard Out Here
Lily Allen heeft een aantal plaatjes gemaakt die erg lekker klinken en bovendien een leuke tekst hebben. Dit nummer is ook niet slecht, maar pakt me net even wat minder.
Cijfer: 6,5
36 Storm Queen - Look Right Through [MK Remix]
Jammer dat deze plaat steeds in herhaling valt, anders had het best wat kunnen worden. Op zich een goede sound, maar het doet verder weinig met me. Iets te voorspelbaar deuntje geworden.
Cijfer: 4,0
38 Hardwell feat. Matthew Koma - Dare You
Ook een nummer dat me weinig doet. Stadion Dance zoals we er zoveel van in de Top40 tegenkomen, niks bijzonders.
22 Jason Derulo - Trumpets
Dacht even dat ik de nieuwe single van Train hoorde. Klinkt erg gelikt, z’n stem is inderdaad best erg, vooral de kopstem. Simpele songtekst, maar los daarvan er staat vervelender bagger in de Top40.
Cijfer: 5,0
32 Lily Allen - Hard Out Here
Lily Allen heeft een aantal plaatjes gemaakt die erg lekker klinken en bovendien een leuke tekst hebben. Dit nummer is ook niet slecht, maar pakt me net even wat minder.
36 Storm Queen - Look Right Through [MK Remix]
Jammer dat deze plaat steeds in herhaling valt, anders had het best wat kunnen worden. Op zich een goede sound, maar het doet verder weinig met me. Iets te voorspelbaar deuntje geworden.
38 Hardwell feat. Matthew Koma - Dare You
Ook een nummer dat me weinig doet. Stadion Dance zoals we er zoveel van in de Top40 tegenkomen, niks bijzonders.
0
geplaatst: 7 december 2013, 19:19 uur
Week 49
12 Marco Borsato met Jada Borsato, Willem Frederiks & Lange Frans, Day Ewbank & John Ewbank - Samen voor Altijd
Wederom een nummer van Marco Borsato, nummer drie in zeven weken. Geen van allen erg sterk, maar deze vind ik veruit de minste. Vreselijk klef, laat Marco dit a.u.b. gewoon thuis op de bank zingen en niet op plaat uitbrengen.
Cijfer: 1,0
23 Martin Garrix & Jay Hardway – Wizard
Hardwell, Afrojack, Showtek en deze Martin Garrix. Ons exportproduct van dit moment. Dit jaar maar niet op vakantie naar het buitenland. Het is om je dood te schamen. Ook op deze plaat moeten we weer elke vorm van creativiteit missen en luisteren we weer naar dezelfde shit.
34 Lady GaGa feat. R. Kelly - Do What U Want
Gelukkig is dit beter aan te horen dan de hoogste binnenkomers, maar daar is helaas maar weinig voor nodig. Ook dit nummer is absoluut niet bijzonder. Van Lady GaGa hoorde ik het nummer Dope van haar laatste album, dat nummer klonk best goed. Dit doet me weinig.
38 Imagine Dragons - It’s Time
”On Top Of The World” betekende de Nederlandse doorbraak voor Imagine Dragons, terwijl dat nou net één van hun minste nummers is. Deze track is al in 2012 uitgebracht, maar haalde het toen niet. Voor mij is dit hun beste nummer, klinkt erg lekker, een hele verademing na zoveel slechte platen in de Top40.
Cijfer: 8,0
12 Marco Borsato met Jada Borsato, Willem Frederiks & Lange Frans, Day Ewbank & John Ewbank - Samen voor Altijd
Wederom een nummer van Marco Borsato, nummer drie in zeven weken. Geen van allen erg sterk, maar deze vind ik veruit de minste. Vreselijk klef, laat Marco dit a.u.b. gewoon thuis op de bank zingen en niet op plaat uitbrengen.
23 Martin Garrix & Jay Hardway – Wizard
Hardwell, Afrojack, Showtek en deze Martin Garrix. Ons exportproduct van dit moment. Dit jaar maar niet op vakantie naar het buitenland. Het is om je dood te schamen. Ook op deze plaat moeten we weer elke vorm van creativiteit missen en luisteren we weer naar dezelfde shit.
