MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2015

zoeken in:
Best een aardig liedje wel ja, beter dan de andere singles van Sam Hunt. Zo af en toe wordt er weer eens een country-artiest opgepikt met een single die niet zo heel country is. Lady Antebellum, Florida Georgia Line en nu dus Sam Hunt.

En dan komt Oliver Heldens binnen, terwijl een Good for You me toch veel populairder lijkt op het moment. En zo nog wel wat liedjes...

Arrie schreef:
Best een aardig liedje wel ja, beter dan de andere singles van Sam Hunt. Zo af en toe wordt er weer eens een country-artiest opgepikt met een single die niet zo heel country is. Lady Antebellum, Florida Georgia Line en nu dus Sam Hunt.

Daarom vind ik het best frapant dat er nog niet een Carrie Underwood single hier gedropt is. Of dat de samenwerking van Jason Aldean/ Kelly Clarkson enkel een hit werd in de Evers/Grace versie.

catdog schreef:
(quote)

Daarom vind ik het best frapant dat er nog niet een Carrie Underwood single hier gedropt is. Of dat de samenwerking van Jason Aldean/ Kelly Clarkson enkel een hit werd in de Evers/Grace versie.

Juist in die Evers/Grace-versie was het voor het grote publiek een stuk beter behapbaar. Dat vind ik niet raar. Al is Kelly Clarkson voor ons natuurlijk ook een bekende, toegankelijke naam.

Week 36:

#31 Justin Bieber - What Do You Mean
Ik zie juist dat ik z’n samenwerking met Skrillex en Diplo met een 5,5 heb beoordeeld, Where Are Ü Now verhoog ik bij deze naar een 7,5.
Deze nieuwe single vond ik eerst een stuk minder, maar is eigenlijk wel (bijna) net zo leuk. Luistert lekker weg. Niet gek, twee leuke singles voor Justin Bieber op rij.
Cijfer: 7,0

#36 Zara Larsson - Lush Life
Redelijk plaatje, maar ik ga er niet van op het puntje van m’n stoel zitten. Top40 muziek anno 2015.
Cijfer: 6,0

#39 Years & Years - Desire
King is een hele grote hit geworden, dat zie ik met dit nummer niet gebeuren. Toch klinkt dit ook best aardig, al is het niet zo catchy. Ben wel benieuwd of deze jongens blijvertjes zijn.

Week 37:

#21 Sigala - Easy Love
Deze oud Alarmschijf bevat een sample uit ABC van The Jackson 5. Op zich leuk gedaan, maar het doet me niet zo heel veel. Krap zesje.

#27 Sam Hunt - Take Your Time
Leuke plaat, die wel wat gegroeid is, aangezien hij me eerst nooit was opgevallen. Blijft wel typisch Amerikaanse muziek en is me eigenlijk iets te braaf, maar toch een ruime voldoende voor deze afwijkende Top40 hit. Zoals Hedser al opmerkte beginnen de coupletten pratend, wat mij wel bevalt.
Cijfer: 7,5

#31 Oliver Heldens & Shaun Frank, feat. Delaney Jane - Shades of Grey
Ben bang dat ik vandaag geen onvoldoendes ga uitdelen. Ook dit nummer valt niet echt op, maar luister wel aardig weg. Prima om af en toe eens op de radio voorbij te horen komen, maar komt bij mij niet in de repeat stand.
Cijfer: 5,5

Week 34:

# 33. Major Lazer ft. Ellie Goulding & Tarrus Riley - Powerful
Dit klinkt mij te gezapig en die Tarrus Riley heeft een vervelende stem. Voor Ellie makkelijk cashen
Cijfer: 3

# 36. Sharon Doorson - Something Beautiful
Dat begin zet je gelijk op koers, had verwacht dat dit zo'n schreeuw EDM plaat zou worden zoals dat rijtje singles van een paar jaar geleden, maar niet dus. Qua produktie dacht ik gelijk weer aan Style van Swift, een goede vooruitgang voor Sharon wat mij betreft.
Cijfer: 5.5

Selena Gomez op #21 in Spotify. Kan niet meer mislopen nu toch? Zonder radio support gewoon een dikke hit.

