MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Algemeen hitlijstentopic

zoeken in:
Arrie schreef:
We hebben weer eens een Nederlander in de Engelse charts, en nog voor hij er in Nederland zelf een hit mee scoort. Het nummer sluit heel erg aan op populaire artiesten als Robin Schulz en Felix Jaehn. Ik moet nog het meest denken aan Ain't Nobody van Felix Jaehn, wat een suffe, zouteloze versie van het Chaka Khan-nummer is. Dit is namelijk een suffe, zouteloze versie van Robin S - Show Me Love. Het is net zo luchtig geproduceerd als de muziek van Robin Schulz en Kygo, maar Sam Feldt moet nog vogelgeluidjes in de muziek stoppen om te benadrukken wat een heerlijk lentegevoel het toch heeft. En dan die zanger... tsja... ik vrees dat dit in Nederland ook enorm gaat aanslaan.

Die opleving van wat frissere dance na het succes van Wankelmut is snel omgeslagen en nu definitief verkracht door mannen als Robin Schulz en Kygo

Arrie schreef:

#4 Sam Feldt - Show Me Love

We hebben weer eens een Nederlander in de Engelse charts, en nog voor hij er in Nederland zelf een hit mee scoort. Het nummer sluit heel erg aan op populaire artiesten als Robin Schulz en Felix Jaehn. Ik moet nog het meest denken aan Ain't Nobody van Felix Jaehn, wat een suffe, zouteloze versie van het Chaka Khan-nummer is. Dit is namelijk een suffe, zouteloze versie van Robin S - Show Me Love. Het is net zo luchtig geproduceerd als de muziek van Robin Schulz en Kygo, maar Sam Feldt moet nog vogelgeluidjes in de muziek stoppen om te benadrukken wat een heerlijk lentegevoel het toch heeft. En dan die zanger... tsja... ik vrees dat dit in Nederland ook enorm gaat aanslaan.

Geen zanger, maar zangeres: Kimberly Anne.

#4 Sam Feldt - Show Me Love

Verschrikkelijke versie. Begrijp sowieso niet waarom zoveel mensen aan dit nummer zitten, volgens mij hebben we al 8 remixes (incl Robin S zelf) gehad sinds 1993, verzin zelf eens wat

Billboard Hot 100 - binnenkomers 21 juli

#80 Eminem (ft. Gwen Stefani) - Kings Never Die

Na Phenomenal weer een single van de Southpaw-soundtrack. Waarschijnlijk er snel achteraan omdat Phenomenal nogal is geflopt. De nieuwe is met Gwen Stefani, een interessante samenwerking, maar helaas heeft Gwen niet zo'n grote rol. Verder ligt het in het verlengde van Phenomenal; een rocksound en aan de theatrale kant. Ik zie dit ook geen grote hit worden, ondanks dat Eminem natuurlijk een prima rapper is.

#90 Tori Kelly - Should've Been Us

Victoria Kelly is al van jongs af aan bezig met het schrijven en zingen van muziek. Als kind/tiener deed ze al mee aan meerdere talentenjachten, waaronder American Idol, maar echt ver kwam ze daar niet mee. Ze bleef echter keihard werken aan haar muziek, en zo brak ze vorig jaar door in Engeland met haar featuring op Lullaby van de rapper Professor Green, en in Amerika met de single Nobody Love. Echt groot is ze nog niet, maar die potentie heeft ze wel. Goede stem, goed uiterlijk, en goede liedjes. Ook voor Should've Been Us geldt dat weer, goed verzorgde popmuziek, lekker catchy ook.

#92 Maddie & Tae - Fly

Middelbare school-vriendinnen Madison en Taylor braken vorig jaar door met Girl in a Country Song, een up-tempo countryliedje waarin ze de objectificatie van vrouwen in de moderne country op humoristische wijze bekritiseerden. Fly is haast het tegenovergestelde, want het is juist een rustige, gedragen ballad, met een serieuze tekst over een meisje op weg naar succes. De meiden gaan dus niet voor de makkelijke weg en doen waar hun hart bij ligt. Mij spreekt het verder helaas niet zo aan, misschien iets voor Emile93?

#94 Cam - Burning House

En meteen nog een ballad! Cam is kort voor Camaron, een country-zangeres en songschrijver (ze heeft wel eens liedje voor Miley Cyrus geschreven). Met Burning House maakt ze haar debuut in de Hot 100. Het is een heel sober liedje, met subtiele maar wel sfeervolle instrumentatie. Gaat ook een beetje richting folk, waarschijnlijk kan ik het daardoor best waarderen. Een intiem countryliedje dus, waardoor het juist weet op te vallen.

Re-entries

#87 Fetty Wap (ft. Monty) - My Way (waarschijnlijk doordat het liedje nu ook op Spotify staat)
#100 Big Sean (ft. Kanye West & John Legend) - One Man Can Change the World

Megastijgers

76 --> 64 Frankie Ballard - Young & Crazy
90 --> 70 Meghan Trainor (ft. John Legend) - Like I'm Gonna Lose You
89 --> 76 Nicky Jam & Enrique Iglesias - El Perdón (gaat het nu ook eindelijk toch nog een grote hit worden in de VS?)
99 --> 89 Old Dominion - Break Up With Him

Langstgenoteerde: #47 Taylor Swift - Shake It Off (48 weken)

Official UK Charts - binnenkomers 24 juli

#5 John Newman - Come and Get It

Ik las laatst dat John Newman aangaf dat het voor hem erg belangrijk is dat zijn muziek goed scoort. Als zijn singles floppen in de hitlijsten, dan zit ie thuis flink te tobben. We kunnen zijn muziek dus wel flink commercieel noemen. Tot nu toe gaat dat hem overigens prima af, Love Me Again was zelfs een nummer 1-hit in Engeland. Come and Get It is de eerste single van zijn komende album, en doet mij erg denken aan Daniel Merriweather (kent u hem nog?). Een stevige popsingle met flink wat blazers, wat eigenlijk best wel goed past bij zijn karakteristieke stemgeluid. Voor pure commercie is het best een leuk plaatje!

#7 Calvin Harris & Disciples - How Deep Is Your Love

Over pure commercie gesproken. Calvin weet daar ook wel wat van. How Deep Is Your Love klinkt echter opvallend minder commercieel dan zijn muziek van de laatste jaren. Dat komt door de Disciples, een trio dat je zou kunnen kennen van They Don't Know, een klein hitje van vorig jaar. Zij hadden een demo, HDIYL, en stuurden het naar Calvin Harris om te vragen wat hij ervan vond. Calvin zat er toevallig net aan te denken dat hij in de zomer nog wel een single wilde uitbrengen, en stelde voor om er een samenwerking van te maken. Uiteindelijk heeft ie het het nummer een beetje gekaapt, qua naam in ieder geval, al weten we natuurlijk niet hoeveel ieder uiteindelijk heeft bijgedragen. Niet dat het meteen een fantastische single is trouwens. Het is een soort van ingetogen housedeuntje, dat niet heel erg weet op te vallen. Door de naam Calvin Harris komt net natuurlijk hoog binnen, maar uiteindelijk verwacht ik dat het voor zijn doen niet zo'n grote hit wordt.

#18 5 Seconds of Summer - She's Kinda Hot

5 Seconds of Summer is een waanzinnig populaire boyband, ze zijn een beetje de rockversie van One Direction. Heb je er nooit van gehoord? Dat zou kunnen. Ze doen het hier in Nederland helemaal niet zo goed, maar in de Engeland en Amerika hebben ze al meerdere grote hits gescoord (She Looks So Perfect, Amnesia). De nieuwe single, She's Kinda Hot, doet mij nogal denken aan Pork and Beans van Weezer, hebben meer mensen dat? Het is dan wel de boyband-versie ervan, dus gladgestreken (niet dat Pork and Beans zo rauw was) en eindigen met een groots geluid. Met hun flinke fanbase blijven ze goed scoren.

#67 Jess Glynne - Ain't Got Far to Go

Je denkt misschien: wat een lage binnenkomst voor Jess Glynne. Ain't Got Far to Go is dan ook niet de nieuwe single. Het is een liedje dat op haar debuutalbum komt, en dat ze akoestisch had uitgevoerd. Dat sloeg genoeg aan voor een plekje in de hitlijsten. Het is dan ook sterk gedaan, ik krijg er een soul- en gospelgevoel bij, en haar stemgeluid komt mooi tot zijn recht.

#79 Lethal Bizzle & Shakka - Playground

Lethal Bizzle is een grime-rapper die al sinds 2002 hits scoort in Engeland. Weggeweest is ie nooit, maar de laatste jaren doet ie het wel weer erg goed. Zo werden de singles The Drop, Rari Workout en het mijns inziens erg leuke Fester Skank grote hits. Op Playground gooit ie het eens over een andere boeg, er zijn reggae- en drum & bass-invloeden te horen. Lethal Bizzle zelf rapt prima, maar heeft niet eens zo'n grote rol. Is niet erg, het is toch weer best een leuke single, ondanks dat het niet zo'n grote hit lijkt te worden als de voorgaande singles.

#85 Galantis - Peanut Butter Jelly

Het Zweedse duo Galantis scoorde zowel in Nederland als Engeland een grote hit met Runaway (U & I), maar het vervolg gaat nog wat moeizaam. De opvolger Gold Dust sloeg niet aan dus nu is het aan Peanut Butter Jelly. We horen weer vervormde zang, deze keer net wat minder catchy, maar wel lekker opgewekt, met vrolijke strijkers erdoorheen. Het klinkt best aardig, maar toch niet als de grote hit, die Runaway wel was.

#94 Fetty Wap (ft. Monty) - My Way

Fetty Wap kunnen we gerust één van de populairste rappers van het moment noemen. My Way is al een tijdje op het internet te vinden, ik begreep dat het al zeker een jaar oud is, maar lijkt nu opnieuw onder de aandacht gekomen, en sinds ie ook op Spotify staat, gaat het hard. In Amerika is het nummer de top 10 in gestegen, waar Trap Queen ook nog instaat (en 679, ook een single, staat ook nog wat lager in de lijst). Twee keer tegelijk in de Amerikaanse top 10, een knappe prestatie. Zo ver is ie in Engeland nog niet. En in Nederland al helemaal niet, zulke hiphop wordt niet gedraaid op de meeste Nederlandse zenders (op wat urban-gerichte zenders als Juize en FunX na). Ik ben benieuwd of ie uiteindelijk toch weet door te stoten tot Nederland, want hij gaat nu wel heel hard.

#99 Major Lazer (ft. Ellie Goulding & Tarrus Riley) - Powerful

En alweer een opvolger van een megahit. Lean On was een onverwachts (toch?) megasucces voor Major Lazer, nummer één in Nederland, nummer twee in Engeland en zelfs een top 10-hit in Amerika. De opvolger is met Ellie Goulding en de wat onbekendere reggae-zanger Tarrus Riley op vocalen, en is samen met Lean On één van de meest poppy nummers op het laatste album. De rest heeft veel meer dancehall-invloeden. Een logische opvolger dus, ook omdat Ellie zelf al erg populair is, dat helpt een single altijd wel. Powerful is een stuk minder luchtig, wat serieuzer, en dat past eigenlijk niet zo bij Major Lazer. Het zit verder wel prima in elkaar, en klinkt niet onaardig, dus het zal nog wel door gaan stijgen.