34 Lady GaGa feat. R. Kelly - Do What U Want
Gelukkig is dit beter aan te horen dan de hoogste binnenkomers, maar daar is helaas maar weinig voor nodig. Ook dit nummer is absoluut niet bijzonder. Van Lady GaGa hoorde ik het nummer Dope van haar laatste album, dat nummer klonk best goed. Dit doet me weinig.
38 Imagine Dragons - It’s Time
”On Top Of The World” betekende de Nederlandse doorbraak voor Imagine Dragons, terwijl dat nou net één van hun minste nummers is. Deze track is al in 2012 uitgebracht, maar haalde het toen niet. Voor mij is dit hun beste nummer, klinkt erg lekker, een hele verademing na zoveel slechte platen in de Top40.
Cijfer: 8,0
0
geplaatst: 7 december 2013, 22:35 uur
Ik vind die nieuwe van GaGa trouwens wel weer goed. Lekker geproduceerd en sterk gezongen. Ben benieuwd naar de video hiervoor
0
geplaatst: 7 december 2013, 22:43 uur
catdog schreef:
Ik vind die nieuwe van GaGa trouwens wel weer goed. Lekker geproduceerd en sterk gezongen. Ben benieuwd naar de video hiervoor
Welke bedoel je precies? Ze heeft elke week een nieuwe.
Do What U Want? Dope? Venus? Aura?
0
geplaatst: 7 december 2013, 22:45 uur
Arrie schreef:
Do What U Want? Dope? Venus? Aura?
(quote)
Do What U Want? Dope? Venus? Aura? Do What U Want die nu binnenkomt. Overigens kan ik haar nieuwe album ook wel waarderen. Ik hou wel van die abstracte pop muziek waar zij mee op de proppen komt. Aura bijv.
0
geplaatst: 8 december 2013, 13:54 uur
als dit topic doorgaat in 2014 ga ik graag ook elke week een zegje doen
, beetje laat om nu nog in te halen 
0
geplaatst: 8 december 2013, 14:28 uur
pureshores schreef:
Dat zou erg leuk zijn. Iedereen is welkom en ik ben ook altijd benieuwd naar andermans mening.
Op dit moment zijn alleen LucM, Ward en ik helemaal bij, dat is wat te weinig voor dit topic, maar wie weet halen kaztor, Gloeilamp en herman nog wat weekjes in?
0
geplaatst: 8 december 2013, 14:30 uur
catdog is trouwens ook met een opmars bezig. Nog enkele weekjes te gaan 

0
geplaatst: 8 december 2013, 14:34 uur
Sundance schreef:
Dat zou erg leuk zijn. Iedereen is welkom en ik ben ook altijd benieuwd naar andermans mening.
Op dit moment zijn alleen LucM, Ward en ik helemaal bij, dat is wat te weinig voor dit topic, maar wie weet halen kaztor, Gloeilamp en herman nog wat weekjes in?
(quote)
Ben ik zeker van plan. Op maandag en dinsdag ga ik weer wat berichten posten als ik het niet vergeet. Het is lastiger dan gedacht om dit topic bij te houden

0
geplaatst: 8 december 2013, 14:41 uur
Ik hou de cijfers (en eventuele updates) van iedere deelnemer bij. Kan ik nog een eindejaar lijstje met de best gewaardeerde Top40 tracks posten.
0
geplaatst: 10 december 2013, 00:47 uur
Er komen nog 2 Top 40 lijsten voordat de jaarbalans opgemaakt kan worden dit is de Top 20 tot 7 december
1 1 29 Blurred lines Robin Thicke feat. T.I.& Pharrell Williams 1005,00
2 1 24 Wake me up Avicii feat. Aloe Blacc 874,00
3 6 28 Waves Mr. Probz 819,00
4 3 26 This is what it feels like Armin Van Buuren feat. Trevor Guthrie 759,00
5 2 24 Get lucky Daft Punk 737,00
6 4 28 Can't hold us Macklemore & Ryan Lewis feat. Ray Dalton 722,00
7 1 23 Just give me a reason P!nk 716,00
8 3 25 Stay Rihanna feat. Mikky Ekko 710,00
9 1 27 Thrift shop Macklemore & Ryan Lewis feat. Wanz 684,00
10 2 22 Papaoutai Stromae 673,00
11 4 24 Hoe Nielson & Miss Montreal 669,00
12 5 25 When I was your man Bruno Mars 639,00
13 1 22 Sonnentanz Klangkarussell 603,00
14 1 18 Scream and shout Will.I.Am feat. Britney Spears 603,00
15 3 21 Animals Martin Garrix 592,00
16 1 17 Happy Pharrell Williams 581,00
17 2 20 Vandaag Bakermat 559,00
18 4 21 Read all about it pt 3 Emeli Sande 559,00
19 2 16 Roar Katy Perry 554,00
20 3 19 Year of summer Wildstylez feat. Niels Geusebroek 545,00
Snel uitgerekend komt Royals van Lorde op 18 Katy Perry op 17 en Stromae wellicht op 9 Wildstylez haalt dus de top 20 net niet . Happy van Pharrell Williams komt op 12.