Wat is er de laatste tijd met First Aid Kit's A Silver Lining aan de hand? Is opeens heel veel op de radio, maar het nummer is toch ook alweer 2 jaar oud ofzo. Zit het in een reclame of iets? Zou me niets verbazen als ie hier binnenkort binnenkomt.

herman schreef:
Wat is er de laatste tijd met First Aid Kit's A Silver Lining aan de hand? Is opeens heel veel op de radio, maar het nummer is toch ook alweer 2 jaar oud ofzo. Zit het in een reclame of iets? Zou me niets verbazen als ie hier binnenkort binnenkomt.

Hij zit volgens mij inderdaad in een reclame. Daardoor al ie vast iets meer op de radio gedraaid worden, maar ik heb niet het idee dat het in zo'n mate is dat ie de Top 40 binnen zou komen. Bovendien wordt ie nauwelijks gestreamd...

Arrie schreef:
Hij zit volgens mij inderdaad in een reclame. Daardoor al ie vast iets meer op de radio gedraaid worden, maar ik heb niet het idee dat het in zo'n mate is dat ie de Top 40 binnen zou komen. Bovendien wordt ie nauwelijks gestreamd...

Hij komt echt wel heel veel op de radio, zijn meerdere zenders (3FM, Radio 2, Sky Radio) die hem een paar keer per dag draaien. Helaas heeft watiseropderadio er even uitgelegen, dus het is niet helemaal na te gaan. En wie weet gaat het nog even duren, nu als bij Vance Joy - Riptide eerder dit jaar.

Bij Riptide was de 538 push destijds lijdend dus afwachten of 538 er nog iets mee gaat doen. De song wordt wel veel geshazammed zag ik. Wie weet gaat er dus op streaming binnenkort ook nog iets mee gebeuren.

Overigens geldt de airplay van Radio 2 en Sky Radio niet mee voor de samenstelling van de Top 40. Die is geloof ik enkel berust op 538, 3FM, Q-Music, SLAM!FM en 100% NL.

Komt dacht ik uit Renault reclame en ik hoor hem vaak, zelfs m'n dochter draait het nummer. Vorig jaar vond ik het een erg leuk nummer. Nu zelfs meer dan dat.

Good for You is gewoon te goed voor de Top 40. Oh, nu klink ik als een snob.

Hoe dan ook, geen verrassingen deze week, ik had ze alledrie in de top 40 verwacht. Kygo komt weer met een typisch Kygo-nummer, die van Avicii is zowaar best aardig en Macklemore & Ryan Lewis komen met een tof retro-70s-nummer, waarmee we Melle Mel en Kool Moe Dee zowaar na zo'n dertig jaar weer in de top 40 zien, en Grandmaster Caz, aka Casanova Fly, zowaar op zijn ouwe dag nog eens in de top 40 debuteert. Leuk!

Downtown is een topnummer, gelukkig heeft deze de lijst gehaald

Week 38:
#24 Kygo feat. Ella Henderson - Here for You
Wederom een dikke hit voor Kygo, al snap ik niet waarom. Ella Henderson heeft een prima stem, maar het nummer vind ik vrij vlak en raakt me nergens.
Cijfer: 4,5

#26 Avicii - For a Better Day
Avicii weet toch iedere keer vrij eenvoudig de weg naar de hoogste regionen van de diverse hitparades te vinden en ook deze keer lijkt dat weer te gaan lukken. De laatste nummers van Avicii vond ik minder dan matig, maar deze single klinkt gelukkig een stuk beter. Vrij luchtig klinkend plaatje voor een nummer dat over kinderhandel/pedofilie gaat.
Cijfer: 7,5

#37 Macklemore & Ryan Lewis, feat. Eric Nally, Grandmaster Caz, Kool Moe Dee & Melle Mel - Downtown
Zeker één van de lekkerste binnenkomers in de Top40 van dit jaar. Ik ben benieuwd of dit net zo’n succes gaat worden als de nummers ‘Thrift shop’ of ‘Can’t Hold Us’. Doet me wat denken aan Uptown Funk van Mark Ronson.
Cijfer: 9,0

herman schreef:
(quote)

Hij komt echt wel heel veel op de radio, zijn meerdere zenders (3FM, Radio 2, Sky Radio) die hem een paar keer per dag draaien. Helaas heeft watiseropderadio er even uitgelegen, dus het is niet helemaal na te gaan. En wie weet gaat het nog even duren, nu als bij Vance Joy - Riptide eerder dit jaar.

