Muziek / Algemeen / Is de muziek van Oasis vernieuwend?
zoeken in:
0
geplaatst: 30 november 2005, 16:47 uur
Paalhaas schreef:
Dus dingen die ergens op gebaseerd zijn kunnen niet vernieuwend zijn? Wat een onzin: als je twee genres voor het eerst combineert, of als eerste electronica in de rockmuziek brengt, of als eerste 20-minuten durende nummers uitbrengt, dan ben je toch zeker wel vernieuwend?
(quote)
Dus dingen die ergens op gebaseerd zijn kunnen niet vernieuwend zijn? Wat een onzin: als je twee genres voor het eerst combineert, of als eerste electronica in de rockmuziek brengt, of als eerste 20-minuten durende nummers uitbrengt, dan ben je toch zeker wel vernieuwend?
Natuurlijk klopt dit niet. Op die manier zijn de enige muzikanten die ooit leefden enkele monniken uit het Gregoriaanse-muziek tijdperk. Zever dus

0
geplaatst: 30 november 2005, 17:04 uur
JJ_D schreef:
Natuurlijk klopt dit niet. Op die manier zijn de enige muzikanten die ooit leefden enkele monniken uit het Gregoriaanse-muziek tijdperk. Zever dus
(quote)

Hebben enkele monniken uit het Gregoriaanse-muziek tijdperk voor het eerst blues en rock gecombineerd? Hebben enkele monniken uit het Gregoriaanse-muziek tijdperk voor het eerst elektronica ingevoerd in rock? Hebben enkele monniken uit het Gregoriaanse-muziek tijdperk voor het eerst rocknummers gemaakt die het songformat te buiten gingen?Waarom is, om bij dat eerste voorbeeld te blijven, een fusie van verschillende genres niet vernieuwend? Omdat iemand ooit eerder twee andere genres combineerde? Wat een zever, om met jouw woorden te spreken.
0
geplaatst: 30 november 2005, 17:09 uur
Ben het absoluut met Paalhaas eens. Als je twee dingen mixt krijg je toch iets nieuws.. net zoals rood en blauw paars word, dat is dan toch ook een nieuwe kleur? 

0
Toine Rorije
geplaatst: 30 november 2005, 17:16 uur
De discussie gaat een beetje de verkeerde kant op merk ik.
Wat ik probeerde te zeggen is dat er veel te vaak het woord 'vernieuwend' wordt gebruikt. Een woord wat in die gevallen eerder op zn plek is, is 'bijzonder' of 'speciaal' oid.
En ook dat je vernieuwende dingen niet kunt verzinnen. Als je dingen verzint gebruik je alleen dingen je al kent en daar maak je dan een combinatie van.
Maar goed
Laten we beter verder lullen over overschatte platen.
Wat ik probeerde te zeggen is dat er veel te vaak het woord 'vernieuwend' wordt gebruikt. Een woord wat in die gevallen eerder op zn plek is, is 'bijzonder' of 'speciaal' oid.
En ook dat je vernieuwende dingen niet kunt verzinnen. Als je dingen verzint gebruik je alleen dingen je al kent en daar maak je dan een combinatie van.
Maar goed
Laten we beter verder lullen over overschatte platen.

0
geplaatst: 30 november 2005, 18:11 uur
Toine Rorije schreef:
Wat ik probeerde te zeggen is dat er veel te vaak het woord 'vernieuwend' wordt gebruikt.
Wat ik probeerde te zeggen is dat er veel te vaak het woord 'vernieuwend' wordt gebruikt.
Zeker waar. Ik heb het al bij verscheidene 13-in-een-dozijnbands gelezen.
Waarom kan het er bij jou toch niet in dat ook zo'n combinatie vernieuwend kan zijn? Vernieuwend is bij jou dus alleen iets zonder enige invloeden? (En zo niet, een definitie, graag
)Noem mij nou eens iets vernieuwends dan, wat, zoals je zegt, door niemand is verzonnen, maar geen combinatie is van dingen die men al kent.
ps. Misschien moet hier even een forumtopic van gemaakt worden?