Re-entries

#58 Shaggy (ft. Mohombi, Faydee & Costi) - I Need Your Love
#66 Silentó - Watch Me (Whip / Nae Nae)
#97 Meghan Trainor - All About That Bass

Megastijgers

98 --> 57 A$AP Rocky (ft. Rod Stewart, Miguel & Mark Ronson) - Everyday
87 --> 63 Fetty Wap (ft. Remy Boyz) - 679
82 --> 65 Andy Grammer - Honey, I'm Good.
95 --> 78 Felix Jaehn (ft. Jasmine Thompson) - Ain't Nobody (Loves Me Better)

Langstgenoteerde: #77 Pharrell Williams - Happy (87 weken)

Billboard Hot 100 - binnenkomers 28 juli

#22 5 Seconds of Summer - She's Kinda Hot

En ook in Amerika komt rock-boyband 5 Seconds of Summer aardig hoog binnen. Zelfs in Nederland staat het nummer al twee weken in de Mega Top 50. En dat terwijl het nummer nog maar net uit is. Het lijkt One Direction dus wel: een nieuw nummer uit, en meteen knalt ie overal de hitlijsten binnen. One Direction heeft trouwens ook net een nieuwe single uit, Drag Me Down, dus ik zie een mooie strijd!

#60 Calvin Harris & Disciples - How Deep Is Your Love

En ook Calvin Harris knalt meteen overal de hitlijsten binnen als ie iets nieuws uitbrengt. Pas op de lange termijn kan je dan zien of het echt een succes is. Ik ben dus benieuwd of deze wat minder hitgevoelige single stand zal weten te houden of juist vrij snel wegzakt. In ieder geval ook meteen de eerste Billboard-hit voor het Britse dance-trio Disciples. Nooit een slecht idee, met Calvin Harris samenwerken.

#68 Future (ft. Drake) - Where Ya At

De rapper Future is erg goed bezig de laatste tijd. Hij is enorm productief, en brengt veel mixtapes uit, maar ze worden ook nog eens erg goed ontvangen. Zowel door de critici als door het grote publiek. Nu heeft ie weer een officieel album uitgebracht (al wordt het soms ook weer mixtape genoemd, de lijn ertussen is vaag), en dat is misschien wel zijn grootste succes tot nu toe.

Future heeft een merkwaardige rapstijl, met veel autotone en soms een aparte flow, maar dat geeft hem wel een eigen stijl. Het maakt het ook makkelijk om een afkeer van zijn muziek te hebben, die tekstueel bovendien niet veel voorstelt. Maar bij Future gaat het om de vibe, om de sfeer. En mede dankzij de sterke producties op het album zit dat wel goed. Hij heeft twee nieuwe singles uit (geen idee waarom) en die komen allebei binnen.

Niet heel verrassend komt de samenwerking met Drake het hoogst, want ja, Drake. Het nummer valt ook op door de aparte sample die je meteen in het begin hoort, je hoort een instrument dat ik niet kan plaatsen. Het zorgt in ieder geval voor een wat 'eerie' (hoe zeg je dat in het Nederlands?) sfeertje.

#81 Luke Bryan - Strip It Down

De countryzanger die enorm populair is maar door velen ook als te commercieel en 'niet trouw aan de echte country' wordt gezien, heeft weer een nieuwe single. Een aantal welen terug kwam hij nog hoog binnen met het stevige Kick the Dust Up. Strip It Down is juist een rustig, melancholisch liedje. Het klinkt inderdaad net wat anders dan de meeste country, maar dat vind ik juist een pluspunt. Eigenlijk best een aardig liedje, de melancholische sfeer wordt mooi neergezet. Fijn wegdroomliedje. Helaas doet zijn zang me niet zo veel.

#85 R. City (ft. Adam Levine) - Locked Away

R. City, of Rock City, bestaat uit twee broers die vooral bekend zijn om de vele hits waaraan ze hebben meegeschreven (en soms geproduceerd). Man Down van Rihanna, When I Grow Up van Pussycat Dolls, We Can't Stop van Miley Cyrus, etc. Ze hebben het ook weleens zelf geproduceerd. Met hun derde single scoren ze nu eindelijk hun eerste eigen hit. Een beetje geholpen door Adam Levine, dat wel. Aangezien ze dus het talent hebben om grote hits te schrijven, zou dit het begin kunnen zijn van een grote carrière. Locked Away is een beetje reggae, klein beetje hiphop, en vooral een pakkend poprefrein. Ik heb er niet veel mee, maar in Nederland gaat de single al lekker.

#95 Future - Blow a Bag

En daar is de andere single van Future. Ook weer een interessante productie, ook weer een ietwat duister sfeertje en een lekkere vibe. Blow a Bag heeft ook een catchy refreintje, al klinkt het ook ietwat stompzinnig. Voor mij is het vooral genieten als ik me richt op de achtergrondmuziek en Future's rap als een soort extra instrument zie. Overigens staat hij momenteel drie keer genoteerd in de Hot 100 (Commas, Where Ya At, en Blow a Bag). De vraag is of hij nou eindelijk eens de top 40 van de Hot 100 weet te halen, want dat is hem tot nog toe niet gelukt. Move That Dope was zijn succesvolste single en kwam tot 46.

#99 Kenny Chesney - Save It for a Rainy Day

Kenny Chesney is absoluut één van de meest succesvolle countryzangers van de laatste twintig jaar. Al bezig sinds begin jaren '90 en aardig productief ook: dit is zijn 59e single! En al helemaal knap: hij moest even inkomen, de eerste elf haalden de Hot 100 niet, maar sinds That's Why I'm Here in '98 hebben 46 van de 48 de Hot 100 gehaald (en die andere twee kwamen ook behoorlijk in de buurt). Indrukwekkende cijfers en dan heb ik het nog niet eens over z'n albums of zijn concert-tours gehad.

Save It for a Rainy Day is een feelgood-song waarin hij zingt dat het een te mooie dag is om te treuren om een verloren liefde. Het sluit qua sound aan op de vorige singles die ik van hem gehoord heb. Ik heb het idee dat we van deze man nog maar weinig verrassingen hoeven te verwachten. Hij heeft zijn eigen geluid gevonden, heeft heel veel fans die ervan houden, en blijft daarin gewoon degelijke muziek uitbrengen. Het stoort in ieder geval niet.

#100 Ciara - Dance Like We're Making Love

Wat leuk: Ciara komt tegelijkertijd binnen met haar ex-geliefde Future. Ze waren zelfs verloofd en ze heeft een kind van hem gebaard. Maar toen hij vreemd bleek te zijn gegaan, ging de verlovingsring de prullenbak in. Haar vorige single, I Bet, ging over die verbroken relatie, en deed het wel aardig, maar niet heel geweldig (net geen top 40). Zou Dance Like We're Making Love het beter doen? Zoals de titel zegt zit hier meer tempo in, al valt het nog mee, het is niet zo dansbaar als 1,2 Step en Goodies. Hij blijft een beetje mid-tempo. Het zit een beetje tussen R&B en dance in, en is ietwat zweverig. Ik vind hem fijn! En wie hebben eraan meegeschreven? Hebben we ze weer: de broers van R. City.

Re-entries

#98 Florida Georgia Line - Anything Goes

Megastijgers

87 --> 7 Fetty Wap (ft. Monty) - My Way

Langstgenoteerde: #47 Taylor Swift - Shake It Off (49 weken)

Arrie schreef:

#90 Tori Kelly - Should've Been Us

Victoria Kelly is al van jongs af aan bezig met het schrijven en zingen van muziek. Als kind/tiener deed ze al mee aan meerdere talentenjachten, waaronder American Idol, maar echt ver kwam ze daar niet mee. Ze bleef echter keihard werken aan haar muziek, en zo brak ze vorig jaar door in Engeland met haar featuring op Lullaby van de rapper Professor Green, en in Amerika met de single Nobody Love. Echt groot is ze nog niet, maar die potentie heeft ze wel. Goede stem, goed uiterlijk, en goede liedjes. Ook voor Should've Been Us geldt dat weer, goed verzorgde popmuziek, lekker catchy ook.

#92 Maddie & Tae - Fly

Middelbare school-vriendinnen Madison en Taylor braken vorig jaar door met Girl in a Country Song, een up-tempo countryliedje waarin ze de objectificatie van vrouwen in de moderne country op humoristische wijze bekritiseerden. Fly is haast het tegenovergestelde, want het is juist een rustige, gedragen ballad, met een serieuze tekst over een meisje op weg naar succes. De meiden gaan dus niet voor de makkelijke weg en doen waar hun hart bij ligt. Mij spreekt het verder helaas niet zo aan, misschien iets voor Emile93?

Ben niet bepaald kapot van Fly nee. Spreekt me ook niet aan.
Die van Tori Kelly is stukken beter

Emile93 schreef:
(quote)

Ben niet bepaald kapot van Fly nee. Spreekt me ook niet aan.
Die van Tori Kelly is stukken beter

Het is toch moeilijk om jouw smaak in te schatten.

Official UK Charts - binnenkomers 31 juli

#4 Sigma (ft. Ella Henderson) - Glitterball

En alweer een grote hit voor drum & bass-duo Sigma. Sinds hun grote doorbraak met Nobody to Love, een nummer 1-hit in Engeland, doen ze het erg goed met hun poppy R&B. Na Nobody to Love werkten ze samen met Paloma Faith en Labrinth, en nu dus met vroegere X-Factor-kandidate Ella Henderson (die zelf ook al eens op 1 in Engeland heeft gestaan met Ghost). Geen slechte keuze, want Ella heeft een erg goede en krachtige stem. De muziek van Sigma doet allemaal wel ongeveer hetzelfde aan, het lijkt net alsof ze er telkens hetzelfde drum & bass-ritme ondergooien, met net wat nuance-verschillen. Maar omdat wel het liedje en de zang verschillen, werkt het toch, en blijven ze scoren.

#25 Foxes - Body Talk

Wat grappig. Ik las op Wikipedia dat ze Louisa Rose Allen heet en dacht: het is net geen Lily Rose Allen. En wat lees ik vervolgens? Ze heeft een alias gekozen om verwarring met Lily te voorkomen. Foxes is een popzangeres die het voornamelijk in Engeland erg goed doet. Body Talk is de eerste single van haar komende album, en is geproduceerd door 'onze' Bakermat. Het is gewoon weer lekkere dance-pop/synthpop zoals we van haar gewend zijn. Niets verrassends, niets opzienbarends, maar gewoon een aardig popdeuntje.