In de Dutch Charts Singles Top100 is het in elk geval een RE-Entry op nummer 100. Hoogst behaalde positie daar was in september 2014 op nummer 77.

Week 34:

# 33. Major Lazer ft. Ellie Goulding & Tarrus Riley - Powerful
De opvolger van hun grote hit Lean On en die bevalt mij nog wat meer mede door de soulvolle vocalen. Wel eindigt het nummer te abrupt.
Cijfer: 7

# 36. Sharon Doorson - Something Beautiful
Op zich niet slecht maar te doorsnee en zoutloos, ik mis sfeer en gevoel en er blijft niets van hangen buiten het herhalen van de titel.
Cijfer: 4

Week 35.

# 24. Shaggy feat. Mohombi, Faydee, Costi - Habibi (I need Your love)
Een zomers nummer met leuk ritme maar verder stelt het niet veel voor. Wat clichématig met name de tekst en die lalala's en whoohoo's maar vervelend of irritant is het ook niet.
Cijfer: 5

# 34. Thomas Jack - Rivers
Wederom een zomers nummer dat best aardig in elkaar steekt maar hier zijn de clichés ook niet ver weg. Net iets beter dan vorig nummer.

Week 36.

#31. Justin Bieber - What Do You Mean
Ik heb mij ver weggehouden van de Bieber-gekte maar was toch een beetje nieuwsgierig naar zijn nieuwste single. De clip vind ik interessanter dan het liedje dat ik zoutloos vind al klinkt hij volwassener.

#36. Zara Larsson - Lush Life
Het ritme is wel leuk maar de song zelf en de zang vind ik niet echt bijzonder, het is geen nummer dat lang zal bijblijven.

#39. Years & Years - Desire
Dit valt net als hun vorige single in de categorie aardig maar ook hier mis ik iets dat ervoor zorgt dat het een nummer voor de eeuwigheid wordt zoals een melodie of tekst die eruit springt.

catdog schreef:
Selena Gomez op #21 in Spotify. Kan niet meer mislopen nu toch? Zonder radio support gewoon een dikke hit.

Round & Round van Dyna staat nu op 20... Die gaat dus ook echt geen airplay krijgen of de Top 40 binnenkomen.

Aan de hand van de Spotify Top 100 denk ik dat Stitches van Shawn Mendes en Love Myself van Hailee Steinfeld binnenkort nog weleens binnen zouden kunnen komen. Geen idee of ze al airplay krijgen, maar daar lijken ze me erg geschikt voor, en in de VS gaan beide singles ook erg hard.

Round & Round lekker nummer , hopelijk stijgt ie nog door, dan kunnen ze er niet opheen

Wat betreft Selena trouwens. Op een of andere manier is Selena Gomez één van de artiesten die in Engeland en Amerika zeer succesvol is maar waar men in Nederland gewoon niet aan wil. Als Come & Get It airplay had gekregen, was dat vast ook wel een grote hit geworden. Misschien een imagokwestie; o.a. One Direction, Miley Cyrus, Demi Lovato, Drake, The Jonas Brothers en tot voor kort Justin Bieber doen het hier relatief ook veel minder (maar iedereen heeft er wel een mening over). Valt me nu ook op dat Selena, Miley en Demi alledrie acteerden in series van Disney Channel.

Week 37:

#21 Sigala - Easy Love
Doet mij ook denken aan Jackson-5 en niet alleen vanwege de sample. Waar dat Jackson-5 spontaan en enthousiast klonk, klinkt dit mij meer gemaakt en bedacht in de oren waardoor het mij minder charmeert.

#27 Sam Hunt - Take Your Time
Best een mooi nummer hoewel inderdaad wat braaf en veel country zit er ook niet in. Maar het komt wel geloofwaardig over.
Cijfer: 6

#31 Oliver Heldens & Shaun Frank, feat. Delaney Jane - Shades of Grey
Ook weer typisch een nummer dat ik niet af zal zetten als ik het op de radio hoor maar ook niet harder zal zetten. Het is een best aardig liedje, zeker voor de achtergrond maar beklijven doet het niet.

