MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Algemeen hitlijstentopic

zoeken in:
Ik denk trouwens dat Uptown Funk een vijftiende week ook nog wel gaat halen. De andere nummers hebben volgens mij veel minder airplay. De zestiende week vind ik moeilijk te voorspellen.

De hit van het decennium lijkt ie in Amerika wel te pakken te hebben, of er moet nog iets zots gebeuren de komende jaren.

Een verademing na twee decennia Mariah Carey, als je het mij vraagt

'We Belong Together' vind ik wel leuk Op zich best een prestatie dat zij twee decennia op rij de langst genoteerde nummer 1 hit heeft gehad.

Denk dat het nu over is voor Mark Ronson en Bruno Mars. Ik verwacht dat Wiz Khalifa de #1 wel te pakken heeft volgende week.

Official UK Charts - binnenkomers 5 april

#19 Dappy - Beautiful Me

Vorig jaar kwam in dit topic Tulisa met Living Without You langs. Nou zal vermoedelijk niemand dat zich herinneren, maar hoe dan ook: Dappy zat samen met haar in de hiphopgroep N-Dubz, een groep met toch een aardige status in Engeland. Vier jaar geleden gingen ze uit elkaar en scoorde rapper Dappy in Engeland meteen een nummer 1-hit en een nummer 2-hit (die laatste zelfs met Queen-gitarist Brian May!). Iets wat de N-Dubz nooit voor elkaar kregen.

Nu komt er weer een nieuw album van de man. Beautiful Me is de leadsingle, en ik krijg er eigenlijk een beetje hetzelfde gevoel als bij Wiz Khalifa's nieuwe single. Toegankelijke hiphop met een emotioneel, ietwat aangezet refrein, en ook emotionele teksten. Die van Wiz slaat nu ook in Nederland aan, en volgens mij zou dat met de juiste promotie ook bij deze kunnen. Maar dat gebeurt toch nort.

#40 Luke Friend - Hole In My Heart

Luke Friend werd in 2013 derde in de Engelse X-Factor, en komt pas anderhalf jaar later met zijn debuutsingle. Ook Ella Henderson liet lang op haar werk wachten na haar talentenjachtdeelname, we zien het tegenwoordig vaker, en dat vind ik goed. Niet makkelijk cashen als je in de belangstelling bent, maar eerst hard werken aan het materiaal, en pas wat uitbrengen als je echt iets goeds hebt. Nou slaat deze single lang niet zo aan als Ella Henderson's debuutsingle, maar hij kan tenminste wel zeggen dat hij trots is op zijn single (neem ik aan).

Het refrein van het nummer is gebaseerd op het Engelse kinderliedje There'a Hole in My Bucket. Luke Friend heeft er zijn eigen liedje omheen geschreven, zeker geen kinderliedje, maar juist een emotionele, ietwat bombastische folkballad. Hij deed dus mee aan X-Factor en het valt inderdaad op dat hij een sterk, eigen stemgeluid heeft. Best een prima liedje, raar dat het niet zo aanslaat. Misschien komt het nog?

#69 Ed Sheeran - I Will Take You Home

En ineens duikt er weer een nieuw liedje van Ed Sheeran op. Het is de B-kant Bloodstream, zijn grote hit van dit moment (in Engeland), en het is gebruikt in de serie Cougar Town. Het is terug naar de basis, alleen Ed en zijn akoestische gitaar. Ik vind hem zelf het leukst als hij wat van zijn rustige folk-kant afwijkt (Sing, Don't, de Rudimental-versie van Bloodstream), maar dit klinkt heel puur en oprecht, zoals ik folk graag hoor. Productioneel is er weinig meer aan de opname gedaan, wat het heel intiem maakt. Best wel fijn! Al zal het wel geen grote hit worden...

#72 Mr. Probz - Nothing Really Matters

Mr. Probz weet toch een vervolg aan zijn grote, overzeese succes van Waves te breien, al is het nog niet heel indrukwekkend. Nothing Really Matters sloeg in Nederland meteen enorm aan, en steeg binnen de kortste keren naar de eerste plaats. In Engeland gaat het vooralsnog wat moeizamer. Overigens vind ik het moeilijk in te schatten of het hitsucces vooral voor het origineel of meer voor de net verschenen Afrojack-remix is, aangezien remixen nooit vermeld worden... Het zou me niets verbazen als het de hitlijst heeft gehaald door de Afrojack-remix. Uiteindelijk vind ik het overigens toch wel een fijne, lekker klein gehouden ballad, met het prima stemgeluid van Mr. Probz. Ben benieuwd of ie in Engeland nog wat door kan stijgen.

#97 Everything Everything - Distant Past

Ha, er weet eens een nummer uit mijn persoonlijke top 40 de charts te halen, en komt dan binnen op... 97! Valt nogal tegen na de prima noteringen voor de singles Cough Cough en Kemosabe van hun vorige album. Maar toegegeven, Everything Everything is ook een beetje een gek bandje. Aan de ene kant is het een enorm aanstekelijk popliedje, aan de andere kant gaat dat voor velen haast op het irritante af. De coupletten worden op een aparte manier gerapt, terwijl er bij het refrein juist een dance-sfeer in komt. Ook wordt heel vaak 'distant past' herhaald, waardoor dat lekker blijft hangen. Catchy, maar wel lekker eigenzinnig, zonder dat het nou echt experimenteel wordt. Ik vind hem in ieder geval erg leuk!

Re-entries

#73 Ben Haenow - Something I Need
#77 Take That - These Days
#86 Idina Menzal - Let It Go
#88 Labrinth - Jealous
#90 One Direction - Night Changes
#92 Jessie Ware - Say You Love Me
#99 Christina Perri - A Thousand Years

Megastijgers

26 --> 2 Ed Sheeran - Bloodstream
23 --> 10 Sia - Elastic Heart
47 --> 37 OMI - Cheerleader
48 --> 38 Major Lazer (ft. MØ & DJ Snake) - Lean On
61 --> 48 Meghan Trainor - Dear Future Husband
75 --> 63 Skrillex & Diplo (ft. Justin Bieber) - Where Are Ü Now
80 --> 70 Fergie - L.A. Love (la la)

Langstgenoteerde: #99 Christina Perri - A Thousand Years (88 weken)

Radioactive is eindelijk uit de lijst verdwenen, al zal ie wel ergens rond 102 staan, want hij was erg stabiel, de hele tijd rond 98. Uiteindelijk heeft ie 106 weken verzameld, en wie weet komt ie over één of twee weken gewoon weer binnen.

Overigens is de nummer 2-notering van Ed Sheeran's Bloodstream voor de versie met Rudimental:

Vind ik zelf een erg gave versie. Ik had hem nog niet besproken, omdat het blijkbaar onder hetzelfde nummer wordt geschaard als de gewone albumversie, en die gewone albumversie kwam binnen toen het album uitkwam en het halve album in de charts binnenkwam. Toen ie als single uit werd gebracht in samenwerking met Rudimental, werd het dus gewoon een re-entry.

Ik vind dit sowieso het beste van Rudimental tot nu toe. Het hele nummer klopt gewoon. Gave beats, mooie afwisseling met de rustige stukken, de muziek past ook perfect bij de tekst en de clip past daar ook weer perfect bij. Tof hoor, Edje!

Ik vind het zelf ook wel een leuk nummer, in ieder geval een stuk beter dan de albumversie. Op het album is het altijd één van de tracks die ik skip, en ik blijf het voorlopig nog wel de minste single van 'X' vinden.

Arrie schreef:
Uiteindelijk heeft ie 106 weken verzameld, en wie weet komt ie over één of twee weken gewoon weer binnen.

Hopelijk niet

gelukkig hoeven we hier niet voor Dappy succes bang te zijn. En die status valt best mee overigens, dat komt voornamelijk omdat de leden nonstop in de tabloids stonden met allerlei (negatieve) verhalen die niks met de muziek te maken hadden. Wegwerppop net zoals Girls aloud etc

pureshores schreef:
gelukkig hoeven we hier niet voor Dappy succes bang te zijn. En die status valt best mee overigens, dat komt voornamelijk omdat de leden nonstop in de tabloids stonden met allerlei (negatieve) verhalen die niks met de muziek te maken hadden. Wegwerppop net zoals Girls aloud etc

Tsja, ik zeg ook niet dat ik hoop op succes van Dappy, maar ik vind de nieuwste single van Wiz Khalifa net zo goed niet veel aan.

Maar ik begrijp dat jij een aardige kijk hebt op de statussen van artiesten en de Engelse roddelbladen? Heb je toevallig in Engeland gewoond?

No Regrets van Dappy vond ik wel oke maar het meeste werk van hem, net als deze single, vind ik veels te zoet. Niet aan mij besteed.

Dat terwijl ik de nieuwste Wiz dan weer wel erg kan waarderen. Kan natuurlijk door de boodschap in achterhoofd en de bijbehorende film komen.

Arrie schreef:
(quote)

Tsja, ik zeg ook niet dat ik hoop op succes van Dappy, maar ik vind de nieuwste single van Wiz Khalifa net zo goed niet veel aan.