#28 Aston Merrygold - Get Stupid

Aston Merrygold was een lid van de populaire boyband JLS. Populair in Engeland althans, daar hebben ze onder andere vijf nummer 1-hits gehad! Knap als je bedenkt dat ze maar vijf jaar actief zijn geweest. In 2013 gingen ze uit elkaar, en sindsdien heeft Marvin Humes (ook een radio-DJ) wat hits gescoord met Luvbug. Aston Merrygold is jurylid in een dansprogramma geweest maar probeert nu een solocarrière te beginnen. Hij komt met een heerlije funky pop-single, een beetje in de lijn van Blurred Lines, maar ook James Brown is er duidelijk in terug te horen. Een lekkere groove, erg goed dansbaar, ik hoor een megahit! Maar het zal wel niet... Ik kom wel vaker leuke nummers tegen in de Engelse charts die ook zomaar heel grote hits zouden kunnen worden, maar dan moet de radio het wel oppikken. Neem bijvoorbeeld een Kiss Me Quick van Nathan Sykes of een We All Want the Same Thing van Rixton. In Engeland zakken ze snel weg, en in Nederland begint de radio er helemaal niet aan, terwijl ik er instant-hits in hoor. Maarja, liever op (nog) veilig(er) spelen met de zoveelste Maroon 5-single. Jammer hoor, ik vind Get Stupid een leuke single.

#29 Disclosure (ft. Sam Smith) - Omen

Disclosure brak drie jaar terug door met de single Latch, waarop ook de nog onbekende Sam Smith te horen was. Dat die een fantastische stem had, hoorden we toen meteen al. In drie jaar is Sam Smith uitgegroeid tot megaster en ook Disclosure is een grote naam geworden in de commerciële dance. Een nieuwe samenwerking schept dus grote verrassing. Het is een lekkere mid-tempo track, in de typische Disclosure-stijl. Vond je Latch leuk, dan zal deze ook wel bevallen. Echt verrassen weet Disclosure echter niet meer, mij in ieder geval niet.

#51 Bring Me the Horizon - Throne

En alweer een hitnotering voor deze metalgroep. Daarmee zal het ook de succesvolste metalgroep in tijden zijn, in de Engelse hitnotering (in Amerika en Nederland zien we sowieso geen metal meer in de charts). Bring Me the Horizon is in de loop van hun carrière stukken toegankelijker geworden, en is liedjes gaan schrijven die voor de leek stukken beter behapbaar zijn. Eigenlijk zijn ze binnen hun stijl gewoon popliedjes gaan schijven, en dat werpt zijn vruchten af. Ook Throne is zowel krachtig en gedreven als pakkend.

#82 Eminem (ft. Gwen Stefani) - Kings Never Die

Deze zagen we al in de Amerikaanse charts. Het komt van de Southpaw-soundtrach, evenals Eminems vorige single Phenomenal. Eminem is ook de executive producer van die soundtrack, oftewel, de eindverantwoordelijke. In beide singles hoor ik dat Eminem nog altijd een zeer begiftigde rapper is, maar helaas spreken de rock-achtige producties mij niet zo aan. Gwen Stefani doet af en toe een refreintje. Had haar wat meer ruimte gegeven, en je had meer kans op een hit. Niet dat ik vind dat ie dat zou moeten doen, dat hij zijn muziek moet aanpassen om een hit te kunnen scoren, hij moet gewoon doen wat ie tof vindt. Hits heeft ie toch al zat gehad. Ik moet zeggen dat hij wel steeds beter bevalt, het nummer is mooi opgebouwd, en heeft best een aardige, donkere sfeer.

Re-entries

#72 Lethal Bizzle (ft. Diztortion) - Fester Skank
#78 Iggy Azalea (ft. Jennifer Hudson) - Trouble
#87 Faithless - Insomnia
#96 Florence + the Machine - Ship to Wreck

Megastijgers

58 --> 45 Shaggy (ft. Mohombi, Faydee & Costi) - I Need Your Love
78 --> 60 Felix Jaehn (ft. Jasmine Thompson) - Ain't Nobody (Loves Me Better)
99 --> 69 Major Lazer (ft. Ellie Goulding & Tarrus Riley) - Powerful
100 --> 70 Meghan Trainor - Dear Future Husband
94 --> 81 Fetty Wap (ft. Monty) - My Way

Langstgenoteerde: #85 Pharrell Williams - Happy (88 weken)

Arrie schreef:

#87 Faithless - Insomnia

Deze re-entry is als het ware te danken aan de nieuwe Avicii remix, dus die zou je als nieuwe entry kunnen zien/bespreken.

catdog schreef:
(quote)

Deze re-entry is als het ware te danken aan de nieuwe Avicii remix, dus die zou je als nieuwe entry kunnen zien/bespreken.

Ik weet het, daar heb ik ook aam gedacht. Ik heb het nu gewoon overgenomen zoals de Engelse hitlijst het weergeeft, maar inderdaad: eigenlijk gaat het om de Avicii remix. Niet dat die nou zoveel toevoegt.

Arrie schreef:
(quote)

Het is toch moeilijk om jouw smaak in te schatten.

Ik zit vol verrassingen

Beetje late reactie, maar...
Arrie schreef:
De nummers van David Zowie en Duke Dumont doen me trouwens ook denken aan wat MK in de nineties deed.

...ik ben wel benieuwd wie of wat je met MK bedoelt?

Duke Dumont heeft inmiddels ook een nieuwe (Ocean Drive), die ik een stuk leuker vind dan de gerecyclede versie van The Giver. Dat vond ik eigenlijk niet zoveel toevoegen aan het origineel wat ik een paar jaar terug wel heel leuk vond. Zou leuk zijn als dat ook een hitje werd.

tnf schreef:
(quote)

Een nieuwe Janet Jackson? Ik werd nieuwsgierig en klikte. Bij 'het ligt helemaal in de tijdsgeest' had ik iets veel vreselijkers verwacht dan dit: een luid geproduceerd nummer vol trucage, compleet gemaakt met wat owowowow oid. Maar ik vind het juist meer in de richting van haar 90's-werk liggen.

Al blijft het niet echt hangen bij me. Dat is dan weer jammer.

Bij mij groeit het nummer langzaam. In eerste instantie bleef het ook niet zo hangen, maar na een maand of 2 draaien ben ik hem toch wel gaan waarderen. Vreemdgenoeg vind ik dit soort '90s' r&b nu leuker dan in de 90s zelf.

Arrie schreef:
#2 Years & Years - Shine

Daar is ie dan! De opvolger van megahit King. Ik ben benieuwd of deze in Nederland ook gaat aanslaan of dat Years & Years hier een one hit wonder gaat worden. Het heeft weer die vertrouwde sound met het fijne stemgeluid van Olly Alexander, maar de band lijkt met elke single net wat meer doorsnee te gaan klinken. Take Shelter vond ik super, Desire ook leuk, King wel aardig, en deze gaat het ene oor in, en het andere oor uit. Jammer van zo'n groep met potentie. Al is het natuurlijk niet verkeerd om op de radio te horen, het is toch best lekkere synthpop.

In Nederland wordt King al maanden erg veel gedraaid, rond koningsdag hoorde je hem al overal en nu nog hoor ik hem elke dag minstens 1 keer op de radio voorbij komen. Vind het nog steeds een leuk nummer, al ben ik er niet meer zo weg van als een half jaar terug. Maar toch wel jammer dat de opvolger zoveel minder is. Take Shelter vond ik ook de beste en het zou me niets verbazen als die in NL een rerelease krijgt, anders gaat Years & Years inderdaad de boeken in als one-hit-wonder (al hadden ze vorig jaar ook al een hit als gastartiest The Magician).

Goede keuze van Janet overigens om nu de focus op de J. Cole remix te gooien. Maakt het nummer toch net even af. Lekkere track!

herman schreef:
Beetje late reactie, maar...
(quote)

...ik ben wel benieuwd wie of wat je met MK bedoelt?

Mark Kinchen (die van de Push the Feeling On-remix). Maar achteraf gezien moet ik erbij zeggen dat ik niet heel veel van hem ken, maar wellicht had ik bij het schrijven van dat stukje net wat oude dingen van hem teruggeluisterd. MK scoort trouwens nog steeds zo af en toe hits in Engeland.

Ocean Drive komt binnenkort inderdaad ook langs in dit topic.

Billboard Hot 100 - binnenkomers 4 augustus

#78 Bea Miller - Fire N Gold

Bea Miller is een erg jong talent. Ze is namelijk nog maar 16 maar werd drie jaar geleden al negende in de Amerikaanse X-Factor. Een knappe prestatie voor een meisje van 13. Ik heb er wel mijn bedenkingen bij, op die leeftijd al in het hele muziekindustrie-circus, ik weet niet of je dat moet willen. Hoe dan ook, een jaar geleden haalde ze nét niet de Hot 100 (bubbling under) met Young Blood, maar nu heeft ze toch echt haar eerste hitnotering te pakken. Haar stem zou moeten opvallen, want daar deed ze het zo goed mee in de talentenjacht en bovendien is dat het enige wat ze aan het nummer toevoegt. Ik vind het echter nogal doorsnee klinken. Het zou elk zangeresje kunnen zijn. Geldt ook voor het nummer: het is best catchy, en lekker in-your-face, maar het onderscheidt zich niet. Gewoon vakkundige, maar oninteressante popmuziek. Dat krijg je met de X-Factor-fabriek. Een product.

#90 Jason Derulo - Cheyenne

Jason Derulo is hard op weg om een groot popster te worden. Hij scoort hit na hit, en eerlijk is eerlijk: niet eens zo onterecht. Talk Dirty is een favoriet van me maar ook een Want to Want Me klinkt lekker swingend. In het begin van zijn carrière was het niet altijd even denderend en verzandde het nog weleens in flauwe R&B maar nu heeft hij de juiste mensen om hem heen gevonden.

Dat resulteert in een bizar aantal songschrijvers voor dit nummer: negen stuks (waaronder hijzelf)! Het producersteam achter Cheyenne is The Monsters and the Strangerz die ook achter huidige zomerhits El Mismo Sol (Alvaro Soler) en Fun (Pitbull) zitten. Cheyenne spreekt mij persoonlijk weliswaar wat minder aan maar het klinkt wel als een klok. Ook voor de clip heeft hij de juiste persoon gevonden: het zorgt voor een indrukwekkende, duidelijk door Michael Jackson geïnspireerde clip. Geen half werk bij Jason Derulo en dat legt hem geen windeieren.