0
Toine Rorije
geplaatst: 30 november 2005, 20:53 uur
Maar zou volgens jou dan een combinatie van duitse schlagers en traditionele chinese muziek dan ook meteen vernieuwend zijn? Ik neem aan van niet. Een combinatie kan wel iets vernieuwends ópleveren. Bijvoorbeeld als de verschillende invloeden een soort van chemische reactie veroorzaken.
Als je water en zeep bij elkaar gooit ontstaat er behalve een mix van water en zeep ook nog schuim, zoiets. Dat schuim is dan het vernieuwende. Zelf bedenk je de combinatie water/zeep en het schuim ontstaat dan puur toevallig als nevenproduct.
Wat ik zelf vernieuwend vind, is altijd heel moeilijk te zeggen. Wel is het duidelijk dat bepaalde bands er meer naar op zoek zijn dan andere.
Als je water en zeep bij elkaar gooit ontstaat er behalve een mix van water en zeep ook nog schuim, zoiets. Dat schuim is dan het vernieuwende. Zelf bedenk je de combinatie water/zeep en het schuim ontstaat dan puur toevallig als nevenproduct.
Wat ik zelf vernieuwend vind, is altijd heel moeilijk te zeggen. Wel is het duidelijk dat bepaalde bands er meer naar op zoek zijn dan andere.
0
geplaatst: 30 november 2005, 21:37 uur
Paalhaas schreef:
Hebben enkele monniken uit het Gregoriaanse-muziek tijdperk voor het eerst blues en rock gecombineerd? Hebben enkele monniken uit het Gregoriaanse-muziek tijdperk voor het eerst elektronica ingevoerd in rock? Hebben enkele monniken uit het Gregoriaanse-muziek tijdperk voor het eerst rocknummers gemaakt die het songformat te buiten gingen?
Waarom is, om bij dat eerste voorbeeld te blijven, een fusie van verschillende genres niet vernieuwend? Omdat iemand ooit eerder twee andere genres combineerde? Wat een zever, om met jouw woorden te spreken.
(quote)
Hebben enkele monniken uit het Gregoriaanse-muziek tijdperk voor het eerst blues en rock gecombineerd? Hebben enkele monniken uit het Gregoriaanse-muziek tijdperk voor het eerst elektronica ingevoerd in rock? Hebben enkele monniken uit het Gregoriaanse-muziek tijdperk voor het eerst rocknummers gemaakt die het songformat te buiten gingen?Waarom is, om bij dat eerste voorbeeld te blijven, een fusie van verschillende genres niet vernieuwend? Omdat iemand ooit eerder twee andere genres combineerde? Wat een zever, om met jouw woorden te spreken.
ALLE muziek, let wel wat ik zeg: ALLE muziek ooit gemaakt na het Gregoriaans was er een aanvulling van. Men zocht naar een andere soortgelijke klank --> men ontwikkelde instrumenten. Elk geluid dat men wel produceren doet die personen DENKEN aan iets, wat concreet betekent dat het al gemaakt is, al gebeurt, bv. in de natuur.
Trouwens, met wat ik zei probeerde ik de stelling van die andere persoon onderuit te halen. Tuurlijk bestaat er iets als vernieuwing, ik ben het helemaal niet eens met de Gregoriaanse-stelling, die andere persoon blijkbaar wel...
0
geplaatst: 30 november 2005, 21:46 uur
Toine Rorije schreef:
Maar zou volgens jou dan een combinatie van duitse schlagers en traditionele chinese muziek dan ook meteen vernieuwend zijn? Ik neem aan van niet.
Maar zou volgens jou dan een combinatie van duitse schlagers en traditionele chinese muziek dan ook meteen vernieuwend zijn? Ik neem aan van niet.
Jawel, heel erg zelfs!
Een combinatie kan wel iets vernieuwends ópleveren. Bijvoorbeeld als de verschillende invloeden een soort van chemische reactie veroorzaken.
Kijk, ik vind dat de combinatie water/zeep op zich ook iets nieuws is. Dat was er voorheen ook nog niet. Voorheen was er water en er was zeep. Nu heb je voor het eerst water+zeep, dat was er nog niet, dus dat is nieuw. En dat schuim is dan mooi meegenomen.