Maar ik begrijp dat jij een aardige kijk hebt op de statussen van artiesten en de Engelse roddelbladen? Heb je toevallig in Engeland gewoond?

haha was geen aanval hoor maar dat laatste klopt en elke keer als ik daar weer ben krijg je die tabloid verhalen overal mee en ik hoor het van familie daarom hou ik jouw chart topic ook enorm bij omdat ik de UK chart dan ook prefereer op de NL top 40

Billboard Hot 100 - binnenkomers 9 april

#77 Dillon Francis & DJ Snake - Get Low

De Franse DJ Snake maakte al naam achter de schermen, als producer voor o.a. Lady Gaga, maar brak vorig jaar wereldwijd door met het ontzettend Turn Down for What, samen met Lil Jon. Nu is ie ineens ontzettend aanwezige charts, met drie hits tegelijkertijd. You Know You Like It met Aluna George, Lean On met Major Lazer en MØ (zelfs nummer 1 in Nederland), en nu dus ook Get Low met de DJ/producer Dillon Francis. Waar de andere twee hits erg poppy zijn, gaat dit weer heel erg richting de trap, net als zijn doorbraakhit. Maar wel weer een opvallende track in het genre, de melodie doet zelfs wat Egyptisch/oosters aan, evenals wat samples erdoorheen. Of dit net zo'n grote hit gaat worden als Turn Down for What weet ik niet, maar ik ben voor. Is namelijk best leuk om ook wat trap in de hitlijsten te zien. Toffe producer ook, die DJ Snake.

#87 Wale (ft. Usher) - The Matrimony

De vorige single van Wale's nieuwe album, The Body (met R&B-zanger Jeremih), sloeg niet zo aan, dus heeft ie er maar snel een volgende single achteraan gegooid, deze keer met nog een grotere R&B-ster. Men is in de comments zo te zien erg blij dat Usher weer klinkt zoals tien jaar geleden. Het wordt dus erg goed ontvangen, wat dat betreft kan dit wel een grote hit worden. Wale vind ik persoonlijk niet echt een boeiende rapper, maar je hoort toch meer Usher dan Wale. Gewoon een lekkere R&B-ballad met wat raps ertussendoor.

#91 Ludacris (ft. Miguel) - Good Lovin'

En nog een rapper die het met een R&B-zanger doet. Deze keer is de rapper de grotere ster, Ludacris heeft in Amerika toch een aardige carrière op zijn naam staan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen de grote hits ken, maar zo serieus als op dit nummer ken ik hem eigenlijk niet. Hij rapt vaak juist lekker expressief en een beetje gek. Maar hier rapt ie heel rustig, en laat hij een andere kant van hem zien. Maar nogmaals, misschien deed ie dat wel vaker. Verder blijft het allemaal wel een beetje vlak naar mijn mening. En het refreintje nogal eentonig. Maar het is Ludacris, en de leadsingle van zijn nieuwe album, dat zou toch genoeg moeten zijn om de top 40 in Amerika te halen? We gaan het zien.

#97 Kelsea Ballerini - Love Me Like You Mean It

Weer een gezellig countrydeuntje. Lekker oppervlakkig enzo. Máár, wel een leuk meisje, zeg! Met de clip erbij is dit nummer helemaal niet zo vervelend. En ze heeft nog een mooie naam ook. De muziek is volstrekt inwisselbaar, al is het refreintje wel catchy, maar van mij mogen er best meer clips van haar verschijnen.

#98 Future - Commas

Future is zo'n rapper die met regelmaat de Hot 100 haalt, maar ook bijna altijd in de onderste regionen blijft hangen. Sterker nog, dit is zijn negende keer in de lijst, maar de bovenste veertig heeft hij nog nooit gehaald, en ik schat zo in dat dat met Commasniet anders zal zijn. Eigenlijk heet het overigens F*ck Up Some Commas, maar zelfs met sterretje kan dat blijkbaar niet bij Billboard. Overigens doelt hij op de komma's in geldbedragen, en uiteindelijk komt het gewoon neer op iets met veel geld. Future doet wat denken aan T-Pain, waar we wat minder van horen (al had ie vorig jaar nog een singletje met B.o.B.). Hij is eigenlijk ook meer een zanger dan een rapper, met een hele lading autotune eroverheen. Hier doet ie dat wel echt over een hiphopbeat, dus een rapper erbij had niet misstaan. Nu is het eigenlijk alleen een, weliswaar best aardige, beat en refrein met wat variaties erop. Best een lekkere sound maar heeft weinig om het lijf.

Re-entries: geen!

Megastijgers

84 --> 10 Wiz Khalifa (ft. Charlie Puth) - See You Again (!!!)
55 --> 39 Meghan Trainor - Dear Future Husband
58 --> 41 Fifth Harmony (ft. Kid Ink) - Worth It
70 --> 56 David Guetta (ft. Nicki Minaj & Afrojack) - Hey Mama
78 --> 61 Kendrick Lamar - King Kunta
82 --> 64 Skrillex & Diplo (ft. Justin Bieber) - Where Are Ü Now
99 --> 83 DJ Snake & AlunaGeorge - You Know You Like It

Langstgenoteerde: #42 Sam Smith - Stay With Me (52 weken)

Eén heel jaar voor Sam Smith dus, en net aan uit de top 40 gevallen!

T is officieel: See You Again heeft Uptown Funk van de #1 afgestoten. Mariah blijft zegevieren

16 weken is ook wel heel erg veel. Heeft iemand misschien de hele chartrun van 'One Sweet Day' in de Billboard Hot 100? Het meest interessante aan Mariah Carey zijn haar gigantische successen.

Arrie schreef:

#91 Ludacris (ft. Miguel) - Good Lovin'

En nog een rapper die het met een R&B-zanger doet.

Waar kan ik de video zien ?

Official UK Charts - binnenkomers 12 april

#2 Nick Jonas - Jealous

Jealous lijkt de grote doorbraak voor Nick Jonas als solo-artiest te zijn. Was al een top 10-hit in Amerika, en nu net geen nummer 1-hit in Engeland. Zou Nederland ook nog overstag gaan? Het is een mengeling van Justin Timberlake en het moderne R&B-geluid (bij het intro moet ik meteen denken aan Hold On, We're Going Home). Dan wel een wat oppervlakkige versie ervan, maar het klinkt best lekker hoor. De jongste Jonas-broer zou best een grote popster kunnen worden, wie weet! Het uiterlijk heeft ie in ieder geval mee.

#6 Stevie McCrorie - Lost Stars

Ik was van plan om hier te schrijven dat Adam Levine toch best een sterk liedje heeft geschreven. Maar helaas. Ondanks dat het origineel van Adam Levine is, blijkt hij het toch niet geschreven te hebben. Hij zong het voor een film van begin vorig jaar, genaamd Begin Again, maar bracht het niet uit als single. Daarna heeft hij het ook nog eens als duet gezongen met Matt McAndrew, vorig jaar finalist van de Amerikaanse The Voice, wat de Hot 100 wist te halen. Nu wordt het gezongen door de winnaar van de Engelse The Voice, Stevie McCrorie.

Maar wie heeft het dan wel geschreven? Een oude bekende, Gregg Alexander van New Radicals! Grappig om te zien dat hij dus nog altijd actief is achter de schermen, en zelfs nog steeds best aardig liedjes kan schrijven. Want Lost Stars vind ik prima geschreven. De uitvoering van Stevie McCrorie is gewoon veilig en braaf zoals je kan verwachten bij een talentenjacht en verschilt nauwelijks van het origineel. Ik vind Stevie's stem ook niet opvallend, ironisch genoeg.

#17 Pep & Rash - Rumors

Natalie La Rose brak als Nederlandse zangeres al eerder door in de VS dan in de eigenland, en nu doen de twee Zeeuwen achter Pep & Rash hetzelfde trucje in Engeland. In Nederland kwam het wel in de tipparade, maar daar bleef het steken, in Engeland doen ze het echter stukken beter. Wie weet wordt Rumors met terugwerkende kracht ook nog een hit in Nederland?

Het is een lekkere deephouse-achtige track, het doet me ook wel denken aan de future house van Oliver Heldens en Tchami (vooral die laatste). Een genre dat het goed doet in Engeland. Lekker geproduceerd, lijkt me prima werken in de club, en een fijn zanglijstje erdoorheen. Niet briljant, maar wel gewoon lekker.

#22 Wiz Khalifa (ft. Charlie Puth) - See You Again

Ondertussen kunnen we het wel stellen: Wiz Khalifa heeft een wereldhit te pakken! Ik ben een beetje laat met deze update, waardoor ik nu al kan zeggen dat deze vandaag de nummer 1-plaats in Engeland heeft gepakt, een plaats die ie ook al in Amerika heeft gepakt. Ook in Nederland gaat het nummer héél hard.

Het is natuurlijk heel erg te danken aan het overlijden van Paul Walker, en de nieuwe Fast and Furious-film die net in de bioscoop is, en waar Paul Walker 'nog' in speelt. Dit nummer en die film zijn tegelijk een soort ode en een afscheid aan Paul Walker. Het is een zeer populaire filmreeks en het is een overlijden dat velen heeft geraakt.

Wiz Khalifa en Charlie Puth hebben het echter ook gewoon goed aangepakt (in commerciële zin). Charlie Puth pakt het aan a la John Legend, zoals het nummer begint met een emotioneel pianostukje, en een eveneens emotioneel refrein. Ook een oprecht refein trouwens, aangezien Charlie Puth toevallig ook een vriend op jonge leeftijd aan een auto-ongeluk is kwijtgeraakt. Wiz Khalifa rapt een serieuze en toegankelijke tekst over vriendschap en verlies. Het nummer is bovendien zo opgebouwd dat het klein begint en uiteindelijk nog best groots klinkt. Geproduceerd door DJ Frank E, een man die al de nodige wereldhits op zijn naam heeft en dus wel weet wat ie doet. Het is pakkend, het raakt mensen, we hebben een klassieker te pakken.

Overigens vind ik zelf voornamelijk het einde van de clip mooi gedaan. Waarin je Paul Walker en Vin Diesel ziet rijden op twee weghelften, en die dan splitsen in twee verschillende wegen, en je Paul Walker ziet wegrijden op zijn weg. Dat stuk wist me wel te raken. Zelf vind ik het persoonlijk jammer dat Wiz Khalifa de rapper is, daardoor blijft het allemaal wat oppervlakkig, naar mijn mening.