Re-entries

#63 Janet (ft. J. Cole) - No Sleeep (want er is een clip!)
#96 Eminem (ft. Gwen Stefani) - Kings Never Die
#98 Prince Royce (ft. Jennifer Lopez & Pitbull) - Back It Up
#99 Sam Smith - Like I Can

Megastijgers

48 --> 36 Charlie Puth (ft. Meghan Trainor) - Marvin Gaye
54 --> 41 Shawn Mendes - Stitches
56 --> 46 Flo Rida (ft. Robin Thicke & Verdine White) - I Don't Like It, I Love It
85 --> 60 R. City (ft. Adam Levine) - Locked Away
83 --> 72 Tori Kelly - Should've Been Us

Langstgenoteerde: #50 Taylor Swift - Shake It Off (50 weken)

Official UK Charts - binnenkomers 7 augustus

#1 One Direction - Drag Me Down

Het is geen verrassing: One Direction brengt een nieuwe single uit en ze knallen in Engeland meteen binnen op één. Ze zijn nog met z'n vieren, want Zayn Malik is ermee gekapt, maar aan de sound is verder weinig veranderd. Dit sluit perfect aan op een vorige single als Steal My Girl. One Direction heeft natuurlijk louter topproducers en topschrijvers om zich heen, dus het klinkt allemaal als een klok, maar het is daarmee ook meteen nogal zielloos. Slecht? Nee. Maar is het interessant? Totaal niet...

#17 Joe Stone & Montell Jordan - The Party (This Is How We Do It)

This Is How We Do It van Montell Jordan is een ware 90s R&B-klassieker. Maar zoals het klassiekers vaak vergaat, worden ze nog weleens gecoverd of in nieuwe jasjes gestopt. Zo stopt Spinnin' Records-DJ Joe Stone het nummer in een EDM/deep house-jasje waardoor het nummer een tweede leven krijgt. Het klinkt niet eens zo heel beroerd, maar het kan wat mij betreft in de verste verte niet op tegen het supertoffe origineel. Ik geloof dat kemm ook een liefhebber is.

#28 Joe Weller (ft. Emil) - Wanna Do

Zijn jullie bekend met Enzo Knol? Een jongen die alles wat ie meemaakt (wat niet eens altijd heel bijzonder is) filmt en daar dagelijkse vlogs (video logs) van maakt en op YouTube plaatst. Hij heeft enorm veel fans en zijn filmpjes worden heel veel bekeken. Nou, Joe Weller lijkt mij een beetje de Engelse Enzo Knol. In de clip bij dit nummer heeft hij een date met een meisje, en daar heeft hij een eigen nummer overheen gezet. Gewoon lekkere deephouse, niet opzienbarend, maar ook zeker niet verkeerd. Klinkt gewoon fijn.

#66 Duke Dumont - Ocean Drive

Duke Dumont is al bezig sinds 2006 maar deed het de laatste jaren ineens waanzinnig goed, met meerdere megahits achter elkaar: Need U (100%), I Got U, en Won't Look Back. Zijn vorige single, The Giver (Reprise), zorgde daarmee vergeleken toch voor een wat tegenvallend resultaat, en Ocean Drive lijkt het nog minder te gaan doen. Is ie het een beetje kwijt of richt ie zich gewoon minder op het scoren van hits? Ik denk dat laatste. Ocean Drive is prima dance maar is gewoon minder catchy dan de grote hits. Eerlijk is eerlijk: hij doet mij ook wat minder. Het refrein doet wat groots, haast bombastisch aan, en de zanger heb ik niet veel mee. Maar herman vindt hem wel tof, dus het kan best aan mij liggen. Wat vindt de rest ervan?

#68 Jess Glynne - Why Me

Tegenwoordig is het vaak ingewikkeld met singles. Wat is nou de officiële single? En meerdere singles die vlak achter elkaar komen. In het geval van Jess Glynne had ik begrepen dat Don't Be So Hard on Yourself en daar is ook een clip bij, maar in de hitlijsten zijn we hem nog niet tegengekomen (waarschijnlijk nog niet als download uitgebracht ofzo). Bij Why Me is echter óók een clip gemaakt en komt nu wel binnen. Het is toch veel slimmer om je op één nummer als single te richten? Hoe dan ook, toen het begon kreeg ik er een club-gevoel bij, maar uiteindelijk bleek het eerder het after-club-gevoel te zijn. Het is namelijk een ballad maar dan wel met nog wat klanken die aan house doen denken. Inclusief de karakteristieke stem van Jess Glynne zorgt het voor een toffe sfeer en een prima liedje.

#79 Kygo (ft. Will Heard) - Nothing Left

Kygo is in de elektronische pop één van de grote namen van het moment, samen met Robin Schulz en Felix Jaehn, al gaat Kygo ook wat meer richting Avicii. Hij heeft een heel herkenbare sound die 'tropical house' wordt genoemd, erg zomers dus. Dat valt op deze nieuwe single wel mee. Het is samen met de zanger Will Heard die ook al te horen was op hits van Klankarussell en Rudimental. Er zitten nog steeds de nodige luchtige melodietjes in, maar tegelijkertijd is het best een serieuze ballad. Eigenlijk best krom dat ie daar dan toch weer zijn Kygo-deuntjes aan toe moet voegen, maar hé, het moet wel scoren. Ineens een ingetogen, somber nummer zou niet werken, dus we gooien er toch weer lekker vrolijke melodietjes doorheen. Het klinkt alsnog minder hitgevoelig dan de eerdere hits, dus ik ben benieuwd hoe deze het gaat doen. Hij is namelijk wel erg traag.

#80 Jeremih (ft. Flo Rida) - Tonight Belongs to U!

R&B-ster Jeremih gaat weer eens op de dance-toer. Hij doet van alles. De ene keer verantwoorde muziek met Shlohmo, ook eens een refreintje bij een Engelse hiphopgroep of een Nederlandse opkomende zangeres, maar deze keer gewoon platte house met Flo Rida. Een clubknaller dus, en niet eens zo'n interessante. Flo Rida staat ook op de automatische piloot. En er gebeurt verder erg weinig...

#82 Drake - Back to Back

Er is ruzie in de hiphopwereld! Ruzie tussen Drake en Meek Mill. Drake deed mee oo het nummer R.I.C.O. van Drake, en Meek Mill vond het vervolgens niet zo leuk dat Drake helemaal niet zijn album promootte. Bovendien bleek de verse van Drake door iemand geschreven en dus haalde Meek uit naar Drake via Twitter. Ja, zo gaat dat tegenwoordig... In eerste instantie reageerde alleen de vaste producer van Drake die aangaf hoeveel uur hij met Drake in de studio had doorgebracht en hoeveel muziek Drake daarin had geschreven en dat hij die ghostwriter slechts één keertje een uurtje langs had zien komen. Het klopte wel dat die dat couplet had geschreven maar dat deed niets af aan Drake's verdere oeuvre.

De eerste reactie van Drake zelf was het nummer Charged Up en vier dagen later gooide hij ook dit nummer online. De tekst zit natuurlijk vol met verwijzingen, daar zal ik wat meer op ingaan als ie in Amerika binnenkomt (wat al gebeurd is, maar daar ben ik nog niet met bespreken). Het valt me op dat het muzikaal ook gewoon prima klinkt. Lekker nummer hoor. Enne: 'is that a world tour or your girl's tour?' is ook een leuke diss. Want de 'girl' van Meek Mill is Nicki Minaj en die doet het natuurlijk nog veel beter dan Meek zelf.

#90 Charlie Puth (ft. Meghan Trainor) - Marvin Gaye

De jongen heeft al een grote hit op zak met See You Again, het nummer met Wiz Khalifa. Nu probeert ie het voor het eerst zelf, al krijgt ie nog wel hulp van Meghan Trainor. Met de tekst 'let's Marvin Gaye and get it on' denk ik automatisch aan seks, maar erg seksueel klinkt het nummer verder niet. Het is een wat gezapig deuntje, dat ook wel op de muziek van Meghan Trainor aansluit. Een soort moderne versie van de 50s dus. Ik vind het enorm saai maar het lijkt toch een enorme hit te worden. Hij komt weliswaar slechts op 90 binnen, maar in de midweekse tussenstand bleek dat het nummer in Engeland op de eerste plaats afgaat nu ie officieel uit is als downloadbaar nummer. En ook in Amerika gaat ie hard. En dat voor zo'n suf liedje... (Jup, ik snap er niks van)

Re-entries

#41 Cilla Black - Anyone Who Had a Heart
#91 Cilla Black - You're My World

Wegens het overlijden van Cilla Black, rust in vrede.

Megastijgers

29 --> 13 Disclosure (ft. Sam Smith) - Omen
63 --> 19 Silentó - Watch Me (Whip / Nae Nae)
69 --> 54 Major Lazer (ft. Ellie Goulding & Tarrus Riley) - Powerful
72 --> 61 Lethal Bizzle (ft. Diztortion) - Fester Skank
83 --> 64 Galantis - Peanut Butter Jelly
89 --> 78 Mr. Probz - Waves

Langstgenoteerde: #93 Pharrell Williams - Happy (89 weken)

Deze van Duke Dumont is inderdaad nogal een stijlbreuk ten opzichte van al die vorige singles die een beetje in hetzelfde straatje lagen. Minder jaren '90 house, meer electropop. Ben benieuwd of dit een eenmalige uitstapje is.

Die Powerful vind ik trouwens ook geweldig. Sowieso de singles van Major Lazer dit jaar... allemaal raak.

Billboard Hot 100 - binnenkomers 11 augustus

#3 One Direction - Drag Me Down

Ook in Amerika komt 's werelds populairste boyband enorm hoog binnen. Het grappige is dat ze in Nederland relatief eigenlijk niet zo populair zijn. Dat viel me op toen ik de noteringen in de Spotify-charts van allerlei landen ging vergelijken. Er zijn landen waar ze het nog slechter doen, maar ook in Nederland weten ze niet al te veel potten te breken. In de top 40 kwamen ze dan ook slechts op 28 binnen. In Amerika zijn het dus wel megasterren, nu eens zien hoe lang Drag Me Down stand weet te houden.

#21 Drake - Back to Back

Is 'ie weer: de disstrack van Drake aan het adres van Meek Mill. Meek Mill had hem neergehaald met het feit dat hij niet zijn eigen teksten schreef, en dat hij niet hielp voor de promotie van Meeks album, terwijl hij er wel op meegerapt had. Drake is iemand die normaal nooit aan disses en beefs begint, maar voor Meek heeft ie een uitzondering gemaakt. Eerst kwam hij met de disstrack Charged Up, en vier dagen later volgde Back to Back. Hij begint niet voor niets met 'oh man, oh man, oh man, not again'. De titel slaat ook o.a. op het feit dat hij twee disstracks back to back uitbracht. Op de hoes van Back to Back staat honkballer Joe Carter. Dat is een lid van de Toronto Blue Jays, waar Drake fan van is. Dat team won in 1993 de World Series van de Philadelphia Phillies, het team waar Meek Mill fan van is. In '92 wonnen de Toronto Blue Jays ook de World Series, dus ze wonnen hem 'back to back'. En hij bracht het nummer uit op 29 juli, laat dat nou met een dag zijn waarop de twee teams ook tegen elkaar speelden. De Toronto Blue Jays wonnen, met overmacht

#38 Dove Cameron, Cameron Boyce, Booboo Stewart & Sofia Carson (Descendants Cast) - Rotten to the Core

Er is weer een nieuwe Disney-film: Descendants. Het is een 'musical fantasy-film' en gaat over de kinderen van vier slechteriken uit oudere Disney-films. De dochters van Maleficent (Doornroosje) en de slechte koningin uit Sneeuwwitje, en de zoons can Cruella de Vil (101 Dalmatiërs) en Jafar (Aladdin). In de film moeten ze hun ouders redden. Er zit dus weer een hoop muziek in de nieuwe Disney-film, en die slaat ook weer erg aan, al hoor ik toch geen klassieker als een Let It Go. Het grootste probleem is dat de acteurs en actrices voor geen meter kunnen zingen. In het geval van Rotten to the Core doet het wel heel erg afbreuk aan het nummer, dat anders nog een aardig electropop-liedje had kunnen zijn. Ja, electropop, Disney gaat met z'n tijd mee, of beter gezegd, dat proberen ze. Het klinkt in mijn oren namelijk nogal amateuristisch en het is ook niet bepaald een meezingliedje waar we Disney zo goed van kennen. Zeer, zeer matig.

