MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2015

zoeken in:
Inderdaad, het op 1 binnen komen is aan 'mode' onderhevig. Maar nu is het toch ook al weer een paar jaar geleden, toch?

Ja klopt. De laatste die ik me kan herinneren is Born This Way van Lady Gaga, en die is ook alweer van 2011 ofzo. Maar ik vergeet vast nog iets, eens opzoeken.

Edit: ohja, Julia van Nick en Simon, twee jaar terug. Wat nu al een vergeten liedje is eigenlijk. Maar dat was natuurlijk die actie dat ze heel veel verschillende versies uitbrachten, elke versie met een andere meisjesnaam.

Ik vind het trouwens apart dat Demons van James Morrison zo geflopt is. Dat is toch gewoon een prima plaat?

Arrie schreef:
Ja klopt. De laatste die ik me kan herinneren is Born This Way van Lady Gaga, en die is ook alweer van 2011 ofzo. Maar ik vergeet vast nog iets, eens opzoeken.

Gelukkig was 'Born This Way' net zo snel weer weg als dat het kwam. Hopelijk gebeurt dat met 'Hello' ook, al verwacht ik dat niet.

Week 39:

#22. Anouk - Dominique
Anouk begint op een karikatuur van haarzelf te lijken, ze moet maar weer eens flink gaan rocken of zo. Dit Nederlandse avontuur komt directer aan, muzikaal is de begeleiding wel ok, maar het komt een beetje kinderlijk over bij mij
Cijfer: 4

#39. Dotan - Let The River In
Uit de categorie Bent u nog wakker??? Nooit op de radio gehoord gelukkig.
Klinkt nogal als dat vervelende Home en deze stem vind ik gewoon ook niet prettig om naar te luisteren.
Al die mensen die jammeren over Calvin Harris, Pitbull en andere hitmachines, als dit het tegenwicht moet zijn hoef je daar niet prat op te gaan, zelfs de intro van 2 voor 12 is nog muzikaal spannender
Cijfer: 1.5

tnf
NewYorkCityLight schreef:
(quote)

Gelukkig was 'Born This Way' net zo snel weer weg als dat het kwam. Hopelijk gebeurt dat met 'Hello' ook, al verwacht ik dat niet.

Hello lijkt nu al verzekerd van een plekje bij de bovenste 200 van de Top 2000, vanaf volgend jaar tot het moment dat ze bij Radio 2 ooit zouden besluiten dat het wel mooi geweest is met die Top 2000 - waarschijnlijk nooit, dus. Of mag 'ie er dít jaar al in?

Daar raken we nooit meer vanaf. Gelukkig vind ik het een goed nummer, dat scheelt (iig voor mezelf).

Er is een fout gebeurd in de nummering (2x week 41), de 2e 41 moet week 42 worden en de laastste 2 weken schuiven één week op.

Week 41.

19. Naughty Boy featuring Beyoncé and Arrow Benjamin - Runnin' (lose it all)
Beyoncé laat haar meer gevoelige kant horen en dat kan alleen maar goed uitpakken en ook Arrow Benjamin overtuigt hier. Mooie tekst ook en smaakvolle productie, die is beslist één van de betere hits dit jaar.
Cijfer: 7,5

#22. Ronnie Flex & Mr. Polska - Niemand
Die geautotunede stem en dat accent vind ik verschrikkelijk, erg flauwe tekst die bovendien nauwelijks verstaanbaar is. Voer voor de vergeetput of de vuilnisbak.
Cijfer: 2

#31. OMI - Hula Hoop
Dit heeft ook geen lange houdbaarheid, vrij banaal nummer met nietszeggende vrolijkheid, men probeert het klakkeloos het succes van Cheerleader te herhalen maar met veel minder resultaat.
Cijfer: 4

#34. Dyna feat. Bollebof, F1rstman & Lil' Kleine - Round & Round
Een latinbeat, autotune en rapstuk ... het kan haast niet clichématiger, er zit totaal geen gevoel in en grappig is het ook niet. Wat zien de Nederlanders toch daarin?
Cijfer: 2,5

#37. Sam Smith - Writing's on the Wall
Gelukkig tot slot een sterk nummer uit de laatste Bond-film. Prima gevoelige zang, schitterend opgebouwd met gedoseerde bombast.
Cijfer: 8,5

Shawn Mendes - Stitches (week 42) verlaag ik naar 5,5, begint te vervelen en blijkt geen lange houdbaarheid te hebben.
Macklemore & Ryan Lewis, feat. Eric Nally, Grandmaster Caz, Kool Moe Dee & Melle Mel - Downtown (week 38): verlaagd naar 4, vond ik in eerste instantie nog grappig maar nu minder mede door het irritante refrein (moet het tenslotte vooral van de clip hebben).