1 1 29 Blurred lines Robin Thicke feat. T.I.& Pharrell Williams 1005,00
2 1 24 Wake me up Avicii feat. Aloe Blacc 874,00
3 6 28 Waves Mr. Probz 819,00
4 3 26 This is what it feels like Armin Van Buuren feat. Trevor Guthrie 759,00
5 2 24 Get lucky Daft Punk 737,00
6 4 28 Can't hold us Macklemore & Ryan Lewis feat. Ray Dalton 722,00
7 1 23 Just give me a reason P!nk 716,00
8 3 25 Stay Rihanna feat. Mikky Ekko 710,00
9 1 27 Thrift shop Macklemore & Ryan Lewis feat. Wanz 684,00
10 2 22 Papaoutai Stromae 673,00
11 4 24 Hoe Nielson & Miss Montreal 669,00
12 5 25 When I was your man Bruno Mars 639,00
13 1 22 Sonnentanz Klangkarussell 603,00
14 1 18 Scream and shout Will.I.Am feat. Britney Spears 603,00
15 3 21 Animals Martin Garrix 592,00
16 1 17 Happy Pharrell Williams 581,00
17 2 20 Vandaag Bakermat 559,00
18 4 21 Read all about it pt 3 Emeli Sande 559,00
19 2 16 Roar Katy Perry 554,00
20 3 19 Year of summer Wildstylez feat. Niels Geusebroek 545,00
Snel uitgerekend komt Royals van Lorde op 18 Katy Perry op 17 en Stromae wellicht op 9 Wildstylez haalt dus de top 20 net niet . Happy van Pharrell Williams komt op 12.
0
geplaatst: 10 december 2013, 01:29 uur
Prima top 20 wel, geen Toppersachtige taferelen, vervelende noveltynummers, zomerdanspasjes of Idolsartiesten. We hebben het slechter gehad zou ik zeggen.
0
geplaatst: 10 december 2013, 23:53 uur
die nummer 11 is anders naar mijn mening wel een enorme smet
0
geplaatst: 11 december 2013, 03:57 uur
Het lijkt inderdaad beter dan voorgaande jaren. Er zitten in ieder geval een aantal nummers tussen die ik op z'n minst 'best leuk' vind, en vorig jaar waren het er bijna geen. 
Wel graag volgend jaar een einde aan die verschrikkelijk klinisch geproduceerde dingen (midtempo: Roar, Wrecking ball, uptempo: Lady Gaga, Kesha, enz.). Heeft nu lang genoeg geduurd, zeker voor een trend die ik al sinds de start, zo'n 5 jaar terug, vervloek.
Net buiten deze top 20 ga je er volgens mij nog aardig wat vinden.

Wel graag volgend jaar een einde aan die verschrikkelijk klinisch geproduceerde dingen (midtempo: Roar, Wrecking ball, uptempo: Lady Gaga, Kesha, enz.). Heeft nu lang genoeg geduurd, zeker voor een trend die ik al sinds de start, zo'n 5 jaar terug, vervloek.

Net buiten deze top 20 ga je er volgens mij nog aardig wat vinden.
0
geplaatst: 11 december 2013, 20:17 uur
Wat tnf zegt, de meeste nummers in de top-20 vind ik redelijk tot zelfs prima (met name de eerste 2). Wat mij betreft mogen die klinisch geproduceerde dingen en vooral die lelijke synths (met name in de dance) en autotune in de vuilnisbak.
0
geplaatst: 11 december 2013, 20:32 uur
Goede top20 inderdaad (met uitzondering van een aantal maar goed, dat blijf je altijd wel houden).
Verder ben ik het eens met tnf.
Verder ben ik het eens met tnf.