#64 Disclosure (ft. Sam Smith) - Omen

Disclosure brak vrij verrassend door toen Sam Smith ook in de VS een megasucces was geworden. Disclosure had ook nog een oude hit met Sam Smith, Latch, dus die werd uitgebracht in de VS met als resultaat een top 10-hit. Nu hebben ze weer een nieuwe single met Sam Smith en weten ze een tweede hit te scoren in de States. Of het weer de top 10 gaat halen, is maar de vraag. Het is wel erg leuk om terug te zien in de Amerikaanse hitlijsten want het is enorm Engelse muziek en eigenlijk is er niets vergelijkbaars te vinden in de Amerikaanse charts.

#66 Drake - Hotline Bling

Toch handig zo'n beef. Het zorgt namelijk voor lekker veel aandacht. Toevallig had Drake ook net een ander nummer uitgebracht, die niks met de ruzie te maken heeft, en hé: dat wordt ook meteen een hit. Al lukt dat hem meestal ook wel zonder verhoogde aandacht natuurlijk. Het is een lekker relaxt nummer waarop Drake zijn raps en zang afwisselt, en het heeft over een vrouw waar hij vroeger een goede relatie mee had, maar helaas, dat is voorbij. 'Ever since I left the city', dus wellicht doordat ie een groot rapper werd en ging touren? Hoe dan ook, het heeft een fijne, zomerse vibe.

#78 Drake - Charged Up

En daar is de andere en eerste disstrack van Charged Up. Hiermee sloeg ie keihard terug. Mij valt niet zozeer de tekst op, al zitten er best leuke beledigingen in, maar de muziek. Bij een disstrack verwacht ik nadruk op de tekst, maar juist de sfeer in het nummer weet te pakken. Een ietwat ongemakkelijke, spannende sfeer, met aparte zangsamples. In combinatie met de monotone raps van Drake heeft het best wel een sterk effect. Er zit zelfs nauwelijks een beat in, alleen een heel subtiel tikje. Ik snap niet dat Back to Back het zoveel beter doet, want ik vind deze veel gaver.

#90 The Game (ft. Drake) - 100

En nee, dat was nog niet alle Drake van deze week. Hij komt óók nog eens binnen als featuring. En wel op de nieuwe single van The Game, een rapper die tien jaar geleden de grote ontdekking van Dr. Dre was maar waar we de laatste tijd niet heel veel meer van horen. Op 100 is ie echter weer in vorm, en op het nieuwe album van Dr. Dre heeft ie ook een erg sterke verse. De comeback van The Game? Dat durf ik niet te zeggen, maar het is niet onmogelijk. Ik vind de bijdrage van Drake overigens erg jammer, want het haalt alle vaartuit het nummer. The Game is lekker aan het rappen, en vervolgens gaat het tempo omlaag, verdwijnt de beat haast, en zit Drake heel traag en monotoon te rappen. Het past gewoon niet in het nummer. Maar het zal het nummer wel goed hebben geholpen qua publiciteit. Verder gewoon lekkere hiphop, niet neer, niet minder.

#91 K Camp - Comfortable

Hè, even geen Drake, ook wel weer even fijn. K Camp stond met zijn vorige single (Lil Bit) wekenlang bovenaan de bubbling under (de 25 hoogste nummers die de Hot 100 zelf nog niet hebben gehaald). Vrij lullig dus dat ie toch de Hot 100 er niet mee wist te halen, hij zat op het randje. Comfortable weet de lijst wel te halen. De rapper komt deze keer met een zoetsappig liefdesliedje, met een gitaarlijntje dat het iets zomers geeft. Het luistert daardoor erg lekker weg, en zou dus best een grote hit kunnen worden. In Amerika dan. Wel grappig, het is eigenlijk precies het tegenovergestelde van zijn tot nu toe grootste hit, Cut Her Off.

#94 Cole Swindell - Let Me See Ya Girl

Na al die hiphop is het natuurlijk weer tijd voor wat doorsnee country. Zo'n liedje waaraan elk aspect al duizend keer eerder is gedaan, zo'n liedje dat uit de grote country liedjes-fabriek lijkt te komen, waar ze op maat gemaakt worden.

#95 Alessia Cara - Here

Ha, hebben we hem weer, de strijkers-sample uit Ike's Rap III van Isaac Hayes. Tricky gebruikte hem al op Hell Is 'Round the Corner, Portishead gebruikte hem op Glory Box, en nu gebruikte de jonge Canadese zangeres Alessia Cara hem op haar debuutsingle. Het leuke is overigens dat zij ook stukken zang van Isaac Hayes heeft gesampled. Alessia is amper 19, maar zet al vanaf d'r 13e liedjes (aanvankelijk covers) op haar eigen YouTube-kanaal. Nu is er dan eindelijk de doorbraak, en al meteen met vrij opvallend liedje. Ze schetst in het liedje (en de clip) het beeld van een wat dubieus feestje waar je eigenlijk helemaal niet wil zijn. Waarbij je je echt afvraagt: wat doe ik hier in godsnaam?! Veel drugs, rookwalmen, de geur van wiet, je doet een deur open en komt in een orgie terecht, zulke beelden stel ik me dan voor. Alessia Cara is nog jong, maar weet de sfeer toch perfect te grijpen in Here. Toffe, spannende popsingle. Ik ben benieuwd wat we nog meer van deze zangeres kunnen verwachten!

#99 Dove Cameron - If Only

Nog een liedje uit de Disney-film Descendants. Deze keer een ballad, maar ook dit is niet bepaald een Let It Go (en die vond ik al niet geweldig). Dove Cameron speelt Mal, de dochter van Maleficent. Ze is niet bepaald een geweldige zangeres, en het liedje is eigenlijk maar een clichématige ballad. Wel lekker kort trouwens. Ze is net zo oud als Alessia Cara hierboven, toevallig, maar maar Alessia Cara komt tig keer volwassener en eigenzinniger over. Daar heeft ze niet eens paars haar (het kapsel van Mal) voor nodig.

Re-entries: geen

Megastijgers

54 --> 34 5 Seconds of Summer - She's Kinda Hot
60 --> 35 R. City (ft. Adam Levine) - Locked Away
82 --> 69 Calvin Harris & Disciples - How Deep Is Your Love
84 --> 74 Zedd (ft. Jon Bellion) - Beautiful Now
91 --> 79 Kenny Chesney - Save It for a Rainy Day
90 --> 80 Jason Derulo - Cheyenne
93 --> 81 Chris Young - I'm Comin' Over

Langstgenoteerde: #30 Ed Sheeran - Thinking Out Loud (44 weken)

Official UK Charts - binnenkomers 14 augustus

#23 Rita Ora (ft. Chris Brown) - Body on Me

Wellicht had haar vorige single niet helemaal het gewenste resultaat. Poison kwam binnen op 3 (het was immers de nieuwe Rita Ora! OMG, iedereen meteen luisteren!) maar is na zeven weken al zowat weggezakt uit de top 40. Dus snel een tweede single erachteraan. Deze keer wat meer R&B-achtig, en met Chris Brown erbij, dat moet wel scoren. In Nederland is men weliswaar allang uitgekeken op Chris Brown, maar buiten Nederland is ie nog altijd hartstikke populair. Hoe dan ook, eerlijk is eerlijk, ik hoor ook wel meer potentie in Body on Me. Het is gewoon een prima, pakkende popsingle. Rita is ook een goede zangeres, die er in de clip bovendien niet verkeerd uitziet. Door de wisselwerking tussen Rita en Chris, in combinatie met het onderwerp seks, moet ik een beetje Love Me Harder denken.

#39 Tough Love (ft. Ginuwine) - Pony (Jump On It)

Blijkbaar is het de laatste tijd helemaal hot om 90s-hits in een nieuw jasje te gooien. Zo hebben we al Show Me Love van Sam Feldt en kwam vorige week in Engeland The Party van Joe Stone binnen; een nieuwe versie van Montell Jordan - This Is How We Do It. Daar sluit deze nieuwe versie van Ginuwine's Pony heel erg op aan. Het origineel viel heel erg op door de kikker-beat van Timbaland, nu is het een doorsnee deephous-track geworden, waarbij iedereen denkt: hé, dit kan ik meezingen! Werkt perfect in de clubs dus, en daarmee is het vooral heel makkelijk scoren voor Tough Love.

#53 Only the Young - I Do

Only the Young is een band die mee heeft gedaan aan X-Factor. Winnen deden ze niet, maar het zorgde wel voor de eerste naamsbekendheid. Nu is daar dan de eerste hit. Het doet me nogal denken aan Sheppard; ook zo'n jongens-meisjes-band. Ook muzikaal gezien lijkt het er wel op, enorm catchy popmuziek waarbij ze je haast proberen te dwingen om mee te zingen. Het zit een beetje tussen Sheppard en One Direction in eigenlijk. Als ze dit maar niet gaan stukdraaien op de radio... (maar ik verwacht het niet).

#60 Lana Del Rey - High By the Beach

Groot nieuws: een nieuwe Lana Del Rey-single. Ze gaat niet door in de weg die ze met het wat eigenzinnigere album Ultraviolence was ingeslagen, High By the Beach is toch weer wat poppier. Eigenlijk sluit het juist weer mooi aan op nummers als Summertime Sadness. Misschien toch weer een poging om een hit te scoren. Het klinkt erg vertrouwd dus, en ook wel prima, maar wat mij betreft geen topper in haar oeuvre. Dat was Big Eyes wel, die eerder dit jaar voor een film-soundtrack werd uitgebracht. Enorm zonde dat die niet wat meer werd gepromoot, met een clip enzo. De clip van High By the Beach is trouwens wel lekker over de top trouwens, een helikopter uit de licht knallen...

