Muziek / Algemeen / Muziek van de 10s, hoe dit decennium te duiden?
zoeken in:
0
geplaatst: 7 november 2013, 08:28 uur
Lura schreef:
Rolandobabel vroeg me per pm een mening te geven over dit onderwerp. Bewust heb ik voorgaande bijdragen niet gelezen om zonder beïnvloeding mijn ideeën te kunnen weergeven. Mijn stelling is dat er helemaal geen trends meer zijn. Volgens mij kan ik dit ook nog goed onderbouwen. Het is naar mijn mening het gevolg van de voortschrijdende digitalisering en de gevolgen daarvan, die niet alleen hun invloed hebben op de muziekwereld alleen, maar op de gehele maatschappij. Het aanbod van tv-zenders is groter. Het aanbod op die zenders is groter geworden, waardoor er steeds minder mensen naar hetzelfde gaan kijken. Bij muziek wordt het aanbod ook steeds groter, doordat beginnende artiesten zelf hun muziek kunnen opnemen met protools en oline kunnen verkopen. Ook de mogelijkheden om het te beluisteren worden steeds groter, naast de illegale wegen heb je bijvoorbeeld Spotify, Deezer etc. Thom Yorke van Radiohead kan dan wel zeer ontevreden zijn over het bestaan van Spotify, maar dat is meer uit eigen belang. Vroeger verkocht hij veel cd's nu niet meer. Maar veel onbekende artiesten zijn, denk ik, toch wel blij met Spotify. Het nadeel is wel dat veel artiesten moeilijker normale cd's kunnen uitbrengen. maar daar zijn gelukkig initiatieven als Pledge voor in het leven geroepen. Nadeel is ook dat inkomsten uit de verkoop van muziek steeds minder wordt voor de artiest. Maar dat heeft toch ook een zeer groot voordeel. Artiesten worden meer gedwongen om op te gaan treden om zo aan hun boterhan te komen.
Rolandobabel vroeg me per pm een mening te geven over dit onderwerp. Bewust heb ik voorgaande bijdragen niet gelezen om zonder beïnvloeding mijn ideeën te kunnen weergeven. Mijn stelling is dat er helemaal geen trends meer zijn. Volgens mij kan ik dit ook nog goed onderbouwen. Het is naar mijn mening het gevolg van de voortschrijdende digitalisering en de gevolgen daarvan, die niet alleen hun invloed hebben op de muziekwereld alleen, maar op de gehele maatschappij. Het aanbod van tv-zenders is groter. Het aanbod op die zenders is groter geworden, waardoor er steeds minder mensen naar hetzelfde gaan kijken. Bij muziek wordt het aanbod ook steeds groter, doordat beginnende artiesten zelf hun muziek kunnen opnemen met protools en oline kunnen verkopen. Ook de mogelijkheden om het te beluisteren worden steeds groter, naast de illegale wegen heb je bijvoorbeeld Spotify, Deezer etc. Thom Yorke van Radiohead kan dan wel zeer ontevreden zijn over het bestaan van Spotify, maar dat is meer uit eigen belang. Vroeger verkocht hij veel cd's nu niet meer. Maar veel onbekende artiesten zijn, denk ik, toch wel blij met Spotify. Het nadeel is wel dat veel artiesten moeilijker normale cd's kunnen uitbrengen. maar daar zijn gelukkig initiatieven als Pledge voor in het leven geroepen. Nadeel is ook dat inkomsten uit de verkoop van muziek steeds minder wordt voor de artiest. Maar dat heeft toch ook een zeer groot voordeel. Artiesten worden meer gedwongen om op te gaan treden om zo aan hun boterhan te komen.
Maar wat is je mening over de muziek van 10's? Het verhaal wat je nu afsteekt is denk ik bij iedereen wel bekend en al honderden keren besproken in andere daarvoor bestemde topics.
0
geplaatst: 7 november 2013, 09:41 uur
vigil schreef:
Maar wat is je mening over de muziek van 10's? Het verhaal wat je nu afsteekt is denk ik bij iedereen wel bekend en al honderden keren besproken in andere daarvoor bestemde topics.