0
geplaatst: 13 december 2013, 17:57 uur
0
geplaatst: 13 december 2013, 20:31 uur
Week 50:
#9. U2 - Ordinary Love
Een nieuwe single van U2 en dat maakt mij natuurlijk nieuwsgierig. Wat meer elektronica maar voor de rest typisch U2 met de nodige passie en gitaarsound al hebben ze tal van betere songs gebracht in hun glansrijk verleden.
Cijfer: 7,5
#32. Racoon - Shoes of Lightning
Op zich een behoorlijk gebrachte en geproduceerde single maar het gaat een beetje langs mij voorbij mede door de vlakke zang. Melodisch en tekstueel beklijft het ook niet echt.
Cijfer: 5
#34. OneRepublic - Counting Stars
Dit nummer kende ik al en ook dit hoort in de categorie aanvaardbaar maar hier heb ik een déjà-vu-gevoel bij. Degelijke lichtvoetige pop maar opzienbarend is het niet.
Cijfer: 6
#9. U2 - Ordinary Love
Een nieuwe single van U2 en dat maakt mij natuurlijk nieuwsgierig. Wat meer elektronica maar voor de rest typisch U2 met de nodige passie en gitaarsound al hebben ze tal van betere songs gebracht in hun glansrijk verleden.
Cijfer: 7,5
Op zich een behoorlijk gebrachte en geproduceerde single maar het gaat een beetje langs mij voorbij mede door de vlakke zang. Melodisch en tekstueel beklijft het ook niet echt.
Dit nummer kende ik al en ook dit hoort in de categorie aanvaardbaar maar hier heb ik een déjà-vu-gevoel bij. Degelijke lichtvoetige pop maar opzienbarend is het niet.
Cijfer: 6
0
geplaatst: 14 december 2013, 00:44 uur
Happy staat in de 18de week weer op nummer 1. Zou mij niks verbazen als dit een record is, vroeger stonden #1 meestal maar 18 weken in de lijst (en was dan nog aan de lange kant).
0
geplaatst: 14 december 2013, 01:06 uur
Bedoel je in de achttiende week op 1 staan of in de achttiende week terugstijgen naar 1?
0
geplaatst: 14 december 2013, 13:03 uur
Ja dat laatste eigenlijk, ik zie dat Gotye ook nog in de 18de week op nummer 1 stond.
0
geplaatst: 14 december 2013, 13:04 uur
Dwejkk_ schreef:
Ja dat laatste eigenlijk, ik zie dat Gotye ook nog in de 18de week op nummer 1 stond.
Jep, dat wou ik dus zeggen.

Maar wat betreft het terugstijgen zal het wel een record zijn, ja.
0
geplaatst: 15 december 2013, 13:10 uur
Week 49:
Vreselijk sentimentele draak van Marco, Lange Frans, John Ewbank en hun even talentloos nageslacht. Ik voel me vies.
Cijfer: 1
De Justin Bieber van de Nederlandse house is terug met een nieuwe megaplatte clubtrack. Kon ik bij Animals de hitpotentie nog wel begrijpen (al is dat nummer ook vreselijk), weet dit nergens te beklijven. Rommelig en onuitgewerkt.
Cijfer: 2
Ik vind Lady GaGa een van de meest overschatte popzangeressen. Als je jurken van vlees aandoet denken mensen blijkbaar al snel dat je artistiek bent, ook al maak je weinig originele popdeuntjes. R. Kelly heb ik daarentegen stiekem altijd wel een zwak voor gehad. Dit nummer valt me goed mee. FIjne productie en Gaga klinkt lekker krachtig. Kellz voegt eigenlijk weinig toe. Het mist misschien een echt sterke hook, maar ik vind het niet verkeerd. Wel een van haar betere singles.
Imagine Dragons wisten mij eerder dit jaar al het bloed onder de nagels vandaan te halen met On Top of the World (verlaag ik van 2,5 naar een 1). Deze is wat minder feel-good, maar op enig talent kan ik deze jongens nog niet betrappen. De folky tintjes (mandoline, die a capella bridge) worden hier aangevuld met een mix van stadionrock en emo (met name de manier van zingen). Hopelijk zijn we weer snel van deze flutband af.