#67 Pia Mia (ft. Chris Brown & Tyga) - Do It Again

Daar hebben we Chris weer. Do It Again was al binnengekomen in de States, wat ook geen verrassing is. Het zit heel erg in de R&B/hiphop-hoek die het daar goed doet, maar wel met een dance-randje. Het had ook van Ne-Yo kunnen zijn, zeg maar. Pia Mia is een jonge zangeres, nog maar 18 jaar oud, dus wie weet kunnen we daar nog wel wat van verwachten. Wat wel grappig is, is dat het nummer blijkbaar geproduceerd is door haar vriend. Ze weet met wie ze moet aanpappen om het te maken, zo kom je er wel! Ik vind het trouwens best een leuk liedje en de raps van Tyga (een rapper die vaak belachelijk wordt gemaakt) passen hier eigenlijk best wel goed.

#78 Jess Glynne - Don't Be So Hard on Yourself

Daar is Don't Be So Hard on Yourself alsnog, en waarschijnlijk gaat het morgen, als de nieuwe charts er zijn, door naar één stijgen. De single is dus nu pas echt uitgebracht, ik vermoed dat dat dan met iTunes-downloads te maken heeft, die nog zwaar meetellen. Daarom knallen nummers in Engeland altijd zo hoog de lijst binnen, dan wordt het in de eerste week massaal gedownload op iTunes. Denk ik! Let wel: het is slechts een theorie van me. Hoe dan ook, een lekker uptempo liedje van Jess Glynne in dezelfde stijl als Hold My Hand.

#91 Rachel Platten - Fight Song

Rachel Platten is een Amerikaanse zangeres die al in 2003 haar debuutalbum uitbracht. Nu, 12 jaar later, breekt ze eindelijk door. Eigenlijk best wel verrassend, maar blijkbaar raakt deze ballad precies de juiste snaar bij veel mensen, waardoor het nummer in de VS maar door en door bleef stijgen en er nu een dikke top 10-hit is. Nu kon men er in Engeland dus ook niet meer omheen, en wie weet pikt men hem in Nederland ook nog op, want af en toe worden zulk soort ballads wel hits. Een krachtige powerballad kunnen we het wel noemen. Niet mijn ding, meer die van Emile.

Re-entries

#79 Olly Murs (ft. Demi Lovato) - Up
#92 Jessie J, Ariana Grande & Nicki Minaj - Bang Bang
#95 Pharrell Williams - Freedom
#100 David Guetta (ft. Sia) - Titanium

Megastijgers

90 --> 1 Charlie Puth (ft. Meghan Trainor) - Marvin Gaye
46 --> 29 Selena Gomez (ft. A$AP Rocky) - Good for You
64 --> 41 Galantis - Peanut Butter Jelly

Langstgenoteerde: #95 Pharrell Williams - Happy (90 weken)

Billboard Hot 100 - binnenkomers 18 augustus

#33 Fetty Wap - Again

En daar is de vierde notering van rapper/zanger terwijl de andere drie nog in de top 20 staan (Trap Queen en My Way zelfs gezamenlijk in de top 10). Meneer Wap is dus hard op weg om een grote ster in de Amerikaanse hiphop te worden. Als je de andere drie kent, klinkt dit echt typische Fetty Wap, mede door zijn stem heeft ie al best een eigen geluid. Hij herhaalt zelfs stukjes uit de tekst van Trap Queen. Ik vind deze wel net wat minder dan de andere drie. Het nummer duurt ook wat te lang, het had prima in drie ipv vijf minuten gekund. Verder klinkt het best lekker, als je van zijn stijl houdt. En dat doet Amerika volop.

#51 Lana del Rey - High By the Beach

Er was een foutje gemaakt door Billboard. Ze hadden aangekondigd dat Lana Del Rey op de zevende (!) plaats zou binnenkomen, maar dat bleek toch niet helemaal te kloppen. Ze hadden het verkeerde verkoopcijfer doorgekregen ofzo. Ik verbaasde me niet eens zo over die enorm hoge binnenkomst, maar bij nader inzien zou het ook wel héél hoog zijn geweest. Verder kan ik weer hetzelfde zeggen: het is typisch Lana Del Rey (dromerig en melancholisch) maar dan net wat minder dan voorgaande singles. Maar ik begin hem steeds beter te vinden. Zou ze nu ook eindelijk haar tweede Nederlandse top 40-hit kunnen scoren (het is haar gegund)?

#96 Hailee Steinfeld - Love Myself

We hebben de laatste weken flinke verjonging in de Hot 100. Vorige week kwamen de negentienjarige zangeressen Alessia Cara en Dove Cameron binnen, deze week hebben we zelfs een achttienjarig meisje bij de binnenkomers. Het gaat om de actrice Hailee Steinfeld die eens een uitstapje maakt naar de popmuziek. Daar kennen we er wel meer van... Ze komt zo te horen met een krachtig vrijgezellen-anthem (I love myself, I don't need anybody else!)... Het is echt zo'n refrein dat enorm in je hoofd kan blijven hangen. We horen niets dat niet al eerder is gedaan, maar hitgevoelig is het wel, dus wie weet zingen de singles van Nederland dit over een tijdje ook wel.

#97 Dan + Shay - Nothin' Like You

Dan en Shay vormen een countryduo dat nog niet zo lang bezig is en vorig jaar hun eerste hit had met 19 You + Me. Met Nothin' Like You zorgen ze ervoor dat ze niet als one hit wonders eindigen. Het is zowaar een prima liedje; smaakvol gearrangeerd, goed gezongen, en weliswaar niet zo'n oorwurm als het liedje hierboven, maar wel zeer pakkend. Vooral de achtergrondzang valt me op. Niet onaardig.

#98 Chase Rice - Gonna Wanna Tonight

En nog een country-binnenkomer. Ook iemand die nog net bezig is, sterker nog, volgens mij is het ook voor Chase Rice de tweede hit (na Ready Set Roll). Die eerste hit was een enorm luchtig, catchy deuntje, maar met Gonna Wanna Tonight gooit ie het over een andere boeg. Vrij traag, en door de drums zelfs een wat donker en ook wel bombastisch geluid. Ik vind het niet echt passen bij de tekst. Het klinkt alsof hij over een tragisch verlies of een wereldprobleem zingt, maar hij vraagt gewoon een meisje of ze vanavond wat met hem wil doen. Dat wordt nog eens een date...

#99 Little Mix - Black Magic

Weer eens een meidengroepje uit Engeland dat door weet te dringen tot Amerika. Dat deden ze al eerder met Wings, en nu lukt het ze weer met Black Magic (allebei nummer 1 in Engeland). Opmerkelijk genoeg gaat het wel langs Nederland heen, maar wij lijken gewoon veel minder met meidengroepjes en boybands te hebben (One Direction doet het hier ook aanzienlijk minder). Black Magic is een lekker vrolijk pretentieloos liedje, ondanks de titel. De zwarte magie wordt gewoon gebruikt om jongens op ze verliefd te laten worden.

#100 Mac Miller - 100 Grandkids

De rapper Mac Miller zou je het beste kunnen kennen van zijn gastoptreden op The Way, de debuuthit van Ariana Grande. Zelf heeft ie ook een paar kleine hitjes in Amerika op z'n naam staan, maar de bovenkant van de lijst heeft hij nooit (met een eigen hit) gehaald. Dat verwacht ik ook niet van 100 Grandkids. Het is namelijk niet echt hitgevoelig: het heeft niet eens een refrein. Het is eigenlijk een nummer met twee delen, halverwege slaat het nummer ineens om. Hij speelt wel leuk met het feit dat zijn moeder op een hoop kleinkinderen hoopt, om lekker te vertroetelen, maar zelf gaat het hem meer om de 'grands', oftewel, het grote geld. Leuk geproduceerd, en Mac Miller komt ook prima uit de hoek, dus ik heb er niet veel op aan te merken. Het is gewoon niet echt hitlijstenmuziek. Maar we weten allemaal dat de beste muziek zich buiten de hitlijsten bevindt...

Re-entries

#63 Luke Bryan - Strip It Down

Megastijgers

35 --> 25 R. City (ft. Adam Levine) - Locked Away
76 --> 65 Cam - Burning House
80 --> 66 Jason Derulo - Cheyenne
77 --> 67 Maddie & Tae - Fly
79 --> 69 Kenny Chesney - Save It for a Rainy Day
87 --> 77 Florida Georgia Line - Anything Goes
95 --> 85 Alessia Cara - Here

Langstgenoteerde: #31 Ed Sheeran - Thinking Out Loud (45 weken)

Official UK Charts - binnenkomers 21 augustus

#5 Martin Solveig & GTA - Intoxicated

Martin Solveig lijkt om de vijf jaar ineens weer een megahit te hebben die zijn DJ-bestaan nieuw leven inblaast. Tien jaar geleden knalde hij de hitlijsten in met Rocking Music, vijf jaar geleden scoorde hij zijn grootste hit met Hello, en dit jaar is het Intoxicated. In Nederland is het al een grote hit geweest, en nu volgt Engeland nog. Het klinkt weer behoorlijk anders dan Hello, wat vast ook te danken is aan het duo GTA. Het is een lekker speels nummer, met vrolijke blazers, een gezellig pianootje en pakkende zanglijnen, waardoor het meteen lekker in het gehoor ligt. Dat is ook zijn kracht, denk ik, zeer toegankelijke dance-plaatjes maken.

#40 Maroon 5 - This Summer

Het 'motherfucker'-gedeelte hebben ze uiteindelijk toch maar uit de titel gehaald... flauw hoor. This Summer klinkt vrij atypisch voor de band, want we horen een behoorlijk electronisch nummer. Dan krijg je weer allemaal types in de comments die zeuren: 'oh ik mis de tijd van Songs About Jane, dát waren ze nog eens tijden!' Ja, toen bespeelden ze instrumenten, maar dit spreekt me wel meer aan eigenlijk. De synthesizers en Adam Levine's stem werken eigenlijk best goed bij elkaar! Overigens, volgens Wikipedia spelen alle bandleden gewoon op hun instrumenten. Ik dacht toch echt een computerbeat ipv drums te horen, maar ach, het zal wel. Lekker nummer in ieder geval.

#44 5 Seconds of Summer - Fly Away

Ik vind dat toch vrij opmerkelijk. Er is net een single uit (She's Kinda Hot) die het bovendien prima doet, en ze gooien er meteen nog een single achteraan. Het gebeurt tegenwoordig vaker, maar ik snap de strategie erachter niet helemaal. Hoe dan ook, 5 Seconds of Summer, het rockende broertje van One Direction, gaat de poppunk-kant op. Ik krijg er toch wel een Blink-182 of McFly-gevoel bij. Dat is toch helemaal uit? Klinkt alsof we vijftien jaar terug in de tijd gaan... Maar hé, ze doen gewoon lekker wat ze leuk vinden. De bakvissen van een jaar of veertien zullen hier ongetwijfeld op uit hun dak gaan.

#70 Disclosure (ft. Kwabs) - Willing & Able

Bij Disclosure volgen de nummers zich ook in rap tempo op. Na Holding On met Gregory Porter en Omen met Sam Smith krijgen we nu alweer het derde nummer van het komende album Caracas. En wat ik erg jammer vind: ik heb het gevoel drie keer naar hetzelfde nummer te luisteren, maar dan net wat nuanceverschillen en een andere zanger. Drie sfeervolle ballads. Verder is het uitermate degelijk en vind ik dit wel de beste van de drie. Vooral de stukjes achtergrondzang vallen me in positieve zang op. Klinkt trouwens niet echt als een hit, maar volgens mij is het ook geen officiële single.