Week 40:

#19. Ellie Goulding - On My Mind
Goulding is toch wel doorgestoten naar de Premier League van popzangeressen en Amerika is ook veroverd. De nieuwe single is een duidelijk pop anthem, maar de moeilijkere randjes lijken er bij ieder vervolgalbum ook afgeschaafd te worden. Toch blijft ze edgier dan haar Amerikaanse collega's, mede door haar accent. De produktie is lekker zonder bombast
Cijfer: 7

#34. James Morrison - Demons
Niet veel nieuws onder de Morrison zon, een pakkende single met fijne stem, ik zou hem graag horen experimenteren met een smeriger produktie, want dat zou weleens heel krachtig kunnen uitpakken, met dit soort werk blijft hij achter op Ed Sheeran.

#38. Robin Schulz feat. Francesco Yates - Sugar
Een erg positieve week, die week 40 (!!!). Ook Sugar ligt lekker in het gehoor en ondanks dat de produktie naadloos in Waves/Prayer in C en al die anderen over kan gaan is er vocaal tenminste een krachtiger zanger aangenomen dan die "verontschuldig mij dat er zang is" stemmen zoals Ain't nobody
Hup

Staat Demi Lovato -Cool for the summer niet in de top 40? Ik dacht dat ik die gemist had bij de reviews? Opmerkelijk als dat zo is want ik hoor hem nogal vaak

pureshores schreef:
Staat Demi Lovato -Cool for the summer niet in de top 40? Ik dacht dat ik die gemist had bij de reviews? Opmerkelijk als dat zo is want ik hoor hem nogal vaak

Nope. Demi Lovato doet het sowieso niet zo goed in Nederland. Alleen Heart Attack haalde het een aanral jaren terug, maar dat was ook zo weer verdwenen uit de top 40. Ze is vooral populair in de VS.

a-ha. Ja nogal raar, Cool for the summer heeft toch een hoog "aansla" gehalte.
Maar ja, dat zeiden we ook over "Good for you"

waarschijnlijk wacht men liever op de 5e single van Dotan

Waar hoor jij hem trouwens zo veel? Volgens mij is er geen enkel groot radiostation waar ie veel gedraaid wordt.

Week 44:

#1. Adele - Hello
Ook in België op 1 binnengekomen, Adele is wellicht de grootste popster van de jaren '10. Prachtig nummer, met veel gevoel en passie gezongen, Adele zie ik zich lang handhaven en ik ben ook benieuwd naar haar nieuwste album.
Cijfer: 8,5

#18. Marco Borsato - Mooi
Marco Borsato was lange tijd de grootste hitleverancier in Nederland en ook hij kon niet achter blijven. Een opmerkelijk sober nummer voor zijn doen waarbij de bombast en kitsch gelukkig achterwege zijn gelaten. Het is een goed opgebouwd luisterlied geworden waarin hij ook tekstueel geloofwaardiger overkomt. Voor hem een keertje ook een hoog cijfer.

#24. Justin Bieber - Sorry
Die Bieber-gekte heb ik nooit begrepen. Nu weer een zoutloos deuntje dat ook zoutloos is ingezongen, zoiets kan de eerste de beste 'idol' ook brengen. Volwassen? Mijn reet!
Cijfer: 3

#37. One Direction - Perfect
One Direction moet het ook van de zoutloze deuntjes hebben die het ene oor in en het andere uitgaan zoals dit nummer weer een voorbeeld van is. Dan hadden de jaren '90-boybands (Take That, Backstreet Boys) toch wat meer karakter.

#40. Charlie Puth feat. Meghan Trainor - Marvin Gaye
Dit nummer ken ik al een tijd en heeft tenminste wel een vlotte en gevoelige melodie en is ook nog prima ingezongen. Verwijzend naar dit nummer van Marvin Gaye en een passende ode aan deze soullegende.
Cijfer: 8

Marvin Gaye een 8 en dan de twee voorgaande nummers afkraken op zouteloos en ene-oor-in-andere-oor-uit.

Ik geloof dat mijn smaak echt haaks op die van Luc staat Ik vind trouwens ook niet dat One Direction geen karakter heeft. Kon je bij hun eerste singles wellicht zeggen, maar ondertussen hebben ze zich wel ontwikkeld en een eigen geluid gekregen.