(quote)
Volgens mij staat dat er wel Vigil. "Mijn stelling is dat er helemaal geen trends meer zijn". Er werd mij speciaal gevraagd om mijn mening te geven, niet om afgeschoten te worden. Die andere topics heb ik helemaal niet gelezen, ik besteed mijn tijd liever aan muziek luisteren. Muziek blijft gewoon een kwestie van smaak. Wat kunnen mij die trends eigenlijk schelen. Ik ben gewoon op zoek naar muziek die me raakt in welke genre dan ook. Het wiel kan heus niet meer opnieuw uitgevonden worden op muziekgebied.
0
geplaatst: 7 november 2013, 10:30 uur
Nou ja, als jij zo graag je mening wilt geven heb je natuurlijk ook kans dat je daar een reactie op gaat krijgen. Je kan natuurlijk in je bericht erbij schrijven dat je liever geen reacties wilt hebben 
Verder ben ik het hier helemaal mee eens.

Muziek blijft gewoon een kwestie van smaak. Wat kunnen mij die trends eigenlijk schelen. Ik ben gewoon op zoek naar muziek die me raakt in welke genre dan ook.
Verder ben ik het hier helemaal mee eens.
0
geplaatst: 7 november 2013, 12:04 uur
Lura schreef:
Misschien ben ik wereldvreemd, Herman, want ik heb er nog nooit van gehoord. Misschien komt dat omdat ik geen radio luister en zeer weinig tv kijk.
(quote)
Misschien ben ik wereldvreemd, Herman, want ik heb er nog nooit van gehoord. Misschien komt dat omdat ik geen radio luister en zeer weinig tv kijk.
Het is ook meer muziek voor de jongere generaties, al ken ik ook wel 30ers die graag trap luisteren. Echte radio- en televisiemuziek is het ook niet overigens.
0
geplaatst: 7 november 2013, 13:39 uur
John Self schreef:
Je moet uitkijken voor ghettovorming of tunnelvisie.
Je moet uitkijken voor ghettovorming of tunnelvisie.
Die tunnelvisie, een typische ziekte van deze tijd. Met dank aan alle moderne technieken.
Er zijn tegenwoordig allemaal services die je, aan de hand van dingen die je al geluisterd en/of gekocht hebt, ándere dingen aanraden, die je misschien wel goed zou kunnen vinden. Maar dan blijf je maar in een bepaald kringetje hangen.
Muziekjes die er enigszins buiten lijken te vallen zullen tenslotte niet snel getipt worden, terwijl je ze best heel goed zou kúnnen vinden.
Ik trek me weinig van zulke diensten aan, wil niet in zo'n val trappen, vind m'n nummers liever bij allerhande internetstationnetjes in diverse stijlen. Word je nog eens verrast.
En wat betreft 'het geluid van de 10's'; aan de hele commerciële kant blijft die wat steriele, synthetische ondertoon wel heel erg hangen. Niks voor mij, maar de grote massa blijft het vreten. Roar en Wrecking ball zijn er goede voorbeelden van. Of anders het soort muziek wat Afrojack maakt.
Daarbúiten is het me minder duidelijk. Ik stem regelmatig op Studio Brussel af, wat een globaal beeld zou moeten geven van de populairste licht-alternatieve muziek, maar er komt bij het recente materiaal op hun playlist niet héél duidelijk een specifiek 10's-geluid bovendrijven. Al lijkt het ook dáár iets synthetischer dan een decennium terug.
0
geplaatst: 7 november 2013, 14:29 uur
tnf schreef:
Roar en Wrecking ball zijn er goede voorbeelden van.
Roar en Wrecking ball zijn er goede voorbeelden van.
Roar is inderdaad een vrij klinisch liedje, dat durf ik niet te zeggen over Wrecking Ball. Het nummer heeft een erg persoonlijke tekst en ik hoor wel degelijk emotie in de stem van Cyrus. Dat de muziek met een behoorlijke drama wordt gebracht is de power ballad eigen.
0
geplaatst: 7 november 2013, 16:42 uur
herman schreef:
Een mix van dance en hiphop inderdaad. In de pop/rock-wereld gebeurd al 30 jaar niets nieuws meer, maar daarbuiten is nog een hoop te beleven wat nieuwe ontwikkelen betreft.
