MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2015

zoeken in:
Kensington ademt aan alle kanten Kings of Leon, maar is nog een stapje matiger.

Week 29:

#25. Pharrell Williams - Freedom
Pharrell Williams speelt heel erg op safe tegenwoordig voor zichzelf, voor spannender produktiewerk moet je bij andere acts kijken waar hij mee bemoeit. Dit is een grower, maar toch veel minder dan alle singles van GIRL. Dat geschreeuw is ook niet nodig voor mij
Cijfer: 6

#37. Lost Frequencies feat. Janieck Devy - Reality
Saai doordrukje van Are you with me. Categorie Alle Farben, Robin Schulz etc oftewel braderie muzak
Cijfer: 2.5

Wow, ik had niet verwacht dat Silentó het zou halen. Fetty Wap dan ook nog binnenkort?

Nico & Vinz is de enige van de drie die ik al een paar keer gehoord had en die vond ik niet veel aan. Nu ik die andere twee heb beluisterd gaan de meeste punten denk ik toch naar Nico & Vinz.

Arrie schreef:
Wow, ik had niet verwacht dat Silentó het zou halen. Fetty Wap dan ook nog binnenkort?

Met? Trap Queen? Is daar een beetje laat voor ben ik bang. Vind Watch Me niet heel bijzonder, maar het lijkt er eindelijk op dat de Top 40 weer meer terug naar de urban gaat zoals dat vroeger vaker gebeurde. Positieve ontwikkeling

catdog schreef:
(quote)

Met? Trap Queen? Is daar een beetje laat voor ben ik bang. Vind Watch Me niet heel bijzonder, maar het lijkt er eindelijk op dat de Top 40 weer meer terug naar de urban gaat zoals dat vroeger vaker gebeurde. Positieve ontwikkeling

Lijkt me ook nogal laat, maar voor Silento is het net zo goed erg laat.

Die van Nico & Vinz vind ik ook erg matig. Jammer dat In Your Arms nooit een hit is geworden, dat vond ik wel een leuke opvolger van Am I Wrong.

Overigens gaan de twee opvolgers van Trap Queen, 679 en My Way, ook erg hard in Amerika. Dus wie weet... Het leek mij uitgesloten, maar als zelfs Silentó het haalt...

Week 32:

#29 Axwell & Ingrosso - Sun Is Shining
Een liedje keurig op rijm. Platte beat en kinderlijke tekst.
Cijfer: 2,5

#33 Nico & Vinz, feat. Bebe Rexha & Kid Ink - That's How You Know
Een plaatje dat al erg snel verveelt, vooral het refrein. De vocalen met alles nog enigszins draaglijk.
Cijfer: 4,0

#38 Silentó - Watch Me (Whip / Nae Nae)
Ook niet helemaal mijn ding, dit plaatje van Silentó, maar toch de minst vervelende van de drie, daarnaast ook de meeste punten voor originaliteit. Niet genoeg voor een voldoende.
Cijfer: 5,0

Week 20:

#28. Listenbee feat. Naz Tokio - Save Me
Brave strandtentenhouse zonder enig eigen karakter. Inmiddels kun je wel een hele verzamelaar vullen met recente top40-hits in dit genre, maar ik word er niet warm of koud van. Slappe Sky Radio-muzak.
Cijfer: 3,5

#36. Eva Simons feat. Konshens - Policeman
Dan is dit een stuk leuker. Leuke dancehall-vibe, doet me erg aan Major Lazer/Boaz van de Beats/Party Squad-etc. denken. Met name door dat 'Pon de Floor'-geluidje wat erin zit. Geen pretenties, gewoon lekker feesten en niet al te plat. Dan ben je al gauw de beste binnenkomer van de week.
Cijfer: 6,5

Week 21:

#24. James Bay - Let It Go
Hier krijg ik de kriebels van... heb dit nummer best vaak gehoord, maar het is zo ongelooflijk aanstellerig gezongen. Ik zou echt niet weten hoe je hier van zou kunnen genieten, terwijl zijn vorige single nog best goed te doen was.
Cijfer: 3

#29. Felix Jaehn feat. Jasmine Thompson - Aint Nobody (Loves Me Better)
Had even gemist dat Felix een Nederlander, niet dat dat verder echt belangrijk was. Het origineel is een prima plaat, maar dit heeft niet veel om het lijf. Al past het prima op de strandtentenhouse-verzamelaar met Listenbee (en dan vind ik dit nummer wel wat beter).
Cijfer: 4,5

#34. The Common Linnets - We Don't Make the Wind Blow
Het kan haast niet anders of Ilse en J.B. hebben Roscoe van Midlake gehoord, want de melodie is compleet overgenomen. Maar goed, beter goed gejat dan slecht verzonnen, want het is best een prima nummer. Al vind ik Roscoe wel echt uitzonderlijk mooi (zeker in deze versie) en daar komt We Don't Make The Wind Blow toch echt niet bij in de buurt.