#74 Drake - Hotline Bling

Dankzij zijn ruzie met Meek Mill heeft Drake weer alle aandacht op zich gevestigd en daardoor scoort zijn laatste single ook meteen aardig. Een relaxt, zomers deuntje over een muze van hem. Het hiphop-gehalte ligt bijzonder laag, eigenlijk is het gewoon een popliedje. En best een aardige.

#76 Blonde (ft. Karen Harding) - Feel Good (It's Alright)

Het Britse dance-duo had al twee megahits op rij: I Loved You en All Cried Out. Karen Harding, een zangeres die nog mee heeft gedaan met X-Factor, heeft ook al een grote hit gescoord dit jaar met Say Something. Samen hebben ze dus al drie top 10-hits, maar hun samenwerking loopt nog wat stroever. Geen idee waarom, want wat mij betreft is het precies wat je ervan verwacht, en uitstekend uitgevoerd: gewoon lekkere feel good-dance, zoals de titel al verklapt. Met een vrolijk pianosampletje à la de 90s.

#79 Fetty Wap - Again

Sinds de grote doorbraak met Trap Queen heeft Fetty Wap de een na de andere hitsingle. Dit is alweer hit nummer vier, in korte tijd. De titel is dus goed gekozen. Zoals ik bij de Billboard-binnenkomst al zei (waar hij drie nummers in de top 11 heeft!): het is gewoon typisch Fetty Wap, maar wel wat langdradig.

#82 Nelly (ft. Jeremih) - The Fix

Ha, Nelly probeert ook met zijn tijd mee te gaan: een beat van DJ Mustard en een gastoptreden van R&B-zanger Jeremih. Hij wil wel heel graag weer een hit scoren. Ze hebben er een soort moderne versie van Sexual Healing van gemaakt. Jeremih had het nummer net zo goed in z'n eentje kunnen doen, want Nelly's zang voegt vrij weinig toe. Hij is bovendien nauwelijks herkenbaar in deze context. Dit past ook gewoon niet bij hem. Verder is dit geen hoogvlieger in DJ Mustard's oeuvre, en heeft Jeremih zelf ook wel betere nummers. Vrij overbodig dus, voor mijn gevoel. Maar ach, horen we ook nog eens wat van Nelly.

#96 Example - Whisky Story

Example heeft echt heel grote hits gescoord, meerdere nummer 1-hits ook, maar zijn nieuwe single lijkt niet zo aan te slaan. En dat terwijl ie toch echt al anderhalve maand uit is. Raar, het is namelijk wel een leuke single, lekker swingend! Example wisselt op vermakelijke wijze zang en raps af, en het nummer zet je lekker aan tot dansen (maar is helemaal niet plat). Grappig, ik zie dat Jamie Reynolds van de Klaxons er ook aan mee heeft geschreven. Dat bandje ging recentelijk uit elkaar, maar blijkbaar blijft de zanger op de achtergrond nog lekker bezig. Oh, en een leuke clip! Of: hoe je zonder enig budget toch een toffe clip kan maken.

Megastijgers

78 --> 1 Jess Glynne - Don't Be So Hard on Yourself
67 --> 20 Pia Mia (ft. Tyga & Chris Brown) - Do It Again
41 --> 24 Galantis - Peanut Butter Jelly
91 --> 68 Rachel Platten - Fight Song

Langstgenoteerde: #100 Pharrell Williams - Happy (91 weken) (de laatste week?)

Billboard Hot 100 - binnenkomers 25/26 augustus

#38 N.W.A. - Straight Outta Compton

Ruim 25 jaar oud, en eindelijk in de lijst, deze hiphop-klassieker. Jawel, dit is geen re-entry, want de legendarische hiphopgroep N.W.A. heeft nog nooit eerder in de Billboard Hot 100 gestaan. Waarschijnlijk waren ze daar toch echt te controversieel voor. Maar recentelijk is er een film over de groep uitgekomen, ook met de naam Straight Outta Compton, en dat is een onverwachts megasucces geworden. Ineens heeft iedereen het over N.W.A, dat zag ik niet aankomen. Maar het is terecht natuurlijk.

De groep bestaat uit rappers Ice Cube, Eazy-E en MC Ren, rapper/producer Dr. Dre, en DJ Yella. Met hun keiharde gangstarap wisten ze eind jaren '80 flink op te vallen, evenals met nummers als Fuck the Police. Deze single was voornamelijk voor Dr. Dre en Ice Cube het begin van een grootse carrière (al was Dre daarvoor al bezig in World Class Wreckin' Cru).

Het nummer valt op door de krachtige beats en de felle raps. Behoorlijk in your face, ze zijn niet voor niets Niggas with Attitude. Ook zeer invloedrijk in de hiphop, ze worden regelmatig als het begin van de gangstarap genoemd. Dit zou zomaar de beste binnenkomer van dit jaar kunnen zijn (naar mijn bescheiden mening). Compton ligt overigens vlakbij Los Angeles, Kendrick Lamar komt er ook vandaan. Over Kendrick gesproken, dit is een erg tof filmpje, Kendrick die N.W.A interviewt: Kendrick Lamar sits down with N.W.A (FULL EXCLUSIVE INTERVIEW) - YouTube

#41 @iHeartMemphis - Hit the Quan

De nieuwe Watch Me (Whip/Nae Nae). Ook op dit nummer worden er heel veel dansfilmpjes gemaakt, en op Vine en YouTube gegooid. Het zorgt voor het succes van het nummer, maar het is ook gewoon catchy hiphop. Wel heel moderne hiphop, en een flink contrast met het vorige nummer. Maar ik moet zeggen: nu ik onderhand best veel moderne hitparadehiphop ken, ga ik het steeds meer waarderen, en vind ik dit na een aantal keer luisteren ook gewoon een leuk nummer. Lekkere beat, de rapper heeft er ook zin in. Hij zal vast niets zinnigs te melden hebben, zie alleen al z'n artiestennaam, maar daar kan ik prima omheen luisteren.

#59 Eazy-E - Boyz N the Hood

En nog een binnenkomer door de film Straight Outta Compton. Eazy-E was een lid van N.W.A. en had als eerste solosucces. Met de nodige hulp van zijn N.W.A.-kompanen. Zowel produceren als raps schrijven kon hij namelijk niet, dus dat werd vaak voor hem gedaan. Wat moesten ze dan met hem? Hij had het geld. Hij was ook de grootste gangster van de groep (in tegenstelling tot een Dr. Dre die gewoon uit een goed milieu kwam) en had aardig wat verdiend als drugsdealer. Overigens hield hij ook erg van seks, wat hem uiteindelijk fataal werd; hij is overleden aan AIDS.

Boyz N the Hood is ongeveer net zo oud als het nummer Straight Outta Compton maar Boyz N the Hood klinkt toch veel meer jaren '80 en veel gedateerder. Eind jaren '80 ging de hiphop eigenlijk een nieuwe tijd in, ook dankzij Eric B & Rakim en Public Enemy, maar dit klinkt nog heel oldschool. Zowel de beat (de synths doen ook wat Miami Vice-achtig aan) als de raps. Hij heeft zo'n typische oldschool-flow in dit nummer. Heel apart om dit heden ten dage dus tegen te komen in de charts. Ik ben wel benieuwd wat de jeugd die de oude hiphop nog niet zo kent hiervan vindt. Ik vind het wel een leuk nummer overigens, lekker speels met bijvoorbeeld dat Mr. Big Stuff-sampletje.

#86 Nelly (ft. Jeremih) - The Fix

En zo laveren we deze week tussen de oldschool en de newschool hiphop. Van N.W.A naar @iHeartMemphis, weer terug naar Eazy-E en dan weer naar DJ Mustard (de grootste commerciële producer van de laatste jaren). Toch is er wel een verband, want het vorige nummer samplede oude soul en hier wordt ook heel sterk verwezen naar oude soul. Er worden namelijk stukken van Marvin Gaye's Sexual Healing gebruikt, om hun moderne R&B-versie ervan te maken. Zoals ik al eerder zei bij de Engelse charts: we horen Nelly ook weer eens, maar die voegt eigenlijk weinig toe. Verder wel geinig, meer niet.

#100 5 Seconds of Summer - Fly Away

En nu even heel wat anders, al voelt dit ook behoorlijk oldschool. Dit doet heel erg denken aan de poppunk van eind jaren '90: een vleugje Blink-182, nog een snufje 90s Green Day. En dat voor zo'n jonge boyband. Aanvankelijk was 5 Seconds of Summer een beetje de tegenhanger van One Direction maar nu gaat 5 Seconds of Summer duidelijk een andere richting in. Wel grappig dat dit nog scoort. Alhoewel, ze komen binnen op 100 en hebben dat al voor een groot deel te danken aan hun naam. De vraag is of dit nog veel gaat doen in de charts...

Megastijgers

57 --> 34 Drake - Hotline Bling
99 --> 68 Little Mix - Black Magic
82 --> 71 K Camp - Comfortable
96 --> 74 Hailee Steinfeld - Love Myself

Langstgenoteerde: #30 Ed Sheeran - Thinking Out Loud (46 weken)

Arrie schreef:
Over Kendrick gesproken, dit is een erg tof filmpje, Kendrick die N.W.A interviewt:

Volgens mij vergeet je wat

GrafGantz schreef:
(quote)

Volgens mij vergeet je wat

Oeps! Dit filmpje dus. Heb m'n bericht aangepast.

N.W.A. en Eazy-E in de billboard. Heerlijk!

Zelf ook ontzettend veel zin in die film trouwens!

Official UK Charts - binnenkomers 28 augustus

#37 Ella Eyre - Good Times

Wij Nederlanders kennen Ella Eyre eigenlijk voornamelijk van haar gastoptreden op Waiting All Night van Rudimental, en een beetje van haar gastoptreden op Gravity van DJ Fresh. Maar in Engeland kan ze het ook prima alleen af; dit is alweer haar vijfde solohit en de vierde keer dat ze de bovenste veertig haalt. Good Times is geproduceerd door Sigma en Sigala en heeft dan ook de bekende poppy drum & bass-stijl van Sigma. Sigala is nog onbekender maar is toevallig op het moment ook op weg om een hit te scoren met Easy Love (is in Nederland deze week de alamrschijf). Hoe dan ook, het gaat om Ella. Erg verrassend is Good Times niet, maar ze levert daarmee toch weer een lekkere knaller af, met haar sterke stemgeluid. Overigens is ze niet alleen een goede zangeres: ze schrijft ook (mee aan) haar eigen liedjes. Ze heeft bijvoorbeeld ook meegeschreven aan Changing van Sigma.