Een mix van dance en hiphop inderdaad. In de pop/rock-wereld gebeurd al 30 jaar niets nieuws meer, maar daarbuiten is nog een hoop te beleven wat nieuwe ontwikkelen betreft.
Wat gebeurde er dan 30 jaar geleden?
0
geplaatst: 7 november 2013, 16:56 uur
Beetje overdreven ook dat er dertig jaar niks nieuws meer in rock en pop gebeurd is, post-rock is toch geen dertig jaar oud, en grunge, of stonerrock? En in pop heb je bijvoorbeeld chillwave van de laatste jaren.
0
geplaatst: 7 november 2013, 17:19 uur
Een mix van dance en hiphop bestond inderdaad al veel langer, hiphop is overigens uit de funk en disco ontstaan.
Dubstep was een rage maar je kunt de impact of blijvende invloed lang niet vergelijken met bv. rock'n roll of new wave.
Dubstep was een rage maar je kunt de impact of blijvende invloed lang niet vergelijken met bv. rock'n roll of new wave.
0
geplaatst: 7 november 2013, 17:35 uur
LucM schreef:
Niet voor ouderen misschien die het niet bewust meemaken, voor anderen toch wel denk ik, die albums van Burial bijvoorbeeld worden gewoon klassiekers waar over dertig jaar nog over gesproken wordt.
Met rage doe je het toch echt te kort.
0
geplaatst: 7 november 2013, 17:46 uur
Wat betreft dit decennium zie ik een aantal tendensen:
- fusion van genres; metal meets shoegaze, bijvoorbeeld, maar ook in de muziek van
Tame Impala en Ariel Pink komen meerdere decennia samen
- dreampop, al lijkt dat dit jaar wat minder te worden, misschien kun je Rhye of Daughter
ook dreampop noemen, in ieder geval is veel indie dromerig (Ducktails bijv.)
- de plaat van het jaar, is meestal hiphop (Kendrick Lamar, Kanye West), electronisch
(Flying Lotus, James Blake) of indie, waarbij indie (National, Arcade Fire)
al besef ik dat indie een heel breed begrip is
- de Interpol-sound en Franz Ferdinand-sound van de jaren 00 is nu toch echt voorbij,
natuurlijk hebben Franz Ferdinand en the Editors aardige albums uitgebracht,
maar op hun volgende album komen ze hier niet meer mee weg
- postpunk blijft populair, maar dat was het eigenlijk altijd al, Nirvana kun je postpunk noemen,
net als Interpol. Dit jaar heb je dan Savages, bijvoorbeeld.
- dance muziek en electronische muziek gebeurt veel in. Zelf vind ik dat Hardwell, Tiesto en
van Buren niet erg vernieuwend zijn, maar hun publiek waardeert hun enorm. In de alternatieve
dance muziek en electronische/experimentele muziek gebeurt er veel: Holden, Darkside,
Flying Lotus, Jon Hopkins. Soms lijkt het wel dat muziek complexer moet worden om nog
te verassen, als ik bijvoorbeeld naar Ohneotrix point never luister......
- in de hitlijsten is synthpop en R en B heel populair.
- verder een totale fragmentatie, van oude en jonge artiesten, van allerlei genres
- rock heeft het moeilijk, het is een beetje een platgetreden muzieksoort,
slechts artiesten als Ty Segall, Queens of stone age weten nog wel te verassen.
- metal heeft het beter, met vele hooggewaardeerde albums (Deafheaven, Kvelertak, Inter Arma)
(ik moet toegeven dat ik niet veel van metal afweet)
- eigenlijk is het een tijd van: alles kan (behalve typische 00s indie), bijna elke muzieksoort
uit elk jaargetijde komt er wel muziek van voorbij.
- fusion van genres; metal meets shoegaze, bijvoorbeeld, maar ook in de muziek van
Tame Impala en Ariel Pink komen meerdere decennia samen
- dreampop, al lijkt dat dit jaar wat minder te worden, misschien kun je Rhye of Daughter
ook dreampop noemen, in ieder geval is veel indie dromerig (Ducktails bijv.)