#49 Normanrockx - Cheerleader

Een merkwaardige binnenkomer, maar dat heeft er mee te maken dat het origineel van OMI in Engeland nog niet is uitgebracht, en daarom ook nog niet te downloaden via iTunes. Vervolgens gaan andere artiesten het nummer dan kopiëren en dat op iTunes zetten, zodat mensen dat dan maar downloaden. Het gebeurt vaker, zo zijn er ook wel eens kopieën van Prayer in C en van Ed Sheeran's Sing binnengekomen, van vage artiesten. Deze versie van Normanrockx, een of andere vage Duitser, verschilt trouwens wel aardig, namelijk in de zang. De muziek is hetzelfde, maar de zang klinkt stukken minder. En als je Normanrockx in de clip ziet, haak je al helemaal af.

#53 Bars & Melody - Stay Strong

De derde single van Bars en Melody, een ondertussen veertienjarige rapper en zestienjarige rapper die doorbraken in Britain's Got Talent. De rapper, Leonde Devries, haalt veel inspiratie voor zijn teksten uit zijn ervaringen met pesten. Hij kon zijn gevoelens kwijt in zijn raps. Oprechte muziek dus. Ondanks dat ik hun muziek niet zelf op zou zetten, vind ik ze wel sympathiek en hebben ze een enorme gunfactor. Kijk bijvoorbeeld eens hun auditie bij Britain's Got Talent. Aandoenlijke jongens, maar toch zeker ook talentvol.

#70 Kid Ink, Tyga, Wale, YG & Rich Homie Quan - Ride Out

Nog een nummer van de sountrack van de soundtrack van Furious 7. Er zijn wat Amerikaanse rapsterren van dit moment bij elkaar gezet, om een nummer op te nemen in de typische stijl voor de Fast and Furious-film: bombastische hiphop. Niet echt mijn ding, van mij mag hiphop wel wat kaler. Kid Ink doet het refreintje, Tyga, Wale en YG doen alledrie een couplet, en Rich Homie Quan? Die mag een soort introotje doen. Geinig deuntje wel, al is het niet mijn stijl.

#85 Sia - Big Girls Cry

De derde single van Sia's album 1000 Forms of Fear, na Chandelier en Elastic Heart, en ook de derde single met een clip waarin jonge danseres Maddie Ziegler de hoofdrol speelt. In de clips van Chandelier en Elastic Heart vond ik haar ijzersterk, indrukwekkend zelfs, ze wist me te raken. In de clip van Big Girls Cry heb ik het gevoel alsof ze maar doet, het lijkt nogal onsamenhangend, ik kan er geen betekenis in vinden. Desalniettemin een megatalent, die Maddie Ziegler!

Big Girls Cry sluit qua stijl prima aan op de vorige twee singles, maar klinkt net iets meer gewoontjes, wat minder opvallend. Het maakt wat minder indruk, het blijft wat minder hangen. Neemt niet weg dat het wel gewoon een prima liedje is. Ik kan er eigenlijk ook helemaal niks slechts aan ontdekken en ik mag het graag horen. Ik hoor er echter geen grote hit in, maar dat vind ik helemaal niet erg hoor. Sowieso is de mooiste muziek buiten de hitlijsten te vinden.

#88 Dillon Francis & DJ Snake - Get Low

De nieuwe DJ Snake komt ook in Engeland binnen. Alhoewel, Dillon Francis' naam staat als eerst, dus vermoedelijk is het meer de nieuwe Dillon Francis, maar de naam van DJ Snake erbij (wiens invloed ook echt wel te horen is) helpt natuurlijk wel. Sterker nog, ik gok dat het anders niet eens een hit was geworden. Niet vanwege de kwaliteit overigens, want het is wel een erg sterk nummer. Een soort trap, maar dan met een minder kaal geluid, en een soort subtiele oosterse invloeden. Erg vermakelijk nummer!

#93 Adam Levine - Lost Stars

Door de cover van Stevie McCrorie komt het origineel van Maroon 5-zanger Adam Levine nu ook binnen, ook al is het geen single. Eerlijk is eerlijk, ik vind hem eigenlijk sterker. Het klinkt wat minder alsof het geproduceerd is met het doel om een hit te scoren. Het klinkt veel natuurlijker, organischer. Het begint klein en akoestisch en het bouwt mooi op met een steeds rijker geluid met piano en strijkers. Misschien vind ik dit wel beter dan alles wat ie met z'n band heeft gedaan. Al kom ik hier ook niet verder dan 'best aardig' hoor. Ik krijg bij het liedje, nu ik het best vaak, in drie verschillende versies, heb gehoord, wel echt een evergreen-gevoel, net als ik bij een Thinking Out Loud van Ed Sheeran heb.

#99 Fetty Wap - Trap Queen

Rapper/zanger Fetty Wap scoort onverwachts een megahit met zijn doorbraaksingle Trap Queen. Aan de ene kant blijft het ook goed hangen als je het vaker hoort, aan de andere kant is er toch best veel in dit straatje dat wel ongeveer zo klinkt, en er niet voor onderdoet. Voelt voor mij in ieder geval als een toevalstreffer. Opvallend is trouwens dat het maar één rap-couplet heeft, verder bestaat het helemaal uit zang; het refrein en een bridge. Ik vind Fetty Wap trouwens maar een merkwaardige artiestennaam, zeker voor een rapper.

Re-entries: geen!

Megastijgers

38 --> 24 Major Lazer (ft. MØ & DJ Snake) - Lean On
37 --> 27 OMI - Cheerleader

Langstgenoteerde: #83 Pharrell Williams - Happy (72 weken)

Billboard Hot 100 - binnenkomers 16 april

#70 Kid Ink, Tyga, Wale, YG & Rich Homie Quan - Ride Out

Furious 7, deel zeven van de Fast and Furious-serie doet het ontzettend goed, mede doordat het de laatste film met beelden van wijlen Paul Walker is. De soundtracks van de films doen het ook altijd goed, maar nu al helemaal met de wereldhit van Wiz Khalifa. Maar ook Go Hard or Go Home van Wiz Khalifa en Iggy Azalea en dit Ride Out zijn hits van die soundtrack. Nu ik hem vaker heb gehoord, ben ik hem erg vermakelijk gaan vinden. Best een lekkere beat, best een lekker refrein, en de rappers zijn blijkbaar erg op dreef. Ik vind ze eigenlijk alledrie op hun best. Tyga klinkt hongerig, Wale heeft een lekkere flow, en YG weet je goed bij de les te houden. Dit zie ik in Amerika wel een grote hit worden.

#82 Twenty One Pilots - Tear in My Heart

De voorheen wat eigenzinnige band Twenty One Pilots scoorde onverwachts hun eerste hit met Fairly Local, maar met Tear in My Heart lijken ze helemaal mainstream gegaan te zijn. Waar Fairly Local dat eigenzinnige nog wel had, doet Tear in My Heart als allerlei andere bandjes klinken. Bij het refrein, met die synths, moet ik zelfs aan The Killers denken. Ook Should I Stay or Should I Go van The Clash hoor ik er in terug. Opzwepende rockmuziek. Fairly Local was na een weekje weer verdwenen maar Tear in My Heart zou het wel beter kunnen doen. Hij komt in ieder geval al twee plaatsen hoger binnen. Zelf vind ik Fairly Local wel beter en interessanter.

#96 Thomas Rhett - Crash and Burn

Thomas Rhett is een countryzanger die heel erg aan de popkant zit. Zijn muziek is erg gelikt en 'smooth', wat hem niet door alle countryliefhebbers van Amerika in dank wordt afgenomen. Toch scoort hij best goed in de charts. In zijn nieuwe single gebruikt hij een sample van Sam Cooke's Chain Gang voor het ritme in de coupletten, op zich best aardig gedaan. Het countrygehalte ligt verder ook behoorlijk laag, dat is eigenlijk vooral terug te horen in zijn stem. Verder een wat oppervlakkig popliedje dat het vast wel weer prima gaat doen in de Hot 100.

#98 Who Is Fancy - Goodbye

Dit nummer bleef de hele tijd hoog in de Bubbling Under hangen, maar heeft het nu toch eindelijk gehaald, en dat is het begin van wat een heel grote hit gaat worden, en niet alleen in Amerika. Althans, dat is mijn voorspelling. Goodbye is namelijk een ijzersterk en opvallend popliedje. Het klinkt totaal niet doorsnee, maar toch heel toegankelijk. Het zit erg goed in elkaar, maar is ook heel pakkend. Echte kwaliteitspop.

Aanvankelijk was er wat gedoe rondom de persoon achter Who Is Fancy, want wie is nou Fancy? Er zijn drie verschillende clips van, grotendeels hetzelfde, maar met drie verschillende hoofdpersonen en wat subtiele verschillen, die een soort kritiek vormen op hoe je wordt gevormd door de maatschappij. In geen van de drie clips was echter de échte zanger te zien, en dat bleef ook een tijdje een mysterie. Het maakte het voor velen vast extra interessant.

Het maakt mij niet veel uit, Goodbye is gewoon een fijn liedje. Met de juiste promotie gaat dit enorm aanslaan. Lijkt me een gegarandeerde hit als de radiostations het oppakken.

#99 Easton Corbin - Baby Be My Love Song

Easton Corbin, in Europa kennen we hem sinds kort als de zanger op Are You With Me van Lost Frequencies, wat eigenlijk gewoon een versnelde versie is van de albumtrack Are You With Me van Easton Corbin. In Amerika kennen ze hem als een populaire countryzanger van de laatste vijf jaar. Scoort met regelmaat weer een bescheiden hitje met oerdegelijke country. Niets bijzonders, maar ook niet slecht. Baby Be My Love Song klinkt relatief toch wel erg doorsnee en oninteressant.