#38. David Guetta & Afrojack, feat. Bebe Rexha & Nicki Minaj - Hey Mama
David Guetta doet een dancehall-achtig uitstapje, misschien wil hij Major Lazer achterna? Leuk dat hij eens wat anders doet, maar echt goed gelukt is het ook weer niet.

Week 22:

#34. Adam Lambert - Ghost Town
Dit is eigenlijk best prima. Niet van die lauwe hoedjeshouse, maar meer het iets steviger geluid van een jaar of 10 geleden (bv. Tocadisco of Yoshimoto). En een goede stem. Zal deze nog wel een paar keer opzetten, want dit nummer heb ik verder eigenlijk nog nooit ergens voorbij horen komen.
Cijfer: 7

#38. Måns Zelmerlöw - Heroes
Een beetje in het hoekje van Imagine Dragons, deze. Wel vaak gehoord, misschien op de radio of wellicht in een reclame? 'We are the heroes of our time' is wel een regel die blijft hangen, in tegenstelling tot de rest van het liedje eigenlijk, alhoewel het me ook niet tegenstaat.
Cijfer: 5,5

Week 23:

#33. Madcon feat. Ray Dalton - Don't Worry
Deze is ook goed te doen, de blazers zijn een leuke toevoeging. En het is wel goed dat Madcon ook nog iets anders kan dan een oude hit (Beggin') naspelen. Het helpt ook wel dat dit gewoon een opgewekt liedje is, moet zeggen dat ik daar toch wel wat toleranter voor ben.

#38. Avicii - Waiting for Love
Ik heb het idee dat ik deze al heel vaak heb gehoord, maar last.fm geeft toch maar echt één scrobble aan. Wellicht op tv dan ofzo... niet dat ik Avicii normaal zo geweldig vind, maar zelfs voor zijn doen vind ik dit wat saai en zouteloos. Geen boeiende stem (in de verte hoor ik wel Chris Martin) en geen goede hook. Dan vind ik Addicted to You met de Adele-soundalike een stuk beter.

herman schreef:

Het kan haast niet anders of Ilse en J.B. hebben Roscoe van Midlake gehoord, want de melodie is compleet overgenomen. Maar goed, beter goed gejat dan slecht verzonnen, want het is best een prima nummer. Al vind ik Roscoe wel echt uitzonderlijk mooi (zeker in deze versie) en daar komt We Don't Make The Wind Blow toch echt niet bij in de buurt.

Haha ja, volgens Radio 2 heeft het nummer meer weg van Midlake's Head Home, maar daar ben ik het niet mee eens.

herman schreef:

De melodie kwam me al wat bekend voor, ook weer opgelost.
Roscoe is inderdaad een pareltje. Deze versie kende ik nog niet.

herman schreef:
Week 20:

#29. Felix Jaehn feat. Jasmine Thompson - Aint Nobody (Loves Me Better)
Had even gemist dat Felix een Nederlander is

Felix is een Duitser. Wellicht ben je in de war met Sam Feldt, zit in dezelfde hoek.

Arrie schreef:
(quote)

Felix is een Duitser. Wellicht ben je in de war met Sam Feldt, zit in dezelfde hoek.

Ah, dat is het inderdaad.

Gretz, de melodie kwam mij meteen zo bekend voor, maar Head Home heb ik nog nooit gehoord, dus daar kan het niet van zijn.

herman schreef:

Het was mij niet opgevallen, maar nu hoor ik ook duidelijk Roscoe in de melodie. De gitaarriff is overigens een iets vertraagde versie van Don't fear the reaper van Blue Oyster Cult. Blue Oyster Cult - (Don't Fear) The Reaper 1976 [Studio Version]cowbell link in description - YouTube
In het intro van beide duidelijk te horen.
Maar toch een opvallend goeie plaat!

Ja, van wat ik op de radio voorbij hoor komen is dit absoluut een van de betere nummers.

Mij was de link naar Blue Oyster Cult dan weer niet opgevallen.