Week 50:
#9. U2 - Ordinary Love
Ik ken U2 vooral als vreselijke stadionrock-act. Dat komt denk ik door mijn leeftijd (25), maar ik heb de status die de band heeft bij muziekliefhebbers nooit zo begrepen. Ik zou me eigenlijk wel eens aan hun gevierde albums uit de jaren '80 moeten wagen, maar heb moeite om dat los te koppelen van die vreselijke band die ze nu zijn geworden. Dit nummer is een beetje anoniem. Standaard U2-werk dat nergens blijft hangen. Al is het typische gitaargeluid van The Edge (die naam
) altijd wel aardig. Doordat het niet echt blijft hangen, stoort het nummer me ook niet.
Van die oerdegelijke gitaarpop van Racoon word ik ook niet goed. Dodelijk saai en nergens enig spoor van fantasie, durf of passie te ontdekken.
Cijfer: 3
Typisch 2013-nummer. Luchtige pop met wat elementjes geleend uit de stadionfolk van Mumford & Sons (de achtergrondzang en de percussie). Het is ondertussen denk ik wel bekend dat ik hier niet voor te porren ben. Dit soort muziek is de reden dat ik radio haat. Hoe hij 'I' zingt in het refrein is overigens echt hilarisch.
Vreselijk sentimentele draak van Marco, Lange Frans, John Ewbank en hun even talentloos nageslacht. Ik voel me vies.
Cijfer: 1
De Justin Bieber van de Nederlandse house is terug met een nieuwe megaplatte clubtrack. Kon ik bij Animals de hitpotentie nog wel begrijpen (al is dat nummer ook vreselijk), weet dit nergens te beklijven. Rommelig en onuitgewerkt.
Cijfer: 2
Ik vind Lady GaGa een van de meest overschatte popzangeressen. Als je jurken van vlees aandoet denken mensen blijkbaar al snel dat je artistiek bent, ook al maak je weinig originele popdeuntjes. R. Kelly heb ik daarentegen stiekem altijd wel een zwak voor gehad. Dit nummer valt me goed mee. FIjne productie en Gaga klinkt lekker krachtig. Kellz voegt eigenlijk weinig toe. Het mist misschien een echt sterke hook, maar ik vind het niet verkeerd. Wel een van haar betere singles.
Imagine Dragons wisten mij eerder dit jaar al het bloed onder de nagels vandaan te halen met On Top of the World (verlaag ik van 2,5 naar een 1). Deze is wat minder feel-good, maar op enig talent kan ik deze jongens nog niet betrappen. De folky tintjes (mandoline, die a capella bridge) worden hier aangevuld met een mix van stadionrock en emo (met name de manier van zingen). Hopelijk zijn we weer snel van deze flutband af.
Week 50:
#9. U2 - Ordinary Love
Ik ken U2 vooral als vreselijke stadionrock-act. Dat komt denk ik door mijn leeftijd (25), maar ik heb de status die de band heeft bij muziekliefhebbers nooit zo begrepen. Ik zou me eigenlijk wel eens aan hun gevierde albums uit de jaren '80 moeten wagen, maar heb moeite om dat los te koppelen van die vreselijke band die ze nu zijn geworden. Dit nummer is een beetje anoniem. Standaard U2-werk dat nergens blijft hangen. Al is het typische gitaargeluid van The Edge (die naam
) altijd wel aardig. Doordat het niet echt blijft hangen, stoort het nummer me ook niet.Cijfer: 5
Van die oerdegelijke gitaarpop van Racoon word ik ook niet goed. Dodelijk saai en nergens enig spoor van fantasie, durf of passie te ontdekken.
Cijfer: 3
Typisch 2013-nummer. Luchtige pop met wat elementjes geleend uit de stadionfolk van Mumford & Sons (de achtergrondzang en de percussie). Het is ondertussen denk ik wel bekend dat ik hier niet voor te porren ben. Dit soort muziek is de reden dat ik radio haat. Hoe hij 'I' zingt in het refrein is overigens echt hilarisch.
0
geplaatst: 15 december 2013, 15:29 uur
Toch maar de jaren '80-albums van U2 beluisteren, Ward, toen was deze band op haar best.
Racoon verlaag ik naar 4, weliswaar vakkundig maar saai. Die vlakke zang verpest alles, er zit inderdaad geen passie in.
Racoon verlaag ik naar 4, weliswaar vakkundig maar saai. Die vlakke zang verpest alles, er zit inderdaad geen passie in.
* denotes required fields.