#100 Major Lazer x DJ Snake (ft. MØ) - Lean On

Major Lazer is de laatste jaren een aardig grote naam geworden. Toch is dit voor hun zowel in Engeland (na Get Free) als in Amerika (na Bubble Butt) nog maar de tweede hit. Ook voor MØ is het in Amerika de tweede hit, na haar featuring op Iggy Azalea's Beg for It. DJ Snake gaat dus het hardst, want die staat nu, op dit moment, met drie nummers tegelijk in de Hot 100, waarbij zijn samenwerkingen met Dillon Francis is en AlunaGeorge ook nog in de lift zitten.

De samenwerking van deze drie namen heeft overigens geresulteerd in een lekker luchtig popliedje. Fris geproduceerd, fijne melodietjes. Erg aangenaam. Waarom het zó aanslaat is me nog niet helemaal duidelijk, maar prettig klinkt het zeker. Zelf vind ik You Know You Like It leuker, ook zulke luchtige popmuziek. Maar met megahits als dit hebben we weinig te klagen. Al zijn ze er in Amerika nog niet, met een binnenkomst op de laatste plaats.

Re-entries

#86 Wiz Khalifa & Iggy Azalea - Go Hard or Go Home

Megastijgers

39 --> 26 Meghan Trainor - Dear Future Husband
45 --> 34 Andy Grammer - Honey, I'm Good.
64 --> 42 Skrillex & Diplo (ft. Justin Bieber) - Where Are Ü Now
56 --> 44 David Guetta (ft. Nicki Minaj & Afrojack) - Hey Mama
69 --> 52 Kanye West (ft. Theophilus London, Allan Kingdom & Paul McCartney) - All Day
67 --> 59 Florida Georgia Line - Sippin' on Fire
77 --> 61 Dillon Francis & DJ Snake - Get Low
83 --> 67 DJ Snake & AlunaGeorge - You Know You Like It
88 --> 76 Echosmith - Bright
98 --> 79 Future - Commas

Langstgenoteerde: #49 Sam Smith - Stay With Me (53 weken)

Official UK Charts - binnenkomers 19 april

#4 Dr. Kucho! & Gregor Salto (ft. Ane Brun) - Can't Stop Playing (Makes Me High) (Oliver Heldens Remix)

In 2005 brachten de Spaanse DJ Dr. Kucho! en de Nederlander Gregor Salto het nummer Can't Stop Playing uit, een ietwat funky dancetrack, wat een aardige hit werd, net geen top 10 in Nederland. Vorig jaar besloot Oliver Heldens het eens te remixen, en het van een moderne sound te voorzien, wat in Nederland de tipparade wist te bereiken (en ik persoonlijk best lekker vond klinken).

In Engeland werden twee eerdere hits van Heldens, Gecko en Koala, van zang voorzien, wat in twee grote hits resulteerden. Ze gaan dus door met dat trucje, en deze keer krijgt zijn remix van Can't Stop Playing de zang-toevoeging. En wel van de Noorse Ane Brun. Zij heeft een mooi en eigen stemgeluid dus dat is een prima keuze. Helaas ben ik verder niet zo'n fan van het zang toevoegen aan instrumentale tracks, veel te geforceerd, en ook hier vind ik het niet lekker werken. Bovendien klinkt het wel lekker, maar stelt het verder toch niet heel veel voor.

Maar vind je Ane Bruns stemgeluid mooi? Luister dan eens naar haar eigen single. Ze heeft zelf namelijk ook net een nieuwe single uit, en die is veel toffer, beetje triphopachtig, en heet Directions.

#11 Lethal Bizzle (ft. Diztortion) - Fester Skank

Nederlander! Diztortion is namelijk een Amsterdamse producer met Surinaamse roots. Hij heeft een erg lekkere hiphophit voor de in Engeland zeer populaire rapper Lethal Bizzle geproduceerd. Een erg dansbare en gezellige beat, doet het goed op de feestjes: je gaat er eigenlijk vanzelf bij dansen/meebewegen. Lethal Bizzle voegt daar wel een heel simpele tekst aan toe, maar dat is natuurlijk bewust, en hij doet het met zoveel stijl dat ie er wat mij betreft prima mee wegkomt. Ik word erg vrolijk van dit nummer.

De titel slaat trouwens op de bijbehorende dans, waarbij Fester verwijst naar Uncle Fester van The Addams Family. Het slaat op het feit dat ie niet echt een nek en een beetje een bochel heeft.

#56 Mumford & Sons - The Wolf

Mumford & Sons hebben twee albums volgespeeld met allemaal hetzelfde klinkende banjo-nummers. Dat moest dus eens anders, en de banjo is weggegooid. Een goed streven, helaas betekent dat ook dat ze een eigen stijl hebben weggegooid om als een doorsnee bandje te klinken. Vorige single, Believe, was een Coldplay-pastiche, maar The Wolf klinkt al helemaal dertien in een dozijn, als elk willekeurig net beginnende gitaarbandje. Als dit van een nog onbekende band was, denk ik niet dat iemand er naar had omgekeken.

#80 Ciara - I Bet

Een nummer gericht aan haar ex-geliefde Future, de rapper die hier laatst nog langskwam het nummer Commas. Future was vreemdgegaan op z'n tournee, dus toen kon ie vertrekken. En naar de clip kijken om te zien wat ie mist.

Een emotioneel nummer dus, maar het klinkt eigenlijk best wel luchtig en laidback. Akoestische gitaar, wat lekkere beats erdoorheen, klinkt best fijn, maar niet meer dan 'best fijn'. Gewoon een prima R&B-ballad. Wel triest hoor: 'right now it's killing me cause now I have to find someone else when all I wanted was you'.

#94 Florence + the Machine - Ship to Wreck

Na What Kind of Man de tweede single van Florence's nieuwe album. Het is een lekker vlot liedje, en ook dit nummer (na Ciara hierboven) gaat over relatiemoeilijkheden. Deze keer zingt Florence over hoe ze al haar relaties kapot maakt. 'Did I build a ship to wreck?' Florence zingt zoals altijd overtuigend, en instrumentaal klinkt het sterk. Prima single dus!

#96 Robin Schulz (ft. Ilsey) - Headlights

Robin Schulz is groot geworden door zijn remixen van Waves en Prayer in C. Daarna kwam er wat eigen nummers waarvan Sun Goes Down in veel Europese landen een grote hit werd (maar niet in Nederland en Engeland). Met Headlights scoort hij dan ook zijn eerste echte eigen hit in Engeland, na twee nummer 1-hits te hebben gescoord met remixen. Zou deze ook naar de eerste plaats toe gaan? Ik denk het niet, maar ik verwacht toch wel dat ie flink gaat stijgen. Het sluit qua stijl prima aan op zijn succesvolle remixen, en het is een prima liedje. Prima zangeres (met een eigen geluid) er nog bij. Klinkt lekker zomers, op een handdoek in het zonnetje, drankje erbij. En een muziekje erbij.

Re-entries

#57 Robyn - Dancing on My Own
#63 Jessie Ware - Say You Love Me
#69 The Killers - Mr. Brightside
#98 OneRepublic - Counting Stars
#99 Mumford & Sons - I Will Wait

Megastijgers

22 --> 1 Wiz Khalifa (ft. Charlie Puth) - See You Again
27 --> 2 OMI - Cheerleader
24 --> 13 Major Lazer (ft. MØ & DJ Snake) - Lean On
47 --> 21 Iggy Azalea (ft. Jennifer Hudson) - Trouble
44 --> 27 Kodaline - The One
40 --> 29 Meghan Trainor - Dear Future Husband
52 --> 39 Rihanna - Bitch Better Have My Money
58 --> 45 Skrillex & Diplo (ft. Justin Bieber) - Where Are Ü Now
86 --> 73 Kygo (ft. Parson James) - Stole the Show
99 --> 75 Fetty Wap - Trap Queen

Langstgenoteerde: #69 The Killers - Mr. Brightside (116 weken)

Billboard Hot 100 - binnenkomers 23 april

#43 T-Wayne - Nasty Freestyle

Dit is best een bijzondere binnenkomer. Ten eerste omdat het een freestyle is, wat zou betekenen dat hij tijdens het opnemen de tekst ter plekke bedacht. Ik vind dat altijd razend knap, al vraag ik me wel vaak af in hoeverre dat waar is. Hoe dan ook, T-Wayne rapt over de beat van Bandit Gang Marco's Nasty. Bandit Gang wie? Ja, ik kende hem ook niet. Wat maakt het dan nog meer bijzonder? Dat het nummer geen couplet-refrein-structuur heeft, maar eigenlijk uit één lang rap-couplet bestaat. Ik vraag me af of er meer hits te vinden zijn waarvoor dat geldt. Hoe dan ook, het klinkt best lekker, en doet best wel denken Hot Nigga van Bobby Shmurda. Lekkere beat, en geen briljante, maar toch best vermakelijke rapper. Maar je moet wel van de commerciële Amerikaanse hiphop van tegenwoordig houden.

#80 Rachel Platten - Fight Song

Voor T-Wayne is het de eerste keer in de hitlijsten en dat geldt ook voor singer-songwriter Rachel Platten, al wist ze vier jaar geleden wel de Adult Top 40 te halen. Ze is dus al een tijdje aan de weg aan het timmeren, ze is dan ook al 33. Ze maakt muziek die doet denken aan artiesten als Sara Bareilles, en zelfs een klein vleugje Taylor Swift (maar dan wel een 'van dik hout zaagt men planken'-muziek. Krachtige vrouwenpop zou ik het noemen. Lijkt me ook echt wat voor Emile93 als hij haar nog niet kent. Erg subtiele muziek is het dus niet, maar dat is niet heel gek, want ze wil juist laten horen hoe ze vecht, hoeveel kracht ze heeft.