Jeetje, kun je niet één vernieuwing opnoemen? Misschien is het omdat je nogal hoge eisen stelt aan zo'n vernieuwing. Het hoeft potverdrie geen uitvinding van het wiel te zijn.
En misschien is er gewoon helemaal niet zoveel schuim te vinden in de rockmuziek, als je niks kunt aanwijzen. Misschien is het vooral water met zeep mengen. 
0
geplaatst: 30 november 2005, 21:50 uur
JJ_D schreef:
Trouwens, met wat ik zei probeerde ik de stelling van die andere persoon onderuit te halen. Tuurlijk bestaat er iets als vernieuwing, ik ben het helemaal niet eens met de Gregoriaanse-stelling, die andere persoon blijkbaar wel...
Hahaha, ik dacht andersom. Tip: misschien moet je dan voor de duidelijkheid niet MIJ quoten en dan als eerste zin zeggen: Natuurlijk klopt dit niet.

0
Toine Rorije
geplaatst: 30 november 2005, 22:06 uur
Paalhaas schreef:
Jawel, heel erg zelfs!
Jawel, heel erg zelfs!
Ik ga het dan ook meteen maken. Sterker nog, ik fiets op dit moment naar de studio.
En als jij álle combinaties vernieuwend vind, is de combinatie u2/radiohead => coldplay (om maar even ontopic terug te komen) dan ook vernieuwend? Of heb je echt níks opgestoken van mijn verhaal

En, ja, ik vind het echt moeilijk om met iets aan te komen. Ik dacht trouwens altijd dat idioteque (en dan vooral dat lijntje) vernieuwend was. Maar dat blijkt gewoon gejat. Misschien ben ik iets te vaak teleurgesteld.
0
geplaatst: 30 november 2005, 22:09 uur
U2 en Radiohead is allebei rock, Radiohead is weliswaar af en toe experimenteel maar dat valt ook nog wel mee, als je twee keer hetzelfde combineert krijg je niks nieuws. We hadden het hier over het combineren van twee totaal verschillende genres zoals bijvoorbeeld electronic en rock.
0
geplaatst: 30 november 2005, 22:12 uur
Toine Rorije schreef:
Ik ga het dan ook meteen maken. Sterker nog, ik fiets op dit moment naar de studio.
Dat iets vernieuwend is wil nog niet meteen zeggen dat het ook goed is hoor, vernieuwende muziek kan net zo goed bagger zijn als andere muziek.
En als jij álle combinaties vernieuwend vind, is de combinatie u2/radiohead => coldplay (om maar even ontopic terug te komen) dan ook vernieuwend? Of heb je echt níks opgestoken van mijn verhaal
hij zegt helemaal niet dat ALLE combinaties vernieuwend zijn, als je Radiohead en U2 kopieert maar tegelijkertijd net als band X klinkt ben je niet erg vernieuwend bezig. Bovendien kun je in meerdere of mindere mate vernieuwend zijn.
Moet er ook bij zeggen dat het me eigenlijk helemaal niks uitmaakt of muziek vernieuwend is of niet. Ik bedoel, respect voor de artiest die het probeert, maar als het nergens naar klinkt is het echt niet beter dan een gejat deuntje wat hetzelfde klinkt.
0
geplaatst: 30 november 2005, 22:13 uur
Toine Rorije schreef:
Of dat aan te raden is, is een tweede.
Vernieuwing is niet per definitie goed/lonend. Dat heb ik ook nooit gezegd.En als jij álle combinaties vernieuwend vind, is de combinatie u2/radiohead => coldplay (om maar even ontopic terug te komen) dan ook vernieuwend? Of heb je echt níks opgestoken van mijn verhaal 