Week 38:

#24 Kygo feat. Ella Henderson - Here for You
Ella Henderson heeft toch wel een vrij aparte stem en in het liedje zit ook meer gevoel dan de meeste top-40 hits niettegenstaande de kille productie.
Cijfer: 6,5

#26 Avicii - For a Better Day
De laatste singles van Avicii vielen tegen maar dit nummer is een opleving. Meer soul en er wordt hier een controversieel onderwerp aangesneden. Ook hier een ruime voldoende.
Cijfer: 7

#37 Macklemore & Ryan Lewis, feat. Eric Nally, Grandmaster Caz, Kool Moe Dee & Melle Mel - Downtown
Een topsong is dit ook niet maar wel een leuk nummer van een aantal rapgrootheden, grappige tekst en fijn ritme al speelt de clip ook een belangrijke rol.
Cijfer: 6,5

Arrie schreef:
Wat betreft Selena trouwens. Op een of andere manier is Selena Gomez één van de artiesten die in Engeland en Amerika zeer succesvol is maar waar men in Nederland gewoon niet aan wil. Als Come & Get It airplay had gekregen, was dat vast ook wel een grote hit geworden. Misschien een imagokwestie; o.a. One Direction, Miley Cyrus, Demi Lovato, Drake, The Jonas Brothers en tot voor kort Justin Bieber doen het hier relatief ook veel minder (maar iedereen heeft er wel een mening over). Valt me nu ook op dat Selena, Miley en Demi alledrie acteerden in series van Disney Channel.

True story. Vrijdag zal blijken of Gomez een hit of niet scoort. Jammer dat die artiesten toch vanwege het imago minder scoren want een Gomez en ook zeker een Jonas, met singles als Levels en Chains, leveren uitstekende pop-singles af

[quote]LucM schreef:
Week 34:

Week 36.

#31. Justin Bieber - What Do You Mean
Ik heb mij ver weggehouden van de Bieber-gekte maar was toch een beetje nieuwsgierig naar zijn nieuwste single. De clip vind ik interessanter dan het liedje dat ik zoutloos vind al klinkt hij volwassener.

Ik was ook nieuwsgierig naar dit nummer (ondanks ik helemaal geen liefhebber van Bieber ben). Qua cijfer denk ik eerder aan een cijfer van 5,5 á 6,0 = 2,5 á 3 ster. Hij als artiest en zijn nummers zijn vele malen beter geworden in vergelijking met de 'My world'-periode (2009 - 2011), en ik denk dat hij nu wel dat hij een echte superster gaat worden (voor een publiek is hij dat al). Dit nummer vind ikzelf redelijk, niet zo goed als 'Where are u now', waarin hij samenwerkt met Skrillex, maar wel veel beter dan 'One time' in 2009 en 'Baby' in 2010.

Maar goed, tussen One Time/Baby en Where Are U Now/What Do You Mean zitten vijf jaar. Beetje raar om het daarmee te vergelijken terwijl hij in de tussenliggende jaren zich continu heeft ontwikkeld en bovendien wel meer toffe singles uit heeft gebracht. Where Are Ü Now vind ik tof, maar dat geldt ook voor een Boyfriend, of voor de singles die ie eind 2013 uitbracht (Heartbreaker, All That Matters, PYD, Confident).

Zeggen dat het beter is dan One Time en Baby lijkt me niet erg relevant... Hij was toen een jochie van veertien, die volledig werd gevormd door de platenmaatschappij, waarbij ze een publiek van twaalfjarige meisjes beoogden. Natuurlijk is het beter dan die My World-periode. Je slaat alles ertussen in één keer over.

Week 39:

#22. Anouk - Dominique

#39. Dotan - Let The River In

Wauw, deze lijst.

Verrassend he?

Ja hoor, niet Selena komt binnen maar... een nieuwe, suffe Dotan-single.

Week 39:

#22 Anouk - Dominique
Anouk draait nergens haar hand voor om en bezingt deze chanson d’amour in het Nederlands. Ik moest toch wel heel erg wennen aan dit nummer, maar kan er nu goed naar luisteren. Wederom prima gezongen en best een leuk nummer, al zal het nooit tot m’n favoriete Anouk nummers gaan behoren.

#39 Dotan - Let The River In
Dotan’s vierde hitnotering van z’n album ‘7 Layers’. Opnieuw een vriendelijk liedje, maar de aardigheid is er voor mij een beetje af.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:02 uur

geplaatst: vandaag om 01:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.