Ik kan je positieve mening wat betreft Ghost Town trouwens onderschrijven. Is bij mij flink gegroeid, absoluut één van de sterkere dingen in de top 40, leuk dat het nu echt een flinke hit wordt. Aanvankelijk pakte het liedje me niet zo, maar de combinatie van het akoestische begin en de stevige EDM-klanken in het refrein werkt erg goed.

Ik heb hem ook in mijn tiplijst voor de MuMe-afrekening opgenomen. Weet niet of ie dat zal halen, maar dan komt ie in ieder geval nog een paar keer voorbij.

ranboy schreef:
De gitaarriff is overigens een iets vertraagde versie van Don't fear the reaper van Blue Oyster Cult.

Haha ja, dat was ook gelijk mijn eerste associatie toen ik 'We Don't Make the Wind Blow' hoorde: 'Don't Fear the Reaper'.

CHIEP (crew)
herman schreef:
#38. Avicii - Waiting for Love
Geen boeiende stem (in de verte hoor ik wel Chris Martin) en geen goede hook.
Hoe smaken kunnen verschillen: ik vind de stem van Simon Aldred (zanger van Cherry Ghost) hier juist fantastisch .

ranboy schreef:
(quote)

Het was mij niet opgevallen, maar nu hoor ik ook duidelijk Roscoe in de melodie. De gitaarriff is overigens een iets vertraagde versie van Don't fear the reaper van Blue Oyster Cult. Blue Oyster Cult - (Don't Fear) The Reaper 1976 [Studio Version]cowbell link in description - YouTube
In het intro van beide duidelijk te horen.
Maar toch een opvallend goeie plaat!

Hmm, 't lijkt me toch niet zo identiek als je denkt. De eerste 4 noten wel, daarna nemen die twee songs de rest van de riff van (Don't Fear) the Reaper toch niet meer over. Het zit er wel wat in, maar op de eerste 4 noten na is het allesbehalve identiek.

Week 30:

#32 R. City (ft. Adam Levine) - Locked Away
Saaie pseudo hippe samenwerkingsplaat met afgeknepen refreintje door Maroon5 kwetteraar
Cijfer: 2.5

#37 Alvaro Soler - El Mismo Sol
Met dit soort zomerplaatjes zal ik nooit wat hebben en het voldoet bovendien aan alle cliche's met irritante muzikale begeleiding plus tekst die van alles kan betekenen
Cijfer: 1

1e half jaar

1.Paolo Nutini-Iron sky (9)
2.Calvin Harris ft. HAIM-Pray to God (8)
3.Taylor Swift-Style (7)
4.Sam Smith-Like I can
5.DJ Snake & Aluna George-You know you like it
6.James Bay-Hold back the river
7.The Wknd-Earned it
8.Adam Lambert-Ghost town (6.5)
9.Bakermat-Teach me
10.Vance Joy-Riptide

Collectief drama:
1.Ali B-Terwijl jullie nog bij me zijn
2.Gavin James-The book of love
3.Wiz Khalifa ft. Charlie Puth-See you again
4.Mumford and Sons-Believe
5.Anouk/Douwe Bob-Hold me

Week 24:

#31. Anouk - New Day
Klinkt niet onaardig, maar blijft bij mij niet erg hangen. Heb dit op de achtergrond al wel vaker voorbij horen komen, maar nooit weet het mijn aandacht te grijpen. Gewoonweg een wat saai anoniem nummer. Anouk heeft wel leuker gemaakt.
Cijfer: 5

#34. Lil' Kleine feat. Ronnie Flex - Drank & Drugs
Deze gaf ik op zijn hoogtepunt een kleine voldoende. De beat is best wel lekker en de tekst lekker controversieel. Inmiddels heb ik hem wel wat te vaak gehoord en daar hoefde ik hem niet eens heel vaak voor te horen.

#37. Ali B & Ruben Annink - Terwijl Jullie Nog Bij Me Zijn
Ali B zingt zo te horen met de tranen in zijn ogen. Destijds heb ik toevallig ook op tv bij DWDD gezien. Het is allemaal heel oprecht, maar het is eigenlijk niet aan mij besteed. Meer een verhaaltje dan echt een goede songtekst. En melodieus is er ook weinig aan.
Cijfer: 2

#39. Nicky Jam feat. Enrique Iglesias - El Perdón
Ook dit vind ik vrij saai met een slappe mechanische beat. Er gebeurt nauwelijks iets en de vocale bijdragen zijn ook niet al te bijzonder. Doe mij dan maar Bailando.
Cijfer: 2

Week 25:

#34. Pitbull feat. Chris Brown - Fun
Dan is dit een stuk leuker: lekker zomers en aanstekelijk. Pitbull heeft altijd wel feelgood-platen en Chris Brown's stem is helemaal niet zo verkeerd. Natuurlijk geen wereldtopper dit, maar ik kan het aanhoren en dat is na de vorige twee nummers al heel wat.