#91 Rihanna - American Oxygen

2014 was, op een gastbijdrage op een Shakira-nummer na, een Rihanna-loos jaar. Het eerste Rihanna-loze jaar in een heel lange tijd zelfs. In 2015 komt ze weer helemaal terug, ze heeft blijkbaar niet stilgezeten. Ze brengt namelijk aardig wat nummers achter elkaar uit. Momenteel doen FourFiveSeconds en Bitch Better Have My Money het in Amerika al prima (maar niet uitzonderlijk), en daar komt nu een soort van Amerikaans anthem bij. Merkwaardig, aangezien Rihanna zelf helemaal geen Amerikaanse is. Ze komt namelijk van Barbados. In de clip worden allerlei beelden uit de Amerikaanse geschiedenis laten zien, zowel positieve als negatieve. Wellicht durft ze ook kritisch te zijn, juist omdat ze zelf niet Amerikaans is.

Muzikaal gezien horen we interessante electronica, en is het een vervolg van haar samenwerkingen met Kanye West. Er wordt een groots geluid neergezet, dramatisch, en zowel passend bij de beelden als bij een anthem. Het refrein is op zich best pakkend, maar dit is zeker geen instant-hit waar veel mensen op hoopten. Daarvoor duurt het eigenlijk ook net wat te lang. Ik ben er zelf nog niet zo over uit: zit zou aan de ene kant een klassieker kunnen worden, maar aan de andere kant ook genadeloos kunnen floppen. Ik vind het muzikaal gezien boeiend, maar het is wel gewaagd, en dat geldt ook voor de boodschap.

#93 Blake Shelton - Sangria

Blake Shelton is een grote naam in de Amerikaanse countrywereld, en al een tijdje coach bij The Voice (vorig jaar won één van zijn kandidaten). Een andere coach is Adam Levine van Maroon 5, over wie Blake zei dat hij had verwacht dat het een echte rockster zou zijn, maar wat blijkt? Adam leeft juist heel gezond. Op één of andere manier frustreerde dat Blake Shelton, die aangaf dat hij had gehoopt dat Adam meer zoals hemzelf zou zijn. Blijkbaar is Blake dus van het wilde leven. En meteen brengt hij een nummer over drank uit.

Het is prima verzorgde country, het zit instrumentaal goed in elkaar en Blake Shelton kan natuurlijk best zingen. Zijn nummers klinken vaak net wat minder doorsnee en er is aan te horen dat er tijd en aandacht aan is besteed. Toch wordt het nergens echt interessant. Het zal het wel weer prima doen in de charts en op de Amerikaanse country-radiozenders. Blake's laatste veertien (!) singles wisten namelijk allemaal boven de Country Airplay-charts te komen, die reeks begon in 2009.

#96 Kid Ink (ft. DeJ Loaf) - Be Real

Kid Ink is aan het groeien. In 2013 brak hij door met Show Me, een nummer dat het toch wel heel erg moest hebben van de DJ Mustard-productie en het Chris Brown-refrein. Kid Ink zelf was daarop maar een onopvallende rapper. Na nog wat hits begin ik een stijgende lijn te ontdekken. Hij begint zich sterker te profileren, zowel qua imago als qua raps. Ook op Be Real verzorgt DJ Mustard de productie, en het refrein wordt verzorgd door vrouwelijke rapper DeJ Loaf, die vorig jaar een hitje had met Try Me. Ik merk dat zij sterker overkomt als ze alleen een refreintje inzingt. Dat doet ze hier, dus dat werkt erg goed. Maar Kid Ink is ook aanwezig, hij valt eindelijk op. Hij heeft een apart hoofddeksel gekozen, en hij weet zijn stemgeluid beter te benutten. En hij klinkt scherper, meer gefocust.

Niet dat het meteen een briljante rapper is hoor. Maar het zorgt wel voor een vermakelijk nummer. De beat is weer overduidelijk DJ Mustard, maar toch niet een kopie van een andere beat, en zorgt, in combinatie met het refrein, voor een lekker donker sfeertje. Best wel een lekkere raphit eigenlijk, en het beste wapenfeit van Kid Ink tot nu toe.

#98 Sawyer Fredericks - Imagine

The Voice is weer begonnen. Het gaat maar door en door, het is alweer het achtste seizoen in vier jaar tijd. Dit seizoen begon in februari, terwijl het vorige in december was afgelopen. En heeft The Voice al grote sterren afgeleverd? Nou, eigenlijk nog niet. Maar wie weet...

Vorig jaar zorgde het al voor aardig wat hitnoteringen die precies één week in de lijst bleven. We zitten nu bij de laatste twaalf, en zijn weer bij genoeg populariteit voor de één week-noteringen aangekomen. De eerste deelnemer waar we dit jaar kennis mee maken is Sawyer Fredericks, de Amerikaanse James Bay. Qua stijl, maar ook de stem lijkt erop, en zelfs het hoedje komt overeen. Ik krijg er ook een beetje een 'beste singer-songwriter van Nederland'-gevoel bij, behalve dat je in The Voice natuurlijk liedjes moet coveren. Sawyer koos voor John Lennon's Imagine en maakt daar wel een heel erg melodramatische versie van. Kan vast groot worden, die Sawyer Fredericks, maar aan de andere kant, hebben we onderhand niet genoeg van dit soort artiesten?

#99 X Ambassadors - Renegades

X Ambassadors is een folkband die je zou kunnen kennen van het nummer Jungle, dat een samenwerking met Jamie N Commons. Dat werd een klein hitje in Amerika, nu redden de X Ambassadors het in hun eentje. Ik ken alleen deze twee nummers, maar daarop gebaseerd heb ik al het gevoel dat de mannen van X Ambassadors best wel een eigen geluid hebben weten te creëren, wat knap is in het folk-genre. In Renegades horen we een leuke, elektronische beat, mooi gecombineerd met akoestisch gitaarspel, en een aangename 'drive'. Bovendien is het een uitermate pakkend liedje! De ritmische aanpak van folkmuziek werkt verfrissend, en bovendien weten ze er ook nog eens sfeer in te verwerken. Knap gedaan! Of dit hun doorbraak wordt, durf ik niet te zeggen (het zou zomaar kunnen), maar dit is zeker een band met potentie!

#100 Kimberly Nichole - House of the Rising Sun

Daar hebben we de tweede Voice-deelnemer. Een zangeres die qua uiterlijk wat aan Skin van Skunk Anansie doet denken. Muzikaal moet ik dan weer heel erg denken aan Annie Lennox' cover van I Put a Spell on You van vorig jaar. Een zeer krachtig stemgeluid, en muzikaal gezien een beetje rock, een beetje soul en een beetje gospel. Ik vind haar zang allemaal eigenlijk té, veel te overdreven, maar dat is natuurlijk de bedoeling. Heel anders dan Sawyer Fredericks, maar in beiden zie ik wel potentiële sterren. We gaan het zien!

Re-entries

#56 Lee Brice - Drinking Class

Megastijgers

56 --> 25 Little Big Town - Girl Crush
44 --> 27 David Guetta (ft. Nicki Minaj & Afrojack) - Hey Mama
83 --> 39 Carly Rae Jepsen - I Really Like You
67 --> 55 DJ Snake & AlunaGeorge - You Know You Like It
89 --> 73 Kenny Chesney (ft. Grace Potter) - Wild Child
87 --> 77 Eric Paslay - She Don't Love You
100 --> 87 Major Lazer x DJ Snake (ft. MØ) - Lean On

Langstgenoteerde: #50 Sam Smith - Stay With Me (54 weken)

Official UK Charts - binnenkomers 26 april

#4 Clean Bandit - Stronger

Na Rather Be, Extraordinary en Real Love de vierde top 5-hit voor Clean Bandit in Engeland. Het klinkt ook weer typisch Clean Bandit, de bliepjes in de intro doen bijvoorbeeld denken aan de bliepjes in de intro van Rather Be. Deze keer is de gastzanger niet vermeld, ook lullig. Verder is het gewoon weer positieve, dansbare en ontzettend pakkende popmuziek. Klinkt ook weer lekker fris!

#17 Michael Calfan - Treasured Soul

Het Nederlandse platenlabel Spinnin' Records heeft ondertussen wel een wereldwijd imperium wat betreft dance-muziek. Onder hun hoede zijn artiesten als Martin Garrix en Oliver Heldens groot geworden, maar het label heeft niet alleen Nederlanse DJ's. Michael Calfan is een opkomende Franse DJ en blijkbaar een nieuwe revelatie van Spinnin' Records. Hij maakt zomerse, zelfs tropisch aandoende dance. Mooi opgebouwd, leuke samples, zit prima in elkaar. Eigenlijk vind ik dit leuker dan alles van Martin Garrix en Oliver Heldens. Zal in Nederland binnenkort ook wel een hit worden.

#44 Conor Maynard - Talking About

Tienerster Conor Maynard... Oké, oké, hij is de twintig al gepasseerd, het is flauw om hem een tienerster te blijven noemen. Jonge popster Conor Maynard heeft tot nu toe met al z'n singles (vijf stuks) de top 10 gehaald in Engeland. Deze binnenkomst op 44 is dus nogal een tegenvaller. Iemand in de YouTube-comments noemt Craig David en dat hoor ik er gek genoeg ook wel in terug, al kan ik er niet de vinger op leggen waarom. Maar het is dan wel Craig David in een deep house-remix, dus je kan Conor niet verwijten dat hij niet met z'n tijd meegaat. Geen idee dus waarom het nog niet eens de top 40 weet te halen...