In zeer kleine mate is dat ook vernieuwend ja, maar niet noemenswaardig (Nog wel boven de categorie Schlager×Chinees trouwens
). Ga je echter als eerste jazz met rock fuseren zoals Miles Davis dat toen deed, dan wil ik dat wel noemenswaardig noemen. (Zowaar nog een grapje ook in de laatste zin
)
0
geplaatst: 30 november 2005, 22:18 uur
Hoe waren we ook alweer op dit onderwerp verzeild geraakt? Maw, hoe off-topic kun je gaan?? 

0
Toine Rorije
geplaatst: 30 november 2005, 22:23 uur
U vroeg een boosdoener?
Music4ever schreef:
Wat een lulkoek!
Oasis wordt helemaal niet overgewaardeerd, ik zou niet weten door wie? Ze hebben een paar fantastisch albums gemaakt (Definitely Maybe, Morning Glory) en die zijn ook hoog gewaardeerd, maar de 3 albums die daarna kwamen zijn echt niet hoog gewaardeerd, dus hoezo overgewaardeerd? Kijk, je kunt het ermee eens of oneens zijn dat de 1e 2 platen van Oasis ontzettend goed en verniewend waren maar dan is het niet meteen overgewaardeerd natuurlijk.
Wat een lulkoek!
Oasis wordt helemaal niet overgewaardeerd, ik zou niet weten door wie? Ze hebben een paar fantastisch albums gemaakt (Definitely Maybe, Morning Glory) en die zijn ook hoog gewaardeerd, maar de 3 albums die daarna kwamen zijn echt niet hoog gewaardeerd, dus hoezo overgewaardeerd? Kijk, je kunt het ermee eens of oneens zijn dat de 1e 2 platen van Oasis ontzettend goed en verniewend waren maar dan is het niet meteen overgewaardeerd natuurlijk.
0
geplaatst: 30 november 2005, 22:53 uur
obsessed schreef:
Radiohead is allebei rock, Radiohead is weliswaar af en toe experimenteel .
Radiohead is allebei rock, Radiohead is weliswaar af en toe experimenteel .
Is maar wat je af en toe noemt..
0
geplaatst: 30 november 2005, 23:00 uur
Ok tuurlijk experimenteert Radiohead vaak, maar nooit zo erg dat ik het gevoel heb dat het geen rock meer is, ze blijven uiteindelijk toch redelijk in hun hok dacht ik zo
Vind het daarom ook maar goed dat er geen electronic bij Kid A of Amnesiac staat als genre.
Vind het daarom ook maar goed dat er geen electronic bij Kid A of Amnesiac staat als genre.
0
geplaatst: 30 november 2005, 23:39 uur
Is maar wat je experimenteren noemt.
Er zijn natuurlijk talloze bands stukken experimenteler. Radiohead is gematigd experimenteel. Ze blijven redelijk binnen de bevaarde wateren.
0
geplaatst: 30 november 2005, 23:40 uur
Paalhaas schreef:
Er zijn natuurlijk talloze bands stukken experimenteler. Radiohead is gematigd experimenteel. Ze blijven redelijk binnen de bevaarde wateren.
(quote)
Er zijn natuurlijk talloze bands stukken experimenteler. Radiohead is gematigd experimenteel. Ze blijven redelijk binnen de bevaarde wateren.Ja idd wat is experimenteel. Voor mij is Radiohead iig behoorlijk experimenteel.

0
geplaatst: 1 december 2005, 23:35 uur
Pff en dat komt achteraf even z'n gelijk halen.. held op sokken 

0
geplaatst: 11 december 2005, 02:11 uur
is oasis vernieuwend na soms maar ik vind dat ze na wonderwall en nog een paar hits nix groots echt gedaan hebben misschien komt dat vooral door de ruzies binnen de groep
* denotes required fields.