Ben het alleen wel enigszins met je eens bij Marco Borsato. Bij zijn laatste singles had ik het gevoel dat ie heel geforceerd grote hits probeerde te scoren, terwijl ik hier veel meer het gevoel hij heb dat het met liefde en plezier is gemaakt. Behoort wat mij betreft ook wel tot het beste van Borsato.

Arrie schreef:
Waar hoor jij hem trouwens zo veel? Volgens mij is er geen enkel groot radiostation waar ie veel gedraaid wordt.

Q-Music heeft m op de playlist staan

Ah, dan mist er toch een hoop op Watiseropderadio.nl.

Misschien is het dan wel een hit in wording. Zie je wel vaker als Q Music iets op de playlist zet.

Arrie schreef:

op het werk hebben we een lokale nonstop zender aanstaan, die de bovenste 20 hits van de top 40 veelvuldig draait, maar dus ook Levato, vandaar dat ik dacht dat ze er wel in zat

Week 40:

#19 Ellie Goulding – On My Mind
Niet echt leuk, maar ook niet echt vervelend, deze nieuwe hit van Ellie Goulding. Ik snap niet waarom deze muziek zo populair is, dit is echt dertien in een dozijn.
Cijfer: 5,5

#34 James Morrison - Demons
Best een leuke plaat en een dito refrein. Best verrassend deze laatste van James Morrison.

#38 Robin Schulz feat. Francesco Yates - Sugar
Als je twee jaar geen Top40 muziek gehoord hebt, klinkt dit erg leuk, maar ook vrij origineel. Op zich blijft dit een leuk hitje, alleen erg jammer dat we steeds hetzelfde riedeltje terughoren. Milky Chance, Lost Frequencies, Robin Schultz, Listenbee, wat hebben we nog meer.
Met een puntaftrek voor originaliteit, kom ik toch nog op een dikke voldoende.
Cijfer: 7,0

Week 41:

#19 Naughty Boy feat. Arrow Benjamin & Beyoncé – Runnin’ (Lose It All)
Mooi gezongen nummer met een erg leuke clip erbij. Deze muziek zie ik graag in de hitlijsten.
Cijfer: 8,0

#22 Ronnie Flex & Mr. Polska - Niemand
Hoewel dit niet mijn muziek is, kan ik hier wel naar luisteren. Best grappig, voor af en toe.
Cijfer: 6,0

#31 Omi – Hula Hoop
Vervelend plaatje met een kinderlijke tekst. Het trompetje kan het geheel niet redden.
Cijfer: 4,0

#34 Dyna feat. Bollebof, F1rstman & Lil’ Kleine – Round & Round
Net als bij Omi ook nu Round & Round, maar ook dit kan mij niet bekoren. Het klinkt allemaal best wel origineel, maar dit is niet aan mij besteed.

#37 Sam Smith – Writing’s On The Wall
Ik weet het niet met dit nummer. Ik vind het op zich niet slecht, maar iets staat me toch tegen, waarschijnlijk de typische Bond melodieën. Daarnaast te veel bombast.
Cijfer: 5,0

Week 42:

#31 Kensington – Done With It
Met mij en Kensington zal het waarschijnlijk nooit wat worden, al klinkt deze minder vervelend dan hun vorige singles.

#34 First Aid Kit – My Silver Lining
Dankzij de Renault reclame, zien we First Aid Kit in de Top40. Helaas zal het wel eenmalig zijn, maar toch ik ben er blij mee. Heerlijke plaat, die ik door de vele airplay (die wat laat op gang kwam) steeds meer ben gaan waarderen. Vorig jaar met een acht, net buiten mijn eigen Top20 gebleven, maar nu toch de waardering die het verdiend.
Cijfer: 9,0

#36 Adam Lambert – Another Lonely Night
Iets minder dan Ghost Town, maar toch zeker wederom een leuke plaat.

Arrie schreef:
Ah, dan mist er toch een hoop op Watiseropderadio.nl.

De laatste tijd is daar best vaak storing, valt me op. Misschien speelt dat ook nog mee.

Ik ben het nieuwe nummer van Adele eigenlijk na twee weken al weer helemaal zat. Vind ik Sorry van Justin Bieber toch echt een stuk leuker.