#56 Markus Feehily - Love Is a Drug

Westlife, kennen jullie ze nog? Het was misschien wel de allerbraafste van alle boybands. Een echte huisvrouwenboyband. In Engeland houden ze erg van boybands, en daar scoorden ze dan ook het imposante aantal van dertien nummer 1-hits. In 2012 gingen ze uit elkaar, maar toen waren we ze in Nederland allang al weer vergeten. Nu, drie jaar later, begint Markus Feehily, één van de vijf leden, zijn solocarrière. Dan verwacht je brave huisvrouwenmuziek. Dat blijkt wel mee te vallen! Love Is a Drug is een enorm theatraal nummer, maar de theatraliteit (veel strijkers!) werkt hier eigenlijk best goed, en het blijkt dat meneer Feehily over best een mooie stem beschikt. Love Is a Drug is voor velen vast over het randje, het is zeker gewaagd na zijn Westlife-carrière, maar ik hoor hier eigenlijk een hoop muzikaliteit in. Het is namelijk zelfs best een spannend nummer, ietwat filmisch. Niet slecht, brave knul!

#60 Mumford & Sons - Snake Eyes

Ook hier is geen banjo te horen, maar verder is dit het minst atypisch van de drie nieuwe Mumford-singles. Believe was meer Coldplay, The Wolf was een doorsnee rockbandje, maar hier horen we iets dat ze wel eerder hebben gedaan. Een dynamisch, langzaam opbouwend rocknummer. Denk aan Dust Bowl Dance. Snake Eyes begint ingetogen, maar het gitaarloopje verklapt al dat er wat gaat komen, het snelt het nummer vooruit. En ja hoor, ietwat voorspelbaar: het eindigt als een krachtig rocknummer. Een vaak uitgevoerd trucje, maar het is prima uitgevoerd.

#63 Hozier - Someone New

Take Me to Church was een wereldhit. Maar dan... dan moet er een vervolg komen. Iets dat niet altijd even goed lukt, denk maar aan Gotye. In ieder geval is Hozier nu al verder dan Gotye, want hij heeft een tweede, weliswaar nog klein, hitje te pakken. Bovendien lukt het wel al prima in thuisland Ierland waar hij na Take Me to Church al nog twee top 3-hits (From Eden en Sedated) heeft gescoord.
Someone New is één van de meest poppy liedjes die ik van de man heb gehoord. Erg toegankelijk en daarom een logische singlekeuze, maar het kan mensen dan ook nogls tegenvallen, omdat het de intensiteit van de grote hit mist. Het doet me denken aan oude jaren '60-soul, dat orgeltje en dat effect over zijn stem zorgen daarvoor. Someone New is een degelijk liedje, het blijft ook best hangen, maarja... het is niet echt zo indrukwekkend als Take Me to Church, het refrein klinkt qua melodie zelfs best luchtig. Best hitwaardig, maar Take Me to Church opvolgen is een ander verhaal.

#71 Rihanna - American Oxygen

Net als in Amerika komt American Oxygen in Engeland ook niet al te hoog binnen. Het is nog even afwachten hoe het gaat aflopen met deze single. In Nederland zie ik het bijvoorbeeld niet de top 40 halen, maar in Amerika kan het het erg goed gaan doen... of juist niet. Hoe dan ook een toffe single, maar dat had ik een paar dagen terug al duidelijk gemaakt.

#81 Panic at the Disco - Hallelujah

Goh, Panic at the Disco, bestaan die ook nog? Ja hoor. Grote hit scoren ze niet meer, maar ze blijven gewoon lekker muziek maken, en zo af en toe halen ze weer eens de onderkant van de hitlijsten. Althans, 'ze', het is nog maar een duo volgens Wikipedia, waarvan zanger Brendon Urie nog het enige overgebleven lid is van de hoogtijdagen. Dit is namelijk het eerste wapenfeit sinds drummer Spencer Smith, ook lid van het eerste uur, zijn drumstokken aan de wilgen hing.

Brendon Urie wordt blijkbaar erg beïnvloed door religie, want twee jaar terug bracht de band nog de single This Is Gospel uit (een klein hitje in Amerika). Op Hallelujah is ook een gospelkoor te horen, en verder is het weinig nieuws onder de zon. Gewoon lekkere pop/rock, met als grootste smaakmaker de opvallende stem van Brendon Urie. Het springerige van het eerste album is er al een tijdje af, nu is het gewoon een degelijke rockband.

#98 David Guetta (ft. Nicki Minaj & Afrojack) - Hey Mama

Guetta is tegenwoordig haast een bedrijf. David zelf is weliswaar de eindverantwoordelijke, maar er werken verder zoveel mensen aan zijn muziek mee. Je vraagt je af hoeveel hij nog zelf doet... Hier wordt hij in de productie bijgestaan door Afrojack, en Giorgio Tuinfort, de Surinamer die op de achtergrond blijft maar met wie hij heel veel samenwerkt. Bovendien heeft Minaj haar raps zelf geschreven, en Bebe Rexha, die het refrein zingt, dat refrein ook zelf geschreven. En Guetta zat erbij en zag dat het goed was... Ik snap ondertussen het slavenstukje... Minaj stelt zich in haar tekst haast op als een slaaf van haar man, waar veel feministen natuurlijk enorm over vallen. Ik vind het ook wat merkwaardig, maar ach, het is maar een songtekst. Verder enorm plat, maar dat zijn we van de man gewend. Ach, het klinkt ook wel lekker.

Re-entries

#99 Sigma (ft. Paloma Faith) - Changing

Megastijgers

45 --> 32 Skrillex & Diplo (ft. Justin Bieber) - Where Are Ü Now
73 --> 53 Kygo (ft. Parson James) - Stole the Show

Langstgenoteerde: #73 The Killers - Mr. Brightside (117 weken)

Het zijn zelfs twee zangers in de nieuwe Clean Bandit! De coupletten worden gezongen door Sean Bass. Broertje van Sharna die eerder al de vocals verzorgde op Extraordinary. T refrein en de hoge noten/ad-libs worden gedaan door Glee-acteur/ zanger Alex Newell die nu ook op de nieuwe Blonde single te horen is.

Overigens werd de album versie ingezongen door Olly Alexander, van Years & Years

Billboard Hot 100 - binnenkomers 30 april

#40 Panic! at the Disco - Hallelujah

Verrassend! Panic at the Disco scoort zijn tweede Amerikaanse top40-hit ooit, na I Write Sins Not Tragedies uit 2006. Na die grote hit heeft het ze (waar alleen Brendon Urie nog van over is) dus bijna tien jaar gekost om nog een keer de bovenste veertig vsn de Hot 100 te halen. Nu ik hem vaker heb gehoord, begin ik het wel beter te snappen, het is inderdaad wel een enorm pakkend nummer. Maar toch, wat maakt dit nummer zoveel beter dan de singles die ze daartussen hebben uitgebracht. Waar komt die grote aandacht ineens weer vandaan? Kortom: verrassend!

#77 Nate Ruess - Nothing Without Love

Voor het eerst besluit de zanger van fun. het eens helemaal alleen te doen. Voor fun. zat hij ook al in The Format (met Sam Means), en hij heeft een paar keer meegezongen, op nummers van P!nk en Eminem. Maar nu doet ie het dus echt alleen. En hoe klinkt het? Eigenlijk precies als fun. Maarja, zijn bandmaatje is bezig met Bleachers, dus doet ie het maar onder z'n eigen naam. Je vraagt je meteen af hoeveel inbreng de andere bandleden van fun. hebben. Hoe klinkt het dus? Nou, als bombastische popmuziek, met het herkenbare stemgeluid van Ruess. Gezien het succes van fun. kan deze single het ook wel prima gaan doen.

#83 Bandit Gang Marco (ft. Dro) - Nasty

T-Wayne, die als een raket naar boven schiet in de hitlijsten, gebruikt de beat van Bandit Gang Marco's Nasty om over te freestylen, en meteen slaat dat origineel ook aan. Bandit Gang Marco mag T-Wayne dus wel even een bedankje sturen. Hiervoor hadden er immers maar weinig mensen gehoord van Bandit Gang Marco. Dro is bekender, die heeft als Young Dro nog eens een top 10-hit gescoord in Amerika (Shoulder Lean). Het heeft dus dezelfde beat als Nasty Freestyle, maar dan met een enorm schreeuwerig maar ook enorm catchy refreintje. Niet bepaald diepzinnige teksten maar het klinkt best lekker. Hé, volgens mij heb ik dat vaker gezegd bij hiphop-binnenkomers.

#84 Koryn Hawthorne - Make It Rain

Make It Rain van Ed Sheeran, het is nog niet eens een jaar oud, maar al zeer populair bij The Voice. In het vorige seizoen werd het ook al gezongen, toen door Matt McAndrew. Koryn zingt het ook prima, maar het wordt indrukwekkender als je bedenkt dat dit meisje nog maar 16 is. Ze klinkt een stuk doorleefder. Een veelbelovend talent dus, maar daar zitten de talentenjachten vol mee. Slechts een heel klein gedeelte horen we ook echt veel van terug.

#95 OMI - Cheerleader

Oorspronkelijk een gezellig reggae-deuntje, dat voor Jamaïcaanse reggae al best modern klonk. Maar het was zeker geen wereldhit. Totdat de opkomende artiest Felix Jaehn ermee aan de haal ging. De Duitser gooide het reggae-ritme eruit, en gooide er zomerse blazers en een lekkere beat in. En wat hebben we dan? Juist een wereldhit. Zo'n tien weken op één in Nederland, in Engeland heeft het ondertussen ook de eerste plaats bereikt, en wie weet gaat het nu in Amerika ook die kant op? Van OMI zullen we niet veel meer horen, gok ik, maar van Felix Jaehn des te meer. Wel interessant hoe DJ's tegenwoordig hun eerste successen boeken met remixen (denk ook Robin Schulz en Kygo).

#96 Rich Homie Quan - Flex (Ooh, Ooh, Ooh)

Ah, daar hebben we weer commerciële Amerikaanse hiphop die ik stiekem vaak wel leuk vind. Flex gaat mij echter ook iets te ver. De beat is oké, maar Rich Homie Quan zit er half onverstaanbaar overheen te brabbelen. Ik heb het gevoel dat die knul een spraakgebrek heeft. En teksten hoeven van mij echt niet heel geweldig te zijn, maar dit is wel heel beroerd. Laat ik er maar geen woorden meer aan vuil maken.