- de plaat van het jaar, is meestal hiphop (Kendrick Lamar, Kanye West), electronisch
al besef ik dat indie een heel breed begrip is
- de Interpol-sound en Franz Ferdinand-sound van de jaren 00 is nu toch echt voorbij,
natuurlijk hebben Franz Ferdinand en the Editors aardige albums uitgebracht,
maar op hun volgende album komen ze hier niet meer mee weg
- postpunk blijft populair, maar dat was het eigenlijk altijd al, Nirvana kun je postpunk noemen,
net als Interpol. Dit jaar heb je dan Savages, bijvoorbeeld.
- dance muziek en electronische muziek gebeurt veel in. Zelf vind ik dat Hardwell, Tiesto en
van Buren niet erg vernieuwend zijn, maar hun publiek waardeert hun enorm. In de alternatieve
dance muziek en electronische/experimentele muziek gebeurt er veel: Holden, Darkside,
Flying Lotus, Jon Hopkins. Soms lijkt het wel dat muziek complexer moet worden om nog
te verassen, als ik bijvoorbeeld naar Ohneotrix point never luister......
- in de hitlijsten is synthpop en R en B heel populair.
- verder een totale fragmentatie, van oude en jonge artiesten, van allerlei genres
- rock heeft het moeilijk, het is een beetje een platgetreden muzieksoort,
slechts artiesten als Ty Segall, Queens of stone age weten nog wel te verassen.
- metal heeft het beter, met vele hooggewaardeerde albums (Deafheaven, Kvelertak, Inter Arma)
(ik moet toegeven dat ik niet veel van metal afweet)
- eigenlijk is het een tijd van: alles kan (behalve typische 00s indie), bijna elke muzieksoort
uit elk jaargetijde komt er wel muziek van voorbij.
0
geplaatst: 7 november 2013, 17:57 uur
rolandobabel schreef:
al besef ik dat indie een heel breed begrip is.
al besef ik dat indie een heel breed begrip is.
Plaat van het jaar volgens wie?
En Adele? Over de muziek van de jaren '10 praten zonder Adele te noemen is als over de NS praten zonder het woord "vertraging" te noemen.
0
geplaatst: 7 november 2013, 19:13 uur
Klopt, Adele hoort zeker ook bij de muziek van de jaren 10, net als Rihanna en LMFAO.
Plaat van het jaar volgens wie, ik ben bang dat dat een discussie offtopic wordt zonder einde
Plaat van het jaar volgens wie, ik ben bang dat dat een discussie offtopic wordt zonder einde

0
geplaatst: 7 november 2013, 19:31 uur
LucM schreef:
Een mix van dance en hiphop bestond inderdaad al veel langer, hiphop is overigens uit de funk en disco ontstaan.
Dubstep is toch wel even groter dan een rage. Ook veel populairder dan new wave ooit geweest is volgens mij.
0
geplaatst: 7 november 2013, 19:36 uur
Zoals ik het zie zijn er afwisselend periodes waarin korte liedjes en dan weer het experiment de boventoon voerde. Vanuit de rock n roll ontstond de beatmuziek, daarna kreeg je de psychedelica en prog. Daarna was er met de punk weer de terugkeer naar de basis (het korte liedje). Toen mocht er weer geexperimenteerd worden (new wave/postpunk). Grunge (weer terugkeer naar het korte liedje) en postrock (terugkeer naar prog) zijn in mijn optiek niet meer dan een herhaling van zetten. Vernieuwing schuil voor mij dan nog wel in de manier waarop genres worden vermengd, maar dat is marginaal vind ik. Zo mixten recentelijk Muse en Limp Bizkit rock en metal met dubstep, dat is dan wel weer iets nieuws.
0
geplaatst: 7 november 2013, 19:38 uur
LucM schreef:
Je had eind jaren '80 ook hiphouse inderdaad, maar dat is toch iets totaal anders dan trap. Van Good Times naar Rappers Delight is een kleine stap, maar met trap heeft dat niet veel meer te maken.