Week 43:

#26 Shawn Mendes - Stitches
Geen onvriendelijk plaatje, maar blijft niet hangen. Achtergrondmuziek.
Cijfer: 6,5

#34 Drake - Hotline Bling
Leuk plaatje van Drake, waar ik Flash & The Pan met Midnight Trainin dacht te horen, maar wellicht heeft LucM gelijk en is het Timmy Thomas.

#37 P!nk - Today's the Day
Tja, dit is inderdaad niet bijzonder. Wel gewoon een aardig plaatje, maar ook geen blijvertje.

Week 44:

#1 Adele - Hello
Ik snap alle ophef niet rond Adele, ze heeft een prachtige stem en twee leuke albums gemaakt, maar dat is toch niets unieks? Deze Nieuwe single breekt alle records, maar na een stuk of tien luisterbeurten (daar zit je toch wel heel snel aan, als de radio twee dagen aanstaat) ben ik het nummer al wel een beetje beu. Toch wel een ruime voldoende.

#18 Marco Borsato – Mooi
Mooi gezongen, maar Marco doet me eigenlijk niet zo heel veel. Toch is dit geen slecht nummer.

#24 Justin Bieber – Sorry
Dit vind ik gewoon een echt lekkere plaat, ook al wordt hij gezongen door Justin Bieber. Derde leuke single op rij. Goed bezig!
Cijfer: 8,0

#37 One Direction – Perfect
Ze blijven toch vooral nietszeggende plaatjes maken. Ook deze doet me niks. Standaard pop om snel te vergeten.
Cijfer: 5,0

#40 Charlie Puth feat. Meghan Trainor - Marvin Gaye
Dit nummer heeft er best lang over gedaan om de hitparade te bereiken, kwam volgens mij voor de zomer al uit. Geen onaardige song, maar gewoon Top40 muziek.

Dat is snel voor Ariana! Wel een fijn nummer overigens, een beetje het vervolg op Problem.

mol
Zuurpruimalert

Wat zijn die top 40 hits tegenwoordig toch volstrekt inwisselbaar. Het ene hitje kan ik niet meer van het andere onderscheiden. Een prefab weinig memorabel deuntje met een weinig opvallend zangertje slash zangeresje erbij: klaar. Volgende.
Met als uitzondering Adele. Die heeft nog wel een eigen geluid. Logisch dat zij een stabiele factor blijkt in hitparadeland.

Ei is kwijt.

Week 41:

#19. Naughty Boy feat. Arrow Benjamin & Beyoncé - Runnin' (Lose It All)
Dit is een interessante combinatie, verschillende stijlen die samensmelten en een grote stap voorwaarts voor Naughty Boy als Beyonce al meewerkt
Cijfer: 6.5

#22. Ronnie Flex & Mr. Polska - Niemand
Dit valt voor de vrij afschrikwekkende afknapper van de uitvoerenden heel erg mee, alleen die rap met de raar aangezette stem is erg irritant. Ook erg korte levensduur vermoedelijk deze Dutch urban pop single
Cijfer: 4.5

#31. OMI - Hula Hoop
OMI is nu een remix prooi en probeert het succes van Cheerleader met een copy paste actie te herhalen, dit klinkt erg ongeinspireerd en alleen het zomerse gevoel haalt het voor mij iets uit de bagger
Cijfer: 3.5

#34. Dyna feat. Bollebof, F1rstman & Lil' Kleine - Round & Round
Dit is een heel stuk vervelender dan de single van Ronnie Flex en Mr Polska, dit genre ligt mij totaal niet. De Fancy intro is het enige wat even de aandacht vasthield, maar deze raps boeien mij niet.

#37. Sam Smith - Writing's on the Wall
De omstreden Bond single sluit week 41 af. Ik heb geen problemen met de stem van Smith op dit nummer wat op 1e beluistering geen Bondgevoel geeft. Het is wel een groeiplaat gebleken en is spannender dan Skyfall naar mijn mening. Kop en staart heeft het niet duidelijk, maar dat maakt het mystieker

Ondanks dat Ariana ongegeneerd Problem pt. 2 uitbrengt vind ik het wel weer een heel fijn nummer. Eindelijk een grote Amerikaanse zangeres waar ik weer echt enthousiast over kan zijn.

NewYorkCityLight schreef:
Ondanks dat Ariana ongegeneerd Problem pt. 2 uitbrengt vind ik het wel weer een heel fijn nummer. Eindelijk een grote Amerikaanse zangeres waar ik weer echt enthousiast over kan zijn.

Hier hetzelfde. Heerlijk nummer!

Gast
geplaatst: vandaag om 21:41 uur

geplaatst: vandaag om 21:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.