#99 Kevin Gates (ft. August Alsina) - I Don't Get Tired (#IDGT)

En we gaan verder in hetzelfde genre. Na vorige week T-Wayne en deze week Bandit Gang Marco nu alweer een nieuwkomer. Kevin Gates kan al meteen gebruikmaken van R&B-zanger August Alsina, een soort Chris Brown. Kevin Gates rapt over hoe hard hij werkt: I got six jobs, I don't get tired! Het klinkt best wel leuk en catchy, toegegeven, stiekem vind ik het best wel geinig! En ja, als je zó hard werkt, verdien je ook wel een plekje in de Hot 100. Vooruit, Kevin, omdat je zo je best doet.

#100 Sawyer Fredericks - Iris

En daar hebben we de nieuwe James Bay uit de Amerikaanse The Voice weer. Maar waar kwam ik achter? Hij is nog maar vijftien! Nog jonger dan Koryn Hawthorne hierboven dus. Ik geef toe, hij heeft van nature al best een mooie zangstem. De vraag is vooral hoe ze hem gaan kneden tot bijvoorbeeld een Amerikaanse James Bay, wanr dat zien de platenbazen al helemaal voor zich. Maar ach, voor nu geniet die jongen nog met volle teugen, en kan ie lekker z'n favoriete liedjes zingen. Iris van de Goo Goo Dolls vind ik wel heel afgezaagd, maar daardoor weet ie het origineel wel te overtreffen.

Re-entries

#91 J. Cole - Wet Dreamz (is z'n nieuwe single)

Megastijgers

43 --> 17 T-Wayne - Nasty Freestyle
55 --> 39 DJ Snake & AlunaGeorge - You Know You Like It
70 --> 60 Echosmith - Bright
93 --> 64 Blake Shelton - Sangria
87 --> 72 Major Lazer x DJ Snake (ft. MØ) - Lean On
91 --> 78 Rihanna - American Oxygen (gaat toch nog niet heel hard...)
92 --> 82 Kelsea Ballerini - Love Me Like You Mean It
96 --> 85 Kid Ink (ft. DeJ Loaf) - Be Real

Langstgenoteerde: #50 Vance Joy - Riptide (44 weken)

Ja, een nieuwe langstgenoteerde in Amerika! Stay With Me van Sam Smith is er na 54 weken uitgevallen. De nieuwe langstgenoteerde is wel een verrassende, want Riptide is nooit hoger dan plaats 30 gekomen!

Official UK Charts - binnenkomers 3 mei

#3 Carly Rae Jepsen - I Really Like You

Ze leek op weg om na Call Me Maybe haar tweede nummer 1-hit in Engelans te gaan scoren, maar uiteindelijk zijn zowel OMI als Wiz Khalifa haar nog voorbij gegaan. Zo'n popklassieker als Call Me Maybe zal dit niet worden, gok ik, maar volgens mij had iedereen haar al afgedaan als one hit wonder, dus wat dat betreft toch knap om weer een grote hit te scoren. Hij is ook wel weer heel catchy! En nog een leuke clip met Tom Hanks (de clip vind ik eigenlijk leuker dan het nummer). Ik gun het haar ook wel, ze komt heel sympathiek op me over.

#10 Alesso (ft. Roy English) - Cool

Stiekem scoort de Zweedse DJ Alesso toch met regelmaat weer een aardige hit. Eerst met Sebastian Ingrosso (Calling), toen met OneRepublic (If I Lose Myself), ook nog met Calvin Harris (Under Control) en recent nog met Tove Lo (Heroes). Nu dus voor het eerst met een nog onbekende artiest. Het is gewoon een lekker in het gehoor liggend dance-popdeuntje, in het verlengde van Heroes. Niets bijzonders. Slaat wel flink aan. Overigens wordt Get Outta My Way van Kylie Minogue gesampled.

#25 AronChupa - I'm an Albatraoz

Huh maar die is toch al oud? Ja, voor mijn gevoel is ie al een jaar oud, maar het valt mee. Hij is een half jaar oud... en nu pas een hit in Engeland. Het nummer had vele tegenstanders, en het is ook wel op het randje. Een soort kinderliedje, gemixt met platte danseres, en een zangeres die niet zo heel sterk zingt (overigens zijn zus). Opvallend trouwens: dit nummer is letterlijk het enige dat van AronChupa op Spotify staat. Heeft ie echt niet meer gemaakt dan? Het klinkt ook wel als een one hit wonder...

#39 Skepta - Shutdown

De Engelse rapper Skepta gaat lekker door met grime-hits scoren. Vorig jaar had ie nog een grote hit met That's Not Me. Shutdown is aardig toegankelijke grime, van mij mag grime wel wat harder en experimenteler. De beat is hier wel degelijk, maar niet heel opvallend. Skepta rapt wel overtuigend, met een pakkend refrein. Hoe grime een commercieel genre is geworden... Ach, de meeste grime-hits bevallen me prima, dus mij hoor je niet klagen.

#84 Tove Lo - Talking Body

Ook Tove Lo is weer zo'n artiest die moet vechten om geen one hit wonder te worden. Met Talking Body lijkt dat toch aardig te lukken, want dat is ondertussen al een top 20-hit in Amerika. In Engeland moet het nummer nog wat op gang komen (en zou het in Nederland nog wat worden? Het lastige is natuurlijk dat haar grote doorbraak een remix was, waardoor jaar opvolgende singles automatisch een andere sound hebben. Ze is niet doorgebroken met haar eigen geluid. De remix was Flume-achtig, terwijl ze zelf gewoon degelijke popmuziek maakt. Talking Body is ook een prima liedje, prima geproduceerd.

Liedjes schrijven kan ze ook wel, want ze schrijft regelmatig (mee aan) nummers voor anderen. Onder andere Love Me Like You Do voor Ellie Goulding.

#91 Natalie La Rose (ft. Jeremih) - Somebody

Ze wordt al de koningin van de Bijlmer (waar ze vandaan komt) genoemd. Ambitieuze dame in ieder geval, rond haar 20e vertrok ze gewoon naar L.A. om het te maken, wat nog gelukt is ook. Somebody is lekker luchtige, pretentieloze R&B, fijn in het gehoor liggend, met leuke verwijzingen naar Whitney Houston's I Wanna Dance with Somebody en LMFAO's Shots. Ben benieuwd wat we nog meer van haar gaan horen.

#99 T-Wayne - Nasty Freestyle

Een paar weken geleden kwam Trap Queen van Fetty Wap, als dé Amerikaanse hiphop-hit van het moment, ergens helemaal onderaan de lijst binnen, en die is nu lekker aan het stijgen. Momenteel is Nasty Freestyle ook één van de grootsre Amerikaanse hiphop-hits en komt dus ook voorzichtig onderaan binnen.

Overigens doet het nummer het vooral heel goed door het begin: 'first let me hop out the motherfucking Porsche', waar ook veel vines bij zijn gemaakt. De vraag is dus hoelang het nummer als geheel populair blijft, maar tot nu toe gaat het nummer toch erg goed. Staat al derde in de Spotify top 50 van Amerika, net achter Trap Queen. (En Wiz Khalifa op 1, dus een hiphop-top 3 in Amerika).

Re-entries

#65 Ciara - I Bet
#81 Tracy Chapman - Fast Car (zeker weer gezongen bij een talentenjacht?)
#90 DJ Snake & Lil Jon - Turn Down for What
#94 Florence + the Machine - Ship to Wreck
#100 Ben E. King - Stand By Me (R.I.P.)

Megastijgers

32 --> 18 Skrillex & Diplo (ft. Justin Bieber) - Where Are Ü Now
63 --> 63 Hozier - Someone New
73 --> 60 Fetty Wap - Trap Queen
80 --> 61 Vance Joy - Riptide
98 --> 68 David Guetta (ft. Nicki Minaj & Afrojack) - Hey Mama

Langstgenoteerde: #88 The Killers - Mr. Brightside (118 weken)

Heeft iemand trouwens enig idee waar de hernieuwde populariteit van Mr. Brightside vandaan komt?

Billboard Hot 100 - binnenkomers 7 mei

#71 Sawyer Fredericks - Simple Man

Het lijkt me duidelijk wie tot nu toe de populairste van The Voice is. Net zestien geworden maar hij imponeert een groot deel van de Amerikanen met een veel volwassener klinkende stem. Deze keer deed hij een cover van een minder bekend nummer: Simple Man van Lynyrd Skynyrd. Een albumtrack dat tot één van de populairste nummers van de band is uitgegroeid. Sawyer doet het prima, al kennen we het ondertussen wel natuurlijk. Erg verrassend is het al niet meer. Wel degelijk.

#82 Mariah Carey - Infinity

Het ene nieuwe nummertje op haar komende verzamelalbum #1 to Infinity. En inderdaad, ze heeft aardig wat nummer 1's gescoord, maar daar gaat deze vermoedelijk niet onder vallen. Mariah scoort de laatste vijf jaar sowieso niet echt meer, op een enkel nummer na (#Beautiful). Dit klinkt aan de ene kant wel catchy, ook wel verzorgd, maar toch is het het niet helemaal. Moeilijk de vinger op te leggen. De beat en het liedje lijken niet helemaal bij elkaar te passen. En natuurlijk moet ze weer wat zangcapriolen laten horen. Ja, we weten het wel, Mariah.

#87 Twenty One Pilots - Stressed Out

De derde Hot 100-hit voor Twenty One Pilots in korte tijd, maar de vorige twee waren na één week weer verdwenen. Opvallend. Stressed Out klinkt weer net anders dan de vorige twee (Fairly Local en Tear in My Heart). Tekst is leuk gevonden, vlot, pakkend liedje ook, en bovendien klinkt het niet doorsnee. De band doet gewoon lekker hun eigen ding. Geinig liedje dus, deze mag van mij weleens langer dan een week in de charts blijven.