0
geplaatst: 7 november 2013, 20:05 uur
Sinds 2000 moet je de (weinige) vernieuwingen inderdaad buiten de rock zoeken (ik denk aan bv. Antony & the Johnsons en Sigur Ros). Burial is inderdaad een vrij grote naam en ook van belang maar je kunt moeilijk beweren dat dubstep de muziekwereld ingrijpend heeft veranderd en veel megasterren oplevert (dat is wel het geval met de new wave/postpunk). Maar sinds 2000 is de muziekwereld zodanig gevarieerd of versplinterd dat er niet meer van een overheersende stijl gesproken kan worden.
De jaren '50 zullen altijd verbonden blijven met rock'n roll, doo wop en jazz, de jaren '60 met beat, soul, folkrock en psychedelica, de jaren '70 met prog-, hard-, glamrock, (post)punk en disco, de jaren '80 met new wave, synthipop, new romantics en hiphop, de jaren '90 met grunge, britpop, triphop en house maar de jaren '00 en '10?
De jaren '50 zullen altijd verbonden blijven met rock'n roll, doo wop en jazz, de jaren '60 met beat, soul, folkrock en psychedelica, de jaren '70 met prog-, hard-, glamrock, (post)punk en disco, de jaren '80 met new wave, synthipop, new romantics en hiphop, de jaren '90 met grunge, britpop, triphop en house maar de jaren '00 en '10?
0
geplaatst: 7 november 2013, 20:20 uur
LucM schreef:
Sinds 2000 moet je de (weinige) vernieuwingen inderdaad buiten de rock zoeken (ik denk aan bv. Antony & the Johnsons en Sigur Ros).
Sinds 2000 moet je de (weinige) vernieuwingen inderdaad buiten de rock zoeken (ik denk aan bv. Antony & the Johnsons en Sigur Ros).
Dat zijn nou twee namen die ik niet direct heel vernieuwend zou noemen.. Het enige verschil is dat de zanger een wat andere stem gebruikt dan gebruikelijk.. Ik ben het wel met herman eens dat er in de rock allang weinig nieuws meer gedaan wordt op grote schaal..
Ik vraag me wel af welke postpunk/new-wave persoonlijkheid je dan echt een megaster noemt? David Byrne? Ian Curtis? of mis ik iemand?... allebei niet echt mensen die ik megasterren zou noemen... in mijn ogen is allerlei soorten pop jaren populair geweest en zijn de dingen die jij noemt meer allerlei stromingen die er een beetje parallel aan liepen..
Wellicht dat je dingen als Mumford & Sons e.d. een beetje in die richting kunt zien
0
geplaatst: 7 november 2013, 20:22 uur
Veelzijdig, het is gelukkig niet alleen maar rock around the clock, zoals in vroeger tijden 

0
geplaatst: 7 november 2013, 20:33 uur
LucM schreef:
Burial is inderdaad een vrij grote naam en ook van belang maar je kunt moeilijk beweren dat dubstep de muziekwereld ingrijpend heeft veranderd en veel megasterren oplevert (dat is wel het geval met de new wave/postpunk).
Burial is inderdaad een vrij grote naam en ook van belang maar je kunt moeilijk beweren dat dubstep de muziekwereld ingrijpend heeft veranderd en veel megasterren oplevert (dat is wel het geval met de new wave/postpunk).
Genoeg megasterren hoor, Skrillex is bijvoorbeeld enorm populair.
En dat dubstep de muziekwereld niet heeft veranderd klopt ook niet, tot aan de mainstream aan toe zijn artiesten dubstep invloeden gaan gebruiken, voorbeelden zijn Rihanna, Britney Spears en James Blake.
0
geplaatst: 7 november 2013, 20:44 uur
Ik beweer niet dat dubstep de muziekwereld niet heeft veranderd (ook Muse heeft zich aan dubstep gewaagd met abominabel resultaat) maar het heeft niet die impact van rock'n roll, beat, soul, (post)punk/new wave en later de grunge en house.
Straks gaan ze nog beweren dat dubstep belangrijker was dan The Beatles of Bob Dylan.