#39. Fifth Harmony feat. Kid Ink - Worth It
Blazers zijn een beetje terug in de popmuziek, heb ik het idee. In Fun zitten ze en in Worth It ook, zelfs vrij prominent. Verder een aardig urban-nummer, maar niet zo opzienbarend dat het een voldoende verdient.

Week 26:

#32. The Weeknd - Can't Feel My Face
Dan is dit wel andere koek: volgens mij heb ik dit nummer wel een keer of 10 gehoord zonder dat ik er echt iets in hoorde, maar toen viel het kwartje ineens heel hard. Voor mij nu zonder twijfel een van de top 40-hits van het jaar. Zo dansbaar, zo onweerstaanbaar. Met terugwerkende kracht ben ik ook ouder werk van The Weeknd gaan terugluisteren en eigenlijk vind ik hem wel heel goed. Hoop dat dit een hele grote hit wordt, heb hem helaas nog niet op de radio gehoord.
Cijfer: 9

#36. Ed Sheeran - Photograph
Wat ik wel tot in den treure op de radio hoor zijn de singles van Ed Sheeran. Ik vraag me af of er buiten de doelgroep (meisjes tussen de 13 en 23) nu werkelijk mensen echt op zitten te wachten. Op zich zit het goed in elkaar, maar dit is toch wel de ultieme brave-hendrikken-muziek.

#38. Taylor Swift feat. Kendrick Lamar - Bad Blood
Shake It Off en Blank Space staat inmiddels in mijn geheugen gegrift, maar Bad Blood wil nog niet zo blijven hangen. Het klinkt wat zwaarder en Kendrick is altijd +1, maar moet hem toch nog wat vaker horen, denk ik. Deze versie is wel heel wat beter dan de albumversie.

Top 10 2e kwartaal:

1. The Weeknd - Can't Feel My Face (9)
2. Calvin Harris feat. HAIM - Pray to God (7,5)
3. Feder feat. Lyse - Goodbye
4. Adam Lambert - Ghost Town (7)
5. Skrillex & Diplo feat. Justin Bieber - Where Are Ü Now
6. Eva Simons feat. Konshens - Policeman (6,5)
7. Natalie La Rose feat. Jeremih - Somebody
8. Taylor Swift feat. Kendrick Lamar - Bad Blood
9. The Common Linnets - We Don't Make the Wind Blow
10. Lil' Kleine feat. Ronnie Flex - Drank & Drugs (6)

Dat nummer van The Weeknd heb ik nochtans al vaak op de radio gehoord. Overigens verhoog ik naar 7, toch wel een aanstekelijk nummer.

Ik hoor veel Sky Radio, dus de kans is groot dat je een betere radiozender aan hebt staan.

Hij komt bij mij ook vaak voorbij en het nummer klinkt met de dag beter. Ik verhoog van 7,0 naar 8,5.

Week 1 heb ik in januari gedaan, tijd om maar weer eens verder te gaan! Geen idee of ik het volhoud maar een klein beetje bijwerken kan natuurlijk geen kwaad.

Nog over week 1: Blank Space is wel flink gegroeid.

Week 2:

23. O'G3NE - Magic
Ik zag dat Fout Ventje al genoemd was. Dat is voor mij echt een culthit. Dit is wel heel wat anders (volwassener uiteraard). Mooi gezongen, goede samenzang ook. Wel wat glad en veilig en daardoor ook wat anoniem.

Cijfer: 5,5

26. Avicii - The Nights
Ik kan me niet herinneren dat ik dat al vaak heb gehoord. Ik trek de tekst niet zo goed (net als bij Hey Brother). Verder is het wel heel standaard Avicii en dat trucje vond ik alleen leuk bij Wake me Up. Het is daardoor teveel ene oor in andere oor uit.

Cijfer: 4

37. James Bay - Hold Back the River

Dat hoedje.. Als ik James Bay zie voelt het allemaal heel erg nep aan. Muzikaal is het allemaal niet onaardig, maar wederom weinig verheffend (een terugkerend thema deze week). James Bay heeft echter wel een goede stem, maar deze gaat toch vrij snel irriteren.