#54 Madcon (ft. Ray Dalton) - Don't Worry

Voor ons was het een hele tijd stil rondom Madcon, maar in hun eigen land, Noorwegen, bleven ze gewoon goed scoren (met meerdere nummer 1-hits). Na Beggin' hadden ze nog wel twee kleine hitjes in de Engelse charts maar daarna dus vijf jaar niks...en dan ineens scoren ze weer een hit. Het sluit ergens wel aan op het succes van Uptown Funk: lekker retro-70s. Een pakkend refrein van Ray Dalton, die we ook kennen van Macklemore & Ryan Lewis - Can't Hold Us, en een lekker positieve vibe, met gezellige blazers enzo. Zou het nu weer vijf jaar wachten zijn op de volgende hit?

#85 The Neighbourhood - R.I.P. 2 My Youth

The Neighbourhood is een alternatieve rockband die tot nu toe totaal aan Nederland voorbij is gegaan. Hun single Sweather Weather was twee jaar tetug echter in de VS een grote hit, en deed het ook in Engeland wel aardig. R.I.P. 2 My Youth is hun tweede hitnotering. De band heeft best een eigen geluid, met lichte hiphop-invloeden (ze hebben ook met rapper French Montana samengewerkt) en een bepaalde unheimische sfeer die hun muziek oproept. Dit is trouwens net zo'n verwarrende bandnaam als Living Colour: je zou verwachten dat het Britten zijn, maar het zijn toch echt Amerikanen. Er bestond echter al een band genaamd The Neighborhood, dus dan maar de Engelse spelling.

#92 Gorgon City (ft. ROMANS) - Saving My Life

Gorgon City is ondertussen ook een bekend duo in de Engelse charts. Als je het volgt, weet je wat je kan verwachten: lekker positieve dance-pop. Hun vorige album, Sirens, was een groot succes, met vier grote hits erop (Ready for Your Love, Here for You, Unmissable, Go All Night). Dit is de eerste nieuwe single van een album dat bog aangekondigd moet worden. Het is samen met zanger Samuel Roman, die de alias ROMANS gebruikt. Dat is het mooie van veel Engelse dance-artiesten: ze maken veel gebruik van nog onbekend, aanstormend talent om de liedjes te zingen en er soms ook aan mee te schrijven. Zo is Sam Smith doorgebroken met dank aan Disclosure, Ella Eyre en John Newman met dank aan Rudimental en Jess Glynne met dank aan Clean Bandit. En wie weet gaan we ook nog een hoop horen van Samuel Roman.

Re-entries

#74 Duke Dumont - Ocean Drive
#83 Clean Bandit (ft. Jess Glynne) - Real Love
#84 The Killers - Mr. Brightside
#86 The Kooks - Naive
#95 Vance Joy - Riptide
#98 Mr. Probz - Waves
#99 Bring Me the Horizon - Throne

Megastijgers

68 --> 1 Rachel Platten - Fight Song
54 --> 2 Felix Jaehn (ft. Jasmine Thompson) - Ain't Nobody (Loves Me Better)
41 --> 28 Rita Ora (ft. Chris Brown) - Body on Me
85 --> 70 Clean Bandit (ft. Jess Glynne) - Rather Be
84 --> 72 George Ezra - Budapest
87 --> 77 The Weeknd - Earned It
99 --> 89 Sam Smith - Stay With Me

Langstgenoteerde: #84 The Killers - Mr. Brightside (119 weken)

Begin 'Body on Me' nu wel te waarderen. Vooral dat ''aiaiaiaiaiai'' is erg pakkend.

De vergelijking met 'Love Me Harder' zie ik wel, al vind ik die dan nog wel een stuk beter.

Billboard Hot 100 - binnenkomers 1 september

#43 Carrie Underwood - Smoke Break

Emile93 zal wel ontzettend blij zijn! Er komt namelijk een nieuw album van country-zangeres Carrie Underwood. Het gaat Storyteller heten en Smoke Break is de eerste single. Hierop vertelt ze het verhaal van keihard moeten werken om je leven op orde te kunnen houden. Dan heb je soms wat rust nodig, om te ontstressen. Dat kan dus een rookpauze zijn. Carrie zingt het krachtig als altijd. Haar naam lijkt trouwens bijzonder veel op mijn username.

#87 Nick Jonas - Levels

Nick Jonas, de vroegere krullenbol van The Jonas Brothers, gaat lekker door met zijn nieuwe imago. Een imago als opwindende popster. Net als Justin Timberlake deed toen ie solo ging, heeft ie z'n krullen eraf geschoren. Deze nieuwe carrière gaat hem prima af, vooral ook doordat hij keer op keer met uitstekend geschreven en geproduceerde popsongs komt. Deze keer weer lekker dance-pop van de hand van productieteam The Monsterz and the Strangerz, ook verantwoordelijk voor Rita Ora's Body on Me, Jason Derulo's Cheyenne, Pitbull's Fun, en nog veel meer.

#94 Macklemore & Ryan Lewis (ft. Eric Nally, Melle Mel, Kool Moe Dee & Grandmaster Caz) - Downtown

Toevallig schoten ze laatst nog door m'n hoofd: ik vroeg me af of Macklemore & Ryan Lewis binnenkort weer met wat grote hits zouden komen. En ja hoor, daar zijn ze weer! Eerst werd het emotionele Growing Up uitgebracht, een nummer met Ed Sheeran op zang, over de dochter van Macklemore. Maar Downtown is de officiële single waar ook een toffe clip voor is gemaakt. Het lijkt wel alsof sinds Uptown Funk een retro-70s-sound helemaal in is, ook Ryan Lewis heeft zich behoorlijk laten inspireren door de seventies.

Ze hebben zelfs medewerking gevraagd van de oldschool rappers Melle Mel, Kool Moe Dee en Grandmaster Caz, en dat is écht oldschool! Dat zijn rappers die al actief waren vóór Rapper's Delight ('79), in de tijd dat het nog een underground stroming in New York was, op feestjes met breakdancers. Melle Mel is één van de leden van de Furious Five can Grandmaster Flash. Niet te verwarren met deze Grandmaster Caz, dat is een rapper die gemanaged werd door ene Big Bank Hank (kwam terecht in de Sugarhill Gang). Toen die werd aangesproken of ie kon rappen om een singletje (Rapper's Delight) uit te brengen heeft hij gewoon letterlijk de teksten van Grandmaster Caz gebruikt, want Hank was helemaal geen rapper.

Hoe dan ook, de drie old-old-school rappers verzorgen gezamenlijk twee interludes waarin ze de vroegere rap weer even tot leven laten komen. Verder horen we ook invloeden van de funk uit die jaren, die natuurlijk ook van invloed was op de hiphop. Het moge duidelijk zijn: Macklemore en Ryan Lewis zijn teruggegaan naar hun roots.
Ze hebben echter ook de nog jonge Eric Nally gevraagd om een groots refrein in te zingen dat je echt even optilt. Een soort anthem. Dat geeft het nummer nog wat extra smaak, en ook wat hitgevoeligheid. Van mij mag dit een grote hit worden: ik vind het geweldig, die drie rappers die aan de basis van het genre stonden weer even in de schijnwerpers.

#96 Chris Brown - Liquor

Een tijdje terug kwam dit nummer al binnen in Engeland maar toen was het heel snel weer verdwenen. Je zou het ook eerder in de Amerikaanse hitlijsten verwachten maar dat had wat tijd nodig. Chris Brown verzorgt tegenwoordig superveel gasoptredens, is enorm aanwezig in de charts, maar doet het nu eens alleen. Het is lekker broeierige R&B, waar hij volgens mij het gevoel in wilde leggen alsof je net iets te veel 'liquor' op hebt. Zelf zingt ie dat er iets in z'n drank zit, alsof ie gedrugd is. De wereld ziet er dan allemaal net wat vager uit, en de muziek krijgt dus iets dromerigs. Best leuk gedaan, al is er wat mij betreft wel beter in het genre.

#98 Trey Songz - About You

De R&B is springlevend in Amerika. Naast Chris Brown blijft Tremaine Neverson alias Trey Songz ook hit na hit scoren. Zijn vorige single, Slow Motion, uiteraard over seks, deed het erg goed in de States. Ook in About You zingt ie natuurlijk over vrouwen, en verwijst ie naar You're So Vain van Carly Simon ('I bet you think this song is about you, don't you?). Het is degelijk, klinkt best opbeurend, maar is helaas niet zo spannend en sfeervol als Slow Motion.

#99 Andrew McMahon in the Wilderness - Cecilia and the Satellite

Andrew McMahon is een beetje een laatbloeier. Althans, als je het scoren van hits als bloeien ziet, maar dat is wellicht wat dubieus. Hoe dan ook zit de man al zeker 15 jaar in het vak. In 2000 bracht hij namelijk voor het eerst een album uit, met zijn band Something Corporate. Met die band en met de band Jack's Mannequin heeft hij al een aardige carrière achter de rug. De Billboard Hot 100 had ie echter nog nooit gehaald. Something Corporate was daar misschien iets te 'emo' voor. Met Jack's Mannequin was de muziek toegankelijker, met een grotere rol voor de piano, en is ie tweemaal behoorlijk in de buurt gekomen (de bubbling under).

Nu is ie solo. Cecilia and the Satellite bracht ie al een jaar geleden uit, en wordt ook al een jaar lang veel gedraaid op de Amerikaanse alternatieve radiostations! Het scoort namelijk al heel lang goed in de Billboard Alternative chart, die de airplay op alternatieve radiostations bijhoudt. Niet alleen Andrew is dus ook een laatbloeier, ook het nummer zelf is een laatbloeier!

Niet gek. Het nummer klinkt inderdaad lekker makkelijk in het gehoor, maar heeft toch wel wat luisterbeurten nodig voor het echt blijft hangen. Verder gewoon ietwat dramatische pop/rock, degelijk maar niet verrassend. Wel leuk dat hij in het nummer zelf ook even terugkijkt op zijn carrière.

#100 Kip Moore - I'm to Blame

We eindigen met een man die maar niet naar Nederland moet komen: dan gaat iedereen grapjes maken met z'n naam. Aangezien ik lang niet zo grappig ben als Micha, laat ik het maar voor wat het is. Kip Moore is een countryzanger met een ietwat rauw randje aan z'n stem. Hij maakt goed verzorgde countryrock die ook wat braaf en saai is.

Megastijgers

31 --> 14 One Direction - Drag Me Down
32 --> 20 Shawn Mendes - Stitches
41 --> 23 @iHeartMemphis - Hit the Quan
47 --> 31 Meek Mill (ft. Chris Brown & Nicki Minaj) - All Eyes on You
74 --> 52 Hailee Steinfeld - Love Myself
67 --> 57 Elle King - Ex's and Oh's
85 --> 59 Future (ft. Drake) - Where Ya At
79 --> 62 Alessia Cara - Here

Re-entries

#91 J. Cole - No Role Modelz

Langstgenoteerde: #34 Ed Sheeran - Thinking Out Loud (47 weken)

Gast
geplaatst: vandaag om 04:41 uur

geplaatst: vandaag om 04:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.