Straks gaan ze nog beweren dat dubstep belangrijker was dan The Beatles of Bob Dylan.

0
geplaatst: 7 november 2013, 20:50 uur
Tuurlijk niet, iedereen weet toch dat er niets belangrijker is/was dan dat?
0
geplaatst: 7 november 2013, 20:52 uur
LucM schreef:
Ik beweer niet dat dubstep de muziekwereld niet heeft veranderd (ook Muse heeft zich aan dubstep gewaagd met abominabel resultaat) maar het heeft niet die impact van rock'n roll, beat, soul, (post)punk/new wave en later de grunge en house.
Straks gaan ze beweren dat dubstep belangrijker was dan The Beatles of Bob Dylan.
Straks gaan ze beweren dat dubstep belangrijker was dan The Beatles of Bob Dylan.
In jouw beleveniswereld misschien niet, voor heel veel anderen die nu jong zijn is het van een grotere invloed dan grunge of new wave. Je mag heus wel toegeven dat je er niet zoveel van af weet hoor.

0
geplaatst: 7 november 2013, 21:03 uur
In dubstep heb ik mij inderdaad weinig verdiept (al ken ik Burial wel en dat valt wel mee) maar het is veel te vroeg de blijvende invloed in te schatten. Momenteel is de dubstep qua impact zowat te vergelijken met drums & bass dat halverwege de jaren '90 enkele jaren hip was.
De huidige muziek is overigens veel meer dan alleen dubstep, onder de jongeren zijn er ook veel liefhebbers van metal, hiphop, techno of alternative.
De huidige muziek is overigens veel meer dan alleen dubstep, onder de jongeren zijn er ook veel liefhebbers van metal, hiphop, techno of alternative.
0
geplaatst: 7 november 2013, 21:28 uur
DnB is trouwens ook wel weer aan een revival bezig en in feite nooit weggeweest. Je kunt stellen dat het gehele electronic genre, van popi dance t/m alternative electronic inmiddels net zo groot is als de rockmastodonten. Alleen zitten niet alle liefhebbers daarvan op zwetende kerels met lang haar, spandex en haar op hun borst te wachten die zich half staan te masturberen op het podium.
0
geplaatst: 7 november 2013, 21:46 uur
Het hele electronic-genre is nog veel groter dan het rockgenre volgens mij. In de zomer was er praktisch elk weekend wel een groot festival van het een of het ander en alles was strak uitverkocht. Poppodia kunnen ook alleen maar rockbandjes programmeren omdat de dansavonden zorgen voor voldoende inkomsten. Volgens mij zijn grofweg 80% van de uitverkochte avonden in lokale poppodia dance- en dubfeesten e.d., rockconcerten zijn zelden nog uitverkocht. In deze stad althans (en dan is 80% eigenlijk nog een voorzichtige schatting, maar het is alweer een jaar geleden dat ik de precieze cijfers zag).
0
geplaatst: 7 november 2013, 22:21 uur
Het is moeilijk te bepalen welk genre momenteel het grootst is. Als ik naar de albumverkoop in België kijk merk ik dat rock het nog steeds goed doet (Pearl Jam, Arctic Monkeys, Kings of Leon) maar ook dance (Daft Punk), soul (Charles Bradley), mainstreampop (Birdy, Bruno Mars, James Blunt), metal (Metallica, Motörhead), Nederlandstalig (Jo Vally, Frans Bauer), Franstalig (Stromae), Duitstalig (Helene Fischer) ... zoals ik al zo vaak zei, de muzieksmaak is heden ten dage meer dan ooit versnipperd, er is geen enkel muziekgenre dat er bovenuit steekt qua grootte of populariteit.
0
geplaatst: 7 november 2013, 23:09 uur
Dance manifesteert zich inderdaad vooral op single maar zal hoe dan ook populair blijven.
0
geplaatst: 7 november 2013, 23:26 uur
LucM schreef:
Dance manifesteert zich inderdaad vooral op single maar zal hoe dan ook populair blijven.
Om alle twijfels weg te nemen, u weet zeker dat u het over 2013 hebt?
Verder: ik zal mijn ideeën morgen wel eens posten

* denotes required fields.