Week 3:

8. OMI - Cheerleader [Felix Jaehn Mix]

Vaak genoeg gehoord deze. Onderdeel van de lome Skyradiodance van de laatste tijd. In dat genre wel één van de leukere. De zang is alleen wel iets teveel bewerkt. Overigens vraag ik me in retroperspectief af of dit niet rond de zomer had moeten uitkomen.

31. Vance Joy - Riptide

Ah zo'n reclameliedje! Ik zie dat het al 2 jaar oud was toen het binnenkwam, zolang hoor ik het ook al voor mijn gevoel inderdaad. Zeker niet vervelend, beetje hetzelfde als Radical Face van een paar jaar geleden (die vond ik nog wel wat beter). Ik denk wel dat ik dit niet te vaak moet horen, daarvoor is het net iets te lichtvoetig.

Cijfer: 7,3

Week 4:

29. Miss Montreal & Paskal Jakobsen - Ik Zoek Alleen Mezelf
Miss Montreal had niet moeten gaan zingen en zeker gaan teksten gaan schrijven. BLØF heb ik ook nooit veel aan gevonden. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik iets veel ergers had verwacht, maar het is uiteindelijk een erg veilig liedje geworden. Zeker niet zo erg als bijvoorbeeld Mannenharten of Hoe. Echter ook niets wat echt positief opvalt.

32. Paolo Nutini - Iron Sky

Wat een stem, wat een zang. Er klopt heel veel aan dit nummer. Die speech past er ook erg goed in. Het geheel is erg indrukwekkend.

Cijfer: 8,8

38. Anouk & Douwe Bob - Hold Me

Ik ken niets anders van Douwe Bob, maar hij heeft niet zo'n fijne stem. Anouk vind ik ook niet veel aan over het algemeen. Het nummer is niet onaardig maar daar is dan ook alles mee gezegd. De samenzang werkt trouwens niet.

Week 5:

29. Ellie Goulding - Love Me Like You Do

Vaak genoeg gehoord, ik vind er niet veel aan. Veel te vol geproduceerd. Eerdere nummers van Ellie Goulding waren leuker.

32. Flo Rida feat. Lookas & Sage the Gemini - G.D.F.R.

De eerste minuut vond ik er niets aan, de tweede helft van het nummer merkte ik dat ik het toch wel wat vond hebben. Toch niet genoeg voor een voldoende.

Cijfer: 4,8

35. David Guetta feat. Emeli Sandé - What I Did for Love
Emeli Sandé heeft een sterke stem. Helaas is het materiaal hier zeer matig en wordt ze gedegradeerd tot standaard dancezangeresje. Niets aan.

Cijfer: 3,5

37. Gavin James - The Book of Love
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het origineel niet kende voor deze versie . Verder zie ik dat iemand Mia van Gorki noemt in de youtubecomments, waar ik me wel iets bij voor kan stellen. Als je die twee nummers in het achterhoofd houd, is dit wel een hele saaie, verantwoorde versie. Ook zonder dat referentiekader trouwens.

Cijfer: 4

Week 6:

27. Years & Years - King
Wel fijn, dat dit na The Book of Love komt, hier zit tenminste wat pit in. Ik vind het ook een leuk nummer, lekkere electropop.

Cijfer: 7,5

31. Rihanna and Kanye West and Paul McCartney - Fourfiveseconds
Rihanna heb ik vroeger vaak genoeg beoordeeld als het allerslechtste wat de popmuziek te bieden heeft, maar daar ben ik toch op teruggekomen (Diamonds bijvoorbeeld was heel aardig). Heeft er ook mee te maken dat ze beter is gaan zingen. Dit is ook niet verkeerd. Ondanks de minimale begeleiding mag ik het graag horen.

Cijfer: 7,3

33 Maroon 5 - Sugar
Met Maroon 5 heb ik precies het tegenovergestelde: waar ik de eerste singles nog steeds leuk vind, ben ik onderhand van mening dat ze beter per direct kunnen stoppen met muziek maken. Vooral de zang kan ik niet goed hebben (maar dat is een vaker voorkomend probleem lees ik). Nou moet ik zeggen dat dit nog het beste nummer is dat ik in zo'n 4 jaar heb gehoord. Echter is dat nog niet genoeg voor een voldoende.

Cijfer: 4,8

37 Theweeknd - Earned it

De zang is mij iets te glad. Verder is het best een prima nummer.

Aardig op weg

Gast
geplaatst: vandaag om 19:00 uur

geplaatst: vandaag om 19:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.