#94 Chedda Da Connect - Flicka Da Wrist

De zoveelste nieuwe rapper van de laatste weken. Chedda Da Connect heeft nogal een aparte rapstijl: ietwat onverstaanbaar, en half alsof ie verkouden is, half alsof ie moet huilen. Het klinkt nogal idioot. En aangezien de beat ook niet bijzonder is, is dit wat mij betreft geen blijvertje. Opvallend: er danst ook iemand in de clip rond zonder onderarmen.

#97 Brantley Gilbert - One Hell of an Amen

Weer een nieuwe single van countryrocker Brantley Gilbert. Een paar jaar terug had hij in Amerika een groot succes met Bottoms Up, daarna heeft hij niet echt grote hits meer gescoord, al deden zijn singles het ook niet slecht. Maar bij de meeste enigszins populaire country-artiesten geldt wel dat vrijwel elke single de Hot 100 weet te halen. One Hell of an Amen is een prima liedje, hij zingt het prima, instrumentatie is goed verzorgd, alleen wordt het nergens interessant. Wel een emotioneel nummer voor hem, het gaat over het overlijden van een Amerikaanse soldaat met wie hij goed bevriend was.

#98 Brad Paisley - Crushin' It

Na dat toch wel wat zware onderwerp, krijgen we nu juist een luchtig, gezellig countryliedje. Een lekker opzwepend deuntje. Gewoon een liedje over plezier hebben, en dat heeft Brad ook duidelijk bij het spelen van dit liedje. En dit liedje klinkt zowaar nog best onderscheidend. Ik zie dit nog best een grote hit worden in Amerika. Alhoewel: het ligt ook wel heel erg in het verlengde van eerdere single River Bank en die haalde de bovenste helft ook niet.

Re-entries

#93 Fall Out Boy - Uma Thurman
#96 Jason Aldean - Tonight Looks Good on You
#99 Luke Bryan - Games
#100 Nicki Minaj (ft. Beyoncé) - Feelin' Myself

Megastijgers

28 --> 17 Andy Grammer - Honey, I'm Good.
32 --> 21 Fifth Harmony (ft. Kid Ink) - Worth It
39 --> 26 DJ Snake & AlunaGeorge - You Know You Like It
64 --> 44 Blake Shelton - Sangria
71 --> 50 Rachel Platten - Fight Song
72 --> 59 Major Lazer x DJ Snake (ft. MØ) - Lean On
95 --> 63 OMI - Cheerleader
83 --> 65 Bandit Gang Marco (ft. Dro) - Nasty
96 --> 66 Rich Homie Quan - Flex (Ooh Ooh Ooh)
85 --> 68 Kid Ink (ft. DeJ Loaf) - Be Real
93 --> 69 X Ambassadors - Renegades
87 --> 77 Canaan Smith - Love You Like That
88 --> 78 Eric Church - Like a Wrecking Ball

Langstgenoteerde: #43 Meghan Trainor - All About That Bass (43 weken)
Vance Joy met Riptide is er deze week ook uitgevallen na zo'n 45 weken. Nu is Meghan Trainor de langstgenoteerde die ook nog altijd met drie nummers in de bovenste helft staat.

Arrie schreef:
Heeft iemand trouwens enig idee waar de hernieuwde populariteit van Mr. Brightside vandaan komt?

Of die van Tracy Chapman's Fast Car? Niemand?

Official UK Charts - binnenkomers 10 mei

#4 Blonde (ft. Alex Newell) - All Cried Out

Blonde is een producersduo dat vorig jaar doorbrak met de single I Loved You (samen met Melissa Steel). Dat werd meteen een top 10-hit maar raar genoeg deed de zeer catchy dance-track helemaal niks in Nederland. Jammer, ik vond hem best leuk. Nu is daar de opvolger en aangezien ze nu een naam hebben, weet die nog hoger binnen te komen dan de vorige single überhaupt is gekomen. Het is samen met de Glee-zanger Alex Newell, die ook al meezingt op Stronger van Clean Bandit (ja ik heb goed opgelet, Robin!). Het is weer vrolijke, 90s-aandoende dance, met leuke pianootjes erdoorheen. Niet origineel, maar wel lekker.

#50 Disclosure - Bang That

Een producersduo dat ook zeker naak heeft gemaakt is Disclosure. De gebroeders Lawrence hebben met nummer als Latch, White Noise en You and Me grote hits gescoord in Engeland, en aangezien we al eventjes niks meer van ze hadden gehoord, is nummer 50 een vrij teleurstellende binnenkomst. Het nummer wordt ook erg slecht ontvangen. Eigenlijk, is laatst gebleken, is het een remix van een nummer van een oude dance-producer uit Detroit. Onder de naam 313 Bass Mechanics heeft hij het nummer Pass Out uitgebracht. Disclosure heeft dat nummer in een nieuw jasje gestoken. Een beetje makkelijk dus. Maar is het echt zo beroerd? Mwah, het is niet wereldschokkend, en komt niet in de buurt van hun vorige singles, maar ook deze dance klinkt verder best lekker. Wel een beetje flauw dat het na alle kritiek toch ineens niet de officiële single is... Sta tenminste achter je muziek, Disclosure.

#51 M.O. - Preach

Eén van de leukste meidengroepen van het moment is M.O. Vorige single Dance On My Own deed denken aan de 2-step van begin jaren '00 (dingen als The Artful Dodger). Preach borduurt daar helaas niet op voort, maar is ook weer erg fijn geproduceerd. Het trio probeert niet aan te sluiten bij een bepaald geluid maar lijkt gewoon te doen wat ze zelf tof vinden. Helaas heeft dat nog niet echt voor veel succes gezorgd.

#58 Snoop Dogg (ft. Charlie Wilson) - Peaches 'N Cream

Zijn Snoop Lion-reggae-avontuurtje was helaas voor hem niet erg succesvol. Hij besloot daarom maar weer eens met Pharrell samen te werken met wie hij enkele van zijn grootste successen heeft behaald: Drop It Like It's Hot, Signs, Beautiful (die laatste twee ook met Gap Band-zanger Charlie Wilson). Peaches 'N Cream lijkt dat niet te gaan evenaren. Verrassend, want ik hoorde hier wel een grote hit in. Het klinkt al meteen heel lekker in het gehoor, en het heeft een heel toegankelijk Pharrell-geluid. En als er iets goed aanslaat de laatste jaren... Signs en Beautiful heb ik toevallig allebei laatst nog in de club gehoord, en die vond ik toch een stuk inventiever geproduceerd. Neemt niet weg dat Peaches 'N Cream absoluut fijn wegluistert, maar bij Pharrell hoop ik stiekem toch op meer dan dat. Hij kán meer dan dat.

#86 Mumford & Sons - Tompkins Square Park

Het nieuwe album van Mumford & Sons, Wilder Mind, is verschenen, en dat slaat zo goed aan, dat de openingstrack de charts weet te halen. Door het stemgeluid van Marcus Mumford herken je de band nog, maar verder hebben ze het over een compleet andere boeg gegooid. We horen nu een solide rockband. Het is weinig spannend, en vakkundig gladgestreken, en is verder een prima opgebouwd rocknummer. Slecht is het niet, maar echt boeiend kan ik het ook niet vinden. De overgang naar Believe op het album is wel mooi gedaan trouwens!

#87 Ne-Yo (ft. Juicy J) - She Knows

Van oorsprong een R&B-zanger (So Sick, weten jullie het nog?), maar tegenwoordig gebruikt ie stevige dance-invloeden. Wel grappig, ik hoorde iemand zeggen dat dat stemmetje dat je telkens tussendoor hoort, wel op Pikachu lijkt, en nu blijf ik dat ook horen. Helaas niet eens credits voor Pikachu... Verder een met zorg geproduceerd plaatje, dat de dance-productie van de coupletten afwisselt met toch een wat meer zoetsappig R&B-geluid van het refrein, en bovendien prima raps van Juicy J. Er is overigens nog best veel te horen in de productie, ondanks dat die herhalende, snerpende synth op het eerste gehoor wat plat klinkt. Prima gedaan!

Re-entries

#66 Mumford & Sons - The Wolf
#90 Sia - Big Girls Cry
#94 Idina Menzel - Let It Go
#99 Ariana Grande (ft. Zedd) - Break Free

Megastijgers

18 --> 6 Skrillex & Diplo (ft. Justin Bieber) - Where Are Ü Now
84 --> 17 Tove Lo - Talking Body
46 --> 29 Mumford & Sons - Believe
63 --> 36 Ariana Grande - One Last Time
60 --> 38 Fetty Wap - Trap Queen
68 --> 47 David Guetta (ft. Nicki Minaj & Afrojack) - Hey Mama
81 --> 69 Tracy Chapman - Fast Car
99 --> 74 T-Wayne - Nasty Freestyle
93 --> 77 Olly Murs - Seasons
94 --> 79 Florence + the Machine - Ship to Wreck

Langstgenoteerde: #92 Pharrell Williams - Happy (76 weken)

All Cried Out

Heerlijke vocals!

Ik vind zelf I Loved You leuker, ook fijnere vocalen, maar All Cried Out is ook prima hoor.

Overigens is Bang That van Disclosure sowieso nooit als single aangekondigd. Dit is van hun officiele Facebook op de dag dat de song uitkwam:

"As work speedily progresses on our next record, we wanted to give you guys something for the summer. Been playing this one in our DJ sets for a while now and couldn't resist putting it up! Hope you enjoy... So much more on the way!"

Ah oké. Goed om dat even op te helderen inderdaad.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:44 uur

geplaatst: vandaag om 23:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.